PDA

View Full Version : Inflammation


Tiuri
17 augustus 2004, 08:30
Ik dacht laten we een nieuwe thread beginnen over alle laatste algemene info over inflammation bij alopecia.

Wat is inflammation en hoe hangt het samen met haarverlies?
'Inflammation' is een branderig/jeukend/pijnlijk gevoel op de hoofdhuid dat veel mensen ervaren die aan alopecia androgenetica lijden. Het wordt veroorzaakt door het immuunsysteem en is het gevolg van de aanval van DHT op de de haarzakjes. Hierdoor ontstaat een soort ontstekingsreactie. Hoewel niet iedereen met AGA de inflammation voelt, wordt aangenomen dat iedereen er in meer of mindere mate mee te maken heeft, en dat de uitval van haar hier nauw mee samenhangt.

Ik stuitte toevallig op een stukje tekst dat een verband legt tussen een bacterie in de hoofdhuid en inflammation. De bacteriesoort "Propionibacterium acnes" komt namelijk veelvuldig voor in de hoofdhuid. Veel onderzoekers denken dat deze bacterie uiteindelijk kan bijdragen aan het ontstaan van inflammation en dus haarverlies, en wel op drie mogelijke manieren:

1) Deze bacterie activeert het complement-deel van het immuunsysteem. Dit deel valt uiteindelijk de ongewenste indringers aan.
2) Deze bacterie activeert een proces dat 'chemotaxis' heet, waardoor zogenaamde mononucleaire cellen het immuunsysteem activeren.
3) Deze bacterie produceert een bepaald pigment dat, als het wordt blootgesteld aan licht, het complement kan activeren.

[Bron (http://www.raztec.com/crinpt1.html#full)]

Haarmannetje
17 augustus 2004, 10:43
Maar Laurens, welk verband houdt DHT dan met die bacterie? Want als ik het goed begrijp gaat het heel simpel gezegd zo:

1) DHT tast haarzakje aan (bindt zich aan het haarzakje).
2) De bacterie doet zijn werk.
3) Er onstaat inflammation.

Ik snap echter stap 2 dan niet in het totaal plaatje. Want waarom komt er een bacterie als stap 1 uitgevoerd is? Is stap 3 niet direct een gevolg van stap 1?

Tiuri
17 augustus 2004, 12:19
Maar Laurens, welk verband houdt DHT dan met die bacterie? Want als ik het goed begrijp gaat het heel simpel gezegd zo:

1) DHT tast haarzakje aan (bindt zich aan het haarzakje).
2) De bacterie doet zijn werk.
3) Er onstaat inflammation.

Ik snap echter stap 2 dan niet in het totaal plaatje. Want waarom komt er een bacterie als stap 1 uitgevoerd is? Is stap 3 niet direct een gevolg van stap 1?
stap 3 lijkt mij direct gevolg van stap 1.
misschien zorgt de bacterie ook nog eens voor inflammation, los van de DHT-inflammation. maar wie weet is dit hele verhaal ook gewoon crap. Geen id. :)

Colm
17 augustus 2004, 23:55
Ik heb echt het gevoel dat die inflammation voor extreme haaruitval zorgt. Veel meer dan de normale AGA (bij mij tenminste).

Als voorbeeld een verhaaltje van wat ik vandaag meegemaakt heb:

Afgelopen zondag weer rooscure gebruikt. Maandag was het pokkeweer en kwam ik druipend nat op m'n werk. Ik heb toen een enorm brandend en pijnlijk gevoel op mijn hoofd gehad. Ik heb toen maar mijn uitgevallen haren geteld en het waren 23 grote haren. Ik denk dat door de regen de rooscure is weggespoeld.
Vanmorgen gelijk weer rooscure gebruikt en vrijwel geen last gehad. Ik heb slechts 4 kleine uitgevallen haren gehad.

Mischien ben ik gewoon flink overgevoelig voor inflammation. Ik weet dat ik een gevoelige huid heb; Vroeger zat ik onder de acne en na een uurtje zon verbrand ik al.
Ik weet dat het nogal wanhopig is om je uitgevallen haren te tellen, normaal doe ik dat niet, maar ik wilde het even vergelijken.

pindakaas
18 augustus 2004, 10:13
Ik dacht laten we een nieuwe thread beginnen over alle laatste algemene info over inflammation bij alopecia.

Wat is inflammation en hoe hangt het samen met haarverlies?
'Inflammation' is een branderig/jeukend/pijnlijk gevoel op de hoofdhuid dat veel mensen ervaren die aan alopecia androgenetica lijden. Het wordt veroorzaakt door het immuunsysteem en is het gevolg van de aanval van DHT op de de haarzakjes. Hierdoor ontstaat een soort ontstekingsreactie. Hoewel niet iedereen met AGA de inflammation voelt, wordt aangenomen dat iedereen er in meer of mindere mate mee te maken heeft, en dat de uitval van haar hier nauw mee samenhangt.

Ik stuitte toevallig op een stukje tekst dat een verband legt tussen een bacterie in de hoofdhuid en inflammation. De bacteriesoort "Propionibacterium acnes" komt namelijk veelvuldig voor in de hoofdhuid. Veel onderzoekers denken dat deze bacterie uiteindelijk kan bijdragen aan het ontstaan van inflammation en dus haarverlies, en wel op drie mogelijke manieren:

1) Deze bacterie activeert het complement-deel van het immuunsysteem. Dit deel valt uiteindelijk de ongewenste indringers aan.
2) Deze bacterie activeert een proces dat 'chemotaxis' heet, waardoor zogenaamde mononucleaire cellen het immuunsysteem activeren.
3) Deze bacterie produceert een bepaald pigment dat, als het wordt blootgesteld aan licht, het complement kan activeren.

[Bron (http://www.raztec.com/crinpt1.html#full)]

Oké dan Laurens! Goed werk man, bedankt!!

sparki3
19 augustus 2004, 11:38
is dit een blijvend process ? of wat kun je er aan doen ?

Haarmannetje
19 augustus 2004, 11:48
is dit een blijvend process ? of wat kun je er aan doen ?
Zolang AGA bezig is, blijft ook de inflammation bezig. Inflammation is namelijk de laatste schakel in het kaalwordingsproces. De inflammation zorgt er uiteindelijk voor dat de haarzakjes verschrompelen en deze op die manier geen fatsoenlijke haar meer kunnen produceren. Bij de één is de inflammation niet voelbaar, maar bij de ander wel (zoals bij jou, afgaande op je andere post over branderig gevoel).

Op het moment zijn er geen middelen beschikbaar waarvan bewezen is dat deze de inflammation stoppen. Zo vreemd is dat niet, want anders had je het al lang geweten :). Zo'n middel zou dan het ultieme middel zijn tegen AGA. Het enige wat je kunt doen is de inflammation zoveel mogelijk dempen.

Ik zelf heb er ook last van op het niveau dat ik het voel: brandering en jeukerig. Ik gebruik nu zoals velen hier de Rooscure shampoo en die werkt uitstekend. Ik heb geen jeuk meer en geen branderig gevoel. De hoofdhuid is nog wel wat gevoelig als ik er met een kam overheen ga bijvoorbeeld, maar niet dat het meer jeukt vanuit het niets. Rooscure is eigenlijk een shampoo tegen roos maar het is een wetenschappelijk bewezen middel in de strijd tegen AGA: na zes maanden wordt geclaimd dat het de haaruitval vermindert, de haardikte vergroot en de talgproductie vermindert. Rooscure is te koop bij de bekendere drogisterijen voor 8 euro. Wel duur dus, maar bedenk dat je er erg lang mee kunt doen. Ik zit nu bijna op 2 maanden en er zit nog wel voldoende in denk ik voor een maand erbij.

Lees meer over Rooscure in het volgende topic:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=3695

Colm
20 augustus 2004, 19:42
Ik heb flinke last van inflammation en ik vraag me af: Als je zo veel last er van hebt en de pijnscheuten zijn zo erg, is er dan zo-ie-zo nog wel iets tegen AGA te doen met fina, minox, etc? Ik heb telkens het gevoel dat de haarwortels compleet vernietigd worden bij zo'n pijnscheut.
Hoe erg is zo'n inflammation aanval voor je haren eigenlijk?

Marcjacobs
26 september 2004, 12:35
Okej, ben blij dat ik eindelijk weet wat dat brandend gevoel voor iets is. Ik heb het zo ongeveer een half tot 1 jaar al en ik merkte het vooral bij het kammen en als het regende. Ik weet niet of het de beslissende factor is tegen de haaruitval want zolang het haar groeit lijkt het me sterk dat de opening dichtgaat, zo ja, dan neem ik toch aan dat er iets tegen gevonden kan worden. Op foto's van resultaten zag ik niet echt het verschil tussen iemand met een rood hoofd en geen betere haargroei en iemand met wit hoofd en wel haargroei.


Ik kan bij mij nog in ieder geval alle openingen zien en als ik ze vergelijk met iemand in mijn klas die dus gewoon zijn hoofd 1 mm heeft lijkt het alsof hij en ik dezelfde antal openingen hebben boven op het hoofd, alleen komt bij hem haar en bij mij veel minder.

Ik gebruik trouwens Denorex RX, cia de dermatoloog wat bestaat uit 3/4 koolteeroplossing en 1/4 menthol. Weten jullie of dit spul werkt??

Groete Marc

sigur
24 oktober 2004, 19:33
Hé Tiuri,

Kun je propionibacterium acnes bestrijden met een shampoo net als die andere schimmels en bacterien?

Groetjes

sigur
24 oktober 2004, 19:54
Hé Tiuri,

Ik heb even op internet zitten neuzen en vond iets wat jullie mogelijk interesseren! Heel stuk over inflammation en wat je er tegen kunt doen etc.

http://www.malessentials.com/assets/product/pdf/crinagan.pdf

sigur
24 oktober 2004, 19:56
jammer, het lukt me niet!

lanne
25 oktober 2004, 22:42
Als het een bacterie is die de haaruitval veroorzaakt.....
vraag ik me af of het dan misschien zou kunnen helpen om tea-tree olie aan spoelwater voor je haar toe te voegen.
Tea-tree olie (is een natuurlijk middel, gewonnen uit een boom) zorgt er namelijk voor dat heel veel bacterieen en parasieten dood gaan. Desinfecteerd dus als het ware.
Ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar ik overweeg nu om dat eens te gaan proberen.


groetjes Lanne

zucht
22 november 2004, 21:27
Ik ga me ook even wagen aan geneeskunde met kleine 'g'...

Ik kreeg 8 jaar terug Roaccutane tegen haaruitval. De meeste dermatologen kijken me aan alsof ik gek ben als ik hen dat vertel, maar ik kreeg het van een redelijk goede huidarts. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omwille van de bijwerkingen, maar het hielp wel redelijk goed.

Nu is mijn 'verklaring' : Roaccutane zou wel eens die inflammation - die als ik hier goed lees, verband zou houden met acne - kunnen afremmen. Roaccutane is immers een paardemiddel tegen acne.

kevin
23 november 2004, 12:42
Ik ga me ook even wagen aan geneeskunde met kleine 'g'...

Ik kreeg 8 jaar terug Roaccutane tegen haaruitval. De meeste dermatologen kijken me aan alsof ik gek ben als ik hen dat vertel, maar ik kreeg het van een redelijk goede huidarts. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omwille van de bijwerkingen, maar het hielp wel redelijk goed.

Nu is mijn 'verklaring' : Roaccutane zou wel eens die inflammation - die als ik hier goed lees, verband zou houden met acne - kunnen afremmen. Roaccutane is immers een paardemiddel tegen acne.
Ik heb ook een toen ik 15/16 jaar was maandenlang Roaccutane geslikt, maar ik kan je zeggen dat het een gevaarlijk middel is. Het helpt erg goed tegen acne, maar de bijwerkingen zijn niet te zuinig. Een bijwerking die ik ervan heb gekregen en wat ik ook de rest van mijn leven meedraag is drogere lippen en drogere ogen.

zucht
23 november 2004, 22:03
Ik heb ook een toen ik 15/16 jaar was maandenlang Roaccutane geslikt, maar ik kan je zeggen dat het een gevaarlijk middel is. Het helpt erg goed tegen acne, maar de bijwerkingen zijn niet te zuinig. Een bijwerking die ik ervan heb gekregen en wat ik ook de rest van mijn leven meedraag is drogere lippen en drogere ogen.

Die ultradroge lippen, ogen en handen zijn de reden waarom ik er toen mee stopte. Heel het jaar door had ik winterlippen. en door droogte geirriteerde handen. Die bijwerking is echter wel verdwenen, een tijdje nadat ik ermee stopte.

Ik ben bijna stellig zeker dat R. voor mij toen gewerkt heeft (het heeft immers tot mijn 27e-28e, nu dus) geduurd voor ik weer zwaar last van AGA begon te krijgen. Maar goed... ik raad het niet aan want ook ik ben uit mezelf gestopt omwille van de bijwerkingen. Men heeft intussen trouwens ook achterhaald dat het middel ZWARE (!!) depressies kan veroorzaken. Roaccutane wordt nog steeds genoemd als een mogelijke oorzaak in de zaak van die tiener die zich in de nasleep van 9/11 nog eens dooddepressief met een cessna vliegtuigje te pletter vloog tegen een of ander gebouw. Balans : 1 dode (de tiener) en een beetje verf van de muren van het gebouw.

kevin
23 november 2004, 23:01
Die ultradroge lippen, ogen en handen zijn de reden waarom ik er toen mee stopte. Heel het jaar door had ik winterlippen. en door droogte geirriteerde handen. Die bijwerking is echter wel verdwenen, een tijdje nadat ik ermee stopte.

Ik ben bijna stellig zeker dat R. voor mij toen gewerkt heeft (het heeft immers tot mijn 27e-28e, nu dus) geduurd voor ik weer zwaar last van AGA begon te krijgen. Maar goed... ik raad het niet aan want ook ik ben uit mezelf gestopt omwille van de bijwerkingen. Men heeft intussen trouwens ook achterhaald dat het middel ZWARE (!!) depressies kan veroorzaken. Roaccutane wordt nog steeds genoemd als een mogelijke oorzaak in de zaak van die tiener die zich in de nasleep van 9/11 nog eens dooddepressief met een cessna vliegtuigje te pletter vloog tegen een of ander gebouw. Balans : 1 dode (de tiener) en een beetje verf van de muren van het gebouw.
Pfff als ik dit van te voren had geweten dan was ik nooit aan de roacutane gegaan :S slecht ingelicht door de huisartse.

zucht
23 november 2004, 23:55
Pfff als ik dit van te voren had geweten dan was ik nooit aan de roacutane gegaan :S slecht ingelicht door de huisartse.

Nou... gezien de verschijnselen bij mij weer weg gingen ben ik er nog niet zo kwaad om. Volgens mij heeft het AGA bij mij toch wat tegengehouden.

Kamos
13 december 2004, 23:51
Maar als finasteride de inflammation niet stopt, wat het van wat ik begrijp wel zou moeten doen omdat finasteride dht vermindert waardoor dus ook de inflammation zou moeten verminderen, dan zou je zeggen dat dht en inflammation van elkaar los staan... toch?

Tiuri
14 december 2004, 09:08
Maar als finasteride de inflammation niet stopt, wat het van wat ik begrijp wel zou moeten doen omdat finasteride dht vermindert waardoor dus ook de inflammation zou moeten verminderen, dan zou je zeggen dat dht en inflammation van elkaar los staan... toch?
finasteride is ook in staat de inflammation te stoppen. Zonder DHT is er geen inflammation.

Marcjacobs
14 december 2004, 09:10
Maar fina vekloot wel je hormoonhuishouding en DHT is nog niet eens een slecht hormoon

Tiuri
14 december 2004, 09:14
Maar fina vekloot wel je hormoonhuishouding en DHT is nog niet eens een slecht hormoon
wat goed is en wat slecht is is natuurlijk niet objectief te zeggen. DHT is betrokken bij haaruitval, goedaardige prostaatvergroting en prostaatkanker. Ook wat andere processen, maar laat iedereen voor zichzelf beoordelen of het goed of slecht is.

En jij roept altijd dat fina de hormoonhuishouding "verkloot". Ik zeg liever dat je een subtiele verandering aanbrengt waardoor haaruitval en prostaatkanker voorkomen kunnen worden.

Als Pietje wordt geboren met aanleg voor kaalheid, en Pietje wil niet kaal worden, dan zal Pietje toch iets moeten doen he.

Boris
14 december 2004, 20:10
Is dat echt zo, als er geen DHT is dan is er geen inflammation. Waar bazeer jij dit op. Ik denk eigenlijk dat o.a. ook de so called 'stress hormonen' ook inflammation kunnen veroorzaken

Marcjacobs
14 december 2004, 22:19
wat goed is en wat slecht is is natuurlijk niet objectief te zeggen. DHT is betrokken bij haaruitval, goedaardige prostaatvergroting en prostaatkanker. Ook wat andere processen, maar laat iedereen voor zichzelf beoordelen of het goed of slecht is.

En jij roept altijd dat fina de hormoonhuishouding "verkloot". Ik zeg liever dat je een subtiele verandering aanbrengt waardoor haaruitval en prostaatkanker voorkomen kunnen worden.

Als Pietje wordt geboren met aanleg voor kaalheid, en Pietje wil niet kaal worden, dan zal Pietje toch iets moeten doen he.
Jij slikt in godsheeresnaam duta wat zo'n beetje dht compleet verwijderd en jij zegt dat het een beetje aanpast, zelfs fina neemt dht voor het grootste gedeelte weg terwijl dht een goed hormoon is, mits je niet vatbaar bent voor haaruitval

Haarmannetje
15 december 2004, 00:10
Is dat echt zo, als er geen DHT is dan is er geen inflammation. Waar bazeer jij dit op. Ik denk eigenlijk dat o.a. ook de so called 'stress hormonen' ook inflammation kunnen veroorzaken Boris, die opmerking van Laurens is simpelweg gebaseerd op de meest recente theorie over genetische haaruitval. Het is een proces van twee hoofdschakels:
1) DHT hecht zich aan de follikels
2) Het immuunsysteem valt te desbetreffende follikels aan (inflammation)

Stress heeft daar niets mee te maken. Haaruitval door stress is altijd diffuus over de gehele behaarde hoofdhuid en heeft te maken met een tekort aan bepaalde vitaminen, zoals met name de vitamine B's. Stress zorgt voor die tekorten.

Haarmannetje
15 december 2004, 00:12
Jij slikt in godsheeresnaam duta wat zo'n beetje dht compleet verwijderd en jij zegt dat het een beetje aanpast, zelfs fina neemt dht voor het grootste gedeelte weg terwijl dht een goed hormoon is, mits je niet vatbaar bent voor haaruitval DHT an sich is een goed hormoon, dat klopt. En voor een aantal heeft het wegnemen ervan grote gevolgen, maar voor velen ook niet. Als je na twee weken gebruik van finasteride of dutasteride nog geen last hebt van bijwerkingen, dan reageert je lichaam kennelijk goed op de hormoonveranderingen en hoef je je ook geen zorgen te maken.

Boris
15 december 2004, 20:23
ja maar haarmannetje, ik heb juist last van diffuse haaruitval. Er is vrijwel geen sprake van inhammen.

pdh
29 januari 2005, 20:48
Beste lezers,

Ook ik heb in mijn jeugd roaccutane gebruikt tegen de acne! Dat hielp echt heel erg goed! Helaas heb ik er ook erg droge ogen en lippen aan overgehouden tot op de dag van vandaag! Lenzen dragen is er voor mij bijvoorbeeld niet meer bij!
Onlangs heb ik een half jaartje in de USA doorgebracht en daar begon de ellende met jeuk op mn hoofd en erge haaruitval. Deze haar uitval lijkt nu veel minder, maar omdat mijn haar heel kort is, is er moeilijk iets over te zeggen!
Inmiddels heb ik Propecia voorgeschreven gekregen van de Dermataloog en dat ga ik nu proberen! Wat me opvalt is dat veel mensen die last hebben van haaruitval ook veel acne hebben gehad en roaccutane hebben gebruikt. Zou hier een link zijn?
Daarnaast heb ik nog een andere vraag, klopt het dat je naast Propecia ook iets moet gebruiken om de imflammation tegen moet gaan, omdat het anders geen zin heeft

Strider
11 april 2008, 00:08
Mensen die last hebben van AGA zonder een inflammation worden vaak niet helemaal kaal, maar blijven ergens steken. Nu vroeg ik me af als je last hebt van inflammation word je dan helemaal kaal op het gebied waar je er last van hebt?

Zoevo
23 juni 2008, 22:04
Ik heb net als vele flink last van inflammation (dikke jeuk op sommige momenten).
Aangezien ik de laatste tijd steeds meer aankom ben ik op zoek naar een dieet waarmee ik dus ook afval e ntegelijkertijd wat aan mijn inflammation doe.
Zijn er mensen mee bekend (hoeft niet persee echt een dieet te zijn, maar ook gewoon een ander eetpatroon). Zijn hier boeken over?

Ray86
24 juni 2008, 10:59
Ik heb ook last van soms intense jeuk. Bijna alleen bij de inhammen, maar daarnaast haal ik ook een soort van witte talgbolletjes op die plekken eruit. Het ligt er ook aan wat ik in mijn haar doe, als mijn haar droog (gel) of juist heel vettig (wax) aanvoelt, dan merk ik bijna niets van jeuk. Is dit volgens jullie inflammation of heeft het met iets anders te maken...?

Strider
24 juni 2008, 11:02
Ik heb net als vele flink last van inflammation (dikke jeuk op sommige momenten).
Aangezien ik de laatste tijd steeds meer aankom ben ik op zoek naar een dieet waarmee ik dus ook afval e ntegelijkertijd wat aan mijn inflammation doe.
Zijn er mensen mee bekend (hoeft niet persee echt een dieet te zijn, maar ook gewoon een ander eetpatroon). Zijn hier boeken over?

Teveel aan suiker kan je inflammation beinvloeden, let hier dus eens op.

Pelle
24 juni 2008, 11:02
Ik heb ook last van soms intense jeuk. Bijna alleen bij de inhammen, maar daarnaast haal ik ook een soort van witte talgbolletjes op die plekken eruit. Het ligt er ook aan wat ik in mijn haar doe, als mijn haar droog (gel) of juist heel vettig (wax) aanvoelt, dan merk ik bijna niets van jeuk. Is dit volgens jullie inflammation of heeft het met iets anders te maken...?

Hey Ray86,

Ik denk dat iedereen zijn hoofd wel eens jeukt, zeker als je kijkt wat er allemaal op gesmeerd wordt (gel, wax, haarspray enz). Lijkt me logisch dat bepaalde jeuk voortgebracht wordt door deze middelen. Ik denk niet je je zorgen hoeft te maken, want iedereen heeft wel eens jeuk op het hoofd.

Groetjes Pelle

marcoboomer
26 juni 2008, 11:04
Is het echt zo dat mensen die geen last hebben van inflammation niet geheel kaal worden? Ik heb er namelijk geen last van en doe, naast rooscure, niets tegen AGA.

nathaar
5 juli 2008, 18:11
May 20, 2004

You've probably had it. The annoying itch associated with hair thinning. A significant number of men and women who are experiencing hair loss have it, and many of our users report such unbearable itching that they scratch until it hurts. Find out why using Nizoral shampoo can mean the difference between failure and success in your hair loss treatment regimen...


We contacted Dr. Kevin McElwee, owner of Keratin.com and asked him to write an article for us on how detrimental inflammation and sebum production is to the hair loss and hair loss treatment process. Here was his reply, and his very elaborate article:

"Well you opened a real can of worms with that article suggestion. It is a complex situation and you will find different dermatologists saying different things about the significance of inflammation in AGA (Androgenetic Alopecia, or Male and Female Pattern Baldness). I have spent a few hours trying to knock it into shape and as a result it has gotten rather long. Feel free to hack the article down to size."

The technical stuff...

When looking at tissue biopsies from human scalp skin it is fairly common to see inflammatory cells. Inflammatory cells are part of our immune system. They should always be there. We need them to protect against viruses and bacteria that can get into our body through wounds. Healthy skin should contain a lot of what are called dendritic cells and Langerhan’s cells. These cells form part of our primary immune defense. They are involved in what is called “immunosurveilance”. In other words, these cells migrate through the skin constantly checking our cells and other material they find to make sure there are no foreign proteins present, particularly foreign proteins from bacteria and viruses. There are even some inflammatory cells inside the upper regions of the hair follicle. They probably look for pathogens that might try to take up residence in the hair follicle canal.

More Inflammatory Cells in the Scalp than Elsewhere
http://www.hairlosstalk.com/newsletter/img/inflammatory.jpg
Inflammatory Cells

Scalp skin contains more clusters of inflammatory cells than you would see in non-scalp skin. These cell clusters are often very close to follicles, and they contain other immune cell types that would not normally be seen in healthy skin. Many times they contain things like mast cells, lymphocytes, and sometimes neutrophils. While there are always a few of these cells in healthy skin, seeing them in greater numbers on the scalp is a rather worrisome sign. When inflammatory cells increase in number they are usually responding to something. The cause of the greater clustering on the scalp isn't totally understood. It could be a response to some change in the skin or hair follicles, or it could be from an outside factor entering the skin.
Not many studies have been done to look at these cell clusters. Three are mentioned in the footnotes of this article. These small studies generally involved taking biopsies and looking at the numbers of inflammatory cells around hair follicles. By comparing the frequencies of cell numbers in alopecia affected and normal scalp skin, most of the authors concluded that inflammation might contribute towards the hair loss. However, there is a flaw in this reasoning. These studies always look at the inflammation after hair loss had developed. They didn't take into account the possibility that changes in the hair follicle DURING hair loss may attract the cells, and an inflammatory response. So there is a lot of argument among dermatologists over whether scalp inflammation in AGA actually contributes to AGA. Some well respected dermatologists believe that it does, while others say that scalp inflammation is common and seen even when AGA is not present.
http://www.hairlosstalk.com/newsletter/img/headscratch.jpg

Sebborrheic Dermatitis and Hair Loss
Many people who experience Androgenetic Alopecia (male and female pattern baldness) express concern about a tingling and itching that can vary in severity from a slight tingling to an extremely annoying inflammation. It has been hypothesized that this itching, which almost always seem to appear at the onset of MPB, is a response to the hormonal changes going on in the scalp. Even in the absence of MPB, dermatitis on its own will result in a mild telogen effluvium (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/article222.htm) type hair loss, so in the presence of MBP, dermatitis can significantly speed up the speed of your loss and inhibit the effectiveness of your treatments. Both AGA and dermatitis are quite common and it is quite possible to have both conditions together. Many people do. In fact, it has been hypothesized that even in the absence of any noticeable itching, this same inflammation can exist on a smaller scale and should be treated with a shampoo like TGel or Nizoral.

If you have a combination of both AGA and a the itch of dermatitis, then successfully treating the dermatitis will not only slow down the speed of your loss, but it will help with your hair growth. It would not stop progression of the underlying AGA, but it would give some degree of hair growth improvement. There are two main kinds of dermatitis to consider, seborrheic dermatitis and contact dermatitis. Seborrheic dermatitis involves an inflammatory response to the oils produced by the sebaceous glands while contact dermatitis is the result of exposure to some allergic factor – most often a chemical in a shampoo or conditioner. Both types of dermatitis can cause a fungal infection that makes things worse.

Anti Inflammatory in the Propecia Trials
http://www.hairlosstalk.com/newsletter/img/tgel.jpg

When studies on Propecia were conducted, the drug users were all asked to wash their scalps with Tgel shampoo (http://www.hairlosstalk.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=62). The reasoning behind this was two fold. First, cosmetic hair products do affect the look or hair and the trial investigators were going to take global photographs so they wanted the volunteers to all be using the same shampoo product throughout the study. Second, the issue of whether dermatitis could influence the hair growth response to Propecia needed to be minimized. Tgel is a reasonably effective treatment for dermatitis (seborrheic or contact) while at the same time it has no known direct stimulation or inhibition of hair growth. By using Tgel the investigators could remove the question of whether scalp dermatitis was influencing any hair growth response to the Propecia use from the clinical trial. Some think the investigators were worried that Propecia might stimulate dermatitis itself hence the use of Tgel, but there has never been any official word to confirm or deny this, and at least to my knowledge there has been no reporting of dermatitis exacerbation with the use of Propecia.



Why no Nizoral in the Propecia Trials?

Some people wonder why the Propecia trial did not use Nizoral as the shampoo of choice. The main problem with this was that Nizoral shampoo was not readily available when the trial started. If the Propecia trial was taking place today when Nizoral is readily available it probably still would not be used. Although Nizoral is officially used for treating dermatitis and combating mild scalp fungal infections, the active ingredient (ketoconazole) has known anti androgen properties and this may have some positive effect on hair growth. The objective of arranging a trial to test Propecia was to examine the effects of the drug, not the effects of Nizoral.

In one small clinical study it was even suggested that the actions of Nizoral on hair growth were equivalent to the effects of 2% minoxidil (4).
Nizoral and Tgel are not made by Merck, the makers of Propecia, so they are not likely to promote the merits of combining Nizoral or Tgel with using Propecia even though there may be advantanges to the consumer in doing so. However, many dermatologists will recommend to their patients the use of Propecia, Nizoral and Tgel. You can use all three in a combined regimen. Nizoral should not be used more than twice a week. Other days you can use Tgel and normal shampoo in rotation. The only problem with Nizoral and Tgel is that they can be quite drying to the hair. You can remedy this with a separate conditioner.
Nizoral, the god of hair loss Shampoo's
http://www.hairlosstalk.com/newsletter/img/nizoral1.jpgWithout exception, nizoral is the most successful shampoo on the market today at not only controlling the itch, but any underlying inflammation you may not be able to detect, while simulatneously helping stimulate minor hair growth. No other shampoo we know of can do this. Tgel is another good alternative, but no regimen should be without Nizoral. You can get Nizoral in the shampoo section of any grocery store, typically at the end, next to the Rogaine. We suggest all our users make use of it once every 3 days. Apply it immediately as you get in the shower, and let it soak for the duration of your shower. After a few weeks your itching should be gone, and we suggest continuing with it indefinitely. Its truly the only shampoo out there that can do what it does.

In the natural products isle at the local store you will also find aloe vera or tea tree lotions. These products can work well, but of course they only reduce the inflammation and do not treat the underlying cause of the inflammation. If you stop using them and the underlying promoter of the irritation is still present, then the inflammation will come back. One word of warning, anti-inflammatory products do seem to have the potential to promote folliculitis (let’s call it scalp acne) when they are used for a long time. It is ironic that an anti-inflammatory product should do this, but it does seem to occur in some people. If folliculitis develops just stop using the product and it should go away.
Inflammation and the Effectiveness of your Regimen
At this stage in our understanding of inflammatory cells and their influence on hair growth we don’t know which inflammatory signals are good and which are bad. However, it is reasonable to say that if your scalp is irritated/inflamed AND you see you are losing more hair, then the kind of skin irritation/inflammation you have is certainly not helping to grow hair and may even be exacerbating it. The best thing for you to do is make sure you are using Nizoral shampoo once every 3 days as part of your regimen. Its ability to reduce any noticeable (and unnoticeable) inflammation will only benefit your progress, and the effectiveness of your treatment regimen. Having antiandrogenic properties itself, it may also help stimulate hair growth, and it is literally the only shampoo on the store shelves today that can do this.
All the above applies more or less equally to men and women. The nature of inflammation in female AGA has not been investigated in any detail, but it is quite likely that at least some women have a big problem with scalp inflammation and this may be contributing to their hair loss. Skin biopsies from women with AGA can show much the same kind of cellular inflammation seen in biopsies from men. Women are also susceptible to dermatitis whether contact dermatitis or seborrheic dermatitis - just like men. If dermatitis seems to be a problem then medicated shampoos like Nizoral nad Tgel are just as valid for use by women as by men.
In Conclusion
Some say AGA and inflammation are inextricably linked and part of the same problem. Some say they are two separate conditions but often found together in the same person because they are so common. Some say inflammation is a primary cause of hair loss and others say the inflammation is just a secondary response to something else that is causing the hair loss. This is all very confusing and the scientific evidence to prove who is right and who is wrong is not likely to be produced for a long time. However, if you have hair loss and scalp irritation together it makes sense to look into reducing scalp inflammation. No one can say for sure if it will really help hair growth but it should do no harm. Is it possible that eliminating scalp irritation might stop hair loss completely for a while? – possibly!
1) Sueki H, Stoudemayer T, Kligman AM, Murphy GF. Quantitative and ultrastructural analysis of inflammatory infiltrates in male pattern alopecia. Acta Derm Venereol. 1999 Sep;79(5):347-50.
2) Jaworsky C, Kligman AM, Murphy GF. Characterization of inflammatory infiltrates in male pattern alopecia: implications for pathogenesis. Br J Dermatol. 1992 Sep;127(3):239-46.

3) Young JW, Conte ET, Leavitt ML, Nafz MA, Schroeter AL. Cutaneous immunopathology of androgenetic alopecia. J Am Osteopath Assoc. 1991 Aug;91(8):765-71.
4) Pierard-Franchimont C, De Doncker P, Cauwenbergh G, Pierard GE. Ketoconazole shampoo: effect of long-term use in androgenic alopecia. Dermatology. 1998;196(4):474-7.

AnthonieH
5 juli 2008, 21:27
Nathaar, je hebt veel moeite gedaan om deze artikels (1 (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=252) en 2 (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=253&mode=thread&order=0&thold=0))van Hairlosstalk.com hiernaartoe te kopieren. Vanwege die moeite laat ik ze staan, maar een volgende keer kun je beter alleen maar de links geven, zoals ik nu even voorgedaan heb. En als je het helemaal goed wil doen, dan vertel je even kort waarom je die links geeft.

Zoiets:

Op Hairlosstalk kwam ik twee interessante verhalen tegen over het verband tussen een jeukende hoofdhuid (inflammation) en haaruitval. Nizoral wordt hierin als een middel naar voren gebracht als oplossing ....

Hanna
6 juli 2008, 01:27
@Nathaar,
Ik begrijp niet waarom je dat verhaal over Nizoral hebt geplaatst, want je gebruikt (net als veel lotgenoten) toch al Nizoral en word nog steeds gek van de jeuk?

nathaar
6 juli 2008, 05:51
Nathaar, je hebt veel moeite gedaan om deze artikels (1 (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=252) en 2 (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=253&mode=thread&order=0&thold=0))van Hairlosstalk.com hiernaartoe te kopieren. Vanwege die moeite laat ik ze staan, maar een volgende keer kun je beter alleen maar de links geven, zoals ik nu even voorgedaan heb. En als je het helemaal goed wil doen, dan vertel je even kort waarom je die links geeft.

Zoiets:

Op Hairlosstalk kwam ik twee interessante verhalen tegen over het verband tussen een jeukende hoofdhuid (inflammation) en haaruitval. Nizoral wordt hierin als een middel naar voren gebracht als oplossing ....

Sorry, kwam dit artikel tijdens mijn zoektocht naar jeukoplossing tegen en dacht dat anderen er misschien iets aan konden hebben... Jouw manier van posten is inderdaad beter... thanx

nathaar
6 juli 2008, 05:57
@Nathaar,
Ik begrijp niet waarom je dat verhaal over Nizoral hebt geplaatst, want je gebruikt (net als veel lotgenoten) toch al Nizoral en word nog steeds gek van de jeuk?


Vond het een interessante wetenschappelijke verklaring en het feit dat ze denken dat AGA en inflammation mogelijk 2 aparte processen zouden kunnen zijn ook verhelderend. Ze spreken ook over T/Gel in combinatie met Nizoral. Misschien heb ik Nizoral verkeerd gebruikt ?

Ik ga misschien toch de combinatie T/Gel en Nizoral zoals hier voorgesteld of combinatie Denorex / Rooscure zoals elder in het forum besproken uitproberen.

Als ik geen jeuk heb denk ik veel minder aan mijn haarprobleem, maar sommige periodes is het echt niet te harden ! Ik zou er graag van af komen maar dat is blijkbaar niet zo simpel :mad:

Vertig
9 juli 2008, 11:39
ik had vroeger super erge inflamation, zo erg dat ik letterlijk niet kon slapen van de pijn.(overdag vaak een petje omdat ik de inflamation dan minder voelde)
toen ben ik begonnen aan de fina en ging het langsaam weg, af en toe kwam het een maandje terug, maar was grote tijd weg.

toen ben ik gestopt met fina(jaar geleden) om gezondheidsredenen en het is sindsdien bijna niet meer terug gekomen. (ik leef gezonder, en heb veel minder stress als vroeger).

maar de uitval is er alsnog, hoewel ik graag zou willen geloven dat dat niet meer zo is.

zijnhaar
21 juli 2008, 22:23
Ik dacht dat inflammation een voorheen dubieus en inmiddels achterhaald begrip was?

Soldaat
31 juli 2008, 09:58
You've probably had it. The annoying itch associated with hair thinning. A significant number of men and women who are experiencing hair loss have it, and many of our users report such unbearable itching that they scratch until it hurts. Find out why using Nizoral shampoo can mean the difference between failure and success in your hair loss treatment regimen...

Iemand al ervaring met die Nizoral shampoo?

nathaar
31 juli 2008, 20:41
bij mij geen effect helaas

Ryan R
29 oktober 2008, 20:12
Naar mijn idee is mijn haaruitval gestopt, ik heb dus stabilisatie bereikt met mijn huidige regime.
Nu blijf ik evenveel last van jeuk hebben, wat kan dit te betekenen hebben?

JohnnyL
29 oktober 2008, 20:22
Interessant verhaal.....vooral over het activeren van de bacterie door licht. Toevallig ben ik net een paar keer onder de zonnenbank geweest en daarna flink last gehad van een gevoelige hoofdhuid. Zou dit er mee te maken kunnen hebben..???

bombarie
30 oktober 2008, 12:57
Zou het niet kunnen dat het bij de meeste in hun hoofd zit?
Voordat ik had gelezen dat inflammation bestond had ik nergens last van, nu heb ik als ik eraan denk altijd jeuk aan me kop, vooral als ik echt gestresst raak.

kevin
21 november 2008, 15:06
6 Ways to Reduce Inflammation -- Without a Statin Drug

Experts predict that as a result of the so-called Jupiter study, which seemed to show that the statin drug Crestor lowers the risk of heart attacks and strokes in those with high levels of inflammation, will lead to millions of people being put on statin drugs. But the benefits were actually tiny -- about 0.72 percent of the statin takers in the trial had a heart attack or stroke, compared with 1.5 percent of those taking placebos.
Instead of a statin drug that comes with dangerous side effects, try these six measures instead:


1. Stop smoking. Smoking hardens the arteries and increase inflammation. But research shows you can reverse all the damaging effects to your arteries within 10 years of quitting.

2. Think olive oil, fish, and nuts. People who stick with a Mediterranean-style diet based on fruits, vegetables, nuts, and olive oil can lower their levels of inflammation. It works by increasing the amount of foods you eat that are rich in omega-3 fats, which fight inflammation.

3. Get active. Exercise a great way to lower inflammation without any of the side effects associated with medications.

4. Shrink your waist size. If you're a woman with a waist measurement of over 35 inches or a man with a waist of over 40 inches, you probably have high inflammation. Whittling a few inches off the waist by reducing your portions and increasing activity can go a long way toward solving that problem.

5. Get enough sleep. A new study shows that elderly people with high blood pressure who sleep less than 7.5 hours a night have dramatically elevated chances of having a stroke or heart attack. Other research has shown that both too little and too much sleep increases inflammation. The American Academy of Sleep Medicine says most adults need between seven and eight hours of sleep each night.

6. Reduce stress. High levels of stress hormones can lead to the release of excess inflammatory chemicals.

Bron: hier (http://v.mercola.com/blogs/public_blog/6-Ways-to-Reduce-Inflammation----Without-a-Statin-Drug-72533.aspx).

Ryan R
22 november 2008, 13:00
Op de meeste punten zit het bij mij wel goed!

Alleen 1 en 2 minder, rook nog wel af en toe (bij het uitgaan), zon mediterraans dieet lijkt me wel wat!

brommers
21 juli 2009, 01:42
Na veel zon op m'n hoofd had ik er nogal last van. Denk dat ik voortaan maar zo'n vissershoedje ga dragen wanneer de zon te vel is.

Noob
15 januari 2010, 22:57
Heeft iemand er ervaring mee dat toen de dht werd geblokt de inflammation minder werd?

dododo
16 januari 2010, 00:36
Als je jeuk hebt kan je ook onder de koude kraan en dan van die bruine azijn erop doen. Dat helpt ook tegen jeuk.

Ik doe dat nu, omdat de boel aan het genezen is en dat jeukt altijd.


Ook kan je icepack in een theedoek op de jeukende plek doen. Maar met die azijn is mn jeuk heel snel weg. Flinke scheut erop doen he. Misschien helpt t bij jullie ook. Ik doe t voordat ik ga slapen, omdat ik azijn niet lekker vind ruiken.

SUCCES
dodo

robt001
2 augustus 2010, 22:41
Dag Allemaal,

Heb een paar vragen over inflammation:
1; Wanneer je inflammation ervaart heb je dan ook altijd AGA?
2; Bepaalt de plek waar je de inflammation ervaart, de plek waar je dan evt. kaal zou worden / er haren uitvallen?
3; Bepaalt de vorm inflammation (jeuk, steken, roos) de mate van haaruitval. M.a.w. is de ene vorm slechter dan de ander?
4; Bepaalt de conditie van je hoofdhuid (vette, droge hoofdhuid) de mate van inflammation die je ervaart? Inflammation wordt toch juist van binnen getriggerd.


Alvast bedankt allemaal:)

jord-y
3 augustus 2010, 10:17
Is het niet allang bekend dat inflammation een sympthoom is van hoofdroos/eczeem? correct me if im wrong ;)
1: daar jeukt/steekt/brandt de huid ook bij
2: daar heb je ook wat haaruitval bij

Komt inflammation uberhaupt wel bij AGA voor ik vraag het me af.
Sowieso vind ik het apart dat mensen zonder hoofdroos/eczeem rooscure of iets dergelijks gebruiken dat is vooral voor mensen met hoofdroos/eczeem en dergelijke.
Greetz

summergirl
9 november 2011, 17:13
ja, ik merk eigenlijk dat dit begonnen is bij het gebruik van mijn Minoxidil. Hij is zonder PPG,en ik ervaar die jeuk enkel aan het puntje vanvoor aan mijn hoofd (waar de haarlijn start). Wanneer ik dan krab heb ik meestal een aantal nieuwe/korte haartjes mee.