PDA

View Full Version : Idee: bericht aan alle kappers?


Jente
9 september 2004, 11:34
Dag, iedereen
Zoals sommigen elders op dit forum hebben kunnen lezen, heb ik in juni een haarwerkje besteld bij een kapper in Gent. Ik was toen zeer te spreken over die kapper: hij leek mijn probleem te begrijpen, zorgde voor voldoende privacy toen ik mijn hoofddoekje afzette (door een kamerscherm neer te zetten), probeerde echt de meest geschikte oplossing te vinden, nam daar de tijd voor, en maakte onmiddellijk werk van de bestelling van het haar. Het zou ongeveer zes weken duren, zei hij. Tot zover het goede nieuws. Nu zijn we al een eindje in september en heb ik nog steeds geen haarwerk. Ik heb die kapper deze zomer al verschillende keren gebeld en ben langsgegaan om te vragen hoe het zat. Hij zou bellen als het haar binnenkwam. Mijn geduld begon op te raken; ik blijf maar trekken, de te bedekken plek wordt groter, etc. dus heb ik gisteren nog eens gebeld. Kreeg ik zijn stem op het antwoordapparaat te horen, die doodleuk meldde dat hij met vakantie is tot 23 september! Ik voelde me teleurgesteld, in de steek gelaten, onbegrepen. Hij wist dat ik er enorm op zit te wachten. Had hij me dan niet even kunnen bellen om die vakantie aan te kondigen? Had hij me niet even op de hoogte kunnen brengen van de stand van zaken: of het haarwerkje al binnengekomen is of niet?
Mijn frustratie is erg groot. Ik ben het wachten beu. Ik heb mijn vakantie uitgesteld omdat ik eerst het haarwerk wou. Ik had het haarwerk willen hebben voordat ik ging solliciteren, maar ja, dat is nu al achter de rug. Mijn volgende hoop, om het haarwerk op mijn verjaardagsfeest te hebben, is nu ook aan diggelen geslagen.
Het heeft me aan het denken gezet. Ik heb verschillende ervaringen met kappers: sommigen kennen TTM niet, anderen zien er de ernst niet van in, etcetera. Ik bedacht ineens dat het nuttig zou kunnen zijn om wat op papier te zetten, en dat aan kappers af te geven of in hun brievenbus te stoppen. Om hen attent te maken op het bestaan van TTM, aanwijzingen te geven om het probleem te herkennen, tips over hoe ze met ons om kunnen gaan. Immers sommigen durven gewoon niet naar de kapper uit schrik voor zijn/haar reactie, er wordt gelogen over de TTM,... Gewoon een beetje aandacht en respect vragen van de kappers.
Ik weet niet of dit een goed idee is, en wil jullie mening graag weten. Ik wil gerust proberen om een stukje te schrijven, en kan het hier dan posten en jullie reactie vragen. Als zoveel mogelijk TTM-ers de tekst uitprinten en bezorgen aan kappers in hun buurt, dan kunnen we heel wat kappers bereiken. Ik weet niet of ik mag verwijzen naar Haarweb forum - dat is een vraag voor de Webmaster; of naar het boek van Daniëla - dat is een vraag voor haar. Wie zouden we als "afzender" of verantwoordelijke op dat papier zetten? Met deze en andere vragen zit ik nog.
Graag jullie idee hierover!

Nerakje
9 september 2004, 21:00
Ik heb tegengestelde gevoelens over zo'n brief. Langs de ene kant is het fijn om dan begrepen te worden, maar langs de andere kant is het zo dirrect, zo confronterend.
Mijn kapper weet dat ik trek en maakt daar nooit echt problemen over. Als ik er ben, weet hij dat ik liefst heb dat hij mijn haar doet en niet een van de meisjes. Moest hij zo weten over mijn ziekte, zou ik persoonlijk daar een ambetant gevoel bij hebben.
Natuurlijk is het in u geval best te verstaan. Eerst laten blijken van ik begrijp het en zal je helpen en dan zo lang aanslepen. Ik zou het daar persoonlijk ook moeilijk mee hebben en zou me ook bedrogen en gekwetst voelen. Maar zou het kunnen dat het niet helemaal je kapper zijn fout is? De leveranciers laten blijkbaar ook op zich wachten en je kapper kan dan ook niets anders doen dan naar hen bellen en ernaar informeren. Of maakt je kapper dit stukje zelf? Dan zou het wel al klaar mogen zijn. Ik verst best dat een kapper niet al zijn klanten kan opbellen om even te zeggen dat hij met verlof is. He zal vast wel voor zijn raam hangen en wanneer je belde had hij het wel kunnen zeggen.
Ik zou zeggen, blijven bellen en erachter zitten zodat hij inziet dat er vaart achter moet komen, maar zou zo'n brief werkelijk verschil maken??

Niet slecht bedoeld hé.

xXx Nerakje xXx

bolleke
10 september 2004, 09:35
Janika,

Ik heb jouw bericht gelezen en voelde me enorm boos. Ook jij bent kwaad, begrijpelijk...
Maar of die brief naar de kappers voor een oplosssing zal zorgen? Daar heb ik mijn twijfels bij.
Ik denk dat het belangrijk is dat jij nu eerst aan jezelf denkt, dat jij probeert om je gevoelens van boosheid niet op jezelf af te reageren, maar dat je de dingen probeert te plaatsen. Je kunt er nu niets meer aan veranderen (tenzij die levertermijn op papier staat???).
Dus moet je wachten en ondertussen heel lief zijn voor jezelf. Het is zo typisch ttm dat je nu eerst aan anderen denkt, je wil voorkomen dat anderen hetzelfde meemaken en dat is mooi, maar dat is NU niet jouw probleem... snap je? Jij komt nu op de eerste plaats en jij moet er nu alles aan doen om die plek niet groter te maken want dan is alles om zeep.
Dus, lieve Janika, concentreer je op andere dingen, ga wandelen, terrasje (geniet van de laatste zon!)... pruts, krab, piets en knijp, doe alles, maar trek niet!
De dag dat je haarwerkje er is kan je best je ongenoegen uiten naar die man toe. Dan is er bij jou een pak frustratie weg en dan krijg je misschien een aannemelijk antwoord van zijn kant, alhoewel... alweer niet op hopen. Het belangrijkste is dat JIJ gezegd hebt wat je nu frustreert.

Nu wat die kappers betreft. Gelijk heb je dat er meer voorlichting moet komen (en niet alleen naar kappers). Maar dat kunnen we niet met een brief, denk ik. Dat leggen ze zo naast zich neer, zal hun een worst wezen. Alleen door open en eerlijk met hen te praten, door ze mee te betrekken in jouw 'helingsproces' kan je hen 'warm' maken voor jouw en ons probleem... maar dat is niet zo evident.

Mijn eigen kapper is een schat. Deze week gingen we samen (mijn man en ik). Mijn man liet zijn haren knippen. Ik vroeg wat hij van mijn kopje vond (veel schade sinds laatste terugval). Hij wreef erdoor, keek er naar en stelde voor om nog een paar weken te wachten en te laten groeien vooraleer er terug een kleurtje op te zetten. Heel raar misschien maar door die simpele woorden voelde ik me terug gestimuleerd om trekvrij te blijven.
Wat ik nu schrijf, daar heb ik dus wel meer dan 30 jaar over gedaan. Ik weet dus wat schaamte is. Maar ik weet ook hoe bevrijdend het werkt wanneer je de schaamte voorbij bent... :)

Lieve groet en hou de moed erin hé meid!
Daniëla (Bolleke)

lisa12
10 september 2004, 12:39
Hoi,


Ik kan me de frustratie ook wel voorstellen en durf zelf ook niet naar de kapper. Ik ben er nog niet kaar voor om het tegen anderen te zeggen. Ik heb nog hoop dat ik er zelf vanaf kan komen en dat niemand of weinigen het doorhebben gehad (misschien is dit een illusie, zoals ik er nu over denk zeg ik het als het iets minder erg is tegen mijn vriend, zeg over 2 maanden).

Ik heb wel besloten naar de kapper te gaan binnen 2 weken en zal dus wel iets moeten zeggen. Het zou fijn zijn als die kapper er al vanaf zou weten (ik heb geen vaste kapper, weet iemand er misschien één in amsterdam?), maar ik denk dat ik dat hem maar moet vertellen en dat een brief niet door iedereen gelezen zou worden (misschien is het dan nog beter om een brief naar kappersopleidingen te sturen en hen te vragen of zij ook kappers leren over haarproblemen in het algemeen, waaronder ttm).
Groet Lisa

Jente
10 september 2004, 19:08
Bedankt voor jullie reacties.
Misschien heb ik "over-gereageerd"; ik voelde me gewoon zo in de steek gelaten. Laten we het plan dan maar opbergen, en ieder voor zich met de kapper omgaan zoals hij/zij dat zelf het beste acht. Ik blijf hopen dat kappers zich meer bewust worden van ons probleem - maar hoe we daarvoor kunnen zorgen, is nog niet duidelijk.
Je hebt wel gelijk Bolleke dat ik eerst even uit mijn eigen dal moet komen. Ik zit er momenteel vrij diep in (niet alleen door het gedoe met het haarwerk, hoor).
Het is vallen en opstaan...