PDA

View Full Version : meisje van 17 :(


Andastra
8 mei 2004, 15:34
Hey, ik ben 17 jaar, bijna 18 en 'k heb alopecia androgenetica... 'k weet dit nu al 'n maand... De dermatoloog heeft me minoxidil voorgeschreven en 'k moet m'n bloed laten controleren. Moet op 1 juli teruggaan en dan zal ie zeggen of 'k de diane 35 pil zal moeten nemen of niet en of er nog andere maatregelen moeten getroffen worden.

Ik ben bang, doodsbang, ik wil niet kaal worden, ben 'k nog veel te jong voor, en ben dan nog wel 'n meisje, bij vrouwen wordt kaalheid veel minder geaccepteerd dan bij mannen en ik, mjah :confused:

volgens wat ik weet is m'n dermatoloog heel betrouwbaar, en hij gaat nt overhaast te werk. Zoals ik bij Eefje lees bijvoorbeeld dat ze nu al finasterine gebruikt, waarvan eigenlijk nog niet bewezen is dat 't bij vrouwen werkt + verhoogt de kans op borstkanker en je kan dan niet zwanger worden... Ik denk dat 'k dan nog liever kaal word... Ben nog wel heel jong, maar liever 'n leven met 'n pruik dan 'n leven zonder kinderen...

pindakaas
8 mei 2004, 15:57
Hi, weet je toevallig ook welke minoxidil jij voorgeschreven krijgt? (i.v.m. de sterkte, je hebt 2% en 5%) Probeer je kaalheid i.i.g. zoveel mogelijk te voorkomen met topicals en ipv. pillen (fina, duta etc.) Zeker vanwege het feit dat je nog 'jong' bent.

I.i.g. veel sterkte!

The Dude
8 mei 2004, 16:07
Hey Andastra

Ik ben een jongen van 17 ook bijna 18 en ik het ook al last van haarverlies en weet dat het helemaal niet fijn is om het zo vroeg te hebben. Mijn Dermatoloog heeft mij fina voorgeschreven en het lijkt wel te helpen maar voor hoe lang?? :confused:

Veel sterkte alvast!!!

Tiuri
8 mei 2004, 17:04
Hi, weet je toevallig ook welke minoxidil jij voorgeschreven krijgt? (i.v.m. de sterkte, je hebt 2% en 5%) Probeer je kaalheid i.i.g. zoveel mogelijk te voorkomen met topicals en ipv. pillen (fina, duta etc.) Zeker vanwege het feit dat je nog 'jong' bent.

I.i.g. veel sterkte!

Met topicals bedoelt pindakaas dingen die je extern op je hoofd kan smeren, zoals minoxidil. Dit in tegenstelling tot pillen, bijvoorbeeld finasteride, een middel tegen kaalheid voor mannen. Vrouwen mogen dat niet slikken.
Ik dacht dat je het anders misschien niet zou snappen ;)

Kaal worden is extreem KLOTE, al helemaal voor meiden, dus ik wens je alle sterkte en wie weet vind je een goeie oplossing.

Eefje
8 mei 2004, 17:17
Met topicals bedoelt pindakaas dingen die je extern op je hoofd kan smeren, zoals minoxidil. Dit in tegenstelling tot pillen, bijvoorbeeld finasteride, een middel tegen kaalheid voor mannen. Vrouwen mogen dat niet slikken.
Ik dacht dat je het anders misschien niet zou snappen ;)

Kaal worden is extreem KLOTE, al helemaal voor meiden, dus ik wens je alle sterkte en wie weet vind je een goeie oplossing.

finaasteride mogen vrouwen wel slikken hoor. en je kan wel zwanger worden als je maar een jaar wacht zodat de stof uit je lichaam is verdwenen.

Tiuri
8 mei 2004, 18:25
finaasteride mogen vrouwen wel slikken hoor. en je kan wel zwanger worden als je maar een jaar wacht zodat de stof uit je lichaam is verdwenen.

Klopt eefje, je hebt helemaal gelijk. sorry dak niet helemaal duidelijk was. Hoe lang slik jij nu eigenlij fina evelien? en heeft ut al resultaat?

Eefje
8 mei 2004, 18:28
Klopt eefje, je hebt helemaal gelijk. sorry dak niet helemaal duidelijk was. Hoe lang slik jij nu eigenlij fina evelien? en heeft ut al resultaat?

ik slik het vanaf 14-02-2004 en ik merk nog niks
maar duurt ook wel een jaar voor ik resultaat krijg

Jaapie
8 mei 2004, 18:36
fina heeft voor vrouwen ook nog een aantal andere gunstige bijwerkingen.
1. Minder lichaamshaar
2. Grotere borsten :P

pindakaas
8 mei 2004, 18:40
Maar als negatieve,

1. ze worden er dikker van...

Eefje
8 mei 2004, 18:42
Maar als negatieve,

1. ze worden er dikker van...

vandaar dat ik nog meer vet heb :mad:

Eefje
8 mei 2004, 18:47
fina heeft voor vrouwen ook nog een aantal andere gunstige bijwerkingen.
1. Minder lichaamshaar
2. Grotere borsten :P


O HAHAHAHAHA

Andastra
8 mei 2004, 18:50
In België mogen vrouwen nog geen finas nemen... M'n dermatoloog zei toch zoiets, en al helemaal nt op zo'n jonge leeftijd... Hij zegt dat 't een te zwaar medicijn is en dat de doeltreffendheid bij vrouwen nog steeds niet is bewezen.

Hij gaf me ook hoop door te zeggen dat 't bij mannen (dus met finas) kan gestabiliseerd worden, dus dat het nog max. 10 jaar zal duren eer ze 't bij vrouwen kunnen stoppen. Maarja, 10 jaar, wat kan er daar niet allemaal voor gebeuren :confused:

En mijn minoxidil is 2%, uit onderzoeken is gebleken dat de 5% bij vrouwen geen beter resultaat geeft, maar bij mannen wel... (nt eerlijk!)

En ik heb al héél veel opgezocht, dus weet er al heel wat van, maar 't stemt me niet direct geruster :(

Eefje
8 mei 2004, 18:52
In België mogen vrouwen nog geen finas nemen... M'n dermatoloog zei toch zoiets, en al helemaal nt op zo'n jonge leeftijd... Hij zegt dat 't een te zwaar medicijn is en dat de doeltreffendheid bij vrouwen nog steeds niet is bewezen.

Hij gaf me ook hoop door te zeggen dat 't bij mannen (dus met finas) kan gestabiliseerd worden, dus dat het nog max. 10 jaar zal duren eer ze 't bij vrouwen kunnen stoppen. Maarja, 10 jaar, wat kan er daar niet allemaal voor gebeuren :confused:

En mijn minoxidil is 2%, uit onderzoeken is gebleken dat de 5% bij vrouwen geen beter resultaat geeft, maar bij mannen wel... (nt eerlijk!)

En ik heb al héél veel opgezocht, dus weet er al heel wat van, maar 't stemt me niet direct geruster :(

hmm ik hoor hier toch allemaal dingen en ik weet niet of ik het moet geloven, maar als die finasteride niet helpt of ik krijg er een ziekte van klaag ik die vent wel aan ofzo

Andastra
8 mei 2004, 18:58
Als mijn diagnose verkeerd is klaag ik mijn vent ook aan, want eens je begint met minoxidil moet je het "voor de rest van je leven, voor altijd, pour toujours" (ik quote hem) blijven gebruiken :(

Eefje
8 mei 2004, 19:06
Als mijn diagnose verkeerd is klaag ik mijn vent ook aan, want eens je begint met minoxidil moet je het "voor de rest van je leven, voor altijd, pour toujours" (ik quote hem) blijven gebruiken :(

boersma???

Andastra
8 mei 2004, 19:09
Nee, Suys, ik ben van België he :cool:

Eefje
8 mei 2004, 19:19
Nee, Suys, ik ben van België he :cool:

aah oke :)

Andastra
8 mei 2004, 20:37
hmmmz, bijkomend vraagje: als je zo aan 't haar trekt waar mannen bakkebaarden hebben, zo donsachtig haar, komt er dan ook zo superveel mee? :confused:

alléja, bij mij als 'k aan 't haar rond m'n oren trek dan valt 't echt massaal uit, bij de rest van m'n haar is dat nt zo... is dat bij jullie ook zo?

Eefje
8 mei 2004, 21:11
hmmmz, bijkomend vraagje: als je zo aan 't haar trekt waar mannen bakkebaarden hebben, zo donsachtig haar, komt er dan ook zo superveel mee? :confused:

alléja, bij mij als 'k aan 't haar rond m'n oren trek dan valt 't echt massaal uit, bij de rest van m'n haar is dat nt zo... is dat bij jullie ook zo?

ik trek er niks uit, bij mij zit het nog goed vast ofzo

Andastra
8 mei 2004, 21:14
hmmmz, uitermate vreemd moet ik zeggen :confused:

Eefje
8 mei 2004, 22:15
hmmmz, uitermate vreemd moet ik zeggen :confused:

ja inderdaad :confused: komt er echt veel haar mee? en trek je er hard aan?

Tiuri
9 mei 2004, 09:58
In België mogen vrouwen nog geen finas nemen... M'n dermatoloog zei toch zoiets, en al helemaal nt op zo'n jonge leeftijd... Hij zegt dat 't een te zwaar medicijn is en dat de doeltreffendheid bij vrouwen nog steeds niet is bewezen.

In de bijsluiter van Propecia (met 1 mg finasteride) staat ook dat de werking bij vrouwen uit onderzoek niet is gebleken.... maar het is niet slecht dat Boersma het voorschrijft denk ik, hij is er zelf van overtuigd dat het wel werkt bij vrouwen en hij geeft t ook aan z'n eigen moeder.

Andastra
9 mei 2004, 10:14
Trek er niet superhard aan en er komt echt wel enorm veel mee, iedere keer 10 haren ofzo... Echt eng :confused:

Eefje
9 mei 2004, 11:59
Trek er niet superhard aan en er komt echt wel enorm veel mee, iedere keer 10 haren ofzo... Echt eng :confused:

hmm da's niet goed he!
bij mij is het helemaal niet als ik eraan trek ofzo, heb er geen last van.

Andastra
9 mei 2004, 12:30
alweer een bewijs dat ik geen alopecia androgenetica heb maar een andere ziekte die mss maar tijdelijk is? *hoopvol*

Eefje
9 mei 2004, 13:19
alweer een bewijs dat ik geen alopecia androgenetica heb maar een andere ziekte die mss maar tijdelijk is? *hoopvol*

alopecia areata?

Andastra
9 mei 2004, 13:23
misschien, of misschien nog iets helemaal anders... 't wordt afwachten...

Eefje
9 mei 2004, 13:31
misschien, of misschien nog iets helemaal anders... 't wordt afwachten...

Ben benieuwd wat eruit komt.
succes

Jaapie
9 mei 2004, 13:54
Ik hoop niet voor je dat je alopecia areata hebt. Vraag aan de dokter of hij je schildklierhormonen wil testen.

Andastra
9 mei 2004, 16:02
Is alopecia areata erger? :confused:

ugh
10 mei 2004, 23:56
Hoe heeft je dermatoloog vastgesteld dat je Alopecia Androgenetica (AGA) hebt?

Andastra
11 mei 2004, 16:37
Heeft halve minuut naar m'n haar gekeken en dat dan gezegd

ugh
11 mei 2004, 20:21
Heeft halve minuut naar m'n haar gekeken en dat dan gezegdIk zou ik in jouw geval minimaal een bloedtest willen om o.a. ijzer- en B12 gehalte te testen.

Heb je ook haarproblemen aan de zijkant (net boven de oren) en achterkant?

Andastra
11 mei 2004, 20:25
Net boven de oren heel erg, achterkant nt

Andastra
15 mei 2004, 10:09
Hmmmz, ben tot de vaststelling gekomen dat 't haar op m'n achterhoofd ook uitvalt... Ietsjes minder, maar toch nog veel... En redelijk sterk in m'n nek... Kan 'k hieruit afleiden dat 'k geen alopecia androgenetica heb?

Tiuri
15 mei 2004, 13:09
Hmmmz, ben tot de vaststelling gekomen dat 't haar op m'n achterhoofd ook uitvalt... Ietsjes minder, maar toch nog veel... En redelijk sterk in m'n nek... Kan 'k hieruit afleiden dat 'k geen alopecia androgenetica heb?

lijkt volgens mij meer op Alopecia Areata, maar ik ben geen dermatoloog. Ik zou nog ff ergens een second opinion vragen.

Andastra
15 mei 2004, 13:28
Ben maar begonnen met Cystine (zink) te nemen, kan nooit kwaad he...

Aangezien 'k ook broze nagels heb ligt 't mss gewoon aan 'n tekort aan zink

ugh
17 mei 2004, 18:37
Als je toch bezig bent, dan zou je ook meteen een multivitamine en een B-complex kunnen nemen. Eventueel wat extra biotine en wat bepaalde aminozuren.

Cystine is trouwens geen Zink als je dat bedoelde met "(Cystine (zink)".

Als je supplementen (multivitamine etc) neemt, kan het misschien wel lastiger zijn om de oorzaak te vinden bij een bloedtest.

Andastra
17 mei 2004, 18:43
Dat risico neem ik dan maar... Zal voorlopig wel nix anders meer bijnemen, en zal voor de rest wachten op de resultaten van m'n bloedonderzoek...

Andastra
21 mei 2004, 17:29
okay, help, er komt weeral schrikwekkend veel haar mee als 'k zacht aan 't haar net boven m'n oren trek, ik vind dat doodeng en dat past toch helemaal niet bij alopecia androgenetica??? :confused:

ugh
21 mei 2004, 23:04
okay, help, er komt weeral schrikwekkend veel haar mee als 'k zacht aan 't haar net boven m'n oren trek, ik vind dat doodeng en dat past toch helemaal niet bij alopecia androgenetica??? :confused:Misschien is het AA (Alopecia Areata).
Neem ook een kijkje op het AA-(sub)forum.
http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=22

Andastra
26 mei 2004, 17:55
ik heb zo de indruk dat m'n haaruitval begint te minderen :) al 2 wabeurten zeker 'n derde minder haar verloren en in de loop van de dag ook minder... Heb ook de indruk dat m'n haar minder "los" in m'n hoofd zit :) *gelukkig + hernieuwde hoop* :)

The Dude
26 mei 2004, 20:34
:D Veel succes nog!!
Groetjes van een landgenoot :P

Andastra
4 juni 2004, 19:00
:) :) Waaaaaaaaaaaaaaaaah, vanmorgen m'n haar gewassen en 't viel mss nog 20% uit van wat 't oorspronkelijk uitviel! *springt & danst & huppelt & zingt* :) :)

Cloud
4 juni 2004, 23:27
:D :cool: :) ;)

Andastra
6 juni 2004, 17:12
Pffffft, is alweer veel haar uitgevallen vandaag en morgen moet 'k het wassen... 't Zal zeker weer superveel haar uitvallen dan :( *alle hoop verloren*

Tiuri
6 juni 2004, 18:27
Pffffft, is alweer veel haar uitgevallen vandaag en morgen moet 'k het wassen... 't Zal zeker weer superveel haar uitvallen dan :( *alle hoop verloren*

probeer je stemming niet af te laten hangen van resultaten die je op de korte termijn boekt of tegenslagen die je op de korte termijn te verwerken krijgt. Een dag heel veel uitval hoeft niets te zeggen, een dag zonder uitval ook niet.

Het gaat erom wat je over een langere periode (maanden, jaren) bereikt.

Andastra
6 juni 2004, 18:31
Ik heb geen geduld om maanden of jaren te wachten, ik wil nu weten of 't iets uithaalt waar 'k mee bezig ben of niet :(

Cloud
6 juni 2004, 20:10
Geduld, Andastra, je kan pas na 3 of 4 maanden weten of minoxidil voor je werkt of niet. Is niet leuk dat wachten, ik weet het wel.

Cloud.

Andastra
11 juni 2004, 17:56
*getting depressed*

Andastra
15 juni 2004, 19:51
Mijn hoofd jeukt, mijn haar valt uit en kan er zooooo niet meer tegen *huilt*

ugh
15 juni 2004, 19:53
Rooscure/nizoral shampoo al eens geprobeerd? Bijv. 2x per week.

Jeuk zou misschien met ontstekingen (onderhuids misschien) te maken kunnen hebben. Rooscure/nizoral zou ontstekings remmend werken.

Andastra
15 juni 2004, 20:59
Heb vanmiddag beetje opgezocht over Nizoral (aangezien 'k van België ben) en 'k ga er morgenochtend om, 'k hoop dat 't vooral iets aan die jeuk zal doen, want 'k word er gek van :confused:

Fosiel
18 juli 2004, 19:56
Heeft de dermatoloog je ook geen shampoo voorgeschreven tegen de jeuk dan? Ik gebruik T-gel shampoo van bij de apotheek (zonder voorschrift maar wel op aanraden van de dermatoloog).

Overigens wil ik ook nog es reageren op het volgende:

Hi, weet je toevallig ook welke minoxidil jij voorgeschreven krijgt? (i.v.m. de sterkte, je hebt 2% en 5%)
...


Je hebt minoxidil van 2% tot 5%, niet enkel 2% en 5%. Ik ben begonnen met 2% (voor 3 maand geloof ik) daarna 6 maand 3% en nu voor 6 maand 4%.