PDA

View Full Version : Mag ik even?


Maaike
29 december 2001, 18:35
Beste mensen,

Dankzij mijn echtgenoot heb ik deze site ontdekt.
En het is een echte openbaring. Tot voor een jaar kende ik de term TTM niet en durfde ik NOOIT tegen iemand hierover ook maar iets te zeggen. Alleen mijn man, kinderen en een hele goede vriend waren ervan op de hoogte.
Ik heb de hele tijd gedacht dat ik de enige was die zoiets abnormaals deed.
27 jaar lang was dit HET GROTE TABOE voor mij.
Ik heb me ondertussen wel leren schminken zodat het (dat hoop ik toch!) minder opvalt. Inderdaad, het is geen TTM van hoofdhaar, maar van wimpers en wenkbrauwen.
Waarom ik het doe is me een raadsel. Alleen besef ik wel dat ik heel moeilijk omga met spanningen en dat dit me al een depressie gekost heeft.
Is er iemand die hier wil op reageren?

Lieve groetjes van Maaike

monique3
29 december 2001, 23:48
Hallo Maaike
welkom hier op haarweb.
Ik ben monique3, en ik heb ook ttm.
Misschien heb je al wat berichtjes gelezen en weet je al wat meer van ons en mij.
Ik heb ttm vanaf mijn 8ste jaar, en ik ben nu 33 jaar. maar ik heb nu al 4 maanden de ttm onder controle. Ik heb wel last van spanningen, positieve en negatieve, maar ik prober het vol te houden om niet te plukken. Ik pluk dus, als ik pluk, op mijn hoofd.
Ik heb nooit de drang gehad om aan mijn wimpers en wenkbrauwen te komen, dus het is net even anders bij mij. Maar het is allemaal ttm. En net zoals jij zei, ik kende tot 9 maanden terug ook niemand met ttm, maar dat is nu wel anders.
Ik heb dit jaar juli, een oproep gehad in de libelle en daar heb ik veel reacties op gehad. Met veel van hen heb ik regelmatig contact, en dat doet me heel goed.
Zo dat was even de kennismaking, ik hoop weer van je te horen.
Groetjes van Monique3.

Webmaster
30 december 2001, 12:45
Beste Maaike,

Hartelijk welkom op HaarWeb! Ik vind het erg fijn om te horen dat het een 'openbaring' voor je was om via HaarWeb te ontdekken dat je niet de enige bent die kampt met jouw aandoening. Zowat iedereen die lijdt aan Trichotillomanie geeft deze reactie, trouwens.

HaarWeb is opgericht door en vóór lotgenoten die kampen met haarziektes in welke vorm dan ook, waaronder dus ook TTM. Wat wij op HaarWeb willen gaan doen m.b.t. TTM, daarover kan ik je alvast het volgende vertellen:

- (In het voorjaar 2002) Op de website zèlf gaan we een complete rubriek wijden aan TTM. In deze rubriek zal je o.a. gedetailleerde informatie vinden over alles wat met TTM te maken heeft; hiervoor....
- ... werken wij samen met het TLC (Trichotillomania Learning Center) in the USA (zie onze links op www.trich.org) en we hebben toestemming om hun materiaal te vertalen in het nederlands en te publiceren op HaarWeb.

Naast deze belangrijke informatie is het volgende het grootste nieuws:

- Éen van onze leden heeft wezenlijke plannen om een patiëntenvereniging in nederland op te gaan richten voor lotgenoten die kampen met TTM.

HaarWeb wil hier uiteraard zeer graag bij betrokken zijn en de kans is ook groot dat dit gaat gebeuren. Het is voor veel mensen erg moeilijk om andere lotgenoten onder ogen te komen en *live* met elkaar (eventueel in groepsverband of 1 op 1) te praten over hun problemen. Voor die mensen waarvoor deze drempel (nog) te hoog is, is HaarWeb o.a. opgericht. Het HaarWeb Forum biedt je de mogelijkheid om (anoniem) met andere lotgenoten over je problemen te 'praten'. Het sleutelwoord hierin is: 'drempelverlagend'. Veilig, vanachter je PC op je zolderkamertje, kun je lotgenoten ontmoeten en je gevoellens en ervaringen delen met al die mensen die met dezelfde problemen kampen als jijzelf. Anoniem of niet anoniem; de keuze is aan jezelf.

Naast de mogelijkheid om via electronische weg anoniem met elkaar in contact te komen, kun je uiteraard onderling ook eventueel telefoonnummers uitwisselen, mocht je daar behoefte aan hebben. HaarWeb biedt vooral *digitale* support voor lotgenoten, vandaar dat wij graag willen samenwerken met de TTM patiëntenvereniging, zodat wij lotgenoten op den duur -naast de *digitale* support- méér mogelijkheden kunnen bieden. Zoals bijv. o.a. het kunnen deelnemen aan telefonische lotgenotencontacten en groepsbijeenkomsten. Het bundelen van onze krachten (*digitale* support op HaarWeb en *live* support bij de patiëntenverenigingen) is in onze ogen van groot belang.


In het nieuwe jaar zul je hier allemaal meer over gaan horen.
Ik vind het erg fijn voor je dat je HaarWeb gevonden hebt en ik hoop dat je steun kunt vinden bij de kleine 15 leden -die momenteel lid zijn op ons forum en- die net als jij kampen met TTM.

Je bent echt niet de enige!

Sterkte!

Hartelijke groet,
Webmaster HaarWeb.