PDA

View Full Version : De functies van DHT


sonofsam
27 september 2004, 13:15
Toch fijn om te lezen dat ik altijd gelijk gehad heb wat betreft een wezenlijke functie van DHT :D. Bedankt Sonofsam.
Mensen denken heel vaak dat DHT een zinloos hormoon is. Niets is minder waar echter.

Haarmannetje, maar ik heb je ook altijd gesteund in je "pro-DHT-campagne"...:D

Son of Sam

Haarmannetje
27 september 2004, 13:21
Mensen denken heel vaak dat DHT een zinloos hormoon is. Niets is minder waar echter.

Haarmannetje, maar ik heb je ook altijd gesteund in je "pro-DHT-campagne"...:D

Son of Sam Ik weet het, we hebben het er wel eens eerder over gehad. Maar ik vind het gewoon fijn om nu zeker te weten dat ik toch gelijk heb gehad. Je ziet inderdaad zoveel mensen beweren (ook hier, maar zeker vooral ook op Amerikaanse fora) dat DHT het hormoon is wat je het liefst volledig uit je lichaam wilt verbannen. Ik heb dat nooit goed begrepen en nu begrijp ik waarom ik dat nooit begrepen heb, begrijp je ;)?

Tiuri
27 september 2004, 13:41
Mensen denken heel vaak dat DHT een zinloos hormoon is. Niets is minder waar echter.

Haarmannetje, maar ik heb je ook altijd gesteund in je "pro-DHT-campagne"...:D

Son of Sam
sam, kun je dan even precies aangeven wat DHT exact doet?
- afbreken van oestrogeen
nog meer? en zijn er ook nog andere hormonen/stoffen die oestrogeen afbreken?

sonofsam
27 september 2004, 13:58
sam, kun je dan even precies aangeven wat DHT exact doet?
- afbreken van oestrogeen
nog meer? en zijn er ook nog andere hormonen/stoffen die oestrogeen afbreken?Beste Laurensj,

DHT-functies:
1. stimuleren secundaire geslachtskenmerken tijdens pubertijd (zware stem, schaamhaar/okselhaar, grotere geslachtsdelen, groei etc.)
2. competitie met oestrogenen
3. waarborgen spermatogenese na pubertijd (aanmaken semen/sperma)
4. intacte agressie-respons bewerkstelligen (vb. als iemand je slaat, zul je agressief optreden, dit komt door 2 hormonen: adrenaline en DHT)
5. seksualiteit: libido en paardrang stimuleren
6. DHT is ook nodig om andere hormonen te krijgen (DHT wordt continu omgezet in andere hormonen/androgenen met behulp van enzymen)
7. spier-arbeid: DHT is nodig om spier-arbeid te verrichten (let wel: met testosteron kweek je spieren, met DHT verricht je spier-arbeid...laag DHT kan leiden tot spierpijn en moeheid bijv.)

Er zijn er nog meer, maar dit zijn de meest prominente functies van DHT...

Oestrogeen wordt afgebroken door:
1. DHT
2. zichzelf
3. elke metaboliet die een bindingsplaats heeft voor oestrogenen (bijv bepaalde medicijnen of bijv. bepaalde pro-hormonen)

Ik hoop zo je vraag beantwoordt te hebben...

Son of Sam

Tiuri
27 september 2004, 14:10
Beste Laurensj,

DHT-functies:
1. stimuleren secundaire geslachtskenmerken tijdens pubertijd (zware stem, schaamhaar/okselhaar, grotere geslachtsdelen, groei etc.)
2. competitie met oestrogenen
3. waarborgen spermatogenese na pubertijd (aanmaken semen/sperma)
4. intacte agressie-respons bewerkstelligen (vb. als iemand je slaat, zul je agressief optreden, dit komt door 2 hormonen: adrenaline en DHT)
5. seksualiteit: libido en paardrang stimuleren
6. DHT is ook nodig om andere hormonen te krijgen (DHT wordt continu omgezet in andere hormonen/androgenen met behulp van enzymen)
7. spier-arbeid: DHT is nodig om spier-arbeid te verrichten (let wel: met testosteron kweek je spieren, met DHT verricht je spier-arbeid...laag DHT kan leiden tot spierpijn en moeheid bijv.)

Er zijn er nog meer, maar dit zijn de meest prominente functies van DHT...

Oestrogeen wordt afgebroken door:
1. DHT
2. zichzelf
3. elke metaboliet die een bindingsplaats heeft voor oestrogenen (bijv bepaalde medicijnen of bijv. bepaalde pro-hormonen)

Ik hoop zo je vraag beantwoordt te hebben...

Son of Sam
Bedankt sam! we waren hier al lang naar op zoek!! :)

Tiuri
27 september 2004, 14:43
Omdat de rol van DHT in het lichaam belangrijk is voor gebruikers van haargroeimiddelen als fina en duta, leek het me goed om de betreffende informatie die hierover gepost werd in de thread [Van fina naar duta] af te splitsen en in een aparte thread te zetten. Bij deze dus!

Het past in deze rubriek [Medicijnen/haargroeimiddelen] omdat het mensen kan helpen in de keuze aan een DHT-remmer te beginnen of niet.

Haarmannetje
27 september 2004, 17:41
Oke bedankt Laurens. Zeer interessant om de feiten over DHT voor één en voor altijd duidelijk te krijgen en te maken.

pizzacat
28 september 2004, 01:50
DHT is my best friend...jammer dat mn haarzakkies er anders over denken :P

Tiuri
28 september 2004, 13:46
thread toch verplaatst. Na overleg met management leek de rurbiek AGA ons een betere plaats.

jennifer
28 september 2004, 15:25
Oestrogeen wordt afgebroken door:
1. DHT
2. zichzelf
3. elke metaboliet die een bindingsplaats heeft voor oestrogenen (bijv bepaalde medicijnen of bijv. bepaalde pro-hormonen)

Sonofsam,

Dht is voor vrouwen dan toch minder belangrijk? (Zo niet onwenselijk)
Welke metabolieten hebben een bindingsplaats voor oestrogenen?
Waarom breken oestrogenen zichzelf af? Dan is er toch iets mis?

Jennifer

sonofsam
28 september 2004, 16:21
Oestrogeen wordt afgebroken door:
1. DHT
2. zichzelf
3. elke metaboliet die een bindingsplaats heeft voor oestrogenen (bijv bepaalde medicijnen of bijv. bepaalde pro-hormonen)

Sonofsam,

Dht is voor vrouwen dan toch minder belangrijk? (Zo niet onwenselijk)
Welke metabolieten hebben een bindingsplaats voor oestrogenen?
Waarom breken oestrogenen zichzelf af? Dan is er toch iets mis?

Jennifer
Beste Jennifer,

Ook voor vrouwen heeft DHT een rol:
1. de borstgroei moet op een gegeven moment to stilstand komen, en DHT zorgt daarvoor. Anders zou de "voorgevel" bij de vrouw blijven uitdijen en zou je cupmaten van K en M krijgen...niet gewenst.
2. er moet bij een vrouw een bepaalde balans ontstaan tussen androgenen en oestrogenen. Dit is met name van belang voor de voortplanting, want biologisch gesproken moeten er evenveel mannetjes als vrouwtjes ter aarde komen. Zonder DHT zouden er geen mannelijke nazaten geproduceerd worden. Niet zozeer omdat het genetisch materiaal afwezig is, want het Y-chromosoom (met alle benodigde genen) wordt immers door de vader gegeven. Maar als er eenmaal een XY-combinatie (man dus) aanwezig is, moet deze mannelijke foetus ook kunnen uitgroeien tot een volgroeide man, met penis en al. Zonder DHT is dit onmogelijk. DHT is dus ook van belang voor de embryogenese.
3. Zonder remming op oestrogenen zou ook de menstruele cyclus van de vrouw "verward" raken. Te korte en te heftige menstruaties bijvoorbeeld. DHT remt oestrogenen en beinvloedt INdirect de menstruele cyclus.

Er zijn een hoop metabolieten die een bindingsplaats voor oestrogeen hebben. Dit is teveel om op te noemen. 1 Voorbeeld: metabolieten die een verbinding mogelijk maken tussen oestrogeen en de receptoren op eileiders. Of bijv. medicatie (Arimidex, anti-kanker medicatie etc.)

Oestrogenen remmen ook zichzelf. Dit is een negatieve feedback. Vergelijk het met jezelf: iedereen lust chocola, maar als je 45 repen Milka op hebt, wordt je misselijk en heb je opeens geen zin meer in nog meer repen. Er is in het lichaam een soort van auto-mechanisme: als het oestrogeen-niveau te hoog wordt, wordt deze vanuit de hersenen "teruggekoppeld" en wordt er automatisch minder aangemaakt.

Ik hoop zo je vraag beantwoordt te hebben,

Son of Sam

jennifer
28 september 2004, 21:39
Sonofsam,

Helemaal duidelijk ! Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Toppie

cherifo
1 oktober 2004, 12:27
Beste Laurensj,

DHT-functies:
1. stimuleren secundaire geslachtskenmerken tijdens pubertijd (zware stem, schaamhaar/okselhaar, grotere geslachtsdelen, groei etc.)
2. competitie met oestrogenen
3. waarborgen spermatogenese na pubertijd (aanmaken semen/sperma)
4. intacte agressie-respons bewerkstelligen (vb. als iemand je slaat, zul je agressief optreden, dit komt door 2 hormonen: adrenaline en DHT)
5. seksualiteit: libido en paardrang stimuleren
6. DHT is ook nodig om andere hormonen te krijgen (DHT wordt continu omgezet in andere hormonen/androgenen met behulp van enzymen)
7. spier-arbeid: DHT is nodig om spier-arbeid te verrichten (let wel: met testosteron kweek je spieren, met DHT verricht je spier-arbeid...laag DHT kan leiden tot spierpijn en moeheid bijv.)

Er zijn er nog meer, maar dit zijn de meest prominente functies van DHT...

Oestrogeen wordt afgebroken door:
1. DHT
2. zichzelf
3. elke metaboliet die een bindingsplaats heeft voor oestrogenen (bijv bepaalde medicijnen of bijv. bepaalde pro-hormonen)

Ik hoop zo je vraag beantwoordt te hebben...

Son of Sam

hallo allen..
ik heb een vraagje ..na het gebruiken van fina(gestopt na enkele maanden) en alopesan 400(gestopt vermoeidheid).

nu is mijn vraag door deze spullen te nemen weet ik ondetussen dat er met mijn hormonen redelijk neer of omhooggehaald is geweest..en ik moet zeggen dat ik zeker sinds ik een maand alopesan heb genomen me heel moe voel (ook goed te zien in het aangezicht). :confused:
nou zou het kunnen zijn dat mijn DHT te laag of te hoog is geworden en dit nog steeds niet is gestabiliseerd?

ik had aan mijn arts gevraagd om een bloedtest te laten ondergaan..maar vertelde me eerst dat ik dit spul zou nemem genaamd ;"Tribulus terrestris "
heb er al een thread op geopend zie ;http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4191&highlight=tribubolan

hoe kan ik het beste dit controleren?misschien is mijn DHT(of iets anders)zo verhoogd of verlaagd dat dit mijn problemen geeft?

ps ; sorry maar ben eigenlijk niet zo op de hoogte van de hormonen toestanden die fina en of alopesan vericht in ons lichaam.

alvast nen dikke merci aan al de mensen voor hun tijd..

cherifo
5 oktober 2004, 23:38
hallo allen..
ik heb een vraagje ..na het gebruiken van fina(gestopt na enkele maanden) en alopesan 400(gestopt vermoeidheid).

nu is mijn vraag door deze spullen te nemen weet ik ondetussen dat er met mijn hormonen redelijk neer of omhooggehaald is geweest..en ik moet zeggen dat ik zeker sinds ik een maand alopesan heb genomen me heel moe voel (ook goed te zien in het aangezicht). :confused:
nou zou het kunnen zijn dat mijn DHT te laag of te hoog is geworden en dit nog steeds niet is gestabiliseerd?

ik had aan mijn arts gevraagd om een bloedtest te laten ondergaan..maar vertelde me eerst dat ik dit spul zou nemem genaamd ;"Tribulus terrestris "
heb er al een thread op geopend zie ;http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4191&highlight=tribubolan

hoe kan ik het beste dit controleren?misschien is mijn DHT(of iets anders)zo verhoogd of verlaagd dat dit mijn problemen geeft?

ps ; sorry maar ben eigenlijk niet zo op de hoogte van de hormonen toestanden die fina en of alopesan vericht in ons lichaam.

alvast nen dikke merci aan al de mensen voor hun tijd..
niemand een antwoordje of hulp :crybaby:

lanne
22 oktober 2004, 09:58
Hi Son of Sam,



Als het DHT gehalte wordt verlaagd door het gebruik van finasteride.... en DHT o.a. volgens jou goed is voor de 'drang' naar gemeenschap.
Zou dit dan voor vrouwen, waaronder mijzelf, betekenen, dat de behoefte en zin in seks flink kan kelderen als gevolg van finasteride-gebruik?


Ik heb verschillende dingen gelezen over finasteride.
Dat het bij vrouwen voor meer testosteron zou kunnen zorgen.
Ik weet niet of ik daar toen zelf aan gekoppeld heb dat het dan dus libido-verhogend zou werken of dat ik dit las.
Maar bij mannen las ik dat het voor sommigen geldt dat het libido-verlagend zou werken.
Dus m.a.w. hoe zit dit bij vrouwen?


groeten, Lanne

Jkkezh
23 juni 2006, 21:08
Ik vraag mij af hoe DHT nu precies voor haaruitval zorgt. Ok het hecht zich aan de haarzakjes...en dan? Dit zegt in principe nog niks. Weet iemand dit?

edit: toch wat gevonden


DHT stands for Dihydrotestosterone which is the resulting product of direct contact between the enzyme 5-alpha-reductase, found in the skin and the scalp, with the hormone testosterone.

DHT hair loss is caused by the DHT binding to receptor sites on the scalp and hair follicles which interrupts and interacts with the normal chain of events involved in continual healthy hair growth.

To put it another way, DHT hair loss happens when DHT takes over the receptor cell (the cells on the hair follicle that bind to DHT) and sends false signals to the functioning cells responsible for proper hair growth.

Men usually lose hair first in the temporal area, second in the crown, and third, in the vertex or top of the scalp. This is due to the concentration of sweat glands that carry DHT in these areas.

edit: nog iets anders

In the course of the study, Lion researchers believe they discovered that a peroxide compound (consisting of oxidized sebum) causes the death of hair follicles and leads to baldness. Company scientists also discovered that a combination of beta-glycyrrhetinate (an anti-inflammatory) and piroctone olamine (an anti-oxidant) help prevent the death of hair follicles and can stop further hair loss.

wampie
14 december 2006, 16:54
http://www.bodypage.nl/dht.htm

simbah
14 december 2006, 18:00
http://www.bodypage.nl/dht.htm

Tsjah. Wat moet ik hiervan denken? Eerst zeggen de wetenschappers van dat DHT gewoon weg kan uit je lichaam. Het kan geen kwaad en nu weer wel. Vandaar dat meeste wetenschappelijke artikelen en bronnen mij in het krijt staan.

vrosjnivosj
16 december 2006, 10:39
http://www.bodypage.nl/dht.htm
Heel interessant. Geschreven in een leesbare tekst. (Als het juist is)
Zo zie je maar dat 5-alpha reductase veel functies heeft.
Niet alleen maar voor het maken van DHT 1 en 2 maar ook voor progesterone 5alpha-reduction bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16806904&query_hl=2&itool=pubmed_docsum)
progesterone and deoxycorticosterone to dihydroprogesterone (DHP) and dihydrodeoxycorticosterone (DHDOC) bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16834758&query_hl=2&itool=pubmed_docsum)

vrosjnivosj
20 december 2009, 19:18
The ongoing search for explanations as to why elderly males heal acute skin wounds more slowly than do their female counterparts (and are more strongly disposed to conditions of chronic ulceration) has identified endogenous oestrogens and androgens as being respectively enhancers and inhibitors of repair. We previously demonstrated that blocking the conversion of testosterone to 5alpha-dihydrotestosterone (DHT) limits its ability to impair healing, suggesting that DHT is a more potent inhibitor of repair than is testosterone. The present study aimed to delineate the central mechanisms by which androgens delay repair. Whilst the contractile properties of neither rat wounds in vivo nor fibroblast-impregnated collagenous discs in vitro appeared to be influenced by androgen manipulations, the global blockade of DHT biosynthesis markedly accelerated re-epithelialization of incisional and excisional wounds and reduced local expression of beta-catenin, a key inhibitor of repair. Moreover, DHT retarded the in vitro migration of epidermal keratinocytes following scratch wounding. By contrast, it failed to influence the migratory and proliferative properties of dermal fibroblasts, suggesting that its primary inhibitory effect is upon re-epithelialization. These novel findings may be of particular significance in the context of chronic ulceration, for which being male is a key risk factor.bron (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18855875?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=1)

wesley1982
20 december 2009, 19:33
dht heeft zeker een rol in ons lichaam hoor...

- in de hersenen bevordert het de concentratievermogen , hou je dus slimmer

- bij schade aan je lichaam/spieren zorgt het voor beter herstel

- zelfs in onze sexdrive heeft het een rol , langer en harder met dht... eveneens sneller hersteld

bodybuilders hebben zoveel mogelijk dht nodig voor goede resultaten/prestaties...

probleem is dat fina/duta haaruitval ook meer tegenhoud, niet volledig maar er staat toch een rem op... dus hierbij moet je dht afremmen ,tenzij je kaal wil worden... mensen dat accepteren die zijn de dapperste onder ons

dusja eigentlijk is het kiezen....

ik kan eerlijk zeggen dat duta mij dommer maakt hoor... voel je goed :P
concentratie word minder, je hebt ook iets minder energie, sexdrive daalt ook , maar men koppie word niet kaal , blijft stabiel , dusja doorslikken zodat ik het kan behouden tot er een middel uitkomt dat de receptoren
afbreekt, en dan duta de vuilbak in ...

er zitten hier mensen dat totaal tegen fina en duta zijn, maar voor je de mensen dit probeert af te raden, licht ze dan ook in dat ze zonder gewoon blijven verder kaal worden, bio middelen hebben maar zwakke resultaten, meesten veteranen onder ons weten dat wel... eveneens doet iedereen wat hij wil natuurlijk , maar sprookjes bestaan niet hoor...