PDA

View Full Version : Ik ben het af en toe helemaal zat!!!!


debje23
30 maart 2004, 17:48
Hallo allemaal,
Ik ben dus Debje23 en heb al eerder wat op deze site geplaatst dat is ongeveer zo een half jaar geleden, ik heb al zo een 3 jaar last van haaruitval toen was het eigenlijk niet zo erg ik besteede er niet zo veel aandacht aan tot dat het me toch wel op viel dat mijn haar steeds dunner werd. Ben toen een paar maal bij mijn huisarts geweest die lachte me min of meer uit en zei je hoeft echt niet bang te zijn voor een tumor hoor! Nou daar had ik zelf natuurlijk ook helemaal niet aan gedacht! Ik ben toen een half jaar gaan experimenteren met mijn anticonceptie pil, ik slikte de diane 35 al, ben toen naar de yasmin gestapt en dit gaf eigenlijk geen verschil, pas toen ik van de pil afging werd mijn haaruitval vreselijk!!! over de 300 haren vielen er uit! Deze verzamelde ik elke dag en dit werd door mij getelt!! Ik zag het echt helemaal niet meer zitten! Ik dacht echt nu ga ik kaal worden.
Toen ben ik weer terug gegaan naar mijn huisarts en toen ben ik dus doorgestuurt naar de dermatoloog dat was 2 maanden wachten en in spanning zitten! de dermatoloog vond idd dat ik erg veel haar verloor en heeft een trektest gedaan waar eigenlijk niks vreemds uitkwam, hij vertelde mij dat ik niet bang hoefde te zijn om kaal te worden want hij had gezien dat mijn haar aan de buitenkant beschadigt was hij zei dat dat mischien door het dieeten kon komen (was in korte tijd 10 kilo afgevallen) dus zijn advies was weinig met mijn haar doen en het moest binnen 3 maanden minder worden, ik ben in die 3 maanden weer met de pil begonnen en ben weer gewoon gaan eten en mijn haar los gaan dragen en een andere shampoo gaan gebruiken en het is inderdaad een heel stuk minder geworden.De kapper zei zelf dat ik enorm veel nieuwe haargroei had.
Mijn haaruitval is nu echt heel weinig alleen valt het me nu eigenlijk op dat ik van die kleine korte haartjes verlies terwijl ik zelf lange haren heb en dat maakt me enorm bang! gaan nu die nieuwe haartjes ook al uitvallen?
Ik ben weer de hele dag met mijn haarverlies bezig ik draag het liefste zwarte kleding omdat ik zo goed kan zien hoeveel haren ik verlies. deze verzamel ik en die tel ik dan aan het einde van de dag en ik kijk ze na op zwarte puntjes enz enz. Ik heb eigenlijk nergens zin in en durf amper in de spiegel te kijken want mijn haar is zo dun geworden! Overal waar ik kom vergelijk ik mijzelf met anderen en hun haar. Ik heb weer een afspraak bij de dermatoloog gemaakt en de assistente die zei dat ik me te veel zorgen maakte en dat ze het wel begreep maar dat het absoluut niet op andrognetica leek enz enz.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit allemaal zo typ. Mischien maakt iemand anders dit op het moment ook mee?

liefs Debbie

Mathilda
8 mei 2004, 00:11
Hallo Debbie!
Jouw haaruitval is wellicht veroorzaakt door de anti-conceptiepil (met name de diane-35 is berucht). Deze pil kan zowel tijdens als na gebruik haaruitval veroorzaken. De oorzaak is onbekend, en ook erg tegenstrijdig omdat het juist mannelijk hormoon tegengaat. En dus ook soms vrouwen kan helpen haaruitval juist bestrijden wanneer mannelijk hormoon de oorzaak is.
Feit blijft dat veel vrouwen soortgelijke klachten melden als jij hebt. En bij jou waren mannelijke hormonen nooit de oorzaak.
Mijn advies: Gooi die anticonceptie in de vuilnis. Laat je ferritine en ijzer prikken bij de huisarts. Vooral ferritine is belangrijk (dat is de voorraad ijzer in je lichaam. Is deze beneden de 70 dan is dat te weinig om nieuwe haargroei te bevorderen. Slik vervolgens een goed ijzersupplement om alles te stabiliseren. En heb vervolgens geduld.
Veel succes.

debje23
12 mei 2004, 14:41
Bedankt voor je reactie,
ik heb het bij mijn dermatoloog nagevraagt, mijn ferritine gehalte was 40 en dat is genoeg vertelde hij mij.
Heb jij gehoort dat dat 70 moet zijn?
Ik hoop dat je me meer kan vertellen of mischien iemand anders?
Alvast bedankt en liefs Debbie