PDA

View Full Version : Psycho-somatische klachten??


monique3
22 mei 2002, 13:22
Nu we zo aan het spitten en vragen zijn , wil ik jullie ook iets vragen.
Ik heb zelf vele jaren terug , veel last gehad van psycho-somatische klachten.
Voor degenen die niet weten wat dat is, dat zijn lichamelijke klachten die dus veroorzaakt worden doordat je geestelijk niet goed (slecht) in je vel zit.
Bij mij waren het klachten zoals: spanningshoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, diarree , verstopping, hartkloppingen, trillen, slecht slapen, weinig eetlust, darmkrampen enz.
Wie herkent hier iets van?
Ik ben dan ook vaak naar de huisarts gegaan daarmee, en die zei dat het door de spanningen kwam, ik had dan ook een harde schijf in mijn buik rond de navel, en op dat moment als ik dus veel last had van spanningen, dan kon ik bepaalde soorten voedsel ook niet goed verdragen.
Ik moest dan lichtverteerbaar voedsel tot me nemen, weinig vet, geen gekruid eten, niet te zwaar eten, niet te laat.
Dat waren echte klote tijden, mijn lichaam was toen erg ziek, al het gif van de spanningen/ttm ging toen vast zitten terwijl het eruit moest komen.
Ik zou graag van jullie horen of jullie dit ook hebben gehad?
Gehad zeg ik erbij, want ik kan nu sinds een paar jaar de boel goed onder controle houden, en als er een tijd is van spanningen dan houd ik rekening met wat ik eet.
Ben benieuwd naar reacties, groeten Monique3.

gogo
22 mei 2002, 14:32
Hoi monique3

Ik herken wel veel klachten bv. heb bijna altijd hoofdpijn, slaap vaak slecht, heb soms last van hartkloppingen en hyperventilatie en diarree daar heb ik meestal in de vakantie of met carnaval of met feesten last van. Mijn vriend noemt dit ook stress diarree.
Maar ik weet dat dit alles komt door spanningen maar de enigste spanning die ik heb zijn mijn haar en door mijn haar krijg ik weer last van spanning dus het blijft alllemaal in het bekende cirkeltje zitten.:sad:

groetjes gogo