PDA

View Full Version : Haaruitval en bevolkingsgroep


Mattie
29 december 2003, 16:48
Hallo allemaal,

Omdat ik zelf al bijna 15 jaar met overmatig haaruitval te maken heb, kijk ik natuurlijk al heel lang onwijs naar het haar van andere vrouwen, als ik aan het winkelen ben ofzo.

Wat mij opvalt is dat haaruitval bij vrouwen vaker bij sommige rassen/bevolkingsgroepen lijkt voor te komen dan bij andere. Zelf ben ik hindostaans, van Indiase oorsprong dus.

Mijn bevindingen door observatie zijn:

1. de meeste gevallen van dun haar zie ik bij jonge/oudere vrouwen van Indische afkomst (van Indonesië dus)

2. Op de gedeelde tweede plaats komen de vrouwen van Indiase oorsprong (veelal hindostaanse vrouwen), zowel bij oudere als bij jongere vrouwen. (Bij Srilankese vrouwen daarentegen is het haar juist enorm dik en glanzend).

3. Ook op de tweede plaats staan de Nederlandse blanke vrouwen. Met name bij oudere maar steeds regelmatiger ook bij jongere vrouwen.

4. Ik heb nog nooit vrouwen van Turkse/Marokaanse oorsprong gezien met dun haar. Allemaal hebben ze een volle glanzende bos.

4. Bij creoolse vrouwen heb ik nauwelijks vrouwen met weinig haar gezien, maar ik vind het wel een beetje moeilijk inschatten met dat kroes haar.

Nu is mijn vraag natuurlijk:
Hoe komt het dat in sommige bevolkingsgroepen meer vrouwen heel dun haar hebben dan in andere?

Heeft het te maken met:
a. dieet (turkse mensen eten toch heel veel rauwkost, fruit en yoghurt en helemaal geen varkensvlees. Indische mensen eten juist heeeel veeel varkensvlees en nauwelijks zuivelproducten en oningemaakt fruit).
b. verzorging van het haar van jongs af aan (bv inmasseren met kokosolie of kruidenolie zoals bij srilankese vrouwen)
c. iets anders (behalve het DHT verhaal en de erfelijkheid ervan)

Wie heeft hier ook ideeën over?

Groeten,
Mattie
:confused:

Mattie
29 december 2003, 16:53
Oh ja, en veel turkse/marokaanse vrouwen dragen natuurlijk ook die hoofddoek, hoofdhuid is daardoor warmer en levert dus meer energie waardoor haar beter groeit.

Ook gebruiken ze henna, laten dat juist 's nachts inwerken omdat - schijnt beter in te werken dan overdag.

Nu doen Indiase vrouwen dit ook (de henna en de olie), maar hindostaanse vrouwen in Nederland doen dit nauwelijks.