PDA

View Full Version : Waar te beginnen om wat rust in mijn hoofd te krijgen?

Martine1981
4 december 2009, 19:37
zucht...
Ik ben al een aantal uren aan het lezen op haarweb, afgewisseld met huilen, verbaast zijn en me blij voelen bij het lezen van zoveel verschillende verhalen.

Mijn verhaal:
rond m'n 17e bezoek HA en dermatoloog, conclusie: AGA en antwoord was NIETS AAN TE DOEN. Natuurlijk groot verdriet en mezelf jaren blijgemaakt met bezoekjes aan kappers voor permanent (jaja, weet dat dat niet goed is:o) om de boel toch nog een beetje volume te geven.

Begin van 2009: m'n moeder wijst me op Viviscal, op tv aangeprezen door Yvonne van Gennip. Eventjes geprobeerd maar kreeg uitslag op m'n gezicht:confused:. Hier mee gestopt want daar zit denk ik niemand om verlegen.
Wel geprikkeld door het feit dat er wel degelijk iets aan gedaan kon worden. In hetzelfde tv programma zat ook iemand van Intermedica Geldermalsen. Stoute schoenen aangetrokken en afspraak gemaakt. Hoe het daar in z'n werk gaat is bij jullie allen bekent zo lijkt het wel....er staat genoeg over de kliniek en z'n medewerkers beschreven op deze site.
Ben, gedreven door mijn wil om zelf de controle te willen hebben over mijn haar, toch gezwicht voor de tabletten 1,25 mg Fina. (Diane35 slikte ik al jaren dankzij een tijdelijke HA die het beste met me voor had).

Maar nu: merk aan mezelf dat ik niet lekker in m'n vel zit: pieken en dalen qua emoties/depressie, moeheid (slik ijzertabletten vanwege HB op randje), en gewoon het 'niet lekker in m'n vel zitten. Eigenlijk ben ik het goed zat om al die troep te slikken, bah. En dat is nu net mijn grote twijfel...wat gebeurd er dan?

In febr. ga ik weer naar Geldermalsen en hoop ik voor mezelf duidelijk te krijgen of het eventueel te behalen resultaat opweegt tegen mijn aversie van het pillen en troep slikken.
Daarnaast ben ik dit jaar getrouwd en spelen dus gedachten over eventuele kinderen in de nabije toekomst ook door mijn hoofd. Dan zou ik moeten stoppen met alles gedurende in ieder geval een half jaar voor ik zwanger zou mogen raken...dan nog proberen om zwanger te raken....dan zwanger zijn....dan eventueel borstvoeding....en dan eventueel dus weer verder gaan met alle tabletten en pillen. Maar wat levert dat dan nog op en hoeveel haar ben ik in die tussentijd dan allemaal al voorgoed verloren????:eek::crybaby:

pffff, ik loop dus rond met veel gedachten in mijn hoofd. Het ene moment ben ik er van overtuigt dat ik eerst eens 3 jaar lang Fina blijf slikken om tekijken wel resultaat mij dat bied...maar ja...dan ben ik al begin 30 voor ik aan kinderen begin. Het andere moment wil ik graag een schoon lijf en geen gedoe rondom een eventuele zwangerschap. Maar ja...dan laat ik alles op z'n beloop en zou het kunnen zijn dat ik in no-time m'n haren verlies.
Dan is er natuurlijk nog een mogelijkheid voor een haarwerkje....ook weer zoveel dingen waar je over na moet denken. Ik weet echt niet waar ik dan moet beginnen. Waar ga ik heen? Wat is belangrijk om vooraf te weten?

ohhhhh, ik was van plan om geen lappen tekst te typen maar dat is me niet gelukt. Heb me nog wel redelijk ingehouden maar dit geeft wel aan dat m'n hoofd soms overloopt. Soms dan zeg ik tegen mezelf dat ik me niet aan moet stellen...er zijn natuurlijk ergere dingen in de wereld. Maar leuk is het echt niet....en dan zit ik zo weer in een dip.

Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan?
Hoe kan ik mij het beste oriënteren qua haarwerken?
Wat denken jullie dat de vooruitzichten zullen zijn v.w.b. Fina?
Zijn er meer meiden die in de periode van hun leven zitten dat ze wel of niet aan kinderen willen beginnen?

Ik hoor graag wat van jullie!

Nina1975
5 december 2009, 13:56
Hoi Martine,

Niet makkelijk allemaal, leven met haaruitval. Maar je bent niet alleen met dit probleem.

Betreft de diagnose AGA:
Welke anticonceptiepil neem je? En heb je ooit Minoxidil geprobeerd of gebruik je dit? Dat heeft mij gedurende jaren een goede stabilisatie gegeven, hoewel de resultaten van persoon tot persoon verschillen.
Zelf heb ik gekozen om niet met Androcur, Fina en andere zaken te beginnen.

Vermits mijn situatie dankzij een TE snel is verslechterd, heb ik nu de stap gezet voor een haaraanvulling of haarwerk, we zien wel wat kan. Ook ik ben een totale leek en heb lang moeten nadenken hoe ik dit ging aanpakken. Vooreerst heb ik me via internet goed geïnformeerd en vooral dankzij dit soort forums. Hier lees je hoe andere vrouwen het hebben aangepakt enzo. Al snel las ik dat een haaraanvulling voor mij een oplossing zal kunnen zijn. Had er vroeger nooit bij stil gestaan. Dan heb ik geïnformeerd over waar en hoe etc... Vrouwen die veel ervaring hebben met haarwerken, besparen vaak kosten door online te bestellen, zij kennen er veel van en weten goed wat ze willen. Die ervaring heb ik niet. Dus ik heb nu een afspraak bij een haarkliniek in België waar ik ontzettende positieve reacties over gelezen heb. Het is misschien niet de goedkoopste, maar voor een eerste keer denk ik dat zij me goed kunnen informeren, de verschillende systemen kunnen uitleggen enzo. Dit leek me een goede keuze op weg naar een eerste haaraanvulling, ook al heb ik het misschien maar tijdelijk nodig of toch ooit voor altijd.

Nina

Hanna
5 december 2009, 14:54
In febr. ga ik weer naar Geldermalsen en hoop ik voor mezelf duidelijk te krijgen of het eventueel te behalen resultaat opweegt tegen mijn aversie van het pillen en troep slikken.

Annuleer de afspraak met die dure privékliniek maar gewoon, want 't enige wat ze daar doen, is nog zwaardere medicatie voorschrijven, zoals 2,5mg finasteride of het nog sterkere dutasteride. Vooral omdat je je al niet lekker voelt bij fina 1,25mg.

Als je geen last hebt van een (te) lage bloeddruk en geen hartaandoening hebt, zou je minoxidil-lotion 5% (eerst de halve dosis 2 x daags) kunnen proberen, maar ook bij minoxidil wordt aangeraden daarmee te stoppen vóór de zwangerschap, plus niet te gebruiken bij borstvoeding.

Als je nog voldoende eigen haren hebt om iets aan te bevestigen, zou je clip-in extensions, clip-in weave, of een haarwerkje met klemmetjes kunnen nemen, die je er 's nachts uit haalt om de eigen haarwortels niet te overbelasten. Zie wat dat betreft: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=10976&page=2

Voor de meest gestelde vragen over haarwerken, heb ik een FAQ gemaakt, waarvan een link staat onder ieder van mijn berichten.

Martine1981
5 december 2009, 18:48
Hoi Nina en Hanna,

Wat fijn dat jullie even hebben willen reageren op mijn verhaal.

Nina: Ik gebruik al een aantal jaren Diane 35. Tijdje mee gestopt maar me er toch maar weer aan vastgeklampt. HA wil me er nu eigenlijk vanaf hebben vanwege trombose gevaar....maar ik ga nog even door. Minoxidil heb ik nooit geprobeerd. Had niet het idee dat dat mij zou helpen. En, eerlijk gezegd, leek me dat nog meer gedoe dan elke dag een pil slikken.

Hanna: wat handig zo'n FAQ. Het geeft zeker wat meer duidelijkheid in alle wirwar van mogelijkheden en termen. Ja...hoewel ik er in het begin vol goede moed aan was begonnen, begin ik nu erg te twijfelen aan Intermedica. Ben aan de ene kant wel nieuwsgierig naar evt. nieuwe foto's maar aan de andere kant weet ik niet of ik stevig genoeg in m'n schoenen sta om er definitief NEE tegen te zeggen. NEE tegen alles wat ze me bieden en alles wat er maar op de markt voor te krijgen is.......Maar...luisteren naar mn lijf is denk ik nog het meest belangrijk :). En dan zal ik er denk ik wat eerder uit zijn...

Ben wel erg nieuwsgierig naar wat er voor mij allemaal mogelijk is op het gebied van haarwerken. Mijn eigen haar heeft waarschijnlijk iets te veel te eiden van de klemmetjes maar kan met eigenlijk ook nog geen voorstelling maken van zo'n haarwerk of de 'trekkracht' van zo'n klemmetje. Denk dat ik me, net zoals jou Nina, ook maar eens laat informeren. Gevoelsmatig zal dat voor mij een omgeving moeten zijn waar mensen werken die zelf ook haarwerken gebruiken, die de tijd nemen voor uitleg en luisteren naar wat ik te vertellen heb. Dat geeft toch iets meer houvast dan dat ik zelf ga prutsen met buitenlandse leveranciers, bijknippen, opmeten etc.
Hm, mooie zoektocht voor 2010....

Bedankt dames! Ik hou haarweb zeker in de gaten!

groetjes,
Martine

Nina1975
6 december 2009, 14:56
Hoi Martine,

Misschien kan je met je HA of gynaecoloog overleggen om over te schakelen op Yasmin (ook anti-androgenen). Ik heb met deze pil weinig last gehad en destijds ging de overschakeling heel goed. Andere middelen weiger ik te nemen.

Minoxidil is één van de weinige middelen die effect (kunnen) hebben bij haaruitval. Bij mij stabiliseerde hé en ik kreeg wat hergroei. Je moet hier op dit forum maar even goed zoeken. Belangrijk om weten is dat het maanden duurt vooraleer je resultaten hebt, maar dan moet je doorbijten. En vooral... eens je er mee begint adviseert men om er nooit meer mee te stoppen. Dus dat moet je zelf goed afwegen. Ikzelf had van minox 2% geen bijwerkingen, van 3,75% wel, ik hb nu vrij veel donshaartjes in mijn gezicht, maar dat valt niet echt op. Waarschijnlijk vermindert dit wel als ik ooit weer op 2% ga.

Betreft haaraanvullingen en haarwerken. Ik heb dinsdag een eerste afspraak en het stemt me zo gerust. Weet je, naar jaren van strijd tegen je haren, word je dat gewoon beu. In plaats van ziek te worden door deharen die uitvallen, kijk ik nu vooruit naar goede oplossingen voor mij. Een half jaar geleden had ik hier nooit aan moeten denken, maar de snelheid waarmee mijn haar uitvalt noopt me dit nu wel te doen. Ik krijg eerst een gesprek met een consulente blijkbaar, iemand die zelf ook een haarwerk draagt. Dan bekijkt men wat de mogelijkheden voor mij zijn en stelt men oplossingen voor die men goed uitlegt enzo. Dit gesprek is geheel gratis en vrijblijvend. Dan kan ik alles eens even laten bezinken en kies ik iets waar ik me goed mee voel. Ik hoop dan ook echt in 2010 met mooi, vol haar rond te lopen, ook al is het niet mijn eigen haar. En dit doorbreekt mijn vicieuze cirkel van ellende, verdriet, angst en paniek. En die dagen hebben ook nog hoor, dat ik me af vraag waarom ik? Waarom gaat die uitval zo snel... Ik denk dat ik in zo'n haarkliniek meer antwoorden kan krijgen dan bij alle dermatologen die ik al ben afgelopen.

Veel sterkte Martine en houd ons op de hoogte!

Martine1981
6 december 2009, 16:24
Bedankt Nina!

Ik hoor ook graag hoe het gesprek jou is bevallen en wat ze jou aanraden.

Groet,
Martine

Sammy
18 december 2009, 19:27
Hoi Martine,

Graag wil ik ook nog even reageren. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de Diane 35 omdat mijn vriend en ik graag een kindje wilden. Na een half jaar ben ik toen een haarwerk gaan dragen, puur voor mijn eigen gevoel, niet omdat het absoluut geen gezicht meer was zonder. Ik raakte vervolgens zwanger en kreeg heel veel haar terug. Fantastisch was het, maar helaas maar van korte duur, want nu valt het met een rottempo weer uit. Weer ga ik door alle emoties van wanhoop, verdriet en onmacht heen. Weer moet ik uit gaan kijken naar een nieuw haarwerk. Zucht. Ik weet wat je meemaakt.

Aan de andere kant, ik ga nooit maar dan ook nooit meer aan de hormoontroep. Mijn idee is dat het daar in eerste instantie ook al mee begonnen is en dat je, wanneer je dat allemaal slikt, het op de lange termijn alleen maar erger maakt. Waarom krijgen zoveel jonge vrouwen tegenwoordig AGA? Stress, suiker, slechte voeding, alcohol, pilgebruik! Al die dingen gooien je hormoonhuishouding helemaal op z'n kop op een leeftijd waarop dat normaliter echt nog niet zou moeten kunnen (vorige generaties hadden dat niet). Hoe lossen we het op? We pompen er gewoon nog meer hormonen in en creëren zo nog meer disbalans. Wat denk je dat dat op de lange termijn met je lichaam doet? En geloof me, je gezondheid is meer waard dan alle haren in de wereld, al voelt dat niet altijd zo. Ik heb echter nu, 39 jaar oud, zoveel klachten die allemaal hormoongerelateerd zijn, dat mijn haaruitval er bijna bij in het niet valt. Nu pas lijk ik eindelijk naar de boodschap te gaan luisteren: gezond en evenwichtig leven. Voor mijn haar is dat waarschijnlijk te laat, maar voor de rest van mijn leven hopelijk niet.

Om een lang verhaal kort te maken: luister naar je lichaam! Als je je slecht voelt over al die hormonen, dan heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk! Het is écht niet goed en het lost je haarproblemen alleen maar tijdelijk op, tegen een wel heel hoge prijs, als je een beetje pech hebt.

Minoxidil is supergemakkelijk in het gebruik. Echt, meer dan 2x 1,5 minuut per dag kost het je niet. Dat gebruik ik wel nog (sinds ik gestopt ben met de borstvoeding weer). Voorlopig mag het nog niet baten maar binnen niet al te lange tijd hopelijk wel.

Sterkte en liefs,
Sammy

staartje
18 december 2009, 20:12
Hallo Martine,

Wat erg voor je dat het allemaal zo gaat! Ik weet niet veel van finasteride ect, maar las in je eerste post dat je HB op het randje is. Hier kun je je heel vervelend door voelen, je ijzervoorraad is dan zo'n beetje op. Dit kun je zien aan het ferritinegehalte in je bloed. Ferritine is een eiwit wat het transport van ijzer naar de cellen en nog wat andere dingen in je lichaam regelt. Het gehalte is ook van invloed op je hormoonhuishouding. Alleen al een laagnormaal ferritine (ook met een prima HB) kan voor haaruitval zorgen.
Het schijnt dat een te lage ijzervoorraad er ook voor kan zorgen dat allerlei behandelingen op haargebied (en ook vruchtbaarheidsbehandelingen!) niet of onvoldoende aanslaan. Ik zou dus eerst een flinke tijd doorgaan met je ijzerpillen, voor je zwaardere middelen probeert. Wel moet je ze voor een optimale opname minstens 2,5 uur uit de buurt houden van melk, koffie en thee en wijn, maar misschien wist je dit al. Uit ervaring weet ik dat dat heel lastig is, maar het werkt super!
Overigens kan je ferritine heel laag zjn zonder dat het te zien is aan je HB, dus mocht je HA je HB na een tijdje weer willen prikken, laat dan meteen je ferritine prikken. Het moet echt een flinke poos boven de 70 blijven voor gezond haar. Of in ieder geval optimale omstandigheden voor goed haar..

Veel sterkte,
Staartje

yophisto
23 december 2009, 10:08
@sammy

mijn zus en ik hebben beide last van aga: mijn zus zelfs al van toen ze zeer jong was. Gelukkig heeft mijn zus veel en dik haar waardoor het na al die jaren niet zozeer opvalt. Vorig jaar is mijn zus bevallen van een dochtertje.
Tijdens de zwangerschap had ze bijna onmiddellijk vol en dik haar : zoveel dat we er met ons twee vaak stonden naar te kijken. Zo'n drie a vier maand na de bevalling begon het uit te vallen: mijn zus vond het jammer. De haaruitval is gestopt na een poosje en haar haar is zoals voor de zwangerschap. Ze heeft er haar niet echt druk in gemaakt en gewoon afgewacht. Ze nam ook geen extra vitamines ofzo. Ze is bevallen in aug - de haaruitval begin dec-jan en tegen april was er vanaf. misschien kan dit jou helpen.

Sammy
29 december 2009, 17:12
Dank Yophisto, maar mijn haaruitval gaat zo hard dat ik mijn haarwerk maar alweer uit de kast heb getrokken, want het ziet er na 6 weken al niet meer uit. Ik denk dat ik de helft van mijn haar al kwijt ben en het stopt nog steeds niet. Ik ben er heel erg verdrietig om, ondanks het feit dat ik wist dat dit zou gebeuren en ik eigenlijk dacht dat ik mijn haarverlies al wel een beetje verwerkt had. Niet dus... Ik was weer zo blij om gewoon met mijn eigen haarbosje over straat te gaan en niet voor schut te lopen. Ik ga nu echt door een enorm rouwproces heen en mijn haar is volgens mij nu al dunner dan het voor de zwangerschap was, maar dat weet ik niet echt zeker meer omdat ik toen ook al vaak een haarwerk droeg.

Maar toch, hoe ongelooflijk veel pijn het ook doet, ik wil geen hormonen meer in mijn lijf. Ik blijf er bij dat het daar ook allemaal mee begonnen is.

Doora
30 december 2009, 21:34
Hoi lotgenoten,

Wat een geweldige site is dit. Echt zo fijn dat er lotgenoten zijn
waarmee ik dit kan delen. Ik gun het niemand, maar het kunnen delen vind ik toch wel fijn.
Ook bij mij is de ellende begonnen nadat ik
ben gestopt met de diana35. Ik had vroeger ook altijd al gedoe met hormonen (acne en snel vet haar enzo), maar ik ben van mening dat het bestrijden van die klachten met een pil het alleen maar erger heeft gemaakt.
Net als velen heb ook ik na maanden, jaren besloten te stoppen met alle troep als finast, de pil enz. en alle energie te stoppen in de acceptatie en te gaan zoeken naar een geschikt haarwerk. Ik voel me toch liever beter, gezond en vrolijk dan dat niet een beetje haar meer.
Ik ben afgelopen week geweest bij Elsalon in Haaksbergen.
Ik ben er nog niet heel overtuigd van, maar misschien zijn mijn verwachtingen ook wel te hoog. De eigenaar was heel vriendelijk en begripvol, maar toch krijg ik het gevoel door deze "afhankelijkheid" dat ik snel wordt bedrogen. Een volledig haarwerk van mensenhaar voor 2000 euro lijkt mij toch wel erg duur? Wat vinden jullie? Daarnaast leek ik toch wel erg veel op tina turner. Ik denk dat ik nog even ga verder zoeken.
Iemand al goede ervaringen inmiddels? Martine? Tina?
Ik zit te denken aan een gedeeltelijk haarwerk. Ze scheren dan een stuk haar weg en plakken er een stukje bij op. Op een filmpje leek het in ieder geval best makkelijk en natuurlijk al vraag ik me wel af hoe het zit met de hygiene. Iemand ervaring mee?

Heel veel sterkte en succes voor jullie allen

grtjes

dododo
9 januari 2010, 11:57
Hoi mensen,

Ik heb een haartransplantatie ondergaan. Nu ben ik hier eens gaan lezen en lees dat veel vrouwen een probleem met hun haar hebben.

Maar wat mij hier erg opvalt is dat ik bijjna alleen maar zie dat mannen een haartransplantatie ondergaan.

Ik kan me zo voorstellen dat er vrouwen zijn die een haartransplantatie niet kunnen ondergaan om verschillende redenen.

Het kost geld en dat moet je maar net beschikbaar hebben. Is dat iet het geval dan zou je ervoor kunnen sparen. Een paar keer niet op vakantie b.v.

Ook belangrijk: is het donorhaar voldoende en goed kwaliteit.

Ik lees hier ook over vrouwen, die AGA hebben net als ik. Alleen heb ik nu wel genoeg haar bovenop. Want AGA is toch bij vrouwen aleen bovenop?

Dus ik snap dus echt niet waarom bijna alleen mannen transplantatie ondergaan.

Misschien vind de husband het ook niet goed dat kan ook, maar als je er zo (en begrijpelijk) over inzit dan zou ie toch mee moeten werken of zie ik dat verkeerd?

Er kunnen dus meerdere redenen zijn waardoor een transplantatie niet mogelijk is. Maar datzelfde geldt volgens mij ook bij mannen.

Dus ik als het wel mogelijk is zou ik zeggen ga ervoor, want je hebt de rest van je leven wel het gemak van een goede bos haar.

Wel vind ik t erg voor de vrouwen, die die keus niet kunnen maken en hoop dat ze nog eens iets uitvinden wat hun probleem zou kunnen oplossen.

Dona

Korthaar
9 januari 2010, 23:15
Een ht zou ik ook willen maar helaas pindakaas. Heb geen donorhaar. Heb wel overal nog haar maar het is overal superzwak en geminiaturizeerd dus houdt het op.