PDA

View Full Version : inspuiten cortisonen


maaike27
11 januari 2008, 22:58
Hallo

Ben nieuw op deze site en zou graag ervaringen horen.
Een half jaar geleden constateerde de huisarts Alopecia areata. Ik heb echter geen plotselinge enorme haaruitval of ronde plekken. Maar het begon met uitval van mijn wenkbrauwen en nu wordt de haarrand van oor tot oor, over mijn voorhoofd dunner en loopt terug. Het gaat echter niet heel snel; het duurt wel twee maanden voordat je ziet dat het haar dunner is geworden en verder uitgevallen is. Verder zie je wel rode haarwortels en jeukt het af en toe.
Zijn er meer mensen met deze vorm van haaruitval en hoe is bij jullie het verloop?

Ook zou ik het volgende willen weten. Ben naar de dermatoloog gegaan en die heeft als enige oplossing het inspuiten van cortisonen. Dit gaat met een soort hamertje die het spul onder je huid slaat en dit moet zes keer gebeuren. Heeft iemand goede resultaten met deze methode ondervonden? En zijn er veel bijwerkingen van de cortisonen te verwachten en welke?

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Jolande
22 januari 2008, 11:06
Hoi maaike,


Bij mij hebben ze ook al eens cortisone lokaal ingespoten rondom de plek
aan mijn oor en in mijn wenkbrauw. Mijn wenkbrauw is toen teruggekomen
maar aan mijn oor kwam het haar niet meer terug.

Sinds zeven jaar heb ik alopecia en nu heb ik het heel erg.
Nu is zelfs ook zoals bij jou de haaruitval van aan mijn voorhoofd met de haarlijn ook aan het terugtrekken. Het is moeilijk om uit te leggen maar ik heb dus ook geen haarlijn meer en ook heel mijn achterhoofd is kaal.
Sinds vorige week is echter mijn haar terug aan het groeien op mijn voorhoofd zonder behandeling. Dat heeft zo een kleine twee maanden geduurd eerdat dit teruggroeide en de plaats waar het eerst uitviel ( dus helemaal vooraan mijn hoofd ) groeit blijkbaar laatst terug.


Als je nog vragen hebt dan stel je ze maar.

Het beste ermee!


Groetjes,

Jolande

maaike27
29 januari 2008, 18:55
Hoi Jolande

Bedankt voor je reactie. Jij hebt het echt ernstig. Het is voor mij wel beangstigend om jou verhaal te lezen omdat het bij mij pas begint. Tot nu toe kan ik alles prima camoufleren. De uitval gaat heel langzaam. Maar hoe heb jij het opgelost als de voorkant van je haar uitvalt?

Het lijkt onvoorspelbaar of cortisonen wel werken. Ben zelf nog aan het twijfelen of ik wel volgespoten wil worden als het succes toch niet te voorspellen valt. Want het zijn toch hormonen. Wat ik graag wil weten is of jij nog bijwerkingen van de cortisonen hebt gehad? En ben jij ook zes keer ingespoten?
Ben benieuwd naar je reactie,

Groetjes Maaike

Jolande
30 januari 2008, 17:45
Hoi maaike,


Om op je eerste vraag te antwoorden: ik heb nu een sjaaltje op mijn hoofd.

Je tweede vraag was rond de bijwerkingen: Die had ik bijna niet afgezien van wat hoofdpijn en een ontregelde spijsvertering...
Het is alleen pijnlijk vind ik want ze moeten echt zo een ganse plek rondom inspuiten en als het dan een tamelijk grote vlek is duurt het lastige klusje wel lang...ik viel daarna gewoon flauw. Maar dat was van de psychische inspanning omdat ik schrik heb van naalden. Hopelijk heb jij daar niet zulk een angst voor.

Ik hoop dat bij jou snel je haar terug komt.
Moet wel zeggen dat mijn wenkbrauw sindsdien niet meer is uitgevallen en tot nu toe ( nu ik het heel erg heb ) ook nog niet terwijl op andere plaatsen op mijn lichaam opeens ook haar uitvalt. Dus het zal toch wel een beetje nut hebben maar de ene keer zal het wel lukken en de andere keer niet...

Ik wens je veel geluk en sterkte,

groet,

Jolande.

maaike27
1 februari 2008, 15:39
Hoi Jolande

Goed te lezen dat het inspuiten voor jou, op zo’n relatief klein stukje, toch wel iets geholpen heeft en niet teveel bijwerkingen had. Prettig klinkt het inderdaad niet, maar misschien is het toch het proberen waard.
Ik hoop dat jou haar ook snel terug groeit en wens je veel sterkte en het allerbeste.

Hartelijke groet, Maaike

penake
8 februari 2008, 18:31
Hoi hoi,

ik was gisteren een maand na mijn tweede kuur intraveneuze cortisone terug bij mijn dermatoloog.
Heb deze keer ook cortisone-inspuitingen gekregen. (17)!!!
Bij mij was het gewoon met een naald. Het doet wel een beetje pijn, maar uiteindelijk valt het wel mee. Bijwerkingen heb ik niet, waarschijnlijk omat het ook maar lokaal is hé.
Succes!

Penake