PDA

View Full Version : Hoog testosteron? Eet meer eiwit!


pindakaas
21 mei 2004, 14:01
Kun je je testosteronserum opvoeren door je inname van eiwit te verlagen? De brievenschrijver die hieronder aan het woord komt denkt van wel. Controversieel? Ja. Maar onzin? Nee. Iemand die een studie uit een tijdschrift als PNAS heeft om zijn stelling te onderbouwen vertelt geen onzin.

'Jarenlang heb ik problemen gehad met mijn testosteron. Van alles heb ik geprobeerd. Niets hielp. Maar ik geloof dat ik nu de oplossing heb gevonden. Mijn spiermassa is toegenomen, vooral in mijn schouders, borst en bovenrug. Mijn spieren zijn harder en mijn baard groeit sneller. En dat allemaal door de hoeveelheid eiwit in mijn dieet te verlagen.'

'Ik eet nu dagelijks 0,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. De helft van wat de boekjes aanbevelen: 1,4 gram per kilo lichaamsgewicht. Dat advies heb ik jarenlang gevolgd. En jarenlang heb ik gekampt met een laag libido, spierzwakte en vermoeidheid. Dat is nu eindelijk voorbij.'

'Ik vond op het web een onderzoek uit 1983, waarin onderzoekers aan gezonde en mannelijke proefpersonen een dieet met veel eiwit gaven. Na twee weken kregen de mannen een dieet met veel koolhydraten.'

'Toen de onderzoekers de hormoonhuishouding van de mannen tijdens hun eiwitperiode vergeleken met die van hun koolhydraatperiode, zagen ze dat tijdens de eerste fase het enzym 5 alfa reductase minder actief was. Dat enzym zorgt voor de omzetting van testosteron in DHT.'

'DHT hecht makkelijk aan de androgeenreceptor dan testosteron. DHT heeft ook geen remmende werking op de stuurhormonen, die de testes aanzetten om meer testosteron te maken. Als er meer testosteron omzet in DHT, dan betekent dat dus meer androgeenreceptoren die een groeiprikkel naar je spieren sturen.'

'Mijn theorie is dat ik behoor tot een groep mensen die van nature weinig 4- en 5 alpha reductase in hun lichaam hebben. Voor die groep werkt een dieet met veel eiwit averechts.'


Bron: Ergogenics (http://www.ergogenics.org/eiwit8.html)

ugh
21 mei 2004, 15:41
Goede info Pindakaas.

Omdat je vaak veel info copy/paste, is het misschien handig om deze info te quoten. Persoonlijk vind ik dat dit een post iets overzichtelijker maakt, omdat er dan duidelijk onderscheid is tussen je eigen tekst en dat van een ander.

Jaapie
21 mei 2004, 15:49
Het is nogal ongeloofwaardig. Spieren bouw je door eiwitten te consumeren, bij een teveel aan eiwit inname wordt je vet. Ik denk dat die vent gewoon teveel innam, nadat ie minder eiwit ging eten zakte zijn vet %. Waardoor hij gespierder leek.
:)

pindakaas
21 mei 2004, 15:57
Omdat je vaak veel info copy/paste, is het misschien handig om deze info te quoten. Persoonlijk vind ik dat dit een post iets overzichtelijker maakt, omdat er dan duidelijk onderscheid is tussen je eigen tekst en dat van een ander.

Normaal gesproken geef ik, mits er tekst van mij bij staat, de 'geleende tekst' een ander kleurtje. Maar je zou het ook net zo goed kunnen quoten.