PDA

View Full Version : Testosteron en talg.


Haarmannetje
21 juni 2004, 16:53
We weten allemaal wel dat AGA het gevolg is van testosteron en in het bijzonder de omzetting van dit hormoon in DHT. Maar in beginsel ligt testosteron dus aan de basis. Daarnaast is testosteron ook verantwoordelijk voor de verdere lichaamsbeharing en alle andere typische mannelijke kenmerken. Maar nu is het ook zo dat talgklieren onder invloed staan van testosteron.

Ik zelf heb een vrij vette huid: neus, voorhoofd, hoofdhuid en bovenrug. Ik leidt, zoals jullie weten, ook aan AGA. Verder ben ik vrij veel behaard op het lichaam. Niet zoveel dat ik het niet meer mooi vind, maar toch wel dusdanig dat ik eraan kan afleiden ik in ieder geval niet te weinig testosteron produceer :). Maar oke, er is dus tevens een relatie bekend tussen talgafscheiding (op de hoofdhuid) en haaruitval.

Mijn vraag is in hoeverre deze talgafscheiding daadwerkelijk kan worden genormaliseerd. Er zijn shampoo's en andere middeltjes die beweren de hoofdhuid te kunnen normaliseren, maar ik denk dat wanneer de talgproductie ook op de neus en het voorhoofd bijvoorbeeld overmatig is, deze middelen niet zullen werken. Het is dan namelijk, zo denk ik, echt een intern 'probleem': testosteron.

Wie van jullie heeft wel eens een uitvoerig bloedonderzoek laten doen waarbij ook gekeken is naar het testosterongehalte (of het androgenengehalte in het algemeen)? Wat waren de resultaten?

Andastra
21 juni 2004, 18:20
Zal 'k je op 1 juli weten te zeggen :)

Heb zelf ook androgenetica en 'n vette hoofdhuid en neus en voorhoofd en oren, dusja :) nog paar daagjes geduld ;)

MauZ
21 juni 2004, 18:29
Ik ben ook zeer benieuwd!

Ik heb precies hetzelfde probleem. Tijdens het gebruik van Propecia is de talgafscheiding etc alleen maar erger geworden. Boverndien de haaruitval ook, hetgeen nog steeds niet gestabiliseerd is. Denk toch dat de oorzaak van mij haaruitval ergens anders naartoe is te herleiden (stress, tegen een burn-out aanzitten).

Groet MauZ

DHTkiller
21 juni 2004, 20:49
Op hairsite had ik wel eens gelezen dat DHT van 5ar type 1 de boosdoener zou zijn bij overmatige talgproduktie. Trouwens, de hoeveelheid 5ar 1 is minimaal 20 maal hoger dan de type 2 in de huid en hoofdhuid, misschien daarom dat fina de talgproduktie nauwelijks of niet aanpakt.

Noodlesoup
21 juni 2004, 21:15
Ik was mijzelf de laatste tijd met Uni Cura zeep. Mijn hoofdhuid en vooral mijn neus zijn minder vettig dan met gebruik van normale zeep.

Super Cow
21 juni 2004, 23:13
Ik heb een vrij vette hoofdhuid en rond de neus. Maar ik ben zeer licht behaard. Ik heb lichte beharing op mijn benen. Mijn armen/buik/rug en borstkast niet tot nauwelijks. En ik ben 22 jaar.

Wat ik ook wel eens lees is dat testosteron dus de veroorzaker is voor lichaamsbeharing, maar is het ook de veroorzaker van het karakter?, bijvoorbeeld hoe snel wordt je kwaad?

Wat ik dus bedoel te zeggen, ik ben bijna nooit kwaad te krijgen, ik heb weinig lichaamsbeharing (wat zou duiden op lager testosteron) en toch heb ik last van DHT hormoon :(

Noodlesoup
21 juni 2004, 23:31
Ik heb heb wel veel haar op mijn benen en armen, maar haast geen borsthaar. Wel heb ik een flinke baardgroei. Volgens mij is je hoeveelheid lichaamsbeharing ook erfelijk vastgelegd. Aziaten hebben allemaal haast geen borsthaar, en weinig baardgroei.

Andastra
22 juni 2004, 12:25
Ik ben voor 'n vrouw behoorlijk sterk behaard (armen en benen dan wel, gelukkig rug en borst niet ;) ) word héél snel kwaad, ook heel opvliegend, heb heel veel zin in seks, dus ik heb denk ik wel 'n heel hoog testosteron-gehalte en heb ook 'n heel vette huid...