PDA

View Full Version : Saw Palmetto


Viper
17 mei 2002, 10:42
Hoi,

Heeft er hier iemand al es SAW PALMETTO geprobeerd of weet iemand wat de bijwerkingen van dit product zijn? Ik las op een site:

Saw Palmetto kan gebruik worden als natuurlijk middel ter preventie van prostaatvergroting en haaruitval ten gevolge van een te hoog Dihydrotestosteron gehalte.

Weet iemand of dit waar is? Voor 27 € kan ik 120 capsules kopen.


Groetjes
Viper

ugh
17 mei 2002, 19:50
Rocco ,

Alle produkten die DHT blokken (Saw Palmetto, Duta, Fina) hebben toch allemaal hezelfde bijeffect? Omdat er door het blokken meer testosteron in het bloed komt.
(De 1 iets minder dan de ander, afhankelijk van de hoeveelheid testosteron dat geblokt wordt.)


Komt erfelijke haaruitval door een tehoge DHT gehalte? of omdat je hoofdhuid niet goed tegen DHT kan?

Viper
17 mei 2002, 20:38
ugh ik las toch al positieve dingen op het net over saw palmetto er stond zelf bij dat het je zin naar sex verhoogd:D
Ik binnen 2 weken es beginnen daaraan hopelijk blokt het de dht zoals het vermeld stond op een paar sites.

Rocco
17 mei 2002, 21:32
Alle produkten die DHT blokken (Saw Palmetto, Duta, Fina) hebben toch allemaal hezelfde bijeffect? Omdat er door het blokken meer testosteron in het bloed komt.


Fina is in staat om 60-70 % van je DHT nievau te laten zakken. Duta is in staat om 90-96 % van je DHT niveau te laten zakken. Over Saw Palmetto kan ik geen uitspraken doen omdat daar niets concreets, wetenschappelijks over is geschreven. Maar het ZOU best wel es een goede concurrent van Fina kunnen zijn.

Naar mijn mening is de rede dat sommige mensen bijwerkingen krijgen, niet omdat ze een hogere T niveau krijgen MAAR omdat ze nu een EXTREEM lage DHT niveau krijgen.

T is de primaire hormoon die de man de sexuele prikkelingen doet geven. Een hogere T niveau dan normaal zou dus alleen maar in je voordeel moeten zijn op sexueel vlak.

Maar zoals je weet is DHT een actievere hormoon dan zijn broertje T. Zowel T als DHT zijn in staat om zich aan EEN androgeen receptor te binden. Bij sommige individuen is het noodzaak dat er naast T ook DHT aan de androgeen receptoren bind om de sexule lusten te kunnen handhaven. In dit geval is je sexule lust afhankelijk van 2 hormonen. Omdat DHT een mindere rol speelt dan T voel je wel bijwerkingen veel minder dan als je bijvoorbeeld je hele T niveau compleet zou laten zakken. Dan zou je als man helemaal niet meer sexueel geprikkeld worden.

Dus omdat je nu de DHT blocked heb je weinig DHT die zich dan op je androgeen receptoren gaat binden waardoor je sexuele bijwerkingen kunt ondervinden. Maar dit is bij een kleine groep het geval.


Komt erfelijke haaruitval door een tehoge DHT gehalte? of omdat je hoofdhuid niet goed tegen DHT kan?

Je haren bovenop je hoofd zijn genetisch geprogrammeerd te gaan miniatuseren als ze in aanraking komen met DHT, als DHT zich gaat binden met de haarwortel receptoren dan krijg je haaruitval.

Een hoge DHT gehalte zegt niets over je kaalheid. Het zegt alleen wel wat over je kaalheid ALS het aantal haarwortels die genetisch zijn geprogrammeerd om te verkleinen. in grote hoeveelheden voorkomen.

DHT is op zich een aangename hormoon, maar oimdat je haren ( bij sommige individuen ) er niet tegen kunnen lijkt het een slechte hormoon. Immers niemand wil kaal worden.


Groetjes

ugh
17 mei 2002, 21:54
ah, op die manier

Maar de enigste bijwerkingen die je van een te hoog testosteron gehalte kan krijgen zijn dus "bitch tits" omdat "er een kans dat een gedeelte van dat overvloedige Testosteron wordt omgezet in Oestrogeen( vrouwelijke kern hormoon )".

Bij bodybuilding worden vaak ook Testosteron booster gebruikt btw.
En anabolen gebruikers hebben ook grotere kans op "bitch tits".

Rocco
18 mei 2002, 00:42
Maar de enigste bijwerkingen die je van een te hoog testosteron gehalte kan krijgen zijn dus "bitch tits"

Inderdaad, maar ik durf niet met zekerheid te beweren dat dit de enigste bijwerking van een te hoge T gehalte is.

Wist je dat mensen met extra veel Testosteron eerder verouderen?

Het is ook best mogelijk dat teveel T hart en vaat klachten kan veroorzaken op de lange duur.

Maar wat Fina en Duta doen betreft, kijkend naar de T gehalte, kan dit geen kwaad. Immers Duta laat je T met +- 20-30 % stijgen en Fina met +-10-15 %. Dit schijnt nog in het toelaatbare gebied te liggen.

Wat betreft de bodybuilders en de T boosters of anabolen , zij krijgen hierdoor 100-200 % T BOVENOP hun originele T gehalte.Hierdoor ontwikkelen ze inderdaad van die "vrouwelijke" tieten. Nu bestaat ook de kans dat de testicels en de penis zich kunnen verkleinen T stimuleert de spierweefsel groei, zij zien dit als de ultieme effect van T en nemen de bijwerkingen zelden serieus.

T gehaltes tot 30-40 % extra bovenop je eigen T niveau schijnt niet "echt" schadelijk te zijn.


Groetjes

Viper
18 mei 2002, 01:33
Ik ben benieuwd of die saw palmetto niet te hoog je T verhoogt. Ik wil geen tieten:D

Johnny
18 mei 2002, 10:56
Een bijwerking die ik van Saw Palmetto ergens heb gelezen is dat het de spieraanmaak vertraagd. Maar dit kan ook wel eens komen doordat de DHT daalt. Dan zou dit dus ok het geval moeten zijn bij finasteride en duta. Ik gebruik Saw Palmetto nu een ruime week, dus ik kan er nog geen oordeel over geven. Er zijn overigen meerdere onderzoeken naar Saw Palmetto gedaan. Bij één van de amerikaanse haaruitvalsites staan er wat (ik geloof hlh). Al zijn die wel erg wetenschappelijk. Folligro gebruikt overigens ook Saw Palmetto als één van de hoofdbestanddelen. Ik geloof dat iemand op dit forum dit product ook al eens gebruikt heeft.

Viper
18 mei 2002, 12:32
Johhny hed je niks van bijwerkingen zoals pijn in je testicles of andere bijwerkingen?
Ik ga het volgend week es bestellen 120 caps voor maar 27 euro.

Greetz
Viper

Viper
18 mei 2002, 14:09
Saw palmetto study


J Altern Complement Med 2002 Apr;8(2):143-52 A randomized, double-blind, placebo-controlled trial to determine the effectiveness of botanically derived inhibitors of 5-alpha-reductase in the treatment of androgenetic alopecia.

Prager N, Bickett K, French N, Marcovici G.

Clinical Research and Development Network, Aurora, CO, USA.

BACKGROUND: Androgenetic alopecia (AGA) is characterized by the structural miniaturization of androgen-sensitive hair follicles in susceptible individuals and is anatomically defined within a given pattern of the scalp. Biochemically, one contributing factor of this disorder is the conversion of testosterone (T) to dihydrotestosterone (DHT) via the enzyme 5-alpha reductase (5AR). This metabolism is also key to the onset and progression of benign prostatic hyperplasia (BPH). Furthermore, AGA has also been shown to be responsive to drugs and agents used to treat BPH. Of note, certain botanical compounds have previously demonstrated efficacy against BPH. Here, we report the first example of a placebo-controlled, double-blind study undertaken in order to examine the benefit of these botanical substances in the treatment of AGA. OBJECTIVES: The goal of this study was to test botanically derived 5AR inhibitors, specifically the liposterolic extract of Serenoa repens (LSESr) and beta-sitosterol, in the treatment of AGA. Subjects: Included in this study were males between the ages of 23 and 64 years of age, in good health, with mild to moderate AGA. RESULTS: The results of this pilot study showed a highly positive response to treatment. The blinded investigative staff assessment report showed that 60% of (6/10) study subjects dosed with the active study formulation were rated as improved at the final visit. CONCLUSIONS: This study establishes the effectiveness of naturally occurring 5AR inhibitors against AGA for the first time, and justifies the expansion to larger trials.

Johnny
18 mei 2002, 15:09
Ik heb helemaal nergens last van. Waar ga je het product bestellen? Je kunt het ook gewoon bij een goede drogisterij kopen. Ik heb het van etos, maar het is ook verkrijgbaar bij kruidvat.

ugh
18 mei 2002, 15:19
Universal (bekend merk voor sport voedings supplementen) verkoopt ook Saw Palmetto.
http://www.supplementen.com/
http://www.sportvoeding.nl (is vrij goedkoop, maar weet niet of ze ook Saw Palmetto hebben)



Bevat ook extra soffen om spiergroei te bevorderen.

Als het echt veiliger is dan fina etc. dan is het ook wel iets voor mij.

Hier nog een url (heb ik al een paar keer gepost, maar nog niet in dit topic, waar het echt thuishoort):
http://www.bodypage.nl/saw_palmetto.htm

Rocco
21 mei 2002, 11:51
RESULTS: The results of this pilot study showed a highly positive response to treatment. The blinded investigative staff assessment report showed that 60% of (6/10) study subjects dosed with the active study formulation were rated as improved at the final visit


Dit klinkt zeker zeer positief. Maar je kunt er niet uit concluderen HOE effectief het was, tot op welke hoogte DHT werd geblocked en het zegt niets over de halveringstijd van Saw Palmetto. Dit zijn toch wel belangrijke eigenschappen van een goed middel.

Het stuk ziet er wetenschappelijk geschreven uit maar bevat weinig wetenschappelijk detail / inhoud.


Maar dat 6 van de 10 man erop vooruit gingen vind ik heel aannemelijk. Mensen die SW proberen, hou me op de hoogte van de voortgang.


Groetjes

Viper
21 mei 2002, 12:19
Hej Rocco,

Ik had ergens gelezen dat Finasteride 20% meer dht blockt dan Saw palmetto. Ik denk dat dit wel es zou kunnen kloppen.

Johnny
21 mei 2002, 13:39
Ugh heeft deze link ook al eens gegeven, maar het is een heel interessant stuk:
www.bodypage.nl/saw_palmetto.htm
Het opvallende is dat Saw Palmetto zowel type 5ar 1 en 2 heeft. Daar waar Proscar een erg slechte remmer is van type 1, dat juist in de hoofdhuid zit. Als dit klopt is het natuurlijk een ideaal product, zelfs beter als Proscar. Want wat heb je er aan als Proscar Misschien ietsje meer blokt, maar wel in de verkeerde delen van je lichaam?
groetjes

Rocco
21 mei 2002, 23:40
Uit link van Ugh:


prostaat -bij mannen De omzetting van testosteron in DHT is het werk van een enzym: 5alpha-reductase. Dat enzym versterkt de vermannelijkende werking van testosteron. Saw palmetto tast beide versies aan. Er bestaat zowel een type-1 als een type-2 versie (isozymes) van 5AR. Type-2 is aanwezig in de prostaat, en Proscar is een goede blokker van dit isozyme. Type- 1 is aanwezig in de hoofdhuid en de huid, en ongelukkigerwijs is Proscar een slechte blokker voor dit type. Er bestaan een groot aantal experimentele types bezetters,

Proscar blockt type 2 5ar zoals je weet. Proscar blockt ook een hele kleine hoeveel type 1 5ar. Proscar is in staat om je DHT niveau te verlagen met 76 %.

Wat jij nu zegt over type 2 is niet correct. Type 2 5ar bevindt zich voornamelijk in de prostaatcellen. MAAR het bevindt zich ook in de dermal papilla ( haarwortel kern ) van je haren.

Type 1 5ar zit met name in je talgklieren en de huid van je hoofd. Type 1 ALLEEN op zich kan niet je haren verder aantasten indien je type 2 hebt geblocked. Het belangrijkste is het beschermen van de haar VANUIT haar wortel dus het blocken van type 2 5ar.

De werkelijkheid laat zien dat het blocken van type 2 5ar in de haarwortels genoeg is om verdere haaruitval te stoppen, in sommige gevallen zie je ook hergroei. Het blocken van zowel type 1 als type 2 , dat is natuurlijk wat we allemaal willen. Duta is in staat om dit te doen. Beide typen geblockt, dan is de kans veel en veel groter om hergroei te krijgen. Duta blocked ook meer type 2, hier zit min of meer zijn "kern" kracht. Want Proscar blockt type 2 tot maar 90 %.

Ik betwijfel of Saw palmetto in staat is om meer type 2 of type 1 te blocken dan Proscar ( Fina )

Conclusie : Saw Palmetto is een lichte variant van Fina. Verwacht niet iets van Saw palmetto wat Fina niet kan.


Groetjes

Viper
22 mei 2002, 23:07
Ik hoop maar dat het niet teveel het testoron omhoog haalt. Want dan stop ik er meteen mee:D

timo2
4 juni 2002, 12:07
Johhny,

jij zegt dat je Saw Palmetto gewoon bij het kruidvat koopt? Dan zeg je dus feitelijk dat een voedingsupplement waarvan de werking nagenoeg even goed zou kunnen zijn als Fina gewoon voor een fatsoenlijke prijs om de hoek verkrijgbaar is...!?

timo2

Johnny
4 juni 2002, 19:55
In principe wel, Timo. Het gaat hier in principe gewoon om de zaagpalmbes, oftewel de Saw Palmetto. Overigens zit deze ook in Folligro, een product die je kunt kopen bij de drogist en waar een tijdje geleden nogal wat reclame over werd gemaakt. Je hoort mij alleen niet zeggen dat deze extract even goed zou werken als finasteride. Je leest veel verschillende verhalen over dit saw palmetto. Op die link die Russel geloof ik op deze site heeft neergezet, zijn de consumenten van dit product niet erg tevreden over het product. Ik heb echter ook enkele onderzoeken gelezen die zeggen dat het product wel in min of meer dezelfde mate werkt als Finasteride.
groetjes

Rocco
4 juni 2002, 23:44
Ik heb echter ook enkele onderzoeken gelezen die zeggen dat het product wel in min of meer dezelfde mate werkt als Finasteride.

Nou...Nee, SP zal wel werken maar zeker niet in die mate vergeleken met Fina .

Logische gedachte: Als SP echt zou werken, dan was Finasteride 1 mg niet goed gekeurd voor haaruitval, dan had men eerder gekozen voor SP. Het is maar een gedachte ;)


Groetjes

Johnny
5 juni 2002, 15:05
Rocco, echt waar, struin internet maar eens af en je zult genoeg sites vinden waarop staat dat Saw Palmetto haaruitval tegen zal gaan. Om je te helpen heb ik er al eentje voor je gevonden, http://eigenhaar.nl/kaalheid.htm zij gebruiken Saw Palmetto ook als onderdeel van hun product. Misschien zag jij dat het niet klopt, maar dat is jouw MENING. En op deze site is het wetenschappelijk ONDERZOCHT. Net zoals op die site van folligro. Nog maals, mij hoor je niet zeggen dat Saw Palmetto beter zou zijn, maar het tegendeel is voor mij ook nog niet bewezen. En om de mogelijke conseqeunties die finasteride zou kunnen hebben heb ik geen zin om op mijn 22ste misschien de rest van mijn leven de lasten van finasteride te gaan dragen. Er is immers nog geen onderzoek gepleegd naar de consequenties op de langere termijn.
groeten, Johnny

geelblauw
27 juli 2005, 15:53
En Johnny.. hoe is het gebruik van Saw Palmetto je vergaan na al die tijd?