PDA

View Full Version : heb ik aga en werking androcur/cyproteronacetaat


sigur
20 september 2004, 13:16
Hoi allemaal,

Ik heb ook iets geplaatst bij het forum medicijnen maar de vragen zijn iets verschillend.

Ik ben een vrouw van 27 wiens drama is begonnen toen ik stopte met de Diane 35. De haaruitval stopte na weer twee maanden slikken van de Diane 35. Vijf jaar geleden probeerde ik weer te stoppen met de Diane maar hellaas een maand later weer haaruitval. Ik heb zo'n 8 maanden geen pil geslikt maar het werd niet minder, toen weer de Diane gaan slikken wat ik nu inmiddels alweer langer dan een jaar doe maar het is nog steeds niet opgehouden met uitvallen. Ik ben begonnen met de Androcur ongeveer een week geleden maar na vier dagen leek de haaruitval verergerd. Ik vraag me af of dit wel kan omdat een haar toch zo'n twee maanden achterloopt? Ook ken ik geen verhalen van mensen waarbij de andocur de haaruitval heeft verergerd zelfs niet als bij een andere reden van haaruitval dan AGA.
Haaruitval zit totaal niet in mijn familie dus je zou eerder denken dat het TE is want het is gekomen door het stoppen met de pil en verspreidt over het gehele hoofd met name aan de zijkanten. Maar het is nu al zo lang aan de gang en omdat het de eeste keer ook weer stopte door weer te beginnen met de Diane dent ik toch dat het met de hormonen te maken heeft. Maar waarom stopt het de tweede keer ineens niet meer?
Ik heb hier een paar vragen, ik hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft want ik word er erg verdrietig van..

- Kan het stoppen met de Diane pil AGA veroorzaken doordat het zolang de androgenen te lijf is gegaan misschien dat als je ermee stopt je lichaam niet weet wat hij moet doen met zo'n hoeveelheid androgeen. Of eeen andere vorm van hormoonstoring?

- Mijn haaruitval gaat gepaard met hevige jeuk ook is mijn haar ineeens (na het stoppen) van eerder droog haar (weinig talg) Naar ineens vettig haar gegaan, wat ook gepaard kan gaan met pijn en roos en vooral hevige jeuk. (aanval van androgenen op haarzakjes?) TE gaat toch niet gepaard met plotseling vet haar, roos etc?

- weet iemand hoelang het duurt voordat de Androcur inwerkt, ik bedoel wanneer kan ik iets positiefs verwachten?

- Is het mogelijk dat de boosdoener Androcur is van mijn vermeerderde haaruitval? Mij viel dit op na 4 dagen gebruik van dit middel, weet niet of dit weleens kan aangezien haren toch minstens een maand achterlopen???

Hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.
Liefs Sigur

jennifer
20 september 2004, 15:53
Lieve Sigur,

Ik denk dat er veel vrouwen (waaronder ikzelf) met deze vragen rondlopen.
Ik denk er zelf ook constant over na hoe dit nou heeft kunnen gebeuren.
Wat ik momenteel denk is dat het inderdaad die hormoonverstoring is die als "trigger" werkt voor de gevoeligheid van de haarzakjes op het DHT hormoon.
Na de eerste verstoring lukt het het lichaam zich nog te herstellen, daarna steeds moeilijker omdat dan de overgevoeligheid misschien toeneemt.
Een kwestie van steeds langere adem na elke wisseling van pil, medicijnen, o.i.d.
Is je haar nu nog steeds vetter dan anders? Zo niet, dan pakt de Anrocur waarschijnlijk wel de mannelijke hormonen aan, maar dat zegt dan niks over de gevoeligheid ervoor. Hoe we dan die gevoeligheid uit moetern bannen blijft de grote vraag. Sorry, nog geen echt antwoord op je vraag, maar misschien een eindje in de richting. Andere theorieen zijn wat mij betreft ook zeer welkom.

Liefs, Jennifer

sigur
20 september 2004, 16:41
Bedankt Jennifer voor je reactie!

Mijn haren zijn nog steeds vettig maar volgens mij moet ik de Androcur minstens drie weken slikken voordat ik hierin verschil ga opmerken. Ik heb ergens gelezen dat Androcur niet alleen werkt tegen een teveel aan mannelijk hormoon maar ook tegen een gevoeligheid daarvoor dus ik hoop dat het bij mij mag baten.
Was ik er maar nooit mee gestopt denk ik vaak, maar wat je al eerder zei hielp me wel want inderdaad ik had het toen goed overwogen en zelfs de dokter had me verteld dat het niet persé een tweede keer hoefde te gebeuren. Maar ja, toch zou ik willen dat ik de klok terug kon draaien maar ja wie wil dat niet, anders wel met andere dingen.

Veel liefs van Sigur

Ik hoop dat er mensen zijn die antwoorden hebben op onze vragen Jen!! Liefs