PDA

View Full Version : Ferritine gehalte,


debje23
12 mei 2004, 16:12
Hallo
ik wou vragen of iemand weet wat het ferritine gehalte moet zijn, ik las hier op het forum boven de 70 voor nieuwe haargroei, Maar mijn dermatoloog is het hier niet mee eens volgens hem moet het tussen de 10 en 140 zijn.
De mijne was 40 wie kan me helpen?

Grtz Debbie

Juul
24 mei 2004, 15:08
Hoi Debje,

Je kunt via bijv. Google heel veel informatie vinden over het ferritinegehalte en de normaalwaarden in het bloed. Ook als je 'ijzerrijke voeding' intoetst krijg je veel informatie.

Naast een ijzerkuur kun je via je voeding ook extra ijzer innemen. Veel ijzer zit o.a. in rood vlees, sardines, cacao, peterselie, eierdooiers, artisjok, courgette, sla, tuinbonen, bruine/witte bonen, linzen, volkorenbrood. Bijvoorbeeld een bruine boterham met appelstroop of Hero fruitstroop met een glas uitgeperste sinaasappelsap = een ijzerbom en nog lekker ook (maar dat is natuurlijk persoonlijk).

Succes ermee en eet smakelijk!

Groet,

Juul

sigur
12 augustus 2005, 11:37
h'e meiden!

De uitslag van mijn ferritinegehalte, was volgens de huisarts 22.
Is dat erg weinig?
Denken jullie dat het een positieve uitwerking kan hebben op mijn haar als ik zorg dat het f. gehalte omhoog gaat?
Kun je trouwens ook hoofdhuid problemen krijgen door een te laag f, gehalte?
En hoeveel mg. adviseren jullie om per dag te slikken als het gehalte op 22 staat?

Ik weet trouwens niet hoe hoog mijn gehalte op het moment is, omdat de uitslag van de bloedtest alweer een half jaar oud is. Omdat de huisarts me toen vertelde dat mijn bloed goed was, heb ik hem niets gevraagd over mijn F. gehalt, dit heb ik hem afgelopen woensdag gevraagt. Binnenkort volgt er een nieuwe bloedtest.
Maar afgaande van die 22, wat vinden jullie daarvan? Veel te laag? Hoeveel mg. heb ik per dag nodig om deze omhoog te schroeven? Voor die bloedtest slikte ik al een tijd davitamon 100 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, dus ik vind het zo vreemd dat ie toch zo laag is.
O, ja en ik ben al zo'n 7 jaar vegetarisch en ben beslist niet van plan dit te veranderen.

Alvast bedankt, voor een eventuele reactie!
Liefs van Sigur!

Georgie
12 augustus 2005, 11:48
Een ferritinegehalte van 22 is te laag. Het zou, volgens wat ik zo lees op de diverse "haarfora" echt rond de 70 moeten liggen.

In de 10 tot 140 die wordt aangehouden, is 10 een ABSOLUTE ondergrens. Ik had zelf 14, en volgens de ene huisarts was dat geen probleem, terwijl de ander het echt veel te laag vond.

Vaak zijn bij een laag ferritinegehalte ook de andere mineraalwaarden te laag, en dat is sowieso funest voor je haar. Een goed middel om te slikken volgens mijn acupuncturist is Mineral Max, van Orthica. Ik heb dat zelf een maand geslikt, neem nu een halve dosis, en mijn haar is gaan groeien. Maar dat wijt ik meer aan de Minox eigenlijk:cool: .

De ijzertabletten van de huisarts zijn vervelend: je krijgt er verstopping van e.d.
Neem in ieder geval een organisch ijzerpreparaat.

sigur
12 augustus 2005, 12:20
Heel erg bedankt voor je antwoordt Georgie!
Zijn ijzertabletten van het kruitvat ok'e?

Georgie
13 augustus 2005, 08:57
Ik heb ook wel eens de ijzertabletten van Sunwell gehad, te verkrijgen bij het Kruidvat.

De "opneembaarheid" van ijzer verschilt nogal eens. Eigenlijk is organische ijzer in voeding het beste.