PDA

View Full Version : kennismaking...


yollie
8 mei 2002, 00:17
Hallo allemaal, ik wil me graag even voorstellen. Ik vind het doodeng, maar probeer het toch maar. Ik ben 38 jaar, woon samen met een lieve man en heb een schat van een zoontje van 20 maanden. Ik heb ttm (is dat de afkorting?!) al zolang dat ik niet weet wanneer het is begonnen. Van mijn ouders weet ik dat ik als klein kind al al mijn haar zat te plukken. Wat ik me zelf bewust ben, is dat ik het nu al zeker meer als 10 jaar doe, soms wat minder. Het lijkt een gewoonte te zijn geworden voor me. Ik vind het zo verschrikkelijk, want de kale plekken beginnen te komen. Ik zou heel graag ondersteuning van jullie willen hebben, want niemand begrijpt het denk ik beter dan een lotgenoot.

ernestina
8 mei 2002, 09:10
Het is inderdaad zo dat niemand je beter begrijpt dan een lotgenoot. Ik ben dan ook blij dat je je hier hebt gemeld bij dit Forum.

Ikzelf heb er heel veel aan om de verhalen en ervaringen van anderen te lezen en om zelf erover te schrijven ervaar ik als een soort therapie. Wat mij opvalt aan jouw verhaal is dat je, hoewel je al zo lang ttm hebt dat je niet weet wanneer het is begonnen, nu 'pas' kale plekken begint te krijgen. Misschien moet je je afvragen wat er in die tijd is veranderd waardoor dat nu het geval is. Zelf heb ik eigenlijk altijd kale plekken gehad, hoewel er wel betere perioden bij hebben gezeten. Nu ben ik op een punt aanbeland dat ik, denk ik, met het genezingsproces ben begonnen. Juist en vooral door dit Forum.

Veel sterkte toegewenst, Ernestina

yollie
8 mei 2002, 11:09
Dank je wel voor je reactie, het doet me goed om van je te horen. Ik heb al wel langer kale plekken, zo'n 5 jaar denk ik, maar kon die nog aardig verdoezelen. Het begon met plekken achter mijn oren. Ik kwam er pas achter toen ik probeerde mijn haar te laten groeien en de groei daar achterbleef.
Toen ging ik haren uittrekken boven op mijn hoofd en ik voelde me nog ellendiger. Nu heb ik boven op mijn hoofd en mijn voorhoofd kale plekken. Het is niet volledig kaal, zit nog wel haar, maar ik ben er zo op gefixeerd, weet niet wat ik moet doen. Er gaat geen dag voorbij dat ik geen haren uittrek en soms huil ik, omdat ik denk dat er toch geen redden meer aan is, dus waarom niet gewoon doorgaan....

monique3
8 mei 2002, 13:10
Welkom hier bij ons ttm-ers.
Ik kan me heel goed indenken dat je het eng vind.
Je praat nu tenslotte over iets dat je angstvallig voor anderen geheim houd.
Maar je moet het maar zo zien, je bent hier onder lotgenoten, die je dus heel goed begrijpen, en waar je je niet voor hoeft te schamen.
Dus als je meer wilt schrijven , doe dat dan gerust, je kan bij ons terecht.
Ik hoop dat je net als ons, veel zult hebben aan het forum en de verhalen.
Veel sterkte en groeten van Monique3.

yollie
8 mei 2002, 13:53
Alweer een bedankje! Ik word er een beetje stil van moet ik zeggen en weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik heb wel eens contact gezocht via een andere site, bij "self injury", maar kreeg daar eigenlijk geen respons, omdat het meerendeel van de mensen zichzelf snijdt of iets anders. Ik ben heel erg blij dat ik nu met jullie contact kan zoeken en de komende tijd zal ik denk ik alle verhalen gaan doornemen. ik hoop dat ik wat tips kan vinden. Verder hoop ik dat ik anderen ook tot steun kan zijn. Ik ben wel nieuw hier, maar wil het graag proberen, ik kan goed luisteren! ik ben nog niet echt zo ver dat ik wat meer over mijn verleden wil vertellen, weet niet goed of ik dat nu aankan. Hopelijk geven jullie me de tijd om dit later te doen. Wel kan ik zeggen dat ik borderline heb en aardig wat therapien achter de rug. Aan ttm is nooit wat gedaan, behalve adviezen als:"speel met een elastiekje etc.". Dat helpt dus van geen meter. Ook heeft niemand me er ooit op gewezen dat het haar uittrekken een naam heeft en dat er meer mensen zijn die dit doen.
Ik ben wel blij dat ik op een gegeven moment het mijn ouders heb kunnen vertellen en mijn broer. Het is heel pijnlijk voor me om erover te beginnen, ik schaam me erg. Mijn broer geeft me goede steun en mijn vriend probeert het ook. Maar ik zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen, hopelijk met wat hulp van jullie.

lotte
8 mei 2002, 14:16
welkom ook namens lotte.
ik heb ook wel eens over bordeline gehoord,maar niet in combinatie met ttm.Wel dat de symtomen hiervan minder kunnen worden als je wat ouder bent? overigens heb ik niet het idee dat dit het geval is met ttm.[zonder hulp]
ik hoop dat je ook net als ik veel aan dit forum zult hebben,
tot schrijfs,lotte.

yollie
8 mei 2002, 15:38
Hoi lotte,
Dank je voor je mailtje! Ja, ze zeggen dat borderline minder wordt met de jaren, ik weet niet of dit bij mij het geval is. Ik heb wel minder stemmingsschommelingen en slik medicijnen (paroxetine). ttm is in zoverre bekend in combinatie met borderline, dat zelfbeschadiging bij veel "bordies" voorkomt! De borderline beheerst mijn leven niet meer zo erg, zolang alles z'n gangetje gaat.

bolleke
8 mei 2002, 20:30
Hoi Yollie,
Ook namens mij, welkom op dit forum... en eigenlijk is het meer dan een forum. Ik bedoel, een forum is zo'n beetje een ontmoetingsplaats waar je ideeën en meningen kan delen.
Ik vind wat hier de de laatste tijd aan het gebeuren is, eigenlijk toch wel meer dan dat! Als je ziet hoe we elkaar steunen en helpen, dit is geen forum meer, dit is een heuse vriendenkring aan het worden... heel gestaag, langzaam maar zeker, stap voor stap, leren we elkaar beter kennen. Automatisch zal de één zich gemakkelijker kunnen uiten, de ander zal liever alleen lezen, of zich een tijdje op de achtergrond houden, maar ieder van ons voelt zich wel op de één of andere manier gesterkt door iemand anders, hoop ik! En zo is het goed. Allemaal vinden we wel iemand waar we ons beter in herkennen, we hoeven niet voor iedereen evenveel te betekenen... als we maar een klein beetje steun zijn voor elkaar. Ik denk dat het heel belangrijk is dat we allemaal beseffen dat we ons mogen uiten, en dat het zelfs GOED is om naar buiten te komen met onze emoties... alles is beter dan trekken of plukken, ja toch?!
Laten we langzaamaan groeien naar 'herstel', maar liefst MET elkaar!!!
Dus, Yollie, ook jij bent van harte welkom!
Lieve groet, bolleke

yollie
8 mei 2002, 21:48
Hoi Bolleke,

Wat een aandacht krijg ik van jullie, fantastisch! Het is fijn te horen dat het ook goed is om af en toe alleen te lezen of op de achtergrond te blijven, geeft me een rustig gevoel. Ik hoop dat ik voor jou in de toekomst ook wat kan betekenen. Doei!

gogo
8 mei 2002, 21:58
Hallo iedreen

Ik heb kontakt gehad met iemand van het tv programma JONG.
Zij is op zoek naar zeker 2 mensen met ttm die hun verhaal op televisie willen en durven te vertellen, en tussen de 18 en 29 jaar zijn. Dit bericht is ook te lezen op het forum maar ze heeft weinig reactie gehad. En daarom heb ik aangeboden om het even in de groep te gooien voor als er mensen zijn die haar oproep niet hebben gelezen. Dus mocht het zijn dat er mensen interesse hebben of meer info hier over willen hebben , laat het even weten.
:confused:

groetjes gogo

Madelief
8 mei 2002, 22:21
Ook namens mij welkom bij ons TTM-ers. Zoals je vast al gelezen hebt zijn we al een aardige groep. Fijn he, om herkenning te hebben. Hopelijk zul je er veel aan hebben en wij aan jou. Neem er de tijd voor om alles door te lezen en wie weet heb je zelf ook de behoefte om af en toe van je af te schrijven.
Groetjes Madelief.

Madelief
8 mei 2002, 22:29
Toevallig had ik vanavond Mariska (v.h. progr. 'Jong') een mailtje gestuurd. Ik val buiten de leeftijdsgroep, maar heb haar geschreven dat het in ieder geval heel goed is om TTM in de publiciteit te brengen. Wat is nou een betere manier om dat via T.V. te doen. Hopelijk zijn er onder ons een aantal die dat aandurven. Stapje-voor stapje komen we vooruit ....en wie weet komt er nog eens een tijd dat TTM bekend wordt onder het grote publiek en dat het uit de taboe sfeer komt, dat we ons niet meer zo ongelofelijk hoeven te schamen voor iets wat we zelf niet bedacht hebben en nooit gewild hebben.
De tijd zal het leren............!!!!!!!
Groetjes Madelief.

yollie
9 mei 2002, 09:51
Hoi Madelief, jij ook weer bedankt voor je welkomst woord en ik hoop dat ik jou ook wat ondersteuning kan geven!

Webmaster
9 mei 2002, 11:57
Originally posted by gogo
Hallo iedreen

Ik heb kontakt gehad met iemand van het tv programma JONG.
Zij is op zoek naar zeker 2 mensen met ttm die hun verhaal op televisie willen en durven te vertellen, en tussen de 18 en 29 jaar zijn. Dit bericht is ook te lezen op het forum maar ze heeft weinig reactie gehad. En daarom heb ik aangeboden om het even in de groep te gooien voor als er mensen zijn die haar oproep niet hebben gelezen. Dus mocht het zijn dat er mensen interesse hebben of meer info hier over willen hebben , laat het even weten.
groetjes gogo

Beste Gogo,

Bedankt voor je eigen initiatief. Toch wil ik je bij deze nogmaals wijzen op de Mededeling van 'Jong' in de Mededelingen-rubriek: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=405

Het is -zoals ik daar ook aangeef- de bedoeling dat je eventuele reacties c.q. vragen dáár neerzet (als [reply] op de Mededeling), zodat andere TTM-ers makkelijk kennis kunnen nemen van de berichten in die thread.

Ik heb de oproep van 'Jong' in de Mededelingen-rubriek gezet en tevens heb ik een Announcement opgenomen in de TTM-rubriek. Deze dubbele vermelding moet meer dan voldoende zijn. Het heeft niet zo heel veel zin om nu in deze 'kennismaking'-thread deze oproep te gaan bepraten, aangezien deze thread een heel ander onderwerp heeft. Als je dan iets aan wilt kaarten, dan is het handiger als je hier een NIEUWE thread voor maakt.

Dat maakt alles een stuk overzichtelijker. En in dit geval wil ik je zowiezo vragen reacties in de Mededelingen-rubriek te zetten, zoals aangeven is. Kijk als voorbeeld maar eens naar het verslag van de VAAP-bijeenkomst: deze staat ook in de Mededelingen-rubriek en alle reactie's hierop staan netjes achter dit verslag getypt.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het zeer goed dat je zaken 'in de groep wilt gooien', dus daarvoor hartelijk bedankt! Het is alleen zaak dat we proberen de discussie's in goede banen te leiden, zodat het voor iedereen straks makkelijker is om zaken terug te vinden.

Dankjewel!

Webmaster HaarWeb.