PDA

View Full Version : aa


yeb
7 juli 2008, 12:24
hoi ik ben Yvonne en sinds vandaag nieuw hier. In april ontdekte ik mijn eerste kale plekje dat in 2 maanden behoorlijk groot werd. 3bij 3 ongeveer. Via de huisarts bij dermatoloog gekomen en kreeg daar corticosteroïden lotion. Nu begon er al weer haar te groeien op de kale plek. Maar de haaruitval ging ook door op de rest van mijn hoofd met name de voorkant. bij mijn oren is het bijna weg en ik heb flinke inhammen op mijn voorhoofd. Voor de rest is het erg dun geworden.
Ik heb niet het idee dat die topicorte helpt. En ik begin wel een beetje moedeloos te worden. Overal constant al die haren. Ik denk er over om het kort te knippen. Dat is dan wel gelijk erg confronterend voor mijn zelf want dan zal iedereen het zien dat ik bijna kaal ben. Maar dan ben ik wel af van het bedekken en overal die lange haren voelen en zien.
Help:crybaby:

Hanna
7 juli 2008, 13:02
Hallo Yvonne,

Bel de dermatoloog maar op voor een nieuwe afspraak en tegelijkertijd een doktersverklaring voor een mooie pruik (want zonder doktersverklaring wil de verzekering niets vergoeden) zodat je in ieder geval de straat weer op durft. Onder de pruik kun je gewoon lotions/crèmes e.d. blijven gebruiken en de pruik zal de hoofdhuid echt niet verstikken, zoals veel mensen ten onrechte denken. Hopelijk is het allemaal maar tijdelijk en zul je over een paar maanden weer een gezonde haardos hebben (maar dat moet je niet tegen de verzekering zeggen, want dan zeggen ze dat je maar een petje of sjaaltje moet dragen). Kies een pruik in hetzelfde model en kleur als je eigen haar, dan merkt niemand het verschil.

Sterkte en succes!

Martijn
7 juli 2008, 20:35
Hallo Yvonne,
Allereerst welkom op Haarweb!
Haar kort knippen... dat is een hele moedige stap. Je hebt gelijk dat iedereen het dan kan zien dat je AA hebt. Wat ik persoonlijk veel prettiger vind is dat je weer meer jezelf kunt zijn en niet constant hoeft te denken dat het toch opvalt dat er kale plekken zitten.
In het begin zullen mensen wel raar kijken, maar als ze weten dat het alleen met haar te maken heeft, zullen ze het dapper vinden dat je ervoor uitkomt.
Slaap er nog even een nachtje extra over... Acceptatie van AA blijft moeilijk, maar het zal uiteindelijk het makkelijkste zijn...
Groeten,
Martijn

sluiter
7 juli 2008, 23:13
Hoi Yvonne,

de haaruitval is inderdaad een ramp.
Ik ben nu zo`n 75% van mijn haar kwijt, dus dan zul je denken,wat heb je nog te verliezen?
Nou........heel veel!!!
Ik had een paar dagen niet gestofzuigd, dus vanavond moest het maar weer eens gebeuren!
Echt overal liggen ze,om over mijn kleren en bed nog maar te zwijgen.
Het heeft me wel geholpen door een paar keer per dag lekker buiten te gaan staan borstelen.
Wat eruit wilt komt tòch wel,dus dan maar wat eerder!

Vandaag zou ik de grote stap wagen om een afspraak te maken voor een pruik.:confused:
En wat denk je???
De zaak is op maandag gesloten.:mad:
Morgen dus weer moed verzamelen.:crybaby:

Groetjes Toos

yeb
8 juli 2008, 08:52
ik heb er inderdaad nog een nachtje over geslapen en met wat mensen over gesproken ik wacht nog met het kort knippen. Blijf toch nog een beetje hoop houden dat het vandaag of morgen stopt met uitvallen en dat het dan weer gaat groeien.

DCarmen
8 juli 2008, 11:22
ik heb er inderdaad nog een nachtje over geslapen en met wat mensen over gesproken ik wacht nog met het kort knippen. Blijf toch nog een beetje hoop houden dat het vandaag of morgen stopt met uitvallen en dat het dan weer gaat groeien.


Dat heb ik ook gedaan. Tenslotte voel je je geruster (ik dan) als je lange haar eroverheen valt. (eventueel je haar zo knutselen dat het niet eens zichtbaar is) Dat is een gerustgestelde gevoel dan dat mensen je non stop aan staren. Ik doe het niet, zal het ook nooit doen.

Ik zorg gewoon dat ik positief ingesteld staat. Neem wat wonderolie (etos), en smeer dat op de plekjes. Slik wat vitamine pilletjes ( Foliumzuur, vit B (alle vitamine B)) En dan afwachten!

succes!!

yeb
8 juli 2008, 19:57
om zo die berichtjes te lezen geeft weer moed. en ik borstel mijn haar nu ook vaker om zo al die losse haren maar gelijk kwijt te zijn. ik vroeg me alleen af of aa echt alleen kale plekken geeft want mijn ene kale plek is zo gebleven het valt nu heel diffuus uit met wel vooral boven mijn oren en inhammen op mijn voorhoofd.
groetjes yvonne

sluiter
8 juli 2008, 21:21
Klopt hoor,
het haar dat ik nog wel heb is superdun en futloos.

Het vreemde is wel dat ik 5 weken geleden wat model in de restjes heb laten knippen,en mijn nek laten uitscheren.
Nu is het nekhaar al lang weer aangegroeid,en het klinkt misschien raar, maar ik ben erg blij dat er nog ergens iets groeit!:cool:

groetjes Toos

yeb
13 juli 2008, 09:27
hoi allemaal, heb vanmorgen ontdekt dat ik nu in mijn nek ook een kale plek krijg. boven op is het zo dun maar achter bleef het zitten maar ook daar gaat het nu uitvallen. :crybaby:
soms denk ik kan me ook niks schelen als ik kaal wordt maar het andere moment baal ik verschrikkelijk. Ik vroeg me eigen af of anderen ook zo slecht slapen. soms lig ik wel te piekeren maar ook als ik niet pieker ben ik gewoon wakker en slaap bijna niet meer in.
Ook heb ik ergens iets gelezen over chronische sinusitis als mogelijke oorzaak zijn hier meer ervaringen mee.
yvonne

sluiter
13 juli 2008, 10:07
Hoi Yvonne,

wat rot voor je.
Bij mij ging het precies zo,ik heb nu alleen nog een hele dunne voorkant en achter wat plukjes.
Maar probeer positief te blijven!
Gisteren heb ik na wèken van ellende eindelijk een mooie pruik naar mijn zin gekregen!!!:P
En het klinkt misschien nu nog raar voor je, maar ik vind het sùper mooi!!!
Ik krijg zulke leuke reacties van iedereen,dat ik zelf ook meteen erg blij was!

Ik heb 2 uur bij de kapper gezeten en van alles op mijn hooft gehad.
Toen ik eindelijk een besluit had genomen,is de pruik naar mijn smaak geknipt en ik ben er ècht van op geknapt!

AA is een shitziekte maar als ik de moed laat zakken krijg ik mijn eigen haar helemaal nooit meer terug,dus ik blijf positief!!

Ik hoop dat jij dat ook kunt!

Sterkte,
groetjes Toos

yeb
13 juli 2008, 11:47
dank je voor je opsteker wat leuk dat je nu een pruik hebt en je er blij mee voelt. ben zelf niet in opperbeste stemming vandaag. Man en kind zijn weg dus kan ik even mezelf zijn met mijn verdriet.
groetjes yvonne

Lani
15 juli 2008, 16:36
Hai Yvonne,

God, wat herken ik mijzelf in je zorgen zeg!

Ik ben zelf een meid van 22 jaar en in december ben ik begonnen met behandelingen voor AA. Eerst creme en daarna Neoral. En ik heb net vorige week (toen ik notabene 22 werd) besloten om niet langer door te gaan met Neoral. Ik krijg er allerlei klachten van en de haaruitval is juist de laatste twee maanden drastisch veranderd. Spiegels, douchen en borstelen zijn onderhand mijn grootste vijand.

Ik heb toevallig morgen een afspraak in het ziekenhuis. En ik ga daar op mijn strepen staan. Ik wil geen Neoral meer, het maakt me misselijk en ongelukkig. Ik ga kijken voor een pruik. Zelf ben ik zo’n type dat alles goed regelt en dus heb ik zelf al contact opgenomen met de zorgverzekeraar en weet ik wat ik kan verwachten. Nu nog de doktoren op mijn hand krijgen i.p.v. half gebruikt worden als proefkonijn voor middeltjes tegen AA.

Ook ik heb slapeloze nachten, lig te piekeren en jank me soms zelfs in slaap. Gelukkig heb ik een lieve vriend en een lieve vader die me in alles steunen maar goed, die kunnen ook niet meer dan afwachten. En zelf ben ik geen meid die gaat zitten afwachten, ik ga ervoor strijden omdat ik niet langer onzeker over straat wil.

Yvonne, je hebt mijn steun in de beslissingen die je gaat nemen. En als ik het kan, dan kan jij het al helemaal laten we maar zeggen!

Succes en sterkte, vooral veel sterkte!

Groetjes, Ingrid