PDA

View Full Version : Mtx


penake
20 oktober 2008, 16:48
Hallo,

Ik ben nu sinds 2 maanden Methotrexaat aan 't pakken. Sinds 2,5 weken zit ik op 20 mg per week, wat voor mij de maximumdosis zal zijn. Nu vroeg ik me af, of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben en vanaf wanneer het bij jullie begon te werken?
Er gebeurt bij mij namelijk nog altijd niks en ik zit met de handen in het haar! ;-)

Ilvi
20 oktober 2008, 18:43
Hallo,

Ik slik al vier jaar 7,5 mg Methotrexaat voor een spieraandoening en ik kreeg afgelopen februari extreme haaruitval (bijna helemaal kaal geweest).
In juni heb ik 30 mg Prednisolon gekregen, omdat mijn spierziekte weer actief was en het leek mijn haargroei te versnellen.
Ik heb inmiddels al mijn haar weer terug en draag geen haarwerk meer.
Maar ik ben ervan overtuigd dat de MTX de haargroei weer een trigger geeft om te gaan groeien. Het zal het imuumsysteem weer "resetten". Zo zegt mijn arts het!!
groetjes, Ilvi

penake
3 december 2008, 20:44
Hallo,

daar ben ik weer. Het methotrexaat begint te werken. Haaruitval is vééééél minder geworden. Het is zelfs bijna gestopt. Mijn haar begint ook terug te groeien, maar dat komt ook doordat ik wel nog maandelijks cortisonespuiten in de kale plekken gespoten krijg. Ik ben gelukkig, omdat ik nu weer even rust heb en het beslissen of ik een pruik haal nu weer even uitgesteld is...
Zo, dat wilde ik jullie dan even mededelen!

Groeten,

Penake:D

Ilvi
4 december 2008, 20:07
Hallo Penake,

Wat fijn voor je dat je weer wat rust kan vinden. Ik hoop voor je dat de haargroei doorzet, zodat je je daar niet meer druk om hoef te maken. Een haarstuk uitzoeken is moeilijk, maar het gaan dragen en eigen maken is echt heel zwaar. Gelukkig hoeft dan nu nog niet....
Heel veel sterkte,
Groetjes, Ilvi

penake
6 december 2008, 12:52
Hoi Ilvi, bedankt voor 't lieve berichtje...
Nu heb ik toch een mss onnozel vraagje...
Doordat ik nu al 2 jaar alopecia heb, heb ik er eigenlijk geen idee meer van, wat nu eigenlijk "normaal" haarverlies is. Ik weet wel dat dat honderd haren per dag zijn, maar hoe ziet dat er dan precies uit?
Als jullie in de douche gegaan zijn en jullie haar daarna kammen, komt er uiteraard haar mee. Maar als ik daarna aan mijn natte haar trek, heb ik toch ook weer een hele hoop haar vast. Is dit normaal? (ik weet het, het klinkt echt stom, heb 29 jaar de tijd gehad om te leren of dit normaal is, maar heb er nooit op gelet). En hoe zit het met haren op jullie schouders enzo, als jullie een trui een dag aangehad hebben?
100 Haren is voor mij zo'n vaag begrip... En ondanks het feit dat MTX lijkt te werken, denk ik dat het nog niet helemaal over is.

Ilvi
7 december 2008, 09:07
Goedemorgen Penake,

Als ik nu 100 haren per dag zou verliezen zou dat wel heel veel zijn. Ik merk er weinig van, heb haast geen haren op mijn schouders of haarverlies tijdens het douchen. Als ik aan mijn haren trek dan komt er vaak wel wat haar mee, maar dat is minimaal.
Maak je er niet te druk om. Natuurlijk, iedereen heeft haarverlies maar wij zijn er misschien teveel mee bezig (dan spreek ik voor mezelf, hoor)!
Heb jij wat langer haar of kort, want met lang haar lijkt het haarverlies altijd veel meer?
Groetjes, Ilvi

penake
8 december 2008, 12:40
ik heb iets langer haar.
Maar ok, ik ben nu net in de douche geweest en heb mijn haar nadien gekamd. Er hingen zo'n 25 à 30 haren in mijn borstel.
Is dat normaal of is dat te veel?
Pfff, gek word ik ervan. Wil gewoon weten of het helemaal gestopt is of niet...

penake
1 februari 2009, 12:00
Ik denk dat het ondertussen zo goed als helemaal gestopt is. Krijg geen nieuwe plekken bij en sommige oude plekken groeien langzaam terug dicht (andere niet). Mijn (rest)haar wordt ondertussen redelijk lang.
Morgen moet ik naar de dermatoloog, waar ik verwacht, dat er in de kale plekken weer cortisone zal gespoten worden.