PDA

View Full Version : Kraanwater slecht?


ugh
13 september 2004, 22:19
2. geen kraanwater drinken, maar fleswater (daarmee
voorkom je schadelijke kalkzouten)Ik drink dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2,5L leidingwater.

Diverse bronnen melden dat Nederlands leidingwater goed geschikt is voor consumptie.
Wat is jouw (nederlandse) bron die vermeld dat dat niet het geval is?

sonofsam
13 september 2004, 22:34
Ik drink dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2,5L leidingwater.

Diverse bronnen melden dat Nederlands leidingwater goed geschikt is voor consumptie.
Wat is jouw (nederlandse) bron die vermeld dat dat niet het geval is?
Beste Ugh,

Leidingwater is ook goed voor consumptie. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Wat ik alleen zeg is dat in leidingwater veel kalkzouten voorkomen. En kalkzouten zijn slecht voor het haar. Iemand die geen alopecia heeft, zal hier geen last van ondervinden. Mensen mét haaruitval echter wel.

Zoek op internet of in een Binas de samenstelling van het leidingwater op: je zult zien dat het water inderdaad veel kalkzouten bevat. Ik weet vanuit de dermatologie, een onderdeel van mijn studie, dat deze zouten haar beschadigen.

Graag hoor ik je reactie.

Groet,
Sam

sonofsam
13 september 2004, 22:36
sonofsam, een vraagje, jij zegt dat je geen kraanwater moet drinken omdat daar calcium in zit en dat doet iets wat slecht voor je haar is, zou je dan melk ook moeten vermijden? daar zit ook aardig wat calcium in.
Calcium in melk is ONgebonden...zit niet vast aan een zout. Deze is onschadelijk.

Calcium in leidingwater is WEL gebonden aan een zout = wel schadelijk.

Je kan dus onbeperkt een "witte" snor laten staan...

Sam

Iemand
13 september 2004, 22:37
Nu betwijfel ik niet of je gelijk heb maar leidingwater heeft niet overal dezelfde samenstelling hoor..heb hier nog een binas liggen ergens (of in een ander huis momenteel...kan ook daar liggen) dus kan daar ff niet in kijken :)

sonofsam
13 september 2004, 22:42
Nu betwijfel ik niet of je gelijk heb maar leidingwater heeft niet overal dezelfde samenstelling hoor..heb hier nog een binas liggen ergens (of in een ander huis momenteel...kan ook daar liggen) dus kan daar ff niet in kijken :)
Samenstelling verschilt per regio....mee eens!
Maar gemiddeld - en met name in de Randstad en in het noorden - zijn de waardes hoog...

ugh
13 september 2004, 23:02
[...]
Wat ik alleen zeg is dat in leidingwater veel kalkzouten voorkomen. En kalkzouten zijn slecht voor het haar. Iemand die geen alopecia heeft, zal hier geen last van ondervinden. Mensen mét haaruitval echter wel.
[...]

Graag hoor ik je reactie.

Groet,
SamAh ok.
Ik kan inhoudelijk verder niet op reageren. Heb nog niet echt info gelezen over het effect van kalkzouten op alopecia.

Tiuri
14 september 2004, 13:15
Leidingwater is ook goed voor consumptie. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Wat ik alleen zeg is dat in leidingwater veel kalkzouten voorkomen. En kalkzouten zijn slecht voor het haar. Iemand die geen alopecia heeft, zal hier geen last van ondervinden. Mensen mét haaruitval echter wel.
ik denk dat de invloed van dingen als calcium op alopecia androgenetica minimaal zijn. stel dat het slecht zou zijn voor je haar, dan moet je dat ook merken in de gebieden waar (nog) geen haaruitval plaats vindt. Als je achterin gewoon goed gezond haar hebt, vind ik dat je ervan uit kan gaan dat je vitaminen etc. dik in orde zijn en dat je je geen zorgen hoeft te maken over het kraanwater. Daarom vind ik al die haarvitamines ook zo'n schijtonzin. Als de haren die groeien gezond zijn heb je geen haarvitamines nodig.

Anders is het bij stoffen die feitelijk iets doen aan het proces van AGA. Stoffen die bijv. inflammation opwekken of vitamines die DHT-waarden omlaag werken zijn wel erg aan te raden. Daarom is het zo interessant wat sonofsam zegt over P-5-P.

Maar kraanwater mijden vanwege calcium? Nee, ik denk niet dat het iets zal bijdragen aan het behoud van mijn nog o zo weelderige haarbos.

sonofsam
14 september 2004, 14:26
ik denk dat de invloed van dingen als calcium op alopecia androgenetica minimaal zijn. stel dat het slecht zou zijn voor je haar, dan moet je dat ook merken in de gebieden waar (nog) geen haaruitval plaats vindt. Als je achterin gewoon goed gezond haar hebt, vind ik dat je ervan uit kan gaan dat je vitaminen etc. dik in orde zijn en dat je je geen zorgen hoeft te maken over het kraanwater. Daarom vind ik al die haarvitamines ook zo'n schijtonzin. Als de haren die groeien gezond zijn heb je geen haarvitamines nodig.

Anders is het bij stoffen die feitelijk iets doen aan het proces van AGA. Stoffen die bijv. inflammation opwekken of vitamines die DHT-waarden omlaag werken zijn wel erg aan te raden. Daarom is het zo interessant wat sonofsam zegt over P-5-P.

Maar kraanwater mijden vanwege calcium? Nee, ik denk niet dat het iets zal bijdragen aan het behoud van mijn nog o zo weelderige haarbos.
Beste Laurens,

Mijn stukje over kraanwater moet je in een bepaald perspectief zien: jij zegt dat de invloed op je haar minimaal zal zijn, maar je moet je realiseren dat de meeste mensen op dit forum bezig zijn met het samenstellen van een regimen. Met het idee erachter: alle beetjes helpen.

Toch denk ik dat de invloed van kalkzouten op je haar niet verwaarloosbaar klein is.

Bij deze roep ik Laurens en alle anderen op om de "zelftest" te ondergaan: probeer 1 maand lang geen leidingwater te drinken, maar beperk je tot Spa-blauw. Als de resultaten tegenvallen, ga je simpelweg weer over op de oude stijl....

You've got nothing to lose...

Groeten,
Sam

Tiuri
14 september 2004, 14:42
Bij deze roep ik Laurens en alle anderen op om de "zelftest" te ondergaan: probeer 1 maand lang geen leidingwater te drinken, maar beperk je tot Spa-blauw. Als de resultaten tegenvallen, ga je simpelweg weer over op de oude stijl....
Hahahah :D Nou ik zal het misschien wel eens proberen.
Zet jij je thee ook met spa blauw?

sonofsam
14 september 2004, 14:51
Hahahah :D Nou ik zal het misschien wel eens proberen.
Zet jij je thee ook met spa blauw?
Jazeker! Ook als ik soep maak of iets wat water vereist, gooi ik er gewoon een fles Spa-blauw tegenaan.

"Spa Blauw: het zuiverende water"

Tiuri
14 september 2004, 14:58
Jazeker! Ook als ik soep maak of iets wat water vereist, gooi ik er gewoon een fles Spa-blauw tegenaan.

"Spa Blauw: het zuiverende water"
LOL :D En wat voor n veranderingen kan ik verwachten aan mijn haar dan over n maand?
Overigens merk ik gigantische verschillen aan mijn haar als ik mijn woonplaats in de randstad verlaat. Als ik bij mn ouders in het oosten ben is het veel zachter, mooier en beter in model te brengen. In Indonesië was er geen land mee te bezeilen, in Finland was 't erg "hard" maar wel fijn en in Australië was t hetzelfde als in de randstad. denk dat dit ook komt door zaken als luchtvochtigheid en temperatuur etc.
PS sonofsam: je signature is zo onderhand een stuk langer geworden dan je gemiddelde post, LOL :D Wanneer begin je met ketoconazol?

jongen25
14 september 2004, 15:00
Ik voel me geroepen om hier iets ten faveure van Sonofsam te zeggen. Zelf heb ik verleden jaar enkele maanden in een 'Midden-Europees' (vonden ze zelf) land gebivakkeerd. Toen begon me voor het eerst op te vallen hoeveel haar ik verloor. En ik wijtte het in eerste instantie...jazeker..aan het kraanwater. Ongelofelijk hoeveel kalk daarin zat, bijna niet te harden. Toch ben ik het met mijn stomme kop blijven drinken. Inmiddels ben ik ook wel tot de conclusie gekomen dat het haarverlies zich terug in NL gewoon voortzet, maar het lijkt bijna wel alsof dat kraanwater het - met een lelijk woord - 'getriggerd' heeft..

Iemand
14 september 2004, 15:03
Ik voel me geroepen om hier iets ten faveure van Sonofsam te zeggen. Zelf heb ik verleden jaar enkele maanden in een 'Midden-Europees' (vonden ze zelf) land gebivakkeerd. Toen begon me voor het eerst op te vallen hoeveel haar ik verloor. En ik wijtte het in eerste instantie...jazeker..aan het kraanwater. Ongelofelijk hoeveel kalk daarin zat, bijna niet te harden. Toch ben ik het met mijn stomme kop blijven drinken. Inmiddels ben ik ook wel tot de conclusie gekomen dat het haarverlies zich terug in NL gewoon voortzet, maar het lijkt bijna wel alsof dat kraanwater het - met een lelijk woord - 'getriggerd' heeft..Ga er maar van uit dat hier een stuk MEER kalk in het water zit dan daar. Hoop landen hebben echter pittig wat andere troep erin / minder zuiver kraanwater dan hier.

Wel grappige quote van een site:
"Is flessenwater gezonder dan kraanwater?
Nee. Aan mineraal- en bronwater worden zelfs minder eisen gesteld dan aan kraanwater. Ook zijn de eisen voor flessenwater minder streng.

Sommige fabrikanten van mineraalwaters beweren dat mineralen goed zijn voor het lichaam. Dat is inderdaad zo, maar teveel mineralen is niet goed. Daarom geeft het Waterleidingbesluit voor kraanwater aan wat het maximale gehalte aan mineralen mag zijn. Voor flessenwater geldt deze richtlijn niet."

en ook nog (andere site):
"En flessenwater? De kwaliteit daarvan valt niet onder VROM, maar onder het ministerie van VWS. Om precies te zijn de Keuringsdienst van Waren. Daar zijn, vreemd genoeg, geen rapporten over de kwaliteit van flessenwater bekend, meldt een medewerker. We zijn dus aangewezen op de Consumentenbond. Die vond op basis van een test in november 1997 geen reden om over stappen op mineraalof bronwater. Twee waters, Apollinaris Classic en Tönissteiner, bevatten zo veel mineralen dat ze de nieren overuren bezorgen."

sonofsam
14 september 2004, 15:10
Ga er maar van uit dat hier een stuk MEER kalk in het water zit dan daar. Hoop landen hebben echter pittig wat andere troep erin / minder zuiver kraanwater dan hier.
Probeer het en merk het verschil "Iemand"....

Iemand
14 september 2004, 15:14
Probeer het en merk het verschil "Iemand"....he? Ik heb toch gelijk als ik zeg dat hier meer kalk in het water zit dan de "meeste" of "een hoop" andere landen..?

sonofsam
14 september 2004, 15:20
he? Ik heb toch gelijk als ik zeg dat hier meer kalk in het water zit dan de "meeste" of "een hoop" andere landen..?
Eerlijk gezegd denk ik dat die uitspraak niet klopt, maar je hebt wel gelijk als je beweert dat andere landen mega veel rotzooi in hun water hebben....

Iemand
14 september 2004, 15:30
Vreemd er is mij ooit geleerd dat er hier veel kalk in het water zit :)
(in een hoop landen gebruiken ze bv ook lang niet zoveel anti-kalk spul :P)

jongen25
14 september 2004, 15:58
Zou kunnen dat het idd iets anders dan kalk was. Het kraanwater had in ieder geval een bikkelharde smaak. Drinkbaar, maar niet gezond.

Haarmannetje
14 september 2004, 16:39
Sonofsam, ik wil niet lullig doen, maar waar baseer jij al die uitspraken toch op. Sinds ik Rooscure gebruik voel alles juist veel beter. Ik ben wel gek om ermee te stoppen. Ik heb totaal geen last van agressieve bijwerkingen. Net zoals Laurens ervaar ik het gebruik van Rooscure eerder als een genot. Mijn hoofdhuid wordt er ontspannend door en mijn haren zacht. Daarbij komt, zoals Laurens ook duidelijk heeft aangegeven, dat keto wetenschappelijke steun heeft.

En dan over dat water. Dat zou kunnen, maar wat jij er dan bij zegt klopt van geen kant. Je zegt dat mensen die geen AGA hebben er geen last van zullen hebben. Dat is toch pure onzin? AGA is een lichamelijk proces en wanneer water uit de kraan slecht voor je haar zou zijn, dan zou iedereen die gevolgen ondervinden. Ook mensen zonder AGA. En zoals Laurens ook zegt; het zou dan slecht moeten zijn voor je zijkanten en achterkant. Nou met alle respect, maar ik heb daarover niets te klagen. Het ziet er supergezond uit. Het glanst zo erg dat ik verblind wordt wanneer ik mijn haar zie in de spiegel ;). Het groeit enorm snel.

Als ik geen AGA zou hebben, dan zou ik mij toch een totaal mooi gezond bosje haar hebben. Jammer dat die AGA weer de zaak moet verzieken, maar goed. In ieder geval moet je toch echt met wat meer argumenten komen en het liefst ook wetenschappelijk onderzoek.

sonofsam
14 september 2004, 16:56
Als het allemaal zo goed helpt, wat doe jij hier dan op dit forum? Ik neem aan dat jij nu geen last meer hebt van AGA? Je hebt anders wel een behoorlijk regime.
Beste Haarmannetje,

Als je mijn vorige "posts" leest, dan lees je ook dat ik een voorstander ben van ketoconazol. Het enige wat ik aangegeven heb, is dat sommige mensen (niet alle) niet goed reageren op shampoo. Op geen enkele shampoo. Mijn idee was slechts om dat bij jezelf uit te testen. Sommige dingen moet je gewoon proberen...niet omdat ze logisch zijn, maar juist omdat het nalaten ervan juist TE logisch klinkt.

Over kraanwater: ik zeg dat zwakkere haren eronder zullen lijden als je kalkzouten binnenkrijgt. Haren aan de zijkant zijn GEEN zwakkere haren, maar gezonde. Immers Alopecia betreft alleen de vellushaar, dus degene op de kruin / voorzijde. Het is dus voor mij geen enkele verrassing als jij zegt dat je een geweldig arsenaal aan haren aan de zijkant van je hoofd hebt. Dit zijn gezonde haren...
Haren die al lijden onder een hoog DHT spiegel, kunnen niet veel verdragen daarnaast. That's my point...

Wat mijn haar betreft: mijn haar was overleden / officieel dood / begraven en vergeten. Totdat ik besloot dat niet te willen. Toen heb ik een scala aan wetenschappelijke artikelen bestudeert, en vanuit mijn studie (ik volg er twee: geneeskunde en biomedische wetenschappen) ook een en ander informatie verzameld. Mijn regimen is geen panacee, maar het heeft mijn haar wel uit het graf getrokken en is weer gaan leven. Als ik tegenwoordig een goede dag heb, is er simpelweg niemand die weet dat ik Alopecia heb. Dat was vroeger wel anders.

Ik begrijp dat alles wetenschappelijk onderbouwd moet zijn. En ik ben bezig met een soort van compilatie aan het maken...maar dat kost tijd. En ik heb dus ook 2 studies, bijbaan, vrienden etc.

Toch vind ik het goed als er kritisch wordt gekeken naar wat er gezegd wordt. Ik ben daar geen uitzondering op.

Groet,
Sam

Haarmannetje
14 september 2004, 17:08
Beste Sonofsam,

Een aantal puntjes weer.

Ten eerste het kraanwater. Je maakt een aantal denkfouten mijns inziens. Ook al zou het zo zijn dat hoe zwakker de haar, hoe meer deze wordt aangetast (wat op zich logisch is), dan zou je nog steeds ook een aantasting van gezonde haren moeten aantreffen. Wellicht vallen die dan niet uit, maar de kwaliteit zal er zeker onder lijden. Ik vind het echt niet aannemelijk dat een bepaalde stof zo agressief is dat het haren die lijden onder AGA nog eens sneller aantast, maar de andere haren niet aantast. Dat kan gewoon niet. Die haren zouden dan op zijn minst gewoon doffer moeten zijn bijvoorbeeld.

Ten tweede heb jij het over een hoge DHT-spiegel. Impliceer jij daarmee dat alleen mannen met een hoog DHT-gehalte lijden aan AGA? Dat is dus helemaal niet waar. Er is met de meesten helemaal niets met het DHT-gehalte. De follikels zijn enkel gevoelig voor DHT en ook al produceer je dus een normale hoeveelheid DHT, AGA gaat aan de gang.

Vervolgens over de keto. Ik gebruik het nu denk ik een maand of 3, dus ik kan wel objectief voor mijzelf beoordelen of het wel of niet voor mij werkt. In vergelijking met daarvoor heb ik nu geen last meer van jeuk en irritatie. Dat zegt voor mij wel genoeg. Keto helpt bij mij.

sonofsam
14 september 2004, 17:15
De invloed van het kraanwater hoeft niet desastreus te zijn. Zoals jij het brengt, lijkt het alsof alle haren teniet moeten gaan om een bewijs te vormen. Het is slechts een schakel. Toch hou ik vast aan dat je het eigenlijk zelf moet proberen om te oordelen...

Wat je ander punt betreft: ik zeg niet dat alle mannen met veel DHT kalend zijn. Kalende mannen kunnen dat echter zijn door een DHT. Gras = groen, maar groen is niet altijd gras......

Haarmannetje: doe de zelftest...! Een aanrader.

Haarmannetje
14 september 2004, 18:16
De invloed van het kraanwater hoeft niet desastreus te zijn. Zoals jij het brengt, lijkt het alsof alle haren teniet moeten gaan om een bewijs te vormen. Het is slechts een schakel. Toch hou ik vast aan dat je het eigenlijk zelf moet proberen om te oordelen...

Wat je ander punt betreft: ik zeg niet dat alle mannen met veel DHT kalend zijn. Kalende mannen kunnen dat echter zijn door een DHT. Gras = groen, maar groen is niet altijd gras......

Haarmannetje: doe de zelftest...! Een aanrader.
Nee, zo bedoelde ik dat niet met dat DHT. Ik bedoelde dat niet iedere kalende man een te hoog DHT-gehalte heeft. Sterker nog, bij de meesten is helemaal niets mis met het DHT-gehalte. Kaalheid wordt veroorzaakt door het gevoelig zijn van de receptoren bij de follikels voor DHT. Ook met een perfect normaal DHT-gehalte wordt je dan gewoon kaal. Waarom denken sommigen toch altijd dat kaalheid wordt veroorzaakt door een verhoogd DHT-gehalte?

Het kan wel een schakel zijn, maar dan nog blijf ik erbij dat een dergelijke externe factor dan nooit selectief kan zijn. Iedere haar zal dan eronder te lijden hebben. Neem als voorbeeld een tekort aan bepaalde vitaminen en/of mineralen. Als je een tekort hebt, zie je dat niet enkel aan je haren bovenop, maar ook die aan de zijkanten en de achterkant. Waarom? Omdat het niets met AGA te maken heeft. Een tekort zorgt voor een tekort aan voedingsbronnen voor een goede groei. Slecht water wat overal op de hoofdhuid komt, zal dan zorgen voor een aantasting van iedere haar waar het mee in aanraking komt.

Maar ik ben het zeker wel met je eens dat het wel eens de moeite waard is om over te stappen op bronwater ofzo en leidingwater achter mij te laten.

Axel
14 september 2004, 19:22
Hoeveel fleswater drink jij per dag sonofsam? 1 fles spa blauw ?

sonofsam
14 september 2004, 19:24
Hoeveel fleswater drink jij per dag sonofsam? 1 fles spa blauw ?
Zoiets ja. Verschilt. Ik heb in ieder geval altijd meerdere flessen in mijn koelkast staan. Als ik dorst heb, schenk ik dat in...

Jaapie
14 september 2004, 20:23
Toen ik een maand in Miami verbleef heb ik alleen maar bronwater uit fles gedronken. Mijn haar werd er niet beter of slechter op.

Emeritius
15 september 2004, 21:53
In 92 heb ik nog een cursus gevolgd op de universiteit. De professor voor het vak Water en waterkwaliteiten beweerde toen dat door het feit dat het Maaswater gebruikt wordt als drinkwater ( na filtering uiteraard) in Nederland veel meer mensen kaal worden als gevolg van het hoge gehalte arsenicum. Hij beweerde toen ook dat er een biermerk is ( Belgisch bier ) dat voor de rijping van het bier arsenicum gebruikt om het rijpingsproces te versnellen:confused: . Hij wou echter niet zeggen over welk bier het ging. DUs sowieso beperk ik het gebruik van kraantjeswater maar soms lukt dat niet altijd ( op het werk, op café).

sonofsam
15 september 2004, 22:02
In 92 heb ik nog een cursus gevolgd op de universiteit. De professor voor het vak Water en waterkwaliteiten beweerde toen dat door het feit dat het Maaswater gebruikt wordt als drinkwater ( na filtering uiteraard) in Nederland veel meer mensen kaal worden als gevolg van het hoge gehalte arsenicum. Hij beweerde toen ook dat er een biermerk is ( Belgisch bier ) dat voor de rijping van het bier arsenicum gebruikt om het rijpingsproces te versnellen:confused: . Hij wou echter niet zeggen over welk bier het ging. DUs sowieso beperk ik het gebruik van kraantjeswater maar soms lukt dat niet altijd ( op het werk, op café).
Hoewel mijn verhaal zich met name tot kalkzouten beperkte, beschouw ik dit wel als een steun in mijn rug betreffende de schadelijkheid van kraanwater...

Iemand
15 september 2004, 22:12
1 Fles water drinken is anders niet echt goed hoor...
paar liter is veel gezonder.

sonofsam
15 september 2004, 22:17
1 Fles water drinken is anders niet echt goed hoor...
paar liter is veel gezonder.
Ik drink ook wel fruitsapjes etc.

Jaapie
15 september 2004, 22:35
Ik drink per dag zo'n 4 liter kraanwater.

Haarmannetje
15 september 2004, 23:12
In 92 heb ik nog een cursus gevolgd op de universiteit. De professor voor het vak Water en waterkwaliteiten beweerde toen dat door het feit dat het Maaswater gebruikt wordt als drinkwater ( na filtering uiteraard) in Nederland veel meer mensen kaal worden als gevolg van het hoge gehalte arsenicum. Hij beweerde toen ook dat er een biermerk is ( Belgisch bier ) dat voor de rijping van het bier arsenicum gebruikt om het rijpingsproces te versnellen:confused: . Hij wou echter niet zeggen over welk bier het ging. DUs sowieso beperk ik het gebruik van kraantjeswater maar soms lukt dat niet altijd ( op het werk, op café).
Tja, ik vraag mij altijd af waar zoiets op gebaseerd is. Als dat werkelijk de oorzaak zou zijn, waarom worden mensen dan nog steeds kaal? Ik neem aan dat het De Ontdekking zou zijn, wanneer dat serieus daar volledig aan te wijten valt. Lijkt mij niet dus.

Haarmannetje
15 september 2004, 23:16
Bovendien wil ik er nogmaals aan toevoegen dat als dat zo zou zijn, het geen AGA is dan. Als dat echt de haren aan zou tasten, dan zou het zich niet beperken tot slechts de haren bovenop, maar het zou ook zijn invloed hebben op de haren aan de zijkanten en de achterkant. Als die stof slecht is voor je haar, dan is het slecht voor iedere haar. Normale kaalheid (volgens het patroon) voltrekt zich ook zonder die stof.

sonofsam
16 september 2004, 11:31
Als dat echt de haren aan zou tasten, dan zou het zich niet beperken tot slechts de haren bovenop, maar het zou ook zijn invloed hebben op de haren aan de zijkanten en de achterkant. Als die stof slecht is voor je haar, dan is het slecht voor iedere haar. Normale kaalheid (volgens het patroon) voltrekt zich ook zonder die stof.Beste Haarmannetje,

Je moet je wel realiseren dat bij kalende mensen aan de zijkanten en achterkant TERMINALE haren zitten en op de bovenkant/voorzijde VELLUSHAREN. Dit zijn histologisch gezien 2 verschillende haarsoorten. In mijn ogen is het derhalve niet ondenkbaar dat ze op dezelfde (negatieve) prikkel verschillend reageren...een voorbeeld hiervan is de gevoeligheid van het ene haar voor DHT terwijl een ander dat helemaal niet hoeft te zijn...

Graag hoor ik je mening hierover...

Sam

Haarmannetje
16 september 2004, 17:56
Beste Haarmannetje,

Je moet je wel realiseren dat bij kalende mensen aan de zijkanten en achterkant TERMINALE haren zitten en op de bovenkant/voorzijde VELLUSHAREN. Dit zijn histologisch gezien 2 verschillende haarsoorten. In mijn ogen is het derhalve niet ondenkbaar dat ze op dezelfde (negatieve) prikkel verschillend reageren...een voorbeeld hiervan is de gevoeligheid van het ene haar voor DHT terwijl een ander dat helemaal niet hoeft te zijn...

Graag hoor ik je mening hierover...

Sam
Ja oke, tuurlijk, als de haren zwakker zijn zullen ze kwetsbaarder zijn voor slecht water, maar ook de sterke haren zullen eronder te lijden hebben. Neem als voorbeeld het roken. Zwakke ongezonde longen zullen veel meer te lijden hebben onder het structureel roken dan sterke gezonde longen, maar dat betekent niet dat de sterke gezonde longen ook sterk en gezond blijven. Ook die worden aangetast. En overigens zitten er op mijn hoofdhuid bovenop nog genoeg sterke normale terminale haren, die volgens jou dan niet worden aangetast door het water.

Blue-D
9 april 2005, 16:16
hmm..en wat zeggen jullie van een waterfilter die aangesloten zit om de kraan? Is dit niet goedkoper dan waterflessen/brondwater steeds kopen? of is de kwaliteit dan niet mee te vergelijken?

Georgie
11 april 2005, 16:18
Ik heb mijn bedenkingen bij bronwater, zeker na het lezen van het verslag van Milieudefensie Rotterdam:




Geflest of niet geflest?
Bron- of mineraalwater is soms precies hetzelfde als leidingwater: In Tilburg komt water uit de kraan dat de rest van het land als Bar-le-Duc in de winkel koopt! Het verschil zit in de verpakking čn in de prijs. Per liter kost bron- of mineraalwater 400 tot 1000 keer zo veel als leidingwater. En dat terwijl de meeste mensen geen verschil kunnen proeven tussen flessenwater (zonder koolzuur) en kraanwater. Nederlands leidingwater is ook net zo gezond als bron- en mineraalwater. De eisen die aan leidingwater worden gesteld, zijn in het algemeen zelfs strenger dan die voor flessenwater. De kwaliteitseisen voor bron- en mineraalwaters staan in de Warenwet. Daarin zijn voor vijftien stoffen de maximale hoeveelheden vastgesteld, terwijl de Waterleidingwet voor 57 stoffen de maximale hoeveelheden vermeldt.

Flessenwater komt vaak van ver weg, bijvoorbeeld Ramlösa uit Zweden, San Pellegrino uit Italië, diverse watertjes uit Frankrijk en het allernieuwste, ijsbergwater uit het hoge noorden. Dat betekent dat er boten en vrachtwagens nodig zijn om water over grote afstanden te vervoeren. Daarnaast is er voor flessenwater verpakking nodig, die daarna weer afval wordt.



Tips
Wie flessenwater koopt, maar daarbij rekening wil houden met het milieu, kiest voor grote verpakkingen, flessen met statiegeld, en water uit de buurt.
Om het effect van heerlijk koel water bij het diner te bereiken, doet een mooie fles of karaf met kraanwater uit de koelkast wonderen. En dan hebben Rotterdammers nog een goede reden om kraanwater te drinken: Volgens landelijk onderzoek is Rotterdams kraanwater het lekkerste drinkwater in Nederland.



EINDE QUOTE

OVerigens is bij andere onderzoeken bacteriologische verontreining e.d. gevonden in bepaalde merken bronwater.
Stoffen als chloor e.d. komen niet voor in Nederlands kraanwater.

Het drinken van extreme hoeveelheden water is overigens niet echt gezond: je spoelt met het water ook essentiële mineralen e.d. uit je lichaam.

sigur
11 april 2005, 17:31
Hé Georgie mooi stukje tekst!!

Als ik uitga en ik heb tussen de wijntjes door ineens ontzettend zin in een glas water bestel ik bijna nooit een spa blauw maar gewoon een glas water, of ik drink wat uit de kraan op de wc. Anders geef je al snel 1 euro 80 uit voor een klas water!! Het was een keer op het nieuws dat 8 van de 10 (ofzo?) horeca gelegenheden kraanwater verkopen in plaats van spa blauw.

Het klopt dat Rotterdammers het meest tevreden waren over hun drinkwater, dat heb ik ook gehoord, hoewel de einduitslag de mensen wel verbaasten omdat Rotterdam's drinkwater ook het meest vervuild bleek.

En inderdaad is er nog veel discussie over dat het geimporteerde water zogenaamd beter zou zijn, er zijn namelijk veel waterkenners die beweren dat dit water helemaal niet zo gezond is, of in elk geval niet beter, omdat het meestal stilstaand water betreft.

Mensen, wees maar blij met ons nederlands water. Elke dag weer schoon getapt water! We spoelen zelfs onze drollen weg met helderschoon water! Terwijl ze in andere landen ziektes kunnen krijgen van het aanwezige water.

Georgie
12 april 2005, 10:17
Hoi Sigur, doe ik ook altijd!

Ik bestel naast mijn (alcoholische drankje) ook altijd even een gewoon glas water. Kost niets, in tegenstelling tot de zgn. Spa Blauw (die het vaak niet eens is!).
In mijn stamkroeg krijg ik na 2 drankjes alleen nog maar water... Ze weten dat ik meestal terug rijd! Mijn man compenseert de kosten meestal wel met bier...

Guoy
28 juni 2005, 21:10
Hee, er is al een tijdje niet meer over dit onderwerp gesproken, maar ik vroeg me af of er door veel mensen fleswater wordt gedronken ipv kraanwater. Ik drink zelf vrij veel water op een dag. Ik schat wel een paar liter, en sinds ik groene thee erbij drink en de finasteride met flinke hoeveelheden water drink is het alleen maar meer geworden.

De persoon die hier altijd een voorstander van was, Sonofsam, is inmiddels "geexicuteerd" aangezien hij een leugenaar was. Ik vroeg me af in hoeverre er nu nog positief wordt gedacht over fleswater sinds Sonofsam er niet meer is.

Ik moet wel zeggen dat als ik gedouched heb of een glaasje water heb gedronken en het water is verdampt (het is vrij warm nu!) er vrij veel witte kalkaanslag blijft hangen aan de spiegel of het glas. Ik woon in Amstelveen en ik weet niet of er hier enorm hoge concentraties kalk in het water zitten en of het mijn AGA zou bevorderen als ik hier per dag een paar liter van drink.

Ik heb vandaag in de supermarkt gekeken om te kijken hoeveel het kost maar ik denk dat ik per dag ongeveer 1,50 euro kwijt ben aan water, wat me toch vrij veel kost als ik het normaal gesproken uit de kraan zou drinken. Maar als het ongezond is voor mijn haren dan, ja, ga ik er toch over nadenken om of minder water te gaan drinken of meer flessen te gaan kopen.

Iemand enige ideeen hoe het nu staat met de kraanwaterkwaliteit van Amsterdam/Amstelveen, of waar ik het zou kunnen opzoeken? En of het werkenlijk slecht is, of dat Sonofsam hier niet de waarheid sprak?

AnthonieH
28 juni 2005, 23:47
Iemand enige ideeen hoe het nu staat met de kraanwaterkwaliteit van Amsterdam/Amstelveen, of waar ik het zou kunnen opzoeken? En of het werkenlijk slecht is, of dat Sonofsam hier niet de waarheid sprak?De hoeveelheid kalk in leidingwater wordt meestal aangegeven met 'hardheid'. Hoewel er ook andere stoffen bijdragen aan de hardheid is het in water opgeloste kalk toch de belangrijkste.

Op deze site (http://www.drinkwaterfilter.nl/hard_water.htm)heb ik met een snelle zoektocht op Internet wat gegevens gevonden. De drinkwaterkwaliteit is vrij constant, dus geeft dit wel een aardig beeld. Jouw leidingwater is dus eerder wat minder hard dan gemiddeld.

Ik maak me persoonlijk niet druk om die minieme hoeveelheden stoffen die in drinkwater zitten opgelost. In vast voedsel moet volgens mij in de regel een vele malen grotere hoeveelheid van dezelfde stoffen zijn opgeslagen, zeker als we over een stof als kalk praten. En of je iets nu binnen krijgt via water of voedsel, voor de opname in je systeem maakt dat mijns inziens niet zo veel uit.

Guoy
29 juni 2005, 00:45
OK relaxed! Bedankt voor de zoekactie!

Georgie
29 juni 2005, 09:21
Als je flessenwater wilt gaan drinken: zowel Bar le Duc (wat veel mensen kopen omdat het zo goedkoop is) en Sourcy (wat duurder) zijn beide afkomstig uit het leidingwaternet van resp. Tilburg en Utrecht.

mhogen
29 juni 2005, 13:06
inderdaad er wordt gezegd van tilburg dat daar zuiver bronwater uit de kranen komt. Ook het merk prise d'eau is hetzelfde wat uit de kranen komt in tilburg.

Qua flessen in Nederland betreft. Er zijn twee soorten bronwater: met relatief weinig mineralen, en 'echt' mineraalwater, met minimaal 150 milligram mineralen per liter. Maar ook dat laatste zet niet altijd zoden aan de dijk. Een man heeft per dag van het mineraal calcium alleen al 1000 milligram nodig. Complicerende factor is het feit dat bron- en mineraalwaters onderling ernorm uiteenlopen in samenstelling. Dat blijkt uit onderzoek dat watervakblad H2O in 2001 publiceerde, waarbij 291 bronwaters werden onderzocht.

ander stukje nog:
de grondstoffen van leidingwater zijn soms sterk vervuild, en na intensieve zuivering blijven inderdaad soms minieme hoeveelheden verontreiningingen achter. Maat ongezond is dit niet. 'Leidingwater wordt continu op heel veel parameters gecontroleerd', zegt David van Lennep van het Delftse Lenntech, een bedrijf dat gespecificeerd is in waterzuivering. Van Lennep: 'Wat je via drinkwater binnenkrijgt staaat niet in de verhouding met wat je inademt aan benzinedampen of aan gif via je groente of fruit naar binnen werkt'.

wat de kwaliteit van het leidingwater wel negatief kan beinvloeden is de staat van de leidingen in je huis. dit kan je weer voorkomen door eerst enkele seconden koud water laten stromen.

Guoy
29 juni 2005, 14:28
En zowel Tilburg en Utrecht hebben een hogere hardheid dan Amstelveen! Echt niet dus dat ik flessenwater ga kopen! Bedankt!

Zimza
3 juli 2005, 17:19
Ook ik heb de link gemaakt met mijn haaruitval en het leidingwater uit rotterdam. Sinds ik 8 jaar geleden uit Brabant verhuisd ben naar rotterdam heb ik last van haaruitval en ben ik meer dan de helft van mijn haren kwijt. Wat de oorzaken zijn van mijn haaruitval weet ik nog niet (zeker), maar ik denk dat leidingwater hier wel invloed op kan hebben. In het begin werd ik ziek van het drinken van het Rotterdamse leidingwater. Bovendien kreeg ik na het douchen uitslag op mijn huid en was mijn volle bos haar onhandelbaar (voelde erg stroef aan). Nu merk ik nog steeds dat mijn haar zachter en beter uitziet als ik mijn haar in Brabant was. Ik heb meermalen op het punt gestaan om van leidingwater over te stappen naar bronwater, maar ik wil dat alleen doen als er duidelijk bewijs is dat leidingwater zoals die in rotterdam slecht is voor het haar. Ik wil namelijk geen onnodig dief zijn van mijn portemonnee. Het haar wassen probeer ik nu zo vaak mogelijk in Brabant te doen.

Guoy
6 juli 2005, 21:44
Als ik jou was zou ik maar snel naar de huisarts gaan dan. Het lijkt me heel bizar dat je huiduitslag kan krijgen van kraanwater. Dus ik zou maar snel naar je huisarts gaan als je dit al 8 jaar hebt. Maar ik zou er vanuit moeten gaan dat je dit al heb gedaan? Vreemd dat Rotterdam wordt gezien als de stad met het lekkerste drinkwater. Hoe dan ook, je hoeft niet over te stappen op flessenwater, want dit heeft vaak een hogere hardheid dan het gemiddelde drinkwater in Nederland. Check de link naar een website met hardheidsgetallen, een paar posts terug. succes.

Vertig
7 juli 2005, 00:02
vind dit allemaal nogal ver gezocht hoor... Ik denk dat jullie een beetje doorslaan met deze theorie. Nederland staat toch goed bekent om zijn kraanwater. En het lijkt me sterk dat je hier nou kaal van word ofzow.. water is harstikke gezond.. Het lijkt me eerder voordelen hebben ipv nadelen. Maar ja als je denkt dat het werkt, geef je geld maar uit aan bronwater:P

chingtheman
18 juli 2009, 23:53
sindskort ben ik op vakantie in china, ik hoor veel slechte verhalen over de kraanwater in europa/nederland. er zijn veel mensen in het buitenland die op vakantie of studeren in nederland. Veel van hun merken dat hun haarverlies veel groter is dan in hun eigenland. Ik zie ook overal om me heen in China dat ze veel meer haren hebben en kaalheid is daar veel minder. Ik zou zeggen kijk om je heen, je ziet dat meeste mannen in nederland aan haarverlies lijden.
Nu ik een paar maanden verblijf in China, merk ik degelijk dat mijn haarverlies aan het stoppen is. het informatie is op basis van vrienden en familieleden. Nouja geloof het of niet, ik drink in iedergreval geen kraanwater meer als ik terug ben in Nederland.

AnthonieH
18 juli 2009, 23:56
Ik denk zelf dat het komt doordat we hier veel te schoon leven. Schoon water, steeds schonere lucht. In China hoef je je daar geen zorgen om te maken ;)

RAAFIE
20 juli 2009, 10:14
Wat me wel is opgevallen is dat als ik in het buiteland ben. Ik 0,0 last heb van rode uitslag of droge plekjes terwijl als ik terug in Nederland ben het gelijk weer begint ....maar dit zou misschien ook door de luchtvochtigheidsgraad kunnen komen. Hoewel ik dus ook in de Jungle ben geweest waar de luchtvochtigheidsgraad super hoog is maar ook daar had ik geen last van uitslag ofzo.

Iemand die hier meer van weet ?!

Hairpilot
29 augustus 2011, 23:52
Is hier sinds 3 jaar geleden nog onderzoek over geweest? Je ziet de theorieën over kraanwater af ten toe eens online opduiken, ik vraag me nog steeds af wat er van waar is.

AnthonieH
30 augustus 2011, 11:21
Je ziet de theorieën over kraanwater af ten toe eens online opduiken, ik vraag me nog steeds af wat er van waar is.Weinig. Goolge maar eens. Een groot gehalte 'het zou wel eens ...' en 'vroeger was alles beter'. En natuurlijk bedrijven die geld verdienen aan de verkoop van filters die schoon water vaak juist viezer maken (risico bacterieële besmetting en verontreiniging met reinigingsmiddelen voor de filters bij onjuist gebruik) :)

Hairpilot
30 augustus 2011, 12:34
Bedankt AnthonieH, je hebt helemaal gelijk. :)