PDA

View Full Version : therapie...werkt!!


Elly
18 maart 2002, 11:43
Hoi collega TTM-ers,

Reden dat ik hier een tijdlang niet ben geweest is dat het gewoon heel goed gaat.

Na enkele consulten bij een psychiater van de GGZ en de medicijnen die hij me heeft voorgeschreven (zoloft) en nu de sessies bij een psychologe (nog 4 te gaan) heb ik eindelijk het idee dat ik controle over mezelf begin te krijgen.
Hopelijk laat ik het nooit weer zover komen. En mocht ik ooit weer terugvallen dan hoop ik dat ik de moed heb om meteen weer aan de bel van de deskundigen te trekken. Ook op allerlei andere vlakken in mn leven functioneer ik tien keer beter en met tien keer zoveel plezier.

Ik wil jullie alleen maar op het hart drukken dat je niet moet verzanden in het praten met lotgenoten. Het lucht op en je weet dat je niet de enige bent, maar om eraf te komen moet je echt deskundige hulp inschakelen.
Ik heb een beetje het idee dat de therapeuten waarbij jullie hebben gelopen, niet voldoende aandacht aan het aspect recidive hebben geschonken. Ik lees dat best veel mensen een terugval hebben, maar nu niet meer naar hun therapeut durven. Vind ik een beetje vreemd. (ik weet dat ik niet te vroeg mag oordelen)

Mijn psychologe probeert me te helpen op in 7 sessies op nul te zitten. Als dat lukt dan heb ik zo wie zo al minder kans op recidive.
Als dat niet lukt dan heeft het geen zin om langer te gaan therapieen zegt ze. Wel gaan we na die 7 sessie bekijken waar de oorzaak heeft gelegen. als we die dan ook nog aanpakken dan denk ik dat ik het leven wel weer aan kan.

Nou ik laat het hierbij, tot ooit, veel succes allemaal, Elly

ilseke
18 maart 2002, 18:39
Hoi Elly,
mijn naam is Ilse(ke) en ik had graag enige verduidelijking gehad bij wat jouw therapie inhoudt.
Mijn psychologe probeert me te helpen op in 7 sessies op nul te zitten. Als dat lukt dan heb ik zo wie zo al minder kans op recidive. Slaat dit dan op het doorbreken van de gewoonte/handeling? Kan je dit voor mij wat verduidelijken aub.

Wel gaan we na die 7 sessie bekijken waar de oorzaak heeft gelegen. als we die dan ook nog aanpakken dan denk ik dat ik het leven wel weer aan kan.
Dit wordt dan na de 7 stappen pas aangepakt? Hoe curieus!
Als ik het dus goed begrijp komt eerst het afleren van de gewoonte aan bod en dan pas het aanpakken van de oorzaken, of vergis ik mij?

Ik lees dat best veel mensen een terugval hebben, maar nu niet meer naar hun therapeut durven. Ook ik zit in dit schuitje, ben wat ontgoocheld in hoe mijn therapeut mij 'genezen' verklaard. Ik voelde mij enorm goed bij haar en keek enorm uit naar mijn 'praatuurtje'. Dit + het feit dat ik wat beschaamd ben om terug bij haar te moeten gaan en zeggen dat ik hervallen ben zorgt ervoor dat ik twijfel om de stap te zetten.

Groetjes,
Ilse

eus
19 maart 2002, 21:01
Hoi Elly,
Ben zelf pas sinds een paar weken op het forum, ik ben Eus en ik ken jou niet. Fijn dat het zo goed met jou gaat, je bericht klink heel positief en vol vertrouwen! Ook schrijf je over Zoloft; heb jij hiervan niet enorme bijwerkingen (gehad)??
Verder heb ik eigenlijk dezelfde vragen als Ilseke, ik hoop dat je ze kunt beantwoorden.
Even op een rijtje wat ik niet begrijp:

*psychologe probeert me te helpen om in 7 sessies op nul te zitten?
*als dat lukt heb ik zowiezo miner kans op recidive? (wat betekend recidive trouwens, terugval?)
*Na die 7 sessies gaan we bekijken waar de oorzaak heeft gelegen?
Ik ben gewoon heel benieuwd hoe deze therapie vorm eruit ziet, hoe zien die eerste 7 sessies eruit, en de volgende ??? Voel je vrij om je ervaringen op te schrijven.
groeten eus.

bolleke
19 maart 2002, 23:01
Hoi Elly,

Wat goed voor jou dat de therapie werkt! Waarschijnlijk was jouw tijd 'rijp' én ben je bij de juiste mensen terechtgekomen... houwen zo! En ik vind het ook fijn dat je ons dit mee-deelt. Op die manier is er weer een beetje hoop voor diegenen onder ons die het nog wel best moeilijk hebben!
Wel wil ik je vertellen dat ik vind dat er geen pasklare therapie, of therapie 'op maat' bestaat voor ttm, de weg naar 'stabiliteit' is voor iedereen verschillend en ik geloof ook niet dat iemand van ons beweert dat het kan zonder therapie... Zo ook zal de wijze waarop jij het benadert, absoluut niet werken voor iemand anders, net zoals dit forum voor mij heel 'helend' werkt maar voor tal van lotgenoten niet! Tenminste niet door te schrijven, maar misschien wél door te lezen, daarom vind ik het goed dat dit forum bestaat (dank je Webmaster) en dat we tenminste de kans hebben om onze ervaringen te delen... elk dus op zijn manier.
Het is echt niet zo dat we 'verzanden' in elkaars problemen. De verhalen zijn herkenbaar en elk verhaal opent nieuwe perspectieven voor telkens weer iemand anders én op een andere wijze...
Zo ook voel jij je geholpen, mede dank zij medicijnen... Ik ben nu ruim 8 weken 'trekvrij', zonder medicijnen. En ja hoor, ik ben nog steeds in behandeling bij mijn therapeut, één keer per maand hebben wij een gesprek van één uur... meer moet dat niet zijn. Maar iemand anders zal daar geen baat bij hebben, zal zijn therapeut misschien wel wekelijks of nog frequenter moeten zien... op dit moment.
Ik heb een beetje het idee dat de therapeuten waarbij jullie hebben gelopen, niet voldoende aandacht aan het aspect recidive hebben geschonken. Ik lees dat best veel mensen een terugval hebben, maar nu niet meer naar hun therapeut durven Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt, maar ik weet nu dat dat niet aan mij lag maar aan die therapeut! Aan de manier waarop hij jou en je probleem benadert... dus zouden de therapeuten eigenlijk een beetje bij ons in therapie moeten komen om te leren hoe ze met ttm'ers moeten omgaan... (speciaal ras, een beetje vind ik..)
Nu, ik hoop dat het verder goed met je mag blijven gaan, echt waar... dat zou alleen maar bewijzen dat er dus wel degelijk hulp en hoop is en verder hoop ik ook dat jij je ervaringen blijft mee-delen. Zeker wanneer het positief nieuws is, dat doet altijd deugd maar, gaat het een keertje minder goed, dan nog zullen wij je niet veroordelen! Oké?!
Heel veel lieve groeten, en houwen zo hé!!!
Bolleke

bolleke
22 april 2002, 13:23
Dag Elly,
Het is ongeveer een maand geleden dat jij zo'n geweldig positief berichtje hebt geplaatst! Daar zijn een aantal vragen op gekomen... maar sindsdien hebben wij niets meer van jou gehoord, (toch niet op dit forum). Ik was een beetje een aantal berichten aan het nalezen en vroeg mezelf af hoe het nog met je zou zijn? Ben je nog steeds in therapie, lukt het nog steeds? Heb je nog baat bij de medicatie? Laat eens wat van je horen, positief nieuws doet altijd zo'n deugd. En als het iets minder goed zou zijn, (met ons weet je nooit!), dan zijn wij er nog steeds om te luisteren...
Vergeef me mijn nieuwsgierigheid...
Je hoeft natuurlijk ook niet te reageren... niets moet...
Lieve groet, bolleke

karin_68
22 april 2002, 15:12
Bolleke,

ik vind dat je heel erg wijs hebt gereageert (in maart) op deze thread.
Je hebt gelijk, dat alle ttm niet zomaar over 1 kam kan geshceerd worden. Ik denk zelfs persoonlijk dat er enorm veel verschillende vormen van ttm zijn, waarbij hetgeen ervoor de ene helpt, niet noodzalijke voor de andere helpt. Bovendien denk ik echt dat er verschillende vormen van de ziekte zijn.
Bij de ene is het meer tic-achtig, bij de andere meer verslavingsachtig, enz. Het is helemaal niet gemakkelijk om er 1 lijn in te trekken. Trowuens, moest het simpeler zijn, dan zou er al heel wat meer over te vinden zijn, het is namelijk al een hele tijd geleden als ziekte gevonden.

Het forum kan zeker ondersteunend werken voor een aantal mensen, en ja, het is zeker en vast een rijpingsproces. (had ik 10 jaar geleden dit forum ontdekt had ik zeker en vast niet genoeg gemotiveerd geweest om er iets aan te doen. O ja, uiterlijk wel, maar niet ten gronde. )
Ik weet niet of dit duidelijk overkomt, het is namelijk erg moeilijk het te verwoorden ...

vr gr

Madelief
22 april 2002, 19:50
Eindelijk eens iemand uit het noorden des lands. Ik heb een heel serieuse vraag aan je. Ik ben ook meerdere keren in therapie geweest en dan ging het ook echt wel beter, maar naar verloop van tijd verviel ik weer in het oude. Zoals het nu is, is het eigenlijk in de 23 jaar dat ik trek nog nooit geweest. Ik ben dan ook al een tijd op zoek naar opnieuw deskundigheid. Wil graag naar iemand, waar ik het idee heb dat ik er verder mee kan komen..... Als ik jou verhaal lees en ook nog lees dat je uit het noorden komt denk ik: Ja, misschien is dit een mogelijkheid om weer ergens te beginnen, want het is ECHT nodig. Naar iemand toe die ook ervaring met TTM heeft. Elly hopelijk laat je nog iets van je horen! Bedankt!!
groetjes Madelief.

Madelief
22 april 2002, 19:54
Elly,
Nu vergeet ik helemaal mijn vraag. Ik zou graag van je weten waar je in behandeling bent, is dat mogelijk??? Wil heel graag de draad weer oppakken, maar heb daar deskundige hulp bij nodig. Alleen kan ik het niet!
Hopelijk kun je me wat info geven. gr. Madelief.