PDA

View Full Version : Zon/haar - mythe?


Shopgirl
21 augustus 2008, 23:41
Is het waar dat je haar meer en sneller groeit als je in de zon bent?
ik heb dat eens gehoord en weiger echter om me van de zon te verstoppen en er bleekjes rond te lopen!

is het een mythe?
weet er iemand wat meer van?


Dank u,
Shopgirl

padje
22 augustus 2008, 08:33
Als je even googlet zul je denk ik wel veel info vinden hierover.

Ik hoor inderdaad ook altijd dat je haar sneller groeit in de zomer dan in de winter.
Eerlijk gezegd merk ik hier weinig van, maar dat kan ook komen doordat ik sowieso wel elke dag met een pincet in de weer ben..
Alleen laat ik mijn haren op bijv. mijn benen in de winter wel langer staan, met gevolg dat het langzamer groeit doordat ik het ook minder vaak scheer. Maar dit heeft dus met scheren te maken, en niet met de zon.

Maar de haren op mijn gezicht groeien in de winter evenhard door als in de zomer (maar gelukkig is dit een van de laatste winters als het goed is :))

Marte
22 augustus 2008, 22:02
eigenlijk klopt dat niet helemaal, gedeeltelijk wel, het is namelijk zo dat de zon stress vermindert en bepaalde stoffen in het lichaam stimuleert die voor een goed gevoel zorgen, en daardoor de hormonenspiegel enigszins normaliseert, of toch meer dan in de winter, en zonder zon, maar in de zomer is het wel warmer, en daardoor is de bloedsomloop in het lichaam sneller en beter, wat de haarvaatjes van meer bloed en voedingsstoffen voorziet, en ze dus ook iets beter en sneller groeien dan in de winter. Daarom dat veel vrouwen bv zz meer en sneller in de zomer moeten ontharen dan in de winter, maar, stimulatie van overbeharing door stress zou wel weer kunnen verminderen door de zon.
Als je dus een optelsommetje zou maken of ze juist meer of minder zou stimuleren(de zomer, warmte en de zon), denk ik(en heb ik de indruk) dat ze tov overbeharing toch veel meer goed doet dan kwaad.

Moii.
23 augustus 2008, 14:27
Wat Marte zegt is helemaal waar, maar in de winter gaan de meeste mensen zich denk ik ook minder druk maken om hun overbeharing (op bepaalde plaatsen zoals hun buik, rug of armen. (zo is het bij mij toch ;)), dus misschien dat daarom je haren in de winter iets minder snel groeien. Dat haar is gewoon nooit leuk, maar in de winter, als je toch niet veel je lichaam moet tonen, dan ga je er misschien minder aan denken ofzo, maar je gezicht bv. zien anderen altijd.. En in de winter is er dan weer geen zon die de stress vermindert..

Persoonlijk word ik alleen maar gefrustreerd door de zon, dan moet ik weer iets met korte mouwen dragen, en dan zie ik weer allemaal mensen met topjes en open rug lopen.. Dus volgens mij gaat het niet echt veel verschil maken of het nu zomer of winter is..