PDA

View Full Version : Haaruitval En Hirsutisme


MOEDELOOS
3 februari 2008, 21:13
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. De berichten van jullie heb ik allemaal gelezen! Zo ontzettend herkenbaar!! Enerzijds bemoedigend dat ik niet alleen ben, anderzijds ook teleurstellend, omdat k niemand lees die zegt: bij mij gaat het over/ beter... Gisteren had ik nog een bericht gelezen van iemand die voor hirsutisme naar een homeopaat was geweest en een soort dieet had gekregen. Fruit, groente, vis en GEEN melk.. Ik ben heel benieuwd hoe dat verloopt!! Ik kan dat bericht vandaag niet terug vinden, maar wil je reageren?
Ik las ook over hirsutisme als gevolg van stress. Hoe kan je er achter komen of het als gevolg van stress is en hoe is dat dan te beinvloeden??
Ik heb wel enorm veel stress gehad, zou het daarvan kunnen zijn ontstaan? (Ik heb periodes van extreme haaruitval, afgewisseld of gelijktijdig haargroei op mijn gezicht/ lichaam). Bloedonderzoek wees uit dat de waarde van mannelijk hormoon normaal was. Hoe kan je daar dan nog verder onderzoek naar laten doen?? Ik heb een uitwendige echo van onderbuik gehad die geen afwijkingen aanwees. Zou dat voldoende zijn om PCO uit te sluiten? En als PCO geconstateerd wordt, wat zijn dan nog andere middelen tegen hirsutisme als de Diane Pil 35? Alvast hartelijk bedankt voor reacties

Marte
4 februari 2008, 12:51
Dag moedeloos,

allereerst welkom op dit forum. Ja, je bent neit de enige.
Helaas, ik moet eerlijk zeggen dat, als er een hormonale oorsprong is dan is dat idd erg moeilijk onder controle te krijgen. Het kan idd zijn dat de mannelijke hormoonwaarden normaal zijn, maar eveneens vrij hoog (bv vanaf 8 wordt er gerekend tot mannelijke waarden, tot 8 vrouwelijk), als je bv met een waarde van 7 zit, is die evengoed wetenschappelijk gezien normaal, maar wel hoog. Veel vrouwen hebben eveneens last van gevoeligheid van de haarvaatjes aan hormonenen die de haargroei bevorderen, waardoor ook een normale hoeveelheid tot haaruitval en hirsutisme kan leiden. Beiden zijn, vanwege de hormonen die sterk stressgerelateerd zijn, erg stressgerelateerd. Ikzelf merk bijvoorbeeld ook sinds kort(hoewel ik hiervoor nooit last van gehad heb) dat ik naast mijn hirsutisme eveneens last heb van haaruitval, en kan enkel maar concluderen dat dit door de stress komt.

Wat dat dieet betreft van die homeopaat; ik zou daar wat voorzichtig mee zijn, een gezonde voeding is onontbeerlijk, zeker weten, en een lage cholesterol (deze stof zorgt nl voor de goede werking en balans van de hormonen) kan idd eveneens een disbalans veroorzaken en dus overbeharing. Dus dierlijke vetten eten(het gaat hier wel te verstaan om goede vetten, dus vette vis, en gevogelte, geen varkensvlees of rundsvlees) en met kokosvet bakken, zou dit knn verbeteren. Maar overgewicht kan evengoed zorgen voor een disbalans in de hormoonhuishouding.

Ikzelf heb geen hirsutisme(mannelijk beharingspatroon), maar overbeharing(dikke vacht over gehele lichaam die paar keer per jaar, afh van stress, erger wordt), en slik 8 jaar volgende producten die eingszins remmen maar zeker niet afdoende zijn om te stoppen, diane 35(daphne is generische vorm), androcur(cyproplex is generische vorm) en spironolactone.

Dit wil neit zeggen dat deze medicatie bij jou evenmin helpt, dat is van persoon tot persoon verschillend, en ik heb hier op het forum al gemerkt dat mijn situatie hoogst uitzonderlijk is, je moet hoe dan ook geen wonderen van die medicatie verwachten, het duurt een tijd voor ze werken, en ze zullen zeker remmen, en verminderen, maar als je overbeharing en haaruitval stressgerelateerd is , zul je veel meer effect behalen door zo min mogelijk stress en stressperiodes te hebben(zowel lichamelijk, weinig slaap, weinig eten, veel suiker; merk ik..., als mentale stress).

Hoe dat te beinvloeden is is vrij moeilijk; het enige wat ik je uit eigen ervaring kan zeggen is dat je moet leren luisteren naar je eigen lichaam, en jezelf leren kennen, wat je in staat stelt te weten wat bij jou stress veroorzaakt en hoe je dit kunt vermijden of verminderen. Ik merk zelf dat dit de belangrijkste manier is om het enigszins, af te remmen(weliswaar in combi met medicatie).

Wat pco beterft, heb je ook een inwendige echo laten doen bij de gynecologe? Dit wordt nl ook altijd geadviseerd. Ik meot eerlijk zeggen dat ik niet zo heel erg bekend ben met PCO, maar er zijn een aantal mensen hie op het forum die PCO hebben, anders moet je hen eens een privemail sturen?

Mocht je nog vragen hebben, vuur maar af. k hoop dat je er een oplossing voor vindt.

xxx marte

MOEDELOOS
4 februari 2008, 20:25
Hoi Martje,
Bedankt voor het reageren op mijn bericht!! Ik heb al 2 keer een lange reactie terug getypt, maar die verdwijnt. Op de een of andere manier doe ik blijkbaar iets verkeerd. Nu de laatste poging vanavond, maar wel wat korter. K had nog een aantal vragen:
Kun je mij vertellen welke hormonen nu precies haargroei kunnen veroorzaken? Wat heb jij allemaal laten onderzoeken?
Ik heb het gevoel dat haaruitval en haargoei bij mij een wipwap effect is. Mijn lichaam is voor mijn gevoel ergens uit balans geraakt. Periodes van extreme haaruitval, worden afgewisseld (of gelijktijdig) met (voor mijn gevoel) overal extreme groei. Begon met lichte, heel dunne haartjes, maar wel lange. Nu merk ik (tot grote schrik) dat er steeds meer kleuring in komt! Bijv. aan de zijkant van mijn gezicht merk ik een donkere gloed. Ze zijn wel veel te dun om bijv. laserbehandeling te doen, maar wel veel! Het zou allemaal best stressgerelateerd kunnen zijn. K heb geen idee of het begonnen is door lichamelijke oorzaak of door stress. Wel heb ik verschillende periode van veel angst/ stress doorgemaakt (hierdoor!) en nog steeds. Onderzoeken hebben me nog niets opgeleverd (huidarts, internist, gynacoloog). Ik slik nu Diane 35 ongev 12 maand. Merk weinig/ geen remming, hoewel ik natuurlijk niet weet wat ik zou hebben als ik dat niet had genomen. Ik vroeg me wel af of ik een andere pil zou moeten vragen, maar schrok gisteren van het bericht: dat je na stoppen van de pil nog meer kan krijgen als voorheen. Ik dacht: waar ben ik aan begonnen.... levenslang....? En denk dan: welke risico's haal ik op m'n nek voor kanker..
Mag ik aan jou vragen hoe oud je bent en hoe/ wanneer die 'vacht' bij jou is gekomen? En welke kleur haar heb je? Merk jij er ook 'verkleuring' in? En: wat doet het met jou gevoel? hoe ga jij er mee om?
Nou ff een korte, misschien kort door de bocht, reactie. K vuur veel vragen en gedachten op je af. Alvast hartelijk bedankt voor reactie!
gr. MOEDELOOS

Hanna
4 februari 2008, 23:30
Hoi Moedeloos,

Dat lange berichten "verdwijnen" komt waarschijnlijk doordat je bij het inloggen het vakje Mij Onthouden niet hebt aangevinkt.

Misschien heb je iets aan deze website:
http://www.ovarian-cysts-pcos.com/pcos.html

Verder weet ik er niets van.

Sterkte!

Marte
5 februari 2008, 12:41
Dag moedeloos,

vooreerst een korte technische schets, de hormonen die de haargroei actief stimuleren bestaan uit androgenen(= mannelijke geslachtshormonen, waaronder testosteron), en corticosteroiden(deze laatste geproduceerd door de bijnieren en vooral afgescheiden bij zowel lichamelijke als mentale stress en 's morgens na het opstaan). Daarnaast hebben ze ook een stimulerende invloed en producerende rol op en in de productie van androgenen(zoals testosteron).
Deze hormonen worden oa in de hypofyse(gedeelte in de hersenen), bijnieren, geslachtsorganen, ... geproduceerd.

Wat de hormonen betreft, ja, over het algemeen betekent dat idd dat dat voor het leven slikken is. Nu merk ik wel, door mijn levensstijl aan te passen, dat ik soms wat minder, soms wat meer kan, moet slikken. Diane 35 heeft enkel invloed op de hormonen geproduceerd door de hypofyse, niet die dor de bijnieren geproduceerd(voor zover ik weet tenminste), dus, het kan zijn dat je bijnieren vrij productief zijn, en dan heb je eerder, of in combi, spironolactone(wordt ook vaak als soort van 'plaspil' voorgeschreven, vanwege het vochtafdrijvende) nodig. Het klinkt wel enigszins gelijkaardig als mijn verhaal, overigens, meestal vinden ze geen oorzaak voor overbeharing, dat heeft oa ook te maken met het feit dat het een zo ingewikkelde constructie is, er zoveel factoren een rol in spelen, en men nog steeds niet volledig dit systeem heeft doorgrond.

Normaal gezien moet je een half jaar tot een jaar uitrekenen voor je effect ziet, een andere pil dan diane 35 is er niet voor, maar als je geen effect ziet, moet je dit toch eens voorleggen.

Is het een typisch mannelijk beharingspatroon dat je vertoont(dan is het hirsutisme), of eerder een algemene verergering van de beharing op het lichaam, overal(overbeharing)?? Dit is ook belangrijk door te geven als je de volgende keer gaat.

Wat die risico's betreft, gezond is het idd niet, maar elke dag suiker en wit brood eten, fast food, is ook neit gezond en verhoogt het risico op kanker ook aanzienlijk. Kijk, het bagatelliseren is geenszins mijn bedoeling, als je deze pillen slikt, betekent dit gewoonweg dat je elk jaar naar de gyne moet voor controle, dat is zo, en niet roken is daarbij eveneens belangrijk, maar zolang je regelmatig voor controle gaat, en goed oplet maakt wel dat je toch als gewaarschuwde voor twee telt.

Tot slot, mijn situatie; ik ben 28 jaar, heb overbeharing sinds mijn 20ste(op dat moment is het werkelijk actief geworden, ervoor had ik meer dan gemiddeld, eerder een wat mannelijk beharingspatroon, het bleef echter beperkt tot snorretje, onderrug, streepje buik, en overbehaarde benene en armen, maar geen vacht. Vanaf mijn 20ste is de vacht actief beginnen groeien. Wat wil zeggen, zeer dichte, begroeiing van haren over het gehele lichaam, met blonde(tot donkerblonde, met zwarte schijn of kleur, maar in ander licht blond), elk lichaamsdeel inclusief, enkel mijn handplamen en voetzolen zijn niet behaard, maar dat zijn dan ook werkelijk de enige plaatsen. Die blonde vacht wordt een aantal keer per jaar verdubbeld in aantal en lengte.

Van onderzoeken heb ik bloedonderzoek een aantal keer gedaan, had op testosteronwaarde 7(nog normaal maar wel aan hoge kant aangezien vanaf 8 mannelijk is), bijnierenecho, ook normaal, inwendige echo, ook normaal. Men heeft dus niets gevonden.

Rond mijn 20ste is bij mij ook een serieuze stressperiode (door allerlei omstandigheden, zowel lichamelijk vanwege combinatie werk en studies, als mentaal) geweest, het nadeel is natuurlijk dat, zodra je ook bemerkt dat er overbeharing bij komt, de stress verergert, en je in een cirkeltje rond blijft lopen, stress vergert door besef beharing die verergert, stresshormonen stijgen(hebben een stimulerende invloed op beharing), overbeharing stijgt, stress verergert, ....

Ik ben, na een half jaar naar de dokter geweest, heb dan diane voorgeschreven gekregen, hielp niets, uiteindelijk androcur, hielp ook niets, daarna spironolactone, hielp ook vrij weinig, nu na 8 jaar weet ik, door ervaring wat en welke aspecten invloed hebben op mijn overbeharing. Door daar rekening mee te houden, kan ik het enigszins remmen, wat niet wegneemt dat het nog steeds regelmatig verergert.

Door mijn overgevoelige en couperosehuid kan ik zeer moeilijk tot niet scheren, epileren of harsen(ontstekingen, irritaties, littekens, serieuze wonden, bovenste huidlaag die met harsen er mee wordt afgetrokken, allergische reacties, ...), waardoor ik het zo lang mogelijk probeer te rekken voor ik een lichaamsdeel echt moet laten harsen.

Ik heb laser geprobeerd indertijd, op mijn armen, zonder enig resultaat, epilar heb ik eveneens geprobeerd, zonder enig resultaat, elektrisch epileren kan niet, vanwege te dicht begroeid en te sterke probleemhuid, is afgeraden, IPL is eveneens afgeraden wegens te licht. Blijvende zijn dus neit mogelijk.

Hoe ik ermee omga, in het begin was ik werkelijk wanhopig(getuige ook nog oude reacties hier op dit forum;)), ik durfde nauwelijks buitenkomen. Dergelijke gevoelens zal iedereen hier wel erkennen. Inmiddels weet ik waar ik op moet letten, en heb ik geluk gehad op mijn werk dat ze daar rekening mee houden, ik doe bijvoorbeeld geen vroege diensten, aangezien dan , door geen nachtrust, mijn overbeharing zeer sterk verergert) en probeer mijn examens in de mate van het mogelijke enigszins te spreiden(combineer werk en studies), dat betekent wel dat ik sterk beperkt ben in het vinden en zoeken van werk, geen werk dat (veel)stress veroorzaakt. Verder probeer ik vooral mentaal ervoor te zorgen dat ik stress in de hand houd, door mijn leven zo te organiseren en mijn instelling in het leven te veranderen, dat ik zo min mogelijk in zeer sresserende periodes terecht kom, het werk te spreiden, en hoe ouder je wordt, hoe beter je er ook mee om kunt gaan. Iemand die stressgevoelig is, blijft dat zijn hele leven, alleen kun je de gradatie van stressgevoeligheid wel sterk verminderen.
Er zijn nog steeds beperkingen in mijn leven, zie werk, maar ook, niet zwemmen, beperkingen op vlak van kleren, niet al te bloot, geen zwempak of bikini, geen te korte dingen, geen rokjes zonder panty(vanwege onstekingen op mijn benen) in de zomer niet in de zon zitten als er veel volk is, een hoedje op en sjaal, etc. etc. Het heeft me zeer onzeker over mijn lichaam gemaakt, dat is en dat blijft natuurlijk.

Belangrijkste is vooral dat je beseft, dat je er rekening mee zult moeten houden, maar dat het neit je leven volledig gaat determineren en jezelf ongelukkig maken. Ook al krijg je opmerkingen, probeer ze zo veel mogelijk te negeren, trek het je niet aan, en probeer evengoed van het leven te genieten en het stressniveau te verminderen. Hoe je dat kunt doen hangt van persoon tot persoon af. Iedereen ontwikkelt zijn eigen manier om stress in de hand te houden en iedereen heeft zijn eigen kleine dingen waar hij of zij van geniet.

Ik weet dat het op de moment voor jou waarschijnlijk erg veraf klinkt, en je waarschijnlijk denkt, ja die heeft makkelijk praten, ik ga allerminst beweren dat dit proces gemakkeljik is en je snel aankweekt, dat is niet zo, mij heeft het een aantal jaar gekost om zover te geraken, maar het is wel de manier om het leven aangenaam en draaglijk te maken, een plezierig leven te kunnen leiden zonder dat het aan overbeharing lijden wordt.

(Mss dat je dit allemaal wat zwaar vindt, dat is geenszins mijn bedoeling, ik ben nogal analytisch van aard, vandaar... )

Ik weet ook niet of dit het is dat je wilde weten, of er mss nog vragen zijn, laat maar weten dan, mocht dat het geval zijn.

hoe dan ook, heel veel succes, en nogmaals, laat je leven er neit te veel door beheersen. Je hebt er tenslotte enkel jezelf mee.

MOEDELOOS
5 februari 2008, 20:57
Hoi Moedeloos,

Dat lange berichten "verdwijnen" komt waarschijnlijk doordat je bij het inloggen het vakje Mij Onthouden niet hebt aangevinkt.

Misschien heb je iets aan deze website:
http://www.ovarian-cysts-pcos.com/pcos.html

Verder weet ik er niets van.

Sterkte!

Dag Hanna,
Bedankt voor je tip, de site! K heb nog een ander vraag aan jou! K heb ongeveer 6 laserbehandelingen gedaan op bovenlip. Was donker, veel en dun haar. K merk dat het wel wat heeft geholpen, wat lichter is geworden. Maar als k er langere tijd (bijv 2 a 3 maand) tussen laat zitten merk ik dat de haren toch weer donker en lang(er) groeien. Zou je me kunnen adviseren op basis van bovenstaande: zou het helpend zijn om meerdere behandelingen te doen of niet? Is het verstandiger om over te gaan op harsen? Of maak ik het dan weer erger (harder, dikker, donkerder) op den duur?
Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!
gr Moedeloos

MOEDELOOS
5 februari 2008, 21:12
Martje,
K wilde nog vragen: hoe is t met jou haaruitval?
En ik heb van de dermatoloog Topicorte en Denorexshampoo gekregen. Of DAT heeft geholpen weet ik niet, maar wel ging het na verloop van tijd beter en over toen ik dat gebruikte!
Misschien een tip voor je?
Gr MOEDELOOS

Hanna
5 februari 2008, 23:49
Moedeloos,

Ik zou je best willen helpen, maar ik heb echt geen verstand van serieuze ontharingen. Daarvoor moet je bij de experts zoals Martje en Lanny zijn.

MOEDELOOS
6 februari 2008, 19:28
Oke Hanna,
Ik had me vergist, dacht dat jij degene was die in laserkliniek werkte. Sorry!

Juutje
6 februari 2008, 21:04
Hoi Moedeloos,
Hannakr is degene die in een laserkliniek werkt, niet te verwarren dus met 'gewone' Hanna :D

hannakr
8 februari 2008, 00:22
Hoi Moedeloos,
Hannakr is degene die in een laserkliniek werkt, niet te verwarren dus met 'gewone' Hanna :D

dank je wel Juutje, Moedeloos heeft me gevonden via PM en heb haar een beetje opweg kunnen helpen.
Dus nogmaals, erg lief van je dat je haar even over de 'andere' Hanna hebt verteld..hihi;)

Groetjes Hanna

Marte
13 februari 2008, 14:33
Dag Hanna,
Bedankt voor je tip, de site! K heb nog een ander vraag aan jou! K heb ongeveer 6 laserbehandelingen gedaan op bovenlip. Was donker, veel en dun haar. K merk dat het wel wat heeft geholpen, wat lichter is geworden. Maar als k er langere tijd (bijv 2 a 3 maand) tussen laat zitten merk ik dat de haren toch weer donker en lang(er) groeien. Zou je me kunnen adviseren op basis van bovenstaande: zou het helpend zijn om meerdere behandelingen te doen of niet? Is het verstandiger om over te gaan op harsen? Of maak ik het dan weer erger (harder, dikker, donkerder) op den duur?
Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!
gr Moedeloos


dag moedeloos, even voor de mensen die meelezen, want via pm is er ook al t een en ander over en weer gegaan;

lichtere(geen dikke zwarte haren, maar eerder hoogblonde of blondere) haren zijn over het algemeen vrij moeilijk te behandelen, ze bevatten vaak te weinig pigment om effect te hebben bij laser.

Wat harsen betreft, hier zijn de meningen op dit forum nogal over verdeeld merk ik. Over het algemeen is het zo dat dat wetenschappelijk gezien je met harsen of epileren slapende haartjes ook activeert, omdat je de haar eruittrekt en de voeding naar het slapend haarzakje hersteld wordt. Je activeert ze dus zeker, of ze al dan niet dikker en harder worden, ook hier zijn de meningen over verdeeld, ik kan enkel zeggen dat zowel bij mij als mijn omgeving het inderdaad de haren qua dikte, lengte en dichtheid sterk verergert. Zeker als er een voortdurende hormonale stimulatie is gebeurt dit sneller.

Advies geven is erg moeilijk, of je iets wel of niet doet, of de ene of de andere methode verkiest of beter is hangt van zoveel factoren af, geld, eigen gevoel, druk van buitenaf, huidtype, gevoelig voor onstekingen, couperose, uiterlijke gevolgen van de ontharing, oorzaak ontharing, etc etc. Bovendien zijn er voor veel problemen gewoonweg (nog???) geen oplossingen, merk ik zelf.

Over je vraag van mijn haaruitval, ik doe er vooralsnog niets aan(zeker aangezeien het waarschijnlijk sterk stressgerelateerd in combi met allergische reactie op haarverf is), en bekijk het even. Wanneer het werkelijk problematisch wordt, ga ik misschien wel wat stappen ondernemen, maar voorlopig niet.

xxx marte

hannakr
16 februari 2008, 15:21
MOEDELOOS, hoe is het met je?

groetjes Hanna

MOEDELOOS
18 februari 2008, 10:55
Hoi Hanna,

K heb een mail gestuurd om te vragen naar de pulsetijd en joules waarmee ik behandeld ben. Maar heb nog geen antwoord.
K laat je zo spoedig mogelijk weten hoor!
GR MOEDELOOS

hannakr
18 februari 2008, 23:52
Hoi Hanna,

K heb een mail gestuurd om te vragen naar de pulsetijd en joules waarmee ik behandeld ben. Maar heb nog geen antwoord.
K laat je zo spoedig mogelijk weten hoor!
GR MOEDELOOS

Ben benieuwd!
Ik hoop dat ze snel reageren...

Groetjes Hanna