PDA

View Full Version : Enigzins bezorgd


Kamos
2 augustus 2004, 14:22
Hoi,
Ik ben nieuw hier. Ik ben de laatste tijd enigzins bezorgd over mijn haar, vooral als ik moet gaan douchen, want na het kammen liggen er dan flink wat haren. Ik heb net nog geteld en het aantal haren wat er lag is dan ongeveer 70 tot 90.
Dit gebeurt dan alleen op douche-dagen. Op de andere dagen is het wel minder.
Anyway, ik heb dus lang (zeg zo'n 30tot35cm) dun (breekt ook nog is makkelijk) haar en dan lijken het er zo veel haren, dat ik nogal gefrustreerd word. Ik ben nou net op het punt aangekomen dat ik er wel tevreden over ben met hoe ik eruit zie en ik zou gek worden als m'n haar er nu uit gaat vallen. Misschien maak ik me druk om niets...
Maar bij alle kwalen kun je er het beste vroeg bij zijn denk ik zo.
Wat denken jullie?
Groeten,
Kamos (19)

Haarmannetje
2 augustus 2004, 14:35
Welkom Kamos. Wat vervelend voor je dat je nu door dit proces gaat, maar probeer eerst het één en ander voor jezelf op een rijtje te zetten. Ten eerste moet je je afvragen wat het probleem is. De makkelijkste manier om erachter te komen dat je eventueel zou kunnen "lijden" aan alopecia androgenetica (de klassieke mannelijke kaalheid, kortweg AGA) is te kijken naar je familie en dan uiteraard naar je bloedverwanten:

- Is je vader kaal/kalend?
- Heb je broers die kaal/kalend zijn?
- Zijn er aan je vaders kant kalen/kalenden, zoals je opa, ooms, enzovoort?
- Zijn er aan je moeders kant kalen/kalenden, zoals je opa, ooms, enzovoort?

Kun je inschatten hoe het patroon is? Valt het haar vooral bovenop uit bij de kruin, of bij de inhammen? Of is het voornamelijk overal waar het uitvalt?

Dus of je hebt AGA, of het is iets anders. Wat dat anders is, kan bijvoorbeeld zijn: stress (een zware stressperiode achter de rug?), ziekte, ongezond leven (te weinig voedingsstoffen).

Probeer dus de zaken even op een rijtje te zetten. In ieder geval ben je hier aan het goede adres om je problemen te delen en mogelijk zelfs oplossingen te vinden.

Kamos
6 augustus 2004, 00:05
Mijn vader is nu 59 en die heeft aan de zijkanten nog wel haar zitten en bovenop nog maar een paar haren.
Zelfde geldde voor mijn opa aan m'n moeders kant.
Mijn broer is nu 25 maar die is nog niet kaal/kalend.
Het haar bij mij valt dan (misschien, kan ik niet met zekerheid zeggen) uit bij de inhammen. Maar zeg dat ik het zekere voor het onzekere neem, maar niet meteen aan pillen wil, zou ik dan Rooscure moeten nemen? Of wat zou dan het beste zijn?
Ik heb trouwens ook snel een vette hoofdhuid, ik weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft...
Alvast bedankt :)

Haarmannetje
6 augustus 2004, 00:32
Beste Kamos,

Als het dus wel in je familie voorkomt zou het niet vreemd zijn wanneer jij ook te maken hebt met de traditionele kaalheid: alopecia androgenetica. Als het echt patroonmatig is, dus dat het inderdaad nu uitvalt bij de inhammen, dan is dat een extra bevestiging.

Als je niet direct aan de pillen wilt dan zijn er zeker andere mogelijkheden. De meest eenvoudige is het gebruik van Rooscure inderdaad. Een studie heeft uitgewezen dat 1% keto (de werkzame stof van Rooscure) significant bijdraagt aan een toename van de haardikte, een vermindering van haaruitval en een vermindering van een vette hoofdhuid. Rooscure zelf is een medicinale shampoo voor het behandelen van roos en dus zul je de haaruitvalwerking niet vinden op de verpakking. Je kunt het kopen bij zaken als Kruidvat en DA voor ongeveer 8 euro. Vrij duur dus, maar bedenk dat je met één flesje wel twee tot drie maand kunt doen. Ik zit nu op anderhalve maand en ben misschien net op de helft.

Daarnaast is de oh zo vertrouwde remedie uit grootmoeders tijd ook van kracht bij haaruitval (ook de genetische): eet een leef een beetje gezond. Tuurlijk moet je er ook van genieten (genot is bevorderend voor gezonder haar, ellende/stress is slecht voor het haar), maar probeer in ieder geval voldoende groente en fruit tot je te nemen voor de dagelijkse vitaminen en mineralen.

Kamos
6 augustus 2004, 01:52
Thx voor je advies :)
Dan ga ik morgen gelijk achter die rooscure aan. Hoe eerder hoe beter :)
Oh en nog een vraag over DHT:
Sommige beweren juist dat dit hormoon zorgt voor de uitval van haren en anderen weer dat het juist haaruitval voorkomt. Welke van de 2 is het nou? Of is dat nog niet duidelijk?

pizzacat
6 augustus 2004, 01:59
het voorkomt zeker geen haaruitval, er is wel dicussie over de rol van DHT. Sommigen denken dat DHT de volledige aanstichter is, anderen denken dat het slechts 1 van de factoren voor AGA is.

Tiuri
6 augustus 2004, 08:39
Thx voor je advies :)
Dan ga ik morgen gelijk achter die rooscure aan. Hoe eerder hoe beter :)
Oh en nog een vraag over DHT:
Sommige beweren juist dat dit hormoon zorgt voor de uitval van haren en anderen weer dat het juist haaruitval voorkomt. Welke van de 2 is het nou? Of is dat nog niet duidelijk?
als je echt zeker wilt zijn dat je verder geen haar meer gaat verliezen, heb je waarschijnlijk wel meer nodig hoor dan keto....

Kamos
21 oktober 2004, 16:35
Het is al weer even geleden dat ik deze topic had geplaatst.

Ik ben vandaag naar de huidarts gegaan en die zei dat er 2 middelen tegen haaruitval waren:
1. Finasteride (propecia) (pil)
2. Minoxidil (lotion)

Hij vermeldde er meteen ook de prijzen erbij, namelijk voor Finasteride 550 euro per jaar en voor Minoxidil 250 euro per jaar.
Dat is nogal wat... Maar ik wil graag mijn haar behouden.
Is Minoxidil alleen al genoeg? of alleen Finasteride?
of zou ik om meer zekerheid te hebben allebei moeten doen?
Dat zou me dan 800 euro per jaar kosten :(
Alvast bedankt.

Tiuri
21 oktober 2004, 16:47
Het is al weer even geleden dat ik deze topic had geplaatst.

Ik ben vandaag naar de huidarts gegaan en die zei dat er 2 middelen tegen haaruitval waren:
1. Finasteride (propecia) (pil)
2. Minoxidil (lotion)

Hij vermeldde er meteen ook de prijzen erbij, namelijk voor Finasteride 550 euro per jaar en voor Minoxidil 250 euro per jaar.
Dat is nogal wat... Maar ik wil graag mijn haar behouden.
Is Minoxidil alleen al genoeg? of alleen Finasteride?
of zou ik om meer zekerheid te hebben allebei moeten doen?
Dat zou me dan 800 euro per jaar kosten :(
Alvast bedankt.
@ Kamos: zie de rubriek Medicijnen/haargroeimiddelen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=12) voor discussies over haargroeimiddelen.

dieseltje
22 oktober 2004, 20:07
Het is al weer even geleden dat ik deze topic had geplaatst.

Ik ben vandaag naar de huidarts gegaan en die zei dat er 2 middelen tegen haaruitval waren:
1. Finasteride (propecia) (pil)
2. Minoxidil (lotion)

Hij vermeldde er meteen ook de prijzen erbij, namelijk voor Finasteride 550 euro per jaar en voor Minoxidil 250 euro per jaar.
Dat is nogal wat... Maar ik wil graag mijn haar behouden.
Is Minoxidil alleen al genoeg? of alleen Finasteride?
of zou ik om meer zekerheid te hebben allebei moeten doen?
Dat zou me dan 800 euro per jaar kosten :(
Alvast bedankt.
Kijk ook een naar Proscar ipv Propecia. Heeft dezelfde werking alleen is vele malen goedkoper. Let wel: 1 Poscar pil bevat 5mg fina, dus je zal hem in 4'en moeten snijden: Doe ikook: NO PROBLEM!
Zie apotheek.nl en zoek naar proscar

Als je niet meteen te fanatiek aan de slag wil kan ik je ook de shampoo van Weleda aanraden, Sal Malpetto (zaagbladpalm), MSM: Zoek hiervoor de info op het forum.

Succes!

Kamos
25 oktober 2004, 22:27
... zucht...
Nou weet ik het even niet meer hoor.
Meesten van jullie gebruiken finasteride. Mijn vader is nogal huiverig voor finasteride omdat het middel net 20 jaar bestaat ofzo en het in principe voor prostaat vergroting wordt gebruikt. Het zou misschien kunnen dat langdurig gebruik van finasteride tot rare kwalen in je lichaam leidt maar omdat het pas 20 jaar bestaat is dat nog niet echt duidelijk.
Ook lees ik dat er shreddings bij het begin van finasteride kunnen optreden.
...
Ik weet het niet... Ik wil graag mn haar behouden, maar als langdurig gebruik van finasteride over 10 jaar kanker of zoiets oplevert... ja dan niet.

Ook had ik afgelopen zondag in de telegraaf bij 'Robert Schoemacher' iets over een onderbinding gelezen. Heb ik hier nog eens opgezocht via search en blijkt dat er daarbij bloedvaten achter de oren worden dicht gebrand. Dat klinkt ook niet echt lekker aangezien de bloedvaten wel nut hebben. (Die bloedvaten zouden dan DHT bevatten dus als je die dichtbrand komt er geen DHT bij je haar, maar die bloedvaten lopen er vast niet alleen voor het transport van DHT.)

Ik voel alsof de enige keuze waarbij ik wel veilig ben, is door niets te doen...
Maar dan valt het haar dus wel uit. :/

Moet ik het dan maar gewoon accepteren...? Mensen uit de vorige eeuw met deze problemen hadden niet eens een keus.

jongen25
26 oktober 2004, 14:00
Vanaf de oude Egyptenaren aan toe werden smeerseltjes, poedertjes en natuurlijke producten gebruikt om haaruitval tegen te gaan... Sommigen naar verluid met succes. Ben zelf niet echt een aanhanger van homeopathie, maar ik geloof zeker dat een aantal natuurproducten heilzaam kan zijn. Kamos, je kunt het dus houden op natuurproducten als pompoenzaden (net een hele discussie op dit forum over geweest), groene thee en dat soort zaken. Maar als het echt snel doorzet, zullen deze producten je waarschijnlijk weinig baten. En dan zit er weinig anders op dan het proces met meer radicale middelen aan te pakken...of je haauitval accepteren. Minoxidil en fluridil - de laatste is nog even afwachten - kunnen (voorlopige) goede alternatieven voor DHT-remmers zoals finasteride zijn. Rooscure shampoo is ook een aanrader, omdat deze shampoo de inflammation zou bestrijden.