PDA

View Full Version : Vanavond documentaire "kale vrouwen"


belle
31 januari 2007, 14:54
Voor de geinteresseerden uit Belgie:
Op dinsdag 6 februari is er op Canvas een Britse documentaire over alopecia. De reportage vertelt het verhaal van de Britse tv-presentatrice Gail Porter. Zij heeft alopecia totalis. Er is een klein interview in het weekblad Humo met Mischa Vanhoudt, die AT heeft. Zij is een paar jaar geleden tweede eredame Miss Belgian Beauty geworden, kennelijk zonder haarwerk, want dat draagt ze nooit.

Jammer genoeg wijt ook zij - net als Gail Porter- haar haaruitval aan stress, terwijl ze toch vertelt dat ze als kind van twee voor de eerste maal te maken kreeg met haaruitval. En na bijna 20 jaar alopecia - 10 jaar AT - kan ik niet geloven dat de oorzaak stress is. (Al lijkt mijn haar nu na tien jaar terug te groeien, maar zeer zeer traag).

Dus, wie kijken wil, op dinsdag 6 februari op Canvas om 20u50 tot 21u35. Ik weet niet of je Canvas in Nederland kan bekijken. Zelf ga ik niet kijken,heb al genoeg over alopecia gelezen.

Limbo
5 februari 2007, 19:07
Op dinsdag 6-2-07 (morgen dus) bij Canvas (20.50 uur) een documentaire over alopecia areata, en wel over Gail Porter, een BBC-coryfee!

Girlygirl
6 februari 2007, 13:47
Canvas (belgië), 20.50 uur.

Cloud
6 februari 2007, 14:00
http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/humaninterest/c_humaninterest_dezeweek/index.shtml

BBC-documentaire over de medische en sociale aspecten van kaalhoofdigheid bij vrouwen aan de hand van het verhaal van de Britse celebrity Gail Porter.

In 2005 verloor de populaire televisiepresentatrice (°1971) in vier weken tijd al haar haar. Zoiets zou een zware klap zijn voor elke vrouw, maar wat waren de gevolgen voor iemand als Gail Porter, die bekend stond als één van de meest sexy vrouwen ter wereld en wier carrière dus ook in zekere mate afhankelijk was van haar uiterlijk?

Porter presenteerde in Groot-Brittannië onder meer Top of the Pops en allerlei andere jongerenprogramma's. Ze maakte ook naam als naaktmodel en zorgde voor opschudding toen het mannenblad FHM haar in 1999 'full monty' en vier verdiepingen groot projecteerde op de façade van de Houses of Parliament. Ze haalde ook vier keer de FHM-ranglijst van '100 Sexiest Women in the World'. In 1999 stond ze zelfs op plaats acht.

Maar vorig jaar werd ze dus op korte tijd helemaal kaal: een ramp voor een sekssymbool als Porter. De diagnose was 'alopecia', een vrij courante vorm van kaalheid bij mannen, maar eerder uitzonderlijk bij vrouwen.

Porter besloot haar probleem niet te verhullen of te verstoppen achter een pruik, maar ermee naar buiten te komen en er vrijuit over te praten. Ze wijt de aandoening zelf aan de breuk met haar man, stress, drugsgebruik en een postnatale depressie.

Eén positief neveneffect van haar kaalheid vindt ze het feit dat ze - tot haar grote verbazing - meer au sérieux lijkt te worden genomen sinds ze kaal is.

Maar dat weegt niet op tegen de andere gevolgen. Zo voelt ze zich onzeker. Onder meer tegenover haar vriend James. Die leerde haar kennen toen ze nog weelderig blonde lokken had en ze vraagt zich af of hij haar nog even aantrekkelijk vindt. Ook haar familie kan maar moeilijk wennen aan haar nieuwe look. De film volgt Gail Porter in haar strijd tegen haar kaalheid en in haar twijfel tussen hoop en aanvaarding.Ziet er interessant uit, kan jammer genoeg niet kijken...

marianneke
6 februari 2007, 20:10
Hallo,

Vanavond komt er op de belgische zender Canvas om 20.50 uur een documentaire over een populaire Britse tv-presentatrice (onder meer van Top of the pops) Gail Porter, die sinds 2005 Alopecia Areata heeft en binnen een maand helemaal kaal is geworden.
Het programma heet: Kale vrouwen.

Het stond vandaag in de Brabants Dagblad aangekondigd met een artikel.
Ik heb de krant net pas gelezen, vandaar de late berichtgeving. (het programma begint namelijk al over 40 min.)

Groetjes Marianneke

TinneV
6 februari 2007, 20:46
Ik ga het opnemen, ben eens benieuwd:D

Deetje
6 februari 2007, 21:38
Chips net te laat gelezen, had het graag gezien.

Gisteren was er bij BNN een programma over kanker en daar kwam als laatste een vrouw aan het woord die vulvakanker had, zij had dus gekozen voor een operatie en geen chemo maar was dus wel alleen bovenop haar hoofd flink kaal. Hier werd niets over gezegd maar ik had zo graag willen weten of dit verwant was aan haar ziekte of er dus geheel los van stond.

Gr.,
D

Hanna
6 februari 2007, 22:09
Ik heb zojuist die documentaire op Canvas gezien over de Britse celebrity Gail Porter, die op een gegeven moment een amateuristisch uitziende laser-behandeling kreeg op haar achterhoofd en 5 dagen later groeide er al weer nieuw haar.............

Is dat dan een heel andere soort laser geweest dan de laser comb die op dit forum door sommigen wordt gebruikt? Of zou dat komen doordat zij alopecia universalis heeft en geen alopecia androgenetica?

belle
6 februari 2007, 23:56
Ik heb er een stukje van gezien en vond het vrij deprimerend. Wel moedig, ik zou nooit zo openlijk over straat kunnen lopen, al zeker niet als ik zo beroemd was.

ray
6 februari 2007, 23:58
edit: al gevonden en in andere topic

ray
7 februari 2007, 00:03
pfff wat een verschil eigenlijk:
http://www.celebritydesktop.com/images/models/gail_porter.jpg

http://images.scotsman.com/2005/09/09/en0909gailb.jpg

Georgie
7 februari 2007, 09:57
Ik heb er een stukje van gezien en vond het vrij deprimerend. Wel moedig, ik zou nooit zo openlijk over straat kunnen lopen, al zeker niet als ik zo beroemd was.

Waarom vond je het deprimerend? Ik denk dat het hier juist om draait: je uiterlijk is, hoe belangrijk ook, nooit het belangrijkste in je leven. Dat blijft je innerlijk. Wat Lies hier altijd schrijft (volgens mij): ik ben meer dan mijn haar.
Ik vond Gail Porter ook zonder haar een schitterende vrouw met een prachtige uitstraling. Er is een aantal vrouwen op Haarweb (Lies, Anne-Wil), die ook kaal zijn. Ook zij kiezen ervoor pruikloos door het leven te gaan. Ik heb daar grenzeloze bewondering voor.

Een van de mooiste momenten vond ik het, toen Gail Porter mét pruik de deur opendeed, en haar vriend vreselijk moest lachen, en vertelde dat hij haar zonder pruik veel mooier vond.

Ons uiterlijk is voor ons vaak heel, heel belangrijk. Sommige mensen zijn bijna alleen maar 'het plaatje'. Ik wil niets afdoen aan haarproblemen, heb ze zelf gehad, maar als iemand zo diep gaat, en uiteindelijk besluit dat iedereen haar werkelijk maar moet nemen zoals zij is, dan is dat het resultaat van een heel bewustwordingsproces.

Limbo
7 februari 2007, 10:04
Een van de mooiste momenten vond ik het, toen Gail Porter mét pruik de deur opendeed, en haar vriend vreselijk moest lachen, en vertelde dat hij haar zonder pruik veel mooier vond.

Was idd ontroerend. Hoewel die pruiken haar wel goed stonden...

Cory
7 februari 2007, 11:23
Zou ze ook zo vrolijk gezegd hebben "this is me" als ze als gevolg van een harde klap tegen haar gebit met een mummelmondje door het leven moest?

De doc straalde hevig iets uit van "accepteer me of ik schiet" en ik denk dat dat voor een groot deel te danken is aan de camera's die er bovenop stonden. Hij zou ook niet uitgezonden zijn als haar collega's en vrienden zich minder aardig hadden getoond. Niemand wil gebrandmerkt als een jerk door het leven.

Verders gaat het hier toch om een vrouw die "het al gemaakt had", belangrijk was, een uitgebreid netwerk had, uitermate charmant was, een knap gezicht en geld had. Wat als het de vrouw van de putjesschepper was geweest met een grof gezicht, lelijke tanden, een laag IQ en verbitterd door nare ervaringen?

De dingen moeten wel in perspectief worden gezien.

Hanna
7 februari 2007, 11:49
Daar ben ik 't wel grotendeels mee eens.
Haar werkgever en collega's bij de t.v. MOESTEN wel politiek correct reageren. 't Is maar de vraag of andere werkgevers en collega's ook zo tof gereageerd zouden hebben.
De reportage is door haar collega's bij de BBC gemaakt, daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Ik vond 't niet deprimerend, wel ontroerend.

Gail heeft een mooie schedel met mooie oortjes, maar desondanks vind ik haar mèt pruik toch echt veel aantrekkelijker.
Natuurlijk respecteer ook ik de vrouwen die kaal door het leven willen gaan en ik wil hun beslist niet ontmoedigen, maar persoonlijk vind ik een fraaie haardos mooier, desnoods nep.

Hanna
7 februari 2007, 12:26
Ander voorbeeld van ene Cindy met en zonder pruik:


1571 1572

Georgie
7 februari 2007, 12:57
Zou ze ook zo vrolijk gezegd hebben "this is me" als ze als gevolg van een harde klap tegen haar gebit met een mummelmondje door het leven moest?

Dat is heel wat anders. Een gebit is van groot belang voor je lichamelijk functioneren, of je moet de rest van je leven alleen nog maar gemalen voedsel willen eten.


De doc straalde hevig iets uit van "accepteer me of ik schiet" en ik denk dat dat voor een groot deel te danken is aan de camera's die er bovenop stonden. Hij zou ook niet uitgezonden zijn als haar collega's en vrienden zich minder aardig hadden getoond. Niemand wil gebrandmerkt als een jerk door het leven.

Dat weet je dus helemaal niet, dat zijn pure veronderstellingen. En wellicht was men er dan juist meer op gebrand geweest om hem wél uit te zenden dan nu.

Verders gaat het hier toch om een vrouw die "het al gemaakt had", belangrijk was, een uitgebreid netwerk had, uitermate charmant was, een knap gezicht en geld had. Wat als het de vrouw van de putjesschepper was geweest met een grof gezicht, lelijke tanden, een laag IQ en verbitterd door nare ervaringen?

De dingen moeten wel in perspectief worden gezien.

Ik vind iedereen hier vrij verbitterd. Dit verhaal gaat over een vrouw, die kaal geworden is. Ze had een schitterende pruik op kunnen zetten, en feitelijk had niemand het dan hoeven weten. Dan was er niets aan de hand geweest. Ze heeft echter een hele andere weg gekozen, die van openheid. Acceptatie door haarzelf en anderen. En DAAR draait de documentaire om.

Hanna
7 februari 2007, 13:59
Deze celebrity was altijd al een knappe vrouw en had ook al een lieve man, een lief dochtertje, plus een werkgever die haar niet durft te ontslaan. Zo'n ideale situatie hebben andere vrouwen niet.

De documentaire-makers hadden ook kunnen kiezen voor een lelijke vrouw zonder partner, die ontslagen wordt omdat ze niet meer als representatief wordt beschouwd. Maar nee, ze kozen met opzet voor het verhaal van deze knappe collega. Rara, waarom?

Ik vind dat er ineens wel erg veel aandacht in de media is voor kale vrouwen. Zo plotsklaps, wat is er aan de hand?
Moeten wij kaalheid ook bij vrouwen nu maar gewoon leren accepteren?
Waarom?

Omdat 't de ziektekostenverzekeraars/maatschappij teveel geld kost en zij in feite degenen zijn die achter deze reportages zitten?
Zou me niks verbazen.
Toen Sugar Lee bij Pauw&Witteman zat, sprak Marijssen ook prompt over de financiële consequenties voor de verzekeraars; op dat moment toevallig net niet over kaalheid, maar over andere "cosmetische" vergoedingen.

Verbitterd? Nog niet, maar ik word hier in ieder geval niet vrolijker van.

Georgie
7 februari 2007, 14:26
Deze celebrity was altijd al een knappe vrouw en had ook al een lieve man, een lief dochtertje, plus een werkgever die haar niet durft te ontslaan. Zo'n ideale situatie hebben andere vrouwen niet.

Umm... ze was gescheiden, had net een postnatale depressie achter de rug en een paar maanden een nieuwe vriend.

De documentaire-makers hadden ook kunnen kiezen voor een lelijke vrouw zonder partner, die ontslagen wordt omdat ze niet meer als representatief wordt beschouwd. Maar nee, ze kozen met opzet voor het verhaal van deze knappe collega. Rara, waarom?

Omdat waarschijnlijk juist omdat het een collega was, ze met het onderwerp werden geconfronteerd. De meeste dames lopen met een pruik, ik zie er werkelijk nooit zo maar eentje.

Ik vind dat er ineens wel erg veel aandacht in de media is voor kale vrouwen. Zo plotsklaps, wat is er aan de hand?
Moeten wij kaalheid ook bij vrouwen nu maar gewoon leren accepteren?
Waarom?

Hannah, volgens mij zie je spoken. Een paar jaar geleden Lies bij Jong, iemand bij Max en een keertje Sugar Lee Hooper op tv. Veel? Accepteren???? Hoe kom je erbij.

Omdat 't de ziektekostenverzekeraars/maatschappij teveel geld kost en zij in feite degenen zijn die achter deze reportages zitten?
Zou me niks verbazen.

Sorry hoor, maar dit soort complottheorieën vind ik ongelooflijk vergezocht.

Toen Sugar Lee bij Pauw&Witteman zat, sprak Marijssen ook prompt over de financiële consequenties voor de verzekeraars; op dat moment toevallig net niet over kaalheid, maar over andere "cosmetische" vergoedingen.

Verbitterd? Nog niet, maar ik word hier in ieder geval niet vrolijker van.

Zie boven.

Hanna
7 februari 2007, 16:21
[Hannah, volgens mij zie je spoken. Een paar jaar geleden Lies bij Jong, iemand bij Max en een keertje Sugar Lee Hooper op tv. Veel? Accepteren???? Hoe kom je erbij.]


"Spoken" lijkt mij in dit verband een héél foute woordkeuze.

Bij Max, bij Pauw&Witteman, bij de BBC, bij Canvas, in diverse kranten en tijdschriften. 't Is vrij veel en allemaal plotseling achter elkaar. Waarom zet jij trouwens 4 vraagtekens achter 't woord Accepteren?

Typisch dat je geen commentaar hebt op mijn laatste alinea over wat Marijnissen zei.

Sammy
11 februari 2007, 11:34
Ik heb al bijna 9 jaar AGA en zodra ik mij daar mee bezig ging houden, kwam ik kaalheid bij vrouwen ook continu in de media tegen. Ieder jaar is er wel een aantal keren iets op t.v. of in de bladen te vinden over kale vrouwen en de zogenaamde remedies daarvoor. Het is mijns inziens dus niks nieuws! Alleen weten we inmiddels allemaal wel dat die remedies hun beloftes zelden waarmaken, maar je wel bakken vol geld kosten. Je kunt er heel wat aan doen om het proces te vertragen en dat is natuurlijk al bijzonder prettig. Maar uiteindelijk zul je misschien toch moeten accepteren dat het erin zit dat je een haararm, wellicht zelfs glimmend bolletje krijgt. Het helpt dan om geconfronteerd te worden met vrouwen die hetzelfde hebben, er het beste van weten te maken en die toch gelukkig zijn. Ik wil wel iedere dag geconfronteerd worden met een mooie, opgewekte, kale vrouw, al dan niet met pruik, want het helpt mij. Juist die taboesfeer, dáár word ik ongelukkig van. Ik wil er met iedereen over kunnen praten, maar ik heb al lang gemerkt dat dat voor veel mensen veel te moeilijk en te confronterend is... Hoe meer er echter in de media over gepraat wordt, hoe makkelijker dat misschien op straat ook wordt.

En wat de vergoeding door je ziektekostenverzekering betreft: als er nou écht iets voor iedereen zou werken, dan zou het schandalig zijn als het niet vergoed werd. Maar dat is er niet, dus ik snap die terughoudendheid van de verzekeringsmaatschappijen ook wel. Bovendien zou je ziektenkostenverzekering dan ook onbetaalbaar worden, want als iedereen met AGA beslist om iets aan z'n probleem te doen, dan kom je uiteindelijk op zo'n 60 - 70 % van de bevolking uit. Tel uit je winst... Dat er maar een schijntje van een pruik wordt meebetaald, terwijl het probleem (psychisch gezien) groot genoeg kan zijn om - bij wijze van spreken - van een torenflat af te willen springen, daar heb ik overigens totaal geen begrip voor!!!! Dan hoeven die operaties aan flaporen, te grote borsten, blubberbuiken en overhangende oogleden van mij ook niet meer vergoed te worden!!!

Lies86
11 februari 2007, 12:15
amateuristisch uitziende laser-behandeling kreeg op haar achterhoofd en 5 dagen later groeide er al weer nieuw haar.............


Wat helaas na enkele weken ook weer uitviel hoorde ik!
Ik heb de docu helaas niet gezien. Hoop hem hier ergens op het net nog te vinden. Hij schijnt erg indrukwekkend geweest te zijn!

Lies86
11 februari 2007, 12:26
Wat Lies hier altijd schrijft (volgens mij): ik ben meer dan mijn haar..

Jups dat ben ik, en dat is toch ook zo?
Ik ben Annelies, 20 jaar, en heb geen haar. NOU EN!
Van binnen ben ik geen steek veranderd hoor. Heb nog steeds humor, kan nog steeds niet tegen mensen die liegen, en opdringerig zijn, vind spruiten nog steeds vies, en patat nog steeds lekker.
Door mijn haaruitval ben ik wel sterker in mijn schoenen gaan staan. Maar thats all! Komop hoor!
Nu zeg ik niet dat iedereen net als ik zijn haar er volledig af moet halen,
maar besef wel dat jij er niets aan kan doen dat je kaal wordt.
Dat het een groot deel van je leven beheerst alla, maar probeer er toch mee om te gaan zoals jij dat wilt.

Gisteren was ik op de regionale dag van de aapv (alopecia areata patienten vereniging) in Rotterdam.
Heb veel verschillende verhalen gehoord. En was daar de enige van de 20 die volledig kaal rond liep. De meeste vrouwen droegen een haarwerk.
Maar het waren stuk voor stuk mooie vrouwen. Mooie haarwerken, met bijzondere verhalen hoe ze aan hun haarwerken gekomen waren.
Daar kwam ook heel sterk naar voren dat je moet zijn wie je wilt zijn.
En natuurlijk is het heel erg dat je kaal bent of wordt, dat je kale plekken hebt, een pruik moet dragen en deze niet ens verzekerd krijgt van de zorgverzekeraar, maar probeer daarnaast wel te leven zoals je wilt leven.
Met of zonder pruik.

Weet dat je er mag zijn, ook als je kaal bent!

Trouwens, ik vind die vrouw van die foto's die jullie hier lieten zien een mooie vrouw. Ik zou er zelf niet voor kiezen om met een roze hanekam rond te lopen. MAar het kale hoofd vindi k haar zeker niet misstaan!

Ik vind het zelf persoonlijk heel erg belangrijk om kaalheid onder vrouwen in de media te brengen.
Het wordt tijd dat de mensen in gaan zien dat we er niet zelf voor kiezen, dat er heel veel vrouwen hoofdhaarproblemen hebben, of zelfs volledig kaal zijn.
Het wordt tijd dat de zorgverzekeraars in gaan zien wat het met ons doet, en waarom sommige vrouwen pruiken nodig hebben, terwijl andere er voor kiezen dat niet te doen.
Maar omdat de meeste vrouwen zich erg schamen voor hun haaruitval komt het maar moeizaam naar buiten.
Het is een handje vol vrouwen dat er echt voor uit durft te komen dat ze kaal zijn, een haarwerk dragen of volledig kaal rondlopen.
Gisteren had de aapv een grote stapel aan tijdschriften bij zich waar vrouwen in stonden net als wij, volledig kaal.
De regiseuren gaan er ook steeds meer aandacht aan schenken.
Ik zelf vind dat persoonlijk echt belangrijk. Het wordt tijd dat de mensen onsn iet meer aanstaren op straat.
Als je in scandinavische landen zegt dat je AA hebt, weet iedereen wat je bedoeld, daar schijnt het behoorlijk vaak voor te komen. Dat punt moeten we hier ook bereiken.
En daar werk ik persoonlijk dus graag aan mee!!!!

Hanna
11 februari 2007, 14:29
Ik begrijp heel donders goed wat je bedoelt en ben 't er volledig mee eens dat het publiek er meer over zou moeten weten en je niet moet aanstaren op straat e.d.
Maar als kaal rondlopen voor vrouwen net zo normaal wordt als voor mannen, is de kans levensgroot dat de verzekeringsmaatschappijen helemaal nóóit meer een pruik zullen willen vergoeden.
Ik wil juist dat ze pruiken en andere haarwerken volledig gaan vergoeden.

Lies86
11 februari 2007, 15:13
Ik hoop dat ik mij niet aangesproken hoef te voelen dat ik wel kaal rond loop en geen pruik draag.
Als ik jou reaktie zo lees moet ik me bijna schamen dat ik geen haarwerk draag en er heel openlijk mee naar buiten kom dat ik AA heb en dat heb geaccepteerd. Ik zou zoals ik jou reaktie lees een pruik moeten dragen of het vooral stil moeten houden wat ik heb omdat zorgverzekeraars anders gaan denken ga maar gewoon kaal rondlopen want dat doen veel meer mensen.
Ik hoop dat je dit zo niet bedoeld, dat zou ik namelijk echt heel erg vinden!!!!!

Ik zie het anders. Op het punt dat ik naar buiten treed over mijn kaalheid, en een taboe verbreek hoop ik steeds meer mensen in te laten zien dat ze zich niet hoeven te schamen dat ze kaal zijn.
Op het moment dat die mensen zich niet meer schamen of minder schamen durven ze er missciheno ok mee naar buiten te komen.
Maar blijven ze hun haarwerk nog wel dragen. Op dat punt gaan verzekeraars hopelijk inzien dat veel meer mensen een haarwerk nodig hebben dan dat zij dachten. En dat ze dus hogere vergoedingen zullen moeten gaan geven.
Maar op het punt dat dit geen maatschappelijk probleem is, maar zoals nu stilletjes verzwegen, zien de zorgverzekeraars ook niet in dat het daadwerkelijk nodig is dat pruiken of haarwerken vergoed worden. Pruiken worden nu ingediend met de vraag of ze vergoed worden, je krijgt een deel terug omdat ze het probleem vaak niet echt kennen. (vermoed ik) en doordat ze de ernst van de zaak niet in zien vergoeden ze ook niet.

Zelf heb ik destijds geluk gehad (of mijn ouders hebben geluk gehad) dat mijn 2 pruiken tot 2 keer toe door het zilverenkruis zijn vergoed. VOLLEDIG!!
Mijn ouders hebben foto;s van mij opgestuurd, een brief van de dokter met daarin zijn uitleg dat het noodzakelijk was dat ik een pruik kreeg omdat ik er anders psygische klacten van zou krijgen, een brief van de haarwerkspecialist dat ook zij het nodig achtte dat ik een pruik droeg, en een brief van mijn ouders hoe kwetsbaar ik was. Tot 2 keer toe was het gehele bedrag binnen 14 dagen op de rekening van mijn ouders gestort. (2x een bedrag rond de 2000 euro)

Het schijnt overigens dat Menzis vrij veel vergoed wat pruiken aangaat.
Maar dat weet ik zelf ook niet.
Ik weet ook dat de AAPV zich momenteel weer erg hard maakt om bij de zorgverzekeraars het probleem aan te geven en hier ook over in discussie gaat.

Ik zelf zou persoonlijk wel graag willen dat er steeds meer vrouwen kaal gaan rondlopen. Alleen maar omdat het dan makkelijker wordt ook voor mij.
Ik voel me zelf behoorlijk ongelukkig met en door een pruik. En heb mede daarom de keuze gemaakt hem niet te dragen.
Want waarom ongelukkig zijn als je dat niet hoeft te zijn?
Voor mij is het een verademing om vrouwen te ontmoeten die de zelfde keuze maken als ik.
Even niet alleen zijn met je kale hoofd, even wat minder opvallen. (of juist meer omdat je met meerdere bent, maar dan valt het jezelf niet meer op)
Niet meer of minder aangestaart worden als je de kroeg binnen komt met je kale hoofd.
Als het normaler wordt dat ook vrouwen kaal zijn zou ik dat alleen maar fijn vinden!
Maar dat neemt niet weg dat ik heel goed besef dat niet iedereen dat kan of durft, en vooral ook dat je dat niet moet doen als je dat niet durft!

Hanna
11 februari 2007, 17:16
Ik hoop dat ik mij niet aangesproken hoef te voelen dat ik wel kaal rond loop en geen pruik draag.
Als ik jou reaktie zo lees moet ik me bijna schamen dat ik geen haarwerk draag en er heel openlijk mee naar buiten kom dat ik AA heb en dat heb geaccepteerd. Ik zou zoals ik jou reaktie lees een pruik moeten dragen of het vooral stil moeten houden wat ik heb omdat zorgverzekeraars anders gaan denken ga maar gewoon kaal rondlopen want dat doen veel meer mensen.
Ik hoop dat je dit zo niet bedoeld, dat zou ik namelijk echt heel erg vinden!!!!!

Natuurlijk bedoel ik het niet zo! Ik heb ook geschreven dat ik donders goed snap wat jij ondervindt en wilt duidelijk maken. Verder hoop ik van ganser harte dat de verzekeringsmaatschappijen er inderdaad anders over zullen gaan denken, zoals jij ook schrijft. Voor ieder die geen mooie schedel heeft of om watvoor reden dan ook toch een pruik/haarwerk nodig acht. Ik vind 't schandalig dat je eerst allerlei foto's van je hoofd en brieven van doktoren moet opsturen voordat je de vergoeding krijgt. Daarover maak ik mij ontzettend kwaad.
Sorry als ik jou ook maar één moment heb laten twijfelen.

Sammy
12 februari 2007, 14:26
Net zoals niet iedereen met enorme flaporen voor een operatie kiest, zal ook niet iedereen met een kaal hoofd voor een haarwerk kiezen. Daar waar het echter noodzakelijk is om psychische redenen of desnoods omdat je zonder haarwerk continu verkouden bent ;-), zou er echter zonder pardon vergoed moeten worden!

En om de zorgverzekeraars zover te krijgen moet er eerst veel tamtam om het probleem worden gemaakt in de media, want anders gaan ze het echt nooit inzien, hoor!

kas
12 februari 2007, 14:30
Ik begrijp heel donders goed wat je bedoelt en ben 't er volledig mee eens dat het publiek er meer over zou moeten weten en je niet moet aanstaren op straat e.d.
Maar als kaal rondlopen voor vrouwen net zo normaal wordt als voor mannen, is de kans levensgroot dat de verzekeringsmaatschappijen helemaal nóóit meer een pruik zullen willen vergoeden.
Ik wil juist dat ze pruiken en andere haarwerken volledig gaan vergoeden.

Hanna,
Zoek even met de zoekfunctie in de rubriek haarwerken, enige tijd geleden heeft els bergers, eigenaresse van haartendens daar een aantal zorgverzekeraars gemeld, met bijbehorende pakket-naam die haarwerken volledig vergoeden. Er zijn er een aantal verzekeraars die dit wel doen, maar idd. bij het overgrote merendeel blijft het een vergoeding de ong. 1/6 deel van de gemidd. aanschafwaarde van een maathaarwerk is.
Mocht het zo ver komen bij mij dat ik het nodig vind dat er een mooi maathw komt, dan switch ik per omgaande naar een andere verzekeraar want de mijne CZ, (meest uitgebreide pakket hebben we) gaat ook niet verder dan 375 euro p/jr.
1x een maathw declareren en je hebt je jaarpremie eruit.
Groetjes
Kitty

Georgie
12 februari 2007, 18:15
[Hannah, volgens mij zie je spoken. Een paar jaar geleden Lies bij Jong, iemand bij Max en een keertje Sugar Lee Hooper op tv. Veel? Accepteren???? Hoe kom je erbij.]


"Spoken" lijkt mij in dit verband een héél foute woordkeuze.

Bij Max, bij Pauw&Witteman, bij de BBC, bij Canvas, in diverse kranten en tijdschriften. 't Is vrij veel en allemaal plotseling achter elkaar. Waarom zet jij trouwens 4 vraagtekens achter 't woord Accepteren?

Typisch dat je geen commentaar hebt op mijn laatste alinea over wat Marijnissen zei.

Ik wil best wat zeggen over Marijnissen. Het ging daarbij om cosmetische ingrepen, dat is heel wat anders, er zat een professor die als eerste een leerstoel cosmetisch chirurgie had. Het lijkt me helemaal niet toevallig dat het niet over kaalheid ging, want daar ging het hele gesprek dus niet eens over. En accepteren met vier vraagtekens duidt erop, dat ik vind dat er helemaal geen beweging aan de gang is die vindt dat kaalheid bij vrouwen geaccepteerd moet worden. En nogmaals: er lijkt me echt geen sprake van een complot. Flauwekul.

Overigens: Sugar Lee Hooper scheert zichzelf bewust kaal. Ze lijdt niet aan een vorm van alopecia.

Loveli
12 februari 2007, 19:04
Overigens: Sugar Lee Hooper scheert zichzelf bewust kaal. Ze lijdt niet aan een vorm van alopecia.
Misschien heb ik het mis, maar voor zover ik weet heeft ze zich kaalgeschoren omdat haar haar erg dun werd. Of dat met erfelijkheid te maken heeft of dat er een andere oorzaak is weet ik niet. Het kaalscheren is ongetwijfeld een bewuste keuze, maar met een volle bos haar was die beslissing wellicht niet genomen.

Georgie
12 februari 2007, 20:39
Misschien heb ik het mis, maar voor zover ik weet heeft ze zich kaalgeschoren omdat haar haar erg dun werd. Of dat met erfelijkheid te maken heeft of dat er een andere oorzaak is weet ik niet. Het kaalscheren is ongetwijfeld een bewuste keuze, maar met een volle bos haar was die beslissing wellicht niet genomen.

Ze heeft haar hele leven dun, slap en onhandelbaar haar gehad. Daarom heeft ze het afgeschoren. Het was toen ze dat deed in ieder geval geen alopecia.

Sammy
13 februari 2007, 10:14
Ze heeft wel last van haaruitval gehad. Ik heb in een interview met haar gehoord of gelezen (daar wil ik af zijn) dat haar haar steeds dunner was en er niet meer uitzag en dat ze toen besloot om het af te scheren. Liever geen haar, dan een paar plukjes waar ze zo doorheen kon kijken. Ze had het er destijds ook erg moeilijk mee, net zoals iedereen hier!

Hanna
13 februari 2007, 13:45
Ik wil best wat zeggen over Marijnissen. Het ging daarbij om cosmetische ingrepen, dat is heel wat anders,

Marijnissen denkt als ware politicus subiet aan de financiële consequenties, bij ieder onderwerp, zo ook cosmetische aangelegenheden.

Voor de duidelijkheid: haarwerken/pruiken, haargroeimedicijnen, worden ook gezien als cosmetische aangelegenheden.

Hanna
13 februari 2007, 13:47
Ze heeft wel last van haaruitval gehad. Ik heb in een interview met haar gehoord of gelezen (daar wil ik af zijn) dat haar haar steeds dunner was en er niet meer uitzag en dat ze toen besloot om het af te scheren. Liever geen haar, dan een paar plukjes waar ze zo doorheen kon kijken. Ze had het er destijds ook erg moeilijk mee, net zoals iedereen hier!

Inderdaad, ik heb het Sugar Lee zelf horen zeggen in diverse t.v.-programma's.

Lies86
13 februari 2007, 14:23
Heey Hanna, (en alle andere natuurlijk)
Vermoedde al dat je het niet zo bedoelde, maar kon het wel zo interpeteren, dus vandaar dat ik het nog even vroeg.
Maakt niet uit, we begrijpen elkaar weer!

Ik weet dat de AAPV afgelopen zaterdag weer in gesprek is gegaan met de zorgverzekeraars. Hoe of wat weet ik verder ook niet. Staat waarschijnlijk wel in hun volgende editie van de Hoofdzaak. (blad van de aapv)

Overigens heeft mijn zorgverzekeraar me toendertijd (nu 8 en 6 jaar geleden ofzo) mijn ouders tot 2 keer toe het hele bedrag terug gegeven.
Dat ging om bedragen van rond de 2500 gulden. Er gingen wel foto's en brieven van de haarwerker, en arts en van mijn ouders via de post naar hen, maar het werd wel vergoed!!!
Het proberen waard misschien?

Hanna
13 februari 2007, 15:08
Het gaat mij er om dat ze een pruikdeclaratie zullen gaan accepteren met een briefje van de dokter erbij om te bewijzen dat het niet gaat om een carnavalspruik of een theaterpruik. Verder geen foto's eisen en verder geen gezeur.
De volgende stap die ik zou willen zien doorgevoerd, is dat ook FDA-goedgekeurde medicijnen die gebruikt worden ter preventie van kaalheid, zoals Minoxidil, Propecia e.d., eveneens worden vergoed na een briefje van de dokter dat de patiënt lijdt aan een vorm van alopecia en niet zomaar voor de gein die dure medicijnen gebruikt.

Helen64
14 februari 2007, 10:16
Ik vond het een bemoedigende reportage.
In de eerste plaats begreep ik heel goed haar gevoelens in verband met een pruik. Een pruik dragen en constant bezorgd zijn of ze wel blijft zitten, lijkt me inderdaad stresserender dan gewoon je kale kop tonen.
En in de tweede plaats vond ik het fantastisch dat haar vriend er werkelijk geen moer om gaf dat ze kaal was.

Lies86
14 februari 2007, 10:43
Heeft iemand de reportage al op het internet gevonden of niet?
Ik heb net canvas gemailt of ik er misschien nog via via aan kan komen. Zou m echt graag willen zien!

En Hanna je hebt helemaal gelijk. Hoop ook echt dat ze dat zullen doen!!!

Trouwens, heb nog een mooie website gevonden:
http://www.boldisbeautiful.com/index.html

Mooie kale vrouwen (vind ik) en een gave website!

Lies