PDA

View Full Version : Stoppen gebruik Finasteride


Alonso
22 april 2002, 21:43
Hoi,

Ik gebruik nu al bijna 4 jaren Finasteride. Echter, ik merk dat ik steeds meer en meer een erectiestoornis krijg: minder snel een erectie en minder zaadvloeistof. Ik vermoed dat dit toch echt ligt aan de Finasteride die ik gebruik. Daarom wil ik eigenlijk een tijdlang stoppen met het gebruik van Finasteride. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan een half jaar, en dan te evalueren of de stoornis is opgelost. Ik gebruik nu ook 5% Minoxidil en dat zal natuurlijk voor een deel de DHT afremmen in de hoofdhuid, waardoor de bestaande haren minder snel hun groeifases gaan verkleinen (bijvoorbeeld van 4 jaren naar 1 jaar). Nu wil ik graag weten of er meer mensen op dit formum zijn die ook een erectiestoornis hebben ontwikkeld door het gebruik van Finasteride. Bovendien is het zo dat pas na een jaar door het stoppen met Finasteride, de haargroeicycli weer worden verkort? Zijn er mensen die weten wat een verstandige "afbouwfase" in het gebruik van Finasteride?

Alonso

Rocco
22 april 2002, 23:55
Past op

Bovendien is het zo dat pas na een jaar door het stoppen met Finasteride, de haargroeicycli weer worden verkort?

Binnen 2 weken zit je DHT niveau weer op 100%.Gelijk zal je DHT de haarwortels op volle kracht aanvallen.Ik denk niet dat Minox ALLEEN je veel bescherming kan bieden.Als je nu stopt zul je binnen enkele maanden tekenen van vermeerderde haaruitval zien. En binnen een jaar ben je net zoveel haren kwijt als je ze gegroeid hebt met Fina.Binnen een jaar ben je terug op het gelijke haaraantal als toen je met Fina begon.Je nu gezonde beschermde haren zullen ook aangestast worden.Je zult kaler worden dan je voorheen was.Klinkt allemaal sober,maar het is eenmaal zo.

Wat je nu wel kunt doen he,probeer een 5 mg Proscar tablet om de 5 dagen te nemen.Mocht dit nog steeds grote bijwerkingen leveren dan neem om de dag 1 mg fina,voor een paar weken .En neem daarna om de 3-4 dagen 1mg Fina.Zo kun je het afbouwen.

Tip: stop niet met Fina , maar slik anders 0.5 mg per dag. Mocht dit ook veel bijwerkingen blijven leveren ,neem dan 0.2 mg per dag. Immers 0.2 mg schijnt bijna net zoveel DHT te blocken als 1 mg.

IK wens je veel succes mijn vriend.

Sorry Alonso,ik bedoelde inderdaad een (5mg ) Proscar tablet om de 5 dagen.

Alonso
23 april 2002, 13:20
Rocco,

Ik neem aan dat je bedoelt om de 5 dagen 5 mg, dus 1 Proscar tablet? Ik ga dit in ieder geval voor een aantal maanden proberen. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de DHT op hetzelfde niveau onderdrukt wordt als 1 mg per dag. Indien dan toch blijkt dat mijn erectiestoornis niet weg is, stop ik voor een lange tijd.

Alonso

Do
23 april 2002, 13:33
Hai,

Heeft Duta ook deze bijverschijnselen? En is het zo dat als je nu Proscar gebruikt en Duta is op de markt (wanneer!!??)dat je over kunt stappen op Duta en de Proscar stop kunt zetten of moet je dit erbij blijven gebruiken.
En als 1 mg. Proscar hetzelfde effect heeft op je DHT, waarom gebruiken sommigen van jullie dan 5 mg?

Hee Alonso, vervelend voor je, maar sucses hoop dat er een oplossing komt.

Groetjes Do.

Alonso
23 april 2002, 14:21
Hoi Do,

Als dadelijk Duta komt en je gebruikte al Finasteride dan moet je natuurlijk stoppen met Finasteride. Immers Duta remt zowel type 1 en 2 af, Finasteride niet. Bovendien verlaagt Duta je DHT gehalte veel meer dan Finasteride, dus Finasteride is dan overbodig om er nog bij te gebruiken. Wellicht zorgt het gebruik van Duta (0.5 mg) ipv Finasteride (1mg), minder kans op het ontwikkelen van een erectiestoornis, maar zeker weten doe ik het niet.

Alonso

Nate
23 april 2002, 14:36
Alonso,

Wat ik veel lees is dat men ook L-arginne gebruikt of Arginmax als men last heeft van bijwerkingen.Gebruik dit zelf niet maar misschien kun je het proberen of een lagere doses finasteride per dag zoals Rocco al zei schijnt vaak ook een oplossing te zijn.

groeten.

Rocco
23 april 2002, 16:12
En als 1 mg. Proscar hetzelfde effect heeft op je DHT, waarom gebruiken sommigen van jullie dan 5 mg?

Inderdaad,maar na een tijd ( 2 jaren ofzo ) verlies je dat beschermende effect van 1 mg.Maar als je overstapt op een hogere dosis,bijv. 5 mg dan blijf je nog tijdelijk je haren beschermen tegen DHT.


Alonso,probeer es Zinc ( gluconaat ) samen met Vitamine B6.Mij maakte het extreem geil.Maar ik gebruik het niet meer,te geil is ook niet altijd goed ;).

En Do, Duta zal vrijwel elke medicijn overbodig maken.Het enige vereiste is dat je wel een oraal medicijn als Duta wilt innemen.


Groetjes

ugh
6 mei 2002, 01:06
Rocco,

Wat raadt je aan wanneer er geen finasteride wordt gebruikt?

Ik vind de bijwerkingen die ik zo allemaal hoor toch iets te erg om finasteride te gebruiken.

Ik gebruik op dit moment Maxilene sinds 9 dagen (is als het goed is beter dan Minoxidil/Aminixil).
Heb wel het id dat mijn kleine haartjes bij de (kleine) inhammen iets groter/dikker beginnen te worden, maar weet niet precies of het echt zo is.

Rocco
7 mei 2002, 01:54
Wat raadt je aan wanneer er geen finasteride wordt gebruikt?


Je moet niet van Topicals ( huid smeermiddelen ) verwachten dat ze het werk van Finasteride over kunnen nemen.

Ik heb je foto's gezien, je hebt nog een hele mooi bos haar. Het zou zonde zijn als je dit zou kwijt raken . Ik raad je echt Fina aan, probeer anders 0.5 mg.

Saw Palmetto schijnt een natuurlijke 5 ar blocker te zijn. probeer anders dit. Mocht je na een tijd ( vaak 3 mnd ) merken dat het niets voor je doet, kun je altijd nog overgaan op Fina.


Ik vind de bijwerkingen die ik zo allemaal hoor toch iets te erg om finasteride te gebruiken.

Ik begrijp je volkomen, maar je hebt weinig keus als je je haren wilt behouden.


Heb wel het id dat mijn kleine haartjes bij de (kleine) inhammen iets groter/dikker beginnen te worden, maar weet niet precies of het echt zo is.


Dit is PUUR pschylogisch. Een middel laat alleen haar werking zien na enige weken, vooral na enige maanden als het om haargroei gaat.Haar groeit in cyclussen, er moeten enkele cyclussen voorbij gaan wil je een verdikking zien. Haar groeit heel langzaam en heeft dus een vrij lange tijd nodig per cyclus.


Groetjes

hans
7 mei 2002, 13:35
Opvallend, trouwens: Saw Palmetto heeft precies dezelfde bijwerkingen als Propecia (onder andere het DHT gedeelte). Hieruit kan je bijna concluderen dat het dezelfde werking en dezelfde kracht heeft. De verkopers gaan immers niet voor de gein de negatieve puntjes van Saw Palmetto bekend maken (1% impotentiestoornissen, problemen tijdens zwangerschap, e.d.). Daarentegen kan je Saw Palmetto gewoon in Nederland kopen. Het enige verschil is dat ik heb gelezen dat Saw Palmetto gezond zou zijn voor de prostaat (naast dat het de prostaat zou verkleinen zou het dus ook gezond zijn). Dit heb ik nog niet ergens gelezen over Propecia.
Heeft iemand ervaring met dit product en blockt het net zoveel als Propecia?
Groetjes, Hans

Rocco
7 mei 2002, 23:11
Als het om Propecia gaat zul je NIETS vinden wat met prostaat te maken heeft. Omdat Propecia speciaal is genoemd voor Finasteride 1 mg bij gebruik tegen haaruitval.

Saw Palmetto wordt vaak vergeleken met FINASTERIDE ( en niet met Propecia ).

Finasteride dus ook Propecia ( bevat 1 mg Finasteride ) is bewezen dat het haaruitval tegen gaat. Bij Saw Palmetto is geen onderzoek naar gedaan.


Groetjes

Viper
7 mei 2002, 23:50
Als je iets opzoekt over Saw Palmetto kom je voortdurend terecht bij bodytraining products,...
Wat voor middel is dat juist eigenlijk ik heb al een paar keer die naam gehoord.Zijn er resultaten dat het echt werkt tegen haaruitval zoals er van Finasteride zijn?

Groetjes
Viper

ugh
8 mei 2002, 00:07
Hier wat info erover

http://www.bodypage.nl/saw_palmetto.htm

Viper
8 mei 2002, 09:31
Hoi,

In België kan ik aan Saw Palmetto geraken. Heeft iemand op dit board al enig ervaring of met de bijwerkingen ervan?

Groetjes
Viper

Viper
9 mei 2002, 18:49
Hey Rocco,

Zal Duta ook helpen tegen inhammen of zal het meer voor de kruin gericht zijn?

Greetz
Viper

Rocco
10 mei 2002, 00:16
Duta zal de haaruitval over je GEHELE hoofd stoppen.

Zowel je inhammen als je kruin zullen stoppen met dunner worden.

Omdat Duta ook type 1 5ar blocked,wordt al het DHT in je lichaam geblocked. Hierdoor is de kans groot dat er OOK hergroei zal zijn bij je inhammen.

De kans is groot dat over je GEHELE hoofd hergroei ontstaat. Ik kan dit natuurlijk niet weten, maar gezien de feiten is de kans heel groot voor een "flinke" hoeveelheid hergroei.


Groetjes

cees
18 mei 2002, 19:23
jij denkt dus dat met de werking van duta over je hele scalp hergroei plaats vind! maar wat doet finas. dan precies, die stopt de haaruitval over de gehele scalp en hergroei het aleen bij de kruin en midden op het hoofd?
Ik hoor het van je
alvast bedankt
cees

Rocco
19 mei 2002, 18:53
Fina stopt een gedeelte van je DHT en Duta stopt vrijwel al je DHT. Hierdoor kunnen je beschadigde haarwortels in alle rust hergroeien. Ik suggereer niet dat AL je haar weer zal hergroeien maar wel een groot gedeelte. Het kan best wel es cosmetisch mogelijk zijn dat het dan zal lijken alsof je nooit gekaald hebt.

Je hebt maar 50 tot 60 % van je originele gezonde haar nodig om te lijken alsof je geen kaalheid hebt !


Groetjes

curvers
21 juni 2009, 00:16
Nou als ik jou was of 1 van de anderen hier die finasteride gebruikt zou ik gelijk stoppen ermee en eens goed zoeken op internet over de bijverschijnselen

ik zat zelf te denken om ermee te beginnen maar met een uurtje informatie lezen op internet pijns ik er niet meer over, wat een k medicijn.. lees dit bijvoorbeeld maar eens:

http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=7

of google een beetje
en stop vooral zo snel mogelijk, want de meeste bijverschijnselen zijn onomkeerbaar, brengt een deel van je hormonale stelsel blijvend uit balans..

ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt horen maar ik wordt zelf liever kaal dan blijvend bijverschijnselen zoals moeilijk erectie krijgen, om nog maar te zwijgen over depressie...

wikipedia in het engels staat ook info op, zon onschuldig is het niet zoals als in de bijsluiter of sommige aanbieders zeggen!

wesley1982
21 juni 2009, 07:37
ik gebruik al sinds februari 2008 dutasteride elke dag...

lager libido is nu eenmaal een bijwerking waar je niet aan uitkan...
dat wil dus zeggen dat ik kan sexen , maar max 3 a 4 x dag , tegenover
vroeger zou ik de hele dag doorsexen (wat ook signaal is van te hoge hormoonhuishouding)
het werkt wel degelijk goed voor mijn haar

voor de rest geen bijwerkingen hier hoor , en duta is veel agressiever dan fina

AnthonieH
21 juni 2009, 09:10
Hoe meer mensen in paniek schieten, hoe groter de paniek wordt, Curvers. Je reageert een beetje zoals die schoolmeisjes die zich niet wilden laten inenten tegen dat virus dat later in het leven baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Daar kwamen ook allemaal verhalen boven die onder het mom van 'het zou kunnen' of 'een vriendin van de moeder van het buurmeisje van mijn nichtje uit Almere kreeg er .... van' :)

Ga alsjeblieft nooit de bijsluiter van je paracetamol lezen, want waarschijnlijk schiet je dan helemaal in de stress ;)

Maar ik wil de zaak ook weer niet bagatelliseren, want inderdaad, een middel als finasteride is niet onschuldig. Zelfs wetenschappelijke onderzoeken geven bij 1 op de 50 mannen toch wel serieuze bijwerkingen aan.

Zoevo
21 juni 2009, 10:33
Voor mij deed het minder dan fina...

Limbo
21 juni 2009, 10:45
ik gebruik al sinds februari 2008 dutasteride elke dag...

lager libido is nu eenmaal een bijwerking waar je niet aan uitkan...
dat wil dus zeggen dat ik kan sexen , maar max 3 a 4 x dag , tegenover
vroeger zou ik de hele dag doorsexen (wat ook signaal is van te hoge hormoonhuishouding)
het werkt wel degelijk goed voor mijn haar

voor de rest geen bijwerkingen hier hoor , en duta is veel agressiever dan fina

Mss ben je wel oud aan het worden wesley!!:D

3 a 4 x per dag is ook nog heel veel. Arme vriendin van jou!:P

starfighter
21 juni 2009, 11:58
Je eerste post en je haalt een ruim 7 jaar oude topic uit de ancient archieven van Haarweb, en dat nog met onzin als bv dit: stop vooral zo snel mogelijk, want de meeste bijverschijnselen zijn onomkeerbaar, brengt een deel van je hormonale stelsel blijvend uit balans..

Limbo
21 juni 2009, 12:52
Ja, het is idd ouwe meuk hier!

Strider
21 juni 2009, 13:32
Voor mij deed het minder dan fina...

Slik jij nu 5MG finasteride per dag?

Freak out
22 juni 2009, 04:28
Ik gebruik nu een half jaar fina, ik ga nu gewoon nog alles opgebruiken wat ik heb (nog voor 3 maand ofzo), is het dan verstandig om op duta over te schakelen..? Of moet ik echt meer dan een jaar fina gebruiken?

Raven
29 juli 2010, 12:16
Ik slik nu zo'n 9 dagen Finasteride en merk erg veel bijwerkingen op.
Ik kan nu al 3 dagen totaal geen erectie meer krijgen, ben al mijn sex-drive kwijt en ondervindt pijnlijke steken in mijn testikels.
Los daarvan heb ik veel last van zogenaamde brain fog en ernstige paniekaanvallen.

Ik heb dan ook besloten met onmiddelijke ingang te stoppen met Finasteride, omdat het naar mijn idee meer kapot maakt dan mij lief is.
Ik las dat de bijwerkingen zouden moeten stoppen na het stoppen met slikken van dit middel, maar uberhaupt de paniekaanvallen en brain fog worden niet eens in de bijsluiter genoemd.

Hoe dan ook, ik zou erg gerusgesteld zijn als ik mensen met eenzelfde ervaring kan vinden hier, die na het stoppen met finasteride al hun bijwerkingen kwijt zijn geraakt.

HELP?

Ik ben ernstig bang voor blijvende effecten, heb het idee dat ik nooit meer fatsoenlijk seks kan gaan hebben nu.

Hoe dan ook, finasteride slaat voor veel mensen goed aan, en ik heb me daardoor laten overtuigen, maar het is voor mij in ieder geval duidelijk geworden dat het een uiterst gevaarlijk middel kan zijn.

Limbo
29 juli 2010, 13:22
Ik slik nu zo'n 9 dagen Finasteride en merk erg veel bijwerkingen op.
Ik kan nu al 3 dagen totaal geen erectie meer krijgen, ben al mijn sex-drive kwijt en ondervindt pijnlijke steken in mijn testikels.
Los daarvan heb ik veel last van zogenaamde brain fog en ernstige paniekaanvallen.

Ik heb dan ook besloten met onmiddelijke ingang te stoppen met Finasteride, omdat het naar mijn idee meer kapot maakt dan mij lief is.
Ik las dat de bijwerkingen zouden moeten stoppen na het stoppen met slikken van dit middel, maar uberhaupt de paniekaanvallen en brain fog worden niet eens in de bijsluiter genoemd.

Hoe dan ook, ik zou erg gerusgesteld zijn als ik mensen met eenzelfde ervaring kan vinden hier, die na het stoppen met finasteride al hun bijwerkingen kwijt zijn geraakt.

HELP?

Ik ben ernstig bang voor blijvende effecten, heb het idee dat ik nooit meer fatsoenlijk seks kan gaan hebben nu.

Hoe dan ook, finasteride slaat voor veel mensen goed aan, en ik heb me daardoor laten overtuigen, maar het is voor mij in ieder geval duidelijk geworden dat het een uiterst gevaarlijk middel kan zijn.

Wijs besluit om ermee te stoppen. De bijwerkingen gaan binnenkort weer weg, je zult het merken!

curvers
29 juli 2010, 14:52
vervelend zeg en ja wijs besluit, het komt vast weer goed..
heb je je wel aan de normale dosis gehouden ?
ik vraag me wel af hoe het is als man om geen sexdrive meer te hebben.. heb je dan het gevoel dat je iets mist of niet jezelf bent ?
kijk je dan ook anders naar vrouwen... en als je een mooie vrouw ziet lopen kijk je dan niet meer (tenminste als je dat deed, ik wel :) )

maar goed kon niet laten dit allemaal te vragen maar het belangrijkste is natuurlijk dat je van deze serieuze klachten afkomt.. hou ons op de hoogte...

Raven
29 juli 2010, 17:32
vervelend zeg en ja wijs besluit, het komt vast weer goed..
heb je je wel aan de normale dosis gehouden ?
ik vraag me wel af hoe het is als man om geen sexdrive meer te hebben.. heb je dan het gevoel dat je iets mist of niet jezelf bent ?
kijk je dan ook anders naar vrouwen... en als je een mooie vrouw ziet lopen kijk je dan niet meer (tenminste als je dat deed, ik wel :) )

maar goed kon niet laten dit allemaal te vragen maar het belangrijkste is natuurlijk dat je van deze serieuze klachten afkomt.. hou ons op de hoogte...

Best wel naar om die vragen te lezen merk ik, maar ik zal ze beantwoorden, denk dat ik het ook had willen weten.
Je mist absoluut iets, vanuit evolutioneel oogpunt zijn we natuurlijk op aarde om ons voort te planten, dus je hebt echt het idee dat je niet echt meer meetelt, je bent je belangrijkste 'functie' kwijt als het ware.
Ik ben ook absoluut niet mezelf, het zorgt voor veel schaamte en onzekerheid (gelukkig is m'n vriendin begripvol, maar ik voel me zo schuldig tegenover haar). Ik kijk nog steeds wel graag naar vrouwen, met name naar mijn vriendin natuurlijk, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, maar als je dan 'beneden' geen reactie krijgt, is de lol er heel gauw af hoor.

Ik hoop meer van lotgenoten te horen, ondertussen hou ik jullie op de hoogte.

AnthonieH
29 juli 2010, 19:51
Ik hoop meer van lotgenoten te horen, ondertussen hou ik jullie op de hoogte.Het is heel naar dat zoiets je overkomt. Lotgenotencontact (http://www.erectiestoornis.nl/lotgenoten/default.asp) kan dan soms net dat steuntje in de rug zijn dat je er doorheen helpt. Mensen die je begrijpen, die hetzelfde meemaken.

rempie
29 juli 2010, 20:08
Ik ben 2,5 maand gestopt en merk gelukkig dat mijn sex drive weer terugkomt.
Hopelijk steunt dit je..

Raven
29 juli 2010, 21:14
Ik ben 2,5 maand gestopt en merk gelukkig dat mijn sex drive weer terugkomt.
Hopelijk steunt dit je..

Bedankt, hoop echter dat het eerder goed komt..
Heb slechts 9 dagen(!) geslikt he.
Hoorde dat na 7 dagen alles uit je bloed is, en dat na 2 weken je hormoonspiegel weer op niveau moet zijn...:confused:

Raven
30 juli 2010, 12:30
Dag 2 na het stoppen met finasteride (1,25 mg)
Ernstige paniekaanvallen, continu angstig, geen erectie, überhaupt geen activiteit beneden. Mijn emoties zijn erg 'gedempt' en ik merk dat de klachten toenemen als ik in mijn eentje ben en amper afleiding heb.
Angstperiodes nemen af en toe wel wat af en dan ben ik rustig voor een half uurtje.
Vanmiddag naar mijn huisarts, zit gewoon de uren af te tellen.
Wou dat ik nooit begonnen was met dit medicijn, ben echt grotendeels mezelf kwijt op dit moment en heb me nog nooit zo slecht gevoeld.

rempie
30 juli 2010, 18:52
erg vervelend voor je.

maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit door Fina komt. kan het niet zijn dat je je nu wel heel druk maakt om alles. logisch gevolg is dat je paniekaanvallen nog erger worden en de actie beneden onder het 0 punt daalt. ik zou het los proberen te laten met de gedachte dat 7 dagen fina dit niet kan veroorzaken.

sterkte ermee

Raven
31 juli 2010, 13:57
Zo, dag 3 na het stoppen met Finasteride.

Ik had gisteren een goede dag, op de ernstige paniekaanvallen in de ochtend na. Het sloeg ineens volledig om en ik heb de dag gewoon vrij normaal beleefd.
Mijn huisarts zei dat al deze bijwerkingen op den duur gewoon zouden afnemen en dat het uitgesloten is dat ik langetermijnschade opgelopen heb.
Dat is natuurlijk een prettige gedachte, maar ik voel me er momenteel niet veel beter op dan de eerste dag van stoppen.
Heb voortdurende paniekaanvallen wederom, heb totaal geen rust in m'n kop en kan me nergens op concentreren.
Ik heb nog totaal geen seksuele drang en mijn odol liet het dus ook weer afweten vanochtend, een fijn begin van de dag altijd.
Kijk heel erg uit na 4 dagen vanaf hier, waar ik hoop dat het allemaal weer wat beter zal gaan. Vooralsnog huilen met de pet op.
Ik vind het ook gek te moeten concluderen dat deze bijwerkingen door finasteride veroorzaakt werden, maar ik heb geen andere keus, ik was prima gezond (op mijn haaruitval na), hooggeschoold, had een hoog libido en stond stevig in mijn schoenen. Dat is momenteel allemaal behoorlijk wat niveaus teruggeschroefd.

AnthonieH
31 juli 2010, 16:52
Zo, dag 3 na het stoppen met Finasteride.

Ik had gisteren een goede dag, op de ernstige paniekaanvallen in de ochtend na. Het sloeg ineens volledig om en ik heb de dag gewoon vrij normaal beleefd.
Mijn huisarts zei dat al deze bijwerkingen op den duur gewoon zouden afnemen en dat het uitgesloten is dat ik langetermijnschade opgelopen heb.
Dat is natuurlijk een prettige gedachte, maar ik voel me er momenteel niet veel beter op dan de eerste dag van stoppen.
Heb voortdurende paniekaanvallen wederom, heb totaal geen rust in m'n kop en kan me nergens op concentreren.
Ik heb nog totaal geen seksuele drang en mijn odol liet het dus ook weer afweten vanochtend, een fijn begin van de dag altijd.
Kijk heel erg uit na 4 dagen vanaf hier, waar ik hoop dat het allemaal weer wat beter zal gaan. Vooralsnog huilen met de pet op.
Ik vind het ook gek te moeten concluderen dat deze bijwerkingen door finasteride veroorzaakt werden, maar ik heb geen andere keus, ik was prima gezond (op mijn haaruitval na), hooggeschoold, had een hoog libido en stond stevig in mijn schoenen. Dat is momenteel allemaal behoorlijk wat niveaus teruggeschroefd.Rustig afwachten. Ik vermoed dat je onderbewuste je flink in de weg zit, waarschijnlijk getriggerd door finasteride en je angsten voor bijwerkingen. O ja, voor de discussie losbarst, 'tussen de oren' is niet hetzelfde als 'onzin' of 'geen probleem'. Het is de meest vervelende bijwerking van allemaal, omdat het makkelijk optreedt en niet makkelijk over gaat. En het treft hogergeschoolden vaak juist heftiger dan lagergeschoolden.

Maar het moet in ieder geval een geruststelling voor je zijn dat je dokter niks ernstigers vond! Erectiestoornissen kunnen door legio dingen veroorzaakt worden en dat je net met finasteride was begonnen zou een (hoewel niet zo heel waarschijnlijk) toeval kunnen zijn.

O ja, en odol's (of het ontbreken ervan) zeggen absoluut niks. Die komen in de regel door druk op de blaas/prostaat, dus als je er door al je gewoel en getob vannacht nog een keer uit bent geweest om te plassen, dan is dat de meest waarschijnlijke reden dat je hem niet had ;)

curvers
1 augustus 2010, 11:27
vervelend zeg.. ook die angst/paniek aanvallen.. misschien helpt mediteren.. dus je gedachten onder controle houden door meditatie.. ook heb je wel thee soorten die wat kalmerend werken..
knoflook eten.. knoflook heeft de eigenschap dat het je bloed zuivert.. kan misschien helpen.. bijvoorbeeld de hema heb je van die knoflook pillen..

sterkte

Hugo1972
1 augustus 2010, 12:52
Raven, ik vindt het heel erg vervelend voor jou dat je dit moet ondervinden bij het gebruik van finasteride.
Ik gebruik sinds 29maart dit jaar 1mg finasteride per dag, en merkte na een tijd dat mijn jongeheer ook wat minder was dan voorheen.
Maar ik slik nu ook sinds een dikke maand aminozuren (3x per dag) en moet zeggen dat ik daar veel baat bij heb.
Misschien door de arginine die er in zit?
Wat ik wel de laatste week zelf ervaar dat ik vaak een prikkelend gevoel in mijn hoofdhuid heb en af en toe steken in mijn kruin?
Iemand dit ook weleens ervaren met gebruik van finas?
Veel sterkte Raven, groetjes Hugo

AnthonieH
1 augustus 2010, 13:11
Wat ik wel de laatste week zelf ervaar dat ik vaak een prikkelend gevoel in mijn hoofdhuid heb en af en toe steken in mijn kruin?
Iemand dit ook weleens ervaren met gebruik van finas?Heb je het vooral bij sporten en inspanning? Dat hebben namelijk veel meer mensen. Soms wordt het aan de combinatie roos-zweten toegeschreven. Het heeft totaal niks met finasteride van doen.

Pas wel op met wat je allemaal aan finasteride toeschrijft he. Ik heb hier wel eens mensen hun loopneus, zere keel en hoest in november aan finasteride zien toeschrijven. Als je een keer echt iets serieus gaat mankeren en zelf de diagnose 'finasteride' stelt, dan kun je wel eens schade aan jezelf toebrengen. Ga dus met serieuze problemen naar de dokter.

Zelf heb ik eens gewacht met naar de dokter gaan omdat ik een ongelofelijke pijn aan een van mijn ballen had en vreesde dat het misschien toch met finasteride te maken had. Ik overwoog om eerst maar te gaan stoppen om te zien of het over zou gaan ... toen ik in het weekend toch maar naar de weekendarts kroop, bleek het een simpele bijbalonsteking te zijn die met 10 dagen antibiotica volledig genezen was. Heel dom van me.

Hugo1972
1 augustus 2010, 13:47
Heb het sinds de afgelopen week, geen inspanning of aan sport gedaan.
Juist een ontspannen week achter de rug, weekje vrij geweest.
Ik heb nooit geen last van roos gehad in mijn leven.
Ik wacht het ff af, als het aanhoudt ga ik ermee naar de huisarts.
En inderdaad hoeft het niet aan de finas te liggen, ik slik ook sinds een dikke maand allerlei extracten waar ik misschien niet tegen kan?
druivenpit
curcuma
soja isoflavonen
groene thee
brandnetel
aminozuren
saw palmetto
Denk dat ik met de meeste van die kruiden maar eens ga kappen als het aanhoudt met die klachten.
Als het goed is krijg ik volgende week me spectral dnc-l en revita binnen,
samen met finas moet dat toch een voldoende strijdplan zijn?

irenebrug
3 augustus 2010, 00:03
Ik gebruik cyproteron. (Voor de meeste mannen niet geschikt tenzij je transgender bent) Dit heeft blijkbaar bijna dezelfde bijwerkingen en voorkomt ook haaruitval omdat beide medicijnen het testeron onderdrukken.

Het is heel simpel. Je kan kiezen uit 2 dingen:
- Niets gebruiken: Goede sex-drive én kaal worden.
- Finasteride: Geen sex-drive en kaalheid voorkomen.

Succes met je keuze! :P

bombarie
3 augustus 2010, 00:07
ik gebruik sinds vorig jaar november finas 1mg per dag, maar ik moet zeggen dat ik elke dag zo geil als een beer ben:) en absoluut geen last heb van een erectiestoornis, lijkt zelfs wel beter nu dan voorheen

AnthonieH
3 augustus 2010, 07:50
Ik gebruik cyproteron. (Voor de meeste mannen niet geschikt tenzij je transgender bent) Dit heeft blijkbaar bijna dezelfde bijwerkingen en voorkomt ook haaruitval omdat beide medicijnen het testeron onderdrukken.

Het is heel simpel. Je kan kiezen uit 2 dingen:
- Niets gebruiken: Goede sex-drive én kaal worden.
- Finasteride: Geen sex-drive en kaalheid voorkomen.

Succes met je keuze! :PFinasteride onderdrukt helemaal geen testosteron, het onderdrukt de vorming van DHT.

En als de keuze zo simpel was, dan vermoed ik dat we allemaal ervoor zouden kiezen om dan toch maar kaal te worden.

Mijn sex-drive wordt vooral bepaald door de persoon waar ik bij in de buurt ben, niet door finasteride :)

Raven
3 augustus 2010, 12:28
Dag 4:
Bijna geen verandering ten opzichte van dag 3.
Heb me de halve dag heel angstig gevoelt en heb er gewoon voor gezorgd dat ik de hele dag bezig was, zodat ik me niet zou focussen op mijn mentale problemen. Geen Libido whatsoever.

Dag 5: Gematigde libido terugkeer, waar ikal heel vrolijk van werd, verder ansgtige onderbuikgevoelens en die dag 2 paniekaanvallen gehad. Had het idee dat het al minder werd.

Vandaag, dag 6. Libido lijkt grotendeels terug te komen, zorgt voor behoorlijk wat opluchting. Heb echter nog steeds last van brain fog en het idee dat ik meer een beetje 'buiten mezelf' leef, soort van wazige roes. Al m'n emoties en gevoelens zijn al bijna een hele week een soort van 'gedempt'. Geen paniekaanvallen vooralsnog.

Heb het idee dat het alsmaar beter wordt, gelukkig maar. Maar ben nog zeker niet van de brain fog etc. af..

Overigens zijn het wel bekende (maar niet onderkende) bijwerkingen.
Check

http://www.mypropeciasideeffects.com/my-propecia-side-effects-about-me.html
&
http://www.propeciasideeffects.com/

Er wordt nu onderzoek naar gedaan, en enkele professoren zoeken kandidaten voor dit onderzoek, er schijnen meerdere bijwerkingen te zijn dan alleen libidovermindering en ik kan dat onderschrijven.
Het gebeurt zeker niet bij iedereen, maar zo te zien zijn er meer mensen die deze problemen ondervinden.
Ik troost me gewoon met de gedachte dat het al veel minder wordt en ik maar 9 dagen geslikt hebt, in tegenstelling tot bovenstaande personen (na de link).

PFoe..

JamesD
5 augustus 2010, 20:20
Since taking and quitting Finasteride at age 25 (2004-2005), it has deadened many of the previous qualities and personality traits I listed which made me who I am. Finasteride also left me with permanent physical changes to my body, including gynecomastia, penile (especially length/girth) and scrotal shrinkage, penis curvature/complete genital numbness (feels like rubber), fibrotic penile tissue changes, reduced mental capacity/memory impairment, muscle atrophy, feminine fat deposits, and worst of all: killed my sex drive and feelings of desire/lust/love for women, as well as my former zest for life (loss of androgenic action/lowered Testosterone levels post-drug).

Die site leek me redelijk betrouwbaar en zonder verborgen agenda, en ik vind Fina ook nog doodeng (gebruik het sinds een paar dagen). Maar toen ik dit verhaal las begon ik toch oprecht te twijfelen aan de betrouwbaarheid van deze site. Volgens de beste man heeft fina hem:
-een kromme en kleinere niet werkende penis gegeven
-hem dommer gemaakt
-dikker gemaakt
-beroofd van zijn gevoelens voor vrouwen
-zijn algehele lust in het leven
-slapper


Dan vraag ik me toch echt af hoe lang hij Fina heeft geslikt terwijl hij last van bijwerkingen kreeg, want zulke effecten gebeuren niet van de een op de andere dag. Wat denken jullie?

AnthonieH
5 augustus 2010, 21:51
Ik ken de persoon in kwestie en zijn geschiedenis niet. dus is het lastig oordelen over dit verhaal. Maar er gebeuren soms vervelende dingen in een mensenleven. En wat hij beschrijft kan iedereen overkomen. Voor finasteride klinkt het buitengewoon heftig of eigenlijk wel een tikkeltje onmogelijk. Vooral dat peyronie-verhaal is erg ongeloofwaardig of anders buitengewoon toevallig.

Mogelijk heeft deze jongen een vervelende afwijking in zijn hormoonhuishouding door een gezwel in zijn testes. Maar doordat hij zelf al de diagnose 'komt door finasteride' heeft gesteld, kan dat nu rustig doorwoekeren tot het te laat voor ingrijpen is.

Of het is iemand die allerlei enge dingen op een rij heeft gezet (en de heftigheid vermenigvuldigd maal 5) omdat hij heel zeker is dat finasteride een eng middel is en omdat hij het als zijn plicht ziet om mensen er tegen te behoeden.

Ik neem het in ieder geval niet erg serieus.

ac.88
9 augustus 2010, 11:12
Ik vind het ook allemaal wat overdreven. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft hoe bang je bent om je haren te verliezen. Sommigen worden er echt depressief door...

Rolex_1978
17 augustus 2011, 17:14
Allemachtig mensen wat een verhalen.

Ik slik nu sinds 2005 1,25 mg proscar per dag. Geen problemen met sexdrive. Sommige van de effecten die beschreven worden ervaar ik ook maar dit kan net zo goed hypochonder gedrag zijn. Ik heb een FUT methode gehad in 2005 en ik heb echt een gezonde bos haar en ben daar erg blij mee.

Binnenkort willen we voor een kindje gaan en daarom wil ik tijdelijk stoppen met Proscar. Aan de andere kant vraag ik mij af waarom niet helemaal stoppen met proscar.

Mijn vraag aan de mensen van dit forum:
Wie slikte er lange tijd proscar/finasteride en is er mee gestopt?
Heeft iemand feitelijk zelf gemerkt dat hij een stuk kaler werd/haaruitval?
Heb je nog bepaald side effects gehad nadat je gestopt bent.

Ik hoor het graag.

AnthonieH
17 augustus 2011, 17:28
Limbo heeft het langere tijd geslikt. Volgens zijn profiel stopte hij dit jaar in de lente en begon ie er eind juli snel weer mee toen de haaruitval hem te gortig werd.

Limbo
17 augustus 2011, 17:56
Limbo heeft het langere tijd geslikt. Volgens zijn profiel stopte hij dit jaar in de lente en begon ie er eind juli snel weer mee toen de haaruitval hem te gortig werd.

Klopt als een bus. Maar toen geen bijwerkingen gehad, niet toen ik stopte en ook niet sinds ik weer begonnen ben! Inmiddels lijkt de uitval weer verminderd te zijn.

Rolex_1978
27 augustus 2011, 11:01
Maandag een gesprek met een Dermatoloog. Ik zit denk ik erg in hetzelfde pakket als jij Limbo.

ook 2005 fut operatie en sindsdien proscar. Ik heb bijna zoiets van, heb ik die finasteride wel nodig? Heb nu een goede bos haar.

Onlangs nog een keer gesproken voor een tweede haartransplantatie maar ze vertelde me dat dit onzinnig zou zijn op dit moment. Ze zouden het nergens kwijt kunnen.

Dus als ik stop en het haar valt uit dan kan ik een tweede HT doen. Het haar wat wordt getransplanteerd valt niet meer uit. maar andere kant alshet zoveel uitvalt dat je zo'n mooie kale landingsbaan op je hoofd gaat krijgen dan hoeft het ook weer niet van mij. Eigenlijk weet ik niet hoe kaal ik geworden zou zijn als ik geen HT had gehad en geen proscar had geslikt. het enige dat ik toentertijd had waren redelijke inhammen en een licht kalende kruin. En die plekken zijn aangevuld.

Erg lastig. Misschien dat ik ga proberen te stoppen en net als jij, mocht het te gortig worden gewoon weer verder slik.

Hans90
27 augustus 2011, 15:14
Juist als je dit soort dingen leest en je begint met finasteride met de angst dat je brain fog en dat soort bijwerkingen kan krijgen krijg je het volgens mij juist. Soort placebo effect als je het mij vraagt.

Ik lees hier dingen over paniekaanvallen en angststoornissen. Het lijkt mij inderdaad logisch dat je dat krijgt als je ontzettend fixeert op wat er in je lichaam gebeurt. Ik zou ook gek worden als ik mij ging afvragen of finasteride te wijten is aan elk pijnscheutje of duizeling die ik ervaar. Nou wil ik niet zeggen dat er geen bijwerkingen bestaan, want heb ze vooral in het begin ook wel ervaren, maar als je er teveel mee bezig bent kan het denk ik allemaal wat erger overkomen dan daadwerkelijk het geval is.

Lucky
27 augustus 2011, 16:41
Hans je hebt helemaal gelijk jongen, los van het placebo effect, want angst -en paniek ervaar je wel. Ik hoop echt dat mensen hier niet van de leg van raken.

Juist angst -en paniekaanvallen zijn grotendeels gebasseerd op negatieve gedachtengang. Je krijgt geen angst -en paniekaanvallen vanwege de ingredienten van het medicijn finasteride. Daar ben ik van overtuigd. Het is duidelijk dat fina een serieus medicijn is, met mogelijke bijwerkingen. Haaruitval op zich brengt voor veel mensen al depressieve gedachten met zich mee, volledig logisch. Misschien spelen er nog andere prive omstandigheden etc etc. Als je je vooraf al hebt ingelezen in het medicijn finasteride dan wordt je daar ook vaak niet vrolijker van, dat is een feit.

Van dit alles....daar kan je angst -en paniekaanvallen van krijgen. (Langdurig) blootgesteld worden aan negativiteit in welke vorm dan ook.

Mensen met een angst -en paniekstoornis mankeren vaak niks. Sommigen hebben lichamelijk een tekort aan serotonine, wat vaak aangevult wordt via het gebruik van anti-depressiva. Dit medicijnen wordt sowieso vaak in de strijd gegooid bij mensen die hier mee te kampen hebben.

Er kan welliswaar niks gebeuren, maar dat maakt het niet minder erg. Het is een vreselijke aandoening. Je krijgt angst zonder dat er een aanleiding toe is, dat maakt het zo ongrijpbaar. Thuis voelt men zich vaak redelijk/goed (niet iedereen), maar gaan ze van huis dan gaan alle alarmbellen rinkelen. En dat is maar één voorbeeld. Dat gebeurt allemaal in dat bovenkamertje van ons. Men moet eens weten wat dat bolleke teweeg kan brengen.

Dit is niet een direct gevolg is van finasteride zelf, maar een indirect gevolg. En ook dan moet je gewoon stoppen, klaar.

Limbo
27 augustus 2011, 21:42
Maandag een gesprek met een Dermatoloog. Ik zit denk ik erg in hetzelfde pakket als jij Limbo.

ook 2005 fut operatie en sindsdien proscar. Ik heb bijna zoiets van, heb ik die finasteride wel nodig? Heb nu een goede bos haar.

Onlangs nog een keer gesproken voor een tweede haartransplantatie maar ze vertelde me dat dit onzinnig zou zijn op dit moment. Ze zouden het nergens kwijt kunnen.

Dus als ik stop en het haar valt uit dan kan ik een tweede HT doen. Het haar wat wordt getransplanteerd valt niet meer uit. maar andere kant alshet zoveel uitvalt dat je zo'n mooie kale landingsbaan op je hoofd gaat krijgen dan hoeft het ook weer niet van mij. Eigenlijk weet ik niet hoe kaal ik geworden zou zijn als ik geen HT had gehad en geen proscar had geslikt. het enige dat ik toentertijd had waren redelijke inhammen en een licht kalende kruin. En die plekken zijn aangevuld.

Erg lastig. Misschien dat ik ga proberen te stoppen en net als jij, mocht het te gortig worden gewoon weer verder slik.

Als je moet kiezen tussen propecia en een tweede ht dan weet ik niet wat goedkoper zou zijn. Maar de keuze tussen proscar en een tweede ht is gauw gemaakt.

Ben benieuwd of je ook last gaat krijgen van meer haaruitval als je stopt met de fina!

Limbo
27 augustus 2011, 21:43
Hans je hebt helemaal gelijk jongen, los van het placebo effect, want angst -en paniek ervaar je wel. Ik hoop echt dat mensen hier niet van de leg van raken.

Juist angst -en paniekaanvallen zijn grotendeels gebasseerd op negatieve gedachtengang. Je krijgt geen angst -en paniekaanvallen vanwege de ingredienten van het medicijn finasteride. Daar ben ik van overtuigd. Het is duidelijk dat fina een serieus medicijn is, met mogelijke bijwerkingen. Haaruitval op zich brengt voor veel mensen al depressieve gedachten met zich mee, volledig logisch. Misschien spelen er nog andere prive omstandigheden etc etc. Als je je vooraf al hebt ingelezen in het medicijn finasteride dan wordt je daar ook vaak niet vrolijker van, dat is een feit.

Van dit alles....daar kan je angst -en paniekaanvallen van krijgen. (Langdurig) blootgesteld worden aan negativiteit in welke vorm dan ook.

Mensen met een angst -en paniekstoornis mankeren vaak niks. Sommigen hebben lichamelijk een tekort aan serotonine, wat vaak aangevult wordt via het gebruik van anti-depressiva. Dit medicijnen wordt sowieso vaak in de strijd gegooid bij mensen die hier mee te kampen hebben.

Er kan welliswaar niks gebeuren, maar dat maakt het niet minder erg. Het is een vreselijke aandoening. Je krijgt angst zonder dat er een aanleiding toe is, dat maakt het zo ongrijpbaar. Thuis voelt men zich vaak redelijk/goed (niet iedereen), maar gaan ze van huis dan gaan alle alarmbellen rinkelen. En dat is maar één voorbeeld. Dat gebeurt allemaal in dat bovenkamertje van ons. Men moet eens weten wat dat bolleke teweeg kan brengen.

Dit is niet een direct gevolg is van finasteride zelf, maar een indirect gevolg. En ook dan moet je gewoon stoppen, klaar.

Mooie en rake tekst Lucky!

neushoorn30
30 augustus 2011, 19:53
Hoi,

Ik gebruik nu al bijna 4 jaren Finasteride. Echter, ik merk dat ik steeds meer en meer een erectiestoornis krijg: minder snel een erectie en minder zaadvloeistof. Ik vermoed dat dit toch echt ligt aan de Finasteride die ik gebruik. Daarom wil ik eigenlijk een tijdlang stoppen met het gebruik van Finasteride. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan een half jaar, en dan te evalueren of de stoornis is opgelost. Ik gebruik nu ook 5% Minoxidil en dat zal natuurlijk voor een deel de DHT afremmen in de hoofdhuid, waardoor de bestaande haren minder snel hun groeifases gaan verkleinen (bijvoorbeeld van 4 jaren naar 1 jaar). Nu wil ik graag weten of er meer mensen op dit formum zijn die ook een erectiestoornis hebben ontwikkeld door het gebruik van Finasteride. Bovendien is het zo dat pas na een jaar door het stoppen met Finasteride, de haargroeicycli weer worden verkort? Zijn er mensen die weten wat een verstandige "afbouwfase" in het gebruik van Finasteride?

Alonso

Ik heb er zelf eigenlijk geen last van en gebruik het al 8 maanden. Succes verder!

AnthonieH
30 augustus 2011, 20:15
Ik heb er zelf eigenlijk geen last van en gebruik het al 8 maanden. Succes verder!Dat berichtje is bijna 10 jaar oud, Neushoorn en Alonso is al ruim 3 jaar niet meer op HaarWeb geweest. Vermoedelijk is hij er ondertussen achter gekomen dat schommelingen in het libido en soms wat zwakkere erecties gewoon bij het leven horen en dat finasteride echt niet de meest waarschijnlijke oorzaak is.

gwennie
30 augustus 2011, 21:41
Dat berichtje is bijna 10 jaar oud, Neushoorn en Alonso is al ruim 3 jaar niet meer op HaarWeb geweest. Vermoedelijk is hij er ondertussen achter gekomen dat schommelingen in het libido en soms wat zwakkere erecties gewoon bij het leven horen en dat finasteride echt niet de meest waarschijnlijke oorzaak is.

zit waarschijnlijk wel een kern van waarheid in. Als man zijnde heb je erecties en erecties, dan spreek ik puur uit persoonlijke ervaring dat het per dag verschillend is en nooit constant. Ik denk dat dat bij iedereen wel zo is. Je hebt goede en slechte dagen.

denk dat het een combinatie van alles bij elkaar is :

het medicijn.
de buruchte bijwerkingen.
placebo.
de boel groter maken in je hoofd.

als je er maar constant mee bezig bent word het vanzelf een obsessie.

Hairpilot
30 augustus 2011, 22:01
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=8309

Yikes, werd hier nog verder onderzoek naar gedaan?

AnthonieH
30 augustus 2011, 22:24
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=8309

Yikes, werd hier nog verder onderzoek naar gedaan?53 gevallen wereldwijd tot eind 2009. 50 daarvan bij mannen die proscar slikten. Causaliteit is helemaal niet vastgesteld. Het is zeldzaam, maar mannen krijgen soms borstkanker (http://www.borstkanker.nl/mannen_en_borstkanker). Vooral na hun 60e (de leeftijd waarop mannen ook finasteride gaan slikken voor hun vergrootte prostaat).

In 2009 werd in Nederland bij 47.600 mannen kanker geconstateerd. Bij 0,2% daarvan borstkanker. Bijna 100 mannen dus. Nederland heeft 17 miljoen inwoners, de helft mannen. Wereldwijd leven er 7 miljard mensen. Pakweg 400 keer zoveel. 40.000 mannen met borstkanker per jaar. Finasteride wordt al zeker 15 jaar voorgeschreven. 600.000 mannen met borstkanker in die periode. En 53 daarvan slikten dus finasteride ...

Ik maak me dus nog niet echt grote zorgen. Sterker nog, als je de statistieken onderzoekt zou finasteride misschien zelf positief kunnen werken ... iemand die durft te schatten hoeveel mannen finasteride slikken voor hun prostaat? En voor hun haar?

bart3
31 augustus 2011, 08:49
Ik heb het idee dat er op deze site veel mensen de bezwaren tegen finasteride te weinig serieus nemen. Ik ga me zelfs afvragen of er bepaalde mensen met veel posts misschien niet betaald worden door de fabrikanten om dat te doen??
Mocht dat zo zijn, misschien kan daar iets meer openheid over komen?

Zelf ben ik afgelopen winter gestopt met finasteride na jaren gebruik, omdat ik wat van de negatieve dingen in mijn leven eraan dacht te kunnen wijten. Ik voelde me na het stoppen veel helderder en was mede daardoor in staat om veel dingen aan te pakken en voel me weer een stuk beter.
Maar omdat mijn haar me ook dierbaar is, was ik drie weken geleden weer begonnen. Zoveel kwaad kon het toch niet dacht ik... Inmiddels weer gestopt en ik kan het heel sterk iedereen die twijfelt ontraden!!

dZinee
31 augustus 2011, 12:05
Dankjewel voor je feedback bart3.
Ik vind het zeer belangrijk dat mensen met negatieve ervaringen hier hun verhaal vertellen...

Toen je stopte, hoelang duurde het tot je je weer 'helder' voelde? Was dit meteen, of duurde het maanden?
Ondanks dat je dit effect had gehad...ben je toch weer begonnen? Het lijkt mij wat tegenstrijdig. Als je zoveel helderder werd toen je stopte, waarom begin je dan TOCH weer..
En welk gevoel had je dan na 3 weken gebruik?

p.s. bedankt voor je antwoorden

AnthonieH
31 augustus 2011, 12:19
Ik heb het idee dat er op deze site veel mensen de bezwaren tegen finasteride te weinig serieus nemen. Ik ga me zelfs afvragen of er bepaalde mensen met veel posts misschien niet betaald worden door de fabrikanten om dat te doen??
Mocht dat zo zijn, misschien kan daar iets meer openheid over komen?

Zelf ben ik afgelopen winter gestopt met finasteride na jaren gebruik, omdat ik wat van de negatieve dingen in mijn leven eraan dacht te kunnen wijten. Ik voelde me na het stoppen veel helderder en was mede daardoor in staat om veel dingen aan te pakken en voel me weer een stuk beter.
Maar omdat mijn haar me ook dierbaar is, was ik drie weken geleden weer begonnen. Zoveel kwaad kon het toch niet dacht ik... Inmiddels weer gestopt en ik kan het heel sterk iedereen die twijfelt ontraden!!Als je niet tegen bent, dan ben je dus waarschijnlijk een betaalde agent van een fabrikant? :)

Dan hebben ze aan mij een slechte, ik koop goedkope generieke fina uit India en ik ageer zelfs tegen paniekverhalen over verkoop van nepmedicijnen op Internet (wat volgens mij dan weer een truuk van de 'echte' farmaceuten is).

Ik ben overigens niet voor of tegen fina. Het middel is wat het is. Het doet wat het doet. Iedereen moet zijn eigen afwegingen maken over wel of niet gebruiken (en over wel of niet stoppen). Ik ben alleen tegen onnodige paniekverhalen. Daar wordt echt niemand wijzer van.

Voor mij doet het goed werk, gelukkig, voor jou helaas dus niet. Die ervaring kunnen anderen meenemen in hun afwegingen.

donniedarko
31 augustus 2011, 13:04
Ik (man 31 jaar) gebruik nu ongeveer 13 jaar finasteride (zonder klachten!)
Maar het flitst nu ook regelmatig door mijn hoofd om te stoppen want de laatste 3 maanden is het haar uitval veel meer geworden.. En ik merk dat als ik het even niet gebruik dat het vermindert. maar dat kan ook tussen de oren zitten..

Zijn er mensen die na langdurig gebruik van propecia ook periodes hebben van 'behoorlijk' meer haaruitval en hebben jullie een idee wat dat doet op de lange duur?

en/of we gewoon door moeten zetten met dit middel!? ondanks die extra haaruitval..
ik zit al heel lang met deze vraag...

vrg peter

Lucky
31 augustus 2011, 14:20
Het is eigenlijk niks nieuws dat er bij langdurig/veel gebruik van een bepaald soort medicijn er een soort van 'resistentie' zou kunnen optreden. Anti-depressiva's, benzodiazepinen (oxazepam, diazepam etc etc). Resistentie is niet helemaal het juiste woord, maar dat je steeds meer en meer nodig hebt.

Tot in hoeverre dit ook het geval is bij fina, geen idee. Maar het zou me niks verbazen als de werking ook zou afnemen en dat je hogere dosissen zou moeten innemen of af en toe gewoon eens periodes van pauze moet inlassen. Ben zelf ook ooit eens 2 jaar gestopt geweest.

Ik heb ook wel eens van die grafieken gezien die dit dan weer tegenspreken en dat het altijd zijn werking zou moeten behouden. Maar ja, ieder mens is anders.

Morehair
4 september 2011, 01:12
Dag 2 na het stoppen met finasteride (1,25 mg)
Ernstige paniekaanvallen, continu angstig, geen erectie, überhaupt geen activiteit beneden. Mijn emoties zijn erg 'gedempt' en ik merk dat de klachten toenemen als ik in mijn eentje ben en amper afleiding heb.
Angstperiodes nemen af en toe wel wat af en dan ben ik rustig voor een half uurtje.
Vanmiddag naar mijn huisarts, zit gewoon de uren af te tellen.
Wou dat ik nooit begonnen was met dit medicijn, ben echt grotendeels mezelf kwijt op dit moment en heb me nog nooit zo slecht gevoeld.

Hypochonder.

9 dagen geslikt. Doe ff normaal joh.

Als dit echt is mankeer jij wel meer dan alleen een fina pilletje.

Morehair
4 september 2011, 01:16
Nutteloze reactie vrees ik. Hij is al een half jaar niet meer online geweest zag ik net.:P

Limbo
4 september 2011, 09:01
Het was ook wel laat Morehair!:D

Morehair
4 september 2011, 10:30
Ja klopt, veel te laat eigenlijk. ;)

Rolex_1978
11 september 2011, 21:11
Na mijn bezoek aan de Dermatoloog heb ik besloten om na 6 jaar gebruik te stoppen met Proscar/finasteride. Dit was op maandag 29 augustus. Nu is het 11 september, 2 weken onderweg.

Geen verschil in hoe ik me voel. Ik voelde me al goed en doe dat nog steeds. Ik heb het idee dat ik al iets meer haar verlies. Van die kleine dunne haren van een cm 2 tot 4. Het is niet zo dat ik veel op me kussen heb liggen. Ik merk dit wanneer ik handen door mijn natte haar haal. dan zit er altijd wel wat haartjes op. Misschien had ik dit al :D. Maar ik hou het scherp in de gaten.

Mocht het heel heftig worden dan ga ik misschien weer aan de proscar. Ik heb nog een aardige voorraad. Is het niet zo heel heftig maar toch zichtbaar dan zal ik in de loop van 2012 een tweede HT ondergaan. Mijn voorkeur is toch om zo min mogelijk pillen te slikken. wat voor pillen dan ook. Dat komt wel als ik een stuk ouder ben.

Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat.

Limbo
12 september 2011, 07:56
2 weken is een wel erg korte periode...

Rolex_1978
12 september 2011, 08:03
Vandaar dat ik zei dat ik een gevoel heb. Het lijkt mij idd ook erg snel. Wanneer begon jij het echt te merken en hoe merkte je dat?

Ik heb nog niet eerder echt haaruitval gehad en weet niet hoe dit zich zal uiten. Dus bij iedere haar denk ik al, daar gaan we..

Limbo
12 september 2011, 11:37
Vandaar dat ik zei dat ik een gevoel heb. Het lijkt mij idd ook erg snel. Wanneer begon jij het echt te merken en hoe merkte je dat?

Ik heb nog niet eerder echt haaruitval gehad en weet niet hoe dit zich zal uiten. Dus bij iedere haar denk ik al, daar gaan we..

Ik merkte na een paar maanden dat er meer haren dan normaal uitvielen. Kan natuurlijk seizoensinvloed zijn. Maar na een week of 6 nog steeds. Toen maar weer gaan slikken!

donniedarko
26 september 2011, 14:26
hey Limbo.. toen ik laatst stopte met finasteride (wegens te veel haaruitval)
had ik na 3 weken ook extreem veel haaruitval vooral na het douchen. Ik gebruik nu weer een halve pil (even kijken wat dat doet..) ik ga er gewoon van uit dat als finasteride voor 'extra' haaruitval zorgt dat dat gewoon weer aangroeit!

dZinee
26 september 2011, 20:35
hey Limbo.. toen ik laatst stopte met finasteride (wegens te veel haaruitval)
had ik na 3 weken ook extreem veel haaruitval vooral na het douchen. Ik gebruik nu weer een halve pil (even kijken wat dat doet..) ik ga er gewoon van uit dat als finasteride voor 'extra' haaruitval zorgt dat dat gewoon weer aangroeit!

heh wat? Finasteride veroorzaakt haaruitval..? Shedding anyone?

Limbo
26 september 2011, 21:11
hey Limbo.. toen ik laatst stopte met finasteride (wegens te veel haaruitval)
had ik na 3 weken ook extreem veel haaruitval vooral na het douchen. Ik gebruik nu weer een halve pil (even kijken wat dat doet..) ik ga er gewoon van uit dat als finasteride voor 'extra' haaruitval zorgt dat dat gewoon weer aangroeit!

Dan zaten we in hetzelde schuitje. IK waag overigens te betwijfelen of die haren die extra zijn uitgevallen weer gaan aangroeien doordat we weer zijn gaan slikken!

Limbo
26 september 2011, 21:13
heh wat? Finasteride veroorzaakt haaruitval..? Shedding anyone?

Stoppen met finasteride veroorzaakt haaruitval. Tenminste, dat is volgens mij de bedoeling van donniedarko!

dZinee
27 september 2011, 10:07
Stoppen met finasteride veroorzaakt haaruitval. Tenminste, dat is volgens mij de bedoeling van donniedarko!

dat is niet wat die zegt...of je moet wel heel creatief schrijven/lezen

Limbo
27 september 2011, 12:34
Tsja, ik ga er niet wakker van liggen!

donniedarko
27 september 2011, 17:58
Ja.. ik kan er even geen touw aan vast knopen. maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen gaan komen die na een lange tijd propecia gebruik ook in eens meer haaruitval ervaren (noem het een shedding).

Trouwens Limbo heb je nu nog steeds veel last van haaruitval? of word dat al wat minder?
En waarom zou het niet meer terug groeien?

Rolex_1978
1 oktober 2011, 16:21
Even een update. Ben nu een maand gestopt met Finasteride. Ik merk vooral na het douchen dat ik een aantal losse hoofdharen op me handen heb zitten. Iets wat me eerder niet opviel. Buiten dat nog steeds niet overdreven veel haaruitval. Ik blijf dit nog even volhouden.

ook geen verdere bijwerkingen of wat dan ook. Het lijkt me tot nu toe nog steeds goed af te gaan dus.

Limbo
1 oktober 2011, 16:28
Ja.. ik kan er even geen touw aan vast knopen. maar ik ben wel benieuwd of er meer mensen gaan komen die na een lange tijd propecia gebruik ook in eens meer haaruitval ervaren (noem het een shedding).

Trouwens Limbo heb je nu nog steeds veel last van haaruitval? of word dat al wat minder?
En waarom zou het niet meer terug groeien?

Het gaat weer de goede kant uit. Ik ga ervan uit dat datgene wat extra is uitgevallen niet meer terugkomt. Omdat fina uitval stabiliseert en slechts zelden hergroei geeft!

donniedarko
8 oktober 2011, 12:07
fina geeft mij nu steeds extra haaruitval.. maar ik zet door! het zal niet zo zijn dat fina mij kaal gaat maken dat kan toch niet?

Hanna
8 oktober 2011, 12:10
Donnie, was minoxidil-lotion voor jou geen optie?

cees
8 oktober 2011, 15:35
Donnie, je gebruikt al 13 jaar finas, hoezo denk je dat je nu kaal wordt door gebruik van finas?

Limbo
8 oktober 2011, 16:10
fina geeft mij nu steeds extra haaruitval.. maar ik zet door! het zal niet zo zijn dat fina mij kaal gaat maken dat kan toch niet?

Tsja Fries, dit snap ik ook niet meer...:crybaby:

donniedarko
13 oktober 2011, 20:54
ja! Cees het gaat nu wel heel snel bergafwaards.. ik wil graag stoppen met finasteride maar ja wat gebeurd er dan?

en ja Hanna ik heb eerder minoxidil gebruikt maar daar wil ik nu even niks van weten vanwege de shedding die je daar weer van krijgt

Limbo
13 oktober 2011, 21:01
Jij was toch een van de eersten die begon met fina slikken? Als ik me goed herinner kwam Schumacher daarmee eind jaren 90 in de publiciteit. Ik durfde het toen nog niet aan...

cees
13 oktober 2011, 21:08
Ok, ik begrijp niet dat het ineens zo snel berg afwaarts gaat.Finas moet an lange tijd ook gewoon zn werk blijven doen. Heb je duta al overwogen? Ik hoor van mij dermatoloog en is hier ook al eerder besproken dat finas ook op langere termijn werkt... Is het niet iets anders?

dZinee
14 oktober 2011, 00:09
fina kan na een lange tijd afnemen in werking...Ik lees hier gemiddeld zon 10 jaar. Sommige stappen over op duta.

Hairpilot
14 oktober 2011, 07:46
fina kan na een lange tijd afnemen in werking...Ik lees hier gemiddeld zon 10 jaar. Sommige stappen over op duta.

Ik snap nog steeds niet waarom. Is het niet veeleer zo dat er met fina een aantal jaren vooruit 'gewonnen' wordt, maar de haaruitval toch blijft doorgaan?

Limbo
14 oktober 2011, 10:03
Fina neemt idd af in werking, maar je blijft meer behouden dan zonder fina.

Hanna
14 oktober 2011, 11:35
fina kan na een lange tijd afnemen in werking...Ik lees hier gemiddeld zon 10 jaar..
Ik geloof niet dat finasteride afneemt in werking, maar dat het lichaam gevoeliger wordt voor DHT naarmate de leeftijd vordert.

donniedarko
14 oktober 2011, 12:20
heb je het tegen mij Limbo? ik ben het gelijk gaan gebruiken toen ik het in de krant las.
Ik weet niet of het toen al op haarweb was te vinden...
Nou in ieder geval wilde ik dat ik er nooit aan begonnen was, gezien dat mijn vader en mijn ooms best nog veel haar hebben.. maar ik weet niet of je zo kan denken.
ik denk dat ik een dermatoloog ga op zoeken..

En ja inderdaad dutasteride is ook nog een mogelijkheid! ja..

Hairpilot
14 oktober 2011, 13:40
heb je het tegen mij Limbo? ik ben het gelijk gaan gebruiken toen ik het in de krant las.
Ik weet niet of het toen al op haarweb was te vinden...
Nou in ieder geval wilde ik dat ik er nooit aan begonnen was, gezien dat mijn vader en mijn ooms best nog veel haar hebben.. maar ik weet niet of je zo kan denken.
ik denk dat ik een dermatoloog ga op zoeken..

En ja inderdaad dutasteride is ook nog een mogelijkheid! ja..

Het lijkt me zeer ongeloofwaardig dat je haarsituatie beter zou zijn geweest als je nooit finasteride zou genomen hebben. Als je op genetica wilt afgaan, moet je trouwens kijken naar moeders kant; grootvader langs moeders kant.

Limbo
14 oktober 2011, 16:16
heb je het tegen mij Limbo? ik ben het gelijk gaan gebruiken toen ik het in de krant las.
Ik weet niet of het toen al op haarweb was te vinden...
Nou in ieder geval wilde ik dat ik er nooit aan begonnen was, gezien dat mijn vader en mijn ooms best nog veel haar hebben.. maar ik weet niet of je zo kan denken.
ik denk dat ik een dermatoloog ga op zoeken..

En ja inderdaad dutasteride is ook nog een mogelijkheid! ja..

Ja, ik had het tegen jou!:rolleyes:

Ik wil daarmee zeggen, is er al ooit onderzoek gedaan naar mensen die fina al meer dan 13 jaar slikken??

donniedarko
14 oktober 2011, 19:35
@ Hairpilot nou.. ik heb het over de laatste maanden ik heb veel haar verloren.
als ik elke dag weer een pil zou nemen dan geeft dat na een week weer meer haaruitval.
maar stoppen kan ook niet, want dan is het ook weer mis het heeft mij in de tang!.


@ Limbo ja dat is een goeie vraag! misschien weet iemand op het haarweb dat?
ik kan dat maandag wel even aan de dermatoloog vragen (waar ik niet heel veel van verwacht hoor...)

Hanna
14 oktober 2011, 19:55
Ik wil daarmee zeggen, is er al ooit onderzoek gedaan naar mensen die fina al meer dan 13 jaar slikken??
Volgens mij niet. Misschien bij oude mannen die 5mg finasteride slikken wegens prostaatklachten...maar dan blijf je toch niet zo lang slikken?

als ik elke dag weer een pil zou nemen dan geeft dat na een week weer meer haaruitval.
Misschien ben je overgestapt op een ander merk?

Limbo
14 oktober 2011, 21:06
@ Limbo ja dat is een goeie vraag! misschien weet iemand op het haarweb dat?
ik kan dat maandag wel even aan de dermatoloog vragen (waar ik niet heel veel van verwacht hoor...)

Vraag het maar hoewel hij het niet zal weten vrees ik!

Limbo
14 oktober 2011, 21:07
Volgens mij niet. Misschien bij oude mannen die 5mg finasteride slikken wegens prostaatklachten...maar dan blijf je toch niet zo lang slikken?

Onderzoek onder 5 mg slikkende mensen heeft geen zin!

Hanna
15 oktober 2011, 03:25
Onderzoek onder 5 mg slikkende mensen heeft geen zin!
Sjuust.

N.B. Er zijn wel vrouwen die 5mg finasteride per dag slikken tegen haaruitval, maar die vrouwen houden het nooit lang vol wegens te zware bijwerkingen.

Hakuna
15 oktober 2011, 03:48
Sjuust.

N.B. Er zijn wel vrouwen die 5mg finasteride per dag slikken tegen haaruitval, maar die vrouwen houden het nooit lang vol wegens te zware bijwerkingen.

Aan welke bijwerkingen moet ik dan denken?

Meen gelezen te hebben in bijsluiters dat dit middel net als Finasteride alleen door mannen gebruikt mag worden. Zal er niet voor niets opostaan.

Hanna
15 oktober 2011, 13:20
Aan welke bijwerkingen moet ik dan denken? Verschillende, maar de belangrijkste is: zware depressies.


Meen gelezen te hebben in bijsluiters dat dit middel net als Finasteride alleen door mannen gebruikt mag worden. Zal er niet voor niets opostaan. Net als finasteride? Daar heb ik 't juist over.
Kijk eens in het Haarwoordenboekje naar de studies aangaande 2,5mg en 5mg finasteride bij vrouwen.

donniedarko
27 oktober 2011, 11:20
Ok, ik begrijp niet dat het ineens zo snel berg afwaarts gaat.Finas moet an lange tijd ook gewoon zn werk blijven doen. Heb je duta al overwogen? Ik hoor van mij dermatoloog en is hier ook al eerder besproken dat finas ook op langere termijn werkt... Is het niet iets anders?

Toch apart dat dermatologen elkaar zo tegen kunnen spreken!
die van mij zij (tenminste hier kwam het op neer) Finasteride is niet een 'veilig'
middel dus er niet zo maar aan beginnen..

En even over mijn 13 jaar gebruik van propecia daarmee moet je gelijk stoppen.. en je (extra) haaruitval van het afgelopen half jaar dat komt niet meer terug. en de haarzakjes kunnen nu zelfs dood zijn, wat een horror senario niet!..
maar ik ben er nu wel mee gestopt hoor en ga later minoxidil gebruiken als laatste red middel..

donniedarko
27 oktober 2011, 12:51
Ik geloof niet dat finasteride afneemt in werking, maar dat het lichaam gevoeliger wordt voor DHT naarmate de leeftijd vordert.

Ik denk dat je hier een belangrijk punt hebt! en dat er in de toekomst meer mensen gaan komen met die problemen...

Rolex_1978
29 november 2011, 21:49
Even een nieuwe update van mij weer bijna 2 maanden verder dat ik gestopt ben met de Proscar. Ondervind nu veel hinder van haaruitval. ook wat stres situaties gehad wat wel mee zou kunnen werken. Ik had op een gegeven moment de hoop dat het wel meeviel. Helaas nu niet meer. Met proscar ga ik niet meer beginnen maar ik denk toch dat ik met minoxedil van vichi of een ander product ga beginnen.

Mocht het weer zichtbaar kalend zijn zoals bij mij in 2005 dan is de kans groot dat ik toch weer een haartransplantatie ga doen.