PDA

View Full Version : Altijd vettig haar


ellenkey333
23 juli 2004, 23:32
hey, ik heb een probleem waarvan het precies lijkt of ik de enige ben die dat heeft. Ik vind er nergens informatie over. Normaalgezien werd mijn haar vanaf dag 2 al wat vettig en de 3de dag neig. Maar 2 jaar geleden werd het zo erg dat zelfs wanneer ik mijn haar nog maar net gewassen had het nog steeds supervettig bleef. Het was dus nooit meer onvettig! Ik ben hiervoor bij een dermatoloog geweest en deze heeft mij eerst diane 35 voorgeschreven en nadien een aantal shampoo's. Maar het had geen effect. Uiteindelijk kreeg ik een lichte dosis roaccutane voorgeschreven. Dit heeft mij wel geholpen maar dan was mijn huid zo neig uitgedroogd. (constante vervelling dus en heel droog haar, wat natuurlijk wel beter is dan vettig haar) Maar tijdens de zomer mag ik dit medicament niet gebruiken. Ik vroeg mij af of er nog mensen zijn met dit probleem en of er nog andere mogelijke oplossingen zijn. Mijn haarprobleem zorgt er effenaf voor dat ik bijna ni meer buitenkom en as ek het dan toch doe trek ik mijn gezicht weg as iemand kijkt. En ik zaag er dan ook veel over en mijn vrienden die normaal haar hebben die snappen da precies ni goe of ja ze kunne der niets aan doen dus hebbe ze liever da ge der ni over zaagt. pfff kweet dat er nog neigere probleme zijn zoals extreme haaruitval ma khoop toch dat iemand mij kan helpe met mijn probleem want zo is het echt geen leven.

Tiuri
24 juli 2004, 12:07
je hebt dus geen haaruitval verder?

overmatige vetproductie komt vaak voor bij mensen met alopecia androgenetica, maar als je geen haarverlies hebt is er iets anders aan de hand. het kan zijn dat je talgkliertjes bij de haarzakjes ontregeld zijn, bijv. door een verandering in je hormoonhuishouden.

ik zou effe naar de huisarts gaan om een verwijzing naar de dermatoloog te vragen als je er veel last van hebt.

ellenkey333
25 juli 2004, 05:45
ik heb wel haaruitval maar in normale mate denk ik (bij het wassen en kammen enz) En ik ben reeds bij dermatoloog geweest. Ik heb gedurende 4 maand ongeveer roaccutane gebruikt maar 1 maand nadat ik gestopt was begon het probleem opnieuw. Maar ik kan moeilijk gans mijn leven roaccutane pakken want dat droogt mijn huid volledig uit en ook tijdens de zomer mag het niet. Daarom zou ik graag weten of er nog een andere oplossing is. Is er dan echt niemand met dit probleem???

jennifer
26 juli 2004, 10:14
Hoi Ellenkey,

Het is waarschijnlijk zoals laurensj al zei, een ontregeling van je talgproduktie.
Wanneer dit niet een hormonale oorzaak is, kan het misschien ook een overgevoeligheid wezen voor bepaalde shampoo's. Zelf heb ik ook last van een snel vet wordende hoofdhuid, en hoewel dit bij mij waarschijnlijk te maken heeft met de alopecia anrogenetica is mijn hoofdhuid ook extreem gevoelig voor de meeste shampoo's. Ik heb nu echter een shampoo die superzacht is, en die de hoofdhuid niet te veel stimuleert n.l. van het merk Zarqa, die ook helpt tegen jeuk, roos en haaruitval. Is te krijgen bij reform-drogist (o.a Kruiderij de Pepermolen in Leeuwarden). Daar hebben ze ook Aloe Vera shampoo voor de gevoelige hoofdhuid. Verder is er nog Dermolin shampoo wat ook erg zacht is voor de extreem gevoelige huid. Je ziet ik heb er al verscheidene geprobeerd, die van Zarqa gebruik ik nog maar pas, maar voelt heel goed aan. Ik denk dus dat het belangrijk is om de hoofhuid zo veel mogelijk met rust te laten en met lauw water te wassen. Ook het gebruik van een borstel stimuleert de talgafscheiding enorm, dus kun je beter een kam gebruiken met grove tanden die niet te scherp zijn. Middeltjes via de huisarts
kunnen wel eens alcohol bevatten, wat de hoofdhuid snel uitdroogt, maar ook weer stimuleert om daarna weer extra veel talg af te scheiden, zodat je in een visiueze cirkel komt.
Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes!

Groetjes, Jennifer

Tiuri
27 juli 2004, 12:38
veel föhnen leidt trouwens ook vaak tot overmatige talgproductie.

ellenkey333
27 juli 2004, 21:23
Bedankt voor de raad. Ik moet wel toegeven dat ik mijn haar telkens na het wassen föhn en ook vaak kam. Maar doordat ik heel dun en weinig haar heb hangen mijn haren anders plat langs mijn gezicht en dat trekt echt op niks. En zelfs wanneer ik nog maar eventjes naar buiten ga hangen mijn haren al in de strop en in sliertjes, vandaar dat ik het zoveel kam.

Ik heb al is gedacht van een haaranalyse te laten doen? Maar ik ben van Aalst en weet niet waar ik dat ginder zou kunnen laten doen? Denken jullie dat dat iets zou uitdoen?

Hellen
14 september 2004, 15:36
Ik heb al eerder een vraag hier gepost ( zie http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4298)

Vettigheid wordt ook genoemd in divere post hier. Mijn haar is naast steeds dunner, dus ook in toenemende mate vet. Als ik het vandaag was, is het morgen alweer vettig. En afgezien van het feit dat het erg glimt en niet fris meer ruikt, kijk je daardoor juist nóg sneller dwars door mijn haar heen op mijn hoofdhuid.

Ik was het nu dus om de dag..vaker wassen wil ik niet, volgens mij stimuleer ik dan het vetter worden nog meer. Minder wassen is helemaal geen optie want dan lijkt het wel of ik kale plekken heb op mijn hoofd.

Heeft iemand een tip???

sonofsam
14 september 2004, 16:42
Tips tegen vettig haar:

1. 'S ochtends douchen ipv 's avonds: talgproductie is 's nachts het hoogst...het "probleem" dient zich dus 's ochtends aan

2. Niet in de wind staan = prikkel voor talgklieren om talg aan te maken (wind droogt huid uit; talg = vet -> reactie v/ h lichaam) Dus ook niet fohnen...

3. vitamine B5 slikken evt. (= panthoteenzuur)...zet talg om in energie ("verbrandt talg")

ellenkey333
14 september 2004, 21:13
Hellen, in verband met die Androcur. Ik heb die ook moeten nemen in combinatie met de Diane pil en bij mij heeft het niet geholpen. Maar uit de uitleg van mijn dermatologe had ik toch begrepen dat dat gewoon een dubbele versie van de pil is of zo. Vrij zwaar dus wel als je ze samen pakt. Dus als je de pil niet wil pakken om bepaalde redenen zou ik de Androcur toch ook niet pakken.

Een hele goede shampoo tegen vet haar is "Goldwell". Je kan dit bij sommige kapperszaken vinden. Maar zoals elk middel: hoe meer je het gebruikt, op den duur vermindert de werkzaamheid ervan. Het is een shampoo die je normaalgezien onmiddellijk moet uitspoelen om te voorkomen dat het je haar uitdroogt. Maar aangezien ik extreem vet haar had, liet ik het 2 tot max. 5 minuutjes inwerken.

Bovendien kan je ook een voorschrift voor "Roaccutane" aan je dermatoloog vragen. Dit helpt zeker en vast maar het gevolg is wel dat je droger haar zal hebben en ook last van wat vervelling enz zult hebben. Ik denk persoonlijk ook dat het voor minder haaruitval zorgt (in mijn geval leek dat toch zo of was dit gewoon omdat ik mijn haren minder moest wassen en er bijgevolg minder mee bezig was ...) en ook een heel klein beetje haargroei op bepaalde plaatsen zoals buik, kin of zo (maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen, het leek gewoon zo voor mij)

Veel succes nog in je zoektocht naar een oplossing. Ik hoop dat je me op de hoogte houdt. Thx

ellenkey333
14 september 2004, 21:23
Hellen, ik ben eens naar je link gaan zien en er stelde iemand "anti-androgeen middel als spironolactone" voor. Heb je dit al is geprobeerd?

In verband met vitamine B5. Ik dacht dat ik in een thread hier ergens gelezen had dat dit juist voor meer haaruitval kon zorgen? Of was dat vitamine B6? Ik weet het niet goed meer.

sonofsam
14 september 2004, 21:34
Hellen, ik ben eens naar je link gaan zien en er stelde iemand "anti-androgeen middel als spironolactone" voor. Heb je dit al is geprobeerd?

In verband met vitamine B5. Ik dacht dat ik in een thread hier ergens gelezen had dat dit juist voor meer haaruitval kon zorgen? Of was dat vitamine B6? Ik weet het niet goed meer.
Vit. B6 (Pyridoxine) kan het haaruitval verergeren.
Vit. B5 (Panthoteenzuur) vermindert de vettigheid van haar

Hellen
16 september 2004, 08:27
Ik heb nog niets gedaan of geprobeerd. Ik had zelf al enige tijd het gevoel dat er op mijn hoofd iets gaande was, maar nu begint het ook andere mensen op te vallen. En alle dingen die ik hier lees maken dat ik me alleeen maar meer zorgen ga maken. :eek:

Ik ga zsm een afspraak met de dokter regelen. Bedankt alvast voor jullie reacties

Nogmaals: dank voor jullie reacties!
Wordt vervolgd!!!