PDA

View Full Version : Chat-box


sonofsam
7 oktober 2004, 21:45
Waarom heeft deze site eigenlijk geen eigen chat-box? Is dit ooit besproken? Dat zou erg leuk zijn!

Son of Sam

Haarmannetje
8 oktober 2004, 00:00
Volgens mij is dit wel eens eerder ter discussie geweest en is ook uitgelegd waarom er geen chatbox is toegevoegd. Het argument, waar ik mij volledig in kan vinden, was de volgende:

Een chatbox is een realtime toepassing waarbij informatie niet bewaard blijft. Hoewel het in eeste instantie natuurlijk leuk is om met de momenteel actieve gebruikers interactief te kunnen communiceren, is het natuurlijk onvermijdelijk, dat er over haarproblemen gepraat zal worden. Daarbij zal ongetwijfeld informatie besproken worden, die interessant is voor iedere gebruiker, maar die informatie gaat - gezien de aard van een chatbox - verloren.

Ik persoonlijk zou dan de voorkeur geven aan een soort chat-topic. Deze is dus niet interactief, maar heeft wel een chatbox-karakter en toch blijven de teksten bewaard. Echter vraag ik mij af of een chat-topic hetzelfde gevoel los zal maken als een interactieve realtime chatbox.

sonofsam
8 oktober 2004, 10:11
Ik begrijp je punt haarmannetje, maar je kan ook chatten zonder te praten over haarproblematiek. Of bijv. chat-box die alleen in de avond open is. Ik zeg maar iets.

Haarmannetje
8 oktober 2004, 10:19
Ik begrijp je punt haarmannetje, maar je kan ook chatten zonder te praten over haarproblematiek. Of bijv. chat-box die alleen in de avond open is. Ik zeg maar iets. Jawel, maar het is volgens mij onvermijdelijk dat er over haarproblemen gepraat wordt. Dat gebeurt gegarandeerd. Ook ik vind het een mooi idee verder, maar dit was het argument van het HaarWeb Management.

pizzacat
11 oktober 2004, 23:51
Jawel, maar het is volgens mij onvermijdelijk dat er over haarproblemen gepraat wordt. Dat gebeurt gegarandeerd. Ook ik vind het een mooi idee verder, maar dit was het argument van het HaarWeb Management.

haarproblemen is wat ons bindt.....het onderwerp zal idd niet te vermijden zijn.

Haarmannetje
12 oktober 2004, 08:01
Precies, maar dat was dus het bezwaar volgens mij van het HaarWeb Management. Omdat de chatbox voornamelijk gebruikt zal worden voor het praten over haarproblemen kan er waardevolle informatie verloren gaan.

Webmaster
16 oktober 2004, 10:32
In http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?p=11962&postcount=3 heb ik het volgende aangegeven:


De mogelijkheid tot chatten op HaarWeb is al vaker besproken (tik 'chat' in, in de zoekmachine en je zult de nodige onderwerpen vinden).

Daaruit kun je opmaken dat wij (HaarWeb) in eerste instantie erg enthousiast tegenover een chatfunctie stonden. Hoewel we er zèker niet op tegen zijn, hebben wij ons enthousiasme enigszins moeten bijstellen. Zoals ton2 al terecht aangeeft zitten er méér nadelen aan een chat vast dan je in eerste instantie zou denken.

Al eerder heb ik de volgende punten genoemd:

Voordelen van het HaarWeb Forum t.o.v. Chat

Je kan berichten bekijken en posten wanneer het jou het beste uitkomt. 's morgens, 's middags, 's avonds of 's nachts: het maakt niet uit wanneer. Dit in tegenstelling tot een Chat, welke afhankelijk is van de leden die op dàt moment online zijn.
Ook ben je afhankelijk van het tijdstip waarop de Chat gescheduled zal worden. Scheduling (planning) van de chattijden is noodzakelijk om diverse redenen : de belangrijkste reden is dat er op de chat een HaarWeb-Moderator aanwezig moet zijn. Dit om te voorkomen/waarborgen dat de Chat misbruikt gaat worden door lieden met een commerciële agenda. Daarbij is de organisatie achter HaarWeb (nog) niet dermate ontwikkeld dat wij structureel chatsessie's kunnen aanbieden.
In tegenstelling tot 1 op 1 email contact of Chat, zal je bericht altijd te zien blijven voor iedereen die het HaarWeb Forum bezoekt, zoals ton2 al aangeeft. Dit heeft legio voordelen t.o.v. een chat, dat moge duidelijk zijn.

Op korte en middellange termijn zullen wij dan ook nog niet overgaan tot de implementatie van een gestructureerde Chat-mogelijkheid op HaarWeb. Wellicht dat dit op de langere termijn wel tot de mogelijkheden gaat behoren.
Als tussenoplossing zullen we er in ieder geval voor zorgen dat het met het nieuwe HaarWeb Forum mogelijk wordt om je MSN-handle in te voeren in je profiel, zodat je de mogelijkheid krijgt om via MSN te chatten met die leden die ervoor kiezen hun MSN-handle openbaar te maken op het HaarWeb Forum.

Webmaster
7 mei 2005, 13:34
Zoals ik al zei:


Op korte en middellange termijn zullen wij dan ook nog niet overgaan tot de implementatie van een gestructureerde Chat-mogelijkheid op HaarWeb. Wellicht dat dit op de langere termijn wel tot de mogelijkheden gaat behoren.
Als tussenoplossing zullen we er in ieder geval voor zorgen dat het met het nieuwe HaarWeb Forum mogelijk wordt om je MSN-handle in te voeren in je profiel, zodat je de mogelijkheid krijgt om via MSN te chatten met die leden die ervoor kiezen hun MSN-handle openbaar te maken op het HaarWeb Forum.


De MSN-implementatie is ondertussen gerealiseerd.