PDA

View Full Version : Witte puntjes op de hoofdhuid


MikeSpike
16 januari 2007, 12:10
Bij de roots van mij haren liggen van die witte puntjes die wanneer ik mijn haren kam door mijn bos beginnen te zitten. Het is geen roos, maar iemand een idee wat he dan kan zijn? Ik heb namelijk het idee dat het een oorzaak is dat mijn haar zo droog en futloos is.

Strider
16 januari 2007, 15:55
Talg???

MikeSpike
16 januari 2007, 18:54
Ja zou kunnen.. enig idee hoe dat te bestrijden is?

petra00
16 januari 2007, 19:06
je haar is droog,zeg je. talg is toch vet? Heb je je huisarts al gevraagd?

Hanna
16 januari 2007, 19:25
Zijn die witte puntjes niet gewoon de restanten van de minoxidil?

Als je last hebt van droog haar, was 't haar dan niet onder de douche, want onder de douche gebruik je al snel te warm water. Het is dus beter om je haar apart te wassen onder een kraan met lauw water.

MikeSpike
16 januari 2007, 19:36
je haar is droog,zeg je. talg is toch vet? Heb je je huisarts al gevraagd?

Ik vind het moeilijk om mijn haar status te bepalen, droog of vettig.

Ik gebruik al maanen geen minoxidil, Hanna. Dus dat kan het ook niet zijn.

Hanna
16 januari 2007, 22:21
Het kunnen ook neten zijn. Dat zijn luizeneitjes. Wassen met bêtadine-shampoo.

kas
17 januari 2007, 12:03
Ik vind het moeilijk om mijn haar status te bepalen, droog of vettig.

Ik gebruik al maanen geen minoxidil, Hanna. Dus dat kan het ook niet zijn.


Ten onrechte wordt van schilfertjes, of witte harde bolletjes/puntjes vaak gedacht dat dit door droogheid van de hoofdhuid komt. Vaak is de oorzaak weldegelijk roosvorming die veroorzaakt wordt door een teveel aan een bep. gist op de hoofdhuid. Ik zou ermee langd de huisarts gaan die kan meestal wel bep. of hiervan sprake is of dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.
Kitty

MikeSpike
17 januari 2007, 13:22
Hmm.. Ik denk dat ik het zelf hou op talg of schilvertjes. Je kan het namelijk vooral erg goed zien als ik vooraan op me hoofdhuid wrijf. Me haar wordt dan doffig en verschijnen schilvertjes.

Nu moet ik alleen nog een goed middel hier tegen vinden. Rooscure heeft niets geholpen. Andere suggesties misschien?

Hanna
17 januari 2007, 13:50
Dan krijg ik de indruk dat de hoofdhuid veel te vaak met shampoo en te warm gewassen wordt, waardoor de hoofdhuid ernstig is uitgedroogd. Dan krijg je schilfertjes en dat noemt men al snel roos, maar dat is officieel geen roos.

Laat de boel eens tot rust komen.

MikeSpike
18 januari 2007, 19:17
Ik zal je advies eens proberen, Hanna. Minder wassen met shampoo en dagelijks met lauw water en kijken hoe het ontwikkeld..

MikeSpike
18 januari 2007, 19:38
Vraag me trouwens af wat hiervanm waar is:

Haarverzorging tips Sausjeshaar
Heb je last van schilfertjes? Was dan je haar met mosterd. Heb je last van droog haar? Was je haar dan met cocktailsaus.
~ Jean-Marie Saeren

Aldus beautyweb.nl..

Hanna
19 januari 2007, 00:47
Vraag je je dat serieus af? En hoe krijg je die mosterd en cocktailsaus weer uit je haar? Daar heb je dan weer shampoo voor nodig. Dus, niet doen.
Je kunt beter eerst je hoofdhuid wat rust gunnen en afwachten of dat helpt. Na een week heeft de hoofdhuid zich waarschijnlijk al hersteld.

Als dat niet helpt, zou je gewoon een minuscule hoeveelheid slaolie of zonnebloemolie op je vingertoppen kunnen doen en dan proberen in de huid te wrijven zonder het haar vettig te maken. Veel duurdere speciale haarolie van b.v. Weleda kan ook altijd nog.

kas
19 januari 2007, 21:56
Hmm.. Ik denk dat ik het zelf hou op talg of schilvertjes. Je kan het namelijk vooral erg goed zien als ik vooraan op me hoofdhuid wrijf. Me haar wordt dan doffig en verschijnen schilvertjes.

Nu moet ik alleen nog een goed middel hier tegen vinden. Rooscure heeft niets geholpen. Andere suggesties misschien?

Ketoconazole hoofdgel op recept van de huisarts bij apotheek verkrijgbaar.
Kitty

Hanna
19 januari 2007, 22:31
Ketoconazole hoofdgel op recept van de huisarts bij apotheek verkrijgbaar.
Kitty

Keto? Hij gebruikt al Rooscure.

MikeSpike
20 januari 2007, 12:34
Rooscure hielp niet bij mij.

Ik moet wel zeggen dat je deze minuscule witte bolletjes pas ziet als ik me hoofdhuid aanwrijf of er met de borstel over heen gaat. Doe ik niets dan zie je ze ook niet. Ik merk overigens hetzelfde wanneer ik hoog op me voorhoofd wrijf waar nog net geen haar groeit.

Denk dat een droge hoofdhuid het meest voor de hand ligt, maar ik ga eerdaars naar de kapper en zal hem/haar om advies vragen.

MikeSpike
22 januari 2007, 20:06
Ik ben er uit. Vooral nu ik me haar een rustperiode gun (lees: enkelt wassen met water) merk ik eigenlijk hoe vet me haar is. Het is futloos, slap en breekt snel af. Vooral omdat ik me haar elke dag grondig tot op de hoofdhuid kam, soms wel meerde malen en ik net las dat dat één van de redenen kan zijn voor vet haar. De witte puntjes verklaren dus de talg.. Ook draag ik erg vaak een pet/muts, wat eventueel tot een hand heeft in de situatie.

Nu alleen nog weten hoe ik dit kan bestrijden. Minder kammen is één, en een geschikte shampoo vinden is twee. Verder weet ik niet wat er tegen te doen is. Iemand hier nog suggesties?

Hanna
23 januari 2007, 17:41
Hoi Mike,
Maximaal 2 x per week wassen met gewone MILDE shampoo(b.v. van Kruidvat) en LAUW water.
Voor sterkere haren zou je MSM-tabletten kunnen gaan slikken. Die zijn wel steeds lastiger te krijgen, want 't Kruidvat heeft ze uit 't assortiment geschrapt om duistere redenen.

MikeSpike
23 januari 2007, 21:33
Hai Hanna, ik ben je voor en heb vanmiddag al een shampoo gehaald. Bij een speciaal haarwinkeltje heb ik een nogal vrij dure (11 euro) shampoo gekocht tegen vet haar.

L'Oreal professione, sebo control. Reinigende shampoo voor vet haar.
Verwijdert op milde wijze overtollig talg en herstelt het evenwicht van de vette hoofdhuid.

Nu maar kijken of mijn haar er in de aankomende dagen/weken op vooruit gaat wat vetheid en een gezonde hoofdhuid betreft. Weet alleen nog niet hoe vaak ik dit kan en mag gebruiken, aangezien wel op de fles staat dat wanneer nodig, je het nog een keer moet toepassen. Betekent dit dat ze verwachten dat het na 1á 2 keer wassen goed moet zijn en dat je die fles dan eigenlijk niet meer nodg hebt? Of is het een terugkerend verschijnsel en moet je het om de zoveel tijd toepassen, ala rooscure?

Hanna
23 januari 2007, 21:59
Je maakt 't nodeloos ingewikkeld en veel te duur. Koop maar gewoon een goedkope milde shampoo en zet deze dure l'Oréal voorlopig even aan de kant. Wat betreft 1 à 2 keer wassen betreft, denk ik, dat ze bedoelen: als het na 1 keer wassen nog vettig aanvoelt, doe 't dan direct voor de 2e keer nogmaals..... Doe dat echter liever niet, want door vaak te wassen irriteer je de talgklieren mateloos, waardoor ze nog méér vet gaan produceren.
Als jij nu eerst leert om je haar zoveel mogelijk met rust te laten en het slechts 2 x per week te wassen met gewone milde shampoo en lauw water, zal het verder echt wel goed gaan. Zo niet, dan geef je maar weer een gil over 2 maanden. Okay?