PDA

View Full Version : Relatie tussen haaruitval en slapen


Biljartbal
28 oktober 2004, 20:15
Als ik in de ochtend mijn haar was en s avond "klop" boven de wasbak, dan verlies ik weinig haar. (7 a 8 haartjes). Maar als ik in de ochtend wakker wordt, heb dan 6 uur geslapen, en ik klop mijn haar dan verlies ik veel haartjes (20 ongeveer).

Nu zit ik te denken of er een link bestaat tussen haaruitval en slapen, misschien dat er een stof in je slaap worden gemaakt die je haartjes aanvalt ofzo :confused:

Wat vinden jullie hiervan?

Nu heb ik ook dit net gevonden:

Hoe onstaat melkzuur?

In onze bijnieren wordt adrenaline gemaakt. Adrenaline speelt een belangrijke rol bij stress-situaties, angstmomenten. Adrenaline is een hormoonstof. Iedereen produceert adrenaline. Met name 's nachts wordt adrenaline afgescheiden. Bepaalde cellen van de zweetklieren boven op ons hoofd zijn in staat deze hormoonstof op te nemen. Het adrenaline jaagt de zweetklieren op waardoor ze sneller gaan produceren. Voor deze versnelde stofwisseling is energie nodig. De cellen gaan de suikerstof glucose verbranden om energie op te wekken. Door een gebrek aan zuurstof zal deze omzetting onrendabel zijn en ontstaat het zgn. MELKZUUR, een afvalprodukt.

Wat doet melkzuur?

Melkzuur doet de samenstelling van zweet veranderen waardoor het de haarschacht aantast. Eerst vloeit het uit op de hoofdhuid. De hoofdhuid heeft van nature een beschermlaag. Deze beschermlaag wordt nu verstoord door de invloed van melkzuur. Dit heeft tot gevolg dat de huid begint te jeuken, er schilfertjes ontstaan, etc.
Het melkzuur vloeit de haarschacht in en tast daar het haar aan. Nu ontstaat het haar dat van slechte kwaliteit is.

Eminem
28 oktober 2004, 20:58
Ik ben wel van mening dat weinig slaap en haaruitval nauw met elkaar in verband liggen.Dat word dus vroeger naar bed..... :)

Mille
28 oktober 2004, 22:04
maar even een serieus antwoord op deze topic.

Ik zit al een week lang elke s'ochtends met veel haaruitval op mn kussen als ik op sta (30+ haren), nu komt het mooiste:

vandaag heb ik echt niet geslapen, zat in me bed heen en weer te draaien, maar kon echt niet slapen, de hele nacht lang niet geslapen
ik sta op in de ochtend, en zie tot mijn verbazing 3 haren op mn kussen, ik kijk op mn lakens helemaal niks ( niet dat jullie denken, dat het van het heen weer draaien van mn kussensloop af is gevallen)

conclusie: goede /diepe slaap ,veel uitval
slechte/ geen slaap, bijna geen haaruitval :P

Biljartbal
28 oktober 2004, 23:21
maar even een serieus antwoord op deze topic.

Ik zit al een week lang elke s'ochtends met veel haaruitval op mn kussen als ik op sta (30+ haren), nu komt het mooiste:

vandaag heb ik echt niet geslapen, zat in me bed heen en weer te draaien, maar kon echt niet slapen, de hele nacht lang niet geslapen
ik sta op in de ochtend, en zie tot mijn verbazing 3 haren op mn kussen, ik kijk op mn lakens helemaal niks ( niet dat jullie denken, dat het van het heen weer draaien van mn kussensloop af is gevallen)

conclusie: goede /diepe slaap ,veel uitval
slechte/ geen slaap, bijna geen haaruitval :P

Ja precies, die conclusie heb ik ook getrokken. Het klinkt raar, en het is ook. Maar wel waar :confused:

Animal
29 oktober 2004, 15:20
Het kan ermee te maken dat in je diepe slaap je testosteron niveau en dus je DHT niveau ontzettend hoog worden..

koekjes
29 oktober 2004, 16:12
Het kan ermee te maken dat in je diepe slaap je testosteron niveau en dus je DHT niveau ontzettend hoog worden..Mwah, je raakt redelijk snel in een diepe slaap. Dan zou je elke nacht ontzettend kort moeten slapen, en dat is niet gezond.;)

Haarmannetje
29 oktober 2004, 16:41
Het kan ermee te maken dat in je diepe slaap je testosteron niveau en dus je DHT niveau ontzettend hoog worden..
Dat lijkt mij niet. Veel testosteron (en DHT) gaat gepaard met vermoeidheid. Je lichaam raakt er zeer actief en opgefokt door. Lijkt mij niet bepaald handig in combinatie met slaap. Ik zou eerder verwachten dat testosteron (en DHT) omlaag gaan tijdens de slaap.

Maar ja, aan de andere kant kunnen we ons misschien beroepen op de theorie van Freud ;). Dat de slaap en de daarmee gepaard gaande dromen van seksuele aard zijn. Maar goed, dat geloof ik niet zo.

Eefje
29 oktober 2004, 17:34
Tel jij je haren ofzo? :confused:

KiWie
29 oktober 2004, 20:02
Ik slaap altijd op mijn linkerzij slaap.

Nu wil het geval dat mijn linkerinham hoger is dan mijn rechter

Maar dat wijd ik aan een slechte doorbloeding.

Zijn er meerdere hier die dat ook hebben?

Biljartbal
29 oktober 2004, 20:02
Tel jij je haren ofzo? :confused:

Ik wel, althans een globale waarneming. ;)

Biljartbal
29 oktober 2004, 20:03
Ik slaap altijd op mijn linkerzij slaap.

Nu wil het geval dat mijn linkerinham hoger is dan mijn rechter

Maar dat wijd ik aan een slechte doorbloeding.

Zijn er meerdere hier die dat ook hebben?


Dat heb ik ook, ik slaap altijd op mijn linkerzij. en mijn linkerinham is dan ook de marathon aan het winnen :(

Haarmannetje
29 oktober 2004, 20:28
Ik slaap altijd rechts en mijn linker inham is groter ;).

pizzacat
29 oktober 2004, 20:43
Gemiddeld 8 uur slaap is belangrijk, een chronisch slaaptekort leidt tot concentratie stoornissen en uiteindelijk tot vermindering van je weerstand en erger. Ik kan me niet voorstellen dat je in je slaap meer verliest dan als je wakker bent. Ik vind nooit meer dan een paar haren op mijn kussen. Hoe het ook zij, je moet toch slapen.

BobvK
14 november 2004, 12:17
Kan iemand mij uitleggen waarom hij of zij denkt dat een verhoging DHT in je bloed, binnen enkele uren tot haaruitval zou leiden?

Kan iemand mij daarnaast uitleggen dat wanneer we in acht nemen dat de catagene fase (De fase waarin we het haar verliezen) zo'n 2-3 maanden duurt, men nog neurotisch denkt dat 'iets' dat men binnen 24 uur doet of deed, invloed heeft op of een haar uiteindelijk wel of niet zou uitvallen?

Laat ik deze vragen zelf beantwoorden.

Dat DHT een belangrijke factor speelt staat vast. Niet voor niets werken producten als finasteride en dutatsteride. Maar als er nu om wat voor reden dan ook een verhoging van DHT plaatsvindt in mijn bloed, zal ik het effect daarvan op mijn haaruitval pas na enkele maanden merken. Op het moment dat die DHT verhoging plaatsvindt, moet dat DHT ervoor zorgen dat haren die in hun groeifase zitten abrupt in hun catagene fase terechtkomen. Je zou je al kunnen afvragen of dat een kwestie is van enkele uren.

Vervolgens duurt het, eenmaal in die catagene fase, nog enkele MAANDEN eer dat haartje daadwerkelijk uitvalt. Dus eenieder die beweert meteen iets te merken van verhoogde DHT niveau's, en daar vervolgens een logisch verband tussen aanlegt, kan helaas de toets der ..... (affin, zelf invullen)

Daarnaast: Testosteron en DHT niveau's in je bloed schommelen de ganze dag, en ze schommelen flink ook. Onze activiteiten zijn daarop van invloed, maar schommelen doen ze, wat je ook doet. Bespaar je de moeite uberhaupt na te denken hoe je dat schommelproces kunt beinvloeden, zeker met van die ambigue methodieken. Wil je iets aan DHT doen, neem dan iets wat de werking/vorming ervan remt en doe jezelf dan een lol: stop dan met nadenken tot minimaal een half jaar later, en kijk dan of het heeft geholpen.

Over dat na het slapen etc.: de enige reden die er kan zijn is dat er op mechanische wijze meer haar uitvalt. Ook temperatuursverschillen etc. kunnen van invloed zijn op het precieze tijdstip wanneer een haar uitvalt. Maar troost jezelf: dat haartje was hoe dan ook toch uitgevallen, de catagene fase ervan was reeds enkele maanden van tevoren gestart.

ugh
18 november 2004, 15:10
[...]Vervolgens duurt het, eenmaal in die catagene fase, nog enkele MAANDEN eer dat haartje daadwerkelijk uitvalt. Dus eenieder die beweert meteen iets te merken van verhoogde DHT niveau's, en daar vervolgens een logisch verband tussen aanlegt, kan helaas de toets der ..... (affin, zelf invullen)[...]Het negatieve effect van een (zeer) hoge dosis vitamine B5 (tegen acne) op mijn haren, was (als ik het ongeveer in mijn hoofd na ga) in 1 maand al duidelijk zichtbaar. (Diffuus patroon.)

Hoeveel dit met DHT etc te maken heeft weet ik niet. Maar wou het even melden.

kabouterplop
24 november 2004, 11:54
Het klopt inderdaad , het is levensgevaarlijk om s'ochtends de kam door je haar te halen , dan heb ik altijd lange mooie dikke haren in mijn kam , als ik later op de dag mijn haar kam , geen probleem , bijna nooit haren in mijn kam.
ik vermoed dat het met doorbloeding van je hoofdhuid te maken heeft , s'nachts is dat op een zeer laag pitje en als je dan wakker wordt zitten vele haren wat losser in hun haar zakje en voila ...
tip : je haar kammen zo lang mogelijk uitstellen , scheelt je weer een paar haren per dag ..

gebruik Duta 1 x in de 3 dagen ,en 2 x dagelijks minox 2%. that's all

Tiuri
24 november 2004, 12:24
Het klopt inderdaad , het is levensgevaarlijk om s'ochtends de kam door je haar te halen , dan heb ik altijd lange mooie dikke haren in mijn kam , als ik later op de dag mijn haar kam , geen probleem , bijna nooit haren in mijn kam.
ik vermoed dat het met doorbloeding van je hoofdhuid te maken heeft , s'nachts is dat op een zeer laag pitje en als je dan wakker wordt zitten vele haren wat losser in hun haar zakje en voila ...
tip : je haar kammen zo lang mogelijk uitstellen , scheelt je weer een paar haren per dag ..
hahahaha :D:D je leest de prachtigste theorieën hier op haarweb :) "Levensgevaarlijk om je haar te kammen 's ochtends"!! Hehehehe :)

Haarmannetje
24 november 2004, 12:28
Hehe Kabouter Plop, ik betwijfel of het zo werkt. Als het al zo zou zijn, dat je haren 's ochtends uitvallen omdat er 's nachts wat minder doorbloeding is geweest, dan kan het nooit zo zijn, dat het daardoor permanent uitvalt. Een nacht is gewoon te kort daarvoor. Zo'n haar zal gewoon weer terug groeien. Hoe anders verklaar je dan, dat mensen zonder AGA al hun haar houden? Slapen die niet ofzo ;)?

Verder is het natuurlijk ook niet helemaal juist om te stellen dat de haren uitvallen door het kammen. Als zo'n haar uitvalt door te kammen, dan valt deze ook uit zonder te kammen.

Wat betreft slapen denk ik dat er alleen een relatie bestaat in positief verband: een goede nachtrust is noodzakelijk voor een goede haargroei.

Lies86
24 november 2004, 17:10
Hehe Kabouter Plop, ik betwijfel of het zo werkt. Als het al zo zou zijn, dat je haren 's ochtends uitvallen omdat er 's nachts wat minder doorbloeding is geweest, dan kan het nooit zo zijn, dat het daardoor permanent uitvalt. Een nacht is gewoon te kort daarvoor. Zo'n haar zal gewoon weer terug groeien. Hoe anders verklaar je dan, dat mensen zonder AGA al hun haar houden? Slapen die niet ofzo ;)?

Verder is het natuurlijk ook niet helemaal juist om te stellen dat de haren uitvallen door het kammen. Als zo'n haar uitvalt door te kammen, dan valt deze ook uit zonder te kammen.

Wat betreft slapen denk ik dat er alleen een relatie bestaat in positief verband: een goede nachtrust is noodzakelijk voor een goede haargroei.
Zou het niet gewoon zo zijn dat er overdag net zoveel haren uitvallen als s'nachts?
Maar dat ze overdag van je hoofd waaien,vallen enz enz.
Overdag raak je ze vanzelf kwijt.
S'nachts woel je de losse haren eruit. maar deze hebben vaak geen kans om eruit te vallen.
Dus als jij gaat kammen.... komen ze alsnog mee!!

Tis maar een idee ik weet t ook niet

Lies

jongen25
24 november 2004, 17:22
Ben het volkomen met je eens Lies.

Haarmannetje
24 november 2004, 17:27
Ben het volkomen met je eens Lies.
Ik ook :).

Lies86
24 november 2004, 18:18
en

[QUOTE=Ik ook :).
Dat is fijn!!!


Lies

4roluca
24 november 2004, 19:46
Het klopt inderdaad , het is levensgevaarlijk om s'ochtends de kam door je haar te halen , dan heb ik altijd lange mooie dikke haren in mijn kam , als ik later op de dag mijn haar kam , geen probleem , bijna nooit haren in mijn kam.
ik vermoed dat het met doorbloeding van je hoofdhuid te maken heeft , s'nachts is dat op een zeer laag pitje en als je dan wakker wordt zitten vele haren wat losser in hun haar zakje en voila ...
tip : je haar kammen zo lang mogelijk uitstellen , scheelt je weer een paar haren per dag ..

gebruik Duta 1 x in de 3 dagen ,en 2 x dagelijks minox 2%. that's all
...te kammen heb ik ergens gelezen. Er vormt zich een betere natuurlijke beschermlaag je haar wordt sterker en breekt minder vlug af want vele haren in je kam kunnen ook gewoon afgebroken zijn. Dus je haar veel kammen is goed voor je haar..--> ik doe het ook te weinig..

Groeten-->Lu.

craban
9 december 2004, 16:38
Dat lijkt mij niet. Veel testosteron (en DHT) gaat gepaard met vermoeidheid. Je lichaam raakt er zeer actief en opgefokt door. Lijkt mij niet bepaald handig in combinatie met slaap. Ik zou eerder verwachten dat testosteron (en DHT) omlaag gaan tijdens de slaap.

Tegen de ochtend aan is het testosteron gehalte het hoogst bij mannen, vandaar ook de ochtend erectie.


-craban

ugh
9 december 2004, 16:57
Tegen de ochtend aan is het testosteron gehalte het hoogst bij mannen, vandaar ook de ochtend erectie.


-crabanDeze studie spreekt je tegen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8072074&dopt=Abstract
J Urol. 1994 Oct;152(4):1103-7.Related Articles, (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=8072074) Links (http://javascript<b></b>:PopUpMenu2_Set(Menu8072074);)

Nocturnal penile tumescence and rigidity in men without complaints of erectile dysfunction using a new quantitative analysis software.

Levine LA, Carroll RA.

Department of Urology, Rush-Presbyterian-St. Luke's Medical Center, Chicago, Illinois.

Nocturnal penile tumescence and rigidity data were collected during 3 successive nights of home monitoring from 44 men screened for normal sexual functioning. The subjects were well distributed during the interval with an age of 31 to 81 years. Penile brachial indexes, biothesiometry measures and testosterone levels were evaluated. Two new time-intensity measures of tumescence (tumescence activity units) and rigidity (rigidity activity units) were used to summarize erectile activity. A high correlation (r > 0.84, p < 0.001) was found between these summary parameters. It was observed that at least 2 nights of monitoring were required to characterize a subject adequately because some men had single nights with no measurable erectile activity. There were low correlations among penile brachial index, biothesiometry and testosterone outcomes, and nocturnal penile tumescence and rigidity measurements. There was a decrease in measurements of tip rigidity with increasing subject age (r = -0.238, p < 0.05) and an increase in tip rigidity associated with penile girth during erectile events (r = 0.505, p < 0.001). Cumulative distributions of rigidity and tumescence activity units were developed to permit a simple, direct comparison of other nocturnal penile tumescence and rigidity findings to results in the study population.

PMID: 8072074 [PubMed - indexed for MEDLINE]

sonofsam
9 december 2004, 22:11
Het wordt steeds gekker: straks mag ik niet meer slapen om mijn haar te behouden.

Vraagje:
Stel je voor dat veel slapen leidt tot haaruitval, zoals briljante geesten op dit forum hebben beweerd.

Moeten we nu allemaal met immense wallen onder onze ogen, een belabberde concentratie overdag, en verkrachte ogen rondlopen, opdat we - gelukkig maar - ons bos haar behouden?

To be honest: ik word MOE van sommige discussies...ik ga SLAPEN.

Son of Sam

sonofsam
9 december 2004, 22:12
Ik geloof WEL in een verband met ETEN; ik ga gelijk een thread starten!

Son of Sam

wigger
10 december 2004, 13:19
oke sos van de ene kant heb je gelijk kan me niet voorstellen dat slapen iets met je haaruitval te maken heeft
maar de bijwerkingen van fina en duta komen toch dicht in de buurt van dat wat jij allemaal opnoemt en niet te vergeten de gyno
dus het is maar net wat je er voorover hebt ;)