PDA

View Full Version : Erfelijk?


CBtje
12 december 2006, 18:42
Hoi!
Ik ben nieuw hier op het forum en had een vraag
Ik ben 22 jaar en merk dat ik steeds meer donkere beharing (lange, stugge haren) krijg op mijn kin, onderkin en rond de mond.
Mijn moeder heeft na de zwangerschap van mij ook baardgroei gekregen en ben dus nu ook bang dat ik dit ook krijg (al ben ik nog niet zwanger geweest)
Ook heb ik hele donkere beharing op mijn benen en onderarmen, maar niet zo erg dat het hinderlijk voor mij is.. (over een tijdje ga ik trouwen en heb ik gewoon handschoenen aan)

Kan iemand mij meer informatie geven over hirsutisme en erfelijkheid?

Ook vroeg ik me af wat de beste manier van onthanring is op dit moment. Stuk voor stuk de donkere haren eruit trekken met een pincet heeft al lang geen nut meer, daar is het al te veel voor. Iemand adviseerde mijn (toen ik een proef make up kreeg) om het te harsen maar ik ben bang dat het dan echt heel donker terug komt dus durf dat niet aan
Mijn moeder heeft diverse lazer behandelingen gedaan maar dit heeft bij haar allemaal niet geholpen!

Ik hoor graag van julllie
\
CB

Nique
14 december 2006, 21:02
Mijn moeder heeft veel last van overbeharing. Het frappante is dat zowel mijn twee jongere zusjes als ik (22) allemaal last hebben van overbeharing.

Ik denk dus dat het inderdaad erfelijk is. Stom toeval lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Nique

CBtje
13 maart 2007, 17:59
Ik ben inmiddels een slang de huisarts geweest en het is dus wel de erfelijke vorm van hirsutisme

Echter hij geeft mij weinig opties om te proberen, als heb ik zelf mijn twijfels bij medicatie voor dit ..

Ik heb nu spironolacton (plastablet) gekregen om te proberen....volgens zijn medische bibliotheek schijnt het na een half jaar te gaan werken..
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Graag hoor ik het.
CBtje

Marte
13 maart 2007, 20:20
de zoveelste keer dat mijn reactie wegv alt omdat ik opnieuw moet inloggen.
dus deze keer wat korter;

erfelijkheid is inderdaad een van de belangrijkste en hardnekkigste oorzaken waar bitter weinig tegen te doen valt. als het in de familie zit is de kans groot, maar dat wil neit zeggen dat je het per definite zult krijgen.

Mogelijkheden om het weg te halen, harsen, waarbij je als risico hebt dat je slapende haartjes activeert en het inderdaad donkere en dikkere haren worden, voordeel is dat het wat langer wegblijft. ,scheren, met stoppels tot gevolg.
Van blijvende ontharing, wat het beste is als je werkelijk erfelijk belast bent; eletrische epilatie, waarvan ik echter nog neit zo'n positieve verhalen gehoord heb wanneer het dikke en stugge haren betreft, laser en alle soorten die hieronder vallen, je zult dan moeten rekenen op de maximum en een groot aantal behandelingen om effect te hebben, maar is wel de meest effectieve vooralsnog bij dikke en donkere haren, waarschijnlijk herhalende behandelingen om het half of om het jaar nodig. (goede website en centrum is korpos in Nederland, www.korpos.nl) epilar system, is nog iets vrij nieuw, geen idee hoe de verwikkelingen zijn op dikke haren (zie thread 'epilar system'.

Marte
13 maart 2007, 20:23
wat de spironolactone betreft, die slik ik al jaren in combi met androcur en diane 35. Ik kan eigenlijk neits zeggen over de specifieke werking van enkel spironolactone aangezien ik ze altijd in combi geslikt heb. Een nadeel van spironolactone is wel dat je genoeg moet drinken en veel(althans meer dan anders) naar het toilet moet. Ze reguleert vooral de stresshormonen die de bijnieren afscheiden.

ik hoop dat dit je iets vooruithelpt.
Als jen og vragen hebt, vuur ze maar af.

Heel veel succes...

xxx m

athena1
18 september 2007, 15:44
hoi cbtje,

Hirsutisme is zeker erfelijk en meisjes erven het vaak van hun vaders. In mijn geval heb ik een moeder en zus die haarloos zijn. Maar de familie van mijn vader is zwaar behaard en ik heb de genen van hun overgeerfd..helaas! Uit ervaring weet ik dat als een van de ouders onbehaard is je zeker een grote kans maakt om een kind te krijgen die haarloos is of waarvan de beharing nog wel meevalt. Maar als beide ouders behaard zijn kun je met 99% zekerheid zeggen dat je kinderen vrij behaard zullen zijn. Haar is helaas dominant, zoals bijvoorbeeld een grote neus etc. Das ook wel logisch, de kans dat 2 donkere mensen een blank kindje krijgen is immers ook nihil.

Marte
5 oktober 2007, 13:47
hoi cbtje,

Hirsutisme is zeker erfelijk en meisjes erven het vaak van hun vaders. In mijn geval heb ik een moeder en zus die haarloos zijn. Maar de familie van mijn vader is zwaar behaard en ik heb de genen van hun overgeerfd..helaas! Uit ervaring weet ik dat als een van de ouders onbehaard is je zeker een grote kans maakt om een kind te krijgen die haarloos is of waarvan de beharing nog wel meevalt. Maar als beide ouders behaard zijn kun je met 99% zekerheid zeggen dat je kinderen vrij behaard zullen zijn. Haar is helaas dominant, zoals bijvoorbeeld een grote neus etc. Das ook wel logisch, de kans dat 2 donkere mensen een blank kindje krijgen is immers ook nihil.

Dit klopt, ik ben kind van twee behaarde familietakken, dus dubbel prijs:D.