PDA

View Full Version : hormonen?


Emmi
1 januari 2008, 15:37
hee, ik ben 15 en besloot me hier ook aan te melden omdat ik ook last heb van overbeharing. bij mij zitten overal donkere haartjes, maar op mijn gezicht is het alleen op mijn bovenlip. dat hars ik altijd gewoon weg, maar ik wil er eigenlijk wel eens definitief vanaf zijn, want ik ga bijna nooit zwemmen omdat ik me schaam en in de kleedkamer voel ik me ook altijd vreselijk.
ik ben erg dun, ik ben 1,67 en schommel meestal tussen de 48 en de 50 kilo, wat volgens die bmi-wijzer net te dun is. het maakt ook niet uit wat ik eet, ik kom nooit echt aan ofzo. ik las hier dus dat het aan te veel testosteron kan liggen, en dat mensen met anorexia soms last krijgen van meer haargroei, dus misschien ligt het wel aan het feit dat ik zo dun ben?

weten hier misschien mensen meer af van te veel testosteron of overbeharing door te dun zijn en hoe je dat kunt oplossen?
het zou me erg helpen.
x

Marte
2 januari 2008, 19:26
hee, ik ben 15 en besloot me hier ook aan te melden omdat ik ook last heb van overbeharing. bij mij zitten overal donkere haartjes, maar op mijn gezicht is het alleen op mijn bovenlip. dat hars ik altijd gewoon weg, maar ik wil er eigenlijk wel eens definitief vanaf zijn, want ik ga bijna nooit zwemmen omdat ik me schaam en in de kleedkamer voel ik me ook altijd vreselijk.
ik ben erg dun, ik ben 1,67 en schommel meestal tussen de 48 en de 50 kilo, wat volgens die bmi-wijzer net te dun is. het maakt ook niet uit wat ik eet, ik kom nooit echt aan ofzo. ik las hier dus dat het aan te veel testosteron kan liggen, en dat mensen met anorexia soms last krijgen van meer haargroei, dus misschien ligt het wel aan het feit dat ik zo dun ben?

weten hier misschien mensen meer af van te veel testosteron of overbeharing door te dun zijn en hoe je dat kunt oplossen?
het zou me erg helpen.
x

dag emmi,

dat je bmi zo laag is kan inderdaad een duidelijke oorzaak zijn van je beharing(overbeharing?). Bij vrouwen die een zeer lage bmi hebben kan dit idd vaker voorkomen, omdat het ook gepaard kan gaan met hoge testosteronwaarden. Het feit dat je zo dun bent, kan erfelijk zijn, maar kan ook bijvoorbeeld oorzaken als zuivelallergie(of andere spijsverteringsproblemen waardoor het ingenomen voedsel niet of te weinig opgenomen wordt door het lichaam) of dergelijke hebben. Hoe dan ook kun je het beste eens naar de huisarts stappen en verder vragen. Hij of zij kan dan verdere onderzoeken laten doen, en eventueel ook je bloed controleren(op testosteronwaarden). Heb je je regels regelmatig?? Want het gebeurt wel vaker bij dunne vrouwen dat het vrij lang duurt voor ze hun maandstonden ook regelmatig krijgen. (hangt(of kan samehangen met) samen met hoge testosteronwaarden, dun zijn, ...)
Hoe dan ook, probeer eens na te gaan of er een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voor je dun zijn, welke dat is, en of er er iets aan gedaan kan,moet worden(zoals bij allergieen, of spijsverteringsproblemen), als het erfelijk is houdt het op. Want, indien er een dergelijke reden aan de basis ligt en je begint met medicatie om de testosteronwaarden te drukken, dan gaat het veel langer duren en midner effect hebben, dan wanneer die oorzaak al aangepakt is. Sowieso zou ik eveneens eens bekijken (via de huisarts of gynecologe) of alls in orde is en werkt, en hoe je hormoonhuishouding werkt. Dan pas gaan ze nl een behandeling kunnen opstarten.

Hoe dan ook veel succes, hoop dat het allemaal wat duidelijkheid brengt. Ben alleszins blij dat je dit forum gevonden hebt, dat is al een begin.

xxx marte

Emmi
7 januari 2008, 20:15
Bedankt voor je reactie, ik zal eens aan mijn moeder vragen of ik naar de huisarts kan. Ik hoop maar dat t goede gevolgen heeft.:)

xx

Marte
10 januari 2008, 18:36
Bedankt voor je reactie, ik zal eens aan mijn moeder vragen of ik naar de huisarts kan. Ik hoop maar dat t goede gevolgen heeft.:)

xx

veel succes emmi, houd je taai, en mocht er nog iets zijn... (je bent alleszins niet alleen, zo getuige dit forum...);)