PDA

View Full Version : haaruitval na staken diana35 anticonceptie


brigitxxx
29 juni 2004, 10:02
Ik ben net lid van dit forum en ben werkelijk mezelf kapotgeschrokken. Ik dacht werkelijk dat het aan mij lag maar blijkbaar zijn er meer vrouwen die haaruitval kregen na het staken van diana35. Door een medische aandoening mag ik geen pil meer slikken. Toen ik zes jaar geleden met deze pil begon (ik was toen 28) had ik beslist geen haaruitval. Nu komt het al vijf maanden met soms wel 200 of meer haren per dag eruitzetten. Kan iemand die deze ervaring ook heeft mij vertellen of het ook wellicht nog stopt? Ook lees ik wel over haren die uitvallen waar een zwart puntje aanzit. Bij mij is dit niet het geval, er zitten kleine witte puntjes aan. Ben werkelijk wanhopig, terwijl ik me terdege bewust ben van het feit dat er zat mensen zijn die er al veel langer mee lopen.

jennifer
29 juni 2004, 10:34
Hoi Brigitxxx,

Ook ik stond er versteld van hoeveel vrouwen last hebben van deze aandoening. Ben zelf ook pas een paar weken lid en kan me maar niet losrukken van alle informatie die op deze website te vinden is. Het is soms erg emotioneel omdat het zo verschrikkelijk herkenbaar is, maar toch voel je je hierdoor een stuk sterker.
De informatie heb je ook gewoon nodig omdat je net als alle anderen de beste oplossing zoekt. Het is alleen heel persoonsgebonden hoe de haaruitval verloopt, en je zult altijd moeten proberen en afwegen wat voor jou zelf het beste is. Heel veel sterkte toegewenst!
Zelf heb ik ook na gebruik van de pil haaruitval gekregen. Ik ben nu 47, en vorig jaar ben ik gestopt met de pil en is de ellende begonnen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de pil, en volgens mij maakt het niet uit welke je gebruikt, een remmende invloed heeft gehad op dit proces. Mijn kapper heeft wel vaak aan me gevraagd of ik misschien een tijd ziek was geweest, omdat er zoveel korte haren doorheen groeiden. Maar van extreme haaruitval tijdens het pilgebruik (30 jaar lang) heb nooit zo veel gemerkt.
Ik zit nog steeds met gigantisch veel vragen, maar de eerste stap is naar de dermatoloog en een bloedtest laten doen om alle mogelijke andere oorzaken uit te sluiten. Wanneer er dan toch vastgesteld wordt dat het (misschien) Alopecia androgenetica of A.areata is, kun je weer verder naar mogelijke oplossingen.
Nou, ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik wordt zelf een stuk rustiger als ik weet dat er meer zijn die deze onvoorspelbare aandoening hebben en wanneer ik de ervaringen lees met b.v bepaalde medicijnen enz.

Groeten , Jennifer

Saar
29 juni 2004, 11:35
Wat Jennifeer zegt zit wel wat in:
Zelf heb ik ook na gebruik van de pil haaruitval gekregen. Ik ben nu 47, en vorig jaar ben ik gestopt met de pil en is de ellende begonnen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de pil, en volgens mij maakt het niet uit welke je gebruikt, een remmende invloed heeft gehad op dit proces.

Ik heb ong. 4 jaar de pil geslikt maar weet zeker dat ik nooit meer van mn leven aan de pil ga...Ik ben nu ruim een jaar gestopt en mn hormoonhuishouding is nou nog niet inorde :mad: En 3 maand nadat ik was gestopt met de pil is mn A. Areata ook weer terug gekomen

jennifer
29 juni 2004, 12:42
Hoi Saar,

Mijn laatste pil was trouwens wel de Diane-pil, die had ik toen plm. 3 maanden geslikt. Sinsdien dus haaruitval. Maar een tijdje daarvoor was ik ook al eens gestopt met de pil, dat was toen na een paar maanden Ministat gebruikt te hebben. Toen viel m'n haar ook erg uit. Vandaar dat ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke pil je slikte. In mijn geval heb ik hem wel erg lang (30 jaar) gebruikt. Nu denk ik wel eens dat die pil de gevoeligheid voor het mannelijk hormoon heeft opgewekt. Dat is een van de vragen die ik m'n dermatoloog voor zal leggen. Maar eerst wil ik de hormoontest en de bloedtest afwachten. Wel opvallend dat jouw hormoonspiegel nog steeds niet hersteld is. Ben benieuwd wat er bij mij uitkomt. Dat hoor ik pas over een week.
Wat ik dus ook heel vreemd vind is het feit dat mijn huisarts nog nooit van de relatie stoppen met de pil /haaruitval had gehoord. Soms lijkt het wel of die pil heilig verklaard wordt. Ook wordt de Diane-pil vaak voorgeschreven tegen deze vorm van haaruitval. Dat het slechts werkt zolang je hem gebruikt,(trouwens ook niet altijd) brengt je volgens mij wel in een vicieuze cirkel.
Ik heb grote twijfels bij het gebruik van deze pil gekregen, en al die andere middelen lijken me eigenlijk nog erger . Van alles denk ik nu op dit moment: Het middel is erger dan de kwaal.
Misschien denk ik er over een tijdje anders over maar op dit moment durf ik nog geen enkel middel aan, en probeer zo gezond mogelijk te eten, en voorzichtig met m'n haar om te gaan.
Verder gebruikte ik altijd hennapoeder om het te verven omdat ik daar geen irritatie van had, maar zelfs daar begin ik nu aan t twijfelen na jaren van gebruik.
Pffft.......Enkele weken geleden was ik een stuk zorgelozer. Zou die grauwsluier nog wel eens optrekken?

Jennifer

sandra24
29 juni 2004, 16:18
Hallo,
zoals ik al eerder heb gepost, ben ik via de alternatieve weg aan het uitproberen. De vorige keer dat ik bij mijn arts was, vond ze ook dat mijn hormonen niet in balans waren, ik had teveel testosteron. Ze heeft de pil bij me getest, die ik nu 2 jaar slik, maar die deed geen kwaad volgens haar. Maar ik moest wel Zink-pillen slikken om die hormonen weer in balans te krijgen. En nu ben ik gisteren weer geweest, en nu was de balans in elk geval een stuk beter.
Ik weet niet of dit ene oplossing is om misschien je hormonen huishouding weer goed te krijgen, maar bij mij heeft het wel geholpen. Niet dat dit de oorzaak was van mijn AA, maar het bevordert ook zeker niet zei mijn arts.
Nou ja, sterkte er maar mee allemaal.
Groeten,

sabine
13 juli 2004, 14:23
Bericht verwijderd door Webmaster.
Ongewenste reclame! Zie: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3733 (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3733)

jennifer
13 juli 2004, 15:07
hoi Sabine,

Bedankt voor je reactie, maar zitten deze stoffen niet in bijna alle produkten voor de verzorging van je huid en haar?
Ik ga nu zeker de Neways spullen kopen, alleen waar zijn deze verkrijgbaar?

Groeten , Jennifer

sigur
14 augustus 2004, 19:40
Ik heb ook haaruitval gekregen na het stoppen van de Diane 35. Uit schrik ben ik weer aan deze pil gegaan maar slik hem inmiddels alweer 14 maanden en het is nog steeds niet gestopt! hoelang duurd het voor dat mijn haaruitval weer stopt? Weet iemand dat? Haaruitval zit niet bij mij in de familie en ik heb er ook nooit eerder last van gehad.

Peetje
18 augustus 2004, 20:32
Hallo ook ik ben nieuw hier.
Vorig jaar besloot ik na drie jaar diana35 gebruikt te hebben, te stoppen met deze pil...en na een paar mnd begon me op te vallen dat mijn haar veel meer uit viel.
Ik ben toen ook van schrik weer begonnen met die pil, maar nu ruim een jaar verder valt mijn haar nog steeds veel meer uit dan dat ik denk dat normaal is.
Heb 15 jaar geleden ook een jaar diana35 gebruikt en gestopt omdat ik zwanger wilde worden, toen is mijn haar bij mijn weten niet uitgevallen.
Daarna jaren geen enkele pil geslikt.
Nu weet ik het niet meer...stoppen of doorslikken??
Of zou overstappen op een andere pil misschien helpen.
Dus als er mensen zijn die ervaring hebben met het gaan slikken of stoppen van de diana35 zou ik graag wat van jullie horen.

Mathilda
19 augustus 2004, 09:01
Hallo!
Vreselijk die diane-35. Mijn haar is er ook door gaan uitvallen. Ik had nooit problemen met mijn haar, maar het begon acuut toen ik met diane-35 begon. (een vriendin van mij kreeg het zodra ze stopte met diane) Wel heel toevallig, zeker omdat het 100en vrouwen precies zo overkomt. Die hebben echt niet allemaal in die periode alopecia androgenetica gekregen. Het doet bij sommigen iets met het lichaam wat niet klopt. Mijn ijzerniveau is er bijvoorbeeld door omlaag gegaan. Dat ben ik gaan opkrikken en daarna ging het beter. Als ik echter een paar dagen geen ijzer slik is het weer mis. Het is dus iets chronisch, maar ik ga ervan uit dat mijn lichaam zich uiteindelijk herstelt. Ik begrijp dat heel veel mensen deze pil ook zonder problemen slikken. En dat hij geweldig is tegen acne. Maar ga eens op de buitenlandse haarforums kijken en zie met lede ogen al die lotgenoten die diane hebben geslikt. Ik vraag me af of de producenten van Diane dit nou daadwerkelijk niet weten, of het lekker verzwijgen om hun zakken te kunnen vullen....

sigur
19 augustus 2004, 15:46
Ik slik nu de naamloze diane35. Ze hebben de bijsluiter veranderd, er staat nu bij de bijwerkingen dat het bij een enkeling jeuk en/of haaruitval kan veroorzaken. Maar die slimmerds hebben er niet bij gezet dat dit voornamelijk gebeurd als men ermee stopt. Dus zo gaan vrouwen deze pil slikken, en denken ze bij zichzelf: ik krijg er geen haaruitval door. Maar echter als ze ermee stoppen dan begint het bij de meesten.
Dit gebeurd trouwens niet alleen bij de diane maar ook bij heel veel andere anticonceptie pillen heb ik gelezen.

Liefs, Sigur

Peetje
19 augustus 2004, 21:23
Hallo!
Vreselijk die diane-35. Mijn haar is er ook door gaan uitvallen. Ik had nooit problemen met mijn haar, maar het begon acuut toen ik met diane-35 begon. (een vriendin van mij kreeg het zodra ze stopte met diane) Wel heel toevallig, zeker omdat het 100en vrouwen precies zo overkomt. Die hebben echt niet allemaal in die periode alopecia androgenetica gekregen. Het doet bij sommigen iets met het lichaam wat niet klopt. Mijn ijzerniveau is er bijvoorbeeld door omlaag gegaan. Dat ben ik gaan opkrikken en daarna ging het beter. Als ik echter een paar dagen geen ijzer slik is het weer mis. Het is dus iets chronisch, maar ik ga ervan uit dat mijn lichaam zich uiteindelijk herstelt. Ik begrijp dat heel veel mensen deze pil ook zonder problemen slikken. En dat hij geweldig is tegen acne. Maar ga eens op de buitenlandse haarforums kijken en zie met lede ogen al die lotgenoten die diane hebben geslikt. Ik vraag me af of de producenten van Diane dit nou daadwerkelijk niet weten, of het lekker verzwijgen om hun zakken te kunnen vullen....
Hoe ben je erachter gekomen dat je ijzerniveau omlaag was gegaan??
En wat slik je nu precies.
Mijn haar is wel dunner geworden, heb ik het idee, maar is nog niemand opgevallen, toch maak ik me zorgen. wat als dit zo blijft.

sigur
19 augustus 2004, 21:34
Hé Peetje,


Moeilijke beslissing hé dat stoppen of doorgaan. Ik ga er mee door omdat ik in de tussentijd al twee keer geprobeerd heb om er mee te stoppen. Maar zodra de eerste twee weken erop zaten begon mijn hoofdhuid ontzettend te jeuken en werd de haaruitval nog erger.
De Dermatoloog vertelde me dat het te vergelijken is met iemand die een kind gebaard heeft (hormoon verandering) Daarom komt haaruitval bij het stoppen met de pil bij meerdere pillen voor. Ik zou uitkijken met het veranderen van pil, aangezien dat ook weer een verandering is, maar hou me op de hoogte als je wilt.

liefs, sigur

Peetje
19 augustus 2004, 21:58
Tja sigur... ik ben er nog niet uit.

Ook mijn haar is na de geboorte van mijn dochter nu acht jaar geleden uitgevallen, maar dat was maar een korte periode en daarna was alles weer gewoon.
En dat is wat ik me nu afvraag bij het stoppen van de diane, of het haarverlies na een tijd ook stopt en alles weer normaal wordt.
Dan is het een kwestie van door de zure appel heen.
Dus ben ik op zoek naar mensen die met de diane zijn gestopt, en die hun ervaringen hierover kunnen vertellen.

sigur
19 augustus 2004, 22:18
Ja, dat is een goed idee om ervaringen van anderen te lezen voordat je verder iets besluit. Ik denk dat het lezen van ervaringen soms meer nut kan hebben dan een bezoek aan de arts. Voor iedereen is het natuurlijk anders daarom is er niets op tegen om je te laten onderzoeken, maar ik zelf ben meer wijs geworden van deze (en andere websites) dan de twee bezoekjes aan de dermatoloog.

liefs, sigur

sigur
25 augustus 2004, 20:59
Hoi Saar,

Mijn laatste pil was trouwens wel de Diane-pil, die had ik toen plm. 3 maanden geslikt. Sinsdien dus haaruitval. Maar een tijdje daarvoor was ik ook al eens gestopt met de pil, dat was toen na een paar maanden Ministat gebruikt te hebben. Toen viel m'n haar ook erg uit. Vandaar dat ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke pil je slikte.

Nu denk ik wel eens dat die pil de gevoeligheid voor het mannelijk hormoon heeft opgewekt. Dat is een van de vragen die ik m'n dermatoloog voor zal leggen. Maar eerst wil ik de hormoontest en de bloedtest afwachten. Wel opvallend dat jouw hormoonspiegel nog steeds niet hersteld is. Ben benieuwd wat er bij mij uitkomt. Dat hoor ik pas over een week.

Jennifer

Hoi Jennifer,

Hoe gaat het nu met je? Ik hoop goed!
Ik had een paar vragen, ik hoop dat je ze kunt beantwoorden. Je vertelde dat je al eens eerder was gestopt met de pil en hierdoor haaruitval kreeg. Je ging hierna weer aan de pil en toen stopte de haaruitval. Mag ik je vragen hoeveel tijd er tussen het begin en het einde van de haaruitval zat.

Heeft de dermatoloog je vragen kunnen beantwoorden?

Liefs, Sigur

jennifer
28 augustus 2004, 14:23
Hoi Sigur,

Om meteen je vraag te beantwoorden: Op een gegeven moment ben ik met de Ministat pil gestopt wegens jeukende huiduitslag. Dat was in juli 2002.
Al snel daarna begon mijn haar uit te vallen, maar dacht dat dit wel weer over zou gaan. Omdat ik op een gegeven moment last van acne kreeg en ik eigenlijk ook wel weer aan de pil wou, ben ik in februarie van 2003 weer met de pil begonnen, toen de Diane 35 pil. M,n acne verdween als sneeuw voor de zon, m,n haar was niet meer zo snel vet, en het viel niet meer uit.
Echter de lol was er snel af, want ik had elke maand toch wel een week lang last van flinke hoofdpijn, ook had ik pijnlijke borsten en zo'n zwaar gevoel in m'n benen alsof ik de vierdaagse had gelopen. Maar deze klachten had ik toch ook wel met andere pilmerken. Ik heb dit zo'n 3 maanden volgehouden en toen had ik er ineens schoon genoeg van. Om de haaruitval te voorkomen ben ik toen na overleg met m'n huisarts heel geleidelijk gestopt met deze Diane pil, ( eerst om de dag, daarna om de twee dagen, enz. totdat ik in augustus 2003 volledig gestopt was ). Het is nu dus ruim een jaar geleden dat ik de pil geslikt heb, maar de haaruitval gaat nog steeds door. Iemand die het niet weet, zal nog niks aan m'n haar kunnen zien, maar het is vooral aan de slapen heel dun geworden, bovenop ook wel. Ik heb het net boven de schouders hangen, maar de meeste lange haren verdwijnen, er komt wel nieuw voor in de plaats maar ik ben bang dat dit nooit meer die lengte zal bereiken. Er vallen ook kortere haren uit. Ik draag het meestal in een knotje o.i.d., want los is echt niet mooi meer. Het wordt ook zo pluizig.
Af en toe wordt ik heel wanhopig hiervan, en overvalt me een soort paniek op de vreemdste momenten (als ik in de stad loop b.v.), zodat ik al een paar belangrijke feestjes heb afgezegd omdat ik bang ben dat me deze emoties dan ineens weer zullen overvallen, maar ik ben er ook wel wekenlang heel rustig onder, en dan kan ik ineens denken dat een pruik of haarstukje niet zo'n ramp zal zijn. Maar eigenlijk kan ik me daar ook geen voorstelling van maken.
Misschien moet ik maar eens naar zo'n haarwerk gaan kijken en word ik daar rustiger van. (Of juist niet). Ik durf er gewoon nog niet aan te denken.
Nu weet je hoe het er bij mij voor staat . Ik weet niet of je er iets aan hebt, het is bij iedereen weer anders. Ik slik of smeer nog steeds niks tegen deze aandoening omdat ik bang ben dat de pil misschien juist meer kwaad doet dan dat je er iets aan hebt, en alle andere middelen ook alleen maar helpen zolang je ze gebruikt. Je wordt dan een soort slaaf van de medicijnen vind ik. En ik heb nog steeds een beetje hoop dat het ooit zal stoppen voordat ik al m'n haar kwijt ben. In oktober heb ik nog een afspraak met een endocrinoloog,
die zal nog een keer bekijken welk middel ik eventueel kan gaan gebruiken, en misschien kan hij er verder nog iets zinnigs over zeggen. Zolang wacht ik nog maar even af. Ik weet op dit moment nog steeds niet wat ik er aan kan doen op een veilige manier zonder riskante bijwerkingen. Nu ben ik verder hartstikke gezond, voorzover onderzoeken hebben uitgewezen. Ik wil geen risico's nemen.

Jennifer

jennifer
28 augustus 2004, 14:54
Hallo!
Vreselijk die diane-35. Mijn haar is er ook door gaan uitvallen. Ik had nooit problemen met mijn haar, maar het begon acuut toen ik met diane-35 begon. (een vriendin van mij kreeg het zodra ze stopte met diane) Wel heel toevallig, zeker omdat het 100en vrouwen precies zo overkomt. Die hebben echt niet allemaal in die periode alopecia androgenetica gekregen. Het doet bij sommigen iets met het lichaam wat niet klopt. Mijn ijzerniveau is er bijvoorbeeld door omlaag gegaan. Dat ben ik gaan opkrikken en daarna ging het beter. Als ik echter een paar dagen geen ijzer slik is het weer mis. Het is dus iets chronisch, maar ik ga ervan uit dat mijn lichaam zich uiteindelijk herstelt. Ik begrijp dat heel veel mensen deze pil ook zonder problemen slikken. En dat hij geweldig is tegen acne. Maar ga eens op de buitenlandse haarforums kijken en zie met lede ogen al die lotgenoten die diane hebben geslikt. Ik vraag me af of de producenten van Diane dit nou daadwerkelijk niet weten, of het lekker verzwijgen om hun zakken te kunnen vullen....


Hoi Mathilda,

Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die denken dat de pil (en misschien niet alleen de Diane-pil) iets vreemds met je lichaam doet. Dat denk ik n.l ook al een hele tijd. Ik heb de pil erg lang geslikt, n.l. vanaf m'n 17 e t/m vorig jaar , toen was ik 47 jaar. Dertig jaar lang dus. Er is nooit een arts geweest die dat raar vond. Inderdaad, wanneer hiervoor gewaarschuwd word staat de hele wereld op z'n kop. Er zijn zoveel vrouwen die de pil gebruiken! Dit zou een strop betekenen voor de pilfabrikanten. Ik moet toegeven dat je snel geneigd bent om toch weer naar die pil te grijpen om een einde te maken aan deze ellende van haaruitval, jeuk op je hoofd, vet haar, en onder de puistjes alsof je nog een puber bent, maar tot nu toe weet ik het te bedwingen en wacht af of m'n lichaam dit zelf kan herstellen. Er is een verstoring in het hormonaal evenwicht (hoewel een hormoontest dit niet heeft aangetoond).
En wanneer de theorie klopt van een overgevoeligheid voor het hormoon DHT,
hoe is dat dan ontstaan? Door de pil? Dit kan je toch niet zomaar aanwaaien?
Ook de dermatoloog heeft hier geen antwoord op. En het feit dat de bloedonderzoeken niks uitwijzen zegt ook niet alles. Mijn dermatoloog zei dat sommige afwijkingen op een gegeven moment gewoon niet meer meetbaar zijn, en ook dat alle precieze werkingen van de vele verschillende hormonen in ons lichaam lang niet allemaal bekend zijn.
Ik denk nog steeds dat de pil een grotere invloed heeft op dit alles, dan bij de wetenschap bekend is, of wat er bekend gemaakt wordt.
Wanneer je bij jezelf vreemde bijwerkingen constateerd, lijkt het me verstandig om een bepaald medicijn , pil, lotion, creme of ander smeersel uit je medicijnkastje te gooien.

Jennifer.

sigur
28 augustus 2004, 16:40
Jeetje Jennifer dat is precies waar ik ook last van heb. Het is ook vooral bij mijn slapen heel erg dun geworden en ook ik verlies lange en korte haren. Heel erg bedankt voor je verhaal en ik hoop voor je dat het overgaat!

Liefs, Sigur

feb
28 augustus 2004, 22:47
Wat die pil allemaal wel niet te weeg kan brengen. Ik heb de pil ooit gekregen vanwege acne en eingelijk alijd maar doorblijven slikken. In die periode heb ik wel veel hoofdpijn gekregen en was mijn bloeddruk aan de hoge kant. Daarvoor heb ik weer een ander medicijn ernaast gekregen nml. propranolol. De huisarts heeft nooit tegen me gezegd het zou door de pil kunnen komen. En dus ben ik gewoon door blijven slikken, ik wist niet beter.

Beetje bij beetje krijg ik steeds meer info over de dianapil (kan haaruital veroorzaken) en propranolol(staat op de lijst van medicijnen die haaruitval kunnen veroorzaken) en denk ik wat heb ik al die jaren toch allemaal in mijn lichaam gekregen. Misschien hebben deze medicijnen er wel toe bijgedragen dat mijun haren de afgelopen jaren steeds slechter zijn geworden. Vandaar dat ik na circa 12 jaar gstopt ben met de dianapil, per vorig jaar oktober. De pronaolol slik ik nog steeds. Heb wel geprobeerd om hiermee te stoppen mar kreeg hartkloppingen etc.

Het vreemde is dat ik metname de afgelopen drie maanden veel haaruitval heb gekregen en niet gelijk met het stoppen van de dianapil.
Hoe dat dan weer kan geen idee. Wat ik wel weet is dat mijn huisarts totaal niets met deze gegevens doet. Dat is toch erg vreemd!!???, vooral nu ik al deze verhalen van mede ex-pilgebruikers lees met haarverlies.

Groetjes Feb

Joney
29 augustus 2004, 10:19
Je heb denk ik met name nu 3 maanden na het stoppen met de pil haaruitval omdat die pil denk ik nog even doorwerkt in je lichaam. Ik had ook altijd hoofdpijn en de dokter die wist het maar niet hoor, Ik kreeg allerlei middeltjes mee zoals spierverslappers enz enz. Maar het was natuurlijk gewoon die diane pil. Lekker slim. Joney.

sigur
29 augustus 2004, 11:17
Hoi meiden,

Ik heb vannacht zeer akelig gedroomd, allemaal dromen over kaal worden. Ook heb ik mezelf erop betrapt dat ik s'nachts met mijn handen in het haar te zit om te krabben. Overdag doe ik zo mijn best om eraf te blijven om het zo niet erger te maken en dan ontdek ik dat ik doodleuk in mijn slaap zit te krabben.

Joney,
ik las in een vroeger bericht dat je ook last van jeuk hebt gehad. Heb je daar nog last van of is het bij jou over gegaan. Ik herken mijn haar gewoon niet meer. Talg, terwijl ik er vroeger eerder een gebrek aan had. dunner haar terwijl ik vroeger bijna te dik haar had.

Toen ik de androcur op ging halen bij de aphotheek was trouwens ook nog een hele belevenis. Ik vroeg op zachte toon aan haar: er staat toch niet toevalig bij de bijwerkingen dat het bij een enkeling juist haaruitval kan veroorzaken als je ermee stopt? (de Diane pil in mijn achterhoofd)Ze zei vervolgens op zeer harde toon in het bijzijn van veel andere klanten: "Androcur wordt vooral veel voorgeschreven aan vrouwen met bijv. baardgroei, maar jij wilt het dus slikken tegen kaalheid? Dan zal je wel teveel mannelijk hormoon in je lichaam hebben, en zal dit vast een goed middel voor je zijn". Nou, dat had iedereen gehoord!!
Aan de ene kant prettig dat er iemand is die vindt dat je er helemaal niet voor hoeft te schamen maar aan de andere kant heel erg ondoordacht, zoiets ligt heel gevoelig. Ik voelde me net iemand die voor het eerst een pakje condooms gaat halen. Schaamte, en hopen dat dit voor de meeste klanten onopgemerkt blijft.

Liefs, sigur

Joney
29 augustus 2004, 18:18
Ik heb ook die dromen wel dan heb ik hele plukken haren in mijn handen en vind ik overal haar op de grond enz heel erg griezelig!
Ja ik heb ook jeuk op mijn hoofdhuid en ik probeer er ook maar zo veel vanaf te blijven dat lukt ook niet altijd. Ja lekker zijn ze in de apotheek ik heb de apotheek via email een klachtbrief geschreven. Stond op internet dat ze de vriendelijke vraagbaak waren ik kon het niet laten om even te mailen dat ik daar een andere ervaring in heb. Heb nog niks van ze gehoort. Joney.

feb
29 augustus 2004, 18:45
Hoi,
Gebruiken jullie geen rooscure. Sinds ik dit gebruik, nu ongeveer twee weken, merk ik dat ik veel minder jeuk op mijn hoofd heb.
Wellicht dat het bij jullie ook helpt.

Doeg Feb

sigur
30 augustus 2004, 14:22
Hoi feb,


Ik heb rooscure ongeveer een half jaar gebruikt maar had het idee dat de schampoo een vettig laagje achterliet terwijl ik mijn haren toch goed uitspoel. Ook kwam de jeuk op een gegeven moment toch weer terug. Ik ben voor een tijdje overgestapt op ZarQa op zich een goed produkt, maar de jeuk wordt hier niet echt minder van misschien de volgende keer toch weer rooscure. Ik ben bang dat geen enkele schampoo op dit moment de jeuk 100 % kan bestrijden, maar ja, de één beter dan de andere en daar is rooscure er inderdaad één van.

Liefs, Sigur

lanne
7 september 2004, 08:18
Hoi mensen,


Ik ben net nieuw op deze site en wil graag wat vragen aan jullie stellen.

Ik zal eerste eventjes iets over mezelf vertellen:

Er is bij mij Alopecia Androgenetica gediagnosticeerd.
Ben op bezoek geweest in Geldermalsen bij Boersema en slik nu sinds een jaar ook finasteride. Daarnaast: saw palmetto en msm plus multivitamine.
Verschillende jaren, ook nu weer, aan de diane-35.
Of mijn haaruitval van de diane is gekomen weet ik niet.
Wel is opvallend dat ik vanaf mijn 15e, ongeveer sinds ik dat slik er inderdaad een probleem bij gekregen heb. Naast puistjes en een lichte overbeharing toen ook haaruitval.

Wat ik me afvraag:
Wat voor ervaringen hebben jullie met finasteride en of de combinatie finasteride en de diane?
* Zou mijn haar ook meer uitvallen als ik weer stop met de diane nu ik ook aan de finasteride ben?
*Is het zo dat hoe vaker je stopt en weer begint met de diane hoe erger het wordt met de haaruitval?
* En wat ik mij afvraag, zijn er geen, misschien natuurlijke middelen die het proces wat de diane misschien heeft aangericht qua haaruitval weer kunnen stoppen of omkeren? Iets wat je hormonen of wat dan ook maar weer in balans brengt ofzo.

IK ben benieuwd naar jullie reactie. Groetjes Lanne

lanne
7 september 2004, 08:20
Hoi mensen,


Ik ben net nieuw op deze site en wil graag wat vragen aan jullie stellen.

Ik zal eerste eventjes iets over mezelf vertellen:

Er is bij mij Alopecia Androgenetica gediagnosticeerd.
Ben op bezoek geweest in Geldermalsen bij Boersema en slik nu sinds een jaar ook finasteride. Daarnaast: saw palmetto en msm plus multivitamine.
Verschillende jaren, ook nu weer, aan de diane-35.
Of mijn haaruitval van de diane is gekomen weet ik niet.
Wel is opvallend dat ik vanaf mijn 15e, ongeveer sinds ik dat slik er inderdaad een probleem bij gekregen heb. Naast puistjes en een lichte overbeharing toen ook haaruitval.

Wat ik me afvraag:
Wat voor ervaringen hebben jullie met finasteride en of de combinatie finasteride en de diane?
* Zou mijn haar ook meer uitvallen als ik weer stop met de diane nu ik ook aan de finasteride ben?
*Is het zo dat hoe vaker je stopt en weer begint met de diane hoe erger het wordt met de haaruitval?
* En wat ik mij afvraag, zijn er geen, misschien natuurlijke middelen die het proces wat de diane misschien heeft aangericht qua haaruitval weer kunnen stoppen of omkeren? Iets wat je hormonen of wat dan ook maar weer in balans brengt ofzo.

IK ben benieuwd naar jullie reactie. Groetjes Lanne

sigur
8 september 2004, 17:27
Hoi Lanne

Ik kan je alleen vertellen dat ik tijdens de 7 jaar Diane slikken nergens last van had tot dat ik stopte met de Diane pil, Toen is mijn haar als een idioot gaan uitvallen. De eerste keer dat ik stopte met Diane en haaruitval kreeg, stopte de haaruitval toen ik zo'n drie maanden later weer met Diane begon. Na een paar jaar weer helemaal nergens last van te hebben gehad wilde ik toch weer stoppen met de Diane, gewoon omdat ik genoeg had van de pil. Korte tijd daarna begon mijn haar wéér uit te vallen. Ik slik de Diane nu al zo'n 14 maanden en het is nog niet gestabiliseerd!!!
Het zit niet in mijn familie en ik ben er zeker van dat de Diane (het stoppen) er de oorzaak van is geweest. Ik weet zeker dat ik nooit last van haaruitval zou hebben gehad als ik de Diane pil nooit zou hebben geslikt, maar weet ook zeker dat ik er geen last van zou hebben gehad als ik er nooit mee zou zijn gestopt. Kortom, ik denk dat de hrmoonverandering gewoon te groot is geweest.

Liefs, Sigur

sandra24
8 september 2004, 18:15
Hallo mensen,
ik heb sinds november alopecia areata, niet de hormoon gevoelige vorm (is androgenetica toch?) maar kale plekken. Bij mij is alles toen binnen 3 maanden uitgevallen. Ik ben toen in mijn wanhoop, dermatoloog gaf me alleen een pruik, naar een alternatieve arts geweest. Die heeft me o.a. zink tabletten voorgeschreven, omdat mn hormonen niet in balans waren. Dat werkt misschien ook bij androgenetica? GEen idee eigenlijk, zijn er dermatologen die dat voorschrijven? Ook heb ik anti-schimmel tabletten gekregen, omdat het dat was waar mijn lichaam tegen reageerde. Ik weet het, bijna niemand gelooft in deze alternatieve dingen, maar het heeft mij echt geholpen en ik bijna alles weer terug. Ik lees mee op het forum over al die meiden die zooooveel haren verliezen, en dat ehb ik dus ook gehad. Maar sinds ik die pillen neem, valt er niks meer uit! Ik vraag me dan af waarom mensen hier niet in geloven, er is immers niets dat direct helpt, als je het 3 maanden probeert, wie weet!
Ik zal nog eens op internet zoeken naar dat zink, maar zou het kunnen werken om je hormonen weer een beetje in balans te kunnen krijgen? Ik slik ook de pil, niet die zware Diane, maar toch. Bij de normale dokter was trouwens niets in mn bloed te vinden, dus het zou wel kunnen kloppen dat het op de een of andere manier niet meer op te sporen valt.
Sterkte allemaal,
liefs Sandra

sigur
8 september 2004, 19:02
Hoi Sandra,

Het klopt dat een tekort aan zink haaruitval kan veroorzaken. Maar mijn zink gehalte was in orde. Fijn dat je geen haaruitval meer hebt!!

Liefs, Sigur

HEIDIKEN
8 september 2004, 20:54
hey sandra,

leuk voor jou dat alles uiteindelijk in orde gekomen is,ergens hoop ik ook op zo'n wonder!mag ik je vragen wat die anti-schimmel tabletten inhouden,en waarvoor je ze gebruikt hebt?ik heb onlangs ook een bloedonderzoek gedaan en mijn zink was perfect in orde!ben echt wel nieuwgierig naar je antwoordt,je weet maar nooit dat het bij mij/ons ook kan helpen!alvast bedankt!

groetjes,heidiken

sandra24
9 september 2004, 11:27
Hai Heidiken,
ik ben dus voor mijn haar naar een vrouw geweest die door middel van de spierspanningen in je lichaam kan "voelen" of er een disbalans is in je lichaam, van wat dan ook. Ze zei dus bij mij dat er bij mij een schimmel niet in balans was die normaal in je lichaam hoort, en dat mijn lichaam daar antistoffen tegen maakt. En dat die dan ook mijn haren aanvallen. Ze zei erbij dat het heel vaak een schimmel is die alopecia areata veroorzaakt, ik wet het niet van androgenetica. Maar, als je helemaal kaal bent, of eht sterk in de familie voorkomt, is het een stuk moeilijker te bestrijden. Maar daar heb ik dus die anti-schimmel tabletten voor gehad, Mycoplex heten ze, de betere drogist verkocht ze ook. Na een maand, maximaal 2 was eht afgelopen emt mijn uitval!
Ik weet dat iemand anders eht hier ook geprobeerd heeft en dat het bij haar niet werkte, maar je weet maar nooit. Mijn zink was in mn bloed trouwens ook prima hoor, maar toch heeft zij er wat aan gedaan.

Jij heel veel sterkte met je uitval, ik lees mee en ik weet hoe eht voelt. Het is moeilijk, maar ik denk inderdaad dat je moet kunnen relativeren, ook al is af en toe een huilbui juist goed! Maar stress is ook zeker niet goed voor je haar, dus denk ik dat eht juist erger wordt als het zo'n opsesie voor je wordt.
Heel veel sterkte iedereen!!
Liefs
Sandra

HEIDIKEN
10 september 2004, 11:42
hey sandra,

bedankt voor je uitleg,ik ga in ieder geval eens navragen of het iets voor mij zou kunnen betekenen!je weet maar nooit!!!ik hou je op de hoogte!!!
liefs,heidiken;)

Malika05
21 oktober 2005, 13:29
Ik heb ook vanaf mijn 15e de diane geslikt (ben nu 20) en afgelopen augustus begonnen mijn haren ineens uit te vallen. Dit zou ook kunnen komen door seizoensverandering (dat heb ik elk jaar) maar ik kan me niet herinneren dat het zo erg was :S..Vooral als ik heb gedoucht is het echt heel erg. Ik heb al weinig haar en ben echt bang dat binne to time geen haar meer op me hoofd zit. Toen mijn haren dus begonnen uit te vallen kwam ik erachter dat de diane juist ook haaruitval kan veroorzaken, maar dit had ik dan toch al veel eerder moeten hebben? :S Ben er dus mee gestopt, en heb een andere pil gekregen, hier hield het ook niet bij op en toen ik las dat de diane ook tegen haaruitval is ben ik die weer gaan slikken na een week weergestopt omdat me haaruitval er niet minder door werd (dit in 6 weken tijd).Ik weet echt niet of ik er nu weer mee moet beginnen of niet..Ik heb af en toe jeuk op me hoofd en de haren die uit me hoofd komen daar zit een wit puntje aan..Ben nog niet bij de dokter geweest wat dat is een homeopaat, waar ik niet in geloof en kan pas over 2,5 week naar mijn nieuwe dokter..iemand suggesties?..

Groetjes,
Malíka

kas
21 oktober 2005, 13:42
Malika,

In principe is de diane-35 een anti-androgeen (conceptie)pil en die zou dit eigenlijk niet moeten kunnen veroorzaken. Feit is natuurlijk wel dat met het stoppen van overigens elke conceptie-pil je eigen hormoonhuishouding " de draad" weer moet oppakken.
Ik ken het niet op deze manier zoals je beschrijft, eerder andersom. De diane heeft mij de laatste 10 jaar eigenlijk goed beschermd tegen androgenetische haaruitval.
Maar ik denk wel dat het belangrijk voor je is om zsm naar een dermatoloog doorverwezen te worden. Mijn ervaring is dat huisartsen je met deze materie niet veel verder kunnen helpen.
Vraag om een verwijsbrief..
Sterkte malika, het is een vervelend probleem....

sigur
25 oktober 2005, 14:29
hé meiden,

ik heb onlangs gelezen in een boek in de bieb, dat de pil, door het progesteron dat er inzit haaruitval kan veroorzaken, door het androgeen-resteffect.
Ook heb ik op een buitenlandse site een lijst van medicijnen gezien van medicijnen die haaruitval kunnen veroorzaken (volgens mij heb ik deze lijst eens een keer op het haarweb neergeschreven, maar weet niet meer onder welke titel) en er stond o.a. bij: CYPROTERONEACETATE!!

Nou, ik ben nu inmiddels een jaar verder met de androcur en de haaruitval neemt nog steeds niet af. De haaruitval is begonnen door de naamloze Diane en vervolgens verergerd door de Androcur. tenminste dit denk ik, moet erbij eerlijkheidshalve bekennen momenteel echt heel veel stresse te hebben, waardoor ik niet zeker weet of het door de andro komt of door de stress. Wat wel is: androcur is in veel gevallen wel positief, het is niet voor niets een medicijn die ze voorschrijven bij haaruitval.
Maar toch, bij een enkeling of meer, kan het een tegenovergestelde werking hebben. Niet dat het dan de androgeen afhankelijke haaruitval versterkt, maar dat je er dan dus TE van krijgt.

Sinds ik andro 20 gebruik, is mijn haaruitval op een niet wasdag tegen de 80 haren, wat 0ng 50 was. Op een haarwasdag, verlies ik nu tegen de 300 haren, terwijl ik eerder tussen de 180/200 verloor.

Ik ben nu de androcur aan het afbouwen, met heel erg veel angst, omdat ik ergens toch bang ben dat de haaruitval niet minder maar meer zal worden door simpelweg wéér een hormoonverandering.
Ik baal echt van de situatie, weet gewoon niet meer wat ik moet, ben ook bang dat de jeuk entc. weer zal toenemen, nu ik ga minderen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het bij jou zal verlopen Kas, omdat jij al zo snel resultaat bemerkte op de jeuk en talg etc. En ik vrijwel niet. Misschien dat de haaruitval daardoor bij jou ook geleidelijke zal afnemen.
Misschien dat ik het moet zoeken in een andere hoek. Ook heb ik aan een hogere dosis androcur zitten denken, maar als ik helemaal niets merk van 20 mg. dan denk ik dat ik gewoon niet reageer op dit middel.

Raar hoé het weer teruggaan naar de Diane 35 mijn haaruitval jaren geleden kon doen laten stoppen (wat echter wel veroorzaakt was door het stoppen hiervan) met maar 2 mg. cyproterone en dat 20 mg. vervolgens niets uithaalt, zou het niet de cyproterone zijn die in de pil zit, die haaruitval teweeg brengt na het stoppen en het na het herstarten weer laat afnemen, maar het oestrogeen dat erin zit? Immers: een zwangere vrouw heeft tijdens de zwangerschap nagenoeg geen haaruitval door een sterke stijging van het oestrogeen en na de zwangerschap veel kans op haaruitval door een plotselinge daling van het oestrogeen.

Ze hebben het meestal over 3 maanden (TE) maar soms kan (heb ik ergens gelezen) wel 3 jaar duren voor de haaruitval weer stabiliseerd.

Ik zal trouwens, als ik tijd heb de naam eens opzoeken van het interessante boekje dat ik heb gelezen in de bieb over haaruitval. Staat echt heel veel interessante informatie in.

kas
25 oktober 2005, 14:37
Ik ben heel erg benieuwd hoe het bij jou zal verlopen Kas, omdat jij al zo snel resultaat bemerkte op de jeuk en talg etc. En ik vrijwel niet. Misschien dat de haaruitval daardoor bij jou ook geleidelijke zal afnemen.
Misschien dat ik het moet zoeken in een andere hoek. Ook heb ik aan een hogere dosis androcur zitten denken, maar als ik helemaal niets merk van 20 mg. dan denk ik dat ik gewoon niet reageer op dit middel.

Hoi
Goed iets van je te horen, heb nu 2 mnd andro gehad en kan nog echt niet zeggen dat e.e.a.= verminderd hierdoor. Nu door de dag heen circa 30/40 haren en per wasbeurt circa 100. Was normaliter 5 a 10 tegen 10/20

Idd positief jeuk/talg effect is wel aanwezig.
Dus als ik je goed begrijp zou de andro het TE effect kunnen bewerkstelligen, dat heb ik 1x gehad na een ziekte periode, duurde idd 3 mnd.
Enfin, ik heb nu de 50mg x 10dgn en vind de dosering nogal hoog. Als je weet dat in de diane slechts 2 mg zit per tablet en ik die jaren met heel goed succes heb geslikt.
Ik spreek morgen de dermatoloog en zal je zeker op de hoogte houden in de toekomst, als ik andro blijf gebruiken, wat ik eigenlijk nog niet zeker weet, over de ontwikkelingen.
Het doet nl. toch wel e.e.a. positiefs merk ik want de rode geirr huid+haarpijn is ook weg (allemaal aga-gerelateerde hoofdhuid problemen)
Groetjes
Kitty

sigur
25 oktober 2005, 14:57
hoi kas,

als ik jou was, zou ik zeker nog even doorzetten, juist omdat het al zoveel voor je heeft gedaan. Misschien dat je nu wel alle zwakke haren verliest en deze straks sterker terugkomen.

Ze zeggen dat je androcur een jaar de tijd moet geven, maar dat is vooral bij mensen die het slikken voor hergroei en niet voor tegen haaruitval.
Denk dat als het je helpt, de haaruitval na 4 maanden geleidelijk zou moeten afnemen.

momenteel heb ik zo'n overgevoelige huid, dat ik zelfs niet meer normaal mijn haar kan wassen, tijdens het wassen, hoe zacht de schampoo ook is, voel ik het prikken alsof ik met pure alcohol op een wond kom! Mijn hoofdhuid is droog, maar raar genoeg worden mijn haren wel snel vet. Ik vraag me af of dit androgenetisch is, of dat ik een soort van contact eczeem heb, waardoor ook mijn haar snel vet is, bijv door losgeslagen talklieren door een zeer beschadigde huid. Want bij androgenetisch wordt de jeuk toch erger naarmate de huid vetter wordt?
Bij mij echter lijkt de jeuk etc. juist aftenemen (met uitzondering van de haaruitval) een paar dagen na het haarwassen. De jeuk is het ergst na het haarwassen en de dag erna!

Kas, in hoeverre merk je dat je talg is afgenomen? Ik bedoel waste je het eerst iedere dag en nu om de drie dagen ofzo?

kas
25 oktober 2005, 16:04
Ik vraag me af of dit androgenetisch is, of dat ik een soort van contact eczeem heb, waardoor ook mijn haar snel vet is, bijv door losgeslagen talklieren door een zeer beschadigde huid. Want bij androgenetisch wordt de jeuk toch erger naarmate de huid vetter wordt?
Bij mij echter lijkt de jeuk etc. juist aftenemen (met uitzondering van de haaruitval) een paar dagen na het haarwassen. De jeuk is het ergst na het haarwassen en de dag erna!

Kas, in hoeverre merk je dat je talg is afgenomen? Ik bedoel waste je het eerst iedere dag en nu om de drie dagen ofzo?
Dat van die erge jeuk na het wassen + toch snel vet haar ken ik hoor!
Ik moet nu, proefondervindelijk, vaststellen dat het bij mij in ieder geval wel het te maken heeft hh-irritatie-vet haar met aga effect, omdat als die aangepakt worden door cyperonaatacetaat dit wel een pos. effect heeft.
Ik had, net als jij totaal geen haarverlies/vet haar of jeuk met jarenlang gebruik van alleen de diane. De dermatoloog gaf aan dat zijn ervaring is dat de aga uiteindelijk "door de diane heenbreekt" en mbv extra cyperonaatacetaat dit dus zou moeten helpen. Klinkt allemaal heel logisch dus. OOk ik ondervond verhoging van uitval na andro. Die verhoogde uitval is nu nog steeds aan de orde, doch lijkt "stabiel" te zijn. (kortom het wordt niet nog steeds erger nu).
Sigur, ik heb altijd sinds m'n 25e of zo toen ik dit probleem helemaal niet kende nog (ben nu 40) m'n haren om de dag gewassen, alleen al vanwege het frisgevoel effect. Dat doe ik nu nog steeds. Ik merk het aan (significant) meer volume en "schoner" aanvoelen, minder snel "muf" ruiken etc.
Met de fenerieke diane die ik helaas een jaar heb geslikt..... slingerde mijn haar uiteindelijk elke dag(hoe vaak ik het ook waste) als een vies/vet plantje rond mijn hoofd. Ik stond toen ook stijf van de jeuk elke dag.

Je twijfel over de dosering : is 20mg wel genoeg.... ik was juist van plan de dermatoloog voor te stellen te minderen, maar ik heb dan ook 50mg.
Joh, als je jaren het goed hebt gedaan op 2mgx21dgn per mnd met de diane dan is volgens mij de dosering niet de issue.
Wel lees ik in de studies (welke ik via dit forum heb gelezen) dat proefpersonen, waarvan overigens een behoorlijk aantal baat had begreep ik, hogere doseringen kregen, circa 100mg per dag. Wat er niet bij staat = of ze ook de diane hadden (ik geloof het niet trouwens). Maar de bijwerkingen van andro nemen ook toe met de dosering en ik ben afgel. 2 mnd met andro echt af en toe mezelf niet geweest. Veel maag/darmklachten, depri-gevoelens etc. Vlgns de bijsluiter zou dit snel moeten afnemen.


Die hh-problematiek die je beschrijft ken ik erg goed en ik weet soms niet meer wat ik erger vind/vond dat probleem of de uitval.
By the way.... wat zegt je dermatoloog over je hoofdhuid? Kan die je niet helpen met in iets om in ieder geval de conditie van je huid wat te verbeteren, het komt over alsof je hh= uitgedroogd, dan is het (los van aga) een natuurlijk afweermechanisme vd huid om de talgklierfunctie te verhogen om zo " smeermiddel" te creeren voor de huid. Dit wordt dan zo'n vicieuze circel van " ontvetten - reactie van de huid - meer talg- etc. etc.
Mijn huisarts heeft me een keer, toen ik nog niet wist dat ik had wat ik heb, doorverwezen naar een huidtherapeut. Ben daar uiteindelijk niet terechtgekomen omdat ik naar een dermatoloog voor mijn haaruitval wilde, maar los van het haarprobleem vraag ik me af of dit iets voor je zou kunnen zijn.

Groetjes
Kitty




http://www.haarweb.nl/forum/images/statusicon/user_offline.gif http://www.haarweb.nl/forum/images/buttons/report.gif (http://www.haarweb.nl/forum/report.php?p=82858)

lunna
30 oktober 2005, 01:05
Hallo iedereen,

Ik ben een vrouw van begin dertig bij wie 13 jaar geleden AGA is geconstateerd. De AGA is traag geëvolueerd op die tijd maar eind vorig jaar besloot ik er toch iets aan te doen aangezien het haar aan mijn slapen toch aan het uitdunnen was. Eerst kreeg ik minoxidil voorgeschreven en dan de Diane 35 op eigen verzoek.
Ook ik heb verschrikkelijke haaruitval gekregen nadat ik van maart tot juni dit jaar die befaamde pil heb genomen. Zonder enig effect op mijn haaruitval trouwens. In juni besloot ik (in overleg met de gynacologe!) tijdelijk het gebruik te staken omwille van verschrikkelijke hoofdpijn en omdat er een operatie (verwijdering van een poliep in mijn baarmoeder) aankwam. In augustus kreeg ik plotseling verschrikkelijke haaruitval, vooral lange en sterke haren met een puntje, zeker 100 per dag. Ik dacht dat mijn AGA aan het woekeren was dus begon ik in september opnieuw met de Diane maar na 14 dagen heb ik het gebruik al moeten staken omwille van die vreselijke hoofdpijn. De haaruitval die ik na de diane en de operatie heb gekregen is niet mijn AGA op kruissnelheid maar telogen effluvium. Ik denk dat dat ook het geval is voor enkelen onder jullie. Jullie kunnen zelf recherche doen op engelstalige sites maar hier zijn de meest voorkomende redenenn:
Illness
Operation
Accident
Childbirth
Nervous shock
Weight loss or unusual diet
Discontinuing the contraceptive pill
Overseas travel resulting in jetlag.
Komt meestal 6 weken tot 3 maanden na de trigger opzetten en geneest vanzelf na 6 tot 9 maanden. Maar in het geval van AGA is het genezigsproces minder voorspelbaar. Ook kan je chronic TE ontwikkelen. Ik hoop maar dat de situtatie zich zal stabiliseren. Ik neem minoixidil en vitamine b en vitamine e en de diane of andere androcur toestanden laat ik links liggen zolang er geen verbetering in zicht is. Mijn haar valt over mijn hele hoofd uit nog een teken dat het niet AGA is die opspeelt.
Hopelijk hebben sommige mensen hier iets aan. Ik zou trouwens willen weten of er mensen zijn die na de TE hun mooie haardos weer hebben teruggekregen? Ik kan voorlopig alleen maar afwachten.
Ik wens iedereen hier nog veel sterkte toe.

L.

drea
30 oktober 2005, 10:01
Hoi allemaal,

Ruim 6 jaar geleden heb ik de Diane pil voor een half jaar geslikt. Dit omdat ik last heb van overbeharing. Aangezien ik na 6 maanden nog geen verschil zag, ben ik er mee gestopt. Al voordat ik stopte had ik ineens lichte haaruitval gekregen. Maar toen ik defintief stopte was de ramp compleet. Er viel zo veel haar uit dat zelfs de kapster er van schrok. Na ongeveer 4 maanden is de haaruitval gestopt. Ik schat dat wel bijna de helft van mijn haar is uitgevallen. Ik was niet kaal, maar het is altijd een dun bosje gebleven. Toen ik vorig jaar bij de geanecoloog kwam, heb ik het vermoeden van een verband tussen de Diane pil en haaruitval aan haar voorgelegd. Zij ging vervolgens in een boek opzoeken of dit een bijwerking van die Pil is. Ze kon het niet vinden en veegde dit vermoeden dus van tafel. Dus ook ik gooide het maar op toeval.
Nadat mijn haar jaren stabiel is geweest, is vorig jaar bij mij de haaruitval weer serieus begonnen. Ik heb al die jaren geen pil geslikt. Ook nu ik wel weer de pil slik (microgynon), tegen onregelmatige menstruatie, heb ik ernstige haaruitval. Haarproblemen zitten bij mij in de familie dus de kans was groot dat ik er ook ooit mee te maken zou krijgen. Maar nu ik dit allemaal van jullie gelezen heb, lijkt het vermoeden dat de Diane pil haaruitval triggert, zeer groot. Ik zal het binnenkort ook weer aan de Dermatoloog voorleggen.

groetjes drea

Georgie
30 oktober 2005, 10:03
Hoi Drea,


het vermoeden bestaat al langer dat de Diane in sommige gevallen ook juist de haaruitval kan triggeren. Ik heb de verhalen van een aantal vrouwen op het Viva-forum gelezen, en bij hen begon de haaruitval pas ná het starten met de Diane.

kas
30 oktober 2005, 13:26
Voor mij heeft de diane 10 j lang "goed werk" verricht.

Ik kreeg haaruitval in comb. met vetter haar +jeuk/roos na een miskraam op mijn 29e. Na een jaar kastje muur etc. etc. kreeg ik de diane 35 voorgeschreven en binnen de kortste keren was mijn probleem geheel over. Zelfs na geboortes 2 dochters, na periode borstvoeding wederom diane geen enkele haar teveel verloren.
Ik kreeg wederom problemen na het gebruik van de "goedkopere variant" van de diane.
Ik denk dan ook eerlijk gezegd dat vrouwen die door de diane 35 haaruitval kregen dit misschien ook gekregen zouden hebben van andere anticonceptiepillen. Het zijn en blijven synthetische hormonen en ieder lichaam reageert daar weer anders op.
Kitty

kas
30 oktober 2005, 13:47
......

Nou, ik ben nu inmiddels een jaar verder met de androcur en de haaruitval neemt nog steeds niet af. De haaruitval is begonnen door de naamloze Diane en vervolgens verergerd door de Androcur. tenminste dit denk ik,

Sigur, toevallig heb ik vorige week aan "mijn" dermatoloog gevraagd hoe lang iem. nou eigenlijk androcur moet blijven slikken om gefundeerd te kunnen bep. of het ja ofte nee werkt. Het antwoord was 9mnd blijven slikken. Is de haaruitval dan niet verminderd of zelfs gestopt... ja het schijnt voor te komen... Kappen want dan hoef je geen verbetering meer te verwachten.
Vond het toch van waarde om je dit te laten weten omdat ik gezien jouw verloop van aga veel overeenkomsten zie met de mijn (goede ervaringen diane 35, problemen begonnen feneriek etc.)

Ik weet dat dermatologen onderling ook nogals eens van uitgangspunt verschillen. Ik kan je alleen aangeven wat hij zei. Ikzelf heb vertrouwen in de man, is meer dan gemidd. specifiek op dit probleemgebied actief. en ben zelf van plan dit advies zo te volgen.

Georgie
30 oktober 2005, 14:35
Ik denk dat het inderdaad een kwestie van volhouden is. Je leest het hier heel veel, mensen willen naar mijn idee vaak (te) snel. Maandje Minox, maandje dit, maandje dat...

Terwijl de meeste middelen toch echt pas op langere termijn werken.

kas
31 oktober 2005, 20:42
Ook nu ik wel weer de pil slik (microgynon), tegen onregelmatige menstruatie, heb ik ernstige haaruitval.

Drea, microgynon heb ik een paar maanden geslikt toen ik (nog) niet wist dat aga zou toeslaan ooit, Deze pil had bij mij direkt aga trigger effect oftwel vet haar/jeuk/haaruitval. .De enige die mij juist altijd geholpen heeft laatse 10j is juist die diane-35. maar ik lees hier dat dit niet voor iedereen geldt.
groetjes
Kitty

Deetje
31 oktober 2005, 23:27
Ongelovelijk wat een herkenning hier.

Ik ben vanmiddag dus weer naar mijn dermatoloog gegaan daar de voorgeschreven plaspillen totaal geen zoden aan de dijk zette, of te wel mijn haaruitval blijft even erg.
Ik moet dus nu via mijn huisarts en hem aan de diana35 met androcuur.

Ook ik durf mijn haar niet meer los te dragen het ziet er niet uit.

Ik ben nu 43 eb heb het idee dat ik ook in de overgang begin te komen daar mijn menstruaties ook in ene om de 2 1/2 week komen.

Mijn haaruitval is ongeveer 5 jaar geleden begonnen, in die periode ben ik 4x vrij snel achter elkaar steeds iets meer dan 3 maanden zwanger geweest (gingen fout door miskramen) zelf heb ik altijd gedacht dat het haaruitval hierdoor kwam want tijdens deze periodes waren de hormomen ook flink uit balans.

Nu 5 jaar verder besef ik het dus een ander verhaal is. Via mijn dermatoloog een jaar geleden een zinksulfaat gekregen daar deze kompleet uit balans was. Echter hierna veranderde er niets, toen aan de plaspillen (schijnt een lichte hormoontoediening te zijn voor haaruitval) maar ook helaas doen deze dus niet veel.
Nu na de constatering dat ik waarschijnlijk ook de overgang in ga moet ik dus in overleg met de HA aan de diana 35 en androcuur.

Ondanks de vele negatieve berichten die ik hier over lees wil ik het toch gaan proberen, het tuintje wat ik nu nog heb brengt mij ook tot wanhoop:crybaby: .

Ik hoop zo dat dit wel aanslaat en ik weer eens normaal mijn haar los kan gaan dragen zonder het niet steeds op een dotje te moeten vouwen met 5 knoedels er om heen.

kas
1 november 2005, 10:56
Welkom op dit forum!

Zwangerschappen/overgang/pil start/stop eigenlijk allemaal mogelijke triggers/startmomenten voor aga als je de erfelijke gevoeligheid ervoor hebt althans.
Ook ik gebruik nu de diane 35 en sinds 2 mnd androcur (nu 20mg) moet zeggen dat de haaruitval nog niet geminderd is maar wel "stabiel te veel" oftwel het loopt niet verder op nu.
Let er wel op dat je de orginele diane 35 van schering gaat gebruiken en de org. androcur eveneens van schering.
Apotheken/artsen willen nog wel eens generieken voorschrijven (goedkoper) waarvan men zegt dat de werking identiek is, dat is dus niet zo!!
Groetjes
Kitty

Deetje
1 november 2005, 12:57
Dank je Kitty, ik ga donderdagochtend met mijn huisarts om de tafel zitten, ik houd je op de hoogte.

Alva
1 november 2005, 19:59
Hoe lang na het stoppen begon het bij jullie? Ik ben sinds 2 maanden de pil gestopt en het was net een 2 weken minder, zeg rond de 80 a 100 en vandaag had ik weer een 400 haren eruit komen vallen, eerder deze week ook al. Ik ben wanhopig en erg bang. Mijn huisarts zei een paar weken terug dat het vanzelf weer over moest gaan. Ik gebruikte Stediril 30 en mijn haar wordt dunner aan de slapen en bovenop een beetje. Tenminste die indruk krijg ik. Wie kan me helpen? Ik heb nooit eerder haaruitval of problemen gehad hiermee.

kas
2 november 2005, 09:17
Stediril ken ik niet maar |Georgie heeft eerder een link/lijst gepost met alle typen anticonceptiemiddelen en werkzame stoffen vermeld.
Als je ongerust ben zou ik echt verwijsbrief vragen voor de dermatoloog. Die zijn toch echt deskundiger op het gebied van herkenning van typen haaruitval/verlies dan een huisarts!
Succes en sterkte
Kitty

Georgie
2 november 2005, 15:12
Dat waren deze:


http://www.anticonceptie-online.nl/overzicht_horm.htm
(met de bestanddelen per pil)
En deze:

http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm

Kijk onder "huidproblemen". Hetzelfde geldt voor haaruitval.

Stediril is ook androgeen, dus niet aan te raden.

Deetje
4 november 2005, 00:06
Krijg dus nu eerst een overgangstest (bloedtest volgende week uitslag).

Mijn huisarts meldde mij dat hij de diana 35 ziet als een medicijn voor haar en huid (met als bijkomstigheid de anticonceptie). Hij vertelde mij inderdaad ook dat als ik deze pil zou gaan slikken en hier na een tijdje weer mee zou stoppen dit inderdaad weer een extreem haarverlies te weeg zal brengen.

Nu dus even afwachten wat de uitslag van de FTH test is en de koppen bij elkaar wat het behandelplan wordt.

Wat ik wel heel prettig vind is dat mijn dermatoloog samen met mijn huisarts dit vervolg traject doet.

kas
4 november 2005, 13:36
Diane 35, heeft mij iin het verleden eigenlijk altijd goed geholpen (nu androcur 20mgx10dgn erbij). Dat geldt niet voor alle vrouwen die posten op dit forum overigens.
Je huisarts ziet het denk ik goed met zijn visie op de diane. Ik ben 40 en vraag me af tot hoe lang ik de diane kan slikken (zonder gevaar). Volgens de dermatoloog is het post-menopausaal gevaarlijk ivm verhoogd risico op borstkanker en zouden vrouwen dan volledig op androcur over moeten gaan. Mijn huisarts wuift dit weg en zegt dat de diane tot 65j geslikt kan worden... nogal lang vind ik persoonlijk.
Enfin, komt tijd komt raad.

Mbt overgang.. dit komt heel vaak overeen met de tijd waarop je moeder in de overgang kwam. Was dit vroeg, dan dikke kans dat je dat ook krijgt. De mijne pas vanaf haar 55e, dus daarom durf ik nog wel ff de diane te slikken.
Enfin..laat je goed voorlichten mbt risico's pil tijdens/na menopauze.
Groetjes
Kitty

millie
12 november 2005, 23:07
hoi kas,bedoel je dat als je in de overgang bent je dan ook alleen de androcure kan gaan slikken?in principe is dit toch precies het zelfde als de diana alleen zonder dat je beschermd bent voor een zwangerschap?maar als je in de overgang bent geweest kan je toch niet zwanger worden dus lijkt me dat geen probleem!zou de dermatoloog dus ook ALLEEN de androcure voorschrijven,denk jij?dit vroeg ik me ineens af......het idee om te moeten stoppen met alle medicatie omdat je in de overgang bent lijkt me heel erg eng!hoop dat ik tot mijn honderdste(als ik natuurlijkzo oud mag worden!)androcure mag blijven slikken.liefs millie

kas
13 november 2005, 12:52
Androcur kun je idd blijven slikken, volgens mijn dermatoloog, maar de diane-35 na de overgang volgens hem dus niet, omdat je dan eveneens oestrogenen slikt zou dit na de overgang verhoogd risico met zich mee brengen voor o.m. borstkanker.
Typisch is wel dat het bovenstaande nagenoeg weggewuifd wordt door mijn huisarts . De mijne zegt dat ook de diane wel tot je 65 geslikt mag worden...
Ik denk dat het gewoon goed is omdat tzt met hen uitvoerig te bespreken. klaarblijkelijk vindt de een een risico te groot dat door een ander weggewuifd wordt...
Kijk als diane+andro het middel blijkt te zijn voor je en je haarstatus harstikke stabiel houden.. ja dan kun je natuurlijk altijd met je arts afspreken als je leeftijd een issue zou worden, dat er regelmatig controles plaatsvinden ... nieren/lever/borsten/bot(ivm ontkalking-androcur), ijzer.

Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat er een moment komt, wellicht in mijn geval echt al lang voor de overgang dat ik alles vaarwel zeg en wel zie wat er van komt...
Liefs
Kitty

Odet
26 juni 2006, 16:27
Hey allemaal..

Ik ben nu bijna 20 en slik sinds een half jaar Diane maar nu krijg ik plotseling enorme haaruitval! Ik slik diane nog steeds want verder bevalt ie prima... Toen ik laatst voor mijn herhaling naar de apotheek ging kreeg ik ipv Diane de Mirena pil mee. Ze zeiden vervolgens dat dit dezelfde pil is maar alleen van naam veranderd. Ik zit nu dus een maand aan de Mirena en sindsdien heb ik last van haaruitval. Weten jullie misschien of er in deze 2 pillen verschillende bestandsdelen in zitten waardoor je juist haaruitval krijgt?
Mijn huisarts zei vervolgens dat het misschien komt door een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn bloed alleen wil hij geen bloedonderzoek laten doen :confused:

Het lijkt er dus op dat ik hetzelfde probleem heb als malika. Is het nou niet verstandig om op een pil over te stappen die niet androgeen is? Of word het haaruitval daardoor juist weer versterkt? Ik kan pas over 2 maanden naar de dermatoloog ivm lange wachttijden en wil eigenlijk toch wel snel iets aan het probleem doen!

groetjes odet

Georgie
26 juni 2006, 18:12
Hey allemaal..

Ik ben nu bijna 20 en slik sinds een half jaar Diane maar nu krijg ik plotseling enorme haaruitval! Ik slik diane nog steeds want verder bevalt ie prima... Toen ik laatst voor mijn herhaling naar de apotheek ging kreeg ik ipv Diane de Mirena pil mee. Ze zeiden vervolgens dat dit dezelfde pil is maar alleen van naam veranderd. Ik zit nu dus een maand aan de Mirena en sindsdien heb ik last van haaruitval. Weten jullie misschien of er in deze 2 pillen verschillende bestandsdelen in zitten waardoor je juist haaruitval krijgt?
Mijn huisarts zei vervolgens dat het misschien komt door een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn bloed alleen wil hij geen bloedonderzoek laten doen :confused:

Het lijkt er dus op dat ik hetzelfde probleem heb als malika. Is het nou niet verstandig om op een pil over te stappen die niet androgeen is? Of word het haaruitval daardoor juist weer versterkt? Ik kan pas over 2 maanden naar de dermatoloog ivm lange wachttijden en wil eigenlijk toch wel snel iets aan het probleem doen!

groetjes odet

Iik zou beginnen met om de originele Diane te vragen. Hij heeft toch een iets andere samenstelling dan de Minerva (dit is de pil die jij bedoelt, Mirena is een spiraaltje). Zeker omdat je sinds een maand last hebt. Overigens zijn er vrouwen die met de Diane voor het eerst haaruitval krijgen.

Overigens vind ik je huisarts wel erg makkelijk met zijn conclusies.

Sammy
26 juni 2006, 20:30
Volgens mij is het zo dat je door de diane35 of een andere anticonceptiepil gewoon al op veel te jonge leeftijd de haaruitval krijgt, die je anders wel na je overgang zou hebben gekregen. Zo heeft mijn oma van 88 bijna geen haar meer, maar dat is pas na haar 56ste uit gaan vallen. Ook mijn moeder krijgt steeds dunner haar. Ongeveer 40 tot 50% van de vrouwen heeft hier in meerdere dan wel mindere mate last van na de menopauze, en als ik om me heen kijk, vermoed ik dat het percentage nog wel wat hoger ligt. Alleen komt het tegenwoordig op steeds jongere leeftijd voor bij vrouwen, en het lijkt mij niet onaannemelijk dat dit samenhangt met het pilgebruik, omdat dit je hormoonhuishouding volledig in de war kan schoppen, net zoals zwangerschap en overgang dat kunnen doen.
Daar komt dan nog eens bij dat vrouwen met acne toch al een verhoogde kans schijnen te hebben op (vroegere of latere) AGA, vanwege verhoogde testosterongehaltes, en laten deze vrouwen nou net degenen die de Diane35 voorgeschreven krijgen.

Fraai, hè? Hebben jullie dochters? Licht ze voor over andere anticonceptiemiddelen en laat ze mooi van die rotpil afblijven! Dan hebben ze misschien heel wat meer onbezorgde haarjaartjes!

kas
27 juni 2006, 06:41
Hey allemaal..

Ik ben nu bijna 20 en slik sinds een half jaar Diane maar nu krijg ik plotseling enorme haaruitval! Ik slik diane nog steeds want verder bevalt ie prima... Toen ik laatst voor mijn herhaling naar de apotheek ging kreeg ik ipv Diane de Mirena pil mee. Ze zeiden vervolgens dat dit dezelfde pil is maar alleen van naam veranderd. Ik zit nu dus een maand aan de Mirena en sindsdien heb ik last van haaruitval. Weten jullie misschien of er in deze 2 pillen verschillende bestandsdelen in zitten waardoor je juist haaruitval krijgt?
Mijn huisarts zei vervolgens dat het misschien komt door een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn bloed alleen wil hij geen bloedonderzoek laten doen :confused:

Het lijkt er dus op dat ik hetzelfde probleem heb als malika. Is het nou niet verstandig om op een pil over te stappen die niet androgeen is? Of word het haaruitval daardoor juist weer versterkt? Ik kan pas over 2 maanden naar de dermatoloog ivm lange wachttijden en wil eigenlijk toch wel snel iets aan het probleem doen!

groetjes odet

MInerva is absoluut niet te vergelijken qua samenstelling met de diane dus ik snap echt niet dat de apotheker dit beweert. Yasmin ik een andere pil die ook niet androgeen is. Minerva is geen goede pil voor alopecia androgenetica.
Kitty

kas
27 juni 2006, 06:44
Volgens mij is het zo dat je door de diane35 of een andere anticonceptiepil gewoon al op veel te jonge leeftijd de haaruitval krijgt, die je anders wel na je overgang zou hebben gekregen. Zo heeft mijn oma van 88 bijna geen haar meer, maar dat is pas na haar 56ste uit gaan vallen. Ook mijn moeder krijgt steeds dunner haar. Ongeveer 40 tot 50% van de vrouwen heeft hier in meerdere dan wel mindere mate last van na de menopauze, en als ik om me heen kijk, vermoed ik dat het percentage nog wel wat hoger ligt. Alleen komt het tegenwoordig op steeds jongere leeftijd voor bij vrouwen, en het lijkt mij niet onaannemelijk dat dit samenhangt met het pilgebruik, omdat dit je hormoonhuishouding volledig in de war kan schoppen, net zoals zwangerschap en overgang dat kunnen doen.
Daar komt dan nog eens bij dat vrouwen met acne toch al een verhoogde kans schijnen te hebben op (vroegere of latere) AGA, vanwege verhoogde testosterongehaltes, en laten deze vrouwen nou net degenen die de Diane35 voorgeschreven krijgen.

Fraai, hè? Hebben jullie dochters? Licht ze voor over andere anticonceptiemiddelen en laat ze mooi van die rotpil afblijven! Dan hebben ze misschien heel wat meer onbezorgde haarjaartjes!

Ik kreeg (achteraf was dit aga, doch iedere arts ontkende dit) verhoogde haaruitval, vet haar en jeuk na een miskraam op mijn 29e. Na een jaar ontkenning en frustratie kreeg ik de diane voorgeschreven, binnen de korste keren waren al mijn problemen over dit heeft 10j zo geduurd. Ik ben ervan overtuigd dat ik zonder de diane al 10 jaar langer aga problemen gehad zou hebben dan nu het geval is.
Mij heeft deze pil geholpen.
Kitty

Georgie
27 juni 2006, 09:36
MInerva is absoluut niet te vergelijken qua samenstelling met de diane dus ik snap echt niet dat de apotheker dit beweert. Yasmin ik een andere pil die ook niet androgeen is. Minerva is geen goede pil voor alopecia androgenetica.
Kitty

Minerva en Diane hebben exact dezelfde samenstelling, Kas.
2 mg cyproteron-acetaat en 35 microgram ethinyl-oestradiol per tablet . Volgens mij zijn zelfs de hulpstoffen exact hetzelfde. Dat geldt niet voor de 'naamloze Diane'.

Odet
28 juni 2006, 19:05
De naamloze diane? wat is dat dan? Ik ben een jaar in het buitenland geweest en heb daar mijn diane pil gekregen... Zou dat misschien iets uitmaken?

Ik heb laatst mijn huisarts weer gebeld dat ik echt heel graag een bloedonderzoek wil maar hij vond dat onzin omdat hij zei dat ik daar verder toch niks mee op zou schieten... Jammer dat hij mij dan geen andere oplossing heeft gegeven... Nu moet ik maandag weer naar hem toe en wil die me een andere pil voorschrijven... Hmmm, beetje huiverig dat me haar dan helemaal eruit valt... Toch denk dat ik een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn lichaam heb en dat het daar door komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet, daarom zou dat onderzoek ook zo fijn zijn. Ga toch nog maar ff heel aardig en netjes vragen of hij toch een onderzoek wil uitvoeren. Feit is namelijk dat ik al wel een keer in het ziekenhuis ben geweest toen ik 15 was omdat ik toen microgyn slikte en daar waren mijn borsten heel erg van scheef gegroeid, toen heeft die arts me verteld dat ik een afwijking had in mijn hormonale stelsel. Daar is verder niks mee gedaan (maar mijn huisarts weet het wel).

Ik word er gewoon super frustrated van... :mad:

kas
28 juni 2006, 20:27
Minerva en Diane hebben exact dezelfde samenstelling, Kas.
2 mg cyproteron-acetaat en 35 microgram ethinyl-oestradiol per tablet . Volgens mij zijn zelfs de hulpstoffen exact hetzelfde. Dat geldt niet voor de 'naamloze Diane'.

Ok wist ik niet, ben er steeds 'heilig' van overtuigd geweest dat alleen diane en yasmin -anti-androgene' anticonceptiemiddelen waren. Ik zal het lijstje nog eens beter bestuderen..
Kitty

kas
28 juni 2006, 20:33
De naamloze diane? wat is dat dan? Ik ben een jaar in het buitenland geweest en heb daar mijn diane pil gekregen... Zou dat misschien iets uitmaken?

Ik heb laatst mijn huisarts weer gebeld dat ik echt heel graag een bloedonderzoek wil maar hij vond dat onzin omdat hij zei dat ik daar verder toch niks mee op zou schieten... Jammer dat hij mij dan geen andere oplossing heeft gegeven... Nu moet ik maandag weer naar hem toe en wil die me een andere pil voorschrijven... Hmmm, beetje huiverig dat me haar dan helemaal eruit valt... Toch denk dat ik een overvloed aan mannelijke hormonen in mijn lichaam heb en dat het daar door komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet, daarom zou dat onderzoek ook zo fijn zijn. Ga toch nog maar ff heel aardig en netjes vragen of hij toch een onderzoek wil uitvoeren. Feit is namelijk dat ik al wel een keer in het ziekenhuis ben geweest toen ik 15 was omdat ik toen microgyn slikte en daar waren mijn borsten heel erg van scheef gegroeid, toen heeft die arts me verteld dat ik een afwijking had in mijn hormonale stelsel. Daar is verder niks mee gedaan (maar mijn huisarts weet het wel).

Ik word er gewoon super frustrated van... :mad:

Een jaar of 3 geleden inmiddels, is het patent van Schering op de diane 35 -pil verlopen, dit heeft geleid tot het feit dat meerdere fabrikanten de 'diane-pil, zijn gaan na-maken. Op dit forum zijn nog oude posts mensen waaronder mijzelf die door het gebruik van de naamloze varianten van de diane (die overigens ook geen diane heten!) met (verergerde) haarproblemen kregen te maken vanwege het feit dat de hulpstoffen zoals Georgie dat ook vermeldde niet identiek waren aan de org. diane-35. Voor vrouwen die aga-gevoelig zijn heeft dit (vaak) tot problemen geleid..
Als jouw pil die je in het buitenland kreeg wel diane-35 heette dan kan dit volgens mij eigenlijk niet het geval zijn.
Kitty

Ymke
7 juli 2006, 21:44
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb. Ik heb de laatste tijd nog eens goed nagedacht over hoe en wanneer mijn haarproblemen precies begonnen zijn, en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit speelt sinds ik de diane 35 ben gaan gebruiken. De eerste keer dat ik ooit in aanraking kwam met de welbekende haarproblemen (haaruitval, jeuk, haarpijn/gevoelig haar), was drie maanden nadat ik zeer hevig ziek was geweest, vermoedelijk TE. Deze haaruitval werd geleidelijk minder en stopte op een gegeven moment bijna geheel. Op dit punt ben ik begonnen met de diane 35. Dit is inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden. De eerste maanden aan de diane 35 had ik nergens last van, maar na ongeveer 3/4 jaar begonnen mijn haar langzamerhand steeds meer uit te vallen, in combinatie met jeuk en haarpijn. Dit is sindsdien niet meer overgegaan. Voordat ik aan de diane 35 was, had ik nooit ergens last van.

Verder is er geen enkele vrouw in mijn familie te bekennen die last heeft van dunner wordend haar. Integendeel, al mijn tantes en oma's aan beide kanten van de familie hebben een volle haarbos. Mijn vader is kaal, maar dit begon bij hem pas rond zijn 35e. In genetisch opzicht gezien, zou voor mij als meisje van 19 de kans op haarproblemen erg klein moeten zijn.

Ik heb dus het vermoeden dat mijn haaruitval en gebruik van diane 35 op een of andere manier verband met elkaar hebben. Daarom ben ik sinds een week gestopt met de diane 35. Ik ben benieuwd en ook wel bang wat voor invloed dit op mijn haarproblemen gaat hebben. Uit de verhalen begrijp ik dat ik een enorme shedding kan verwachten. Ik hoop het in ieder geval een jaar zonder pil vol te kunnen houden, zodat ik kan kijken hoe de situatie is als mijn lichaam het hele hormonengebeuren zelf regelt. Ik zal jullie op de hoogte houden. Reacties zijn welkom!

groetjes Ymke

manou
9 juli 2006, 20:36
Hoi iedereen!

Ik kom ook regelmatig op dit forum, maar eigenlijk alleen om te lezen over ieders ervaring met haaruitval. Nu vond ik het wel eens tijd worden om zelf
een stukje te schrijven :D Ook ik voel me slachtoffer van de Diane-pil.
Ik heb deze pil meerdere malen een tijdje gebruikt tegen mijn acne (die op zich niet zo heftig was t.o.v. van mijn haarproblemen nu...ik heb dan ook zeer veel spijt achteraf maar ik wist indertijd niet beter).

Ik weet nog goed dat ik meerdere malen de bijsluiter gelezen heb om te checken of het geen kwaad kon. Er werd daarin gesproken over bijwerkingen en de daarbij horende signalen. Ik leek in eerste instantie nergens last van te hebben. Later zorgde deze pil echter voor een flinke gewichtstoename en ik had ook last van opgezette borstklieren (cupmaat verdubbelde ook)...kun je blij mee zijn, ik was dat niet...:o

Zodra ik met de pil stopte verscheen mijn acne weer maar ik
werd wel veel slanker (iedere keer dus weer die twijfel: ''zal ik weer beginnen met de pil?'', als ik weer veel last van pukkels had)...
Zo'n twee jaar geleden begon mijn haar dunner te worden (ik was net gestopt met de pil)...en in eerste instantie dacht ik dat het aan het seizoen lag. Later begon ik wat ongerust te worden en heb ik besloten naar mijn huisarts te gaan die me ook doorverwees naar het ziekenhuis. Bloed was oke, geen tekorten aan vitamines o.i.d. maar ik kreeg de tip: start opnieuw met de Diane-pil (zoals velen van jullie te horen hebben gekregen). Deze pil heb ik dus
een half jaar geslikt maar geen enkel resultaat (integendeel: het ging van kwaad naar erger).

Nu begin ik er dus nooit meer aan...maar mijn haar blijft maar dunner worden dus het gaat niet goed. Mensen om me heen begrijpen niet wat er me aan de hand is (het meisje dat altijd zo'n prachtige krullenbos had) en vragen dan ook waar mijn krullen zijn gebleven. :crybaby: Doet me toch wel pijn. En die pijn zorgt natuurlijk weer voor enige ''stress'', die op zich weer slecht is voor de gesteldheid van je haar. En zo ben ik beland in die vicieuze cirkel waar je voor je gevoel niet uit meer uitkomt. En ik ben normaliter zo optimistisch....

Ik neem het artsen dus enigzins kwalijk dat ze de Diane-pil zo makkelijk voorschrijven en dat men de ogen sluit voor de impact die deze pil
heeft op ieders gezondheid. Dat fabrikanten hier niet eerlijk voor uitkomen
is logisch (anders krijgen ze het natuurlijk niet verkocht)! Maar dit kan
toch niet zomaar blijven voortduren...

Daarom is het wellicht een idee om met onze verhalen (samen staan we sterk) alsnog naar de fabrikanten van de Diane-pil/apothekers/artsen te stappen en onze problemen voor te leggen. Zodat we in de eerste plaats alle meiden/vrouwen die hier in de toekomst aan willen beginnen kunnen laten weten wat voor consequenties dit type pilgebruik kan hebben? Ik wil geen oproerkraaier zijn in de negatieve zin van het woord, maar kijken of er met al deze partijen serieus over het probleem gesproken kan worden. Wellicht klinkt dit alles een tikkeltje naief in de oren, misschien dat er al anderen voor mij actie ondernomen hebben. Laat het me dan weten. Ieders reactie is welkom


Graag hoor ik ook nog meer over mogelijke oplossingen voor haaruitval? Ik las al over zink en ijzer....ik ga nog meer dingen uitproberen om de balans in mijn lichaam te kunnen herstellen

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Succes en sterkte allemaal!
Groetjes Mo

Ymke
10 juli 2006, 01:10
Ik heb zojuist nog even de bijsluiter van de diane-35 gelezen, en er staat inderdaad niets in over haaruitval tijdens, of na het stoppen met deze pil.

Het blijft echter een vraag in hoeverre de diane 35 echt haaruitval kan veroorzaken. Ik heb op dit forum ook theoriën gelezen over AGA dat pas na het stoppen met de pil 'ontmaskerd' wordt. Maar het blijft toch verdacht dat er bij zoveel mensen hier op het forum (en ook op buitenlandse forums) op een of andere manier een verband is tussen hun haaruitval en de diane 35. Ik ben zelf denk ik een erg goed voorbeeld, omdat ik als ik naar mijn familie kijk een zeeeeer kleine kans op dunner wordend haar zou moeten hebben, zeker op deze leeftijd. En toch heb ik last van haarproblemen gekregen tijdens het gebruik van diane 35.

Ik zou best mee willen werken aan een dergelijke actie, artsen en dermatologen op de hoogte brengen van onze ervaringen. Het is in ieder geval belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk zijn ervaringen hier post, des te sterker zouden we eventueel kunnen staan.

Manou, ik ben blij dat jij je verhaal hebt gepost! En ik hoop dat meer mensen het zullen doen.

groetjes Ymke

manou
10 juli 2006, 07:20
Beste Ymke,

Bedankt voor je reactie...fijn om te weten dat je mijn plan steunt, goed van je dat je nog even op die bijsluiter hebt gekeken (ik heb ze namelijk niet meer
in bezit).

Ik heb inderdaad ook net als jij een hele kleine kans om AGA te krijgen aangezien dit in mijn familie ook niet direct voor lijkt te komen. En zoals bij velen is het probleem pas ontstaan na het stoppen met de pil. Ik ben pas 25 jr. oud en te jong om zoveel last van haaruitval te hebben. Vooral voor een
vrouw is het een erg gevoelige kwestie.
Even een vraagje: had jij al last van haarproblemen tijdens het pilgebruik?

Heel veel groeten en nogmaals bedankt! - Mo


PS Ik hoop dat er nog meer mensen reageren, zodat we misschien al op korte termijn iets kunnen ondernemen.

Sammy
10 juli 2006, 09:36
Tja, voor mij geldt hetzelfde. Ik had prima haar maar slikte de Diane35 voor acne (die helemaal niet zo verschrikkelijk was). Na het stoppen werd mijn haar steeds dunner maar het wederom beginnen met de Diane35 heeft de toestand niet verbeterd. Een paar maanden geleden ben ik overgestapt naar de Yasmin maar toen begon de ellende pas goed. Inmiddels slik ik de Diane weer en realiseer me dat ik er waarschijnlijk altijd aan vast zal zitten, terwijl het haar heel langzaam toch steeds dunner wordt.

Ik weet trouwens niet of de fabrikanten / doktoren veel oren zullen hebben naar onze klachten, want het is natuurlijk niet best voor de farmaceutische omzet. Bovendien is er naar mijn weten nooit onafhankelijk onderzoek naar gedaan, dus je klachten kunnen altijd naar het rijk der fabelen verwezen worden. Volgens mij zou je alleen in georganiseerd verband (patiëntenorganisatie) en met betrouwbare onderzoeksresultaten in de hand, iets kunnen bereiken, maar ik weet überhaupt niet hoe dat zit in dat (niet al te ethische en vooral op geld en macht beluste) circuit. Overigens ondersteun ik iedere actie in deze richting!

Ondertussen: "spread the word". Ik raad iedereen die ik ken af om wat voor pil dan ook te slikken. Het is namelijk niet alleen de Diane35 die dit probleem geeft, geloof ik.

Groet, Sammy

manou
10 juli 2006, 17:47
Hoi Sammy,

Bedankt voor je mail!
Bizar dat ook andere pillen dit soort klachten geven. En dat we van dat vervelende gedoe niet zomaar verlost zijn...:confused: .

Om even op je verhaal terug te komen: mocht ik aktie gaan ondernemen dan
wil ik dat wel doen met een goed 'gefundeerd' verhaal. Het zal dus enige tijd kosten om even goed uit te zoeken waar het m nu precies in zit (globaal weet
ik dat wel - maar het is belangrijk óm alles hierover te weten te komen).
Mocht ik meer te weten komen dan plaats ik het direct op deze site.

Succes in ieder geval!
groet Mo

kas
23 juli 2006, 12:17
Hoi Sammy,

Bedankt voor je mail!
Bizar dat ook andere pillen dit soort klachten geven. En dat we van dat vervelende gedoe niet zomaar verlost zijn...:confused: .

Om even op je verhaal terug te komen: mocht ik aktie gaan ondernemen dan
wil ik dat wel doen met een goed 'gefundeerd' verhaal. Het zal dus enige tijd kosten om even goed uit te zoeken waar het m nu precies in zit (globaal weet
ik dat wel - maar het is belangrijk óm alles hierover te weten te komen).
Mocht ik meer te weten komen dan plaats ik het direct op deze site.

Succes in ieder geval!
groet Mo


Ik heb jarenlang erg veel baat gehad juist bij het gebruik van de (let wel org. diane van schering) en heb dus een andere ervaring.
Ik denk toch dat hormonale anticonceptie pillen sowieso aga kunnen triggeren. Wel ben ik ervan overtuigd dat je dan toch echt weldegelijk de genetische aanleg moet hebben voor het ontwikkelen van aga.
Ik ken in mijn omgeving (ben 41) erg veel vrouwen die door de jaren heen veel langer dan ik de pil hebben gebruikt, gewisseld zijn van pil, een paar ken ik die tevens IVF hebben ondergaan. Geen van die vrouwen heeft daardoor aga ontwikkeld. Ik dus wel...
Ben er vrij zeker van dat een hormonale verandering, pil, overgang, geboorte, miskraam, abortus noem maar op AGA wel kan triggeren dus ook de pil, maar dat de genetische aanleg ervoor primair verantwoordelijk te houden is en niet de pil.
Kitty

stupidhair
24 juli 2006, 15:05
Ik ben sinds maanden ook gestopt met de diane35. sindsdien loop ik bij een natuurgeneeskundige vanwege hormonale problemen. hij denkt dat het slechts tijdelijk is. en dat mn hele hormoonhuishouding overhoop ligt...het slikken van een mineraal moet dit verhelpen. ONDERTUSSEN KAN IK WEL JANKEN NA ELKE DOUCHEBEURT. mn haar wassen en borstelen is drama!!!!het komt er met bosjes uit.

kas
25 juli 2006, 08:34
Ik ben sinds maanden ook gestopt met de diane35. sindsdien loop ik bij een natuurgeneeskundige vanwege hormonale problemen. hij denkt dat het slechts tijdelijk is. en dat mn hele hormoonhuishouding overhoop ligt...het slikken van een mineraal moet dit verhelpen. ONDERTUSSEN KAN IK WEL JANKEN NA ELKE DOUCHEBEURT. mn haar wassen en borstelen is drama!!!!het komt er met bosjes uit.


Ik wil niet sceptisch overkomen en als jij het gevoel hebt dat deze natuurgeneeskundige je helpt, zeker doen. Maar als er sprake is van aga dan zal het slikken van een mineraal je haaruitval niet doen stoppen.
Misschien zou je ook een dermatoloog kunnen raadplegen ...
Kitty

Girlygirl
25 juli 2006, 15:04
Ik wil niet sceptisch overkomen en als jij het gevoel hebt dat deze natuurgeneeskundige je helpt, zeker doen. Maar als er sprake is van aga dan zal het slikken van een mineraal je haaruitval niet doen stoppen.
Misschien zou je ook een dermatoloog kunnen raadplegen ...
Kitty

Ik ben het daar zeker NIET mee eens, je kunt beter eerst op een natuurlijke manier proberen je hormoonbalans terug te krijgen, ze heeft tenslotte al hormonen geslikt, diane 35, en nieuwe hormonen slikken kan altijd nog! Ik ben ook stom geweest door meteen de dermatoloog als "heilig" te verklaren. Geloof me, das zeker niet terecht en als ik toen wist wat ik nu weet, was ik nooit begonnen met al die rommel!
Dus stupidhair...hou vol.

Georgie
26 juli 2006, 09:23
Ik wil niet sceptisch overkomen en als jij het gevoel hebt dat deze natuurgeneeskundige je helpt, zeker doen. Maar als er sprake is van aga dan zal het slikken van een mineraal je haaruitval niet doen stoppen.
Misschien zou je ook een dermatoloog kunnen raadplegen ...
Kitty

Ik ben het daar zeker NIET mee eens, je kunt beter eerst op een natuurlijke manier proberen je hormoonbalans terug te krijgen, ze heeft tenslotte al hormonen geslikt, diane 35, en nieuwe hormonen slikken kan altijd nog! Ik ben ook stom geweest door meteen de dermatoloog als "heilig" te verklaren. Geloof me, das zeker niet terecht en als ik toen wist wat ik nu weet, was ik nooit begonnen met al die rommel!
Dus stupidhair...hou vol.

Girlyguirl, de meeste vrouwen met AGA hebben een volkomen normale hormoonbalans. Overigens zal een dermatoloog je echt niet gelijk hormonen voorschrijven.

Girlygirl
28 juli 2006, 13:06
Girlyguirl, de meeste vrouwen met AGA hebben een volkomen normale hormoonbalans. Overigens zal een dermatoloog je echt niet gelijk hormonen voorschrijven.


Georgie, ik heb ervaring, jammergenoeg, dus doe niet alsof ik slap l*l...mijn dermatoloog was nogal graag met hormonen aan het gooien...ik heb het 3 jaar geslikt, grove hoeveelheden, en ben inmiddels gestopt met een deel ervan, 1 omdat het naar mijn idee uitstel van executie is en 2 omdat het je lichaam kapot maakt. Dat heb ik jammergenoeg ook zelf ondervonden! Als ik toen wist wat ik nu weet, zou ik ook eerst naar alternatieven hebben gezocht. Dus een alternatieve geneeswijze is zeker beter voor je, lichamelijk. Wat is belangrijker...haar of een gezond lichaam? Dus ik zou voorstellen, uitstellen zolang het kan, maargoed ieder zn ding!

manou
17 augustus 2006, 19:24
Beste Girlygirl,

Ik ben het helemaal met je eens. Alternatieve geneeswijzen (mits je zorgvuldig
op zoek gaat naar een goede aansluitende geneeswijze - er bestaan natuurlijk ook nog altijd 'kwakzalvers' ) is een veel betere oplossing (vanuit mijn oogpunt bezien). Back to nature! Baat het niet dan schaadt het niet - wat zeg nou zelf wat weten we van de inhoud en alle bijwerkingen van medicijnen die in de standaard gezondheidszorg worden voorgeschreven. Momenteel ben ik bezig met gezondheidspsychologie dus ik krijg wel een kleine indruk van wat er zich afspeelt in de medische wereld.

Ik heb zelf een goede homeopate gevonden en ik merk hoeveel invloed natuurlijke geneesmiddelen op mijn gesteldheid kunnen hebben. We zijn samen nog steeds aan het zoeken naar het juiste middel dat uiteindelijk past bij mijn 'persoonlijkheid' maar ik krijg er steeds meer vertrouwen in.

Ik voel me ook enigzins onbegrepen als er op dit forum wordt geinsinueerd
dat het toch wel AGA zal zijn. Ik blijf erbij dat de pil idd mijn hormoonhuishouding heeft verstoord en wel meer dan dat....
En ik ga me daar dus niet zomaar bij neerleggen...

Dus girliegirl...zet m op..en ga ermee door, met dat wat je goed voor jezelf acht en blijf vooral kritisch tegenover jezelf en anderen.

Succes iedereen....ik mail binnenkort meer....
groetjes Manou ;)

manou
17 augustus 2006, 19:29
het bovenstaande bericht was eigenlijk vnl. voor ''stupidhair'' bedoeld
en natuurlijk indirect ook voor ''girliegirl''. Excuses hiervoor.:o

Groetjes Manou!

Georgie
18 augustus 2006, 09:53
Beste Girlygirl,

Back to nature! Baat het niet dan schaadt het niet - wat zeg nou zelf wat weten we van de inhoud en alle bijwerkingen van medicijnen die in de standaard gezondheidszorg worden voorgeschreven. Momenteel ben ik bezig met gezondheidspsychologie dus ik krijg wel een kleine indruk van wat er zich afspeelt in de medische wereld.

Daar maak je een cruciale denkfout. 'Natuurlijke' medicijnen kunnen net zo schadelijk zijn als 'reguliere'. Blijf daarmee opppassen...


Ik voel me ook enigzins onbegrepen als er op dit forum wordt geinsinueerd
dat het toch wel AGA zal zijn. Ik blijf erbij dat de pil idd mijn hormoonhuishouding heeft verstoord en wel meer dan dat....
En ik ga me daar dus niet zomaar bij neerleggen...

Waarom het woord insinueren? Waarom leg je de adviezen die mensen hier op het forum hebben per definitie al negatief uit? Denk je niet dat die gegeven worden vanuit een positieve instelling? Accepteren is moeilijk, dat begrijp ik ook wel. Maar het maakt niet uit waardoor iets komt. Het enige wat je moet doen is een oplossing zoeken. Haaruitval is haaruitval. Feitelijk is de oorzaak onbelangrijk. Je zoekt naar een oplossing die voor JOU goed is.



Er is altijd een balans mogelijk tussen alles. Dat is waar het leven om draait. Een balans tussen 'chemisch' en 'natuurlijk', tussen accepteren en 'bestrijden'. Ik verbaas me hier over de rigiditeit. Het lijkt wel of er twee kampen móeten zijn, alsof mensen gedreven worden door de strijd tussen twee principes. Ik gebruik chemische middelen, ja. Niet-invasieve, overigens. Met heel goed resultaat. Pillen slikken gaat mij te ver. Ik heb mijn AGA geaccepteerd. Daarnaast zoek ik de balans in mijn leven. Door meditatie, yoga en voeding.
Ergens mee omgaan is álle factoren overwegen, alle factoren kennen en accepteren. En ook accepteren dat er wellicht andere dingen goed voor je zijn dan je eerst dacht.

Georgie
18 augustus 2006, 09:57
Girlyguirl, de meeste vrouwen met AGA hebben een volkomen normale hormoonbalans. Overigens zal een dermatoloog je echt niet gelijk hormonen voorschrijven.


Georgie, ik heb ervaring, jammergenoeg, dus doe niet alsof ik slap l*l...mijn dermatoloog was nogal graag met hormonen aan het gooien...ik heb het 3 jaar geslikt, grove hoeveelheden, en ben inmiddels gestopt met een deel ervan, 1 omdat het naar mijn idee uitstel van executie is en 2 omdat het je lichaam kapot maakt. Dat heb ik jammergenoeg ook zelf ondervonden! Als ik toen wist wat ik nu weet, zou ik ook eerst naar alternatieven hebben gezocht. Dus een alternatieve geneeswijze is zeker beter voor je, lichamelijk. Wat is belangrijker...haar of een gezond lichaam? Dus ik zou voorstellen, uitstellen zolang het kan, maargoed ieder zn ding!

Iik zeg niet dat je slap lult, dat vat jij dus zo op. Ik spreek hier in het ALGEMEEN. Waarom voel je je elke keer zo aangevallen?

manou
18 augustus 2006, 15:55
Er is altijd een balans mogelijk tussen alles. Dat is waar het leven om draait. Een balans tussen 'chemisch' en 'natuurlijk', tussen accepteren en 'bestrijden'. Ik verbaas me hier over de rigiditeit. Het lijkt wel of er twee kampen móeten zijn, alsof mensen gedreven worden door de strijd tussen twee principes. Ik gebruik chemische middelen, ja. Niet-invasieve, overigens. Met heel goed resultaat. Pillen slikken gaat mij te ver. Ik heb mijn AGA geaccepteerd. Daarnaast zoek ik de balans in mijn leven. Door meditatie, yoga en voeding.
Ergens mee omgaan is álle factoren overwegen, alle factoren kennen en accepteren. En ook accepteren dat er wellicht andere dingen goed voor je zijn dan je eerst dacht.

Beste Georgie,

Om nog even terug te komen op jouw reactie, waarvoor mijn dank overigens:
Natuurlijk zijn er geen twee concrete kampen. Er is naar mijn idee een soort van continuum tussen alternatieve geneeswijzen en de 'standaard' geneeswijzen. Daarbij komt inderdaad dat iedereen de voor hem of haar meest geschikte behandelwijze zoekt/vindt. Hier kunnen we op het forum over discussieren. Dit sterkt en informeert ons. Ik vind het boeiend om te horen
dat jij bijvoorbeeld een ietwat andere weg bewandelt. Misschien reageerde ik in jouw ogen ietwat heftig de vorige keer, mijn excuses zo wilde ik niet overkomen. Ik wilde alleen maar zeggen (en ja ik heb een zeer positieve instelling!) dat ik me niet zomaar neerleg bij een makkelijk te roepen 'noemer'.
Het is allemaal veel complexer dan dat en ik heb het idee dat jij dat ook wel doorhebt als ik jouw gevonden oplossing voor het probleem aanschouw.

Ik heb mijn probleem geaccepteerd en heb mezelf geinformeerd over de mogelijke oplossingen voor mijn probleem. Maar wat ik niet zomaar kan accepteren is het feit waardoor mijn haarproblemen zijn ontstaan. En het feit dat veel artsen hun ogen sluiten voor de enorme impact die de Diane-pil heeft, maakt me ook gewoon een beetje boos. En het wordt ons allemaal klakkeloos voorgeschreven. :confused: Dus ja ik heb haaruitval (so be it)... maar ik
wil wel dat andere meiden voortaan weten dat de Diane geen oplossing
biedt mijns inziens.

Wat betreft die natuurlijke medicijnen. Natuurlijk zijn er ook giftige planten
en wellicht andere stoffen die ons lichaam niet (goed) kunnen verdragen. Zaak is om daarvoor een specialistisch iemand op te zoeken. (Zoals ik al aangaf in mijn vorige mail) Op zoek gaan naar iemand die je vertrouwt, waar je al goede dingen over gehoord of over gelezen hebt, enzovoort. De homeopathie werkt bijvoorbeeld met de energie van planten, mineralen enzovoort en die energie kan zoals ik heb begrepen weinig schade aanrichten. Met een goede homeopathische arts aan je zijde kun je de natuurlijke balans van je lichaam herstellen, zij het soms langzaam. En ja, natuurlijk moet iedereen opletten met wie hij of zijn in zee gaat.

Ik hoor graag van je als je denkt dat ik het op enig punt mis heb.
Want daar leer ik weer van. Dus nogmaals dank voor je reactie.

Groetjes Manou :D

manou
18 augustus 2006, 16:01
Ja, nog even als aanvulling op mijn reactie. Ik wil niemand aanvallen op zijn of haar mening, mocht dat zo over gekomen zijn. Want jazeker ik ga ervan uit dat
iedereen het beste met elkaar voor heeft. grtz Manou!

Sipke
6 oktober 2006, 00:30
met belangstelling lees ik dit topic.
Ik constateerde veel 'shedding' maar dacht ach, het zal wel normaal zijn.
Echter na het nemen van foto's zag ik een stuk huid van 5 bij 5 waar alle haar vanaf verdwenen is. Ik voel wel korte haartjes daar het is niet volledig kaal.

Ik was er erg down van en merkte na het douchen ook heel veel haarverlies, ik zag geen witte puntjes. Nu ging ik bij mezelf na... wat heb ik nou anders gedaan al die maanden of gebruikt?

Ik heb mijn haren niet geverfd of op een andere manier behandeld / mishandeld.
Het enige wat ik kon bedenken is dat ik met de Sandoz pil ben gestopt.
Ik slikte vroeger altijd de Diane maar de apotheek stapte zonder overleg op Sandoz over. Ik had ze toen nog verteld dat ik dat niet zo leuk vond.

Nu vermoed ik dat het daar mee te maken heeft. Ik ben gestopt omdat ik geen troep meer in mijn lijf wilde. Wat ik ook vind is dat ook mijn haarstructuur anders lijkt, veel fijner en kwetsbaarder.

Al zoekend op internet stuitte ik op deze discussie. Ik vermoed nu dat wat ik denk ook daadwerkelijk zo is. Het heeft te maken met het stoppen met (de Sandoz) pil.

Ik wil graag weten bij wie is er nu verbetering opgetreden ? Ik hoop dat alles stabiliseert en normaliseert na een tijd? Vanochtend was ik behoorlijk down er door maar ik denk ook ach het is maar haar. Maar natuurlijk wil ik weer mijn volle lange bos haar terug.

Ik herken trouwens door andere genoemde symptomen
haarpijn , jeuk jeuk en nog 's jeuk en veel talg/heel vet haar.
Ook heb ik af en toe nog een klein beetje scalpacne er bij.

Ik probeer nu tarwekiemolie en wil ook de uiensap proberen.
Geen geld voor andere dure zaken, en chemisch durf ik niet aan.

Loveli
6 oktober 2006, 00:55
Sandoz (Amerikaans bedrijf dat generieke medicijnen maakt, dus kopieert nadat het patent is afgelopen) heeft toen het patent van Diane was afgelopen, een pil op de markt gebracht met exact dezelfde samenstelling als Diane. Ook de hulpstoffen waren hetzelfde.
De samenstelling van Diane zelf is in die tijd iets aangepast.
De overgang van Diane naar Santos zou dus niet voor een verandering kunnen zorgen. Het stoppen met de pil zorgt er wel voor dat het aantal haren in de groeifase weer op een normaal niveau komt.

De plek die jij beschrijft past niet in het normale beeld na stoppen met de pil. Als je zekerheid wilt hebben, kun je het best een arts om raad vragen.

Sipke
6 oktober 2006, 09:04
Hoi, ik heb gelezen op Fok dat de hulpstoffen niet het zelfde zijn.
Waar kan ik lezen dat ze dezelfde hulpstoffen hebben?

En wat is normaal? Waar kan ik lezen wat het normale beeld is? Misschien leg ik het verkeerd uit, ben geen arts kan mezelf niet diagnosticeren. Ik weet wat er nu gebeurt (haarpijn, talg, jeuk etc en dat komt precies overeen met sommige klachten hier) en ik weet dat er niks voorgevallen is anders dan verandering van pil en stoppen er mee.

Ik heb dit nog nooit in m'n leven ervaren. In combinatie met symptomen van anderen hier is Sandoz hoogstwaarzijnlijk de oorzaak.

Wat ik heel graag wil weten is normaliseert dit zich weer?

Loveli
6 oktober 2006, 11:28
Ik lees dit op Fok forum:
http://forum.fok.nl/topic/658103/3/25#24898762
Samengevat:
Tot april 2004 waren Minerva en Diane (beide van Schering) gelijk van samenstelling, ook de hulpstoffen. Daarna is bij Diane de concentratie van hulpstoffen veranderd. Sandoz heeft dezelfde samenstelling als de oude Diane (en dus ook de oude Minerva).
Mogelijk is na 2004 ook bij Minerva de concentratie van hulpstoffen veranderd, maar dat is niet met zekerheid te zeggen omdat deze pil meelift op de goedkeuring van Diane (dat kan zowel de oude als de nieuwe goedkeuring zijn).

Dus: Sandoz heeft heeft exact dezelfde samenstelling als de oude Minerva en Diane, maar die Diane is zeker wat veranderd en Minerva mogelijk.

Andere Diane-klonen kunnen andere concentraties en andere hulpstoffen bevatten.

Een pil die totaal niet aan te raden is bij AGA, de Microgynon (compleet andere pil, maar is de laatste tijd veel in het nieuws geweest) heeft dezelfde hormonen als Stediril en Rigevidon, maar andere hulpstoffen. Daardoor kunnen vrouwen er anders op reageren. De hulpstoffen zijn bepalend voor hoe de pil wordt opgenomen. Als een pil snel uit elkaar valt, komt ook snel een hoge concentratie hormoon in de bloedbaan. Wanneer de pil wat langzamer oplost, wordt dit wat meer gedoseerd. De ene vrouw reageert hier sterker op dan de ander, wat verklaart dat sommige vrouwen anders reageren op een andere variant met dezelfde hormonen.

De laatste alinea is wat ik ervan begrepen heb, maar daar heb ik zo snel geen wetenschappelijke bron voor.

Loveli
6 oktober 2006, 11:43
Normaal is iets van 80% (of 75%, pin me er niet op deze getallen vast) van je haar ingroeifase, de rest is in een andere fase. Tijdens de zwangerchap is door invloed van hormonen meer haar in de groeifase (90 tot 95%). Vanaf een maand of 5 is dit goed merkbaar. Na de zwangerschap komt de 'normale' situatie weer terug en vallen de haren die tijdens de zwangerschap niet uitvielen weer uit. Daar hebben veel vrouwen last van, maar het is normaal en verklaarbaar.

De pil heeft hetzelfde effect op het aantal haren in de groeifase. Dus wanneer je stopt met de pil, valt een flink percentage van je groeiende haar weer uit. Tot er weer 80% van je haar in de groeifase is.

Pas als de haaruitval na een tijd niet stopt of er andere klachten zijn, kan er iets anders aan de hand zijn. Dit haarverlies is diffuus, dus verspreid over het hoofd. Jouw plekje van 5 bij 5 pas niet in dit beeld.
Vandaar mijn opmerking over het raadplegen van een deskundige.

kas
6 oktober 2006, 17:35
met belangstelling lees ik dit topic.
Ik constateerde veel 'shedding' maar dacht ach, het zal wel normaal zijn.
Echter na het nemen van foto's zag ik een stuk huid van 5 bij 5 waar alle haar vanaf verdwenen is. Ik voel wel korte haartjes daar het is niet volledig kaal.

Ik was er erg down van en merkte na het douchen ook heel veel haarverlies, ik zag geen witte puntjes. Nu ging ik bij mezelf na... wat heb ik nou anders gedaan al die maanden of gebruikt?

Ik heb mijn haren niet geverfd of op een andere manier behandeld / mishandeld.
Het enige wat ik kon bedenken is dat ik met de Sandoz pil ben gestopt.
Ik slikte vroeger altijd de Diane maar de apotheek stapte zonder overleg op Sandoz over. Ik had ze toen nog verteld dat ik dat niet zo leuk vond.

Nu vermoed ik dat het daar mee te maken heeft. Ik ben gestopt omdat ik geen troep meer in mijn lijf wilde. Wat ik ook vind is dat ook mijn haarstructuur anders lijkt, veel fijner en kwetsbaarder.

Al zoekend op internet stuitte ik op deze discussie. Ik vermoed nu dat wat ik denk ook daadwerkelijk zo is. Het heeft te maken met het stoppen met (de Sandoz) pil.

Ik wil graag weten bij wie is er nu verbetering opgetreden ? Ik hoop dat alles stabiliseert en normaliseert na een tijd? Vanochtend was ik behoorlijk down er door maar ik denk ook ach het is maar haar. Maar natuurlijk wil ik weer mijn volle lange bos haar terug.

Ik herken trouwens door andere genoemde symptomen
haarpijn , jeuk jeuk en nog 's jeuk en veel talg/heel vet haar.
Ook heb ik af en toe nog een klein beetje scalpacne er bij.

Ik probeer nu tarwekiemolie en wil ook de uiensap proberen.
Geen geld voor andere dure zaken, en chemisch durf ik niet aan.

Ik heb 10 jaar lang de diane-35 geslikt (met tussenpozen van zwangerschappen) en heb geen problemen gehad van jeuk/roos en of vet haar met haaruitval. Ook mijn apotheek is zonder meded. overgestapt op deze versie, sandoz en mijn haaruitval problemen zijn daardoor ontstaan ik gebruik nu wederom sinds een dik jaar de diane, doch ik heb het tij niet volledig meer kunnen keren:confused: .Loveli schrijft dat de samenstelling van de diane is veranderd, ik heb dat niet kunnen constateren. Wel is de bijsluiter zelf in 2004 dmv de vermelding van een aantal mogelijke bijwerkingen wat veranderd/bijgesteld.
By the way, ik heb vrij veel baat bij het gebruik van ketoconazole hoofdgel tegen de roos/jeuk. Het is verkrijgbaar op doktersrecept bij de apotheek. Misschien heb je er iets aan.
Kitty
Kitty

Loveli
6 oktober 2006, 18:12
Voor de duidelijkheid, wat ik uit die post op het forum opmaak is het volgende.

De samenstelling van Diane is gelijk gebleven, alleen de verhoudingen van de hulpstoffen zijn veranderd. De hulpstoffen hebben effect op de snelheid waarmee de hormonen vrijkomen en kunnen worden opgenomen.

De Diane van voor 2004, Minerva en Sandoz zouden dezelfde samenstelling moeten hebben. De Diane van na 2004 heeft veranderde concentraties hulpstoffen.

Op de site van http://www.cbg-meb.nl/ zijn de goedkeuringen te downloaden. Hierin staat veel interessante info over hoe een middel wordt opgenomen in de bloedbaan en hoe lang het duurt voor er een bepaalde basis-concentratie in het bloed aanwezig is. Daarnaast zijn de ingredienten te vinden.
Bij de hulpstoffen van Diane en Sandoz zijn dezelfde ingredienten te zien, alleen in een andere volgorde. Ik weet niet of dat bij medicijnen ook zo is, maar bij voedingsmiddelen moeten de ingredienten in volgorde staan van hoog naar laag.

Ik heb geen idee of er nog andere factoren van invloed zijn op de werking van deze pil. Bijvoorbeeld factoren in het productieproces of deeltjesgrootte van de hulpstoffen om maar iets te noemen. Alles wat invloed heeft op hoe en hoe snel de werkzame stof wordt opgenomen kan de oorzaak zijn van een andere reactie op de pil.

esmee
10 oktober 2006, 16:29
Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag in deze topic thuishoort, maar stel hem hier toch maar. Eerder had ik al verteld dat ik enorm veel haarverlies heb na de bevalling en al jaren bekend ben met AGA. Voor mijn zwangerschap heb ik jaren de diane 35 gebruikt. De haaruitval begon 2 weken na de bevalling en nu ruim drie maanden later valt het echt met bakken uit en wordt m'n hoofdhuid steeds zichtbaarder. Ik vraag me nu af of dit haar definitief weg is of dat er nog kan op hergroei is. Sinds de 'aga diagnose'ben ik wel vaker gewisseld van pil, maar deze extreme haaruitval heb ik nooit eerder gehad.
Hopelijk heeft iemand een antwoord, want ik word er echt gek van!

Gr Esmee

kas
10 oktober 2006, 20:09
Hallo,

Ik weet niet of mijn vraag in deze topic thuishoort, maar stel hem hier toch maar. Eerder had ik al verteld dat ik enorm veel haarverlies heb na de bevalling en al jaren bekend ben met AGA. Voor mijn zwangerschap heb ik jaren de diane 35 gebruikt. De haaruitval begon 2 weken na de bevalling en nu ruim drie maanden later valt het echt met bakken uit en wordt m'n hoofdhuid steeds zichtbaarder. Ik vraag me nu af of dit haar definitief weg is of dat er nog kan op hergroei is. Sinds de 'aga diagnose'ben ik wel vaker gewisseld van pil, maar deze extreme haaruitval heb ik nooit eerder gehad.
Hopelijk heeft iemand een antwoord, want ik word er echt gek van!

Gr Esmee

Esmee,
Ik durf er echt helemaal niks op te zeggen waarom ga je niet (terug) naar een dermatoloog, misschien speelt er een andere oorzaak mee.
Sterkte
Kitty

Sipke
10 oktober 2006, 20:44
ik vraag me af of ik de pil weer moet gaan slikken.
En dan niet die sandoztroep maar de diane.

Vanochtend weer haren gewassen en weer een hoop haren kwamen los.

Is het bij iemand verbetert na het wederom slikken?

Trouwens loveli/Kas bedankt voor de respons.
De vraag is nu hoe kan ik mijn haartoestand verbeteren.
Ik maak regelmatig foto's ook voor dat ik dit probleem had.
11 sept ben ik met pil gestopt
en sindsdien ellende.

esmee
11 oktober 2006, 14:49
Hoi kitty,


Ik ben nog niet zo lang geleden naar de dermatoloog geweest, maar die kan er niet echt een zinnig antwoord op geven, vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest, ivm bloedonderzoek een paar weken geleden. mijn bloedwaarden waren eigenlijk allemaal normaal en er was heel wat bepaald (zink, ijzer, schildklier, hormonen, etc.) Misschien dat het ook voor een gedeelte te maken heeft met stress, maar ja dan zouden heeeel veel mensen kaal moeten zijn. Feit blijft dat ik ook last van mn hoofdhuid heb en dat is toch denk ik aga gerelateerd. Hoe dan ook ik vind het heel vreemd dat het nu in hevige mate aanwezig is (de haaruitval) en dat ik dat nooit eerder heb gehad. Ik vind het heel moeilijk om te accepteren dat ik als jonge vrouw kaal aan het worden ben, haar vind ik toch heel erg bepalend voor je uitstraling en je innerlijke zelfvetrtrouwen, want ja tis niet leuk als anderen merken dat je kaal aan het worden bent. Qua oplossingen vind ik het ook erg lastig, want na veel zoeken op dit forum, merk ik dat een haarwerk ook niet altijd 'succesvol' is.
Misschien dat jij of anderen nog ideeen hebben of ervaringen mbt bevalling.
Ik hoor het graag!

Groetjes Esmee.
(ps kleven er (veel) nadelen aan het slikken van androcur (lange termijn)?

Girlygirl
11 oktober 2006, 15:29
(ps kleven er (veel) nadelen aan het slikken van androcur (lange termijn)?

Ik zou NOOIT meer Androcur gaan slikken als ik van tevoren had geweten wat het met me deed. (ik ben sinds januari gestopt en blij ermee)
Ik werd er uiterst neerslachtig van, bijna depressief te noemen. Geloof me, dat komt de haargroei ook niet ten goede en ik heb in de 3,5 jaar slikken geen shocking resultaten gezien!

Verder denk ik dat langere tijd Andro slikken zeker niet zonder gevaar zal zijn. Het zijn toch anti-hormonen die elke keer door heel je lichaam en lever denderen, dat kan gewoon niet goed voor je zijn.

Als je dan toch iets wil doen, wat ik begrijp, neem dan minox ofzo...das ook niet zaligmakend, maar minder heavy dan Andro.
Ik heb overigens weinig boeiends beleefd aan minox...maar andere mensen op het forum zweren erbij.

Good luck.

Loveli
11 oktober 2006, 17:35
Girlygirl, hoeveel Androcur heb je geslikt? Kreeg je 10 mg of 50?

Sipke
11 oktober 2006, 19:40
ik ben er uit ik ga de diane halen.

Sipke
11 oktober 2006, 22:05
ik gebruik nu wederom sinds een dik jaar de diane, doch ik heb het tij niet volledig meer kunnen keren
Maar wel voor een deel?

Sipke
12 oktober 2006, 09:25
Heb schering net gebeld, ze zeggen dat de Diane andere hulpstoffen heeft dan de Sandoz.

Brr heb zo'n spijt dat ik accoord ben gegaan met de Sandoz.

Was ik maar van apotheek veranderd.

Dinsdag naar de huisarts.

Girlygirl
12 oktober 2006, 11:57
Ik heb 2,5 jaar 50 mg geslikt en toen overgegaan naar 10 mg. Klachten van depressie namen NIET af en haaruitval leek beter te worden toen de dosering werd verminderd, erg vreemd, maar waar.
Het is ECHT rommel en als je mijn menig wil horen...het helpt geen moer!!!(tenminste bij mij niet en ik heb het toch echt lang genoeg de kans gegeven)

kas
12 oktober 2006, 13:39
Heb schering net gebeld, ze zeggen dat de Diane andere hulpstoffen heeft dan de Sandoz.

Brr heb zo'n spijt dat ik accoord ben gegaan met de Sandoz.

Was ik maar van apotheek veranderd.

Dinsdag naar de huisarts.

Ik weet dat, ik kreeg problemen door die sandoz niet door de diane 35.
Ik heb even 50mg gehad (2mnd) dat was echt te hoog die dosering, nu wederom 20mg (sinds 10 mnd) ik heb minder snel last van vet haar inmiddels, periodes met te veel haarverlies, momenteel is het niet te veel.
Of het echt helpt tegen haaruitval durf ik niet te zeggen, ben geneigd te zeggen van niet maar gefundeerd kan ik pas eigenlijk zeggen ahv de reactie als ik er mee zou stoppen.

kas
12 oktober 2006, 13:43
Maar wel voor een deel?

Ten aanzien van snel vet worden van het jaar jazeker maar omdat ik kort daarna androcur erbij kreeg weet ik het niet.
Kitty

Sipke
18 oktober 2006, 22:45
ok bedankt.

De dr. heeft me microgynon meegegeven. Na 3 mnd kunnen we altijd nog kijken of de diane beter is zegt ie.

Is het verstandig die te slikken?

Met mijn klachten gaat het nog steeds niet beter.
(puisten op hoofdhuid, jeuk, haarverlies).

Loveli
18 oktober 2006, 23:08
Als je last hebt van androgene haaruitval is het stom van de arts om dit mee te geven.

Quote van http://www.anticonceptie-online.nl/bijwerkingen_pil.htm

Bij patiënten met huidaandoeningen -met name acne- gaat de voorkeur uit naar combinatiepreparaten met een progestativum met een anti-androgene of weinig intrinsieke androgene werking en een licht oestrogeen overwicht. Cyproteronacetaat, -het progestativum in de Diane-35 pil- heeft een anti-androgene werking en is vooral geschikt voor vrouwen met een ernstige vorm van acne vulgaris. De Diane-35 (ook bekend onder de merknamen Minerva en Elisa) is overigens niet als anticonceptiemiddel geregistreerd. Bij lichtere vormen van acne dient de voorkeur te worden gegeven aan anticonceptiemiddelen die eveneens een gunstig effect op de huid hebben, zoals de Yasmin en de preparaten met desogestrel (Marvelon of Mercilon) of gestodeen (Femodeen/Minulet of Meliane/Harmonet). Hierbij dient men zich te realiseren, dat gestodeen relatief iets meer androgeen effect heeft dan desogestrel.
Norgestimaat (in Cilest) en levonorgestrel (in Microgynon 30/Stediril 30, Microgynon 50/Neo-Stediril en Neogynon 21/Stediril-d) hebben een relatief hoge intrinsieke androgene werking en dienen dan ook bij patiënten met 'puistjes' zoveel mogelijk te worden vermeden.

Sipke
19 oktober 2006, 21:09
bedankt voor de info.
Ik ga de microgynon niet slikken.
Ik zit nog in dubio
diane weer gaan slikken of hopen dat het haar weer terug groeit en blijft zitten.

:crybaby:

Sipke
31 oktober 2006, 17:09
gaat de goeie kant op nu
hoofdhuid doet normaal
haar lijkt weer te groeien
ik weet niet of ik nog haarverlies heb dat moet ik nog checken
stoppen met die sandoz pil was het beste wat ik kon doen

kas
1 november 2006, 15:38
Fijn voor je dat het beter gaat!:cool:

gaat de goeie kant op nu
hoofdhuid doet normaal
haar lijkt weer te groeien
ik weet niet of ik nog haarverlies heb dat moet ik nog checken
stoppen met die sandoz pil was het beste wat ik kon doen

Justagirl
28 november 2006, 16:31
Hallo!!!

Dat is weer eens een tijd geleden he :D
Helaas ben ik niet terug om goed nieuws te melden, helaas.... bij mij wordt het niets beter!
Over een maandje moet ik terug naar de derma, om te kijken of de ijzertabletten iets hebben uitgehaald. mijn haar lijkt er wel op te reageren, maar dan in de zin dat het best achteruit is gegaan. Ik houd maar de hoop door te denken dat dit juist een goede reactie is, en hierdoor nieuw haar gaat groeieb ;).

Ik geloof nog steeds dat het TE kan zijn, aangezien het over mijn gehele hoofd is, en ik denk ik ook wel weet waardoor het ontstaat, de grote vraag is alleen......Hoe kom je er weer vanaf?!

Ik zit te denken om weer aan de diane te gaan, ben er in maart dacht ik, mee gestopt...... kan het kwaad toch weer te beginnen?!

Ik zal vd week eens foto's plaatsen van mijn haarsituatie, mischien zien jullie iets!!!!

Ben blij dat ik weer terug ben, en lekker kan lezen op dit forum!!

xxxies Just a Girl

Greetje
17 januari 2007, 23:00
Hallo iedereen,

Wat een openbaring deze site!

Ik was er altijd al van overtuigd dat mijn haaruitval begonnen is sinds ik 2,5 jaar geleden ben gestopt ben met de Diane35 (+/- 12 jaar gebruikt).
Niemand gelooft mij dus; ook de huisarts niet! Ik kreeg wel een vitamineB complex mee, wat niet geholpen heeft.
Ik was in juli gestopt en in de winter groeide het wel weer wat aan. Maar in juli/augustus het volgende jaar begon het weer. Net zoals afgelopen zomer.
Alleen is het nu erger dan de afgelopen 2 jaar. Ben ook veel afgevallen dit jaar, misschien scheelt dat ook nog.

Nu gebruik ik sinds 19 oktober 2006 priorin; wat dus niet schijnt te werken heb ik ondertussen gelezen!
Toch blijf ik het nog maar even gebruiken; want mijn haar groeit weer aan!
Bijna mijn hele pony is uitgevallen. Nu heb ik er allemaal van die belachelijk korte (maar zeer welkome) haartjes zitten!

Ik was mijn haar al een hele tijd met baby shampoo. Mijn hoofdhuid jeukt niet meer. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat mijn haar minder uitvalt.

Ben blij jullie gevonden te hebben.

Greetje.

Marli
28 januari 2007, 02:57
Als Priorin helpt zou dat moeten komen door de bestanddelen ervan: gierstextract, tarwekieolie, L-Cystine, vitamine B5. Je zou dus ook gierst (bevat kiezelzuur) en tarwekiemen kunnen eten, lijkt me. (Ben ik zelf ook gaan doen.) En daarnaast L-cystine en B5 kunnen slikken. Die dingen zijn voedend voor de haarwortel.

Maar het lijkt me dat je tegelijk ook je lichaam moet helpen zich te reinigen. Zou je kunnen doen door de darmflora te herstellen of te verbeteren. Ik wil niet per se reklame maken, maar heb zelf goede resultaten geboekt qua hoofdhuid (en rest van mijn huid) met Orthiflor Atopic (poeder) en Biogarde met rechtsdraaiend melkzuur.

Daarnaast je haar wassen met een neutrale shampoo (reformhuis), geen aggressieve haarmiddelen (meer) gebruiken, en zo min mogelijk je haar wassen (ik heb het al teruggebarcht tot 1 x per week, tussendoor zacht borstelen).

Van bovenstaande dingen heb ik bij mezelf de goede resultaten (vrij snel) gezien.

Numero uno: Een spiraaltje ipv de pil! Why not?!?

Door posts op het forum ben ik gestopt met B6 pyridoxine, dat de pest voor je haar schijnt te zijn (zie het forum van de mannen), en ga in plaats daarvan Pyridoxal-5-Phosphate slikken (idem mannen-forum) en heb inmiddels MSM-poeder besteld (bij www.aldomsm.com omdat ik geen dure MSM-tabletten wou kopen). Wat die twee dingen betreft kan ik nog niets zeggen (maar heb wel goeie verhalen gehoord).