PDA

View Full Version : Brave New Follicle


Roy789
14 oktober 2007, 11:01
BRAVE NEW FOLLICLE
Technologie die het bestrijden van haaruitval zal veranderen.
(Een artikel, verschenen in The National Hair Journal, zomer 2005, bewerkt door Hans J.Diks.)

Interview met John Ohaneslan, door de radio in de Verenigde Staten uitgezonden in het:
“National Hair Hour”, een programma over haarproblemen.
John Ohaneslan is directeur van Bosley Medical in de Verenigde Staten en werkt samen met het
Aderans Research Institute (ARI).
NHJ: De research voor haarfollikel multiplicatie is in volle gang en zal het nodige veranderen op het gebied van
het bestrijden van haaruitval.
Het zal zijn uitwerking hebben op zowel het medische (haartransplantatie), het niet-medische (haarwerken)
als het farmaceutische (medicijnen) vlak.
NHJ: Wij zijn hier om te praten over een nieuwe technologie die de wereld van de haar restoratie enorm zal
gaan veranderen. Het wordt ook wel eens klonen genoemd maar dat is toch niet de juiste benaming ?
J.O.: De beste manier om onze research te omschrijven is: “Autologous cell based hair duplication”.
“Autologous” betekent dat het afkomstig is van je eigen weefsel of cellen.
Deze cellen worden gedupliceerd en weer teruggezet, daar waar nodig.
We geven de cliënten hun eigen haarcellen terug nadat ze zijn gecultiveerd (in vitro)
in ons laboratorium. Daarom wordt dit proces ook wel haar multiplicatie genoemd.
(in vivo = bij mensen, in vitro = in een laboratorium/reageerbuis. HJD)

NHJ: Zoals u het zegt klinkt het simpel, maar het moet toch enorm gecompliceerd zijn?
J.O.: Ik zal vertellen hoe het werkt.
Je neemt een biopsie (deel van de huid.HJD) uit een haardragend gebiedop het hoofd.
Dit monster gaat dan naar het laboratorium waar de haarcellen in een gecontroleerde omgeving worden
gedupliceerd, honderd, vijfhonderd, tot wel duizend maal. Dan heb je al die haren in de vorm van een vloeistof
of gel. Die kunnen met een injectienaald in de hoofdhuid worden ingebracht waar ze nieuwe follikels ontwikkelen
die op hun beurt weer nieuwe haren geven.
NHJ: Een paar jaar geleden zou dit als science fiction klinken maar de medische wetenschap gaat
tegenwoordig zoveel sneller dat het bijna niet is bij te houden.
Waar vindt dit onderzoek plaats?
J.O.: We hebben twee faciliteiten; één in Philadelphia en één in Atlanta.
Momenteel werken er 18 wetenschappers aan dit project.
Onlangs hebben we overleg gevoerd met de FDA voor een “pre-IND conference”.
Dat ging goed en we overwegen nu om onze “IND application” in te dienen.
(De eerste stap naar een FDA goedkeuring.) We verwachten in mei 2006 onze Fase 1 research te starten.
(Er zijn 3 fasen. HJD)
NHJ: Hoe lang zijn jullie al bezig met dit onderzoek?
J.O.: We zijn gestart in augustus 2001, direct nadat Aderans het Bosley Instituut had overgenomen.
Dat was dan ook de reden voor deze overname.
NHJ: Iedereen speculeert op de dag dat haarfollikel multiplicatie een realiteit wordt.
U zit er bovenop. Wat vertellen uw onderzoekers u?
J.O.: We verwachten over 3 jaar een eerste commerciëel product te hebben.
NHJ: Laten we eens kijken hoe dat in de praktijk gaat.
We zijn een aantal jaren verder en ik kom bij Bosley.
Ik heb haaruitval en kom voor een consult. Wat zal er anders gaan dan nu?
J.O.: Wel, als eerste vertellen we hoe de nieuwe techniek werkt in vergelijking tot de techniek
die heden ten dage wordt gebruikt.
Wij geloven namelijk dat in de toekomst zowel de nieuwe techniek als de huidige techniek naast elkaar zullen
worden gebruikt. Ik zal dat zo uitleggen.
NHJ: Er van uitgaande dat ik een goede kandidaat ben voor haar restoratie. Wat gebeurt er dan?
J.O.: We gaan als eerste donorharen oogsten, bijvoorbeeld een strip met 2000 grafts (micro’s).
Een deel van deze strip zal worden opgedeeld en geïnplanteerd op de manier waarop het nu ook gebeurt.
Het overgebleven deel blijft intact en wordt opgestuurd naar ons laboratorium waar de cellen zullen worden
verwijderd. Dan zullen technici deze cellen repliceren gedurende 10, 15 of 20 dagen.
Als dit is gebeurd zal het resulaat worden teruggestuurd naar de kliniek.
Dan komt de cliënt daar terug en wordt de vloeistof waarin de cellen zitten in de hoofdhuid geïnjecteerd.
In de drie tot vijf maanden daarna zal die vloeistof zich ontwikkelen tot follikels die haar laten groeien.
NHJ: Is dat nieuwe haar permanent? Net zoals getransplanteerd haar van vandaag?
Ik ga er van uit, omdat het uit het donorgebied komt bij dit haar ook genetisch bepaald is,
dat het haar niet meer uitvalt.
J.O.: Ongetwijfeld. We gebruiken precies hetzelfde donorgebied als we momenteel gebruiken.
Dus erfelijk onbelaste follikels.
NHJ: Komt deze gepatenteerde methode alleen beschikbaar voor Bosley cliënten?
J.O.: Het wordt een gepatenteerde methode en als eerste zullen er alleen clienten van Bosley kunnen profiteren.
Dan komt de fase waarin de methode verfijnd moet worden.
Als dat achter de rug is zullen wij licenties gaan uitgeven voor andere artsen en klinieken.
NHJ: Zijn er nog andere laboratoria op zoek naar haarfollikel multiplicatie?
J.O.: Er zijn wat individuele artsen die onderzoek doen.
Er is ook een firma in Engeland, genaamd Intercytex. Wij hebben een professionele relatie met hen.
NHJ: We hadden het eerder over de noodzaak om de huidige methode van haartransplantatie te combineren
met die nieuwe techniek. Waarvoor is dat nodig ?
J.O.: Wij denken dat het het beste is om de eerste generatie gedupliceerde haarfollikels achter de haarlijn
en boven op het hoofd te gebruiken. Dat geeft een betere haardichtheid waar dat het meeste nodig is.
De haarlijn aan de voorkant is waarschijnlijk het meest gediend met de huidige methode omdat de plaatsing
van een haarlijn een delicate zaak is en cruciaal is voor het succes van een haartransplantatie.
In de toekomst, wanneer we de methode hebben verfijnd, kan het mogelijk zijn dat we ook de haarlijn met de
nieuwe methode gaan zetten.
NHJ: Veel artsen spreken over de hoek waarop het haar moet groeien.
Hoe kunnen jullie die hoek bepalen als je haarcellen injecteert?
J.O.: Wij geloven dat de cellen die wij nemen uit het donorgebied niet anders zullen zijn dan de cellen die wij
kweken. Dus, als we die cellen nemen, ze dupliceren in het laboratorium, ze vervolgens inbrengen, dan denken
wij dat zowel de groeirichting als de kleur hetzelfde zal zijn als in het donorgebied.
NHJ: Uit hoeveel procent van de cellen die u dupliceert in uw laboratorium, groeit met succes nieuwe haren?
J.O.: We hebben daarvoor nog geen percentage (gevoelige informatie) maar ik kan wel zeggen dat onze testen
erg succesvol zijn. Groter dan verwacht.
NHJ: Hoe voorspelbaar zijn de resultaten?
Bijvoorbeeld, kan het zijn dat het inbrengen van haarcellen in het ene deel van het hoofd meer succes heeft
dan in een ander deel?
J.O.: Dat is ook een reden om in de beginfase de beide methoden voor haartrans-plantatie, de huidige en onze
nieuwe methode, te gebruiken.
Ik verwacht dat 50% tot 80% van de geïnplanteerde cellen succesvol zullen zijn. Geen 100%.
In de wetenschap wordt 40% tot 50% van een behandeling al een succes genoemd.
Bij haarcel duplicatie is 60% tot 80% van de cellen die follikels aanmaken een enorm succes als je het bekijkt
van de cosmetische kant.
NHJ: Wie zal het meeste profiteren van deze methode.
J.O.: Mannen en vrouwen van alle leeftijden, onafhankelijk van het haar dat ze verloren hebben.
Wellicht is deze methode, over een tijdje, ook geschikt voor mensen die het slachtoffer van ongelukken zijn
geworden. Bijvoorbeeld brandwonden, waarbij de hergroei van het haar momenteel niet mogelijk is.
Ook hopen we in staat te zijn om mensen te helpen die te maken hebben met bestraling of huidkanker op
het hoofd. Dat zal dan erg lonend zijn.
NHJ: Kan u een volle haardos herscheppen voor iemand die weinig donorhaar heeft?
J.O.: Ja, mits we voldoende donorhaar hebben voor haarfollikel duplicatie.
NHJ: Herinnert u zich nog zo’n 5 jaar geleden in San Francisco, dat iemand een
“hair vault” introduceerde? (invriezen.HJD)
J.O.: Ja, dat herinner ik mij.
NHJ: Kan dit idee terugkomen? Veronderstel dat mensen goed gezond donorhaar nemen als ze het nog hebben
en dit in een “hair vault” doen.
Jaren later komen ze dan bij u en vragen: Hier zijn mijn haarcellen. Kunt U ze dupliceren?
J.O.: Dat klinkt leuk in theorie maar ik ben er niet zeker van dat het werkt.
Je moet namelijk het dupliceerproces in korte tijd afwerken. Dus, invriezen, ik weet het niet.
Maar als er iemand is die dit concept vindt, wil ik er maar al te graag mee samenwerken.
NHJ: Mensen die vanavond naar ons luisteren zullen dit wel opwindend nieuws vinden en zeggen:
“Prima, daar heb ik op gewacht”. Wat kunt u die mensen zeggen?
J.O.: Dat hangt af wat je wilt bereiken. Als je het nu belangrijk vind om je uiterlijk te verbeteren en het is
belangrijk voor je, dan zou ik niet wachten. Doe er nu wat aan.
De techniek van vandaag is prima. Zodra haarfollikel duplicatie op de markt komt kan je er altijd nog gebruik
van maken om het haar dikker te maken. Ik persoonlijk zou dus niet wachten.
Ik zou die stap om er jonger en beter uit te zien nu zetten.
De latere technieken zullen de huidige technieken niet totaal vervangen, alleen aanvullen.
NHJ: Waar kunnen geïnteresseerden verdere informatie krijgen?
J.O.: Op dit moment publiceren wij geen resultaten. Te zijner tijd zullen we dat wel doen.
Terwijl wij ons voortbewegen op deze weg willen we geen valse hoop vestigen.
Het beste is om van tijd tot tijd de website van het Aderans Research Institute of de Bosley website te bezoeken.
(De website van www.haarplaza.nl (http://www.haarplaza.nl) zal dit onderzoek op de voet volgen.
Instituut Hairplus is een abonnee van dit webnieuws zodat u het ook daar kunt volgen.HJD)
NHJ: U bent erg voorzichtig om te speculeren over het onderzoek voordat de testen zijn gedaan?
J.O.: We zien er naar uit om de data te publiceren zodra de resultaten compleet en geanalyseerd zijn.
Wij zijn van mening, en ik denk dat veel artsen op dit gebied het met ons eens zullen zijn, dat deze methode
heel belangrijk zal zijn in relatie tot de wetenschap bij mannen en vrouwen dat er oplossingen zijn bij haarverlies.
NHJ: Deze claims zijn al meer gemaakt. Waarom zouden de mensen het nu wel geloven?
J.O.: Jammer genoeg is de voorbije geschiedenis op het gebied van het bestrijden van haarproblemen niet altijd
positief geweest. Haartransplantaties die zichtbaar zijn, zijn per definitie slechte haartransplantaties.
Dit geldt ook voor haarwerken. Zijn ze goed, dan zijn ze niet zichtbaar.
(Ook op het gebied van de zogenaamde haargroeimiddelen hebben we veel HAARlemmer olies gezien.HJD)
De hedendaagse methodes, later aangevuld met haarfollikel duplicatie, zijn onzichtbaar en dus de moeite waard
om te overwegen. Gezien het verleden echter, is het publiek geneigd om ons niet meer te geloven.
We moeten de perceptie van het publiek veranderen omdat, wat we nu doen staat in geen verhouding meer met
vroeger. Haarcel multiplicatie zal hier zeker toe bijdragen.
Vandaag de dag onderneemt 3% van de mannen actie als ze haaruitval hebben. (cijfer USA-2003) 97% doet er
niets aan, mede gezien het feit dat ze er geen vertrouwen in hebben.
(Het percentage mannen dat actie onderneemt is snel groeiend. Van vrouwen zijn er nog geen cijfers bekend. HJD)
NHJ: Misschien zijn er andere redenen waarom de mensen aarzelen. Bijvoorbeeld bang voor een medische ingreep.
De nieuwe methode lijkt mij minder ingrijpend.
J.O. Het zal minder ingrijpend zijn, dat klopt.
De procedure zal echter onder plaatselijke verdoving gaan zoals bij de huidige technieken.
NHJ: Als iets bekend van de kosten?
J.O.: De tijdsfactor, nodig voor een behandeling zal niet anders zijn.
In het begin zullen de kosten hetzelfde of iets hoger zijn.
(prijzen Bosley, die nou niet direct aan de lage kant zijn. HJD) Later, wanneer de techniek door meer artsen
zal worden toegepast zal de prijs wellicht dalen.
Wij verwachten dat haarfollikel duplicatie efficiënter wordt en beter betaalbaar.
NHJ: Hoe denkt u dat het publiek gaat reageren. Het lijkt ons dat er 3 golven van cliënten komen.
De eerste golf zullen cliënten zijn die al een haartransplantatie hebben gehad maar nog niet tevreden zijn
met de haardichtheid. Wellicht door het ontbreken van voldoende donorhaar.
De tweede golf zal gaan bestaan uit mensen die tot nu toe werden tegengehouden door het min of meer
negatieve imago van haartransplantaties.
Als laatste, de mensen die tot nu toe geen haartransplantatie konden hebben.
Mensen met een trauma, kankerpatiënten en anderen waarover we reeds spraken.
J.O. Ja, daar ben ik het mee eens. Ik vertel u dat deze techniek net zo simpel zal worden als Botox.
Op veel manieren kan haarverlies vergeleken worden met rimpels.
Zowel mannen als vrouwen zullen overgaan tot haar restoratie.
NHJ: We spreken hier nu als twee zakenmannen op een rustige manier maar dit is toch wel dramatisch nieuws.
De aantallen zijn heel indrukwekkend. Er zijn bijna 80 miljoen mannen in de Verenigde Staten met dunnend haar
en tussen de 50 en 60 miljoen vrouwen. Dit is een grote ontwikkeling.
J.O. Het zal revolutionair zijn voor zowel het publiek als de markt.
We zullen een heel grote vraag zien van die 130 miljoen mensen (in de USA.HJD) waaraan we zojuist refereerden.
Het uitrollen van de techniek zal goed gepland moeten worden zodat de haartransplantatie artsen, en niet alleen
die van Bosley, een en ander goed kunnen verwerken.
NHJ: Ik zie dat u al bent geïnterviewd door de Wall Street Journal en ik veronderstel dat ook de andere media
zullen volgen. Als 2008 het jaar wordt waarin haarfollikel duplicatie kan worden gelanceerd zal er niet veel tijd
meer over zijn om te slapen.
J.O.: Daar heb ik al op gerekend.
(Bosley is een van de grootste ondernemingen op het gebied van medische haar restoratie en is onderdeel
van Aderans uit Tokyo-Japan. Aderans is wereldwijd de grootste fabrikant en distributeur van haarwerken
voor mannen en vrouwen .HJD)
De voortgang van het onderzoek wordt gepubliceerd in het Consumenten Nieuws, klik op onderstaande link.
3. Research informatie Intercytex Group (haircell multiplication) (http://www.hairplus.nl/medischonderzoeknaargeneesmiddelen..htm)
Informatie uit het kwartaaloverzicht over de voortgang van dit onderzoek.


Bron: http://www.hairplus.nl/VerslagvanhetinterviewmetJohnOhaneslan.htm

INT
14 oktober 2007, 19:16
Loockin' good!

Morehair
15 oktober 2007, 22:04
Bosley, dat zegt al genoeg.....:confused:

INT
15 oktober 2007, 22:27
Bosley, dat zegt al genoeg.....:confused:
Enne?

CA.
16 oktober 2007, 00:55
restoratie voor mensen met brandwonden (of door andere problemen veroorzaakte littekens op de scalp, zoals bij mij) :)

This sounds good, maar toch even afwachten hoe het in de praktijk werkt

Steven76
16 oktober 2007, 01:49
Hier hebben we op gewacht !!!

Ryan R
17 oktober 2007, 14:51
Had het een paar dagen geleden gelezen, maar is het nou soort van HT maar dan kan er een grotere dichtheid bereikt worden?