PDA

View Full Version : [groene thee] Let op de temperatuur!


sonofsam
11 september 2004, 13:39
Beste lotgenoten,

In mijn onbedwingbare verlangen om het leed dat 'alopecia' heet te stoppen, moet ik ook een en ander vertellen over groene thee.

Het is mij opgevallen dat heel veel mensen - waaronder ikzelf - groene thee nuttigen in de hoop om meer dan alleen van de smaak te genieten, maar ook om een heilzame werking ervan te ondervinden voor onze o-zo geliefde, en o-zo beminde haren.

Laat ik 1 ding voor opstellen: groene thee werkt. Maar er is een 'mits' aan vast geplakt. Heel veel mensen bereiden de thee verkeerd, waardoor de werking ervan teniet gaat.

Hoe het NIET moet: water laten koken, dan gelijk het theezakje erin doen. Op deze manier gaat de werking ervan verloren! Bij 100 graden Celsius vallen de complexe structuren die de anti-oxidatieve werking waarborgen namelijk uitelkaar! Gevolg: geen anti-oxidatieve werking en - aangezien deze structuren ook het DHT-verlagen - geen DHT verlaging! Een vriend van mij is onderzoeker in t AMC en heeft meerdere onderzoeken verricht, waaruit blijkt dat als je de thee op deze manier drinkt, je niet meer dan wat water drinkt met een smaak! Onlangs heeft hij een promotie-onderzoek aangeboden gekregen, omdat zijn onderzoeksresultaten ook (deels) verklaren waarom kankercellen niet ten ondergaan wanneer gepigneerd met hoog-temperatuur anti-oxidanten! Zijn publicaties komen begin volgend jaar op PubMed!

Hoe het WEL moet: water laten koken, dan minimaal 7 a 8 minuten laten afkoelen...het water heeft dan een temperatuur bereikt van ongeveer 70 - 80 graden. En dan pas het theezakje erbij doen! Dan weer 5 minuten laten intrekken en vervolgens drinken. Bij deze temperatuur werkt groene thee vele, vele malen efficienter!

Ik kijk uit naar jullie reacties...

Groet,
Sam,
Toekomstige Wereldleider

Haarmannetje
11 september 2004, 13:45
Sonofsam, hartelijk dank voor de informatie. Daar ik al vele weken gestopt ben met het drinken van koffie en dit ook van plan was met thee (ook normale thee is niet heel erg gezond), ga ik nu overstappen op groene thee. Ik heb het wel eens eerder geprobeerd, maar dan dus altijd op de verkeerde manier. Ik kap nu met het drinken van "gewone" thee een zal in plaats daarvan gewoon groene thee drinken en deze bereiden op de manier zoals jij voorschrijft.

Ik dacht mij te herinneren dat ik in het verleden hier ook al iets heb gelezen over de manier waarop groene thee bereid moet worden.

Tiuri
11 september 2004, 13:53
klopt inderdaad, sonofsam! ik heb dit een tijdje terug ook al eens geroepen en sindsdien zijn de trouwe groenetheedrinkers hier begonnen met het water te laten afkoelen.

Extra tip: bij de Simon Lévelt koffie en thee speciaalzaak kun je een speciaal theethermometertje kopen.

sonofsam
11 september 2004, 14:02
klopt inderdaad, sonofsam! ik heb dit een tijdje terug ook al eens geroepen en sindsdien zijn de trouwe groenetheedrinkers hier begonnen met het water te laten afkoelen.

Extra tip: bij de Simon Lévelt koffie en thee speciaalzaak kun je een speciaal theethermometertje kopen.
Mooi, een extra bevestiging kan nooit kwaad! Ik vind zoiezo dat wel elkaar kritisch moeten blijven ondervragen: ik noem het "gezond afzeiken" :D

EricG
11 september 2004, 14:06
Bij Vitadvice kan je groene thee extract caps kopen. Weet iemand of dat iets is of moet je groene thee drinken?

Tiuri
11 september 2004, 15:43
Titel thread aangepast, zie deze post (http://www.haarweb.nl/forum/showpost.php?p=35909&postcount=78) voor motivatie.

Iemand
11 september 2004, 18:00
Dit was al bekend maar altijd handig, een herinnering. :)

pizzacat
11 september 2004, 18:07
klopt ik laat t altijd ff afkoelen, drinkt ook prettiger ;)

kevin
11 september 2004, 18:11
neem gewoont tabletten ;)

Iemand
12 september 2004, 09:45
Ik wou net zeggen, hoe verhouden de anti-oxidant tabletten zich tov groene thee, waarschijnlijk veel beter (hogere concentratie) maar groene thee lurken is natuurlijk lekkerder en leuker. drink zelf geen groene thee meer sinds ik niet meer op stage ben, misschien eens op me vaste werk kijken of we daar groene thee hebben (thuis drink ik op de een of andere manier bijna nooit thee)

Chocola heeft toch ook een stuk meer anti-oxy's ? :)

jennifer
12 september 2004, 11:29
Beste lotgenoten,

In mijn onbedwingbare verlangen om het leed dat 'alopecia' heet te stoppen, moet ik ook een en ander vertellen over groene thee.

Het is mij opgevallen dat heel veel mensen - waaronder ikzelf - groene thee nuttigen in de hoop om meer dan alleen van de smaak te genieten, maar ook om een heilzame werking ervan te ondervinden voor onze o-zo geliefde, en o-zo beminde haren.

Laat ik 1 ding voor opstellen: groene thee werkt. Maar er is een 'mits' aan vast geplakt. Heel veel mensen bereiden de thee verkeerd, waardoor de werking ervan teniet gaat.

Hoe het NIET moet: water laten koken, dan gelijk het theezakje erin doen. Op deze manier gaat de werking ervan verloren! Bij 100 graden Celsius vallen de complexe structuren die de anti-oxidatieve werking waarborgen namelijk uitelkaar! Gevolg: geen anti-oxidatieve werking en - aangezien deze structuren ook het DHT-verlagen - geen DHT verlaging! Een vriend van mij is onderzoeker in t AMC en heeft meerdere onderzoeken verricht, waaruit blijkt dat als je de thee op deze manier drinkt, je niet meer dan wat water drinkt met een smaak! Onlangs heeft hij een promotie-onderzoek aangeboden gekregen, omdat zijn onderzoeksresultaten ook (deels) verklaren waarom kankercellen niet ten ondergaan wanneer gepigneerd met hoog-temperatuur anti-oxidanten! Zijn publicaties komen begin volgend jaar op PubMed!

Hoe het WEL moet: water laten koken, dan minimaal 7 a 8 minuten laten afkoelen...het water heeft dan een temperatuur bereikt van ongeveer 70 - 80 graden. En dan pas het theezakje erbij doen! Dan weer 5 minuten laten intrekken en vervolgens drinken. Bij deze temperatuur werkt groene thee vele, vele malen efficienter!

Ik kijk uit naar jullie reacties...

Groet,
Sam,
Toekomstige Wereldleider

Beste Groene thee-drinkers,

Waarom nou niet de echte volledige theebladeren gebruiken? Lijkt me toch dat daar meer werkzame stoffen in zijn behouden dan die zakjes met "afvalthee"? De hele bladeren zijn gewoon te koop in van die doorzichtige zakken van ong. 50 gram, voor ong.1,50 bij Kruiderij de Pepermolen(Leeuwarden) of De Tuinen (of andere reformdrogisten) . Ook andere kruiden zoals brandnetel enz is in deze vorm te koop.
En, Sonofsam, weet die vriend van jouw misschien ook hoe het nu zit met de versnelde afbraak van oestrogenen door Groene thee? Ik heb die opmerking hier ergens gelezen, weet niet meer wie hem geplaatst heeft, maar dat was ook een overzichtje over Groene thee en de voordelen ervan. Maar voor vrouwen lijkt me een versnelde afbraak van oestrogenen niet wenselijk.
Misschien weet jouw onderzoeker hier een antwoord op?
Zou deze vriend misschien voor ons allemaal iets kunnen betekenen m.b.t. onze zoektocht naar het beste en veiligste middel tegen haarverlies of in ieder geval naar de oorzaak hiervan? Weet hij misschien ook of er sowieso wel eens onderzoek naar gedaan wordt hier in Nederland?
Sorry, ik dwaal helemaal van het onderwerp af, maar ik zou zo'n vriend de oren van het hoofd vragen over allerlei middelen. Hij is vast blij dat hij mij niet kent....

Jennifer

jennifer
12 september 2004, 11:45
Heb de thread al gevonden waarin stond dat Groene thee oestrogenen sneller afbreken, nl gepost door Ugh in Kruiden, vetten en thee imiteren de werking van...in www.dutchbodybuilding.com

Jennifer

Peffieke
13 september 2004, 10:41
Heb de thread al gevonden waarin stond dat Groene thee oestrogenen sneller afbreken, nl gepost door Ugh in Kruiden, vetten en thee imiteren de werking van...in www.dutchbodybuilding.com (http://www.dutchbodybuilding.com/)

Jennifer
Beste lotgenoten,

Ik lees hier dat groene thee voor velen een heilzame werking heeft op onze uitgedunde haardos. Ikzelf heb zowat alles geprobeerd : van zalfjes over lotions tot belachelijke toupetjes en zelfs haartransplantatie. Momenteel heb ik door dit laatste een deeltje terug maar het resultaat is zeker niet wat ik verwachtte. Vooral de voorzijde is door de behandeling echt wel in gebreke gebleven. M'n vraag was nu : wat kan een simpele methode als het drinken van groene thee eigenlijk uitrichten aan het haar ? Remt het enkel de haaruitval af of wordt het haar er gewoon enkel dikker door ? Nieuwe haargroei lijkt me echt wel uitgesloten...Iemand ervaring mee misschien ? Dank bij voorbaat.

sonofsam
13 september 2004, 14:01
Beste lotgenoten,

Ik lees hier dat groene thee voor velen een heilzame werking heeft op onze uitgedunde haardos. Ikzelf heb zowat alles geprobeerd : van zalfjes over lotions tot belachelijke toupetjes en zelfs haartransplantatie. Momenteel heb ik door dit laatste een deeltje terug maar het resultaat is zeker niet wat ik verwachtte. Vooral de voorzijde is door de behandeling echt wel in gebreke gebleven. M'n vraag was nu : wat kan een simpele methode als het drinken van groene thee eigenlijk uitrichten aan het haar ? Remt het enkel de haaruitval af of wordt het haar er gewoon enkel dikker door ? Nieuwe haargroei lijkt me echt wel uitgesloten...Iemand ervaring mee misschien ? Dank bij voorbaat.Beste Peffieke (Moeilijke naam! :D )

Groene thee alleen is geen wondermiddel. Maar het helpt wel degelijk wanneer goed gebruikt. Het verlaagt het DHT en heeft daarnaast een neutraliserende werking met betrekking tot vrije radicalen. Beide zijn heilzaam voor haar.

Probeer echter een regimen op te bouwen waar meerdere middelen in zitten. Zorg ervoor dat Groene Thee 1 onderdeel daarvan is.

Hulde,
Sam,
Toekomstige Wereldleider

Peffieke
13 september 2004, 14:25
Beste Peffieke (Moeilijke naam! :D )

Groene thee alleen is geen wondermiddel. Maar het helpt wel degelijk wanneer goed gebruikt. Het verlaagt het DHT en heeft daarnaast een neutraliserende werking met betrekking tot vrije radicalen. Beide zijn heilzaam voor haar.

Probeer echter een regimen op te bouwen waar meerdere middelen in zitten. Zorg ervoor dat Groene Thee 1 onderdeel daarvan is.

Hulde,
Sam,
Toekomstige Wereldleider
Sonofsam,

U sprak van meerdere middelen ? Kan je misschien aangeven welke je hiermee bedoelt ? Blijkbaar moet ik dus de Groene thee combineren met verschillende zaken ?

sonofsam
13 september 2004, 16:13
Sonofsam,

U sprak van meerdere middelen ? Kan je misschien aangeven welke je hiermee bedoelt ? Blijkbaar moet ik dus de Groene thee combineren met verschillende zaken ?
Beste Peffieke,

Om te beginnen: ik ben geen 'u' maar een 'jij'.

Je hoeft groene thee nergens mee te combineren om het werkzaam te maken of te houden.

Echter, het probleem "haarverlies" kan niet met 1 middel bestreden worden. Als je bijv. groene thee alleen zou gebruiken en verder niets, dan zou dat een positief effect op je haar hebben (mits je het goed bereidt en langdurig drinkt).

Als je echter naast groene thee ook andere middelen zou gebruiken die een bewezen werking hebben, dan zou het positieve effect op je haar alleen maar toenemen (immers, 1+1 = 2).

Niet-medicinale suggesties zouden bijv. kunnen zijn:
1. omega-3-vetzuren (bijv. 2x per week makreel eten)
2. geen kraanwater drinken, maar fleswater (daarmee
voorkom je schadelijke kalkzouten)
3. saw palmetto (oftewel zaagtandpalm)
etc.

Zorg er altijd voor dat je het aantal positieve effecten op je haar zo groot mogelijk is...

Groet,
Sam

Tiuri
13 september 2004, 17:07
Om te beginnen: ik ben geen 'u' maar een 'jij'.
een toekomstig wereldleider dient toch met 'u' aangesproken te worden?!?!? ;) :D
1. omega-3-vetzuren (bijv. 2x per week makreel eten)
Voor de vegetariërs onder ons (zoals ik :D) die weigeren onschuldige diertjes (ja een visje is ook een diertje ;)) te slachten voor dit soort grapjes: er is voor ons ook wel een mogelijkheid omega-3 vetzuren binnen te krijgen, hoewel dat niet van harte gaat. Je moet er hard voor werken. Hedendaagse vleeseters krijgen vaak al te weinig Omega-3 vetzuren binnen, laat staan de vegetariërs en de veganisten.

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk in veel lichaamsprocessen. Tekorten kunnen leiden tot vergeetachtigheid (vergrootte kans op Alzheimer), slechtere bloedstroom/stolling, verhoogd risico van bepaalde vormen van kanker, etc. Er zijn twee vormen: docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapantaeenzuur (EPA).

Een goede bron van docosahexaeenzuur (DHA) is lijnzaadolie (let op, bij verhitting wordt lijnzaadolie omgezet in schadelijke vetzuren). Er zijn ook commerciële oliën die een gunstige omega-3 samenstelling hebben, maar deze zijn vaak nogal prijzig. Ze zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels (let daarbij wel op dat je een olie krijgt die daadwerkelijk vegetarisch is en geen visbestanddelen bevat). Ook groene bladgroenten, walnoten en lijnzaad zijn hiervan een goede bron.

Voor zover bekend komt eicosapantaeenzuur (EPA) alleen in vis en algen voor. Deze omega-3 vetzuur vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Voor vegetariërs is tot op heden de enige manier om deze binnen te krijgen door middel van algen (of supplementen). Het lichaam maakt zelf ook EPA uit ALA maar de omzetting is gering.

Dus EPA is een probleem, DHA gaat beter voor ons groene rakkers.

kevin
13 september 2004, 21:30
sonofsam, een vraagje, jij zegt dat je geen kraanwater moet drinken omdat daar calcium in zit en dat doet iets wat slecht voor je haar is, zou je dan melk ook moeten vermijden? daar zit ook aardig wat calcium in.

sonofsam
14 september 2004, 15:06
LOL :D En wat voor n veranderingen kan ik verwachten aan mijn haar dan over n maand?
Overigens merk ik gigantische verschillen aan mijn haar als ik mijn woonplaats in de randstad verlaat. Als ik bij mn ouders in het oosten ben is het veel zachter, mooier en beter in model te brengen. In Indonesië was er geen land mee te bezeilen, in Finland was 't erg "hard" maar wel fijn en in Australië was t hetzelfde als in de randstad. denk dat dit ook komt door zaken als luchtvochtigheid en temperatuur etc.
PS sonofsam: je signature is zo onderhand een stuk langer geworden dan je gemiddelde post, LOL :D Wanneer begin je met ketoconazol?Beste Laurens en consorten :D ,

Wat ketoconazol betreft: ik heb het effe geprobeerd, maar vind het agressief. Don't get me wrong: ik ben op zich een voorstander van ketoconazol, maar ik vind dat je kritisch moet kijken naar therapieen die je langdurig gebruikt. Soms is het aan te raden om voor een korte of middellange termijn een bepaalde gewoonte op te geven, om vervolgens te kijken welk effect deze interventie sorteert.

Laurens, ik weet dat ik je de laatste tijd oproep om veel dingen te testen, maar ook nu raad ik je aan om een stop van 2 - 3 weken te proberen.

Voor alle ketoconazolofielen: ik val het product NIET aan, maar het meest essentiele aspect van je regimen is ongezouten zelfkritiek, en geen medicinaal of anderszins middel...

ugh
14 september 2004, 19:27
Een aantal posts zijn verplaatst.

Graag de discussie over drinkwater vervolgen in:
Kraanwater slecht? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4303)

en de discussie over ketoconazol in:
Shampoo met ketoconazol: rooscure en nizoral (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4305)

kevin
15 september 2004, 16:55
Weet iemand hoeveel mg je moet innemen van groene thee elke dag wil het werken? Op de achterkant van het etiket staat 3x daags 1 capsule, dat is 3x 280mg =760mg per dag. Nou ik dacht dat 280mg per dag ook wel genoeg is?

ugh
15 september 2004, 16:59
Vragen over groene thee, anders dan de temperatuur, kan je kwijt in:
Groene thee (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=2950)

Lucky
19 september 2004, 17:49
2. geen kraanwater drinken, maar fleswater (daarmee
Maar je gebruikt toch kraanwater voor groene thee of gaan de 'schadelijke' stoffen in kraanwater verloren omdat je het kookt ?

sonofsam
19 september 2004, 19:38
Maar je gebruikt toch kraanwater voor groene thee of gaan de 'schadelijke' stoffen in kraanwater verloren omdat je het kookt ?
Ik maak groene thee ook met spa-water klaar...

Koken heeft geen enkel nu op kraanwater, behalve dan dat bacterieen e.d. doodgaan

Lucky
20 september 2004, 09:34
Dus nu heeft het ook geen enkel nut als ik groene thee klaar maak met kraanwater ?

Dan moet ik maar Spa blauw in huis halen.

sonofsam
20 september 2004, 11:37
Dus nu heeft het ook geen enkel nut als ik groene thee klaar maak met kraanwater ?

Dan moet ik maar Spa blauw in huis halen.
Zo erg is het nu ook niet weer; je kan gerust groene thee klaar maken met kraanwater. Wat ik alleen zeggen wil, is dat je de kraanwater-consumptie moet verminderen... en als het even kan stoppen.

Zelf heb ik gekozen voor de meest radicale oplossing en dat is helemaal geen kraanwater...

cherifo
25 september 2004, 22:21
Zo erg is het nu ook niet weer; je kan gerust groene thee klaar maken met kraanwater. Wat ik alleen zeggen wil, is dat je de kraanwater-consumptie moet verminderen... en als het even kan stoppen.

Zelf heb ik gekozen voor de meest radicale oplossing en dat is helemaal geen kraanwater...
shit daarom dat ook zelfs michael jackson zichh overal zijn tournees bronwater meenam..hij neemt zelfs een bad in evian bronwater toen hij hier in belgië was..nou ik ben op de goede weg ik drink niets anders dan blauw "spa" water.toch thuis bedoel ik.

alex
24 oktober 2004, 14:03
hoi,

Ik heb een vraagje over de bereiding van groene thee...

Vroeger kocht ik altijd groene thee van het merk Pickwick maar ben op aanraden toch begonnen met het drinken van kwalitatief veel betere thee...

Mijn vraag is nu:moet je bij de bereiding van echte theebladeren ook de thee effe laten afkoelen om maximaal effect te hebben?De gebruiksaanwijzing zegt gewoon kokend water toevoegen...Help would be appreciated

grtjes,

Alex

sigur
24 oktober 2004, 14:20
Hé Alex,

Ik weet niet of het waar is maar ik heb ergens gehoord dat je het zakje erin moet doen als het iets is afgekoeld zodat de thee minder bitter smaakt. Volgens mij maakt het verder niet zoveel uit. Ik doe mijn theezakje er altijd meteen in (als het net van de kook af is)maar vooral omdat ik een beetje ongeduldig ben aangelegd. Volgens mij heeft het meer met de smaak te maken dan met de werkingzaamheid.

Groetjes!

Iemand
24 oktober 2004, 14:20
NOOIT kokend water aan je thee toevoegen, dan sloop je de voedingswaarde / antioxidanten aardig namelijk :)
Laten afkoelen, en dan pas water bij de thee doen (of andersom)

Lucky
24 oktober 2004, 14:27
Je zegt dat je vroeger altijd groene thee dronk van het merk Pickwick maar op op aanraden ben je toch overgestapt naar kwalitatief veel betere thee. Hoezo, zit er echt zo'n groot verschil tussen groene thee van Pickwick en die van bv uit reformzaken ?

Tiuri
24 oktober 2004, 14:56
hoi,

Ik heb een vraagje over de bereiding van groene thee...

Vroeger kocht ik altijd groene thee van het merk Pickwick maar ben op aanraden toch begonnen met het drinken van kwalitatief veel betere thee...

Mijn vraag is nu:moet je bij de bereiding van echte theebladeren ook de thee effe laten afkoelen om maximaal effect te hebben?De gebruiksaanwijzing zegt gewoon kokend water toevoegen...Help would be appreciated

grtjes,

Alex
verdorie jongens gebruik de searchknop toch eens wat meer! ;)
Was allang een thread over dit onderwerp met alle antwoorden op de hier gestelde vragen. threads samengevoegd.

Persian
9 januari 2006, 02:38
klopt inderdaad, sonofsam! ik heb dit een tijdje terug ook al eens geroepen en sindsdien zijn de trouwe groenetheedrinkers hier begonnen met het water te laten afkoelen.

Extra tip: bij de Simon Lévelt koffie en thee speciaalzaak kun je een speciaal theethermometertje kopen.

ff de zoekbalk gebruikt en voilá!

Nou heb ik het geluk dat mijn vader werkzaam is bij Simon levelt dus ik krijg gratis bakken met biologische groene thee van hem:P

Maarja even een vraag, als ik het bereid zoals word gezegd (het water eerst een aantal minuten laten afkoelen) kan ik het daarna dan wel laten afkoelen in de koelkast zonder dat het zijn werking verliest?


Wat ik dus doe is het volgende, ik kook het water, giet het in een maatbeker en stop de theezakjes erin. Daarna giet ik alles in een fles en laat het afkoelen in de koelkast. Zo heb ik meteen een aantal dagen groene thee in vooraad en hoef ik het dus niet elke keer te maken.

Persian
9 januari 2006, 02:44
Je zegt dat je vroeger altijd groene thee dronk van het merk Pickwick maar op op aanraden ben je toch overgestapt naar kwalitatief veel betere thee. Hoezo, zit er echt zo'n groot verschil tussen groene thee van Pickwick en die van bv uit reformzaken ?

zeker weten, op de schaal van 1t/m10 is pickwick een magere 5 en de thee van een biologische producent als Simon levelt zeker een 8.5+

(ff reclame maken voor vader lief :P)

ejsnah
24 september 2007, 12:23
Heeft iemand ervaring met de Etos fatburner/ groene thee. Ik heb het gekocht en bleek een icetea te zijn. Bah koud drinken, maar ik neem het wel, een glas per dag omdat ik een buikje heb gekregen het afgelopen jaar.
weet iemand of deze "green tea, fatburner" goed werkt?

Groetjes Hans

didior
13 december 2008, 23:24
Ik maak groene thee ook met spa-water klaar...

Koken heeft geen enkel nu op kraanwater, behalve dan dat bacterieen e.d. doodgaan

Wat? in flessenwater zit er ook mineralen als calcium, magnesium,... deze gaan ook sowiso verloren bij het koken. Waarom moet ik extra geld uitgeven voor een zelfde effect :eek:, en zo gezegd ben je een chemicus:confused:, very good go on!

didior
13 december 2008, 23:27
Weet iemand hoeveel mg je moet innemen van groene thee elke dag wil het werken? Op de achterkant van het etiket staat 3x daags 1 capsule, dat is 3x 280mg =760mg per dag. Nou ik dacht dat 280mg per dag ook wel genoeg is?


één capsule groene thee komt overeen met 8 à 10 koppen thee, waarom moet je dan 30 koppen drinken???

didior
13 december 2008, 23:32
Beste lotgenoten,

In mijn onbedwingbare verlangen om het leed dat 'alopecia' heet te stoppen, moet ik ook een en ander vertellen over groene thee.

Het is mij opgevallen dat heel veel mensen - waaronder ikzelf - groene thee nuttigen in de hoop om meer dan alleen van de smaak te genieten, maar ook om een heilzame werking ervan te ondervinden voor onze o-zo geliefde, en o-zo beminde haren.

Laat ik 1 ding voor opstellen: groene thee werkt. Maar er is een 'mits' aan vast geplakt. Heel veel mensen bereiden de thee verkeerd, waardoor de werking ervan teniet gaat.

Hoe het NIET moet: water laten koken, dan gelijk het theezakje erin doen. Op deze manier gaat de werking ervan verloren! Bij 100 graden Celsius vallen de complexe structuren die de anti-oxidatieve werking waarborgen namelijk uitelkaar! Gevolg: geen anti-oxidatieve werking en - aangezien deze structuren ook het DHT-verlagen - geen DHT verlaging! Een vriend van mij is onderzoeker in t AMC en heeft meerdere onderzoeken verricht, waaruit blijkt dat als je de thee op deze manier drinkt, je niet meer dan wat water drinkt met een smaak! Onlangs heeft hij een promotie-onderzoek aangeboden gekregen, omdat zijn onderzoeksresultaten ook (deels) verklaren waarom kankercellen niet ten ondergaan wanneer gepigneerd met hoog-temperatuur anti-oxidanten! Zijn publicaties komen begin volgend jaar op PubMed!

Hoe het WEL moet: water laten koken, dan minimaal 7 a 8 minuten laten afkoelen...het water heeft dan een temperatuur bereikt van ongeveer 70 - 80 graden. En dan pas het theezakje erbij doen! Dan weer 5 minuten laten intrekken en vervolgens drinken. Bij deze temperatuur werkt groene thee vele, vele malen efficienter!

Ik kijk uit naar jullie reacties...

Groet,
Sam,
Toekomstige Wereldleider

:D giet gewoon 1/5 van je beker met koud water en de rest 4/5 kokend water => voila water van 80°C :eek:, je hoeft helemaal niet te wachten zeker voor ongeduldigen onder ons.

AnthonieH
13 december 2008, 23:34
Wat? in flessenwater zit er ook mineralen als calcium, magnesium,... deze gaan ook sowiso verloren bij het koken. Waarom moet ik extra geld uitgeven voor een zelfde effect :eek:, en zo gezegd ben je een chemicus:confused:, very good go on!Sorry, Didior, maar magnesium en calcium zijn metalen. Die verdwijnen niet uit water als je het kookt.

Maar voor het overige is het gebruik van flessenwater inderdaad onzin. Leidingwater in Nederland is minstens zo goed van kwaliteit.

Overigens is Sonofsam op wie je reageert al jaren van Haarweb verbannen ;)

didior
13 december 2008, 23:39
Sorry, Didior, maar magnesium en calcium zijn metalen. Die verdwijnen niet uit water als je het kookt.

Maar voor het overige is het gebruik van flessenwater inderdaad onzin. Leidingwater in Nederland is minstens zo goed van kwaliteit.

Overigens is Sonofsam op wie je reageert al jaren van Haarweb verbannen ;)

wat metalen???? omg
je hebt een ander soort tabel van Mendeljev op school gekregen zeker ,joh!!! zouten blijven gewoon achter. Je hebt een gedeioniseerd water in je beker dan!!!!!!!

en dat sonofsam verbannen is weet ik ook wel. SOS-pil I know joh!!

AnthonieH
13 december 2008, 23:55
Sorry Didior, hoe serieus moet ik je nemen als je meent dat magnesium en calcium geen metalen zijn? Volgens mij ben je aan het trollen.

En lees je wel goed wat anderen (ik) schrijven?

Als je water kookt, dan verdwijnen die metalen er niet uit. Dat schreef ik ... En als je het droog kookt, dan eindig je met een laagje zouten op de bodem van je kopje. Voor bronwater waarschijnlijk carbonaten en chlorides van calcium, magnesium en natrium.

Water zul je niet meer aantreffen, dat is weggekookt. Waterdamp, in de lucht, foetsie. Tenzij je kookt in een destileerkolf, dan kun je de afgekoelde waterdamp opvangen en heb je mooi gedestileerd water :)

didior
14 december 2008, 01:19
Sorry Didior, hoe serieus moet ik je nemen als je meent dat magnesium en calcium geen metalen zijn? Volgens mij ben je aan het trollen.

En lees je wel goed wat anderen (ik) schrijven?

Als je water kookt, dan verdwijnen die metalen er niet uit. Dat schreef ik ... En als je het droog kookt, dan eindig je met een laagje zouten op de bodem van je kopje. Voor bronwater waarschijnlijk carbonaten en chlorides van calcium, magnesium en natrium.

Water zul je niet meer aantreffen, dat is weggekookt. Waterdamp, in de lucht, foetsie. Tenzij je kookt in een destileerkolf, dan kun je de afgekoelde waterdamp opvangen en heb je mooi gedestileerd water :)

waarom wegkoken?? waarom destilleren??? ik heb gezegd dat je min of meer gedeioniseerd water hebt. Wat heeft dat te maken met destilleren??
Zouten blijven meestal achter in de waterkoker. Misschien heb je een ander soort waterkoker, dat kan toch??:D

AnthonieH
14 december 2008, 01:30
waarom wegkoken?? waarom destilleren??? ik heb gezegd dat je min of meer gedeioniseerd water hebt. Wat heeft dat te maken met destilleren??
Zouten blijven meestal achter in de waterkoker. Misschien heb je een ander soort waterkoker, dat kan toch??:DIk ben helemaal de draad kwijt hoor.

Praat je nou over dat kleine tutbeetje aanslag op het kookelement of zo? Denk je werkelijk dat je daarmee het water ook maar meer dan een heel piepklein verwaarloosbaar beetje de-ioniseert?

Maar laat verder maar, het doet er in deze discussie verder toch helemaal niks toe :)

donniedarko
17 januari 2010, 15:48
Beste lotgenoten,


Hoe het WEL moet: water laten koken, dan minimaal 7 a 8 minuten laten afkoelen...het water heeft dan een temperatuur bereikt van ongeveer 70 - 80 graden. En dan pas het theezakje erbij doen! Dan weer 5 minuten laten intrekken en vervolgens drinken. Bij deze temperatuur werkt groene thee vele, vele malen efficienter!

Ik kijk uit naar jullie reacties...

Groet,
Sam,
Toekomstige Wereldleider

En dan, na die 5 minuten het zakje UITKNIJPEN! met je vingers.
dan versterk je het kopje thee met 2 1/2 keer zoveel antistoffen.

John18
17 januari 2010, 18:20
Maakt het nog uit wat voor thee eigenlijk? Ik heb zowel losse kruiden van De Tuinen hier liggen als gewoon simpele zakjes van de AH.....

route-66
7 maart 2010, 01:44
Ik gebruik zelf groene thee caps van de tuinen maar daar zit maar 15% aan polyfenolen in geloof ik. Hoe meer polyfenolen des te beter neem ik aan, in dat geval is dit dan een betere optie? prijs is toch hetzelfde.

http://www.solera.nl/groene-thee-extract-c-26.html

Capsules a 600mg. Groene thee extract bestaat voor meer dan 98% uit polyfenolen die voor meer dan 75% uit catechines bestaan. Ruim de helft van de catechines zijn de bekende EGCG’s (epigallocatechine gallaat).

Ryan R
7 maart 2010, 06:30
net nog met een dikke milf aan de thee gezeten, rockte hard

moksel
7 maart 2010, 11:11
Om mij even in het de-ionisatie verhaaltje te mengen, ik denk dat didior doelt op het feit dat je van hard water, zacht water kunt maken als je het kookt. Boven de (ik meen 75 graden ) slaat calcium neer en zorgt zo voor het bekende kalkaanslag. Dus wat dat betreft haal je de calcium ionen uit het water.

Of dat het geval is voor alle zouten lijkt me sterk daarentegen, ik zie geen zoutaanslag van m'n Na-Cl (keukenzout) in m'n pannetje met gekookte aardappelen achterblijven.

Anoniem87
7 maart 2010, 23:58
Ik wilde even reageren op de opmerking van SonOfSam. Ik weet dat we alle posts van SoS met een korreltje zout moeten nemen aangezien hij zijn magische pil wilde slijten aan dit forum. Maar zit er enige kern van waarheid in deze post? Ik drink 1 a 2 liter groene thee per dag. Met kokend water en dan doe ik meteen het theezakje erin. Deze laat ik er overigens gewoon de hele tijd inhangen totdat ik het op heb.

Lauwe thee is geen optie anders ga ik naast de Saw Palmetto ook maar aan de Groene Thee extracten in pilvorm. Iemand suggesties? Waar moet ik opletten?

route-66
8 maart 2010, 01:14
Lauwe thee is geen optie anders ga ik naast de Saw Palmetto ook maar aan de Groene Thee extracten in pilvorm. Iemand suggesties? Waar moet ik opletten?

Ik denk op het aantal polyfenolen en catechines per capsule. Zoiets als in die link in mijn vorig bericht.

route-66
9 maart 2010, 01:54
Toch nog even vragen aan de groene thee experts.

Zijn dit goede concentraties?

http://www.solera.nl/groene-thee-extract-c-26.html

Capsules a 600mg. Groene thee extract bestaat voor meer dan 98% uit polyfenolen die voor meer dan 75% uit catechines bestaan. Ruim de helft van de catechines zijn de bekende EGCG’s (epigallocatechine gallaat).

Sandman 1988
13 maart 2010, 17:38
Hallo!

Welk merk groene thee is het beste te gebruiken bij haaruitval? En waar deze te kopen?

dododo
14 maart 2010, 23:22
Nou ik haal tegenwoordig alles in de biowinkel.Eerder dacht ik wat een grijze wollen sokken gedoe. Maar dat is helemaal niet altijd het geval. En ik moet zeggen dat echt alles maar dan ook alles tien keer beter smaakt dan uit de reguliere supermarkt.

Zelfs de tomatenketchup is hardstikke lekker. Maar ook bv vanillesuiker voor in een gebakken cake is de echte. In de supermarkt is die suiker niet de echte. Want dat is gewoon wit poeder en vanille is bruinig en dat is de echte.

Groene thee is ook biologisch en ook zo lekker. Een beetje ahormsiroop het A merk (dat is de eerste tap van de boom en niet de B of de C, want daar zit een salmiaksmaak aan en de A is caramelsmaak. Hierin zitten heel erg veel goede stoffen en mineralen. is wel beetje duur dt wel, maar op de pannekoeken is t ook heel lekker

Wat ik ook doe is als ik b.v. brocolie heel kort kook dan is het kookvocht waardevol genoeg om dat voor de groene thee te gebruiken.

Af en toe neem ik ook de detox biologisch met kaneelsmaak. Dan is worteltjeskookvocht weer lekker daarbij.

Maar als ik indonesisch kook heb ik geen kookvocht. Dan kan het niet.

groet Dododo

Ambo
15 maart 2010, 18:27
Een beetje ahormsiroop het A merk (dat is de eerste tap van de boom en niet de B of de C, want daar zit een salmiaksmaak aan en de A is caramelsmaak.

Doet me denken aan de citroensapkuur die ik drie jaar geleden heb gevolgd, op aanraden van en samen met toenmalige vriendin.

In twee weken tijd bijna tien kilo afgevallen, mezelf helemaal, maar dan ook helemaal leeggescheten en na een maand waren die tien kilo's er weer bij... :(

Groene Thee
8 juli 2013, 12:38
Hallo,

het is inderdaad van belang om je groene thee klaar te maken met water op de juiste temperatuur en met de juiste infusie of trektijd.
Heb je dan een thermometer nodig ?
Nee, ik heb een handige afkoeltabel opgesteld waarin je kan aflezen hoelang het precies duurt vooraleer je water op de juiste temperatuur staat om groene thee te zetten.
U vindt er alles over.
http://www.groenetheegezond.be/juiste-watertemperatuur-groene-thee/

Met nog meer info over groene thee op de website : Groene Thee Gezond (http://www.groenetheegezond.be), het ABC van groene thee.

Laat me weten wat je er van vind en welke topics je het meest interesseren.
Groeten en gezondheid!

Ferry
8 juli 2013, 15:35
Net even info op de site gelezen, leuk en leerzaam, bedankt!

Trouwens, groene thee uit bijvoorbeeld de Pickwick collectie (lees supermarkt), is dat ook nog een beetje gezond, of moet je echt 'verse' kruidenthee hebben van De Tuinen ofzo???

Pietjeee
8 juli 2013, 19:38
Net even info op de site gelezen, leuk en leerzaam, bedankt!

Trouwens, groene thee uit bijvoorbeeld de Pickwick collectie (lees supermarkt), is dat ook nog een beetje gezond, of moet je echt 'verse' kruidenthee hebben van De Tuinen ofzo???

Dat vraag ik me inderdaad ook af, drink zelf altijd die Original Lemon van Pickwick namelijk.

Ferry
11 juli 2013, 10:05
Ja me2! ;-)

Iemand die dit weet???

jord-y
11 juli 2013, 11:20
Ze noemen de supermarkt thee [pickwick o.a] niet voor niks afval thee.
Ga voor de losse [biologische] thee die je via internet of in een theewinkel /reformwinkel kan halen en smaakt beter ook.

Pickwick smaakt zoals veel andere supermarkt producten erg nep.
Meeste voedsel is ook geraffineerd/erg bewerkt in de supermarkt, maar ieder zijn keuze en visie uiteraard.

Zag een keer een programma over thee/teelt in azie, waar men de 1e kwaliteit blaadjes gebruikten voor de verkoop en de slechte werden ook doorverkocht naar andere landen wat dus meestal in de supermarkt terecht komt,lage prijs,lage kwaliteit dus afvalthee.
Het is maar wat je wilt;)

Hakuna
11 juli 2013, 12:27
Ze noemen de supermarkt thee [pickwick o.a] niet voor niks afval thee.
Ga voor de losse [biologische] thee die je via internet of in een theewinkel /reformwinkel kan halen en smaakt beter ook.

Pickwick smaakt zoals veel andere supermarkt producten erg nep.
Meeste voedsel is ook geraffineerd/erg bewerkt in de supermarkt, maar ieder zijn keuze en visie uiteraard.

Zag een keer een programma over thee/teelt in azie, waar men de 1e kwaliteit blaadjes gebruikten voor de verkoop en de slechte werden ook doorverkocht naar andere landen wat dus meestal in de supermarkt terecht komt,lage prijs,lage kwaliteit dus afvalthee.
Het is maar wat je wilt;)


Mooi uitgelegd en het klopt oolk wel, maar ik blijf toch die ''nep'' Pickwick groene thee drinken. Er zijn ook groene thee capsules te koop bij de reformwinkels. Die schijnen beter en effectiever te werken, als je geen zin heb om thee te gaan zetten.

Voor mijj haar heb ik eigenlijk geen groene thee nodig, maar ik gebruiik alles om mijn haar beter en vooral langer te krijgen en daar helpt groene thee een héél klein beetje bij. ;)

stresshaar
12 juli 2013, 01:45
Is witte thee niet beter dan groene thee? Dit las ik laatst ergens, witte thee schijnt 10 keer meer antioxidanten en wellicht dht onderdrukkende stoffen te bevatten. Dut komt doordat witte thee van de jongste theeblaadjes wordt gemaakt en zo min mogelijk worden bewerkt, waardoor de goede stoffen nog beter intact worden gehouden. Sindsdien ben ik dus overgestapt van groene naar witte thee.