PDA

View Full Version : hypnotherapie


eus
24 februari 2002, 21:33
Beste ttm-ers,
Is er iemand die ervaring heeft met hypnotherapie?
Via een lotgenote heb ik gehoort dat hypnotherapie wel eens blijvende stopresulaten heeft bij mensen met ttm. Weet iemand hier iets meer over?

Via www.trichotillomanie.co.uk heb ik een zogenaamde online therapeute ontmoet. Ze heet Neomie en zegt dat ze dus een online therapie aan te bieden heeft die al heel veel mensen heeft afgeholpen van de ttm. Je zou minimaal 1 uur per dag uit moeten trekken om met haar te mailen, je zou een soort CD thuisgestuurd krijgen en het duurt minimaal 30 dagen. Kosten 200 Engelse ponden per maand.
Ik wil er wel het fijne van weten, heeft iemand hier ervaring mee? Het klink natuurlijk erg aanlokkelijk om in 30 dagen 'plukvrij' te worden. (Te mooi om waar te zijn?)
groet eus.

bolleke
25 februari 2002, 03:20
Hallo Eus,

Ik zou opletten met 'pay-and-go / kant-en-klare- anti-trekformules'... geloof nooit dat zo'n werkwijze of genezingsmethode de juiste weg kan zijn. Ook geloof ik niet in korte genezingsprocessen, dit is niet om je te ontmoedigen, ik wil je alleen maar een realistische bril voor ogen houden. Controle krijgen over ttm is een lange strijd met heel veel vallen en opstaan en heel diep zoeken naar jezelf. Eénmaal je jezelf én de ttm beter leert kennen, kan je je ook wapenen tegen 'hem' en de strijd aanbinden... Misschien ben ik onduidelijk, je zegt het maar...

Ivm hypnotherapie: heb ik gehad, jaren terug en nog wel van een heel goede bekende hypnose-therapeut; Jan Lehembre... het maakte me telkens rustig voor een paar dagen, dat wel. Maar telkens opnieuw kwam de drang terug opzetten en ik had het gevoel dat hier duidelijk naast het probleem gewerkt werd. Op termijn was er dus geen beterschap en na ik denk ongeveer bijna één jaar ben ik ook hiermee gestopt. Het werd een dure grap, ik moest elke week of om de 14 dagen terugkomen.

Ik vind het heel belangrijk dat je, welke therapie je ook probeert, dat je toch eerlijk met jezelf moet kunnen zijn en ook zèlf de stap moet kunnen zetten om de therapie te stoppen indien je voelt dat je er niet beter van wordt. Mijn ervaring is dat therapeuten dat niet zelf aangeven, voor de meesten ben jij ook 'maar' een commercieel product, en iemand afhankelijk maken is gauw gebeurd. Ik heb één keer een therapeut gehad die zelf gezegd heeft dat hij de sessies wou stoppen, omdat hij het gevoel had dat ik niet wou 'genezen'. Op dat moment was ik boos en voelde me bedrogen en afgewezen. Achteraf gezien had die man gelijk, ik was er gewoon nog niet aan toe, had de ttm écht nodig...
Ook daar moet je heel eerlijk met jezelf durven zijn...

Zo, ik ga maar effe terug proberen slapen, mijn maag ligt overhoop...

Lieve groetjes, bolleke

ps: dit is gewoon mijn mening hé Eus, het is niet omdat ik de dingen zo ervaar, dat dit voor iedereen zo is, ttm werkt bij iedereen anders, iedereen zal dus ook een beetje zijn eigen 'oplossing' moeten vinden, maar we kunnen toch wel veel van elkaar leren hé!

Madelief
25 februari 2002, 19:56
Ik ben het wat die therapie betreft met Bolleke eens. Ik zou niet 1,2,3, ...vertrouwen op dergelijke 'therapieen'. Het doet me denken aan al die afslank methoden....in een paar weken slank....Nou als het echt allemaal zo zou werken dan was nu iedereen wel superslank denk ik. Maar goed dit is een heel ander onderwerp, toch te vergelijken. Ik zou er zelf niet voor gaan. Nou ja of jij moet het even uitproberen en als het waar is ,dan ga ik meteen natuurlijk! (geintje). Ik zit een beetje met hetzelfde als jou momenteel: ik zou wel weer met een of andere therapie willen starten, maar weet niet wat??? Ik hik er een beetje tegen aan. Eus veel succes!
groetjes Madelief.

ilseke
28 februari 2002, 10:25
Hoi eus,
ik sluit me aan bij bolleke en madelief. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n onpersoonlijke werkwijze doeltreffend is. De advertenties zijn dikwijls te mooi om waar te zijn. Ik sta nogal sceptisch t.o.v. zulke beloftes! En dan die prijzen die ze meestal vragen, dat is toch je reinste zakklopperij. Ik kan het hier nu wel allemaal afbreken, maar heb zelf ook geen antwoord op wat de beste therapie is!
De ervaring leert natuurlijk, maar ik wou je gewoon toch even waarschuwen!
Ilse

eus
28 februari 2002, 15:01
Dag allemaal,
bedankt voor jullie reactie n.a.v. mijn vraag over de 'on-line therapy'. Ik had zelf reeds al deze gedachtes, maar toch handig om even te checken hoe andere er over denken of dat er mensen met ervaringen zijn. Ik ben nu twee dagen trekvrij (zie mijn andere mail ;'stoppoging'. Ik gebruik nu een oude techniek, pleisters om de vingers. Ik heb dus sterke leukoplast en pleisters gekocht die ik om mijn duimen doe 'sochtend na het wassen, en 'savonds na het douchen, dus 24 uur per dag. ik heb wel al meerder trekneigingen gehad (zoals te verwachten, en zoals gewoonlijk) maar mijn patroon werd direct verstoord en ik stopte, dus da's fijn. Even wennen om de hele dag en nacht met pleisters te lopen, maar ik probeer het gewoon.
Bolleke, ik heb net jou e-mail gelezen, benadkt hiervoor. Ik weet ook niet precies waarom ik die prive verstuur, ik klik maar wat eigenlijk. ik vind het prima om het gewoon op het forum te zetten zodat inderdaad ook andere de uitwisseling kunnen lezen. Ik reageer later nog op je mail, o.k.
Ik ga nu stoppen, heb zometeen mijn laatste rijles, morgen examen....
tot snel,
lieve groet eus.

ilseke
28 februari 2002, 17:16
Veel succes met je rijexamen morgen,
Ik zal duimen!!!
Laat je eens weten hoe het is geweest? 1 tip, probeer rustig te blijven!
Doei,
Ilse;)

mirjam
1 maart 2002, 11:16
Morgen, dat is nu dus vandaag... Ben benieuwd of je je examen al gehad hebt, mocht je dit nog lezen voordat je moet dan in ieder geval heel veel succes en anders lezen we hier wel hoe het gegaan is...

Groetjes, Mirjam

eus
1 maart 2002, 13:11
Dag allemaal,
Net examen gehad en............gezakt.
Helaas, maar ik snap wel waarom. De examinator was een bijzonder aardige en rustige man. Hij zij dat ik op zich goed reed, theorie en handelingen zitten er goed in, maar ik ben niet slagvaardig genoeg, ik twijfel nog teveel waardoor ik vaak te langzaam rijd, en hiemee houd ik het overige verkeer op. Nou dat lijkt me logisch.
Ik heb direct een nieuw examen aangevraagd (over tien weken) en nu gewoon elke week een les om alles wat steviget te integreren. ik heb er wel vertrouwen in.
Verder heb ik dus nog steeds de pleisters om mijn vingers en het helpt tot nu toe goed! Ik geloof dat ik al drie dagen niet heb getrokken. Soms wel lastig want die pleisters worden zo nat bij afwasssen en zo, maar dan doe ik er gewoon nieuwe omheen. Steeds als ik wil gaan trekken zorgen de pleisters om mijn duimen ervoor dat ik me direct bewust wordt van mijn handeling en stop ik. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik een echte mega drang-trek aanval krijg, want die kan heftig zijn!!
Soms bang dat ik dan die pleisters er gewoon afscheur en alsnog als een bezetene m'n gang ga, maar ook denk ik dat juist door die pleisters dat heftige drang moment wordt voorkomen. ik krijg a.h.w. niet de kans om uberhaubt in de 'drang-fase' te belanden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hoe staan het verder met jullie trek gedrag, bolleke. mirjam, ilseke, madelief en monique3?? Wel leuk want ik ken nu allemaal jullie namen, en ik weet langzaamaan steeds beter welk 'verhaal' bij welk persoon hoort. In het begin las ik zoveel verhalen dat ik soms niet meer wist wie bij wat hoorde.
Allemaal veel liefs en tot de volgende x.
groeten eus.

ilseke
1 maart 2002, 13:29
Volgende keer beter! Je zou eens moeten weten wat ik allemaal uitgestoken heb op mijn rijexamen (ik was er wel door, maar eigenlijk was het niet verdient)
Je hebt geen haren uitgetrokken van de zenuwen? Bravo, ik had er eerlijk gezegd wat schrik voor dat het vlak voor het examen wat moeilijk ging worden. Je hebt goed doorgezet! Zo zie je maar dat het zonder kan, zelfs tijdens stressmomenten. Weet je wat, na al die mailtjes voel ik me zo gesterkt dat ik vandaag nog geen haartje heb uitgetrokken en voel me gemotiveerd om zo door te gaan. (heb wel mijn valse lokken in, dat scheelt wel)
Tot later,
Ilse
Wel interessant dat bij jou pleisters helpen. Ik ga dit middeltje onthouden en misschien wel eens uitproberen.

mirjam
1 maart 2002, 13:30
Hoi!

Balen zeg dat je bent gezakt! Was het de eerste keer afrijden? Ik had 'm ook pas de vierde keer, gelukkig kon je je wel vinden in de mening van de examinator soms hebben ze van die vage redeneringen waarom je bent gezakt.
Goed zeg dat het je zo goed lukt om niet te trekken. Pleisters heb ik ook een poos geprobeerd maar op een gegeven moment vond ik dat zo lastig en m'n duimen werden er helemaal plakkerig en raar van. Het gaat bij mij nu heel wisselend, ik ben vandaag maar achter de computer gaan zitten want lezen is momenteel weer heel moeilijk (en dat terwijl ik vakantie heb en nog een mooi boek heb liggen). Ik ben er wel weer bewuster mee bezig om niet te beginnen met trekken, want als ik eenmaal begin dan is het zo ontzettend moeilijk om weer te stoppen.
Laatst had ik een puistje o.i.d. op mijn hoofd en dan is de drang om te trekken echt bijna onweerstaanbaar, hebben jullie dat ook?
In ieder geval proberen vol te houden Eus!

Groetjes van Mirjam

mirjam
1 maart 2002, 13:33
Hoi Ilse!

Ik lees net jouw reactie (we zijn hier blijkbaar tegelijk) en ik wilde je even succes wensen met het volhouden om niet te trekken.
Sterkte hè!

Groetjes van Mirjam

eus
1 maart 2002, 13:40
Hoi ilse en mirjam,
Wat grappig we zijn met zijn drieen aan het 'browsen' Zo noem je dat toch? Of is dit 'surfen'? Nouja, ik leer langzaamaan iets meer over internet, wel leuk.
Succes met het niet plukken, kan soms inderdaad moeilijk zijn in vrije dagen. Als je voelt dat je het wilt gaan doen kun je proberen om even iets HEEEL anders te doen, of soms helpt bij mij om even lichamelijk actief te worden (trap op en af te rennen bijv.) Of zet een gave plaat of cd op, even lekker springen en dansen, of soms doorgaan totdat je moe word kan helpen om het dranggevoel af te laten nemen.
Tja, jammer van mijn rijexamen he, maar het was de eertse keer, dus er is nog hoop. Ik heb dus een spoedcursus gedaan, in 3 weken 30 lessen, dus het was ook wel veel info. in een korte tijd.
Tot snel, ik ga nu even naar de stad.
Doei, eus.