PDA

View Full Version : Brief aan Madelief


bolleke
6 maart 2002, 22:41
Dag Madelief,

Ik wil even een paar (?) woordjes speciaal aan jou richten. Ik zit de laatste tijd nogal veel met jou in mijn hoofd. Ik denk dat jij het nu extra moeilijk hebt door de woorden van mij (en ook van Grover?) waarmee we altijd maar opnieuw benadrukken dat je niet zòmaar ttm krijgt...
Zoeken naar het waarom dus...
Misschien ligt het heel diep in jezelf en heb jij het verdrongen, misschien ligt de oorzaak juist heel dicht bij jou en zie je het niet eens...
Hoe dan ook, het HOEFT niet erg of traumatisch te zijn...
Ik zal je wat vertellen en ik weet dat dit voor jou (en ook voor anderen misschien) zowel goed als minder goed nieuws is,... maar dat minder goede moeten we dan òòk maar onder ogen durven zien.

Mijn eigen dochter van 18 pulkt aan haar wenkbrauwen, ze trekt ze niet echt uit maar zit er zò aan te prutsen dat de haartjes maar stompjes geworden zijn, en ook dat vind ik, is een vorm van ttm, zeker als ik merk wannèèr ze het doet...
Nu zeg je misschien, ach ja, dat heeft ze van jou gezien. Toch niet want ze weet pas sinds een maand wat ik doe... ik heb ook nooit getrokken waar de kinderen bij waren en haar gedrag is al langer dan een jaar bezig... Neen dus. Het is haar eigen manier om te reageren op onmacht, spanning, stress... Het is hààr manier om rust en ontspanning te vinden. Ik vind het natuurlijk geen prettig idee, schrok me te pletter toen ik het de eerste keer zag. Iedereen wil voor zijn kinderen toch het beste en ttm is wel het laatste wat we ze toewensen. Maar dat is haar keuze, en ik aanvaard die keuze, meer nog, ik hou van haar, met of zonder wenkbrauwen. En neen, mijn dochter is niet sexueel misbruikt, mijn dochter heeft geen traumatische jeugd gehad, er is niets, niets, niets gebeurd waardoor zij dit gedrag zou kunnen ontwikkeld hebben, dacht ik.
Maar ze gelijkt zo hard op haar moeder! Ik herken, reeds van toen ze heel klein was, zoveel van mezelf in dit kind. Altijd bezig, nooit rust, altijd denken, nooit kunnen genieten van gewoon niets-doen, altijd streven naar beter, naar meer, en altijd even perfectionistisch, verstandig genoeg maar steeds zo kritisch voor zichzelf...
Ik heb pas een wending aan mijn leven gegeven, vorig jaar in juli, ik was toen 43... de confrontatie met mezelf was hard en pijnlijk maar oh zo'n keerpunt in mijn leven!!!
Maar mijn dochter is pas 18... dus wat kan ik haar verwijten? Niets toch?! Ik heb haar immers al die jaren zo voor-geleefd.
Als er één groot verdriet is in haar jonge leven, dan is het de dood van haar daddy (mijn schoonvader). Hij is 3 jaar geleden gestorven aan kanker, na een lange strijd. Zij was altijd het eerste, het oudste kleinkind, zijn oogappel.
Toen ze een week geleden zei; "Mama, als daddy nu nog had geleefd, dan had hij me zeker kunnen helpen,... ik mis hem zo!"
Ze zit in haar laatste jaar en moet dus een keuze maken qua beroeps/studierichting. Wij, als ouder, zijn blijkbaar niet ervaren genoeg, hij, 'haren daddy' had het zeker geweten!
Ik ben ervan overtuigd dat zij dit verlies, dit verdriet nog steeds niet verwerkt heeft... ze wil nog steeds heel graag bij hem zijn, ook heel dicht bij hem zijn...
Ttm staat voor mij ook een beetje synoniem aan 'terug naar je bron', het kind in jou willen herbeleven, niet flink hoeven te zijn in deze grote harde wereld!... Jezelf niet kunnen en willen los-maken van mensen en dingen die je zo dierbaar zijn of die je nog zo hard denkt nodig te hebben...

Waarom ik dit verhaal vertel... om verschillende redenen.

Ten eerste; blijf niet wanhopig zoeken, als jij een gelukkige en perfecte kindertijd hebt gehad, zo veel te beter voor jou!

Ten tweede; we worden misschien toch wel een beetje met deze 'aanleg' geboren... ik bedoel maar; iedereen gaat op zijn manier om met spanning, stress, verdriet, onmacht... liefde. En met die 'aanleg' bedoel ik dus ook erfelijkheid (en dat was dus het minder goede nieuws)...

Ten derde; de dag dat er geen enkele reden meer zal zijn om te trekken, of de dag dat je je 'gemis' anders kan/zal invullen, zal je trekdrang verminderen, meer nog, de kracht om te weerstaan aan die drang zal alleen maar toenemen!

Ten vierde; hoe angstvallig je je kinderen wil beschermen voor het leven, los-laten moet je toch! En het leven beschermt jouw kinderen niet... (dit bedoel ik in het algemeen hoor)

Ten vijfde; (en dan stop ik mijn gepreek)...
Accepteer jezelf; jij bent ànders, jij bent uniek, maar écht wel de moeite waard hoor, accepteer dus je-zelf maar accepteer nooit je gedrag (ttm); dit HOEF jij niet te doen, dit heb jij niet verdiend, maar de keuze om te trekken ligt wèl in 'jouw handen', NIEMAND anders maakt die keuze!!!

Accepteer ook je kinderen, ze zijn wie ze zijn, blijf ze steunen in hun eigen-waarde en hou van ze om wie ze ZIJN.
(Maar dat je dat doet, daar twijfel ik niet aan!)

Madelief, ik hoop dat je iets hebt aan mijn woorden, ik wil niet dat je wanhopig wordt, en ik wil zeker niet dat je trekt uit ergernis, fustratie, omdat je niet weet waarom je trekt...
Word nou maar lekker rustig...
Ooit zullen ook voor jou de puzzelstukken samenvallen... misschien zit in deze brief wel één stukje... dan heb ik toch een beetje mijn bijdrage geleverd.

Liefs en sterkte, ook aan alle andere ttm'ers.
Bolleke

Grover
8 maart 2002, 15:13
Hoi Bolleke,

Ik vind het erg goed dat je dit bericht geschreven hebt: ik sluit me er volledig bij aan.

Inderdaad...de oorzaak HOEFT niet erg of traumatisch te zijn, de oorzaak is nl. voor iedereen ANDERS, aangezien ieder mens ANDERS is en ook ANDERE dingen meemaakt. Wat ik echter wèl wil aangeven is dat veel (dus niet ALLE) ernstige aandoeningen vaak (dus niet ALTIJD) een diepere oorzaak hebben. Maar dat betekent niet dat het dan ook direct 'traumatisch' moet zijn.


Ten eerste; blijf niet wanhopig zoeken, als jij een gelukkige en perfecte kindertijd hebt gehad, zo veel te beter voor jou!

Ik begrijp wat je bedoelt en ben het er ook mee eens. Wat ik echter nog wel wil aangeven is dat ikzelf ook diverse psychotherapieën en andere therapieën gevolgd had m.b.t. mijn ziekte ME en daar feitelijk niet echt heel veel verder mee kwam. Psychotherapie ging gewoonweg NIET DIEP genoeg..........totdat ik dus een 5-daagse groepstherapie had gedaan waar opeens ECHT mijn ogen werden geopend. Ook al de gesprekken met deze therapeute hebben mij zo ongelooflijk veel laat zien en vooral........voelen. Wat ik wil aangeven is.......nee: het heeft inderdaad geen zin om maar te zoeken totdat je een ons weegt en je veel geld en tijd steekt in allerei therapieën waar je geen steek verder mee komt. MAAR.......het KAN ook zo zijn dat je gewoonweg nog NIET de juiste therapie/therapeut bent tegengekomen.


Ten tweede; we worden misschien toch wel een beetje met deze 'aanleg' geboren... ik bedoel maar; iedereen gaat op zijn manier om met spanning, stress, verdriet, onmacht... liefde. En met die 'aanleg' bedoel ik dus ook erfelijkheid (en dat was dus het minder goede nieuws)...
Ook geheel mee eens. MAAR dat wil NIET zeggen dat je niet 100% kan genezen van een erfelijke aandoening.


...maar de keuze om te trekken ligt wèl in 'jouw handen', NIEMAND anders maakt die keuze!!!
JUIST!

Sterkte,
Grover.

bolleke
8 maart 2002, 21:43
Dag Grover,

Bedankt voor je reactie Ik was al bang dat ik te ver was gegaan... wil hier geenszins mensen kwetsen... maar de waarheid doet soms pijn, niet?


...
totdat ik dus een 5-daagse groepstherapie had gedaan waar opeens ECHT mijn ogen werden geopend. Ook al de gesprekken met deze therapeute hebben mij zo ongelooflijk veel laat zien en vooral........voelen.


Beste Grover, we hebben elkaar al gesproken en er was zo veel herkenning... jouw 5-daagse groepstherapie, mijn 7-daagse therapeutische kuurweek...
Blijkbaar moet een mens soms heel ver, heel diep gaan om klaar te kunnen ZIEN ("ogen die geweend hebben, zien beter")...
Ik heb in elk geval geleerd dat elk dieptepunt een keerpunt was in mijn leven, dat niets echt zinloos is geweest...
Meer dan 28 jaar heb ik gezocht en gestreden, helemaal alleen, besef ik nu, soms hield ik de strijd voor bekeken...
Pas met mijn laatste (huidige) therapeut zie ik terug 'helder', deze man heeft ook mijn ogen geopend, hij heeft mij teruggebracht naar mijn diepste, eigenste 'ik'... ik ben nog steeds aan het vechten, deze strijd kost verdomd veel moeite, maar altijd kan ik op hem rekenen, en ik weet dat ik er uit kom... het voelt gewoon heel sterk aan...
Mijn laatste opdracht, mijn laatste obstakel zal zijn om ook deze man los-te-laten, pas dan zal ik helemaal in mijn 'eigen kracht' kunnen staan... Maar er is geen haast bij, sommige dingen in het leven kan je niet forceren, zeker geen 'gevoel'...
De dingen die moeten gebeuren, die zullen ook gebeuren, alleen niet altijd wanneer wij dat willen, maar als de tijd daar rijp voor is... en daar heb ik volle vertrouwen in.

Maar het is juist wat je zegt... de juiste therapie/therapeut vinden is van levensbelang, alleen is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg...
Met deze wens ik alle ttm'ers heel veel moed in hun zoektocht, geef het niet op, je bent op dit moment precies waar je hoort te zijn, vroeg of laat komt ook voor ieder van jullie de doorbraak!

Liefs, bolleke

Madelief
14 maart 2002, 21:16
Ik heb jullie berichtjes gelezen en bedankt daarvoor. Ik ben vanaf 6 maart ziek (griep enzo..) en kijk nu voor 't eerst even weer berichtjes, vandaar deze late reactie. Een volgende keer reageer ik wat uitgebreider oke?!
Groetjes Madelief.

eus
14 maart 2002, 21:20
Hoi Madelief,
Heel veel beterschap, en kom als je beter bent weer vaker op het forum?
Groet eus.

bolleke
14 maart 2002, 21:52
Hallo Madelief,
Ook van mij, heel veel beterschap gewenst... hoop je snel terug te ontmoeten, op dit forum of de 20e?
Lieve groetjes, bolleke

bolleke
14 maart 2002, 21:54
Ik bedoelde natuurlijk STERKTE en niet stekte... hou je taai hé Madelief!

Grover
14 maart 2002, 21:56
Hoi Madelief,

Van mij ook veel beterschap toegewenst! Ik was vorige week ook ziek....het heerst nogal!

Hoop je weer snel te spreken!

Groetjes,
Grover.

Webmaster
14 maart 2002, 22:00
Originally posted by bolleke
Ik bedoelde natuurlijk STERKTE en niet stekte... hou je taai hé Madelief!

Ha Bolleke,

Misschien wel aardig om te weten is dat je een bericht wat je verstuurd hebt... kan wijzigen!
Rechtsonderaan je bericht vind je de button [edit]. Via deze button kun je je bericht wijzigen en dus ook spelfouten verbeteren. Dan hoef je géén tweede bericht te schrijven nl, zoals je nu hebt gedaan.

Zoals altijd, tot je dienst!

De Webmaster. (see you the 20-ste!)

bolleke
14 maart 2002, 23:34
Hoi, bedankt Grover om me (alweer) eens op het rechte pad te brengen, haha...
Ik had je al verteld dat ik me een beetje 'digitaal gehandicapt' voel hé... maar doe toch m'n best hoor!
Lieve groetjes, slaapwel, bolleke.

eus
15 maart 2002, 23:35
Hallo,
Wie kan me uitleggen hoe je die kleine, lachende, boze, vragende of verdrietige gele wezentjes bij een bericht kunt plaatsen? Ik vind ze wel leuk namelijk....
groet eus.

Webmaster
16 maart 2002, 09:26
Hallo,
Wie kan me uitleggen hoe je die kleine, lachende, boze, vragende of verdrietige gele wezentjes bij een bericht kunt plaatsen? Ik vind ze wel leuk namelijk....
groet eus.

Beste Eus (en iedereen die een gebruikersvraag heeft over het Forum),

Zou jij je vraag s.v.p. in de 'Hoe gebruik ik het Forum?'-rubriek kunnen plaatsen? Als je je vraag dáár nogmaals wilt stellen, dan kan ik er dáár antwoord op geven. Op die wijze heeft IEDEREEN die vragen heeft over ons Forum er wat aan, anders alleen de mensen die 'toevallig' deze thread lezen.

Graag zag ik dat je een nieuwe thread aanmaakte in bovengenoemde rubriek: ik zal er dan zo snel mogelijk een antwoord op geven, ok?

De Webmaster.

eus
21 maart 2002, 23:06
Hoi Madelief.
Hoe is het met jou? Ben je alweer helemaal opgeknapt?
Ik heb je al een tijdje niet op het forum gelezen. Ik hoop dat het goed met je gaat, en natuurlijk ook goed wat betreft het 'niet-trekken'.
Tot de volgende keer,
groet eus.