PDA

View Full Version : Allergie en haaruitval


pindakaas
31 juli 2004, 17:17
Ik heb zo`n beetje rond gevraagd en kwam erachter dat de meeste kalende mensen die ik ken, een allergie o.i.d. hadden/hebben. Dit kan hooikoorts zijn, maar ook net zo goed een huisstofmijt-, huisdieren-, zonne- en/of voedselallergie zijn. Kortom, `t 'noem maar op allergie..'

Graag jullie 'vote' bij bovenstaand polletje, dank julie wel!

Haarmannetje
31 juli 2004, 18:09
Vroeger was ik allergisch voor honden en katten, maar daar was ik toen ook vrij snel overheen gegroeid. Ik kan mij nu niet bedenken waar ik allergisch voor ben.

pindakaas
31 juli 2004, 18:11
Vroeger was ik allergisch voor honden en katten, maar daar was ik toen ook vrij snel overheen gegroeid. Ik kan mij nu niet bedenken waar ik allergisch voor ben.

Maar het gaat er ook om, of je het vroeger hebt gehad...

Haarmannetje
31 juli 2004, 18:20
Maar het gaat er ook om, of je het vroeger hebt gehad...
Oke, dan heb ik het wel gehad ja :). Sorry :). Maar begrijp ik hieruit dat je op zoek bent naar sleutels voor de hestamine-theorie?

pindakaas
31 juli 2004, 18:21
Maar begrijp ik hieruit dat je op zoek bent naar sleutels voor de hestamine-theorie?

Idd!, je was me net voor :D

ralluf
31 juli 2004, 20:35
heb sinds een paar jaar last van vrij "erge" vorm hooikoorts.

pindakaas
31 juli 2004, 20:40
Ja, bij mij is het echt seizoensgebonden. Heb het alleen in de zomer. Eén keer niezen en ik ben verdoemd om dat nog eens 10 tot 12 keer te doen... niet echt fijn... :crybaby:

Ik ga elke dag 10 mg. Zyrtec slikken (1 tabletje) Aangezien Ken in zijn RK19 36 mg. gebruikt, lijkt het mij toch verstandig om eerst ff laag te beginnen.

Haarmannetje
31 juli 2004, 20:40
Pindakaas, betekent dit dat je eerst geen RK19 gaat gebruiken?

pindakaas
31 juli 2004, 20:46
Pindakaas, betekent dit dat je eerst geen RK19 gaat gebruiken?

Ik gok op Zyrtec oftewel 'cetirizine', aangezien Ken een soortgelijk bestandsdeel (difenhydramine) in zijn produkt heeft, wat vele malen hoger is dan de andere ingrediënten.

Mocht het werken, dan moet het door antihistamine-middelen komen.

Plus, bij de dokter krijg ik dit spulletje 100% vergoed... stukken goedkoper dan RK19 :)

Haarmannetje
31 juli 2004, 20:51
Dat is helemaal waar, maar jij denkt dus dat de antihestimine het enige ingredient is dat noodzakelijk is? Uiteraard zijn die vitamines enzovoort overbodig, want dat zou geen probleem moeten zijn wanneer je redelijk gezond eet. Maar verder gebruikt hij ook nog Naproxen enzovoort. Denk je niet dat die middelen ook nodig zijn? En een anti-androgeen?

jennifer
2 augustus 2004, 21:58
Wanneer A.Androgenetica een auto'-immuunziekte is (weet iemand dat misschien) dan kan een allergie een veroorzaker zijn. Ik lees op het ogenblik een interessant boek met de titel: "In 30 dagen het immuunsysteem herstellen en versterken" door Lorna R.Vanderhaeghe en JD Bouic.
Heb ik eens gekocht in een goedkopeboekenzaak. Is wel een soort promotie voor het vitaminesuppl. Moducare maar toch interessant. Ben er trouwens nog niet achter waar dit supervitaminespul te koop is, iemand wel eens van gehoord?

In ieder geval leggen ze hier een link met allergieen en auto-immuunziekten.
Het lijkt me wel zinvol om supergezond te gaan eten en af en toe wat extra vitamines te nemen om je immuunsysteem te ondersteunen, in tegenstelling tot het gebruik van medicijnen, die dit vaak onderdrukken om bepaalde allergische reacties te verminderen.

Jennifer

Jaapie
2 augustus 2004, 22:01
In de lente/ begin zomer heb ik enorme last van hooikoorts.

pindakaas
2 augustus 2004, 22:02
"In 30 dagen het immuunsysteem herstellen en versterken" door Lorna R.Vanderhaeghe en JD Bouic.

Da`s volgensmij wel een goed boek! Wil je het e.e.a. posten als je het uit hebt, Jennifer?

Bedankt!

pindakaas
3 augustus 2004, 18:10
View Poll Results: Ik heb/had een allergie.
Ja. 16 53.33%
Nee. 14 46.67%
Voters: 30.

Hmm... resultaten gaan gelijk op....

Axel
3 augustus 2004, 19:01
Ik had vroeger een allergie en nu nog steeds. Vooral honden en katten, stof, gras....En ik heb tevens ook astma

Mille
5 augustus 2004, 10:03
vroeger last van huisstofmijt en graspollen, spontaan zijn ze verdwenen en sinds een paar jaar last van zonnenalergie :P

MxK
5 augustus 2004, 11:13
Nee eigenlijk nog nooit een allergie gehad, en nu nog steeds niet. Ik denk dat het gewoon toeval is dat die kalende mensen die jij kent een allergie hebben pindakaas.

pindakaas
5 augustus 2004, 19:49
Nee eigenlijk nog nooit een allergie gehad, en nu nog steeds niet. Ik denk dat het gewoon toeval is dat die kalende mensen die jij kent een allergie hebben pindakaas.

Dat zeg jij nou wel, maar het polletje liegt er niet om hoor... fifty-fifty..

Cloud
5 augustus 2004, 20:16
Heb elk jaar veel last van hooikoorts, maar dit jaar heb ik er voor het eerst geen medicijnen voor genomen (hielpen toch altijd maar matig en ik werd er suf van).
Had me een machientje aangeschaft dat Medisana heet. Het ziet eruit als een diskman, alleen steek je de dopjes niet in je oren maar in je neus :)
Het principe is hetzelfde als dat van de lasercomb: het werkt met hetzelfde rode laserlicht.

Het werkte zeker niet perfect, had nog steeds last, maar het was doenbaar. En ik heb ook gemerkt dat ik er 's nachts veel beter door sliep. Ben nooit wakker geworden van de hooikoorts, en daar had ik vroeger heel veel last van.

Iemand nog tips voor goeie middeltjes?

Cloud

SjonKanon
5 augustus 2004, 23:31
Had vroeger astma en daarbij ook altijd last van graspollen, honden, katten, stof enz. Ben over mijn astma heen gegroeid en heb ook weinig last meer van honden, katten, graspollen ed. Heb nu al 7 jaar een kat dus...:)

pizzacat
10 augustus 2004, 20:59
hmmm allergie, af en toe last van wat hooikoorts, nothing fancy.

ugh
10 augustus 2004, 23:04
Sinds 3 jaar terug ongeveer, heb ik stukken minder last van allergie (hooistofmijt, pollen, berken). Oorzaak weet ik niet direct te vertellen.

Wel heb ik soms last van jeuk op mijn hoofd als het warm/benauwd is, en ik me veel inspan. Ik weet niet zeker of dit een soort van allergische reactie is.

Marit
10 augustus 2004, 23:49
huidallergie:
-voor katten
-voor perubalsem (zit in diverse middelen zoals conditioner, maar ook in zeep, in cremes als purol bijv.)
-voor pleisters (bepaalde plakstoffen dus)

en soms ook een soort vorm van hooikoorts (maar niet in de geeikte hooikoortsperiode) veel niezen en rode tranende ogen

Axel
11 augustus 2004, 12:42
vroeger last van huisstofmijt en graspollen, spontaan zijn ze verdwenen en sinds een paar jaar last van zonnenalergie :P

Als je last hebt van zonne-allergie, kan ik je 'Urtizon complex' aanraden, dat zijn korreltjes die je moet innemen voor dat je in de zon gaat. Ik heb ze dit weekend voor de eerste keer gebruikt en met resultaat! Voor pollen en huisstofmijt, stof, katten, ... is er Zyrtec.

japiejaap
11 augustus 2004, 12:45
ik heb geen allergie naar mijn weten.

steve
1 september 2004, 20:18
Ik ben er bijna zeker van dat het een auto immuun probleem is.
Ik kreeg eerst last van wittige talg korreltjes op de hoofdhuid met veel jeuk en roodheid.
4 jaar later plots een huisstofmijt allergie.
Weer 2 jaar later voedsel allergie met netelroos tot gevolg.

Het viel me op dat anti-histamine de jeuk op de hoofdhuid deed verdwijnen en mijn hoofdhuid zag er weer gezond uit.
Ik heb dit haarprobleem al 10 jaar en ben nog niet kaal. Het haar is wel erg dun geworden maar als het gewone kaalheid zou zijn dan zou ik nu al een kruin/ inhammen moeten hebben en dat heb ik dus niet.

Zijn er meer mensen met zand-achtige korreltjes en dezelfde bevindingen?

Ik slik nu zink tabletten en was met Denorex RX shampoo en heb besloten om twee maanden geen melkproducten te nuttigen aangezien ik daar ook licht allergisch voor ben en toch tot nu toe elke dag genuttigd heb.

sterkte en succes,

Steve

nobody
1 september 2004, 21:47
Vroeger was ik allergisch voor honden en katten, maar daar was ik toen ook vrij snel overheen gegroeid. Ik kan mij nu niet bedenken waar ik allergisch voor ben.

Ik meen me te herinneren dat je in principe nooit echt over allergie heen kan groeien. Het is wel mogelijk dat je lichaam sterker wordt, en minder zal reageren op de betreffende stof. Maar de allergie op zich bestaat dan nog steeds in dezelfde mate.

Verder is er volgens mij een link tussen auto immuun ziektes zoals allergie en (bepaalde) vormen van haaruitval. En het zou me niets verbazen als een antihistamine als zyrtec in bepaalde gevallen zou kunnen helpen tegen haaruitval.

Ik las hier ook wat over op:
http://www.allergieplein.nl/showpage.asp?Page=1103&ForumID=36&lObjectAction=Add&ThreadID=1212&n=6

En als er toevallig mensen zijn die zyrtec of een andere antihistamine zijn gaan gebruiken nadat ze al last hadden van haaruitval zou ik graag horen of er een verbetering is opgetreden aangezien ik allergie zelf ook nog steeds op de lijst van mogelijke oorzaken van mijn haaruitval heb staan.

Haarmannetje
2 september 2004, 10:52
Nobody, ik weet het. Sterker nog, we denken hier steeds meer dat AGA juist een allergievorm is. Er zijn al een aantal mensen (waaronder Axel en Pindakaas) bezig met het nemen van Zyrtec (anti-hestaminen) met reeds verbluffende resultaten: geen nare inflammation meer over het algemeen en al "peach fuzz" ontwikkeling. Bij Axel zijn er zelfs een paar haartjes doorgekomen met kleur en dikte.

Maar inderdaad, je hebt gelijk dat allergiëen eigenlijk nooit overgaan, je wordt gewoon sterker, maar de allergie zelf gaat nooit weg.

steve
4 september 2004, 21:06
Is het wel zo verstandig om anti-histamine te gaan slikken ipv het bij de bron te zoeken? Anti-histamine lange tijd slikken kan nooit goed zijn en op den duur misschien wel erger dan de kwaal. Het lijk mij logischer om uit te zoeken waar je allergisch voor bent... Ga eens door de molen en laat je op voedsel ed testen. Misschien is het ook handig om te testen op amalgaan en andere metalen.

Als je dan toch besluit het te slikken begin dan met kleine doses. bv één keer in de drie of vier dagen..

Mijn onthouding van melkproducten gaat nu de 4e dag in en het is nog te vroeg om vooruitgang te constateren.

Succes met jullie zoektocht!

Steve

kevin
4 september 2004, 21:21
Is het wel zo verstandig om anti-histamine te gaan slikken ipv het bij de bron te zoeken? Anti-histamine lange tijd slikken kan nooit goed zijn en op den duur misschien wel erger dan de kwaal. Het lijk mij logischer om uit te zoeken waar je allergisch voor bent... Ga eens door de molen en laat je op voedsel ed testen. Misschien is het ook handig om te testen op amalgaan en andere metalen.

Als je dan toch besluit het te slikken begin dan met kleine doses. bv één keer in de drie of vier dagen..

Mijn onthouding van melkproducten gaat nu de 4e dag in en het is nog te vroeg om vooruitgang te constateren.

Succes met jullie zoektocht!

Steve

"onthouding van melkproducten" waarom denk je dat dat helpt tegen haaruitval?

steve
4 september 2004, 21:30
Beste Kevinme,

Als je mijn eerdere reply leest dan meld ik daar dat tijdens een allergie-test naar voren kwam dat ik matig allergisch ben voor melkproducten. Ik ben daarna gewoon doorgegaan met het consumeren ervan met de gedachte dat ik het wel los zou lopen. Waar ik het zwaarst allergisch voor ben is immers erwten en garnalen. :-(

Totdat ik in een post las dat er iemand met succes is gestop met het nuttigen van melk nadat hij daar ook allergisch voor bleek te zijn... Na tien jaar ben je bereid alles te proberen om van de jeuk/ irritatie af te komen en het leek mij ook erg logisch...
Baat het niet dan schaad het niet.

In ieder geval is het minder rigoreus dan elke dag anti-histamine innemen.

Steve

nobody
5 september 2004, 11:43
Nobody, ik weet het. Sterker nog, we denken hier steeds meer dat AGA juist een allergievorm is. Er zijn al een aantal mensen (waaronder Axel en Pindakaas) bezig met het nemen van Zyrtec (anti-hestaminen) met reeds verbluffende resultaten: geen nare inflammation meer over het algemeen en al "peach fuzz" ontwikkeling. Bij Axel zijn er zelfs een paar haartjes doorgekomen met kleur en dikte.

Maar inderdaad, je hebt gelijk dat allergiëen eigenlijk nooit overgaan, je wordt gewoon sterker, maar de allergie zelf gaat nooit weg.

-knip-

Binnenkort
- Eucapil (Fluridil) met GSE
- Een anti-hestamine (waarschijnlijk Zyrtec)


Als we de poll in deze thread mogen geloven (+/-60% allergisch) en we er van uit gaan dat de deelnemers representatief zijn voor de groep "kalende mensen" en we verder weten dat dit percentage onder de totale bevolking in europa ongeveer 20% (zie link_1) is, dan lijkt het er idd sterk op dat haaruitval (mede) het gevolg van een allergische reactie is. En het is heel goed mogelijk dat van de 40% die niet allergisch heeft gestemd, een bepaald percentage na een bloedtest toch een "verborgen" allergie blijkt te hebben en het percentage nog hoger ligt dan 60%.

En als het aantal kalende mensen de laatste jaren is toegenomen (wat ik wel eens gelezen heb op dit forum) zou dit kunnen komen doordat het aantal mensen met een allergische aandoening in die tijd ook behoorlijk is toegenomen (zie link_1).

Het valt me zelf op dat ik nu, na +/- 1 jaar veel gezonder leven ook wat hergroei heb gekregen. Dit zou kunnen komen doordat mijn immuunsysteem op dit moment sterker is (minder stress, meer slaap, meer fruit/groenten etc) en ik gezonder eet (minder alcohol,koffie en junkfood) waardoor ik minder stoffen binnenkrijg waar ik allergisch voor ben.

Maar ik denk dat iedereen die langdurig een antihistamine wil gaan slikken om de allergische reactie te onderdrukken zich wel moet realiseren dat dat ook een aantal grote nadelen heeft, zoals gewenning aan het medicijn (net als pijnstillers en slaapmiddelen), versuffende werking en het feit dat je het probleem niet oplost,maar alleen bezig bent met symptoombestrijding. En het lijkt me geen goed plan om hiermee te beginnen zonder eerst de zaak goed door te spreken met een arts.

(Link_1) naar europees allergie percentage:
http://www.e-gezondheid.be/magazine/article.asp?idArticle=2857&idRubrique=241

Bas6562
28 mei 2005, 18:19
Heb zelf al paar jaar hooikoorts en volgens mij ook een allergie voor stof. Maar voor dat laatste moet ik nog een testje ondergaan. Ik zou haast gaan uitzoeken of mijn kaalworden begon toen mijn allergieën begonnen.:D

Nog een vraag: ik wou een x gaan kijken op allergieplein.nl, maar ik kom daar maar niet op. Alleen maar een oranjescherm en verder niks. Weet iemand hoe ik op die site kom?

Jaapie
28 mei 2005, 18:24
Heb zelf al paar jaar hooikoorts en volgens mij ook een allergie voor stof. Maar voor dat laatste moet ik nog een testje ondergaan. Ik zou haast gaan uitzoeken of mijn kaalworden begon toen mijn allergieën begonnen.:D

Nog een vraag: ik wou een x gaan kijken op allergieplein.nl, maar ik kom daar maar niet op. Alleen maar een oranjescherm en verder niks. Weet iemand hoe ik op die site kom?

Ik heb altijd al geloofd dat allergie iets te maken heeft met AGA.
Nu je zegt of er een verband is tussen jouw allergie (hooikoorts) en haaruitval, brengt het mij ook aan het denken. Mijn hooikoorts-allergie is eigenlijk in dezelfde periode begonnen dat ik last kreeg van AGA...

Bas6562
28 mei 2005, 18:32
Hmm ja, en dan bedenk ik mij nu ook dat ik vorig jaar geen pilletjes heb genomen tegen hooikoorts omdat ik dacht dat t niet zoveel hielp. Maar juist vorig jaar heb ik dunner haar gekregen, zo rond augustus. Maar ja, het blijft speculatief natuurlijk, misschien dat t daar niks mee te maken heeft. Hoewel ik wel kan zeggen dat ik de jaren daarvoor trouw mijn pilletjes nam in t hooikoortsseizoen en mijn haar minder snel uitviel. Ach, wie zal t zeggen.:D

Jaapie
28 mei 2005, 18:36
Hmm ja, en dan bedenk ik mij nu ook dat ik vorig jaar geen pilletjes heb genomen tegen hooikoorts omdat ik dacht dat t niet zoveel hielp. Maar juist vorig jaar heb ik dunner haar gekregen, zo rond augustus. Maar ja, het blijft speculatief natuurlijk, misschien dat t daar niks mee te maken heeft. Hoewel ik wel kan zeggen dat ik de jaren daarvoor trouw mijn pilletjes nam in t hooikoortsseizoen en mijn haar minder snel uitviel. Ach, wie zal t zeggen.:D

De pillen die jij bedoeld, zyrtec en consorten (anti-histamines), helpen tegen haaruitval. Misschien dat je daarom minder haaruitval had.

Tiuri
28 mei 2005, 18:38
De pillen die jij bedoeld, zyrtec en consorten (anti-histamines), helpen tegen haaruitval. Misschien dat je daarom minder haaruitval had.welnee jaapie, antihistamines werken helemaal niet tegen haaruitval. er is in ieder geval geen enkele reden om dat aan te nemen.

Jaapie
28 mei 2005, 18:43
welnee jaapie, antihistamines werken helemaal niet tegen haaruitval. er is in ieder geval geen enkele reden om dat aan te nemen.

Inderdaad theoretisch ONLOGISCH. Maar ik heb het zelf gebruikt, en mijn "inflammation" verdween + ik kreeg er kleine donshaartjes van. Ik ben trouwens niet de enige die wel over anti-histaminica te spreken is.

Haarmannetje
28 mei 2005, 18:52
Waarom ben je er mee gestopt dan, Jaapie :)?

Jaapie
28 mei 2005, 18:57
Waarom ben je er mee gestopt dan, Jaapie :)?

Omdat die haartjes toch niet langer werden, en ik werd ook een beetje duf van de cetrizine.

peter10
28 mei 2005, 21:29
is er eigenlijk iets wat je niet geslikt hebt, Jaapie ? ;-)

sarahxxx
28 juni 2005, 20:03
Hey iedereen,

Ik heb dit topic ff doorgelezen, en vond dat ik ff moest reageren. Toen ik de eerste keer bij mijn dermatologe ging, moest ik de obligate bloedonderzoeken ondergaan. Daaruit bleek dat ik aan zowat alles wat getest was allergisch was (uitgezonderd latex, daar dacht de dermatologe in eerste instantie aan), en dan zo goed als altijd in de zwaarste mate. Maar die allergieën uiten zich dus niet; ik kan wel soms een beetje last hebben van hooikoorts, maar dat blijft bij een licht geïrriteerde keel en af en toe wat niezen. Mijn dermatologe had zoiets nog nooit gezien, en dacht al dat het mijn bloed niet was, maar na een tweede test kwamen dezelfde resultaten naar voor.
Ze heeft mij een zwaar anti-allergicum voorgeschreven (estivan 20mg), wat ik elke avond gedurende een paar maanden geslikt heb. De jeuk op mijn hoofd verminderde wel iets, maar over was die zeker niet (wat in principe wel zou moeten met zo'n zwaar medicijn, denk ik toch...)

Zou er dan toch een link kunnen zijn tussen die zware allergieën (die zich niet uiten) en mijn haaruitval (die heel erg was op het moment van die bloedtesten)? Of zou het losstaan van elkaar?

Hmmzzz misschien wordt het maar weer es tijd om mijn bloed te laten onderzoeken...

Alvast bedankt voor jullie (eventuele) antwoorden!

Groet!

Sarah

simbah
29 juni 2005, 08:48
Huisarts heeft niets gevonden, maar ik zelf denk dat ik een allergie heb.
Eens in de weken, maanden, krijg ik boven me lippen of eronder een jeukgevoel en binnen no time heb ik kleine dunne rode puntjes. Dat wordt wel zo'n 1/2 bij 1/2 cm groot. Het duurt dan paar weken voordat het weer weg is.

Picaroon
29 juni 2005, 16:37
Interessant als er inderdaad een verband zou bestaan, maar of dat ook zo is? Nog mooier zou het zijn als degenen zonder allergie, zoals ondergetekende, ook geen AA hebben te duchten... helaas weet ik wel beter.

Bas6562
6 juni 2006, 15:14
Ik heb zeker vijf jaar lang behoorlijk last gehad van hooikoorts, maar dit seizoen heb ik helemaal geen last meer. Kan dat te maken hebben met t feit dat ik sinds augustus proscar slik? Vind t nl wel opvallend.. Of kun je ook in één keer gewoon geen last meer van hooikoorts hebben? Mensen met ervaring hiermee?

inham
6 juni 2006, 16:11
Heey Bas,

Hooikoorts is een allergie die bij sommige mensen zomaar stopt of komt. Ik heb zelf een lange periode hooikoorts gehad. En daar ook medicijnen voor gekregen.

Maar daarna is het bij mij weer gestopt. En nu heb ik nergens meer last van.
Dus waarschijnlijkt ligt het niet aan fina:D
Ik heb zeker vijf jaar lang behoorlijk last gehad van hooikoorts, maar dit seizoen heb ik helemaal geen last meer. Kan dat te maken hebben met t feit dat ik sinds augustus proscar slik? Vind t nl wel opvallend.. Of kun je ook in één keer gewoon geen last meer van hooikoorts hebben? Mensen met ervaring hiermee?

Guoy
8 juni 2006, 19:54
Mijn AGA is zo'n beetje vorig jaar ontstaan en dat was tevens het eerste jaar dat ik hooikoorts had. Dit jaar het tweede. Mijn hooikoorts is niet gestopt ondanks dat ik fina slik.

Moorea
29 september 2007, 23:21
Ik heb allergie voor bijna alles wat je je kunt bedenken:
Graspollen, berkenpollen, huismuit, katten, honden, paarden, veren, metaal en sommige bestanddelen in make-up en parfume, etc. En heb ook elk jaar last van hooikoorts.
Is er eigenlijk al een soort onderzoek naar gedaan of er een verband is tussen allergie en aga?

millie
26 oktober 2007, 19:25
ook ik ben heel erg allergisch voor bijna alles wat groeit en bloeit en voor katten en bruine pleisters en nikkel!toch wel veel mensen hier met een hooikoorts allergie zeg!ook ik slik zyrtex!

kas
27 oktober 2007, 15:04
ook ik ben heel erg allergisch voor bijna alles wat groeit en bloeit en voor katten en bruine pleisters en nikkel!toch wel veel mensen hier met een hooikoorts allergie zeg!ook ik slik zyrtex!


Ik ben helemaal niet allergisch maar heb wel aga

Angel..
24 november 2007, 15:43
ik ben allergisch voor pindakaas. is echt verschrikkelijk, alles zwelt dan op, heftige buikpijn, soort shocktoestand en tevens eindigd het met een "jeukaanval" (op mn hoofd). nadat het door mn hele lichaam is trokken.
vandaar dat ik het gevoel heb dat er nu ook iets moet zijn waardoor ik problemen heb.

verder was ik ook allergisch voor graspollen, vogels, konijnen, lang harige honden e.d.