PDA

View Full Version : Alopecia androgentica bij de vrouw...?


pindakaas
13 november 2003, 17:12
Wie kan mij vertellen hoe dit zit? Geen DHT lijkt mij, of wel....?!

ienimini
14 november 2003, 16:27
Beste Pindakaas,

Op internet heb ik (een jaar of twee geleden) gelezen dat het 5-alpha reductor enzym en testosteron bij vrouwen geen DHT vormen maar DHEA. Ik heb dit destijds voorgelegd aan dokter Navarde (polikliniek voor haar- en nagelziekten in Bussum). Deze vertelde echter dat dit niet het geval is.

groetjes,

Juul
14 november 2003, 21:02
Beste Ieniemienie,

Wat is dan wel het geval?

Met groet,

Juul

ienimini
15 november 2003, 11:47
Beste Juul,

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Zowel dokter Navarde als mijn dermatoloog bevestigde dat AA óók bij vrouwen het gevolg is van een verhoogde testosteron-spiegel (en de vorming van DHT). Naar ik heb begrepen, kan (of heeft) DHEA wel op enigerlei wijze invloed hebben op alopecia bij vrouwen (zie onder meer www.dpcweb.com of zoek op internet DHEA + androgene alopecia).

Zijn er geen dermatologen die dit forum bezoeken of studenten geneeskunde met interesse voor dit onderwerp ????

groetjes,
Ienimini :confused:

Mattie
8 december 2003, 15:56
Ook vrouwen hebben mannelijke hormonen en vice versa heb ik me laten vertellen. Alleen in wat andere verhoudingen.

Geslacht is biologisch gezien een continuum, met een normaalverdeling. Er zijn dus maar weinig mensen die het meest vrouwelijk of mannelijk zijn. De meeste van ons zijn ergens in het midden.

Tiuri
11 december 2004, 11:08
Wie kan mij vertellen hoe dit zit? Geen DHT lijkt mij, of wel....?!
Pindakaas, wat toevallig dat jij deze vraag ook hebt gesteld...! Ik wilde het net zelf vragen. Ik dacht dat niemand dat eerder had gepost, maar zoals wel vaker is gebleken waren jij en Jaapie de echte pioniers :)

Dus ik herhaal deze vraag: wordt alopecia androgenetica bij vrouwen door exact hetzelfde veroorzaakt als bij mannen? Dus: testosteron-omzetting in 5-alpha-DHT door type 1 en 2 van 5AR, DHT hecht zich aan androgeenreceptoren van de haarzakjes, inflammation-aanval begint?

Als dit inderdaad hetzelfde is, hoe komen vrouwen dan aan testosteron? Dat wordt toch door de testikels aangemaakt?

Ik vroeg me dit af omdat Merck dus zegt dat finasteride bij vrouwen niet werkt. Veel mensen zeggen dat dit bullshit is. En het lijkt me ook bullshit als het proces precies hetzelfde is.

Dus........... anybody? :)

Haarmannetje
11 december 2004, 11:20
Laurens, dit is wat ik er van weet. Maar ik stel vooral: het hieronder gestelde is onder voorbehoud ;).

Vrouwen maken ook mannelijke hormonen aan (net als dat mannen vrouwelijke hormonen aanmaken). Geslachtshormonen worden niet enkel in de geslachtsorganen aangemaakt (bij de man de testikels), maar ook door iets anders (ik meen de huid of iets bij de hersenen).

De vrouw kan net als de man ook belast zijn met genetische kaalheid. Daarom heet het nu niet meer MPB (Male Pattern Baldness), maar AGA (Alopecia Androgenetica): een vorm van haaruitval door androgenen. Dit impliceert ook direct dat er bij vrouwen dan ook sprake is van haaruitval door mannelijke hormonen.

Normaal gesproken zorgt de hormoonbalans van de vrouw ervoor, dat de mannelijke hormonen niet de overhand krijgen en zo de vrouw typische mannelijke eigenschappen kan geven (overmatige lichaamsbeharing en ook kaalheid). De vrouwelijke hormonen voorkomen dit. Echter kan het zo zijn, dat door een verstoring in de hormoonhuishouding (zie ook de vele gevallen van haaruitval hier bij vrouwen na het stoppen van de pil), de androgenen wel meer de overhand krijgen en dan begint ook bij de vrouw de ellende.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat de receptoren bij de haarwortels van de vrouw genetisch zo gevoelig zijn, dat bij een normale hormoonhuishouding de androgenen nog steeds zorgen voor haaruitval. Vaak zie je bij deze gevallen ook dat het meer voorkomt bij vrouwen in de familie.

Dus kortom: ik ben er van overtuigd dat de vrouwelijke variant precies hetzelfde in elkaar zit als de mannelijke vorm. Om die reden geloof ik ook dat middelen als finasteride en andere middelen die zich richten op het aanpakken van DHT ook voor vrouwen effectief kunnen zijn.

DHTkiller
11 december 2004, 12:37
Hoewel AGA bij vrouwen herkenbaar is als gelijkmatig dunner worden van de haren, zie je toch steeds meer vrouwen met een terugtrekkende haarlijn en diepe inhammen. Bij de vrouwen heeft 't dus de neiging de haarlijn verder terug te trekken, maar toch verhindert er iets dat het niet zo erg wordt als bij mannen, en hier speelt het enzym aromatase een grote rol.

ingie
11 december 2004, 12:42
Testosteron:

Testosteron: Brutoformule: C19H28O2 synoniem: 17beta-Hydroxy-4-androsten-3-one.

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/testosteron.gif

Testosteron (v. Lat. testis = zaadbal, en steroïde; -on v. keton), het belangrijkste van de androgene hormonen, dat het eerst in Nederland, door Ernst Laqueur en medewerkers, in kristallijne vorm werd afgescheiden uit stiertestikels en door hen testosteron werd genoemd (1935). Het is het belangrijkste C–19 steroïde. De door Laqueur c.s. voorspelde structuur werd spoedig bevestigd (Butenandt en Hanisch; Ruika en Wettstein).

Het wordt bij de man (per dag ca. 7 mg) gevormd in de zaadballen en de bijnierschors en stimuleert de ontwikkeling en functie van de mannelijke geslachtsorganen, de baardgroei, de vergroting van het strottenhoofd en de ontwikkeling van het spierstelsel. Vanwege deze laatste werking is het gebruik ervan verboden voor sportlieden.

Testosteron wordt in de lever afgebroken, zodat regelmatige aanvulling nodig is. Het is een steroïd: het molecuul bestaat uit drie zesringen en een vijfring. Ook vrouwen produceren testosteron (in de eierstokken en bijnierschors), zij het in geringe mate (1 tot 2 mg per dag). Extra hoeveelheden testosteron leiden bij vrouwen tot vermannelijking: hees worden, toenemende beharing, acne in het gezicht, enz.


bron: http://home.hetnet.nl/~b1beukema/hormonen.htm



nog 1 http://www.haarcentrum.nl/Hoormoonhuishouding.htm

Cloud
11 december 2004, 13:24
Hey Haarmannetje,

Hele goeie uitleg!

Daarnaast kan het ook zo zijn dat de receptoren bij de haarwortels van de vrouw genetisch zo gevoelig zijn, dat bij een normale hormoonhuishouding de androgenen nog steeds zorgen voor haaruitval. Vaak zie je bij deze gevallen ook dat het meer voorkomt bij vrouwen in de familie.
Mijn dermatologe zei me dat dit het geval is bij de meeste vrouwen met AGA... normale hormonenspiegel maar simpelweg overgevoeligheid van de receptoren.

Haarmannetje
11 december 2004, 13:34
Hey Haarmannetje,

Hele goeie uitleg!


Mijn dermatologe zei me dat dit het geval is bij de meeste vrouwen met AGA... normale hormonenspiegel maar simpelweg overgevoeligheid van de receptoren.
Ja precies, dat moet haast wel, want volgens mij is er bij de meeste vrouwen met AGA niets mis met de hormoonspiegel. Bij jou ook niet toch, als ik mij goed herinner? Dus dan moet er wel sprake zijn van een sterke overgevoeligheid, waar zelfs de oestrogenen niets tegen kunnen beginnen.

ingie
11 december 2004, 13:48
Ja precies, dat moet haast wel, want volgens mij is er bij de meeste vrouwen met AGA niets mis met de hormoonspiegel. Bij jou ook niet toch, als ik mij goed herinner? Dus dan moet er wel sprake zijn van een sterke overgevoeligheid, waar zelfs de oestrogenen niets tegen kunnen beginnen.hm, dan ben ik zeker een uitzondering???
Testosteron te hoog...
DHEA te hoog...
en het word AGA genoemd...

Tiuri
11 december 2004, 13:51
ik lees (http://www.forhair.com/Androgenetic_Alopecia.htm) dus net dat het enzym aromatase (cytochrome p-450 aromatase) het hormoon testosteron afbreekt. Is niets voor mannen om te nemen, want die hebben testosteron hard nodig, maar is dit niet een optie voor vrouwen met AGA die wèl een verhoogde testosteronspiegel hebben (zoals Ingie blijkbaar)?

ik weet niet of er medicijnen bestaan die aanmaak van het enzym aromatase stimuleren?

Hellen
11 december 2004, 20:46
Mijn hormoonspiegel is ook een tijd uit balans geweest, teveel mannelijk waardoor mijn cyclus zeer onregelmatig was. Inmiddels is ie weer aardig in balans, maar ik heb wel in toenemende mate dunner wordend haar ( denkt men dat het AGA is). Er zijn dus zeker vrouwen met verhoogde mannelijke hormonen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre die AGA tot gevolg hebben