PDA

View Full Version : haaruitval en malariamedicijnen


jongen25
6 september 2004, 19:23
Een vriend van mij kreeg op wereldreis met enorm haarverlies te kampen. Daarvoor was hij niet/ nauwelijks kalend, maar na terugkomst (half jaar) was hij hard getroffen. Hij vroeg zich af of het misschien door de malariamedicijnen kwam. Bij mij zelf bemerkte ik voor het eerst dat ik veel haar verloor toen ik een jaar geleden in Zuid-Amerika was. En inderdaad, ik slikte toen malariapillen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Renegade
22 oktober 2004, 21:03
Een vriend van mij kreeg op wereldreis met enorm haarverlies te kampen. Daarvoor was hij niet/ nauwelijks kalend, maar na terugkomst (half jaar) was hij hard getroffen. Hij vroeg zich af of het misschien door de malariamedicijnen kwam. Bij mij zelf bemerkte ik voor het eerst dat ik veel haar verloor toen ik een jaar geleden in Zuid-Amerika was. En inderdaad, ik slikte toen malariapillen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ok, herstart van een oude thread. Ik zocht op 'malariapillen' en kwam hier terecht. Dit vind ik dus weer vervelend nieuws. In de bijsluiter van Malarone staat inderdaad als bijwerking haaruitval. Weer een probleem erbij. Want wie gaat er weer naar Kenia? Jawel, ik. Propecia en Malerone, weet iemand daar meer van. Ik heb het wel gemeld bij de GGD dat ik propecia gebruikte, maar die vrouw van de GGD wist totaal niet wat propecia was, en van finasteride had ze ook al niet gehoord. Toen ze hoorde dat het een haargroeimiddel was, leek ze het helemaal weg te wuiven als zijnde onbelangrijk. Toch...als het ene product als bijwerking haaruitval heeft en de andere de groei juist moet stimuleren, denk ik wel eens dat ik teveel met mijn lichaam zit te rotzooien en dat ik dingen in de war schop.

Af en toe denk ik wel eens, waar ben ik aan begonnen. Vorig jaar was mijn regimen gewoon nog cola en drop. Tegenwoordig gebruik ik allerhande middeltjes die ik best eng vind. Maar goed, ik dwaal af...iemand verstand van malariapillen i.c.m. propecia?

Guoy
25 maart 2006, 19:14
Ik ga misschien deze zomer voor 1 of 2 maanden naar Afrika en ik zal hiervoor malariapillen moeten gaan slikken. Nu schrok ik mij dood toen ik las dat dit voor haaruitval kan zorgen. Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Er zijn twee soorten malariapillen: malarone en lariam. Malerone is een lichte variant die je iedere dag moet slikken. In de bijsluiter staat bij bijwerkingen "zeer zelden": haaruitval (stopt als u ophoud met slikken). De zware pil heet lariam en deze moet je 1 keer per week slikken. In de bijsluiter staat bij mogelijke bijwerkingen: haaruitval, kaalheid (=alopecia).

Nou hier schrok ik wel enorm van! Er staat "mogelijke bijwerkingen" en niet eens "zeer zelden"! Ik vind het begrip "haaruitval, kaalheid (=alopecia)" nogal vaag. Houdt dit een Tellogeen Effluvium in, of is Lariam daadwerkelijk AGA bevorderend of AGA versterkend? :crybaby: Weet iemand hier iets van af of heeft hij/zij ervaring met Malerone en/of Lariam?

Alvast bedankt!

Guoy

Georgie
26 maart 2006, 12:37
Ik heb ervaring met Lariam, en ik vind het een verschrikkelijk middel. Heb het twee keer geslikt: één keer zonder problemen, één keer met heel veel problemen: slapeloosheid, hallucinaties, duizeligheid, sterke overgevoeligheid voor zonlicht en meer. Het is een van de slechtste malariaprofylaxes die er bestaan, volgens de tropenarts die mijn man behandeld heeft voor malaria. Mijn man kreeg twee soorten malaria ondanks voorbeeldig slikken van Lariam.

Ik zou echt gaan voor Malarone.

In combinatie met haaruitval zou ik het verder niet weten. Daar heb ik in combinatie met Lariam geen last van gehad.

cees
26 maart 2006, 15:32
Ik ben 3 jaar geleden een jaar naar azie geweest en heb toen ook een periode Larium geslikt, wat een bocht was dat! Kreeg er extra haaruitval van, maar merkte overigens geen verminderde haardichtheid en ik ging echt raar dromen! Ik denk wel als je geen last van aga hebt en je gaat larium slikken, dan het haar wat uitvalt, gewoon weer terug komt!

Jaapie
26 maart 2006, 15:45
Je moet achterhalen waarom malariamedicijnen voor haaruitval zorgen. Dus wat er op cellulair niveau gebeurt, misschien kun je aan de hand daarvan iets nemen wat die bijwerking van het malariamedicijn weer tegengaat.

Tiuri
26 maart 2006, 16:30
Er zijn twee soorten malariapillen: malarone en lariam. Malerone is een lichte variant die je iedere dag moet slikken. In de bijsluiter staat bij bijwerkingen "zeer zelden": haaruitval (stopt als u ophoud met slikken). De zware pil heet lariam en deze moet je 1 keer per week slikken. In de bijsluiter staat bij mogelijke bijwerkingen: haaruitval, kaalheid (=alopecia).Wat ze met 'haaruitval, kaalheid (=alopecia)' bedoelen is mij ook een raadsel. Alopecia betekent strikt gezien gewoon haaruitval, en dat is van wel meer medicijnen een bijwerking. Het feit dat ze hier ook 'kaalheid' noemen vind ik wel apart, want je zult niet zo snel kaal worden van tijdelijk wat extra haaruitval. Al met al denk ik toch dat het vrij onschuldig is en dat de eventuele haaruitval ook zal stoppen als je met het middel stopt.

Maar wat er bij malarone staat is toch totaal niet alarmerend? Als je al last krijgt van deze bijwerking (zeer zelden) dan stopt de uitval weer als je met het middel stopt. Niks aan de hand dus. :) Ik zou die gewoon nemen voor alle zekerheid, dan weet je zeker dat je haren de afrika-reis zullen overleven.

Marit
26 maart 2006, 22:52
Lariam moet je zeker niet slikken, tenzij je graag zwaar depressief op vakantie wilt. Gelukkig had ik 't een week voor vertrek naar Afrika thuis uitgeprobeerd en na 'n week doodongelukkig (ik dacht dat iedereen in m'n omgeving dood zou gaan enzo) was 't precies voorbij op 't moment dat ik vertrok. Malerone heeft minder bijwerkingen en kaal ben ik toch al, dus dat kan ik er niet meer van worden hahaha!
Maar ik moet bekennen dat ik geen consequente slikker ben. In de meeste landen in Afrika en Azie heb ik ze bij voorbaat al niet ingenomen en als ik ze wel slikte dan maakte ik de kuur nooit af.

Guoy
27 maart 2006, 22:00
Hee bedankt voor alle reacties! Ja ik zit helemaal te flippen. Ik had wel zin om naar Kenia te gaan, maar op dit moment kan ik mijn AGA wel onder controle houden en ik heb er geen extra "kaalheid" voor over. Die bijsluiters zijn echt super vaag en ik ga denk ik ook een mail sturen naar mijn apotheker en de ggd. Kijken of zij er wat vanaf weten. Zoals Jaapie al zegt: wat is reden is van de haaruitval? Als het een TE zal zijn, zal dit toch wel meevallen? Dan groeit het daarna weer terug. Als het hyperandrogeen is en m'n haarzakjes ineens enorme hoeveelheden DHT te verduren krijgen dan kan ik me voorstellen dat het voor "kaalheid" zorgt. Als Malarone of Lariam voor DHT verhoging zorgen dan ga ik absoluut niet die pillen slikken en naar Kenia. Als het voor tijdelijke haaruitval zorgt die totaal los staat van AGA dan vind ik het niet zo erg dat er wat haar uitvalt en vervolgens weer terug groeit.

Als iemand enig idee heeft of malariapillen echt "slecht" zijn voor je haar en kaalheid veroorzaken OF enkel een TE veroorzaken, dus tijdelijke haaruitval over het gehele hoofd, laat het me dan please please weten. :) Zou ik me een stuk minder zorgen maken.

Maar bedankt nog voor de reacties en ik hoop dat iemand nog antwoord heeft op de laatste vraag. :)

Guoy
27 maart 2006, 22:04
Oh ja! Ik vroeg me ook af, voor de mensen die wel eens Malarone of Lariam hebben geslikt, hoe lang ze deze medicijnen hebben geslikt? Het aantal maanden van slikken lijkt me ook wel van belang. Ik zou voor 9 weken gaan (2 maanden), maar dit scheelt nogal met een wereldreis van 9 maanden! Ik vroeg me af hoe jullie denken dat de tijd van slikken invloed heeft op de (eventuele) haaruitval.

Marit
27 maart 2006, 22:12
Wow, da's wel 'n lange vakantie! Gaaf zeg! 'k Zou mijn levensplezier toch echt niet laten afhangen van eventueel nog wat haar verlies. Als je later in 't bejaardenhuis zit met nog 'n plukje gekoesterd haar, maar je hebt niets van de wereld gezien omdat je geen malariapillen wilde nemen, dan denk ik dat je spijt gaat krijgen als haren op je hoofd! haha! :D

'k Heb ooit paludrine 't langst geslikt, misschien wel 2 weken van de 4 die ik toen op reis was (terwijl je die eigenlijk ook nog na thuiskomst 'n paar weken door moest slikken), maar wat ik al schreef; ik ben dat snel zat al dat slikken. Bovendien word ik niet vaak gestoken en smeer me in met deet 40% en draag in de avond lange mouwen en pijpen.

Guoy
27 maart 2006, 22:28
Ik ben 3 jaar geleden een jaar naar azie geweest en heb toen ook een periode Larium geslikt, wat een bocht was dat! Kreeg er extra haaruitval van, maar merkte overigens geen verminderde haardichtheid en ik ging echt raar dromen! Ik denk wel als je geen last van aga hebt en je gaat larium slikken, dan het haar wat uitvalt, gewoon weer terug komt!

Het probleem is dat ik wel last heb van AGA. :crybaby: Ik weet niet hoe het hierop zal reageren. Ik ga geen lariam doen, maar ALS ik ga misschien malarone.

Guoy
27 maart 2006, 22:34
Wow, da's wel 'n lange vakantie! Gaaf zeg! 'k Zou mijn levensplezier toch echt niet laten afhangen van eventueel nog wat haar verlies. Als je later in 't bejaardenhuis zit met nog 'n plukje gekoesterd haar, maar je hebt niets van de wereld gezien omdat je geen malariapillen wilde nemen, dan denk ik dat je spijt gaat krijgen als haren op je hoofd! haha! :D

'k Heb ooit paludrine 't langst geslikt, misschien wel 2 weken van de 4 die ik toen op reis was (terwijl je die eigenlijk ook nog na thuiskomst 'n paar weken door moest slikken), maar wat ik al schreef; ik ben dat snel zat al dat slikken. Bovendien word ik niet vaak gestoken en smeer me in met deet 40% en draag in de avond lange mouwen en pijpen.

Ik zou mijn levensplezier inderdaad niet van AGA moeten laten afhangen, maar ik vraag me af hoeveel plezier ik heb als ik twee maanden in Afrika zit en het medicijn wat ik slik AGA bevorderend is. Ik heb trouwens al een keer Afrika gezien en ook al best wat van de wereld. :) Het is dus niet zo dat ik een unieke kans laat liggen. Het is ook overigens geen vakantie, maar voor school. Een veldwerk wat ik hier kan doen maar ook in Afrika. Maar ja, ik moet er dus achter zien te komen of malariapillen AGA bevorderend zijn of niet. Geen idee.

Marit
28 maart 2006, 09:07
Ben jij 'n doelwit van muggen? Je kunt ook net als ik gewoon niet slikken natuurlijk. En deet smeren en onder 'n klamboe slapen enzo. 'k Heb volgens mij al wel zeker 10 landen bezocht waar malaria heerst terwijl ik niets slikte of in elk geval m'n kuur niet afmaakte. En nog nooit malaria gehad. ;)

Georgie
28 maart 2006, 11:56
Ben jij 'n doelwit van muggen? Je kunt ook net als ik gewoon niet slikken natuurlijk. En deet smeren en onder 'n klamboe slapen enzo. 'k Heb volgens mij al wel zeker 10 landen bezocht waar malaria heerst terwijl ik niets slikte of in elk geval m'n kuur niet afmaakte. En nog nooit malaria gehad. ;)

Marit, dit vind ik dus ongeveer het stomste wat je kunt doen. Mijn man heeft malaria tropica opgelopen (overigens ondanks slikken), en het is een zeer ernstige ziekte die binnen 24 uur dodelijk kan zijn. Omdat hij wel een profylaxe had geslikt viel de ernst van de aanval gelukkig mee en is hij er met een zeer zware medicijnkuur gelukkig vanaf gekomen. Een vriend van ons (een notoire 'niet-slikker', was allemaal niet nodig), heeft ook door malaria tropica en de daarbij optreden extreem hoge koortsen een hersenbeschadiging opgelopen en is voor de rest van zijn leven gehandicapt.
Er zijn meer mensen die niet slikken 'omdat het allemaal wel meevalt'. Zeker in gebieden met tropica zou ik dat risico absoluut niet willen nemen.
Er IS een profylaxe, dus waarom zou je erger niet voorkomen?

Guoy
28 maart 2006, 23:08
Ben jij 'n doelwit van muggen? Je kunt ook net als ik gewoon niet slikken natuurlijk. En deet smeren en onder 'n klamboe slapen enzo. 'k Heb volgens mij al wel zeker 10 landen bezocht waar malaria heerst terwijl ik niets slikte of in elk geval m'n kuur niet afmaakte. En nog nooit malaria gehad. ;)

Ik ben niet van plan om geen malariapillen te slikken als ik ga. Ik wil de zekerheid hebben dat als er haar gaat uitvallen dat dit na stoppen van de pillen gewoon ophoudt en terug groeit. Als ik deze zekerheid niet kan krijgen dan doe ik het niet. Dan zoek ik een ander project! :) Ik heb een e-mail gestuurd naar apotheek.nl en naar de GGD en ik ben in afwachting van hun antwoord. Ik zal het hier zeker posten als ik er ooit achter kom hoe ik kan copy pasten op haarweb. :confused: Iemand die dit weet?

Jongen25, als je dit leest. Je pm box zit vol en ik kan je geen pm meer sturen! :crybaby:

Tiuri
29 maart 2006, 09:43
Hoi Guoy,

Ik snap hier even niks meer van hoor. Je hebt zelf gepost dat in de bijsluiter van Malerone staat: "zeer zelden: haaruitval (stopt als u ophoud met slikken)". Dat is toch precies wat je wilt weten? Waarom mail je nu dan precies nog met de GGD? Dat je Lariam liever niet slikt kan ik me voorstellen, ook gezien de bijwerkingen waar Georgie het over heeft.

Dat jij een reis door Kenia door je neus laat boren door de nauwelijks aanwezige kans om tijdelijk haaruitval te krijgen SNAP IK ECHT NIET!!! :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: Ik vind het ook serieus een beetje zorgwekkend als ik je posts zo lees. Jij was toch ook die jongen die zich met Zen enzo bezighield? Daar past deze houding volgens mij totaal niet bij.

Als jij daadwerkelijk gaat beslissen dat je nooit meer op reis gaat naar malariagebieden vanwege deze mogelijke bijwerking vind ik dat echt een slecht teken. Haaruitval is echt klote, dat weet ik, maar je hebt nog altijd zelf in de hand in hoeverre je het je leven gaat overheersen. En ervaringen op reis en de schoonheid van Afrikaanse landen is zo twintig miljard keer mooier en waardevoller dan wat haar op je hoofd!!!

Ik heb de neiging om persoonlijk naar je toe te gaan, die malariapillen door je strot te duwen en je een schop te geven op het vliegtuig naar Kenia. :D Echt hoor Guoy, als ik jou was zou ik even goed bij jezelf te rade gaan om te bedenken of je wel genoeg relativeert en dingen in perspectief ziet. Ik vind dit in ieder geval absoluut niet normaal.

PS over dat knippen en plakken: dat zou gewoon moeten werken hoor. Nog nooit problemen mee gehad. Wat gaat er dan precies mis?

jongen25
29 maart 2006, 13:05
Zo Guoy, ik heb mn mailbox weer wat leger gemaakt... Dus PM maar weer los!:)

flappie
29 maart 2006, 13:13
[...]Ik zal het hier zeker posten als ik er ooit achter kom hoe ik kan copy pasten op haarweb. :confused: Iemand die dit weet?
[...]
Ctrl+C Ctrl+V? :confused:

ray
29 maart 2006, 14:24
mijn vader is ook heel vaak en lang in de tropen geweest en heeft ook die medicatie gehad. mijn vader heeft ook AA maar volgensmij hebben die medicijnen geen blijvende extra schade destijds toegebracht.
(mijn vader heeft zo'n 6 jaar in malariagebieden gezeten)

Guoy
29 maart 2006, 16:06
Hoi Guoy,

Ik snap hier even niks meer van hoor. Je hebt zelf gepost dat in de bijsluiter van Malerone staat: "zeer zelden: haaruitval (stopt als u ophoud met slikken)". Dat is toch precies wat je wilt weten? Waarom mail je nu dan precies nog met de GGD? Dat je Lariam liever niet slikt kan ik me voorstellen, ook gezien de bijwerkingen waar Georgie het over heeft.

Dat jij een reis door Kenia door je neus laat boren door de nauwelijks aanwezige kans om tijdelijk haaruitval te krijgen SNAP IK ECHT NIET!!! :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: Ik vind het ook serieus een beetje zorgwekkend als ik je posts zo lees. Jij was toch ook die jongen die zich met Zen enzo bezighield? Daar past deze houding volgens mij totaal niet bij.

Als jij daadwerkelijk gaat beslissen dat je nooit meer op reis gaat naar malariagebieden vanwege deze mogelijke bijwerking vind ik dat echt een slecht teken. Haaruitval is echt klote, dat weet ik, maar je hebt nog altijd zelf in de hand in hoeverre je het je leven gaat overheersen. En ervaringen op reis en de schoonheid van Afrikaanse landen is zo twintig miljard keer mooier en waardevoller dan wat haar op je hoofd!!!

Ik heb de neiging om persoonlijk naar je toe te gaan, die malariapillen door je strot te duwen en je een schop te geven op het vliegtuig naar Kenia. :D Echt hoor Guoy, als ik jou was zou ik even goed bij jezelf te rade gaan om te bedenken of je wel genoeg relativeert en dingen in perspectief ziet. Ik vind dit in ieder geval absoluut niet normaal.

PS over dat knippen en plakken: dat zou gewoon moeten werken hoor. Nog nooit problemen mee gehad. Wat gaat er dan precies mis?

Waar is dit nou weer voor nodig?

Kijk ik heb je al eerder ge-pmt toch? en je weet nu denk ik wel dat ik vrij snel panniekeer. Dat is JUIST de reden om me een af en toe een beetje met zen bezig te houden. Juist om alles te relatieveren. Om mezelf een beetje normaal te houden. Wil dat zeggen dat ik hier het meest Zen ben van iedereen? Nee! Ik denk eerder het tegenovergestelde. Dat ik het nodig heb en jullie niet.

Over die malariapillen. Jongen25 heeft malarone geslikt en had het gevoel dat na zijn terugkomst "de klok 2 jaar vooruit was gezet" en ook bij een vriend van hem. Ik heb op internet gebruikerservaringen gelezen waarbij men het had over "zeer veel haar verloren. ik hoop dat het nog terug groeit." Daarnaast zijn bijwerkingen als "kaalheid" niet erg fijn om te lezen. Er zijn meerdere bijsluiters en in sommige hebben ze het over "zeer zelden: haaruitval" en in anderen hebben ze het over kaalheid. Er staat in één nota bene internetbijsluiter "stopt als u ophoud met slikken" maar er staat niets over teruggroeit.

Nou het gaat nu vrij lekker met m'n haar en ik zit niet op kaalheid te wachten omdat ik twee maanden naar Afrika ga. Beetje vooruit kijken. Ik ben gewoon een persoon die zekerheid nodig heeft en waarom zou ik dan niet de GGD mailen? Ik heb overigens een reactie terug gekregen en ze zeggen dat m'n vraag niet eenvoudig te beantwoorden is en dat ik morgen even moet bellen. Ik kreeg niets terug van: "oh, maak je niet druk! Dat komt vrijwel nooit voor, en als het uitvalt groeit het sowiezo terug!" Het is dus blijkbaar niet zo eenvoudig.

Ik ga bovendien helemaal niet naar "de schoonheid van Afrika" misschien eerder naar de stront van Afrika? En ik vraag me ook af of ik het daar wel twee maanden ga uithouden met slechts één persoon die ik ken en heimweeerig figuur die ik ben. Daarnaast heb ik er ook ethische problemen mee of wij daar wel "de westerling" moeten gaan uithangen. Maar dat werd allemaal versterkt door mijn (en onze) angst voor kaalheid. Dus ja er zit wel een egoistisch tintje aan denk ik. Ach ja, ik ben waarschijnlijk ook wel ziek in m'n hoofd maar ja.

Guoy
29 maart 2006, 16:07
Ctrl+C Ctrl+V? :confused:

ctrl C + ctrl V lukt wel! :) Ik doe altijd selecteren, rechter muisknop kopieren en dan plakken maar die functie is helemaal niet op haarweb. :confused: Maar zo lukt het wel. ;) thanx.

Guoy
29 maart 2006, 16:08
mijn vader is ook heel vaak en lang in de tropen geweest en heeft ook die medicatie gehad. mijn vader heeft ook AA maar volgensmij hebben die medicijnen geen blijvende extra schade destijds toegebracht.
(mijn vader heeft zo'n 6 jaar in malariagebieden gezeten)

Dit is weer wat positiever om te horen. :) Welke soort pillen slikte hij?

Guoy
29 maart 2006, 16:22
Dit vond ik op internet over iemand die malarone heeft geslikt.

"2 jaar terug naar Uganda geweest, daar Malerone geslikt, ik weet niet of het goed is om hier op te zetten is nogal behoorlijk heftig verhaal nl.

10 dgn Uganda (lesgeven en ook contact met de lokale bevolking) en daarna nog 3,5 week rondreizen, was de bedoeling. Na 4 dgn ziek, moe en sindsdien de rest van de dagen en nachten geslapen, om t uur wakker gemaakt om te drinken, na 2 dgn last van verlammingsverschijnselen, niet meer lopen, de dag erna ook mijn armen deden het niet meer..dit was echt verschrikkelijk, niet meer weten hoe je moet lopen, en je al helemaal niet meer kunnen voorstellen dat je het hebt gekunt! Na 10 dgn naar huis, ik mocht wel mee in het vliegtuig, met begeleiding. De dag erna thuis, werd het alleen maar slechter, in het ziekenhuis dachten ze gelijk aan Malaria, maar ik had geen koorts, alleen maar erge ondertemp 35/36 gr. Uiteindelijk geen Malaria, verder begon thuis echt de ziekte verschijnselen..
Na 5 weken kon ik weer een btj lopen en dingen doen...
Verder erg last van haaruitval! Iedereen trouwens in onze groep... t vervelende is alleen dat t niet meer weg is gegaan :confused:
Ook iemand bij ons in de groep erg last van aften in haar mond.."

Naast dit alles kost malarone 3 euro per pil die je 2 maanden lang iedere dag moet slikken. Nu heb ik dit er wel voor over om geen malaria te krijgen, maar om nou 2 maanden pillen te slikken waar ik bang voor ben en blut van raak en je misschien bijwerkingen van krijgt die erger zijn dan de kwaal lijkt me iets te veel van het goede.

ray
29 maart 2006, 16:29
mijn vader heeft in de jaren 50 en 60/70 in de tropen gezeten, ik weet zo niet wat hij slikte maar dat zullen wel geen milde medicijnen zijn geweest ivm nu.

vergeet niet dat er veel meer invloeden kunnen zijn die in afrika slecht zijn.
denk bijvoorbeeld aan bedorven voedsel en dergelijke. mijn vader vertelde wel eens dat ze bedorven vlees aten als er niks anders was. neem er stress bij en een ander klimaat en vitaminen tekort en je kunt ook je lichaam kapot krijgen.

Tiuri
29 maart 2006, 16:52
Waar is dit nou weer voor nodig?

Kijk ik heb je al eerder ge-pmt toch? en je weet nu denk ik wel dat ik vrij snel panniekeer. Dat is JUIST de reden om me een af en toe een beetje met zen bezig te houden. Juist om alles te relatieveren. Om mezelf een beetje normaal te houden. Wil dat zeggen dat ik hier het meest Zen ben van iedereen? Nee! Ik denk eerder het tegenovergestelde. Dat ik het nodig heb en jullie niet.

Over die malariapillen. Jongen25 heeft malarone geslikt en had het gevoel dat na zijn terugkomst "de klok 2 jaar vooruit was gezet" en ook bij een vriend van hem. Ik heb op internet gebruikerservaringen gelezen waarbij men het had over "zeer veel haar verloren. ik hoop dat het nog terug groeit." Daarnaast zijn bijwerkingen als "kaalheid" niet erg fijn om te lezen. Er zijn meerdere bijsluiters en in sommige hebben ze het over "zeer zelden: haaruitval" en in anderen hebben ze het over kaalheid. Er staat in één nota bene internetbijsluiter "stopt als u ophoud met slikken" maar er staat niets over teruggroeit.

Nou het gaat nu vrij lekker met m'n haar en ik zit niet op kaalheid te wachten omdat ik twee maanden naar Afrika ga. Beetje vooruit kijken. Ik ben gewoon een persoon die zekerheid nodig heeft en waarom zou ik dan niet de GGD mailen? Ik heb overigens een reactie terug gekregen en ze zeggen dat m'n vraag niet eenvoudig te beantwoorden is en dat ik morgen even moet bellen. Ik kreeg niets terug van: "oh, maak je niet druk! Dat komt vrijwel nooit voor, en als het uitvalt groeit het sowiezo terug!" Het is dus blijkbaar niet zo eenvoudig.

Ik ga bovendien helemaal niet naar "de schoonheid van Afrika" misschien eerder naar de stront van Afrika? En ik vraag me ook af of ik het daar wel twee maanden ga uithouden met slechts één persoon die ik ken en heimweeerig figuur die ik ben. Daarnaast heb ik er ook ethische problemen mee of wij daar wel "de westerling" moeten gaan uithangen. Maar dat werd allemaal versterkt door mijn (en onze) angst voor kaalheid. Dus ja er zit wel een egoistisch tintje aan denk ik. Ach ja, ik ben waarschijnlijk ook wel ziek in m'n hoofd maar ja.
Het was absoluut niet vervelend bedoeld, excuses als het zo overkwam. Maar ik dacht dat een wat strengere post je misschien wakker zou schudden. Je bent zeker niet ziek in je hoofd, je bent een fantastische jongen en in veel opzichten kan ik ook heel veel van je leren. Maar je onzekerheid en je angst voor ziektes is wel echt een zwakke plek van je vind ik. Ik meen dat je al eerder had gepost dat mensen tegen je zeiden dat je wat hypochondrisch bent aangelegd, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Totaal niet erg hoor, maar misschien is het wel goed als je jezelf eens kritisch een spiegel voorhoudt om te kijken welke angsten reeel zijn en welke niet. Ik zou er echt even actief mee beziggaan want het is niet leuk als je levenskwaliteit daaronder te lijden heeft. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen met mijn vorige post, misschien zei ik het wat hard maar dat was meer omdat ik een manier zocht om het bij je aan te krijgen zeg maar. Sorry daarvoor. :)

Guoy
29 maart 2006, 23:23
Het was absoluut niet vervelend bedoeld, excuses als het zo overkwam. Maar ik dacht dat een wat strengere post je misschien wakker zou schudden. Je bent zeker niet ziek in je hoofd, je bent een fantastische jongen en in veel opzichten kan ik ook heel veel van je leren. Maar je onzekerheid en je angst voor ziektes is wel echt een zwakke plek van je vind ik. Ik meen dat je al eerder had gepost dat mensen tegen je zeiden dat je wat hypochondrisch bent aangelegd, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Totaal niet erg hoor, maar misschien is het wel goed als je jezelf eens kritisch een spiegel voorhoudt om te kijken welke angsten reeel zijn en welke niet. Ik zou er echt even actief mee beziggaan want het is niet leuk als je levenskwaliteit daaronder te lijden heeft. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen met mijn vorige post, misschien zei ik het wat hard maar dat was meer omdat ik een manier zocht om het bij je aan te krijgen zeg maar. Sorry daarvoor. :)

Ok, ik zou er ook niet van uit moeten gaan dat het vervelend bedoeld was. Maar zo voelde het wel. "Was jij niet die jongen die zich met zen bezig hield?" Alsof je geen idee meer had wie ik was. Ik moet ook af en toe een schop onder m'n kont hebben en wat extra pillen om te slikken. Maar als het te gek wordt zal ik wel eens naar een psycholoog gaan.

Maar ik denk inderdaad dat al m'n hypochonderangsten reeel zijn. Waarschijnlijk niet, maar zo maak ik het wel mee. Het is niet zo dat ik nu 100% zeker weet niet te gaan. Ik doe gewoon een onderzoekje en daar kan de rest van haarweb ook wel wat aan hebben in de toekomst. Ik denk gewoon dat als een medicijn voor (blijvende?) haaruitval KAN zorgen, hoe groot is die kans bij mij dan wel niet als ik ook nog haarzakjes heb die door DHT worden aangevallen? En wat is dan de schade als je lichaam na malariamedicijnen je haren wilt blijven uitstoten? Ik zit daar niet op te wachten hoor.

Bij lariam staat ook dat SOMMIGE mensen er angstdromen van krijgen, maar er zijn ook mensen die er blijvende psychoses aan over houden. En hoeveel zullen deze medicijnen van elkaar verschillen als ze allemaal voor haaruitval kunnen zorgen? Ze zullen toch wel veel met elkaar overeen hebben? Ze moeten hetzelfde bestrijden en ze hebben dezelfde bijwerkingen. Hoeveel zal de "kaalheid" van lariam verschillen met het "haaruitval" van malarone? :confused:

Ik ga niet blind op reis zonder dit te hebben onderzocht. Volgens veel mensen zijn veel malariamedicijnen echt schijt omdat de bijwerkingen soms nog erger zijn dan de kwaal. Veel doktoren in het buitenland schijnen ook liever te hebben dat je geen malariapillen slikt omdat ze niet 100% malaria kunnen tegenhouden, maar als je het hebt de symptomen wel blokkeren en je er uiteindelijk dood aan kunt gaan omdat niemand ziet dat je malaria hebt terwijl je van binnen langzaam dood gaat. Maar als ik me confortabel voel bij het slikken van die pillen dan ga ik. Alleen heb ik nog bijna niets positiefs gehoord over deze pillen. Op haarweb had alleen darkster er iets positiefs over te vertellen.

Ik zou me niet schuldig moeten voelen dat ik hiernaar wat onderzoek doe. En ik deel het met iedereen hier, dus haarwebbers hoeven dit in de toekomst niet meer zelf te doen.

Maar ik geloof ook niet dat je het zo hard bedoeld had als ik het in eerste instantie opving. :)

Guoy
30 maart 2006, 16:39
Nou, net de GGD opgebeld die me doorverwees naar het AMC. :confused: Dus ik bellen met een tropenarts, raad hij me juist Lariam aan! Terwijl ik constant hoor dat Lariam een enorm heftig middel is zegt hij juist dat Malerone voor meer bijwerkingen zorgt. :confused: FIJN!

Marit
30 maart 2006, 21:10
'k Zou zeggen, neem van allebei 'n pil en test 't thuis uit (ruim voordat je iets in de planning hebt)
Bij mij was de bijwerking van één lariampil na een hele week angstig/depri zijn volledig over. Van malerone had ik geen last. Van paludrine kreeg ik aften waardoor het eten van ananas en ander prikkend tropische lekker fruit 'n hel was.

En als je malariapillen slikt en je loopt 't toch op, ben je dubbel zo kwetsbaar als wanneer je niks hebt geslikt. Want dan is je lichaam al immuun aan 't worden voor medicatie terwijl je als je niets hebt genomen juist veel makkelijker op behandeling schijnt te reageren. Dit volgens een jeugdvriendin van mij die ondanks profilax slikken malariatropica én 'n andere malariasoort kreeg en daar bijna in bleef omdat de kininebehandeling niet makkelijk aansloeg.

Georgie
31 maart 2006, 11:28
En als je malariapillen slikt en je loopt 't toch op, ben je dubbel zo kwetsbaar als wanneer je niks hebt geslikt. Want dan is je lichaam al immuun aan 't worden voor medicatie terwijl je als je niets hebt genomen juist veel makkelijker op behandeling schijnt te reageren. Dit volgens een jeugdvriendin van mij die ondanks profilax slikken malariatropica én 'n andere malariasoort kreeg en daar bijna in bleef omdat de kininebehandeling niet makkelijk aansloeg.

Volgens de tropenarts die ik heb gesproken bij de behandeling van mijn man klopt dit laatste juist niet.
Over het algemeen zijn de bijwerkingen van Lariam juist na een langere periode slikken het sterkst. De tweede keer dat ik het nam had ik de eerste weken nergens last van (aangeraden wordt tegenwoordig een aantal weken voor vertrek te beginnen). Pas na 4-5 weken bereikten de bijwerkingen hun hoogtepunt. Inderdaad toen ik in mijn paalhut in Irian Jaya verbleef, en er nog 3 weken moest blijven.

Marit
31 maart 2006, 18:11
Bij mij was 't na die ene uitprobeerpil thuis al gelijk helemaal raak. 'k Was direct zwaar depressief en had eigenlijk al niet eens meer zin in 'n vakantie, zo hard kwam die ene aan. Vandaar dus gelijk gekapt met die rommel en de bijwerkingen hielden precies 'n week stand.

Guoy
31 maart 2006, 18:21
Hier nog de brief die ik had geschreven naar mijn GGD en Apotheek.nl.

"Beste heer/mevrouw,

Ik had een aantal vragen over malariapillen. Het is namelijk
zo dat ik over enkele weken naar Kenia ga voor twee maanden. Ik las dat als je naar Kenia gaat je gedurende deze periode malariapillen moet gaan slikken. Toen ik mij hierin ging verdiepen schrok ik nogal van sommige bijwerkingen. Iedere malariapil heeft (voor zover ik weet) haaruitval tot gevolg. Aangezien ik 23 jaar oud ben en al kalend ben (wat ik absoluut niet leuk vind) schrok ik hier
nogal van. Bij een bijsluiter die ik op Internet vond over Lariam stond bij
bijwerkingen zelfs "haaruitval, alopecia (=kaalheid)". Ik vond deze berichten niet erg prettig en ik wil dit proces van kaal worden op geen enkele manier in de hand helpen of bevorderen. Vandaar dat ik wat vragen had over malariapillen.

Mijn eerste vraag is hoe het komt dat alle malariapillen voor haaruitval zorgen. Dus wat er op cellulair niveau gebeurt. Deze misschien vreemde vraag omdat er nogal wat verschillende vormen zijn van haaruitval. Bij mannelijke kaalheid (Alopecia androgenetica), wat ik heb zorgt een overgevoeligheid van de haarzakjes voor DHT (dihydrotestosteron) voor het uitvallen van de haren. Deze uitval neemt dus toe als je testosterongehalte toeneemt. Ik vroeg me af of malariapillen op de een of andere manier androgeen zijn, dus het testosteron- en DHTgehalte in het lichaam verhogen. Een andere vorm van haaruitval is Telogeen Effluvium waarbij de haren diffuus over het hele hoofd uitvallen en na verloop van tijd weer terug groeien. Er zullen misschien nog andere vormen van haaruitval zijn die ik niet ken, maar ik vroeg me af wat voor soort haaruitval hoort bij malariapillen. Als in bijsluiters termen als "kaalheid" staan doet mij dit enorm veel denken aan een medicijn
dat mannelijke kaalheid bevorderd, maar de term "haaruitval" hoeft
dit weer helemaal niet te betekenen.

Ik vroeg me ook af welke malariapil de minste risico's met zich meebrengt wat haaruitval betreft en hoe groot (of klein) de kans is dat je haaruitval krijgt? Ik heb veel negatieve verhalen gehoord over Lariam en verder ken ik alleen Malarone van naam. Beide medicijnen hebben als bijwerking haaruitval, maar ik hoor van veel mensen dat Lariam veel heftiger is dan Malarone. Maar misschien is er een malariamedicijn wat helemaal geen haaruitval als bijwerking heeft?

Misschien weet u ook of mannen met Alopecia androgenetica meer riscico hebben op haaruitval t.g.v. malariapillen omdat hun haarzakjes toch al gevoelig zijn?

Verder vroeg ik me af of de tijd van medicijnen slikken invloed heeft op de kans op bijwerkingen? En of twee maanden malariapillen slikken niet behoorlijk lang is?

Mijn laatste vraag: ik slik finasteride om haaruitval tegen te gaan. Kan dit medicijn gewoon geslikt blijven worden terwijl ik ook malariapillen slik? Ik hoop dat u mij zou willen helpen met mijn vragen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

"Guoy" "

Guoy
31 maart 2006, 18:25
Antwoord van apotheek.nl:

Beste heer "Guoy",

Hieronder een overzicht van de verschillende malariamiddelen en de kans op
haaruitval met daarbij zo mogelijk het mechanisme of overige kenmerken:

Lariam (stofnaam: mefloquine): geeft regelmatig haaruitval, dit kan nog tot 5
maanden na staken doorgaan voordat het herstelt. Risico hierop is niet verhoogd als iemand al haaruitval heeft, maar het kan dus wel optreden. Het mechanisme is niet bekend (wat er op cellulair niveau gebeurd)

Malarone (Atovaquon+proguanil): haaruitval is wereldwijd 6 keer gemeld en dan alleen bij vrouwen. Mechanisme is ook hier onbekend, maar zeker niet hormonaal.

Chloroquine + proguanil: chloroquine geeft alopecia als bijwerking, hiervan zijn
enkele gevallen beschreven

Samengevat lijkt het erop dat de Malarone de beste keuze is (geeft de minste
kans op haaruitval), maar garanties zijn er natuurlijk nooit. Werkingsmechanisme van de bijwerking haaruitval is niet bekend, maar in ieder geval niet hormonaal.

Officieel is Malarone (nog?) niet geregistreerd voor een verblijf van meer dan
4 weken.

Mijn advies is om voor een advies op maat contact op te nemen met de
plaatselijke GGGD. Zij kunnen met u het volledige advies doornemen inclusief de benodigde beschermende maatregelen en vaccinaties afgestemd op de aard van uw verblijf (vakantie, werk, welke gebieden, etc.).

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.
Veel succes met de voorbereidingen!

Met vriendelijke groet,

De Web-apotheker.

De vragen die via de Web-apotheker binnen komen, worden beantwoord door een team van meer dan 100 apothekers. Zij weten veel van geneesmiddelen en hun gebruik, maar vinden dat echt medische vragen bij de (huis)arts thuishoren.

De antwoorden die via de Web-apotheker gegeven worden zijn geen second opinion. Uw eigen apotheker en uw (huis)arts kennen uw persoonlijke situatie en kunnen van mening zijn dat het gegeven antwoord op u niet van toepassing is.

Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog een andere vraag aan de
Web-apotheker willen stellen, dan adviseren wij u deze via de website te
versturen. Het is technisch niet mogelijk dit via de beantwoord/reply
functie van dit bericht te doen.

De Web-apotheker is een initiatief van de KNMP (beroepsorganisatie van
apothekers). Met uw persoonlijke gegevens wordt vertrouwelijk omgegaan. Noch de KNMP noch de apothekers die de vragen beantwoorden kunnen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit het gebruik van de informatie over geneesmiddelen die u via de Web-apotheker heeft ontvangen.

DikkieD
29 juli 2006, 18:13
ik heb ook redelijk inhammen en kom net terug uit kenia na 2.5week maleron. Totaal niets gemerkt van uitval

dropper
3 augustus 2006, 17:33
Guoy,

Ik nam zonet even de respons terug die je van je apotheek gekregen had rond haaruitval. Hou er best wel rekening mee dat in bepaalde gebieden meer of minder resistentie heerst tegen bepaalde prophylaxen. Voor de provincie Trat in Thailand, bijvoorbeeld, wordt Lariam regelmatig afgeraden omwille van net deze reden.

Verder is Malaria natuurlijk niet overdraagbaar van persoon tot persoon en is de keuze of je al dan niet een prophylaxis wil gebruiken volledig aan jou. Veel reizigers kiezen ervoor om dit niet te doen, en leggen meer de nadruk op het voorkomen van muggenbeten door ondermeer enkel kledij met lange, nauwe mouwen te dragen van zonsondergang tot in de ochtend en het gebruik van een muskietennet & insect repellants.

Indien je ervoor zou kiezen om geen prophylaxis te nemen, neem dan in elk geval wel een zelfbehandelingsdosis mee (e.g. Malarone) en informeer jezelf rond de symptomen. Door de verhoogde en abrupte dosis loop je echter wel meer kans op onbedoelde bij-effecten. Neem de beslissing om geen prophylaxis te gebruiken echter niet zonder je dokter te consulteren.

Cheers,
Maarten

DikkieD
5 december 2006, 22:50
Mijn dermatoloog zei idd dat malariapillen of inentingen haar kunnen laten uitvallen. Dit is bij mij ook gebeurd denk ik en dit duurt 3-4 mnd na inname

tazonthenet1
5 december 2006, 23:31
Mijn dermatoloog zei idd dat malariapillen of inentingen haar kunnen laten uitvallen. Dit is bij mij ook gebeurd denk ik en dit duurt 3-4 mnd na inname

Ik moet voor mij werk regelmatig naar het buitenland, ook vaak apenlanden. Ik gebruik zelf fina 1mg per dag. Ik kreeg als malariatablet Paludrine voor geschreven. Ik heb inderdaad ergere haaruitval ondervallen in de periodes (plus maandje na einde slikken) van gebruik.

Helaas, een nare bijwerking. Maar ja, wat doe je eraan......

DikkieD
7 januari 2007, 23:42
Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.

ray
7 januari 2007, 23:44
Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.

geen idee maar als het door de maleron komt is het slikken van finasteride dan wel verstandig?

vrosjnivosj
7 januari 2007, 23:44
Vrijwel zeker weet ik dat mijn haargrens is opgetrokken door het slikken van malaria tabletten maleron. Nu na 6 maanden is het uit mijn lichaam en begint de boel weer terug te groeien, volgens de dermatoloog is dit plausibel. Zijn er studies die dit bevestigen?

gr.
Kijk eens in deze topic: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4237&highlight=Malerone
Normaal zal het haar wel teruggroeien.