PDA

View Full Version : Een biopt laten nemen uit de hoofdhuid


jennifer
6 oktober 2004, 10:09
Hoi allemaal,

Laatst las ik ergens op een infosite van het Atriumziekenhuis,dat het soms nodig kan zijn om een biopt te laten nemen om de diagnose te bevestigen bij Alopecia Androgenetica. Ik vroeg mij af waarom dit dan niet standaard gebeurd, en of iemand dit wel eens heeft laten doen en wat er dan precies wordt bekeken?

Liefs, :confused:

Ganescha
10 oktober 2004, 12:34
Nou dat vroeg ik mij nou gister ook af... Bij mij is niet te vinden wat ik heb met mijn haar, ik snap dan niet dat de huidarts dan niet een keer denkt aan een biopt nemen ipv iedere keer afvragen wat er is.

Lies86
10 oktober 2004, 16:10
Hoi hoi,


Ik (alopecia Areata) ben ongeveer 6 jaar geleden in behandeling geweest bij de haar en nagel kliniek in rotterdam,
Ze hebben daar toen 100 haren rond een 'zieke' plek en 100 haren op gezonde plekken op mijn hoofd.
Deze haren werden er met haarwortel en al uitgetrokken. per keer 5.
(lang bezig geweest)
die zijn toen tussen 2 glazen plaatjes met wat vloeistof (zo dik als haargel) gedrukt en onderzocht.
Er werd bij mij gekeken of de wortels nog leefde.
dat was het geval, maar dat had ik ze ook wel meteen kunnen vertellen.
Maja das een ander verhaal!!

Beantwoord dit een beetje je vraag?
Annelies

Annelies
10 oktober 2004, 18:54
Beste Ganescha,

Het is geen schande om je dermatoloog zelf voor te stellen om een biopt
te doen? Wie weet...?!

suc6,
groetjes Annelies

Ganescha
11 oktober 2004, 20:46
That's true ;)

HEIDIKEN
11 oktober 2004, 21:26
hey,

ik wou even vermelden dat ik laatst aan mijn dermatollog ook een bioptie voorstelde,maar kreeg te horen dat dit net hetzelfde inhoud dan een "pluktest",waarbij je alleen kan zien hoeveel haren er in de rustfase zitten!en bij mij zijn het er op dit ogenblijk een PAK te veel!!!!
gr,heidiken

Cloud
11 oktober 2004, 22:44
Bij een biopsie kunnen ze toch nog iets meer zien dan bij een pluktest. Er wordt ook gekeken naar het aantal haarzakjes en de grootte ervan (zijn ze geminiaturizeerd?), of de haarzakjes gezond zijn, de conditie van de hoofdhuid (of er ontsteking aanwezig is)...

Annelies
27 oktober 2004, 17:37
that's true, maar biopt zal iets pijnlijker zijn dan harentrekkerij denk ik.. :confused:

;)

bij mij geen van beide dank u ;)

grtz Annelies

Assie
27 oktober 2004, 18:52
Hoi Lies,
hoe vond jij het daar in Rotterdam bij die kliniek? Loop je er nu nog?
Ik vond het zelf vreselijk daar, naar mijn mening zeer commerciele en onaardige lui. Ben benieuwd hoe jij het hebt ervaren.
gr. Assie

Cloud
27 oktober 2004, 21:46
Heb ooit een biopsie gehad, en er bestaan inderdaad aangenamere dingen in het leven, hoewel het nu ook niet echt superpijnlijk is. Bovendien vond ik het niet fijn dat ze nét in het gebied waar mijn haar aan het uitvallen was nog wat extra haar gingen wegnemen ook...
Ik heb ook nooit een uitleg, uitslag of bespreking gekregen over die biopsie (dus neem ik maar aan dat ze de diagnose van AGA heeft bevestigd), communicatie was niet echt een sterk punt van mijn vroegere dermatoloog, en ik was toen zelf ook nog niet zo mondig..

Annelies
14 november 2004, 13:42
Ja Cloud dat hebben we allemaal in het begin denk ik. Je bent zo bezig met
het geen wat je allemaal 'overkomt' dat de mondigheid erbij in schiet. Ik ben ook pas een stuk mondiger geworden nu ik het inmiddels alweer 4 jaar heb, maar in het begin dus echt niet..!
achja! Maar goed dat het forum er is, wie weet hebben anderen er iets aan!

Cloud
14 november 2004, 23:37
Ja, geweldig dat we dit forum en het internet hebben! Toen ik voor het eerst naar een dermatoloog ging (zo'n 10 jaar geleden) was ik volledig afhankelijk van wat ik daar te horen kreeg -- en dat was niet bijster veel.

Zimza
6 augustus 2005, 14:44
Heb ooit een biopsie gehad, en er bestaan inderdaad aangenamere dingen in het leven, hoewel het nu ook niet echt superpijnlijk is. Bovendien vond ik het niet fijn dat ze nét in het gebied waar mijn haar aan het uitvallen was nog wat extra haar gingen wegnemen ook...
Ik heb ook nooit een uitleg, uitslag of bespreking gekregen over die biopsie (dus neem ik maar aan dat ze de diagnose van AGA heeft bevestigd), communicatie was niet echt een sterk punt van mijn vroegere dermatoloog, en ik was toen zelf ook nog niet zo mondig..


Na bloedondezoek en trichogram staat een biopsie op de onderzoeksprogramma. Ik sta er wel een beetje huiverig tegenover. Als ik het goed begrepen heb, wordt er een stukje haar afgeschoren en daar een stukje huid van afgenomen. Zoiets was het. Kan je hier meer over vertellen, Cloud?

Cloud
6 augustus 2005, 18:13
Ja, er wordt een piepklein stukje hoofdhuid weggenomen. Al bij al valt het best mee hoor. Je wordt ook eerst lokaal verdoofd. Het ergste vond ik dus de psychologsiche kant van de zaak: dat net in het gebied waar ik het minste haar had en elk haartje telde wat werd weggenomen.

Zimza
6 augustus 2005, 20:01
Ja, er wordt een piepklein stukje hoofdhuid weggenomen. Al bij al valt het best mee hoor. Je wordt ook eerst lokaal verdoofd. Het ergste vond ik dus de psychologsiche kant van de zaak: dat net in het gebied waar ik het minste haar had en elk haartje telde wat werd weggenomen.


Hou je er littekens aan over? En gaat er weer haar groeien op dat gebied?

Cloud
6 augustus 2005, 20:07
Ik kan het plekje nu niet meer terugvinden op mijn hoofd.. er is niks meer van te zien.

Annewil
7 augustus 2005, 04:24
Bij mij is vorige week een biopt genomen. Dat is een pijnloze ingreep. De hoofdhuid wordt verdoofd en met een soort mini appelboortje wordt er een stukje met doorsnee 3 mm weggenomen. Het wondje is wel diep (de hele huid) en je krijgt een waarschuwing mee voor infectiegevaar. Dus twee dagen niet nat laten worden en pleister even laten zitten.

Ik heb niets gevoeld van de biopsie, tot twee dagen erna schrijnde het plekje enigszins, maar dan moest ik er wel speciaal aan denken (en er naar zoeken). Dat valt dus allemaal heel erg mee.

Het is nu een kuiltje met een doorsnee van enkele millimeters. De Biopsie had bij mij ten doel vast te stellen of ik lijd aan een vorm van plotselinge totale kaalheid die alleen bij vrouwen voorkomt en die zichzelf vrij snel herstelt. Ik krijg er over een week uitslag van. Deze biopsie is dus louter diagnostisch bedoeld, ik word er niet beter van.

Voor degenen die mijn andere topic niet gelezen hebben: Twee maanden geleden werd ik ineens helemaal kaal. Niet alleen op mijn hoofd, maar overal op mijn lichaam. De huisarts was ontzet, ook de dermatoloog heeft het nog nooit zo heftig gezien. De arboartsen weten ook niet wat ze ermee aan moeten. Mijn dermatoloog vraagt nu advies aan alle andere dermatologen die aan het ziekenhuis verbonden zijn; ik ben opgegeven voor het "groot overleg". Dit zou over tien dagen al kunnen (zes dermatologen verdiepen zich dan in mijn probleem), maar ik ben dan even op vakantie, dus hebben we het uitgesteld naar september.

Ik was 6 weken thuis en ben inmiddels (volledig kaal) weer aan het werk, zij het voor 50 procent,

groetjes en sterkte jullie,

Annewil