PDA

View Full Version : Haarproblemen door ijzergebrek


Ingrid
22 januari 2003, 01:02
Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.

kevin
23 mei 2006, 22:06
Hair Loss? It May Be Iron Deficiency Too Little Iron in Blood of Men and Women Shedding Hair

Bron: Hier. (http://www.webmd.com/content/Article/122/114601.htm?pagenumber=1)

Henk
24 mei 2006, 06:32
Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.

Hoi Ingrid, ik heb het idee dat mijn haaruitval ook (mede) door ijzergebrek komt. Ik heb een tijdje bloedarmoede gehad, en ook het patroon van mijn haaruitval (diffuus) doet me achteraf vermoeden dat ijzergebrek wel eens één van de oorzaken kon zijn.

kevin
24 mei 2006, 19:41
Henk, 22-01-2003, 01:02. Ik gaf alleen wat informatie zonder een nieuwe thread te openen ;)

Henk
26 mei 2006, 01:42
Henk, 22-01-2003, 01:02. Ik gaf alleen wat informatie zonder een nieuwe thread te openen ;)

Lekker snugger van me. :rolleyes:
Ik had verder niet naar de datum van Ingrid's posting gekeken. Maar ik hoop dat ze nog wat aan onze postings heeft. ;)

Ingrid2
31 mei 2006, 21:35
Hallo Henk,

Ik ben een tijdje niet op Haarweb geweest, maar toevallig laatst wel weer. Ik wil je bedanken voor je reactie. Ik heb er inderdaad wat aan gehad. Ik heb nog steeds last van haaruitval. Anderhalf jaar geleden mijn derde kindje gekregen, dus al met al was het de laatste twee jaar moeilijk in te schatten óf ik er nog last van had en zo ja, of het dan van het ontzwangeren kwam. Nu, dik anderhalf jaar na de bevalling is het volgens mij nog steeds hetzelfde verhaal. Ik heb weer een verwijzing om weer mijn ijzervoorraad te laten onderzoeken en ben benieuwd daar de uitslag van is. Nogmaals, bedankt voor je reactie.

Ingrid2
31 mei 2006, 21:39
Hallo Kevinme,

Ik zie nu dat jij degene was die de link had geplaatst. Dus hierbij, dank je wel.
Ik snap niet helemaal wat jullie bedoelen met het openen van nieuwe treads en zo, ik hoop dat ik het op deze manier goed doe.
Ingrid2 is overigens Ingrid die in 2003 het verhaal over de ijzervoorraad had geplaats.

Henk
31 mei 2006, 22:04
Hoi Ingrid,
Ik hoop voor je dat je wat aan het bloedonderzoek hebt.
Succes,
Henk.

Ingrid2
7 juni 2006, 14:31
Hoi Henk,

Alle waarden die zijn onderzocht bij het bloedonderzoek zitten binnen de marge. Mijn Ferritine gehalte is 34. De huisarts geeft aan dat deze tussen de 5 - 70 moet zitten. Volgens de website die in deze thread staat zou het minimaal 50 moeten zijn. Ik denk niet dat een enkele arts hier in Nederland daar een boodschap aan heeft. Ik weet nog niet wat ik nu verder zal gaan doen. Toch maar een goede dermatoloog zoeken, maar dat gaat nog niet zo makkelijk, als ik alle reacties op Haarweb moet geloven. In ieder geval bedankt voor je meeleven/meedenken.

Groet, Ingrid

Henk
7 juni 2006, 22:33
Ik las hier (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3271) op haarweb ook nog wat over het ferritine-gehalte.
Als je er nog niet gerust op bent, dan zou ik toch proberen om een goede dermatoloog te vinden. Succes.

Girlygirl
8 juni 2006, 13:49
Niet alleen een tekort aan ijzer, maar ook een tekort aan zink kan ernstige difuse haaruitval veroorzaken!

sigur
4 december 2006, 14:58
Hairsite:
(Women Hairloss forums)

The loss of Ferritin from the follicle cells, can effect the ability of the hair to grow. This leads to the development of vellus (nonpigmented fine hairs) wich can be an early indication of deficiency.
The presence of vellus hairs is easily mistaken for minaturized hair seen in Androgenetic Alopecia. We should note here that Iron deficience hairloss could therefor mimic the pattern of androgenic alopecia hair loss.

MAW:
Een te lage ferrintine gehalte, kan een gezonde haargroei tegengaan. Dit kan leiden tot kleine fijne pigmentloze haartjes, die we ook tegen komen bij AGA. Hierdoor wordt het nogal eens onterecht aangezien voor AGA.

Dat een goede ferritine gehalte altijd belangrijk is voor het haar, ook als de haaruitval niet ijzer gerelateerd is (bijv door AGA), bewijst het volgende stukje:

A lot of hairloss treatments may not work efficiently with low Iron stores Studies have shown a level of at least 70 is needed for a good hair growth.

MAW:
Je ferritne gehalte (ijzervoorraad) moet op zijn minst 70 zijn voor een goede haargroei en voor een goede werking van medicatie.

marjolein2
4 december 2006, 18:09
Hier is ook nog een link naar een site met veel info over diffuse haaruitval als gevolg van ijzertekort. Ik heb contact gehad met de vrouw achter deze haarkliniek en zij raadde me aan om mijn serum ferritine te laten onderzoeken. Dat bleek 26 te zijn en volgens haar is dat te laag. 70 ng/liter zou nodig zijn voor goede haargroei. Ik ben dan ook begonnen met een ijzerkuur om mijn gehalte omhoog te krijgen. Hopelijk helpt het.
http://www.cots-tri.co.uk/

Marjolein

sigur
4 december 2006, 18:45
Hoi Marjolein!

Bij mij is nu drie keer ijzer geprikt. De eerste keer 11, hierna 22. Dit was zo'n twee jaar geleden. De dokter (huisarts) zei dat dit prima was. Nu heb ik laatst op advies van mijn dermatoloog weer ijzer laten prikken uitkomst: 24 of 26 (weet het niet meer exact)! Hij snapte niet dat mijn arts twee jaar geleden niets heeft voorgeschreven, volgens hem is dit veeel te laag!
Bovendien loop ik ook al jaren met vermoeidheidsklachten.
Ik ben nu dan ook al zo'n drie weken aan de staal tabletten/ 3 bruine pillen per dag (= 600 mg per dag/ komt overeen met 200 mg aan ijzer).

Ik denk persoonlijk niet dat dit de directe oorzaak is van mijn haaruitval, wel zou het kunnen dat medicijnen niet goed aanslaan door deze lage ferritine gehalte.
Wat trouwens ook het vermelden waard is lijkt me, dat ik heel veel onderzoeken lees op het internet waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid, die AGA heeft, tevens een ijzergebrek heeft. Nu geloof ik niet dat een ijzertekort AGA kan veroorzaken (wel haaruitval) maar misschien kan deze wel hierdoor getriggert worden.

marjolein2
4 december 2006, 20:41
Hoi Sigur,
Ik heb ook gelezen dat er een verband is tussen AGA en ijzergebrek. Met deze link kom je bij een wetenschappelijk artikel over de relatie tussen haaruitval en ijzergebrek. In figure 1 zie en lees je over de zogenaamde threshold hypothesis. De hypothese gaat ervan uit dat ijzergebrek alopecia androgenetica kan triggeren, precies zoals jij zegt. Voor mensen met heel veel aanleg voor AGA maakt het ijzergebrek niet zo veel uit, want zij zouden sowieso wel last hebben gekregen van haaruitval. Datzelfde geldt voor mensen met heel weinig aanleg voor kaalheid, zelfs met een laag ijzergehalte ondervinden zij geen haarproblemen. Voor de middengroep - wel aanleg voor AGA maar niet extreem - kan een laag ijzergehalte het verschil maken tussen probleemloos haar en de ellende die wij kennen.

Het heeft dus zeker zin om een ijzer te verhogen, lijkt mij. Ik slik nu ook drie keer per dag van die vieze pillen en volgens die dame van de engelse kliniek moet ik dat minstens drie maanden volhouden. Daarna ga ik m'n bloed weer laten checken en is het hopelijk een stuk beter met mijn ferritine gehalte en m'n haar. Volgens haar zou ik ook meer energie moeten krijgen, daar heb ik nu ook geen overschot aan. Heb jij enig idee hoe je aan een laag ijzergehalte komt trouwens? IK denk dat het bij mij ligt aan jarenlang vegetarisch eten. Daar ben ik sinds een tijdje mee gestopt, maar ik eet nog steeds weinig vlees.

http://www.nature.com/jid/journal/v121/n5/full/5602007a.html

Marjolein

sigur
4 december 2006, 23:06
Hoi Marjolein!

Ik eet ook al zo'n 8 jaar vegetarisch :) maar ben niet van plan dit te veranderen.
De reden waarom er meer vrouwen zijn dan mannen met bloedarmoede is denk ik o.a te wijten aan de menstruatie. Ook denk ik dat stress ijzer vreet.
Groetjes!

artemis
14 december 2006, 16:35
Hoi Marjolein!

Ik eet ook al zo'n 8 jaar vegetarisch :) maar ben niet van plan dit te veranderen.
De reden waarom er meer vrouwen zijn dan mannen met bloedarmoede is denk ik o.a te wijten aan de menstruatie. Ook denk ik dat stress ijzer vreet.
Groetjes!


Hoi Ingrid,

Ik hoorde dat de (diane) pil ijzer afbreekt. Mijn ijzer was 50 toen het voor het eerst getest werd, maar ik was al een half jaar gestopt met de pil. En aangezien dat ik die al 5 jaar geslikt heb, wil niet weten wat de waarde toen is geweest!! 5 jaar lang een te lage ijzer gehalte dan stopt je haargroei. Mijn dermataloog zei dat je waarde circa 80 moet zijn voor een goede haargroei.

Ik heb pas een ijzerkuur gehad bij de dermataloog. In mijn laatste test was mijn ijzer 120 (dus heel hoog)...

hopelijk heb je wat aan deze info.

groetjes Artemis

Helen64
15 december 2006, 11:01
Ik ben een erg goed boek aan het lezen van Dr. John Lee over de premenopauze (is eigenlijk de periode tussen 30 en 50 bij vrouwen) en hij zegt ook dat de pil de opname van een aantal essentiële stoffen vermindert, o.a. vitamine B6 en zink.

Ik heb al een tijd haarproblemen, en mijn ferritine is meestal 40 à 50, en mijn zinkwaarde blijkt te laag te zijn.

Hanna
15 december 2006, 11:56
Helen,
Toen ik de pil nog slikte, had ik helemaal geen haarproblemen, ook niet tijdens de menopauze, toen ik allang geen pil meer slikte. Pas daarna ging het in rap tempo bergafwaarts!

Ik heb extra B6 geslikt en slik nu al een jaar lang multivitaminen, maar 't helpt geen ene malle moer.

Misschien ben ik een uitzondering en is er toch hoop voor anderen.........

Succes!

Annelies
16 december 2006, 19:05
Helen,
Toen ik de pil nog slikte, had ik helemaal geen haarproblemen, ook niet tijdens de menopauze, toen ik allang geen pil meer slikte. Pas daarna ging het in rap tempo bergafwaarts!

Ik heb extra B6 geslikt en slik nu al een jaar lang multivitaminen, maar 't helpt geen ene malle moer.

Misschien ben ik een uitzondering en is er toch hoop voor anderen.........

Succes!
Hoi Hanna,

Jij bent zeker geen uitzondering, zeker m.b.t het slikken van de pil. Heb die ook een aantal jaren geslikt en toen helemaal geen haarproblemen. Na zoveel jaar gestopt, en nu ook alweer een aantal jaren gestopt, maar nog steeds niets terug.
En ook bij geen effect van Vitamine B-complex of multivitaminen..

Grtz Annelies

Moorea
11 juli 2007, 21:57
Vorige week heb ik mijn bloed laten prikken om het te laten testen op o.a. ijzertekort. De (vervangende) dokter zei dat het ijzergehalte in mijn bloed 7,5 is :confused: Als ik het hier zo lees moet het tussen de 5 en 70 zitten? De dokter zei dat het wel laag is, maar dat ik me er verder niet druk over hoef te maken en extra ijzer innemen niet nodig is.. Wel een beetje vreemd he? Wat is nou echt waar? In mijn geval is het misschien toch wel handig om extra ijzer te nemen i.v.m. de aga en omdat ik vaak moe ben. Wat denken jullie?

Georgie
12 juli 2007, 10:06
Vorige week heb ik mijn bloed laten prikken om het te laten testen op o.a. ijzertekort. De (vervangende) dokter zei dat het ijzergehalte in mijn bloed 7,5 is :confused: Als ik het hier zo lees moet het tussen de 5 en 70 zitten? De dokter zei dat het wel laag is, maar dat ik me er verder niet druk over hoef te maken en extra ijzer innemen niet nodig is.. Wel een beetje vreemd he? Wat is nou echt waar? In mijn geval is het misschien toch wel handig om extra ijzer te nemen i.v.m. de aga en omdat ik vaak moe ben. Wat denken jullie?

Is het ferritinegehalte laag, of je Hb? Als het ECHT het ferritinegehalte is, is dat toch wel heel erg laag. Volgens mij is 11 de ondergrens. Gebruikelijk is het meten van het Hb-gehalte, niet het ferritine, daar moet je echt om vragen. Ik zou dat absoluut nog eens navragen, want 7,5 is voor het Hb-gehalte volkomen normaal.
Als het het ferritinegehalte is, kun je overwegen om bijv. van Solgar organisch ijzer te gaan slikken (Gentle Iron). Ga niet zomaar in het wilde weg ijzer slikken, dat is schadelijk!

Moorea
14 juli 2007, 00:33
Is het ferritinegehalte laag, of je Hb? Als het ECHT het ferritinegehalte is, is dat toch wel heel erg laag. Volgens mij is 11 de ondergrens. Gebruikelijk is het meten van het Hb-gehalte, niet het ferritine, daar moet je echt om vragen. Ik zou dat absoluut nog eens navragen, want 7,5 is voor het Hb-gehalte volkomen normaal.
Als het het ferritinegehalte is, kun je overwegen om bijv. van Solgar organisch ijzer te gaan slikken (Gentle Iron). Ga niet zomaar in het wilde weg ijzer slikken, dat is schadelijk!

Ok thanks.. ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ze getest hebben. Ze hebben gewoon een volledig bloedbeeld gedaan en ik vroeg naar de uitslag van het ijzergehalte. Maar wat is Hb?

pipilover
11 augustus 2007, 17:16
Ok thanks.. ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ze getest hebben. Ze hebben gewoon een volledig bloedbeeld gedaan en ik vroeg naar de uitslag van het ijzergehalte. Maar wat is Hb?

Ik vraag me eigenlijk ook af wat Hb is, iemand wat info aub, thx :)

Hanna
11 augustus 2007, 17:23
Hb (hemoglobine-waarde; in millimol per liter bloed):
vrouwen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,3 - 10
- bloedarmoede ............................< 7,3
mannen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,8 - 10,8
- bloedarmoede ............................< 7,8

IJzer (micromol ijzer per liter bloedplasma):
- pasgeborenen (= neonaten) ..........17 - 24
- vrouwen ......................................10 - 25
- mannen ...................................... 14 - 28

MelissaM.
11 augustus 2007, 17:43
Op dat laatste heb ik niet echt een antwoord maar wat ik wel heel zeker weet is dat je ferritine gehalte lager kan zijn dan 11, ik heb zelf namelijk minder dan 5. Ben nu ijzerpillen aant slikken en binnen enkele weken nog is testen... de huisarts zei dat ik niet veel kan doen aan dat ferritinegehalte behalve dan ijzer slikken...

Hanna
11 augustus 2007, 17:58
Melissa,
't Is in ieder geval heel belangrijk dat je niet teveel ijzer slikt, want dat stapelt zich op in het lichaam; overschrijdt dus niet de voorgeschreven dosis.
Een ferritinegehalte van 5 is volgens mij echt te weinig, maar misschien komt dat omdat ieder laboratorium zijn eigen referentiewaarden heeft; er bestaat helaas nog geen standaardisatie.

Interessante sites:

http://memoboek.dynapaper.nl/33/ferritine.html

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/FEijzer125.html

MelissaM.
11 augustus 2007, 18:35
ik neem elke dag 1pilletje van bio-fer. Zo heeft de dokter het mij voorgeschreven dus dat zal denk ik wel geen kwaad kunnen. mss ga ik maandag ook nof revitalose bijnemen (vitaminencapsules) die kunnen nooit kwaad en geven me wat energie...

pipilover
11 augustus 2007, 18:46
Hb (hemoglobine-waarde; in millimol per liter bloed):
vrouwen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,3 - 10
- bloedarmoede ............................< 7,3
mannen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,8 - 10,8
- bloedarmoede ............................< 7,8

IJzer (micromol ijzer per liter bloedplasma):
- pasgeborenen (= neonaten) ..........17 - 24
- vrouwen ......................................10 - 25
- mannen ...................................... 14 - 28

Dank jewel :cool:

MelissaM.
11 augustus 2007, 19:45
op mijn papier dat ik kreeg staat ferritine :)

Hanna
11 augustus 2007, 20:19
op mijn papier dat ik kreeg staat ferritine

En jouw ferritine was dus lager dan 5? Mijn ferritine-gehalte is 128.

Volgens deze site: http://www.atriummc.nl/Referentiewaarden.4033.0.html
moet ferritine tussen 5 en 175 liggen. Het absolute minimum is dus 5.

MelissaM.
12 augustus 2007, 22:43
mja ik weet het ook niet maar dat stond er op mijn uitslag ..;
kben zo ongerust...elke keer ik door mijn haar tast,heb ik een 3tal haren mee...

ik weet me geen raad. ik heb geen idee of de ijzerpillen werken (en na hoeveel dagen?) en of ik een dermatoloog moet raadplegen. wat denken jullie? of overdrijf ik gewoon *zucht

mariaj
23 mei 2008, 16:44
Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.

Ha Ingrid, we zijn inmiddels vele jaren verder; hoe is het nu met je haar?
Ik heb namelijk sinds een half jaar hetzelfde probleem.

Ik hoor het graag.

Groet van Josta

herfstblaadje
27 november 2008, 11:26
mja ik weet het ook niet maar dat stond er op mijn uitslag ..;
kben zo ongerust...elke keer ik door mijn haar tast,heb ik een 3tal haren mee...

ik weet me geen raad. ik heb geen idee of de ijzerpillen werken (en na hoeveel dagen?) en of ik een dermatoloog moet raadplegen. wat denken jullie? of overdrijf ik gewoon *zucht


Nee je overdrijft helemaal niet, ferritine <5 is zeer erg haaruitval. Maar ook een heleboel andere klachten. Ben je niet moe, slecht uit bed komen enzo? Als ik jou was zou ik naar de dokter gaan voor een ijzerkuur. Ik ben nu zes weken bezig, en het gehalte is beter maar nog niet best. Geduld hebben en veel vitamine C nemen als je geen vlees wilt. Vit. C bevordert opname van ijzer uit het eten dat je wel mag nemen.

Reken maar op drie maanden zei mijn dokter.

Haarherstel kan een jaar duren. Sommige dokters in de VS geven, ondanks aantoonbaar ijzertekort als oorzaak van haarverlies, toch Minoxidil als een soort 'kickstart' voor hergroei. Misschien een idee?

(tsjee, een half jaar geleden was ik net zo wanhopig als jullie, en nu weet ik er dankzij een hele aardige dokter toch iets vanaf)

Succes M.

Konijntje99
27 november 2008, 12:35
Ik ben alweer gestopt met de ijzerkuur, alles woog zwaar op mijn maag, kreeg geen halve boterham meer binnen :confused:
Weet niet zeker of dat door die ferricure komt, nam ook nog biergist en multivit. , ben daar ook mee gestopt.

herfstblaadje
27 november 2008, 12:59
Soms helpt het als je het pilletje met vitamine C naar binnen werkt. En iets langer wachten dan een half uur alvoor je een maaltijd neemt. Dan is die bult van het ijzer een beetje verdwenen. (Been There, Done That)
En biergist zit ook veel ijzer in, dus kijk uit dat je niet gaat stapelen. Meer ijzer tegelijkertijd heeft geen zin, dat neemt het lichaam toch niet allemaal op en het verdwijnt zo ongebruikt naar buiten. Over langere tijd teveel ijzer nemen kan natuurlijk schadelijk zijn.

love
27 november 2008, 20:54
Ik heb vorige week de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de dermatoloog.
Ik had een gebrek aan ijzer in mijn bloed, verder was alles goed.
De dermatoloog dacht dat dit wel een oorzaak kon zijn. Hij dacht dat alles weer goed zou komen.
Slik nu staaltabletten.
Heeft iemand ervaring met haaruitval door een ijzergebrek?
Zou hier graag meer van willen weten.

Groetjes,
Ingrid.
Beste.

Ik heb geen last van haaruitval maar wel van een lijke drooge hoest.
Ze hebben een bloedonderzoek gedaan en mijn Ijzer gehalte is +146 en vorige maande was het -36. Deze vind de dokter normaal en Mijn ferritine is nu -9 en vorige maand was het 14. Zo kun je zien dat het wel niet normaal is maar de dokter vindt het allemaal niet ernstig. Ze vinden geen oorzaak van mijn hoest ik heb geen alergie; + longfunctie is normaal. Terwijl ik elke dag geduurde maanden aan het hoesten ben net een zeehondje zo klinkt het. Ik ben ook Positief getest voor Bof IgG MAAR DAT VINDT DE DOKTER NIET ERNSIG. Niemand kan me percies helpen ik zit al maanden met deze hoest en ik geraak er maar niet van af. Ik ben al naar een specialist geweest en daar vinden weer ook niet fotos genomen van de longen en alles was normaal. Kan iemand mij aub raad geven of vinden jullie ook dat alles normaal is. Help

Sasja
28 november 2008, 11:28
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en 41 jaar.
10 jaar geleden gestopt met de pil en mijn haaruitval is daarna begonnen en nooit meet opgehouden.
Ben al naar enkele dermatologen geweest.
Het middel Propecia durfde ik niet te gaan slikken omdat ik bang ben dat het nog niet duidelijk is wat het op lange termijn doet bij vrouwen.
Heb al jaren schommelend ijzergehalte.
Naar internist geweest, maagonderzoek gehad om te kijken of ijzer wel goed opgenomen kon worden, dit was allemaal goed.
Wel hoorde ik dat mijn vit. D gehalte veel te laag was. was 7 en moet 30 zijn.
Nadat ik D ben gaan slikken bleef mijn ijzer ook stabiel. Mijn D was weer goed en ben dus weer gestopt, nu ga ik maandag weer bloed laten prikken.
Mijn haaruitval begint nu serieuze vormen aan te nemen en ik baal er enorm van.
Weet iemand of je toch ijzer mag slikken als je ijzergehalte goed is maar je ferritine te laag, krijg je dan geen op stappeling.
Heb veel berichtjes van jullie gelezen...sorry als ik dit misschien net heb gemist.
alvast bedankt

Sasja
28 november 2008, 11:39
Nee je overdrijft helemaal niet, ferritine <5 is zeer erg haaruitval. Maar ook een heleboel andere klachten. Ben je niet moe, slecht uit bed komen enzo? Als ik jou was zou ik naar de dokter gaan voor een ijzerkuur. Ik ben nu zes weken bezig, en het gehalte is beter maar nog niet best. Geduld hebben en veel vitamine C nemen als je geen vlees wilt. Vit. C bevordert opname van ijzer uit het eten dat je wel mag nemen.

Reken maar op drie maanden zei mijn dokter.

Haarherstel kan een jaar duren. Sommige dokters in de VS geven, ondanks aantoonbaar ijzertekort als oorzaak van haarverlies, toch Minoxidil als een soort 'kickstart' voor hergroei. Misschien een idee?

(tsjee, een half jaar geleden was ik net zo wanhopig als jullie, en nu weet ik er dankzij een hele aardige dokter toch iets vanaf)

Succes M.
Hoi herfstblaadje,
Die kickstart met minoxidil, bedoel je daarmee de lotion 5%?
Die wil ik dan namelijk bij de apotheek gaan bestellen.

herfstblaadje
28 november 2008, 12:59
Bij de apotheek krijg je 2% zonder recept en 5% alleen op recept. Het is wel verstandig om met de dokter te overleggen of hij het aanraadt. Minoxidil mag je niet nemen bij hartkwalen of lage bloeddruk.

Als je dokter het om andere redenen niet wil geven, kun je overwegen het zelf te kopen via internet of - als je vlak bij de grens woont, in Belgie. Daar wordt 5% wel gewoon bij de apotheek verkocht.

Kijk eerst rustig verder op deze site naar de ervaringen van anderen die al veel langer op deze manier werken. Ik ben tenslotte nog maar een groentje.

Hanna
28 november 2008, 13:31
Sasja,

Als je ijzergehalte en vitamine D nu goed zijn, maar de haaruitval zet zich toch voort (rondom het hele hoofd en niet alleen op enkele plekjes, maar vooral merkbaar bovenop)... dan heb je de vrouwelijke vorm van alopecia androgenetica.
Een tijdelijke kuur is dan niet voldoende.
Als je geen hormonen meer wilt slikken, blijft er eigenlijk alleen minoxidil over of een haarwerk.
Het klopt wat Herfstblaadje over minox schrijft.

Sasja
30 november 2008, 19:14
Beste Hanna en Herfstblaadje,

Bedankt voor jullie reactie.
Mijn haaruitval is de mannelijke vorm denk ik, vooral bovenop het hele hoofd wordt het dunner en mijn scheiding wordt langzaam aan steeds breder.
Zal dan inderdaad dan toch de minox worden denk ik, bedankt
groetjes Sasja

Sasja
30 november 2008, 19:25
Hoi Hanna,

Toch nog een vraagje.
Weet jij of je toch ijzer mag slikken als je HB goed is maar je ferritine te laag, krijg je dan geen ijzer opstapeling?

Alvast weer bedankt.

Hanna
30 november 2008, 21:42
Mijn haaruitval is de mannelijke vorm denk ik, vooral bovenop het hele hoofd wordt het dunner en mijn scheiding wordt langzaam aan steeds breder.


Als je geen inhammen en geen kalende kruin hebt, maar alleen bovenop zichtbaar steeds dunner haar met een breder wordende scheiding, heb je niet de mannelijke vorm van AGA, maar de vrouwelijke vorm.
In beide gevallen kunnen de Diane35 en Minoxidil helpen.


Weet jij of je toch ijzer mag slikken als je HB goed is maar je ferritine te laag, krijg je dan geen ijzer opstapeling?


Je ijzergehalte is het belangrijkste; zorg dat je te weten komt hoe hoog dat bij jou is.

herfstblaadje
1 december 2008, 10:38
Vragen over ijzersupplementen moet je eigenlijk altijd stellen aan je dokter.

Voor je het weet zit je in de ellende, want van ijzerteveel krijg je ook haaruitval.

Wat ik weet is dat na een periode van ijzertekort het Hb met behulp van pillen weer goed kan zijn, maar dat het enige tijd duurt voordat het ferritine niveau op peil is (boven de 70). Die combinatie kan dus voorkomen.

Maar goed Hb en laag ferritine kan ook een teken van een andere lichamelijke kwaal zijn, bijvoorbeeld bij een stofwisselingsziekte (Hb is normaal, maar ferritine is permanent veel te laag).

herfstblaadje
3 december 2008, 11:45
Misschien is dit linkje al een keer geplaatst, maar ik vondt het stukje erg leerzaam: http://www.hairsite2.com/library/article194.htm
Misschien lost dat ook de verwarring over ijzeronderzoek op. En dan nog: als je het niet snapt, vraag het de dokter. Daar is die voor.

Hanna
3 december 2008, 12:19
Goed verhaal, behalve dat laatste zinnetje over het ferritinegehalte, wat echt niet klopt, maar hardnekkig op allerlei websites en fora wordt aangehaald. Er zijn namelijk aardig wat vrouwen met een hoog ferritinegehalte zonder ijzertekort en tòch haaruitval zonder hergroei, zoals b.v. Josie met een ferritinegehalte van 179 en ikzelf met 128.

herfstblaadje
3 december 2008, 12:26
In het stuk staat ook dat niet álle gevallen zijn te herleiden tot die afwijkingen. Het hoogste percentage dat ik ben tegengekomen, bedraagt 90 procent. Dermatologen in Nederland schatten dat 30 procent van alle gevallen van haarverlies in combinatie met ijzertekort, niet wordt veroorzaakt door dit ijzertekort.
Bron: http://www.huidarts.info/algemene_folders/folder/telogeen_haarverlies/
Omgekeerd: als de bloedwaarden (om het even welke) goed zijn, en er is toch sprake van haarverlies, moet er dus een andere oorzaak zijn.
Dit stuk is alleen bedoeld voor mensen die weten dat hun bloedwaarden wat betreft ijzer niet goed zijn, en wat ze daardoor kunnen verwachten. En wat ze eraan kunnen doen: heel belangrijk.

Sasja
10 december 2008, 10:52
Hoi Hanna en herfstblaadje,
Bedankt voor jullie info.
Ben 10 jaar geleden met de pil gestopt om medische redenen en wil er ook niet meer aan beginnen.
Wel ben ik ongeveer 2 jaar geleden naar internist gegaan om mijn schommelende ijzer, ik ben op veel dingen gecontroleerd ook maagonderzoek, maar er kwam toen alleen uit dat mijn vit d te laag was.
Vandaag recept gevraagd voor minoxidil 5%

Vandaag heb ik de (bloed)uitslag gehad.(zink krijg ik nog)
Ijzer 28
Ferritine 46
Vit. D 18

Hanna
10 december 2008, 12:15
Love heeft helemaal geen haaruitval en Haarweb is geen medisch forum.
Haar ijzer- en ferritinegehaltes schommelen enorm en dat is echt niet normaal.
Misschien is haar hoest met Noscapect (zonder recept verkrijgbaar bij de drogist) al te genezen.

Sasja
5 januari 2009, 16:15
Hoi herfstblaadje en Hanna,

mijn dokter vind de waarden van mijn ijzer uitslag goed. (Ijzer 28
Ferritine 46)

Mij lijkt het na alle documentatie een beetje aan de lage kant toch?
Wat zouden jullie doen?

Hanna
5 januari 2009, 19:31
Hoi Sasja,

Jouw ijzergehalte van 28 is perfect! 't Kan gevaarlijk worden als je zelf het ijzergehalte zou gaan opvoeren.

Zie: http://memoboek.dynapaper.nl/87/ijzer.html

Sasja
6 januari 2009, 08:52
Hoi Hanna
Heb minox bij dr. Lee bestelt, omdat ik nog redelijk wat haar heb(al is mijn scheiding overduidelijk)neem ik idd maar geen foam.

Weer bedankt voor je reactie en je link!!!!
Groetjes Sasja

ashna
25 januari 2009, 01:35
Ik slik dagelijks 3x Ferrofumaraat 200 pch..
Is dat ook voldoende om het ijzer en ferritine gehalte weer op pijl te krijgen?

Hanna
25 januari 2009, 02:06
Ashna,
Als de dokter dat voorgeschreven heeft, zal het zeker voldoende zijn en het is gevaarlijk om de dosering te overschrijden. Voordat je resultaat merkt aan je haardos, duurt echter minstens 3-6 maanden.

herfstblaadje
26 januari 2009, 11:24
Ik slik dagelijks 3x Ferrofumaraat 200 pch..
Is dat ook voldoende om het ijzer en ferritine gehalte weer op pijl te krijgen?

Hoi Ashna,

3 x daags ferrofumaraat 200 is de standaard dosering bij ijzertekort (ik heb dezelfde) Meer pillen per dag nemen, is onverstandig en onnodig. Van die 200 mg neemt het lichaam maar een beperkte hoeveelheid op.

Daarnaast kun je natuurlijk wel een ijzerrijk dieet volgen. Ik vond deze folder echt goed, met nuttige adviezen. Kijk eens op www.st-anna.nl/upload/patientenfolder/Voedingsadvies%20bij%20ijzertekort%200307.pdf (http://www.st-anna.nl/upload/patientenfolder/Voedingsadvies%20bij%20ijzertekort%200307.pdf)

Dat helpt een klein beetje extra, en je went er vast aan om op je voeding te letten als je straks die pillen niet meer hoeft te slikken. Bij de maaltiijd kun je ook sinaasappelsap drinken, dat bevordert de opname van ijzer uit de voeding.


Sterkte!

ashna
30 januari 2009, 15:52
hey bedankt voor de tipss!!!!

voortaan een glas jus bij het eten en ijzer innemen hihi..

Hanna
30 januari 2009, 16:34
Hier nog wat informatie over ijzer:

Er zit weinig ijzer in plantaardig voedsel en bovendien neemt het lichaam ijzer uit planten minder goed op dan ijzer uit dierlijk voedsel.
(Bron: http://www.medicinfo.nl/d_2506 (http://www.medicinfo.nl/d_2506))


Volkorenbrood en vlees leveren relatief veel ijzer. Groenten vervullen hier slechts een geringe rol omdat ijzer uit vlees beter wordt opgenomen dan ijzer uit plantaardige bronnen.
(Bron: http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=nutrienten&id=11 (http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=nutrienten&id=11))