PDA

View Full Version : 14 jaar en zoveel haar =(


geenidee12345
22 november 2007, 17:31
hallo!

ik weet echt niet wat ik heb, maar ik weet wel dat ik er gek van word. ik heb OVERAL haar en dan niet van die blonde haartjes, maar van die kleine zwarte haartjes. zelfs in mn gezicht! op mn buik, rug, borst..
al sinds ik jong was, had ik armhaar. ik heb dus ook niet normaal veel armhaar. dat boeit me eigenlijk allemaal niet, maar het gaat om mn gezicht.
ik ben nog maar 14 jaar en ik heb zo'n gevoel dat ik een baard begin te krijgen. mn hele wangen zitten onder de zwarte haartjes. =( het is echt super duidelijk te zien en het loopt door tot mn kin! dat is toch niet normaal?!
ligt het aan de hormonen? of heb ik het vanmezelf? omdat ik al heel jong armhaar had en later ook nog heel veel beenhaar op 10 jarige leeftijd.
ik voel me hier heel erg beroerd door en ik ben bang dat jongens van mijn leeftijd erop afknappen ...
wat moet ik er tegen doen??!!!
en is dit wel normaal dat een meisje van 14 zwarte haren op haar gezicht heeft??!!

PLEASSS, help me :crybaby::crybaby::crybaby::crybaby::crybaby:

Hanna
22 november 2007, 19:37
Nee meis, dat is niet normaal. Stap allereerst naar je huisarts toe, laat zien wat je bedoelt. Misschien kun je 't eerst met je moeder bespreken?

Marte
22 november 2007, 20:11
Nee meis, dat is niet normaal. Stap allereerst naar je huisarts toe, laat zien wat je bedoelt. Misschien kun je 't eerst met je moeder bespreken?

Dag meisje,

eerst en vooral, zijn het blonde haren met donkere, zwarte schijn?? (die had ik nl ook, en worden onder invloed van de zon weer blond), of zijn het echt dikke zwarte haartjes, qua dikte en stugheid vergelijkbaar met schaamhaar of hoofdhaar?) Als het het eerste is, heel veel meisjes hebben donshaartjes op het lichaam, gezicht, de een al meer dan de ander, bij sommigen zijn ze iets donkerder dan bij anderen.

Een tweede; heb je anorexia?? Sorry dat ik dit vraag, maar je leeftijd is een perfecte leeftijd voor anorexia en veel meisjes ontwikkelen door hun anorexia een donsvacht of een meer mannelijke vorm van overbeharing.

Mocht het echt donker zijn, of het in korte tijd een stuk erger worden dan zou ik als ik jou was idd eens naar een dermatoloog gaan (ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Belgie moet je dan eerst voor verwijsbrief naar huisarts(is goedkoper nl), het kan zijn dat je hormonen in disbalans zijn en je lichaam zeer veel testosteron of androgenen produceert, het kan ook zijn dat je gewoon erfelijk belast bent, zit het in de familie??
Probeer in ieder geval, zeker als je er erg mee zit, niet te lang te wachten, hoe eerder je de molen in gang zet, hoe eerder er eventueel een verklaring kan komen en er een oplossing kan gezocht worden(bv medicatie).
Met blijvende ontharingsmethoden zou ik hoe dan ook nog wachten, op een zeer jonge leeftijd hiermee beginnen zorgt er vaak voor dat na een tijd alle haren weer terugkomen daar het lichaam groeit, verandert en tevens de hormonen voor een dergelijke invloed knn zorgen.

Als je nog vragen hebt, vuur ze maar af, probeer in ieder geval er niet al te erg onder gebukt te gaan, aangenaam is het niet, dat weten wij ook, maar je maakt kezelf t leven behoorlijk zuur als je je leven er door laat determineren.

Heel veel succes, hoop dat het je iets helpt!!!!

xxx marte

geenidee12345
24 november 2007, 15:26
Hallo,

Het zijn donshaartjes die zwart zijn, maar ze worden nooit blond in de zon ofzo. En ik heb geen anorexia, maar ik ben wel te dun voor mn lengte. Ik ben 1.75 en weeg 50 kg. Maar dat is gewoon mn lichaamsbouw. Ik eet als een paard, maar kom niks aan. Al mn hele leven ben ik dun geweest en lang. Ik ben trouwens 14 en vanaf mn 13e heb ik heel erg last van een groeispurt.
Ik weet niet of het in de familie zit. Mn moeder heeft nooit veel last van haar gehad; amper armhaar, en als ze dat wel had 3 blonde haartjes ofzo. Maar ze heeft wel dat ene wat ik heb, van die donshaartjes op haar wang, maar dan in het blond.
Mn vader die is gewoon behaard, maar dat zijn zoveel mannen. Hij heeft geen last van rughaar ofzo.
Dus ik zou echt niet weten waar het vandaan komt. Mn zusje heeft trouwens hetzelfde probleem, ook sinds jong armhaar en beenhaar. Dus misschien zit het toch in de familie..
En het heeft zicht ongeveer in een jaartje ontwikkelt. Dus niet dat het opeens hoepska haar op mn gezicht was. Ik had trouwens eerst ook blonde haartjes op mn gezicht, maar ze zijn zwart en meer geworden sinds mn 13e toen ik mn groeispurt kreeg, dus het kan ook aan mn hormonen liggen.
Misschien ligt het er ook aan dat ik half Pools ben?

Maar moet ik nu dus een afspraak maken met de huisarts en dan vragen hoe het komt dat ik daar haar heb zitten? En vooral over mn hele lichaam sinds de puberteit?

Hanna
24 november 2007, 17:00
Ja, maak inderdaad een afspraak met de huisarts. Misschien stuurt hij/zij je wel door naar een endocrinoloog (= hormoondeskundige)

Sterkte en succes!

lanny
24 november 2007, 22:43
Afhankelijk van je verzekering kun je ook gelijk door naar een endocrinoloog zonder eerst naar de huisarts te gaan!

Marte
27 november 2007, 17:42
Afhankelijk van je verzekering kun je ook gelijk door naar een endocrinoloog zonder eerst naar de huisarts te gaan!

Ja, dat soort dingen zijn dus duidelijk anders in Belgie dan in Nederland. Het kan zijn dat het hormonaal is, inderdaad, gezien je verhaal, maar hoe dan ook zal onderzoek dat moeten uitwijzen. Of het alleen verstandig is naar een denocrinoloog te gaan weet ik niet. De oorzaken knn ook te maken hebben met problemen met eierstokken enzo, hoewel dat op jouw leeftijd natuurlijk erg twijfelachtig is. Mocht de endocrinoloog dat als mogelijke optie zien zal hij/zij je wel doorsturen. Dat je half Pools bent hoeft er niet iets mee te maken te hebben.

Heel veel succes in ieder geval. Die groeispurt zegt alleen dat je lichaam zich inderdaad verder aant ontwikkelen is en dus (zeer waarschijnlijk)ook secundaire geslachtskenmerken ontwikkelen.

xxx marte