PDA

View Full Version : pcos en hirsutisme


martine
13 oktober 2008, 22:50
Hallo daar ben ik weer eens. Ik heb al vaker geschreven en wil jullie weer op de hoogte houden. Ik heb pcos met hirsutisme. Ik ben inmiddels naar de pcos-polikliniek geweest in het Martiniziekenhuis in Groningen. Ik had zelf het idee om de eierstokken te laten verwijderen, omdat daar alle problemen vandaan komen, maar dat heeft de gynaecoloog me uit het hoofd gepraat. De kans is aanwezig dat de bijnieren de hormoonproduktie overnemen, waardoor mijn beharing niet zal verdwijnen en zelfs erger:eek: (kan dat??) zou kunnen worden.

Ik ben ook bij een internist geweest. Zij heeft me een middel voorgeschreven; Finasteride 5 pch. Dit is een middel wat bij mannen met prostaat problemen wordt gebruikt. De bijwerking is haaruitval van lichaamsbeharing en juist haargroei op het hoofd. Van deze bijwerking wordt voor de vrouw gebruik gemaakt. MAAR!!! Dit middel mag in geen geval gebruikt worden wanneer je zwanger wilt worden of bent!!! Als je dit middel googled, kom je vrijwel steeds uit op een haargroeimiddel. Dit lijkt dus heel tegenstrijdig. Google finasteride en hirsutisme, dan wordt het een stukje duidelijker. Voor dit medicijn geldt ook dat het een aantal maanden duurt voor je resultaat ziet, en het is ook niet gegarandeerd dat het me zal helpen en hoeveel het gaat helpen. Dit is dus afwachten! Ik scoorde ruim 20 punten op de schaal die ze gebruiken bij hirstutisme, en ben daarmee een ernstig geval. Ik wilde graag naar deze poli omdat ik het belangrijk vind dat het pcos probleem opgelost wordt. Het is dan van belang om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen. Ik ga nu voor jaarlijkse controle naar een internist in mijn eigen omgeving. Verder ben ik nog bij een dietiste geweest. Bij pcos is overgewicht ook een probleem wegens een overmatige insuline produktie. Het is van belang om het aantal koolhydraten per maaltijd ongeveer gelijk te houden om je suikerspiegel in balans te houden. AFvallen zou ook een gunstig effect hebben op de beharing, maar de insuline en testosteron jagen elkaar op, en dat maakt het zo moeilijk uitvoerbaar. Ik zal nu geduld moeten hebben wat het middel voor mij gaat doen. Natuurlijk stuur ik een bericht, positief of negatief resultaat. Mocht je iets willen weten, mailen mag altijd. Groet, Martine

Hanna
14 oktober 2008, 13:16
Hallo Martine,

Er zijn al aardig wat vrouwen op dit forum die finasteride 1mg, 2,5mg of 5mg slikken, misschien heb je wat aan deze sites:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=13190

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=12270

martine
14 oktober 2008, 21:37
Hoi Hanna,
Bedankt voor de tip, ik heb gekeken, maar het gaat vooral om vrouwen met haaruitval en ik heb juist teveel haar.

Marte
20 oktober 2008, 11:59
dag martine, allereerst, wat moedig van je, je reactie hier alsnog te plaatsen, en ik ben blij dat je het gedaan hebt. Want, indertijd wist ik er zelf ook het antwoord niet op en was eigenlijk nieuwsgierig naar of dit idd een mogelijke oplossing kon zijn. Ik hoop van harte dat de finesteride resultaat bij je gaat halen. houd me(ons) op de hoogte van het resultaat en heel veel sterkte en succes!!!

Hanna
21 oktober 2008, 01:33
Hoi Hanna,
Bedankt voor de tip, ik heb gekeken, maar het gaat vooral om vrouwen met haaruitval en ik heb juist teveel haar.

Ja Martine, dat weet ik, maar AGA en hirsutisme worden allebei bestreden met dezelfde medicijnen, zoals cyproteronacetaat, finasteride, dutasteride e.d. en ervaringen over de eventuele bijwerkingen zouden uitgewisseld kunnen worden, of vragen over wanneer te stoppen in geval van een kinderwens.

Interessant onderzoek met finasteride en Diane35 (ethinylestradiol + cyproteronacetaat) bij 40 vrouwen met hirsutisme (waarvan 29 vrouwen met PCOS): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15464773?dopt=Abstract


.

PCOSsolutions
5 november 2009, 00:21
Dag allemaal,

Mijn naam is Jessica Damhuis en ik heb zelf ook PCOS. Nu ben ik een onderzoekje aan het opzetten voor 2 producten die effectief ingezet kunnen worden bij PCOS. En daar heb ik jullie hulp bij nodig!!!
Heb je (symptomen van) PCOS en wil je een steentje bijdragen aan oplossingen voor jezelf en voor andere vrouwen met PCOS? Meld je dan nu aan voor een denktank. De bijeenkomst duurt ongeveer 2 uur en zal eind november plaats vinden in de haagsche hogeschool in Den Haag.

Je zult dan ook meteen geinformeerd worden over de allernieuwste ontwikkelingen en producten voor vrouwen met PCOS. Er is hier ook volop gelegenheid om vragen te stellen over datgene waar jij misschien wel mee zit.

opgeven kan via: jessicadamhuis@gmail.com of 0612728070

Groetjes,
Jessica
PCOS-Solutions

Henk
5 november 2009, 00:44
Jessica, welkom op ons forum. Zou je als je een posting plaatst, deze gewoon één keer willen plaatsen. En niet meerdere malen dezelfde posting plaatsen.

Groet, Henk. (Moderator Haarweb)