PDA

View Full Version : Snelheid van kaal worden


pdh
2 oktober 2004, 23:24
Beste lezers,

Ook ik moet er ben ik bang aan geloven! Ik word kaal! Ik heb altijd al dun haar gehad, maar de laatste tijd begon het wel erg dun te worden! Veel vrienden van mij zeiden ook dat mn haar wel erg dun werd! Klote dus, maar op zich viel het niet erg op en ik dacht altijd dat ik gewoon dun haar had!
Momenteel studeer ik voor 4 maanden in amerika en er zijn nog 2,5 maanden te gaan! Mijn dunne haar begint nu echt op te vallen en bovendien voelt mijn haar heel erg dood en droog aan! Ik weet nu dus niet wat ik moet doen, op zich wil ik niets ondernemen, omdat ik hier in een vreemd land zit, maar aan de andere kant wil ik het proces zo snel mogelijk stoppen (indien mogelijk). Het zou natuurlijk erg zonde zijn als ik nu 2,5 maanden wacht voordat ik naar de dokter ga in Nederland en in deze tijd veel haren verlies die ik anders had kunnen behouden! Hopelijk kan iemand mij advies geven!

Dank je wel.

Paul

Tiuri
3 oktober 2004, 00:05
Beste lezers,

Ook ik moet er ben ik bang aan geloven! Ik word kaal! Ik heb altijd al dun haar gehad, maar de laatste tijd begon het wel erg dun te worden! Veel vrienden van mij zeiden ook dat mn haar wel erg dun werd! Klote dus, maar op zich viel het niet erg op en ik dacht altijd dat ik gewoon dun haar had!
Momenteel studeer ik voor 4 maanden in amerika en er zijn nog 2,5 maanden te gaan! Mijn dunne haar begint nu echt op te vallen en bovendien voelt mijn haar heel erg dood en droog aan! Ik weet nu dus niet wat ik moet doen, op zich wil ik niets ondernemen, omdat ik hier in een vreemd land zit, maar aan de andere kant wil ik het proces zo snel mogelijk stoppen (indien mogelijk). Het zou natuurlijk erg zonde zijn als ik nu 2,5 maanden wacht voordat ik naar de dokter ga in Nederland en in deze tijd veel haren verlies die ik anders had kunnen behouden! Hopelijk kan iemand mij advies geven!

Dank je wel.

Paul
ga naar een huisarts en vraag propecia (op zn engels proPIEcieja) met finasteride (op zn engels faiNEStrait). iedere dag ff slikken en de situatie zal waarschijnlijk niet erger worden, en als je geluk hebt komt er haar terug! maar lees je wel ff in over de mogelijke bijwerkingen en kosten en bedenk of je dat er voor over hebt.

pdh
4 oktober 2004, 05:24
Hoi Laurens,

Bedankt voor je reactie! Ik zag dat jij ook finasterine gebruikt? Hoe zo heb jij daarvoor gekozen, is dat de beste methode? Heb jij last van bijwerkingen?
Wat gebeurt er als je stopt met dit middel, vallen je haren dan sneller uit?

Bedankt.

Paul

pdh
6 oktober 2004, 20:55
Hallo,

Is er niemand anders die iets zinnigs over mijn vragen kan zeggen?

Paul

The Dude
6 oktober 2004, 21:00
Als je stopt met dat middel te nemen, zal je de gewonnen haren binnen een jaar verliezen!
Ik neem het zelf al meer dan een jaar en ik heb voornamelijk stabilisatie, niet echte hergroei, buiten die 4 haartjes ofzo.

zucht
21 oktober 2004, 23:22
Als je stopt met dat middel te nemen, zal je de gewonnen haren binnen een jaar verliezen!
Ik neem het zelf al meer dan een jaar en ik heb voornamelijk stabilisatie, niet echte hergroei, buiten die 4 haartjes ofzo.

Dude. Na hoeveel tijd is het bij jou gestabiliseerd ? Ik gebruik nu 3-4 maanden fina en momenteel zit mijn haaruitval op een rotvaart. Ik kan vrees ik geen jaartje meer wachten want dan heb ik geen enkel haartje meer :eek:

jongen25
22 oktober 2004, 14:03
Zucht, je bent niet de enige. Meen me dat ik gelijktijdig met jou met fina begonnen heb. Eerste weken leek het goed te gaan, maar zit nu ook in de beruchte 'shedding' - althans, dat hoop ik. Drie maanden geleden had ik beginnende inhammetjes; die zijn nu officieel inhammen geworden. :mad: Het haar bovenop mijn hoofd (had last van 'gaten' in mijn schedeldak) leek zich te stabilseren, maar is weer terug naar af. :crybaby: Laatst zei mijn recente vriendinnetje, toen ze boven op mijn hoofd keek: 'He, je bent kalig op je hoofd'.. Laten we hopen dat de comeback niet al te lang op zich laat wachten...

zucht
22 oktober 2004, 21:10
Jongen, ik heb intussen ook bemoedigende dingen gehoord. Er zijn nog mensen die na 3-4 maanden fina uit pure depressie van die shedding door de knietjes gaan maar die 3 maanden later zien dat de fina toch gaat werken.

zie ook mijn privé berichtje.

Bas6562
25 mei 2005, 21:51
Het kan dus zo zijn dat je haar in 1x versneld uitvalt? Nadat het jaren, in mijn geval 5 jaar, geleidelijk is gegaan? Herkent iemand dat? Bij mij gaat t nl erg snel de laatste maanden, zowel qua inhammen als dunnerwordend haar. Of zou ik me toch teveel focussen, ja ik weet t soms ook niet hoor:confused: .

Kretos
26 mei 2005, 10:59
Bij is het vanaf het begin heel snel gegaan en dat verbeeld ik me ook niet. Ik denk dat het best sneller kan gaan.

Bas6562
26 mei 2005, 11:11
En dat heeft dus niets met leeftijd te maken? Ik las hier een x dat t vanaf je 30e in langzamer tempo gaat maar dat hoeft dus ook niet.

Kretos
26 mei 2005, 13:13
Ik reageerde alleen afgaande op m'n eigen ervaring. Ik ben zelf 18 jaar, nog niet zo lang kalend, maar het gaat wel snel. Er zullen misschien wel gemiddelde leeftijden zijn waarop mannen (sneller) kaal worden, maar het gaat bij iedereen anders.

Dus als je vraagt "kan het zijn dat ik in een sneller tempo kaal word dan voorheen" dan zeg ik: ja, dat zal best kunnen.

En als je vraagt naar ervaringen zeg ik: ja, bij mij gaat het snel, maar het is niet eerst langzaam gegaan, die maanden dat ik kalend ben is het in hetzelfde (naar mijn idee hoge) tempo gegaan.

jongen25
26 mei 2005, 13:15
Nee, dat hoeft zeker niet. Waarom zie je anders dat het overgrote deel van de mannen in hun dertiger jaren tenminste de beginnende tekenen van kaalheid beginnen te ontwikkelen? Wel is het zo dat wij jonkies met overgevoelige androgeenreceptoren een grote kans lopen om in onze twintiger jaren fikse klappen op te lopen, omdat de testosteronspiegel dan het hoogst ligt.
Iemand aanvullingen of verbeteringen?

Kretos
26 mei 2005, 13:22
Ik zou wel willen weten waarop die leeftijd dertig jaar, of de dertiger jaren, is gebasseerd. Als ik om me heen kijk op straat, op school, op m'n werk, in de stad, naar m'n vrienden, noem maar op, dan zie ik dat het grootste deel van de mannen al veel eerder kaal wordt (eind tienerjaren en twintiger jaren).

Bas6562
26 mei 2005, 13:26
Ja, die leeftijd van gem. 30 had ik hier een x op t forum gelezen.

Kretos
26 mei 2005, 13:28
Ik denk dat die leeftijd of achterhaald is of gewoon niet klopt.

Tiuri
26 mei 2005, 13:39
Als je dit biologisch-technisch bekijkt hangt de snelheid van kaal worden af van twee factoren:

Hormoonspiegel (in het bijzonder: hoeveelheid en activiteit van DHT)
Hoeveelheid en activiteit van de androgeenreceptoren
Welke factor van deze twee het zwaarst weegt, is te achterhalen door te kijken naar de mysteries van het kaal worden.

Ten aanzien van het kaal worden zijn er twee grote mysteries:

Het locatiemysterie: hoe komt het dat het kalen doorgaans begint bij de kruin of de inhammen, en waarom vallen niet alle haren in één keer tegelijk uit, terwijl het DHT wel overal tegelijk evenveel aanwezig is?
Het leeftijdsmysterie: hoe kan het dat het kaal worden bij veel mannen pas wordt ingezet tegen het 30ste levensjaar - nadat er al 20 jaar DHT langs de haarzakjes giert (ervan uitgaande dat de testosteron- en dus ook de DHT-productie rond het 10de levensjaar begint)?
Deze twee mysteries getuigen toch van het feit dat de hormoonspiegels een ondergeschikte rol spelen in vergelijking tot de gevoeligheid van de androgeenreceptoren (AR). In het vinden van een antwoord op deze mysteries moet er dus een nadruk komen te liggen op de rol van de androgeenreceptoren.

Er zijn twee scenario's denkbaar die een antwoord geven op de mysteries:

De gevoeligheid van de AR verschilt per haar. De haren frontaal en op de kruin beschikken over grotere gevoeligheid. Iemand die pas op z'n 30ste kaal wordt heeft hele ongevoelige AR: DHT doet pas na 20 jaar enige schade.
De AR worden op verschillende tijden geactiveerd. De AR op de kruin en frontaal worden dan het eerst "aangezet" door het lichaam. Hierdoor kan DHT zich hieraan hechten (en nog niet aan de andere haarzakjes omdat die nog geen geactiveerde AR hebben), en haar valt het eerst uit in deze zones.
Ikzelf zie scenario 1) als niet echt realistisch, omdat er mannen zijn bij wie het kaal worden op z'n 30ste pas begint, maar waarbij het wel meteen heel snel gaat. Dan blijft scenario 2) dus over als enige realistische optie.

En dan is het interessant om te bedenken WAT er zorgt voor de activatie van AR. Is dat genetisch bepaald (waarschijnlijk wel) of hangt het ook samen met bijvoorbeeld je voedings- of levenspatroon: zorgt bepaalde voeding of een bepaalde levenswijze voor snellere/langzamere activatie van de AR?

We weten het op dit moment gewoon niet: meer onderzoek hiernaar is nodig om inzicht te krijgen in de snelheid en progressie van AGA.

high
26 mei 2005, 13:46
jaja het is een raar fenomeen haaruitval!!

Kretos
26 mei 2005, 22:05
: ....


Mooi stuk tiuri. Je hebt goed gezien wat de vraag was en die duidelijk beantwoord.