PDA

View Full Version : Stress en haaruitval


rickie rick
19 maart 2002, 17:55
Bedankt voor de reacties die ik tot nu toe gekregen heb op eerder ingezonden stukjes van mij. Ikzelf geloof best dat een hormoon mijn haaruitval bewerkstelligt maar ik denk dat dit hormoon door stess geactiveerd wordt. Ikzelf heb vanwege ernstige psychische problematiek een vreselijke pijn in nek en schouders en hoofdhuid. Sinds die pijn heb ik grijze haren en haaruitval gekregen, zie hier: een direkt verband tussen stress en haaruitval. Het is algemeen bekend dat stress van invloed is op je hormoonhuishouding, dus waarschijnlijk op dht. Stress geeft dus dht en dat veroorzaakt uitvallende haren. Ikzelf geloof dus niet meer dat prohair mij persoonlijk kan helpen omdat ik overtuigd ben dat bij mij de stress tot verminderde doorbloeding en dus haaruitval heeft geleid. Uiteindelijk kies ik denk ik voor een haarwerk. Geloof mij:langdurige stress kan haaruitval veroorzaken en dan is ook prohair daar niet tegen opgewassen. Hopelijk zijn er meer mensen die mijn verhaal herkennen.Groetjes, Rickie Rick

Savior
23 maart 2002, 01:32
Ik herken je situatie.

Stress is slechts 1 van de vele factoren die vaninvloed is op je haargroei. De spierverkramping en verminderde doorbloeding spelen ook een grote rol.

Nate
23 maart 2002, 15:20
Je kunt haren verliezen door stres. Normaal gesproken zouden de haren gewoon weer terug moeten groeien, als je niet gevoelig bent voor Alopecia Androgenetica.
Dus ik denk dat je gewoon Alopecia Androgenetica hebt en dit verder kunt voorkomen met prohair en minoxidil.

Savior, hoe gaat het met jouw haar ?
Heb je al verder resultaat geboekt met jouw aanpak m.b.t haaruitval ?Kun je een update geven,ben zeer benieuwd ?

Groeten.

Jeroen2
24 maart 2002, 22:01
IK herken het probleem stress.

Op gezette tijden krijg ik een enorme jeukaanval bovenop mijn hoofd.Het ziet er dan sterk geirriteerd en rood uit.
Door die jeuk vallen de haren vooral bij mijn kruin (als ik de haren door mijn hand haal) sterk uit.
Omdat het jeukt heb je de neiging om op die plek te gaan krabben,maar dit verergerd juist dan het probleem.
Is dit een reactie doordat je lichtelijk gestresst bent?
Of heeft dit een andere oorzaak. ?

Wie herkent dit?

Ik gebruik trouwens Finasteride in combinatie met Aminexil.
Je zou haast denken dat dit de jeuk moet doen afnemen en de haargroei moet stimuleren.

IK hoor het graag.


Groetz,
Jeroen.
:yawn:

Knurft
24 maart 2002, 23:57
Ik heb ook altijd jeuk. Weet niet waarom.

Door de alcohol in Aminexil, kan de hoofdhuid meer uitdrogen. Gebruik eens een paar maanden geen Aminexil.

(Btw, ikheb een kuur gedaan en vond het niets. Het enige wat ik merkte is dat er een fors bedrag van mijn rekening werd afgeschreven).

Succes!

Rocco
1 april 2002, 23:56
Voor allen die last hebben van erge jeuk of roodheid van de huid

Gebruik Ketoconazole 1 % shampoo.Wordt verkocht onder de naam ROOSCURE. Kun je gewoon kopen bij de DA of de kruidvat. Een Euro of 8-9.Deze helpt echt, je zult er versteld van staan. Dit product laat ALLE andere shampoos en gels ver achter zich.


Groetjes

RICK
22 augustus 2003, 14:57
Volgens een Duits onderzoek speelt stress een belangrijke factor bij haaruitval:

Stress veroorzaakt soms haaruitval
Duitse onderzoekers van de Vrije Universiteit Berlijn hebben ontdekt dat een bepaald stresshormoon, corticotropin-releasing hormone of CRH, een belangrijke invloed heeft op de functie van de talgkliertjes die talg produceren. Tijdens angst en depressie wordt CRH meer aangemaakt. Het aantal CRH-receptoren in de huid blijkt ook nog eens afhankelijk van de hormonen testosteron en groeihormoon. En daarmee is een verband tussen CRH en het mannelijke type van haarverlies volgens de onderzoekers meer dan voldoende verklaard.
Het Duits onderzoek keek naar de invloed van CRH op de talgklieren in het laboratorium. Onderzoek moet nog worden herhaald bij levende proefpersonen om definitieve conclusies te kunnen trekken. Dan kan er een behandeling worden uitgedacht waarmee de invloed van CRH onderdruk wordt. Tot dan toe blijft het goed om zelf na te gaan hoe stress verlicht kan worden als haaruitval meer dan 'normaal' voorkomt.
(Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences, mei 2002)

Pieter
22 augustus 2003, 18:03
Rick, bedankt voor dit interessante bericht. Het zou mede kunnen verklaren hoe dezelfde medicijnen (afgezien van lichamelijk verklaarbare vatbaarheid) verschillend uitwerken bij diverse mensen.
Aan de andere kant is het niet verbazingwekkend dat wederom blijkt dat lichaam en geest minder gescheiden zijn dan men denkt.

Mens sana in corpore sano! (Een gezonde geest in een gezond lichaam)

Ik moest wel even lachen om deze zin uit jouw citaat:

"Onderzoek moet nog worden herhaald bij levende proefpersonen om definitieve conclusies te kunnen trekken."

Zo geformuleerd lijkt het net alsof ze eerder bij overledenen hebben gekeken. Vraag me af hoe die doden dan aan hun stress kwamen...

Grover
22 augustus 2003, 18:37
Dit kwam me al zo bekend voor en nu weet ik waarom:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?postid=4912#post4912

;)

Ik ben ervan overtuigd geraakt dat haaruitval veel te maken heeft (kàn hebben moet ik zeggen, want ik moet voorzichtig zijn hier tegenwoordig... ;) ) met stress.

Ik ben het helemaal met Pieter eens die zegt : ' Aan de andere kant is het niet verbazingwekkend dat wederom blijkt dat lichaam en geest minder gescheiden zijn dan men denkt.'

In de volgende threads wordt het onderwerp stress en haaruitval uitvoerig besproken. Wellicht is het leerzaam ze eens door te nemen:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=555
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=674
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1004
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1316
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1693

Ik ben ervan overtuigd dat mijn haaruitval (alopecia androgenetica) een reden heeft. En de hoofdreden (leuke woordspeling Grover! ;) ) zit niet in mijn lichaam. Ik kom steeds meer tot de bewust-wording dat mijn lichaam feitelijk een 'neutraal' orgaan is. Mijn lichaam wordt bestuurd door mijn geest. Mijn lichaam vertelt een verhaal. Mijn kaalheid dus ook : het verhaal hierover vind je o.a. in de bovenstaande threads. (En ik het boek wat ik -in navolging van Bolleke- wellicht ooit nog ga schrijven....),

Het geeft me steeds meer Kracht om steeds dieper te gaan beseffen dat ik geen slachtoffer ben van mijn mannelijke hormonen, mijn DHT of hoe al die stoffen dan ook mogen heten, van de erfelijkheid in mijn familie, enz....

Mijn kaalheid zegt iets over mijzelf, net zoals TTM iets zegt over diegenen die daar aan lijden. TTM is voor de meesten mensen niet iets wat je overkomt en ik ben ervan overtuigd dat mijn vroegtijdige mannelijke kaalheid ook niet iets is geweest wat me 'zomaar overkomen is'. Ik ben er niet alleen van overtuigd...ik weet het nu ook. Jarenlang heb ik enorm geleden onder mijn steeds meer uitvallende haar, jarenlang heb ik geleden onder het dragen van een haarstukje. Het wordt tijd dat ik eens ophoud met lijden en ga leven....

Ik leed enorm onder mijn kaalheid (wat wil je als je 17 bent....), en het leed werd verzwaard doordat ik mij een verschrikkelijk slachtoffer voelde van wat me overkwam. Nu, jaren en jaren later begin ik te herkennen en erkennen dat me dit niet voor niets is overkomen.... ik begin te erkennen dat ik er zèlf een rol in speel.

Zoals onze Dr. Phil altijd zegt : 'Je kunt niet veranderen wat je niet erkent...'

Precies!

stresskip
22 september 2003, 11:38
Hallo Rick en anderen die dit lezen,

Ik ben een vrouw van 30 jaar en heb de afgelopen jaren een aantal keren gemerkt dat ik veel haar verlies als ik veel stress heb. Dan heb ik veel spierspanning in mijn nek, een strakke hoofdhuid met veel meer talg dan normaal en het jeukt dan ook. Dit haarverlies geeft me dan weer veel stress, daarvan wordt het dus niet beter. Heb jij tips voor me? Zou een shampoo met aminexil helpen? Bijv. Dercos Energie. Of kan Rooscure shampoo wat betekenen? Alle tips zijn welkom!! Dank!

Francis
22 september 2003, 16:54
Originally posted by Grover

Ik ben ervan overtuigd dat mijn haaruitval (alopecia androgenetica) een reden heeft. En de hoofdreden (leuke woordspeling Grover! ;) ) zit niet in mijn lichaam.
...

Mijn kaalheid zegt iets over mijzelf, net zoals TTM iets zegt over diegenen die daar aan lijden. TTM is voor de meesten mensen niet iets wat je overkomt en ik ben ervan overtuigd dat mijn vroegtijdige mannelijke kaalheid ook niet iets is geweest wat me 'zomaar overkomen is'.
Ik kan nu nog aannemen dat lichaam en geest samen de oorzaak kunnen zijn van je haaruitval. Je zegt dat het een psychologische reden heeft, maar wàt die reden dan weer is haal je dan weer niet aan!
Als ik het vertaal naar mijn situatie... ik ben beginnen kaal worden sinds mijn 17de en lever sindsdien een innige strijd tegen dat proces. Voor mijn 17de had ik een schitterend, stress-loos leven en nu heb ik niks meer... geen sociaal leven meer, gewoonweg niks!

Heb ik daarvoor gekozen? Zeer zeker niet!
Wat is de psychologische reden? Geen idee!
Ben ik hierdoor sterker geworden in het leven? Totaal niet, integendeel!

Nu wil ik je statements best geloven, maar ik zou het wat beter geargumenteerd willen zien!

Grover
22 september 2003, 17:36
Originally posted by Francis
Ik kan nu nog aannemen dat lichaam en geest samen de oorzaak kunnen zijn van je haaruitval. Je zegt dat het een psychologische reden heeft, maar wàt die reden dan weer is haal je dan weer niet aan!

Nu wil ik je statements best geloven, maar ik zou het wat beter geargumenteerd willen zien!

Hoi Francis,

Moet je maar eens kijken in de threads die ik in mijn bovenstaande posting noem.... ik vermeld ze niet voor niets: redenen genoeg die ik daarin noem! Mèt de nodige beargumentatie trouwens...

Neem mijn antwoord in
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1004 eens door als je daar interesse in hebt : zowel reden als argumentatie zul je daarin vinden.

Ik kan niet voor jou en jouw situatie spreken, maar als ik puur naar mijzelf kijk, dan weet ik nu dat ik niet voor niets op mijn 17e kaal ben geworden. Door mijn eigen groei in de bewustwording van mijzelf en mijn leven ben ik nu zover gekomen dat ik dat in ieder geval voor mijzelf kan verklaren. Meer hierover is allemaal te vinden in de bovenstaande threads.

Sterkte,

RICK
23 september 2003, 08:58
Hallo Stresskip,

als eerste is het natuurlijk verstandig om stress te vermijden. Ten tweede rooscure is een goede shampoo om je hoofdhuid gezond te houden.

Als je meer wilt weten over een strakke hoofdhuid moet je deze link een bekijken :

http://www.hairloss-reversible.com/discus/

Op deze site wordt o.a. de scalp exercise besproken.

Knurft
28 september 2003, 21:32
Bovendien kun je vitamine B complex slikken. Als je stress hebt, verbruik je extra viatmines. Je kunt een tekort krijgen, waardoor haaruitval kan verergeren en de opbouw van nieuw haar vertraging kan oplopen.

succes

veens764
12 januari 2004, 22:09
ik slkik al 5 maanden fina shedding wordt erger en erger vooral de voorste haarlijn lijkt nu wel een spelde kussen kwaliteit haren

over de gehele hoofhuid verslechter vet en voelt niet natuurlijk meer aan

mijn vraag kan stress hierop inspelen en zal stress dit proces zoals fina dit tegenhouden wie wint er uiteindelijk
ik denk niet dat iets dan ook meer zal helpen stress de baas worden is moeilijk
en kasn zeker schade aan de haren brengen ,en uiteidelijk nooit meer terug kunnen komen>?
wat denken jullie ervan???????

pindakaas
12 januari 2004, 22:22
Hoe is het verder met je levensstijl, marco? Rook/drink je veel?
Eet je ongezond? Doe je weinig lichaamsbeweging? Al deze factoren versterken ook het begrip "stress"

Zelf heb ik dit een jaar geleden ook ondervonden en ben erg blij dat ik hier op tijd achterkwam, om dit te veranderen.

Wat slik jij eigenlijk voor fina: propecia, proscar????
Ik hoorde van een vriend dat proscar delen niet altijd verstandig zou zijn. Want wie garandeert je dat je 1,25 mg. finasteride hebt?
(dus de verdeling van fina in de pil zelf) Bij propecia zou dit niet zo zijn, omdat je dan de complete pil (1mg.) naar binnen werkt.

veens764
12 januari 2004, 22:40
roken behoorlijk een half pakje drum perdag is niks
en wat betreft mijn levensstijl ja ik ben gellukkig woon samen met mijn vriendin
maar de laatste tijd hebben we nogal wat geluidsoverlast van de flat waarin ik woon vanalles aangedaan maar niets helpt
verhuizen is misschien de oplossing denk ik
maar dan vraag ik me af nadat ik een ht heb gehad in februari 2001 1100 micrografts is het nu vandaag de dag in een sneltreinvaart achteruitgeggan afgestoten denk ik
nu fina nou ik denk dat niets meer helpt anders moet ik er maar mee leren leven ja shit happens
de goede moeten onder de kwade lijden maar jaa
wie ben ik.

DHTkiller
13 januari 2004, 17:27
Hallo pindakaas,

Ik heb 20 maanden lang fina gebruikt, waarvan 3 maanden Propecia en de rest was gewoon Proscar (1.25 mg). Ik weet niet hoe dat zit met de verdeling van fina in de pil, maar het heeft in iedergeval wel geholpen bij mij.

pindakaas
13 januari 2004, 17:46
Wat ik hoorde is dat de fina in proscar niet over het hele tablet voldoende verdeeld kan zijn. Dus wanneer je 1/4 deel slikt, zou je misschien een te wat lagere/hogere dosering in kunnen nemen.
(kortom, niet in balans)
Maar of dit daadwerkelijk ook zo zou zijn bij zo`n klein tabletje.... :confused:

the stig
14 januari 2004, 15:25
Originally posted by veens764
ik slkik al 5 maanden fina shedding wordt erger en erger vooral de voorste haarlijn lijkt nu wel een spelde kussen kwaliteit haren

over de gehele hoofhuid verslechter vet en voelt niet natuurlijk meer aan

mijn vraag kan stress hierop inspelen en zal stress dit proces zoals fina dit tegenhouden wie wint er uiteindelijk
ik denk niet dat iets dan ook meer zal helpen stress de baas worden is moeilijk
en kasn zeker schade aan de haren brengen ,en uiteidelijk nooit meer terug kunnen komen>?
wat denken jullie ervan??????? Hoe staat het met je seksleven ? Veel seks=veel (mannelijke) haaruitval.

Jaapie
14 januari 2004, 16:44
Originally posted by the stig
Hoe staat het met je seksleven ? Veel seks=veel (mannelijke) haaruitval.

Slaat nergens op.

the stig
14 januari 2004, 19:43
Originally posted by Jaapie
Slaat nergens op. Volgens jou niet ,volgens mij wel .

nobody
17 februari 2004, 15:52
Ik vraag me al een tijd af of kaalheid als gevolg van stress omkeerbaar is. Zijn er b.v. mensen die al hun haar weer terug hebben gekregen na een stress periode. Of komt het (bijna) nooit meer helemaal terug.

Boris
17 februari 2004, 16:20
Het verbeterd wel een beetje weet ik uit ervaring, maar inhammen groeien niet meer dicht.

Mattie
8 maart 2004, 11:19
Mensen,

Ik ben nu aan het blokken voor tentamen gezondheidspsychologie. En wat kom ik daar tegen? De centrale rol van de bijnierklier (schors en merg) bij stress. Met name bij langdurige stress wordt o.a. stresshormoon cortisol aangemaakt door de bijnierschors. Maar ook de oestrogenen en androgenen worden door die schors aangemaakt.

Was het ook niet de bijnierschors die dat enzym aanmaakt dat ervoor zorgt dat testosteron omgezet wordt in DHT?

Het lijkt zo voor de hand liggend dat stress dus wel degelijk te maken heeft met haaruitval.

Bovendien leidt langdurige stress tot fysiologische processen die overeenkomen met ouder worden. (Langdurige) stress leidt dus tot versneld ouder worden, en daar kan haaruitval ook bij horen.

Wie weet hier ook iets van?

Groeten en leef dus lekker relaxed en zonder stress.:P

Haarzoeker
19 juli 2004, 18:37
Ik vindt deze theorie zeker niet slecht. Ik heb ook het idee dat cortisol bijdraagt aan haaruitval. Ik heb in periodes van erge stress ook meer haaruitval. Zwervers en alcoholisten hebben vaak een kapotte lever en nieren en maken misschien daarom geen cortisol meer aan, wat weer kan verklaren waarom een hoop zwervers een dikke bos met haar hebben.

Boris
1 augustus 2004, 01:03
Mattie, jouw theorie lijkt me zeer aannemelijk. Stresshormonen zijn hormonen die bij westerse mensen van de 21ste eeuw eerder regel dan uitzondering lijken te zijn. Waarschijnlijk is DHT een boosdoener, maar zijn sommige andere hormonen in je bloed net zo schadelijk voor je haar als DHT. Dit zou ook verklaringen kunnen geven waarom bepaalde DHT-killende medicijnen niet bij iedereen werken. Ik denk persoonlijk dat er meerdere oorzaken zijn die AA tot gevolg hebben. Ook de wederkerende vraagstuk met het verschil tussen de kruin en de inhammen, zou misschien ook kunnen worden verklaard door verschillende hormonen. Ik weet ook dat je hormoonhuishouding negatief wordt verstoord als je lichaam het bioritme niet kan naleven i.v.m. werk (nachtdiensten), studie, en andere externe factoren.

flyehigh1987
2 oktober 2004, 13:49
Ik heb aan de dermatoloog gevraagd of stress ook invloed heeft op
haaruitval. Hij zei dat stress alleen voor difuse haaruitval zorgt.
>> Is dat zo??

pdh
19 oktober 2004, 01:33
Mijn huisarts zei ook dat stress difuse haaruitval veroorzaakt! Ik vraag mij alleen af of dat dan tijdelijke haaruitval is of niet?
Hopelijk weet iemand hier iets meer over?

HEIDIKEN
19 oktober 2004, 08:34
hallo,


difuse haaruitval veroorzaakt door stress is altijd van voorbijgaande aard,maar het kan wel een hele tijd duren vooraleer er een stabilisatie optreed!
heidiken

foobar
19 oktober 2004, 17:29
ik heb gelezen dat stress voor haar uitval kan zorgen maar dat dit zo onwijs weinig invloed heeft dat men het verwaarloost.

(Overigers, moet heb ik wel het meeste haar verloren in de tijd dat ik gestesst was, maar ik denk dat er ook heel veel andere oorzaken zijn.)

jongen25
19 oktober 2004, 17:47
Over diffuse haaruitval van voorbijgaande (?) aard gesproken: een vriend van me is onlangs van wereldreis teruggekeerd en is getroffen door zwaar haarverlies tgv - volgens hemzelf - malariamedicijnen. Toen hij met die pillen stopte, stopte het haarverlies ook. Twijfel er echter over of zijn dos nog terugkeert, want het verlies is (nog steeds) aanzienlijk te noemen. Hoewel hij naar eigen zeggen nu hergroei bespeurt. Maar goed, het was genoegzaam bekend dat allerlei medicijnen dit gevolg kunnen hebben.

Boris
19 oktober 2004, 18:29
Hergroei kan 2 jaar duren werd mij ooit verteld. eerst herstel van de situatie dan haargroei ontwikkelen en als dat pas een keer zichtbaar is ben je al een tijd verder.

bertstudent
19 oktober 2004, 19:53
Hoop voor mij maar dat hergroei 2 jaar duurt, want ik heb vorig jaar een zware operatie gehad en zeer veel medicijnen gekregen en een maand later viel mn haar voor 2,5 maand lang heel erg uit. We zijn nu ruim een jaar verder maar mn haar is nog steeds dunner (diffuus) dan voor de operatie en inhammen zijn dieper geworden.
Lijkt wel of die operatie/medicijnen het haaruitvalproces "getriggerd" heeft.

Heeft iemand hier (operatie/medicijnen) ervaring mee? Hoelang duurde het voordat er weer hergroei ontstond?

groet!

Nilo
20 oktober 2004, 18:57
Ik heb afgelopen zomer ook met een operatie te maken gehad. Ik heb me in die periode ook erg ongelukkig gevoeld. Ik weet niet of je kan spreken van stress. Ik voelde me gewoon echt ongelukkig. Zou deze combinatie van factoren er nu voor kunnen zorgen dat ik tijdelijke haaruitval heb? Dat is al wel weer 3 maanden geleden. Sinds kort heb ik pas het idee dat m'n haar op m'n kruin dunner wordt. Ik ben ook pas 23.

jongen25
20 oktober 2004, 19:13
Ik denk dat we moeten oppassen dat we ons niet teveel richten op het vinden van een externe oorzaak voor haarverlies. Daarmee zeg ik niet dat externe redenen, zoals stress, verdriet, of medicijnengebruik, perse niet de oorzaak zijn. Bij mij begon het ook rond mijn 23e, 24e. Inderdaad, ik had een stressvol jaar achter de rug en had bovendien vier weken malariamedicijnen geslikt die als bijeffect haaruitval kunnen hebben - een vriend van mij heeft hetzelfde ondervonden. Feit is echter wel dat het haarverlies daarna gewoon is doorgegaan. Misschien was het genetisch gezien wel onze 'tijd' om AGA op te lopen, en is een externe oorzaak de trigger geweest.

kevin
21 oktober 2004, 22:42
Maar wat ik niet snap is het volgende: als je stress hebt dan besteedt je lichaam meer aandacht aan de organen die meer nodig zijn in stress situaties en wordt het immuunsysteem verwaarloosd. Dit zou er dan toch voor moeten zorgen dat het ook AGA verwaarlossd wordt?

Boris
21 oktober 2004, 23:39
http://www.hairpage.nl/

Deze kerel beweerd dat zijn spullen tegen AA zijn en tegen AA door stress. Ik ben denk de enige hier met ervaring met dit spul. Zit er over te denken om het weer in combinatie met fina te gaan gebruiken. Dat verhaal van je neemt wel voldoende vitaminnen e.d tot je maar je lichaam neemt het niet goed op ( door bijv stress) is vaak geen lulkoek.

Nilo
27 oktober 2004, 17:20
Mocht er sprake zijn van tijdelijke haaruitval door stress of zoiets, worden de haren dan ook dunner of merk je alleen dat je veel haren verliest bij bijvoorbeeld het wassen? Ik gebruik nu Lifetex Nutricare van Wella tegen tijdelijk haaruitval en daarnaast een goede verzorgende shampoo met extra proteinen (vanwege proteinentekort). Iemand ervaring met de Lifetex Nutricare van Wella?

Haarzoeker
2 januari 2005, 19:24
Ik heb nog even het volgende stuk van Hairlosshelp afgehaald. Er zijn daar een hoop topics die de relatie CORTISOL en haaruitval behandelen.:

For all those on the boards who have discovered they have subclinical hypothyroidism (whether due to finasteride usage or not), but are confused because their hair appears to be both following the MPB pattern but also thinning all over at the same time (including back and sides)...

I would suggest getting your levels of thyroid hormones checked (TSH, total T4, free T4, total T3, free T3) but also getting your cortisol levels checked.

Why you ask?

Because there is a direct connection between cortisol levels (which are elevated by stress) and MPB. I just got my last round of bloodwork back and not only am I hypothyroid but my cortisol levels are highly elevated. Here's what I believe happened to me...

(1) I suffered a rapid series of traumatic events about 2 and a half years ago. This caused several months of chronic intense depression and stress which no doubt elevated cortisol levels.

Mechanism by which stress (and resulting cortisol elevation) causes MPB:
Stress elevates cortisol levels. Cortisol directly interferes with the activity of Progesterone by competing with it in the body. In the presence of elevated Cortisol, Progesterone cannot effectively do it's job. One job of Progesteron is to inhibit the conversion of Testosterone to DHT. Thus stress + elevated cortisol leads to elevated conversion of testosterone to DHT and Male Pattern Baldness.

(2) About three months after these events I noticed the first signs of MPB recession. They were very slight but enough to worry me further. After 9 months of seeing further recession I went on Propecia.

Mechanism by which Propecia can cause hypothyroidism:
Propecia results in increased estrogen (estradiol) in the body. Estradiol causes an elevation in the levels of TBG (thyroid binding globulin) which binds thyroid hormones so they cannot be used by the body. This results in subclinical (mild) hypothyroidism.

(3) Propecia likely caused my subclinical hypothyroidism by the mechanism above. One of the symptoms of hypothyroidism is diffuse thinning of hair over the entire head and body.

(4) Hypothyroidism, and the other hormonal imbalances now in place in the body, are themselves stressors on the body, which in turn serve to keep cortisol levels elevated. So does continues worrying about continued hairloss. Because of these two factors, cortisol levels, and thus DHT levels remain high, resulting in continued MPB progression.

There you have it. I think I have painted a perfect picture of what is causing my MPB at such an early age. I would be not at all surprised if similar mechanisms were not at work in many others. So the point is... next time you guys go for blood work for your thyroid, get your estrogen, estradiol, and cortisol levels checked as wells,

Bron: http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=10&threadid=36789&FTVAR_MSGDBTABLE=

Mcsnip
6 januari 2005, 17:07
Tuurlijk is stress heel slecht voor je haar, maar ook voor de rest van je lichaam, daarom veel sporten om te ontspannen, al schiet het er bij mij de laatste tijd ook bij in. verder heb ik ook een keer gelezen dat door stress, je hoofdhuid melkzuur afscheidt, wat ook slecht is voor je haarwortels, zal hier zeker wat mee te maken hebben...

Haarmannetje
6 januari 2005, 17:17
AGA en stress heeft naar mijn idee niets met elkaar te maken. Haaruitval en stress daarentegen wel, maar dan is haaruitval slechts van tijdelijke aard.

T4BuL4 R4S4
6 januari 2005, 19:03
hoi haarmannetje

Kan best wel zijn dat stress en AGA niets met elkaar tye maken hebben.

MAAR

Mannen die AGA hebben of aanleg ervoor,
als die nog eens haaruitval van stress krijgen lijkt het mij niet zo evident dat die uitgevallen haren (door de stress) zomaar teruggroeien in de door DHT aangetaste haarworteltjes....


Al zou het mooi zijn :D

greetz


haha ik lees net dat jij niets zegt over hergroei ...
gewoon haaruitval van tijdelijke aard..

ik ga niet mijn hele post aanpassen maar wat denk jij van eventuele hergroei van de door stress uitgevallen haren bij mannen met AGA??

Haarmannetje
7 januari 2005, 00:16
Beste T4BuL4 R4AS4,

Wat ik er van denk? Ik denk nog steeds dat het 0,0 met elkaar te maken heeft. Zowel mensen met AGA als zonder AGA kunnen onder hevige stressdruk staan en in beide gevallen is forse haaruitval mogelijk. Dat heeft niets te maken met gevoeligheid voor DHT. Haar dat gevoelig is voor DHT en uitvalt door een stressige periode, zal gewoon weer teruggroeien, net als bij iemand zonder AGA. En niet alleen op de bovenkant, maar ook de zijkanten en achterkant.

dasha
8 februari 2005, 14:52
Hallo,
Ik ben Dasha en ben 29 jaar en vanaf mijn 20 ste is mijn haar ook steeds dunner geworden, gelukkig voor mij geleidelijk gegaan. Natuurlijk ook van alles geprobeerd, mijn pil (trinordiol) een half jaar niet geslikt, andere shampoo geprobeerd zonder agressieve stoffen maar daar werd je haar vreselijk vet van. Toch een half jaar volgehouden maar dat was vreselijk.
(Ik hoorde van de week wel op tv dat er in L'oreal shampoo ook stoffen kunnen zitten die slecht voor de hoofhuid zijn).
Niks hielp, ik heb ook wel een moeilijke tijd gehad rond mijn 20ste en veel stress in mijn drukke baan. En het zit ook nog in de genen van mijn moeders kant
Ik ben vorig jaar gaan kijken naar een haarwerk, alleen het probleem bij mij zit erg voorop en in de middenscheiding dus dat is wel moeilijk aan te brengen met een haarstuk.
Verder ben ik in Bussum geweest op de Olmenlaan om mij voor te laten lichten alleen diverse malen om een offerte gevraagd maar nooit iets ontvangen. Terwijl ik het wel al zover was met mijn verzekering om een stuk terug te kunnen vorderen. Toen dacht ik stik ook maar als jullie zo met je klanten omgaan !
Ik denk er ook vaak aan het maakt je af en toe toch erg verdrietig zeker als vrouw zijnde,.
Maar ik ben nu druk bezig me in te laten lichten over haartransplantaties. Alleen hier vind ik alleen maar slechte berichten over. Dus ja wie moet je dan gaan geloven. De mooie foto's in de tijdschriften ?? of de verhalen van mensen die wel Euro 15.000 hebben uitgegeven en het haar toch weer verdwijnt omdat het gebied waar geen haar groeit toch waarschijnlijk de oorzaak is en dat als je hier nieuwe zakjes inzet het toch niet aanslaat !
Iemand van jullie ervaringen hiermee ??

Ik hoor het graag
Alvast bedankt:eek:
Dasha
j.veerhuis01@quicknet.nl

pkeijzer72
9 februari 2005, 00:00
Dat je bij lichamelijke inbalans grotere kans hebt op haarverlies of dunner wordend haar is ECHT waar....ik heb 3 jaar geleden een burn-out gehad en in die tijd zijn mijn inhammen helemaal snel gegroeid... ieder keer haar wassen kon ik het putje weer leegscheppen (zeg maar) mijn therapeut beaamde die stelling... en hij weet in mijn optiek alles van het menselijk lichaam, energiedistributie en vrij radicalen enzo... helpt mij ook al jaren met mijn whiplash problemen.....ander verhaal..sorry maar voor de inbalans kun je een hoop doen... ik ben geen doc, maar die van mij sleept me overal wel doorheen....

trouwens laatst gevraagd of hij misschien iets wist voor me, maar haar was niet echt zijn pakkie-an, dus verwees me naar een vriend van hem... kzou hem eens bellen... keep you posted...

groetjes
pkeijzer72

Haarmannetje
9 februari 2005, 13:27
pkeijzer72, het feit dat jouw inhammen groter werden terwijl je onder grote druk stond is nog geen indicatie dat die twee verband houden met elkaar.

pizzacat
9 februari 2005, 15:24
Maar wat ik niet snap is het volgende: als je stress hebt dan besteedt je lichaam meer aandacht aan de organen die meer nodig zijn in stress situaties en wordt het immuunsysteem verwaarloosd. Dit zou er dan toch voor moeten zorgen dat het ook AGA verwaarlossd wordt?

Bij langdurige stress is er sprake van uitputting van het lichaam, voedingstoffen worden niet goed opgenomen en je lichaam heeft zijn energie voor andere dingen nodig dan voor haar-groeien.

pkeijzer72
9 februari 2005, 22:01
pkeijzer72, het feit dat jouw inhammen groter werden terwijl je onder grote druk stond is nog geen indicatie dat die twee verband houden met elkaar.

Nee... dat beweer ik ook niet, maar als je mijn postuur bekijkt, (ik weeg net 61Kg en ben 1.83), tezamen met stress (c.q. burn-out... ben ruim 1 jaar ziek geweest), heeft mijn haar VEEEL schade aangedaan (onder andere, ga ik verder niet op in)... en in die tijd (enkele maanden voor de burnout en tijdens mijn ziekte) zijn mijn inhammen wel zeker gegroeid. kan natuurlijk bedenk ik me net ook aan de antidepressiva hebben gelegen... feit wel dat mijn haar riant meer uitviel dan normaal...

Kretos
13 april 2005, 11:10
Stressvol bestaan versnelt verouderingsproces (01-12-2004)

Veel stress versnelt het natuurlijk verouderingsproces. Dit blijk uit een onderzoek onder een groep van 58 vrouwen waarvan de resultaten donderdag in het wetenschappelijke tijdschrift Science worden gepubliceerd.

Onderzoekers van de Stanford-Universiteit in Californië voerde de studie uit. Het onderzoek richtte zich specifiek op zeer stressvolle situaties en de effecten daarvan op de zogenoemde telomeren in bepaalde cellen in het immuunsysteem. Telomeren zijn de uiteinden van een chromosoom en zorgen ervoor dat bij celdeling alles goed verloopt en de nieuwe cellen identiek aan elkaar zijn. Juist deze telomeren zijn een maatstaf van leeftijd, want als ze eenmaal een minimaal niveau hebben bereikt, kunnen ze niet meer herstellen.

De wetenschappers onderwierpen de telomeren van 39 vrouwen aan veel stress. Daaruit bleek dat deze telomeren met tien jaar extra verouderen in vergelijking met die van de negentien andere vrouwen uit het onderzoek die niet aan stress blootgesteld werden.

"Chronische stress lijkt het potentieel te hebben om het leven van cellen en in het bijzonder cellen van het immuunsysteem te verkorten. Daardoor versnelt het natuurlijke verouderingsproces", aldus een van de onderzoekers.



Bron: Telegraaf


http://www.jojoclub-afslanken.com/stress3.html

Ook: http://www.medicalfacts.nl/article.php?story=20041130113507260


Ik wist al dat de lichamelijke, geestelijke en sociale gezondheid invloed op elkaar uitoefenden.

Mag ik ook uit dit artikel concluderen dat er een groot verband bestaat tussen de gezondheid van de geest en die van het lichaam?

Eind vorig jaar (oktober/november) ben ik in een depressie terechtgekomen. Sinds januari/ februari van dit jaar (zie mijn Join Date) ben ik kaal aan het worden. Op dit forum ben ik erachter gekomen dat dit volgens het zogenaamde AGA-patroon is.

Verder ben ik in m'n gezicht veranderd. Het is wat dunner, slapper, rimpeliger geworden. Ik begin best een ouwe kop te krijgen voor m'n leeftijd, ben nu 18 jaar.

Waar ik al bang voor was wordt door dit artikel bevistigd: het feit dat ik niet lekker in m'n vel zit begint zich uiten in mijn lichaam.

Goede theorie of onzin? Wat vinden jullie?

Colinhos
13 april 2005, 11:54
Ik ben er ook van overtuigd dat al deze onderdelen in wisselwerking met elkaar staan. Wanneer ik in een dipje zit, heb ik veel vaker lichamelijke klachten dan wanneer ik goed in mijn vel zit. Deze theorie zou ook een verklaring kunnen geven voor het feit dat stress veel invloed heeft op haarverlies.

Haarmannetje
13 april 2005, 13:30
Ook ik ben er van overtuigd dat je phsychische gesteldheid invloed heeft op je lichamelijke. Ik denk dat dat onderhand wel een feit is geworden.

Maar ik geloof niet dat je door een depressie opeens AGA krijgt. AGA zit in je genen en het komt hoe dan ook tot uiting. AGA heeft ook niet echt iets met verouderen op zich te maken. Als je geen depressie had gehad, had je waarschijnlijk ook gewoon te maken gekregen met AGA.

pizzacat
13 april 2005, 15:04
Ah koren op mijn molen!

Ik denk dat de invloed van stress word onderschat!...ik link ff door naar een tekst die ik eerder heb geschreven..

scheelt veel tijd en het is natuurlijk pure porno om jezelf te kunnen quoten hehe.


Stress is een normaal onderdeel van ons bestaan, we ervaren bijna altijd in meer of mindere mate stress. De definitie van stress is ruwweg: Iedere vorm van belasting die van buitenaf op ons lichaam afkomt.
Stress wordt onderverdeeld in 2 groepen: MLE (Major Life Events) en DH (Daily Hassles). Onder MLE verstaan we: dood van een naaste, ontslag, scheiding, chronische ziekte, etc. DH omvatten: werkstress, relatieproblemen en ander dagelijkse strubbelingen. De meeste stress is niet te vermijden, de dood van een naast heeft onvermijdelijk een grote impact op je. Kortdurende stress is ook niet zo schadelijk. Het zijn de slepende problemen die vaak de meeste schade aanrichten.

Ik beweer niet dat AGA of welke ander ziekte dan ook een direct gevolg is van stress. Er zijn correlaties te vinden met stress en hoge bloeddruk, hartaanvallen en bepaalde persoonlijkheidstypen. Echter dat zijn correlaties, geen causale verbanden.

Mensen met een bepaalde dispositie voor een ziektebeeld zijn gebaat bij goede stresscoping strategieen. Stress kan in dergelijke gevallen de symptomen doen verergeren. Maagzweren zijn ook een klassiek voorbeeld van een door stress geinduceerde kwaal, meestal is de veroorzaker de Helicobacter Pylori. Langdurige stress ondermijnt ook het immuunsysteem.
Dit alles is terug te vinden in "Biological Psychology" van James W Kalat. ISBN 0-234-58816-6.

Met betrekking tot die voeding; ik het over uitzonderlijke gevallen. Maar er schuilt een addertje onder het gras, bij een constante stress situatie neemt je lichaam veel minder voedingsstoffen op. Dat komt omdat alle energie dan uitgaat naar het sympathische (fight or flight) zenuwstelsel, het parasympathische zenuwstelsel dat oa spijsvertering, voortplanting verzorgd en algemeen onderhoud verzorgd word op een heel laag pitje gezet. Vandaar dus de schadelijke effecten van stress. Dit is volgens het GAS (general adaptation syndrome)van Selye H. 'Stress of Life'. Veel, in beknopte vorm, over stress en de gevolgen is ook terug te vinden in ' Personality Psychology' Larsen R.J. & Buss D.M. ISBN 0-07-036605-5. Al dit bovenstaande is echter algemeen bekend/aangenomen. De boeken die ik erbij pak zijn standaardwerken in de Bio- en persoonlijkheidspsychologie.

Over Alopecia; dit blijft een hormonale afwijking, waarschijnlijk icm een afwijking in het autoimuunsysteem. Stress kan de symptomen verergeren. Gebrek aan stress zal de symptomen misschien iets afzwakken maar nooit wegnemen.

Ik duik dit weekend even in de databases van de RUG op zoek naar publicaties die directer betrekking hebben op stress en Alopecia.


hier de link naar de volledige discussie (http://www.haarweb.nl/forum/showpost.php?p=59800&postcount=12)

Colinhos
13 april 2005, 15:40
Ken uw psychologieboeken :cool: !!

Tiuri
13 april 2005, 19:35
Ah koren op mijn molen!

Ik denk dat de invloed van stress word onderschat!...ik link ff door naar een tekst die ik eerder heb geschreven..

scheelt veel tijd en het is natuurlijk pure porno om jezelf te kunnen quoten hehe.


hier de link naar de volledige discussie (http://www.haarweb.nl/forum/showpost.php?p=59800&postcount=12)Zozo pizzacat, die post van je was me ontgaan! Jij zit zeker vaker zo intelligent te oreren in de vrouwen-rubriek om al die chicks daar te scoren! ;)

Haarmannetje
13 april 2005, 19:59
Zozo pizzacat, die post van je was me ontgaan! Jij zit zeker vaker zo intelligent te oreren in de vrouwen-rubriek om al die chicks daar te scoren! ;)
Hehehehehehe :D :D!

pizzacat
14 april 2005, 00:22
nee sorry, tegenwoordig scoor ik mn vrouwen alleen IRL (in real life).
Maar goed, als ik ergens denk een nuttige inbreng te hebben dan schroom ik zeker niet...

Adios Amigos!

PSV naar de halve finale!

Tiuri
14 april 2005, 08:11
PSV naar de halve finale!My god mensen, wat een wedstrijd was dat. Zinderend. Ik viel binnen in de tweede helft en dat was toch een waar genot.

AC Milan zal moeilijk worden maar met Guus Geluk aan het roer is geen berg te hoog ;)

Fly1981
13 september 2005, 14:46
Dag Allemaal,

Ik heb al een hoop informatie gevonden op deze site, ik zelf heb ook het probleem dat mijn haar uitvalt en dunner aan het worden is.
Bij mij komt het helemaal niet voor in de familie.
Volgens mij heeft bij mij de factor stress en "niet lekker in je vel zitten" een aanzienlijke rol gehad in het dunner worden van mijn haar.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?
Ik gebruik sinds vandaag Propecia het is voor mij dus ook maar de vraag of dit gaat werken

M.v.g.

Tiuri
13 september 2005, 16:40
Waar heb je precies haaruitval? Op een speciale plek volgens een patroon(kruin/inhammen) of wordt het in z'n geheel dunner (diffuus)?

Als dit laatste het geval is, wordt het dan echt overal tegelijk dunner, of alleen op bepaalde plekken?

Fly1981
13 september 2005, 17:08
Het is overal dunner aan het worden maar voornamelijk boven op mijn hoofd
daar is het nu zo dun dat ik ook (weer) opmerkingen van mijn omgeving ga krijgen dat ik kaal begin te worden.

Ik ben nu 24, toen ik een jaar of 20 was is het bij mij begonnen, er waren problemen met een familielid van mij en daar had ik meer stress van dan ik op dat moment wist. misschien heeft het toen daaraan gelegen.

Na een tijdje is mijn haar niet dunner geworden maar er is ook geen haar terug gekomen. Nu is sinds enkele maanden mijn relatie uitgegaan en nu begint het dus weer. Ik vraag me dus erg af of dit toeval is of dat ik me weer meer druk maak dan dat goed voor mij is.

Ik kan niet zeggen dat ik me echt depri voel ofzo, dus ben benieuwd of hier meerdere mannen last van hebben (misschien zonder dat ze het zelf weten) of dat het echt toeval is.

M.v.g

ray
13 september 2005, 17:38
volgens mij bestaat er een medicijn die je ten tijde van stress kunt slikken om zo haaruitval als gevol van stress weg te nemen...

ben nu aant koken zal zo eens ffkes kijken..

Fly1981
13 september 2005, 18:39
volgens mij bestaat er een medicijn die je ten tijde van stress kunt slikken om zo haaruitval als gevol van stress weg te nemen...

ben nu aant koken zal zo eens ffkes kijken..

Daar zo ik idd graag iets meer over willen weten, eet smakelijk

ray
13 september 2005, 19:28
Daar zo ik idd graag iets meer over willen weten, eet smakelijk

Telogene effluvium (telogeen effluvium, afkorting: TE, Engels: telogen effluvium)
Een aandoening waarbij de haren massaal van de anagene fase (groeifase) in de telogene fase (uitvalfase) vervallen. Dit heeft diffuus haaruitval tot gevolg. Het telogene effluvium kan een gevolg zijn van fysieke of psychische stress, zoals hoge koorts, infecties, bloedarmoede, een operatie, een ongeval, emotionele problemen, een streng dieet, alcoholmisbruik, enz. Ook sommige geneesmiddelen (zoals sommige bloedverdunnende en bloeddrukverlagende medicamenten) kunnen dergelijk haarverlies uitlokken. Meestal treedt het haarverlies op zo’n 3 maanden na de uitlokkende factor.
Ook het haarverlies dat vaak een drietal maanden na de bevalling optreedt, is een vorm van telogeen effluvium. Het percentage anagene haren (haren in de groeifase) bedraagt tijdens de zwangerschap 95%, zodat het normaal telogeen haarverlies op dat moment sterk verminderd is. Na de bevalling gaan deze haarfollikels, onder invloed van de daling van het de oestrogeengehalte, snel over naar de telogene fase. Het resultaat is een toename van het haarverlies zo'n 3 tot 4 maanden later.
In geval van telogeen effluvium kan men niet veel meer doen dan de oorzaak aanpakken en afwachten: in de volgende 6 à 12 maanden zal immers een spontane hergroei van de haren optreden. Eventueel kunnen gedurende enkele maanden supplementen van cystine en methionine, de bouwstenen van onze haren, worden gegeven. In veel gevallen is een beperkt bloedonderzoek gewenst om het onderliggende probleem op te sporen, om de juiste behandeling in te stellen, maar ook om onnodige behandelingen te voorkomen. Gebruik van de bekende hormonale haargroeimiddelen als finasteride is in dit geval namelijk overbodig.
Het haarverlies dat optreedt bij kankerpatiënten die met chemotherapie worden behandeld, is hiermee vergelijkbaar, maar hier worden de haarwortels zodanig beschadigd dat de haren nog in de anagene fase uitvallen. Om deze reden wordt dit ook wel anagene effluvium genoemd. Het haarverlies kan optreden binnen de week na de start van de therapie. Ook deze vorm van haarverlies herstelt automatisch na het stopzetten van de therapie.

(bron: haarwoordenboekje)

als je een stresskip bent net als mij dan zou het ermee te maken kunnen hebben. ik ben ook altijd gestressed en dat speelt bij mij misschien ook wel een rol...

(het geneesmiddel nog niet gezien)

Tiuri
13 september 2005, 22:44
Stress kan de oorzaak zijn van haaruitval, maar dan hebben we het niet over gewone mannelijke kaalheid. Soms komen mensen inderdaad in een telogeen effluvium door een periode van grote stress. Wat je vaak ziet is dat de haaruitval dan juist optreedt als de stressperiode net achter de rug is. Het kan dan nog geruime tijd duren voordat het effluvium is gestopt, ook al ben je al weer helemaal relaxed. Stress leidt trouwens niet alleen tot haaruitval maar tot veel meer lichamelijke en geestelijke klachten, zoals bijv. eczeem, maagpijn, hoofdpijn, slecht humeur, slapeloosheid etc. Je zult altijd te maken hebben met een combinatie van verschillende factoren, en nooit alleen met het effluvium. Als je dus alleen last hebt van extreme haaruitval en je je verder kiplekker voelt en alles lekker loopt, weet je dus zeker dat je niet met een telogeen effluvium te maken hebt. Overigens leidt een telogeen effluvium zelden tot zichtbaar minder haar op het hoofd; als het daar al toe leidt is het diffuus over de hele hoofdhuid dunner, en niet volgens het patroon dat mensen hebben die kaal zijn door mannelijke hormonen.

Stress wordt ook wel eens in verband gebracht met mannelijke kaalheid, maar dan bevind je je wetenschappelijk gezien wel op glad ijs. Er is een (onbewezen) theorie dat stress de haaruitval kan "triggeren", dus dat het door de stress in gang wordt gezet. Ook wordt wel eens gedacht dat het mogelijk is dat het lichaam bepaalde stresshormonen verwart met bepaalde mannelijke hormonen (als DHT), maar nogmaals: dit is volgens mijn laatste info nooit echt bewezen.

Guoy
14 september 2005, 01:06
Ik heb ook in het verleden best wel periodes gehad waarin ik me ineens EXTREEM druk maakte over dingen wat toch ook met stress te maken heeft? De laatste was ergens in eind mei en ik kwam er toen net achter dat ik AGA had. Dus ik kan nu in zo'n periode komen!? :eek: Is het niet zo dat je haar wel kan uitvallen door stress, maar dat het later weer teruggroeit? Of had ik in die periode medicijnen moeten slikken waarvan ik het bestaan toen niet wist!?

Guoy
14 september 2005, 01:20
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.:(

ray
14 september 2005, 01:39
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.:(

ik merk nu dat nu ik het heel langzaam ga accepteren mijn haaruitval de laatste paar dagen iets minder is. misschien andere factoren maar ga erop letten!

(zit nu te twijfelen of een kale kop mijn geen lekkere arrogante verschijning gaat geven van: "ik heb lekker lak aan alles" :P)

Tiuri
14 september 2005, 09:45
Godver, nu ga ik me hier OOK weer druk om maken. Ik zie het nu al aankomen.:(Rustig!!! :) Ik vertelde toch een heel geruststellend verhaal???

TE's komen HEEEEEL zeldzaam voor als gevolg van stress. Maar een TE is vaak helemaal niet erg omdat het niet tot zichtbare problemen op het hoofd leidt en het vanzelf weer over zal gaan.

En ik geloof zelf niet dat stress veel invloed heeft op AGA. Relax dus, oelewapper :P

Tiuri
14 september 2005, 11:47
Dag Allemaal,

Ik heb al een hoop informatie gevonden op deze site, ik zelf heb ook het probleem dat mijn haar uitvalt en dunner aan het worden is.
Bij mij komt het helemaal niet voor in de familie.
Volgens mij heeft bij mij de factor stress en "niet lekker in je vel zitten" een aanzienlijke rol gehad in het dunner worden van mijn haar.

Hebben jullie hier enige ervaring mee?
Ik gebruik sinds vandaag Propecia het is voor mij dus ook maar de vraag of dit gaat werken

M.v.g.Thread verplaatst van mannenrubriek naar deze en samengevoegd met thread over stress, want daar ging het in feite over. :)

Tiuri
14 september 2005, 11:48
Vond er toevallig nog een artikel over in de ogenschijnlijk onuitputtelijke bibliotheek van artikelen op Hairlosshelp.com die ik net ontdekt heb en waarmee ik het forum nu aan het overladen ben :D :

How stress causes hair loss (http://www.hairlosshelp.com/hair_loss_news/index.cfm?commentID=38)

Snap er zo op het eerste gezicht nog niet veel van, zal het later nog eens uitgebreider lezen.

rizla
24 september 2005, 14:43
Alpha-MSH dat zouden we moeten hebben volgens deze tekst?

staat ook bij dat het een anti inflammatorry is later ff verder lezen nu lekker sleutellen

dropper
29 december 2005, 08:17
Goeiemorgen iedereen,

Kwam vanochtend het volgende artikel tegen dat aantoont dat stress toch een potentiële oorzaak kan zijn voor haaruitval. Tot nog toe was hierrond geen echt goed bewijsmateriaal bekend. Deze studie is wederom gebaseerd op muizen, en dus niet 100% rechtstreeks vertaalbaar naar de mens, maar het is een indicator. Wel triest voor de muisjes. Minox blijkt ook in dit geval een bruikbaar lapmiddel.


Hair growth inhibition by psychoemotional stress: a mouse model for neural mechanisms in hair growth control.

Peters EM (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Search&itool=pubmed_Abstract&term=%22Peters+EM%22%5BAuthor%5D), Arck PC (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Search&itool=pubmed_Abstract&term=%22Arck+PC%22%5BAuthor%5D), Paus R (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Search&itool=pubmed_Abstract&term=%22Paus+R%22%5BAuthor%5D).

Biomedical Research Center, Psychoneuroimmunology Research Group, Internal Medicine, Psychosomatics, University Medicine Berlin, Charite Virchow Campus, Germany.

Stress has long been discussed controversially as a cause of hair loss. However, solid proof of stress-induced hair growth inhibition had long been missing. If psychoemotional stress can affect hair growth, this must be mediated via definable neurorendocrine and/or neuroimmunological signaling pathways. Revisiting and up-dating relevant background data on neural mechanisms of hair growth control, we sketch essentials of hair follicle (HF) neurobiology and discuss the modulation of murine hair growth by neuropeptides, neurotransmitters, neurotrophins, and mast cells. Exploiting an established mouse model for stress, we summarize recent evidence that sonic stress triggers a cascade of molecular events including plasticity of the peptidergic peri- and interfollicular innervation and neuroimmune crosstalk. Substance P (SP) and NGF (nerve growth factor) are recruited as key mediators of stress-induced hair growth-inhibitory effects. These effects include perifollicular neurogenic inflammation, HF keratinocyte apoptosis, inhibition of proliferation within the HF epithelium, and premature HF regression (catagen induction). Intriguingly, most of these effects can be abrogated by treatment of stressed mice with SP-receptor neurokinin-1 receptor (NK-1) antagonists or NGF-neutralizing antibodies - as well as, surprisingly, by topical minoxidil. Thus there is now solid in vivo-evidence for the existence of a defined brain- HF axis. This axis can be utilized by psychoemotional and other stressors to prematurely terminate hair growth. Stress-induced hair growth inhibition can therefore serve as a highly instructive model for exploring the brain-skin connection and provides a unique experimental model for dissecting general principles of skin neuroendocrinology and neuroimmunology well beyond the HF.

PMID: 16364026 [PubMed - in process]

Persian
29 december 2005, 15:31
Bedankt dropper.

Heel handig, ik ben zelf al aan de slag gegaan met Minox, dit artikel bevestigd dat het inderdaad een goed hulpmiddel kan zijn.

Guoy
29 december 2005, 16:50
Bedoelen ze hier dat stress kan zorgen voor tijdelijke haaruitval, of dat stress AGA kan triggeren?

Ivootje
7 januari 2006, 19:58
Hoi lotgenoten,

Ik ben 28 jaar en vanaf mijn 22e heb ik last van haaruitval (kruin, maar vooral inhammen).
Vanaf mijn 25e slik ik propecia (dagelijks 1,25 mg), de haaruitval leek aanvankelijk te stabiliseren, maar nam 1 jaar terug weer behoorlijk toe. Tegelijkertijd kampte ik ook met serieuze vermoeidheidsklachten. Sinds ca 5 maanden terug jaar ben ik op advies van het haarkabinet in Tilburg overgestapt op dutasteride (om de dag 0,5 mg) echter tot op heden totaal geen resultaat, sterker nog, de haaruitval lijkt steeds sneller te gaan.

Aangezien ik tegen een burnout aanzit, vraag ik me af in hoeverre stress/vermoeidheid inwerkt op AGA? Mijn eeneiige tweelingbroer heeft daarnaast bv. veel minder last van haaruitval, heeft iemand hier een verklaring voor of andere adviezen?

Groetjes Ivo

nevret
13 maart 2006, 21:59
hej zoals ik eerder had gezegd er zijn geen kale mensen in onze familie, maar steeds als ze ouder worden krijgen ze inhammen zeg maar. nu heb ik echt veel problemen met haaruitval. mijn vader kreeg inhammen toen hij tussen 40-50 was. en mijn moeder vertelde mij toen hij zo oud was als mij dat hij ook last kreeg van haaruitval en dat hij ook heel erg bang werd en dat het later toch weer gestopt is.


wat veroorzaakt bij mij dan haaruitval?

ik denk stress. hoe ziet mijn dag uit: naar school gaan/terug naar huis/huiswerk maken/pc/me druk maken om de komende toetsen/examens. wat zal ik denken jullie doen om het stress te verminderen. zijn er pillen voor. ik word ook altijd net als mijn vader heel snel boos en schreeuw ik soms en vind het nie leuk, stress stress

zo wat denken jullie?

fff aub helpen

danku,

Kretos
14 maart 2006, 22:20
hej zoals ik eerder had gezegd er zijn geen kale mensen in onze familie, maar steeds als ze ouder worden krijgen ze inhammen zeg maar. nu heb ik echt veel problemen met haaruitval. mijn vader kreeg inhammen toen hij tussen 40-50 was. en mijn moeder vertelde mij toen hij zo oud was als mij dat hij ook last kreeg van haaruitval en dat hij ook heel erg bang werd en dat het later toch weer gestopt is.


wat veroorzaakt bij mij dan haaruitval?

ik denk stress. hoe ziet mijn dag uit: naar school gaan/terug naar huis/huiswerk maken/pc/me druk maken om de komende toetsen/examens. wat zal ik denken jullie doen om het stress te verminderen. zijn er pillen voor. ik word ook altijd net als mijn vader heel snel boos en schreeuw ik soms en vind het nie leuk, stress stress

zo wat denken jullie?

fff aub helpen

danku,

In deze thread staat een aantal artikelen over het verband tussen de geestelijke en de lichamelijke gezondheid, tussen stress en haaruitval, etc. Ik ben er van overtuigd dat stress een negatieve invloed heeft op haaruitval. Dat komt niet alleen door de wetenschappelijke bewijzen, maar vooral ook door mijn eigen ervaring. Ik zie mijn haarstatus met de paar weken verslechteren. Als je weet dat ik ook een erg druk leven heb, jaren te weinig nachtrust en al een ruim een jaar symptonen van een depressie heb, kun je misschien wel begrijpen dat ik dan het verband leg tussen de geestelijke gezondheid enerzijds en de haaruitval (en andere kwaaltjes) anderzijds. Ik ben het eens met Haarmannetje die eerder in deze thread zegt dat het een feit is geworden dat je psychische gesteldheid invloed heeft op je lichamelijke. Ook ben ik het eens met pizzacat die denkt dat de invloed van stress wordt onderschat. Ik denk dat stress, depressie en alle andere woorden waarmee je een slechte geestelijke gezondheid kunt omschrijven AGA ernstig kunnen versnellen.

Omgekeerd denk ik dat het wegnemen van deze factoren met een slechte invloed AGA kunnen vertragen. Zelf probeer ik de laatste tijd te zorgen voor een goede nachtrust (na dit Haarwebbezoek ga ik slapen). Ik voel dat het oplucht om over je problemen te praten. Wat me ook een goed idee lijkt is vaker nee zeggen. Ik word zelf soms trouwens ook snel boos. Prikkelbaarheid kan een teken zijn van stress of depressie. Van pillen tegen stress weet ik niks, het lijkt me dat je de stress alleen definitief kunt wegnemen door je leefstijl aan te passen.

Als ik over een paar maanden veel nachtrust heb gehad, vaker nee heb gezegd, veel heb gepraat over mijn gevoelens, zal ik in deze thread vertellen of ik me geestelijk beter voel dan nu en of ik denk dat dat een invloed heeft gehad op m'n haar. We zullen zien.

arnotjes
27 april 2006, 09:24
ik heb examen over drie weken
ik voel geen stress maar denk wel dat ik het heb

ik heb iedere ochtend zon 100 haren in mijn kam 150 in het doucheputje en nog zon 20 op mijn hoofdkussen en deze hoeveelheid vrijwel iedere dag lang een maand ik heb al vrij dun haar en inhammen mijn haar wordt nu steeds dunner.
zou dit door de stress kunnen komen en zal mijn haar na de examens weer dikker worden . en kan het mischien ook door de seizoenswisseling komen. als dat zo is komt mijn haar dan weer terug?

ray
27 april 2006, 12:09
het is bekend dat zeer hoge stress kan leidden tot haaruitval.
voor een examen is iedereen zenuwachtig maar je moet dan wel heel extreem stressen als dit zo'n invloed op je haar heeft.

je zegt zelf al dat je inhammen hebt en dunner wordend haar. zoiets krijg je niet binnen een paar weken. ik denk dat je gewoon AGA hebt en dat je nu op een punt zit dat het op begint te vallen, zoals iedereen hier zo'n moment in zijn leven heeft gehad.

je zou een fotootje van je haar kunnen posten zodat wij hier een beter kunnen oordelen.

als je er veel last van hebt en je er wat aan wilt doen dan kun je kiezen voor een rigime om haaruitval te stoppen en misschien hergroei te krijgen.

kijk eens bij de rubriek medicijnen in het haarwoordenboekje.
zoek info over de volgende drie stoffen:

-finasteride
-minoxidil
-ketanozol

Thijs2
27 april 2006, 16:52
Ik denk ook dat je verschil moet maken tussen dingen waar je je druk om maakt en stressen. Over sommige dingen kan je inzitten maar is het dan ook meteen echt stress? Ik denk van niet

kas
27 april 2006, 21:43
ik heb iedere ochtend zon 100 haren in mijn kam 150 in het doucheputje en nog zon 20 op mijn hoofdkussen en deze hoeveelheid vrijwel iedere dag lang een maand ik heb al vrij dun haar en inhammen mijn haar wordt nu steeds dunner.
zou dit door de stress kunnen komen en zal mijn haar na de examens weer dikker worden . en kan het mischien ook door de seizoenswisseling komen. als dat zo is komt mijn haar dan weer terug?

Lijkt toch, gezien je beschrijving, verreweg het meest op aga.
Seizoensuitval hebben mensen wel in voor- en najaar maar meestal is dat een herkenbaar iets omdat ze dan duidelijk wat meer haarverlies hebben in specifiek die periodes die daarna weer afneemt tot normaal niveau.
Stressgerelateerd geloof ik nauwelijks in. Kan volgens mij alleen voorkomen bij mensen die voortdurend en zeer langdurig onder hoge spanning/druk leven.

DHTkiller
27 april 2006, 22:29
Kitty, gebruik nou AUB de QUOTE-KNOP :D, zo krijg ik zelf stress en haaruitval :P.

Tiuri
21 mei 2006, 13:20
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15618989

Relationship between stress hormones and testosterone with prolonged endurance exercise.

Daly W, Seegers CA, Rubin DA, Dobridge JD, Hackney AC.

Endocrine Section, Applied Physiology Laboratory, Department of Exercise and Sport Science, University of North Carolina, Chapel Hill, North Carolina, USA.

Previous pharmacological and pathological studies have reported negative relationships between circulating testosterone and certain stress hormones (i.e., cortisol and prolactin) in humans. These relationships have subsequently been used in hypotheses explaining the subclinical resting testosterone levels often found in some endurance-trained males, but as of yet no one has specifically examined these relationships as they relate to exercise. Thus, we examined the relationship between total and free testosterone levels and cortisol, and between total and free testosterone and prolactin following prolonged endurance exercise in trained males. Twenty-two endurance-trained males volunteered to run at 100% of their ventilatory threshold (VT) on a treadmill until volitional fatigue. Blood samples were taken at pre-exercise baseline (B0); volitional fatigue (F0); 30 min (F30), 60 min (F60), and 90 min (F90) into recovery; and at 24 h post-baseline (P24 h). At F0 [mean running time = 84.8 (3.8) min], exercise induced significant changes (P<0.05) from B0 in total testosterone, cortisol and prolactin. All three of these hormones were still significantly elevated at F30; but at F60 only cortisol and prolactin were greater than their respective B0 values. Free testosterone displayed no significant changes from B0 at F0, F30, or the F60 time point. At F90, neither cortisol nor prolactin was significantly different from their B0 values, but total and free testosterone were reduced significantly from B0. Cortisol, total testosterone and free testosterone at P24 h were significantly lower than their respective B0 levels. Negative relationships existed between peak cortisol response (at time F30) versus total testosterone (at F90, r=-0.53, P<0.05; and at P24 h, r=-0.60, P<0.01). There were no significant relationships between prolactin and total or free testosterone. In conclusion, the present findings give credence to the hypothesis suggesting a linkage between the low resting testosterone found in endurance-trained runners and stress hormones, with respect to cortisol.

ugh
21 mei 2006, 13:31
http://answers.google.com/answers/threadview?id=175738

Lonneke
20 augustus 2006, 13:50
Sinds ruim 3 maanden gebruik ik antidepressiva. En wel 40 mg paroxetine, tegen angst- en paniekaanvallen.
Ik heb al jaren last van extreme haaruitval, maar sinds ongeveer een maand valt het meer uit dan ooit. Morgen toch maar eens naar de huisarts gaan....

Haaruitval wordt overigens niet genoemd als bijwerking op de bijsluiter van paroxetine.

Boom2
20 september 2006, 16:55
Hallo

Ik heb een blog gevonden met meer uitleg over stress en burnout. Er worden niet echt oplossingen gegeven, maar je kan wel in gewone mensentaal wat bijleren. Het kan maar helpen.

http://www.stressvrij.com/blog/

)Remco
10 februari 2008, 14:20
Hoi ,welk middel tegen haaruitval door nerveuze stress moet je eigenlijk nemen?

Oftewel welke middelen moet je slikken of smeren als je haaruitval hebt door onrust en stress?

Wie weet er meer hierover

CA.
10 februari 2008, 16:19
Ik vraag me af of hier wel middelen voor zijn. Ik denk dat de oplossing voor deze vorm van haaruitval toch echt het ontdekken en wegnemen van de oorzaak van de stress is.

henk1106
24 februari 2008, 11:19
Kaal door stress.


www.telegraaf.nl/buitenland/3379446/_Kale_man_krijgt_schadevergoeding__.html

Limbo
24 februari 2008, 18:37
Heeft die gozer geluk gehad. Bewijs maar eens dat je kaal bent geworden (1) door de stress (2) opgelopen in een bepaalde functie!!

Tiuri
1 juni 2008, 11:18
Interessant artikel over stress & haaruitval net verschenen:

Stress, Neurogenic Inflammation and Hair Loss

Inflammation, known in pattern balding as perifollicular inflammation, plays a significant, perhaps the most significant role in hair loss. Stress is known to exacerbate hair loss in those genetically pre-disposed, It has been assumed this was due to temporary elevations in cortisol . This article identifies a type of hair follicle inflammation that is specifically caused by stress, and identifies “Capsures” (a Resveratrol/Curcumin combo) as a way to remedy this inflammation. The systemic use of Resveratrol/Curcumin has already been shown to be effective in treating pattern hair loss in a patent filed by an Italian firm.

Andrea Marliani, Paolo Gigli e Daniele Campo
For many years, perhaps for even several decades, stress has been indicated as a possible cause of hair loss though, to tell the truth, there is no real proof of this.Some patients under stress show widespread hair loss, which is more noticeable in the central area just in front of the crown, while hair growth continues along the front hairline. Marino Salin calls this "incidenza nervosa."

This fact is well known to all those who are actively involved in hair care. But how it happens is not clear to anyone.

Biological response to stress usually takes place by way of the hypothalamus-hypophysis-surrenal gland axis. There is however another mode, involving a large number of interrelated peripheral neurotransmitters and hormones which are released by the non-myelinic nerve fibres of the skin and have a direct effect on the way an organism reacts to stress.

Psychological or physical stress sets off a chain of molecular reactions. It does this by way of the Nerve Growth Factor, the Substance P and Catecholamins. These are all key players which limit hair growth.

Each hair follicle has a rich nervous plexus. It's important and interesting to know that this follicular nervous plexus is directly connected with the cerebral cortex. The follicular nervous plexus is partly composed of motor fibres but it is mainly composed of sensory fibres and also of sympathetic non-myelinic noradrenergic free ended fibres.

Stimulated by Nerve Growth Factor, which increases under stress, the sensory fibres are able to liberate Substance P. Substance P is considered the main pain signal transmitter from the periphery to the nerve centres. Substance P attracts inflammation mediators. Substance P causes macrophage and mast cell degranulation with production of inflammatory cytokines from lymphocytes leading to induction and inhibition of the keratinocyte proliferation in the follicle and in the hair matrix and a videomicroscope will show a clear depressed erythematous ring around the infundibula. We are talking about neurogenic inflammation. Daniele Campo calls it "Psychogenetic Alopecia". For patients, who have no family history of Androgenetic Alopecia and show widespread hair loss which is more noticeable in the central area, just in the front of the crown, while hair growth continues along the front hairline, we need to consider a diagnosis of "Psychogenetic Alopecia".

Let us now consider the perifollicular sympathetic plexus. The sympathetic plexus is able to release noradrenaline into the intercellular perifollicular spaces and noradrenaline is a powerful vasoconstrictor and inhibitor of the adenil cyclase enzyme. If the adenil cyclase enzyme is inhibited or completely blocked the entire kinase system chain is slowed down and glycolysis, the pentose phosphate shunt and the Krebs cycle are also slowed down, if not completely blocked. If glycolysis stops, the hair's energetic metabolism is blocked and so are the mitoses of the hair matrix. The interruption of glucose metabolism turns off the supply of energy and ends the anagen phase. As we saw earlier, the sympathetic plexus is able to release noradrenaline into the intercellular and perifollicular spaces, The visible, and well-known, effect is horripilation.

But if there is excess adrenergic tone in the metabolic system, then there is also vasoconstriction, ischemia and hypoxia and if there is hypoxia, glycolysis leads to lactic acid.


Comment:
Other compounds that are reportedly effective in treating perifollicular inflammation are topically : Emu Oil, Ketoconazole (Nizoral Shampoo) and systemically, Green Tea Extract, Fish Oil, Viviscal (Marine Protein Extract), and Pomegranate Extract. Ashwaghanda ( specifically Sensoril extract) and Rhodiola are low cost adaptogenic herbs that enhance cognitive functioning and keep stress hormones (cortisol) at bay. A recent published study in fruit flys showed that Rhodiola significantly extended mean lifepan.

http://www.hairloss-research.org/LinkUpdateStress5-08.html

ibbi
1 juni 2008, 23:48
Interessant artikel. Ik merkte het in m'n eigen leven al dat ik onder stressperiodes meer haarverlies heb.

Weet iemand waar Resveratrol/Curcumin in zit? Ik kan het zo niet in een product terug vinden..

Noob
26 juli 2009, 21:24
Ik heb nog even het volgende stuk van Hairlosshelp afgehaald. Er zijn daar een hoop topics die de relatie CORTISOL en haaruitval behandelen.:

For all those on the boards who have discovered they have subclinical hypothyroidism (whether due to finasteride usage or not), but are confused because their hair appears to be both following the MPB pattern but also thinning all over at the same time (including back and sides)...

I would suggest getting your levels of thyroid hormones checked (TSH, total T4, free T4, total T3, free T3) but also getting your cortisol levels checked.

Why you ask?

Because there is a direct connection between cortisol levels (which are elevated by stress) and MPB. I just got my last round of bloodwork back and not only am I hypothyroid but my cortisol levels are highly elevated. Here's what I believe happened to me...

(1) I suffered a rapid series of traumatic events about 2 and a half years ago. This caused several months of chronic intense depression and stress which no doubt elevated cortisol levels.

Mechanism by which stress (and resulting cortisol elevation) causes MPB:
Stress elevates cortisol levels. Cortisol directly interferes with the activity of Progesterone by competing with it in the body. In the presence of elevated Cortisol, Progesterone cannot effectively do it's job. One job of Progesteron is to inhibit the conversion of Testosterone to DHT. Thus stress + elevated cortisol leads to elevated conversion of testosterone to DHT and Male Pattern Baldness.

(2) About three months after these events I noticed the first signs of MPB recession. They were very slight but enough to worry me further. After 9 months of seeing further recession I went on Propecia.

Mechanism by which Propecia can cause hypothyroidism:
Propecia results in increased estrogen (estradiol) in the body. Estradiol causes an elevation in the levels of TBG (thyroid binding globulin) which binds thyroid hormones so they cannot be used by the body. This results in subclinical (mild) hypothyroidism.

(3) Propecia likely caused my subclinical hypothyroidism by the mechanism above. One of the symptoms of hypothyroidism is diffuse thinning of hair over the entire head and body.

(4) Hypothyroidism, and the other hormonal imbalances now in place in the body, are themselves stressors on the body, which in turn serve to keep cortisol levels elevated. So does continues worrying about continued hairloss. Because of these two factors, cortisol levels, and thus DHT levels remain high, resulting in continued MPB progression.

There you have it. I think I have painted a perfect picture of what is causing my MPB at such an early age. I would be not at all surprised if similar mechanisms were not at work in many others. So the point is... next time you guys go for blood work for your thyroid, get your estrogen, estradiol, and cortisol levels checked as wells,

Bron: http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=10&threadid=36789&FTVAR_MSGDBTABLE=


Is het mogelijk om bij een "normale"bloedtest de cortisol levels te meten??

wax
28 juli 2009, 09:25
mijn haaruitval begon ook echt flink vaart te nemen toen ik 1 maand alleen maar stress had om school... echt mega druk en bang het niet te halen. Dat was serieus mijn ergste stress periode in mijn leven. Daarvoor altijd relax leven geleid eigenlijk nooit problemen met school. Of andere zaken waar ik me druk om maakte. Ik voel me sinds dien ook anders in mijn vel. Meer druk druk druk. Maar oke mischien moet ik gewoon lekker iets doen, sport ofzo om me af te reageren.

Majha of het nou daar aanlag... me vader was ook voor zijn 30e al kaal.
En aan mijn moeders kan is geen enkele kaalheid te bekennen tot aan de dood. Maybe een volwassen haarlijn meer niet. ( man had ik dat maar geërfd!!! ) Maar denk gewoon dat kaalheid dominant in de familie is en als iemand kaal is dat de kans groot is dat jij het ook krijgt.

neushoorn30
12 mei 2011, 13:27
Het hangt ervan af of je er gevoelig voor bent, maar stress kan zeker haaruitval veroorzaken als je er aanleg voor hebt. Dit kan door het hormoon DHT(erfelijk), maar ook door melkzuur. Melkzuur heeft een samenhang met stress die in de onderstaande bronnen wordt uitgewerkt.
Bronnen:
Een thread van haarweb zelf (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=1856)

rg1987
12 mei 2011, 14:24
Stress ıs van de vele kıllers op het gebıed van haaruıtval. Ik heb dıt zelf ondervonden tıjdens mıjn studıeperıode en omtrent het overlıjden van mıjn oma. Zoals het al vaker ıs gezegd ıs stress 1 van de vele factoren dıe tot haarverlıes kan lıjden. Maar ık denk dat ındıen haarverlıes optreed vanwege stress en je nıet aan AGA lıjdt dat dıt haar vanzelf wel terug komt. Het ıs mısschıen moeılıjk voor te stellen maar ık denk dat je je sterker moet opstellen tegen stress. Mısschıen moet je leren om nıet om de mınste dıngen te stressen. succes

Hanna
12 mei 2011, 14:54
Dat klopt inderdaad. ;)