PDA

View Full Version : Finasteride en zwangerschap


Birgit Jansen
26 oktober 2004, 12:57
Is er iemand van jullie die Finasteride geslikt heeft en gestopt is ermee
en vervolgens is gegaan voor een zwangerschap???
Ik begreep namelijk dat dit medicijn wordt afgeraden als je nog een
kinderwens hebt.
Voor degene die Finasteride gebruiken, ik heb het op recept van Dr Munte uit
het Erasmus en diverse apotheken gebeld om de goedkoopste te vinden en nu ben ik voor ongeveer 30 euro klaar en heb dan 90 pillen. Ik zag dat de pillen
van MSD Proscar maar liefst 136 euro zijn.
Birgit Jansen

lienerina
13 november 2004, 15:56
ik gebruik ook finasteride, reeds 6 maand. ik ben 22 jaar en heb voorlopig geen kinderwens. Maar dat ik ooit kinderen wil staat voor mij bijna wel vast.
ik ben de laatste tijd mede daarom en om mijn gezondheid in t algemeen wel aan het twijfelen ofk er mee door moet gaan, het heeft nog geen effect namelijk. mijn haar is alleen maar dunner geworden. Ongeveer drie jaar geleden is bij mij alopecia androgentica vastgesteld.
ik ga t nu een jaar proberen, er is mij verteld dat t resultaat pas na een jaar zichtbaar is en de werking pas begint na 9 maanden finasteride te hebben geslikt.
ik schrok ook van de prijs die jij betaald. krijg jij ook tabletten van 1,25 milligram? ik krijg via dr boersma van intermedica 90 tabletten voor 150 euro:mad: !! Hoe ben jij aan deze dermatoloog gekomen en weet jij of alle reguliere dermatologen al finasteride voor willen schrijven? ik hoop echt op een reactie terug, iig veel sterkte met alles!

Birgit Jansen
16 november 2004, 14:28
Ik heb Dr Munte leren kennen op een praatje van de Alopecia vereniging en ik wist dat hij het voorschreef dat gaf hij aan maar vele dermatologen doen dit niet zomaar omdat het nog niet op vrouwen goed is uitgetest.
Hij zag mij en bevestigde de diagnose dus ik dacht daar moet ik naartoe die doet niet moeilijk met voorschrijven.
Hij is heel aardig ik woon ook niet in de buurt van Rotterdam maar ik kon middels de mail met hem kontact houden na 1 echt bezoek in Rotterdam (voordeel van een academisch ziekenhuis die zijn niet zo commercieel). HIj schrijft het recept uit met meteen een herhalingsrecept en nu heb ik telefonisch contact.
Bij mij zit er 1 mg proscar in de pillen en in combinatie met de diana 35 en minoxidil 5% lotion heb ik het nu weten te stoppen de haaruitval. Ik ben al 35 jaar en heb dit vanaf mijn 18e jaar had ik maar eerder geweten dat deze combi van medicijnen werkt want inmiddels ben ik mijn volle haardos grotendeels kwijt. Maar ik blijf positief maar hopen dat ik het nu binnen de perken houdt, het is een zaligheid dat als ik nu mijn haren kam of was er maar hooguit 10 haren meekomen!!!
Omdat jij nog zo jong bent kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vind om al die troep te gebruiken want ook ik ben af en toe huiverig voor de Finasteride, het is niet goed getest op vrouwen en straks krijg ik er iets ergers nog voor terug dan is het het ook niet waard geweest. Maar ik was voordat ik deze medicatie nam zo depressief ervan dat het me niet interesseerde wat ik zou slikken als de haaruitval maar zou stoppen en ik voel me inderdaad een stuk beter nu.
Succes ermee
liefs Birgit

lanne
19 november 2004, 23:00
[QUOTE=Birgit Jansen]Ik heb Dr Munte leren kennen op een praatje van de Alopecia vereniging en ik wist dat hij het voorschreef dat gaf hij aan maar vele dermatologen doen dit niet zomaar omdat het nog niet op vrouwen goed is uitgetest.
Hij zag mij en bevestigde de diagnose dus ik dacht daar moet ik naartoe die doet niet moeilijk met voorschrijven.
Hij is heel aardig ik woon ook niet in de buurt van Rotterdam maar ik kon middels de mail met hem kontact houden na 1 echt bezoek in Rotterdam (voordeel van een academisch ziekenhuis die zijn niet zo commercieel). HIj schrijft het recept uit met meteen een herhalingsrecept en nu heb ik telefonisch contact.

Hi Birgit,

Wat gaaf dat e.a. goed helpt bij jou! gefeliciteerd!
Dat lijkt me heerlijk inderdaad, en bijna niet te geloven, als je opeens maar een paar haren eruit kan trekken.
Wat je verder denkt en schrijft over fina: zo denk ik er ook over:
het is enerzijds fijn dat het er is, maar het maakt me soms ook wel eens ongerust als ik er aan denk dat de gevolgen op de lange termijn nog niet onderzocht zijn.

Om antwoord te geven op je eerste vraag.
Ik kan nog niet zeggen dat ik ervaring heb met voor een zwangerschap gaan na finasteride.
Ik wil even opmerken dat ik het soms verwarrend vind hoe er op internet wordt gepraat over finasteride als je nog een kinderwens hebt.
Zoiets schreef jij ook.
Dat klinkt alsof dat niet zou kunnen, alsof dat kwaad kan.
Voor zover ik weet kan het helemaal geen kwaad om finasteride te slikken als je in de toekomst nog kinderen wil.
Ik heb alleen wel gehoord en moeten tekenen dat ik op de hoogte gebracht was van risico's voor de mannelijke foetus als je wel zwanger zou worden.
Dokter Boersema heeft mij gezegd dat als je wel zwanger wilt worden je het beste ongeveer drie maanden met de finasteride moet stoppen.


Wat ik me af en toe afvraag is:
Stel dat je als vrouw nu per ongeluk toch zwanger wordt.
Ik bedoel dat gebeurt soms ondanks de pil.
Hoe groot zouden dan de kansen zijn dat de mannelijke foetus daar schade van op heeft gelopen?
Want in week 10 worden toch pas de mannelijke of vrouwelijke kenmerken van een baby gevormd.
Dus hoe zou dat dan zitten met als je, als zich dat onverhoopt voor zou doen,
toch zwanger zou raken en binnen de eerste 2 maanden zou stoppen met de finasteride?

P.S. in de pillen van dr. Boersema zit 1,25.
Wat zegt jou arts er over dat in deze pillen maar 1 mg zit?
Je kan toch ook voor een pil kiezen die je in vieren deelt, zodat je 1,25 slikt als je zo'n pil, (proscar was het toch geloof ik?) breekt?
Waarvoor niet die keuze?

groeten, Lanne

lienerina
20 november 2004, 10:30
hoi birgit,
echt blij met je reactie! ik herken zoveel. de onzekerheid over je gezondheid en de depressiviteit, de tijd dat ik niks geslikt/gesmeerd heb en de haaruitval wel heb door laten gaan..Wat fijn dat de mediactie nu bij jou helpt!!
misschien zou het ook wat voor mij zijn om ook de diane 35 en minoxidil er naast te gebruiken. Ik heb echter al eerder dina geslikt in combinatie met androcur en daar werd ik behoorlijk depri en gestresst van, was zowel geestelijk als lichamelijk niet mezelf meer. Ik hoorde dat je van minoxidil overbeharing op de rest van je lichaam kan krijgen.
Welke ervaring heb jij met deze lotion?
Ook in jouw reactie herken ik me lanne
het is allemaal zo dubbel. op internet lees je inderdaad dat het nog helemaal niet duidelijk is wat fina op de lange termijn voor je geozondheid en vruchtbaarheid/vrucht zou kunnen betekenen. Ik vind het zo'n moeilijk beslissing want enerzijds wil ik niet dat mijn haaruitval doorgaat, anderzijds zou ik mijn hele leven spijt hebben als ik geen kind of een misvormd kind zou krijgen door de fina. Ik ben uiteindelijk fina gaan gebruiken omdat ik ook redelijk depressief van was geworden. ik had er toen alles wel voor over. inmiddels ben ik wel iets verder met vewerken ...helemaal accepteren zal ik het wel nooit. Ik krijg over een maand een haarwerk...heel spannend, ik had gedacht dat ik dat nooit zou durven, maar ik hoop nu echt dat t mooi is. Nu heb ik ook zoiets misschien kan ik dan wel met medicatie stoppen, tot nog toe heeft fina nl geen effect, maarja slik t ook nog maar zes maanden.
wanneer begon het bij jou te helpen?
Ik ga denk ik maar naar een reguliere arts/dermatoloog om nogmaals alle mogelijkheden na te gaan.Heb jij misschien het mailsadres of telefoonnummer van jouw dermatoloog en apotheek, birgit? het scheelt ook nogal in kosten van de fina.
Sterkte met alles en hartstikke bedankt voor je reactie!
groetjes lienerina

lienerina
20 november 2004, 10:34
oja lanne, ik let er zelf wel heel goed op dat ik de pil niet vergeet. slik yasmin. want als je wel zwanger wordt, wordt de mannelijk vrucht wel beinvloed, door dat je wel de omzetting van het mannelijk hormoon in een enzym onderdrukt, is mij verteld.
Wat heeft dr. boersma jou over de termijn vertelt dat je resultaat mag verwachten en heeft t al resultaat bij jou?
heel veel sterkte met alles
lienerina

Birgit Jansen
22 november 2004, 10:20
HOi,

De finasteride ook wel Proscar genoemd bestel ik bij de apotheek in Bisonspoor Maarssen telefoon: 0346-574274
ze maken ze speciaal voor mij (zijn niet op voorraad) en ik heb 90 stuks met 1 mg Proscar voor 26,38 euro excl BTW. Volgens mij kun je gewoon apotheken bij je in de buurt bellen en vragen of ze deze voor je kunnen maken dit had dr Munte mij ook geadviseerd, vandaar dat ik ben gaan rondbellen.

Het is mogelijk dat de combinatie finasteride, minoxidil 5% en diane-35 wel de reden is dat de haartuival gestop is momenteel (want ik hoop dat het zo blijft natuurlijk). Ik begreep dat er meer waren die de combi met succes gebruikten.
Fijn dat ik lees dat er meer mensen zijn zoals ik want ik tob hier al mee vanaf mijn 18e jaar en ben nu 35 en vind nu mogelijk de juiste behandeling voor mij met inmiddels al heel wat minder haren.
Daarom hoop ik er mensen mee te kunnen helpen dat ik dit nu eerder weet wat mogelijk werkt, toen ik jong was was dit niet bekend en bestond er niet zo een forum als dit.
Maar liever slik ik ook geen medicatie, dus het blijft wikken en wegen, en ik vind het moedig dat je een haarwerk hebt genomen ook ik denk daar al wel eens aan.
De toppik (haarpoeder) verdoezeld nu wel de dunnere plekken op mijn hoofd dus ik hoop een haarwerk nog wat jaartjes te kunnen uitstellen.

bedankt voor jullie reacties groetjes Birgit

lienerina
4 december 2004, 15:30
hee birgit

late reactie, want ik ben een tijd niet op t forum geweest. ik heb thuis geen internet en ben op mijn werk erg druk.
Heel erg bedankt voor je reactie!! kga zeker proberen een geschikte apotheek te vinden. Het scheelt nogal in euro's!!
Kijk ook echt uit naar een haarwerk.
Sterkte met alles,
groetjes nienke