PDA

View Full Version : haaruitval door stress


stresskip
22 september 2003, 11:43
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 30 jaar en heb de afgelopen jaren een aantal keren gemerkt dat ik veel haar verlies als ik veel stress heb. Dan heb ik veel spierspanning in mijn nek, een strakke hoofdhuid met veel meer talg dan normaal en het jeukt dan ook. Op vakantie had ik nergens last van, eindelijk geen of heel weinig haar in het doucheputje enz. En mijn hoofdhuid was ook veel rustiger. Ik heb nu een drukke baan en veel stress en zal echt mijn best doen om minder stressig te zijn. Maar heeft iemand nog andere tips? Want dit haarverlies nu geeft me juist meer stress, daarvan wordt het dus niet beter. Zou een shampoo met aminexil helpen? Bijv. Dercos Energie? Of kan Rooscure shampoo wat betekenen? Alle tips zijn welkom!! Dank!

Vincentv
8 december 2006, 22:44
Hallo stresskip,

Kijk, stress heeft wellicht invloed op je hormoonhuishouding zoals wel eens gesuggereerd wordt. Dat zal wel, maar dat is NIET de reden dat het haar er onder gaat lijden. De reden is dichter bij huis. De spieren in je lichaam (en het zijn er wel honderden) spannen aan onder de invloed van stress. Het bekende verhaal, nek, rugklachten en naar de fysiotherapuet, dan vervolgend aangeeft dat je het rustiger aan moet doen. De spanning in je spieren brengen ook de bloedvaatjes in verdrukking waardoor en minder bloed je organen, en uiteindelijk ook hoofdhuis zal bereiken. Minder voeding voor je haar betekend haaruitval. Zo simpel is het en je hoeft echt niet verder te zoeken.

Wat je kunt doen is nr 1. je zicht masseren met gezichtcreame om de huid ontvankelijker te maken voor goede doorbloeding. Een conditioner voor je haar heeft dat effect op je hoofdhuid, kijk dan is die ook gelijk minder gespannen.

2. Minder verzadigde vetten eten. Sla de cake en de friet, worstje, kaas en varkenslapjes over want die bevatten bijna uitsluitend deze kwaadaardige vetten. Je bloedvaten worden alleen maar nauwer door de foute vetten.

3. Draag warme kleding omdat warme kleding de doorbloeding van de lichaam bevorderd.

4. Aerobics (bijv) . Beste anti stess middel in de wereld.

5. Elke morgen gezicht met koud water wassen. verwijden van bloedvaten

6. Hoe meer je LACHT, HUILT, SCHREEUWT en raar doet, hoe meer je de gezichtspieren activeert. Die gezichtspieren vullen zich met bloed en voorzien ook de huidhuid van zuurstof en bloed. Perfect. Dus vooral jezelf UITEN.

7. GEBRUIK JE HERSENEN want die hersenen absorberen enorme hoeveelheden bloed als je ze gebruikt. Je VOELT het zelfs als je van passief overgaat naar actief (voel die warmte meteen naar je hoofd trekken).
Als je door de stress toegeeft aan automatisme kunnen ze geen bloed absorberen. Dus gebruik die dingen, want veel studeren trekt bloed naar je hood, ook huid.

8. Ga naar de tuinen en koop Valeriaan (rustgevend voor het lichaam), Ginko Biloba (doorbloeding hoofd, hersenen) en St. Janskruid (anti-depressiva). Je moet weten hoe je die middelen moet gebruiken. Want als je ze elke dag zou nemen voor een week, zou de werking afnemen to bijna nul. Stel dat je discipline genoeg hebt om ze te laten staan en ze zeg maar één maal per week te nemen dan heb je er maximaal profijt van. St. Janskruid lost een depressieve bui in één keer op (mits houden aan mijn advies), Ginko Bloba geeft je dat warme gevoel in hoofd en huid (ook met mate) en Valeriaan ontspant je spieren, is een goed middel voor de doorbloeding. De meeste mensen zullen zeggen helpt niet: nee, wat ze gebruiken het gewoon te vaak.

9. Masseer je gezicht en nek.

10. Slaap genoeg, want als je door je stress MINDER slaapt, dan merk je vanzelf dat je huid er bleek uitziet. 7.5 uur slaap min. Echt de basis voor een goede doorbloeding van je huidDe meeste mensen beseffen dit niet eens.

Groetjes en hou vol!

Vincent

kas
10 december 2006, 08:55
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 30 jaar en heb de afgelopen jaren een aantal keren gemerkt dat ik veel haar verlies als ik veel stress heb. Dan heb ik veel spierspanning in mijn nek, een strakke hoofdhuid met veel meer talg dan normaal en het jeukt dan ook. Op vakantie had ik nergens last van, eindelijk geen of heel weinig haar in het doucheputje enz. En mijn hoofdhuid was ook veel rustiger. Ik heb nu een drukke baan en veel stress en zal echt mijn best doen om minder stressig te zijn. Maar heeft iemand nog andere tips? Want dit haarverlies nu geeft me juist meer stress, daarvan wordt het dus niet beter. Zou een shampoo met aminexil helpen? Bijv. Dercos Energie? Of kan Rooscure shampoo wat betekenen? Alle tips zijn welkom!! Dank!


Voor de talg en jeuk is het mogelijk zo dat je roos/seb. eczeem hebt. Seb eczeem kan verergeren onder invloed van weers- temperatuursveranderingen (veel regen/koude) en (men vermoed) ook stress. Dit eczeem/roos (waardoor je overigens helemaal niet heel veel schilfering hoeft te hebben) kan bestreden worden met ketoconazole hoofdgel (verkrijgbaar op recept via je huisarts). Se.eczeem kan eveneens haaruitval veroorzaken. Dat je het op vakantie niet/nauwelijks had is, als het een zonnig oord was, te verklaren doordat dit eczeem (dat een schimmelinfectie is) net als veel andere huid-aandoeningen positief reageert op de zon.
Het stressverhaal dat is iets waar vaak naar verwezen wordt, ikzelf geloof er niet zo in. Het is me lang voorgehouden door mijn arts, ook ik had de talg en jeuk en haaruival. In mijn geval blijkt het na een lange zoektocht achteraf dus "gewoon" aga- te zijn.

Ben het in dit kader dus ook niet echt eens met de 1e alinea van de vorige post-reactie, maar ieder zijn/haar mening.
Persoonlijk zou ik in jouw geval om een verwijsbriefje vragen en naar een goede dermatoloog gaan en vooral je geld niet uitgeven aan dercos in ieder geval want het is peperduur en zal je niet helpen.
Kitty

Georgie
10 december 2006, 10:34
Hallo stresskip,

Kijk, stress heeft wellicht invloed op je hormoonhuishouding zoals wel eens gesuggereerd wordt. Dat zal wel, maar dat is NIET de reden dat het haar er onder gaat lijden. De reden is dichter bij huis. De spieren in je lichaam (en het zijn er wel honderden) spannen aan onder de invloed van stress. Het bekende verhaal, nek, rugklachten en naar de fysiotherapuet, dan vervolgend aangeeft dat je het rustiger aan moet doen. De spanning in je spieren brengen ook de bloedvaatjes in verdrukking waardoor en minder bloed je organen, en uiteindelijk ook hoofdhuis zal bereiken. Minder voeding voor je haar betekend haaruitval. Zo simpel is het en je hoeft echt niet verder te zoeken.


De zin 'je hoeft niet verder te zoeken' vind ik nogal ver gaan. Stress heeft zeker invloed op de hormoonhuishouding, vooral op de cortisolproductie, een hormoon dat ontstekingsreacties veroorzaakt.

Je presenteert je hier als een deskundige, maar gezien je taalgebruik geloof ik niet dat je een medische achtergrond hebt.

Je presenteert hier het feit dat haaruitval wordt veroorzaakt door stress als een voldongen feit. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Er zijn veel mensen zónder stress en flinke haaruitval.

Girlygirl
12 december 2006, 16:08
Er moet me iets van het hart...waarom wordt er vaak zo vervelend gereageerd op alternatieve behandeladviezen?
Het lijkt af en toe wel of er een aantal zijn die maar 1 ding willen horen hier. Hormonen slikken...that's it.
Wanneer het gaat over alternatieve middelen, zoals natuurlijke middelen of andere adviezen dan de gebruikelijke dermatologische, dan wordt daar vaak heftig op gereageerd...waarom? Niemand heeft de waarheid in pacht...jammergenoeg...zou ik bijna zeggen.
Dit is toch een forum waar we ALLES kunnen delen?!
Er zijn nou eenmaal verschillende opvattingen over dit toch al vervelende probleem.
De een vindt de oplossing in hormonale therapie de ander in een alternatieve. Dat moet toch kunnen?

bbruin
12 december 2006, 22:38
Helemaal mee eens. Zelf heb ik vanaf juni al hevige haaruitval. Als ik mijn handen door mijn haar haalde kwamen er hele bossen haar mee. Ook bij het wassen van mijn haar bleef er maar haar meekomen. Ik stond ermee op en ging ermee naar bed, was er voortdurend op gefocust. Vanaf februari heb ik met heel veel stress en spanningen te maken gehad op mijn werk. Begin november heb ik me ziekgemeld. Mijn haar bleef maar uitvallen, ik had constant migraine kon me nergens meer op concentreren en was volkomen gestresst. En het feit dat mijn haar maar uit bleef vallen veroorzaakte nog meer stress. Ik ben naar de huisarts geweest en naar de dermatoloog. Ik had verder geen jeuk, roos, exceem of kale plekken, maar mijn haar werd over zijn geheel dunner, dit was duidelijk merkbaar. Zowel de huisarts als de dermatoloog gaven dan ook aan dat het w.s. door de stress kwam en dat het vanzelf goed zou komen als ik meer rust zou hebben.

Ik had inmiddels al het nodige op Haarweb gelezen. Hoewel er heel veel nuttige informatie te vinden is, is het ook beangstigend en verwarrend. Je leest hier wat het allemaal zou kunnen zijn en haalt je daardoor ook vanalles in je hoofd. Ik geloofde eigenlijk niet meer dat het door de stress kwam. De haaruitval duurde nu al bijna een half jaar en ik was al een tijdje gestopt met de pil, ik wist bijna zeker dat het wel AGA moest zijn, na alles wat ik had gelezen. En weer bleef ik malen en wederom ging ik naar de huisarts. De eerste keer had ik een vervangende huisarts, dit keer was mijn eigen huisarts aanwezig. Hij heeft wel 10 keer gezegd dat het veroorzaakt werd door stress, dat ik niet kaal zou worden en dat, als ik het niet geloofde, elke dag terug mocht komen zodat hij dit wederom tegen me zou kunnen zeggen. Net zolang tot ik hem zou geloven en vertrouwen in hem zou hebben.
Vanaf dat moment heb ik de knop omgezet en me voorgenomen niet meer zo gefixeerd te zijn op mijn haar. Ik zag het nog wel uitvallen, maar probeerde me er niet meer zo druk over te maken. Dit ging niet van de één op andere dag. Ik ben afleiding gaan zoeken en verder ben ik naar een acu-puncturist gegaan. Ik ging voor mijn migraine en voor de onrust in mijn lijf, maar hij behandelde ook de haaruitval. Al na twee behandelingen voelde ik dat ik rustiger werd. Ik sliep weer goed, werd niet meer constant wakker, kon me weer een beetje op dingen concentreren en voelde me innerlijk ook rustiger worden.Ik heb nu 7 behandelingen gehad en sinds enige dagen is mijn haaruitval ook, van de ene op de andere dag over over. Ik weet zeker dat de rust en de acu-puntuurbehandelingen hiertoe hebben bijgedragen. Stress doet rare dingen met je lijf, daar ben ik inmiddels wel achter.

Marina78
13 december 2006, 09:24
Er moet me iets van het hart...waarom wordt er vaak zo vervelend gereageerd op alternatieve behandeladviezen?
Het lijkt af en toe wel of er een aantal zijn die maar 1 ding willen horen hier. Hormonen slikken...that's it.
Wanneer het gaat over alternatieve middelen, zoals natuurlijke middelen of andere adviezen dan de gebruikelijke dermatologische, dan wordt daar vaak heftig op gereageerd...waarom? Niemand heeft de waarheid in pacht...jammergenoeg...zou ik bijna zeggen.
Dit is toch een forum waar we ALLES kunnen delen?!
Er zijn nou eenmaal verschillende opvattingen over dit toch al vervelende probleem.
De een vindt de oplossing in hormonale therapie de ander in een alternatieve. Dat moet toch kunnen?

http://www.haarweb.nl/forum/images/icons/icon14.gif

goed gezegd

Marina78
13 december 2006, 09:48
Ik had ook altijd wel wat vragen maar durfde ze hier geen eens te stellen, want je krijgt toch altijd hetzelfde antwoord. En als je vraagt of het door stress kan komen dan geloven ze daar niet zo in.
Inderdaad moet je hier met alles terecht kunnen. Mijn haar valt vanaf juni tot en met eind november met bakken uit. Nu gaat het gelukkig weer goed. Ben ook een paar keer bij een dermatologe geweest. Deze zegt ook stress. Heb ik ook echt gehad.
Bij haar aan de balie zit een vrouw die wel echt AGA heeft, dat zag ik gelijk. Dus ik zei dat zo tegen de dermatologe. Die wist ook dat het AGA was. Dus het lijkt me wel dat ze wel goed weet ik het niet hebt. Maar goed, ze kan ook fouten maken. En iedereen op dit forum heeft ook wel recht om een andere mening te hebben, maar je wordt hier gelijk in een hokje geduwd.
Ik heb ook 4 weken lang iedere dag mijn haar moeten verzamelen. Dat was pas stresswerk !

Georgie
13 december 2006, 10:00
Er moet me iets van het hart...waarom wordt er vaak zo vervelend gereageerd op alternatieve behandeladviezen?
Het lijkt af en toe wel of er een aantal zijn die maar 1 ding willen horen hier. Hormonen slikken...that's it.
Wanneer het gaat over alternatieve middelen, zoals natuurlijke middelen of andere adviezen dan de gebruikelijke dermatologische, dan wordt daar vaak heftig op gereageerd...waarom? Niemand heeft de waarheid in pacht...jammergenoeg...zou ik bijna zeggen.
Dit is toch een forum waar we ALLES kunnen delen?!
Er zijn nou eenmaal verschillende opvattingen over dit toch al vervelende probleem.
De een vindt de oplossing in hormonale therapie de ander in een alternatieve. Dat moet toch kunnen?

Wat vind je precies vervelend aan deze reacties? Kas en ik (ik neem even aan dat je onze berichten bedoelt) bevelen helemaal het slikken van hormonen niet aan. Dat wordt zeker hier nergens genoemd. Ik slik zelf ook geen hormonen. Er reageert hier iemand die zijn mening presenteert als 'de waarheid', precies de manier van redeneren waarover jij je nu druk maakt. Bovendien doet stress volgens hem ook nog eens 'niets met de hormoonhuishouding'. Dat klopt feitelijk niet eens.

Het aantal gevallen, waarin op haaruit gereageerd wordt met 'slik maar biergist, het is stress' e.d. zonder dat dat zo is, is helaas legio. Dat merk ik ook op ander fora.
Het eerste advies dat Kas en ik ALTIJD geven: ga naar een dermatoloog!
En dat is niet omdat we 'alles afwijzen en alleen maar willen dat iemand hormonen gaat slikken'.

Je bericht is dan ook erg tendentieus. En dat is jammer genoeg niet de eerste keer.

Dat mensen 'eng' worden van Haarweb, kan ik me voorstellen. Haaruitval is niet leuk, en er is helaas lang niet altijd een oplossing. Mijn ervaring hier is dat mensen heel graag een makkelijke, snel en goed werkende oplossing willen hebben. Logisch, maar geen realiteit jammer genoeg.

En ik wil gerust 'alles' delen met iedereen, maar vraag mij niet een aanhanger te worden van middelen die aantoonbaar geen enkel effect hebben waardoor mensen alleen maar van de regen in de drup komen. En vraag me al helemaal niet, niet meer kritisch te kijken naar berichten die worden gepresenteerd door mensen die zich opwerpen als de bezitters van de 'ultieme oplossing'. Die bestaat nl. niet en zal voor iedereen weer anders zijn.

Helaas heb ik zelf nooit succes gehad met acupunctuur, kruiden e.d., en zijn er meer Haarwebbers geweest waarbij 'natuurlijke' regimes geen enkel effect bleken te hebben.

Als er hier iemand komt met een 'natuurlijk' regime, dat goed doordacht is en waarvan is aangetoond dat het resultaten oplevert, zal ik de eerste zijn om het te omarmen.




Maar ik ben dan ook een vegetarische-mediterende-yoga-beoefenende Haarwebster, die ook nog bij de acupuncturist komt.

(Dit laatste voeg ik toe om aan te tonen dat ik zeker niet iemand ben die zich genesteld heeft in de klauwen van het kapitalisme, en afwijzend tegenover alles staat dat maar enigszins alternatief is, zoals hier door GirlyGirl gesuggereerd wordt).