PDA

View Full Version : Shedding


Petro
29 oktober 2004, 15:22
Ook al weet ik dat er al in verschillende topics over gesproken wordt, toch zou ik het in deze topic graag wat verhalen willen horen over het fenomeen shedding.

Ikzelf ben half juli begonnen met het slikken van prophecia. Ik heb gelukkig absoluut geen last van bijwerkingen, maar het resultaat is tot nu toe echt alleen nog maar zwaar negatief. De reden dat ik begonnen ben met prophecia is dat ik wat haar op de kruin begon te verliezen, verder had ik een klein beetje last van inhammen maar dat was nog geen drama. Op dit moment ben ik echter het haar vol op mijn bol echt in een enorm tempo aan het verliezen, je kunt daar inmiddels echt op de huid kijken.
Dé reden dat ik met prophecia ben begonnen was eigenlijk juist dat ik dát haar niet wilde verliezen. Een kaal hoofd past gewoon totaal niet bij mijn gezicht, ik heb een behoorlijk hoog voorhoofd dus het liefst bedek ik dat juist met wat haar, iets wat nu dus absoluut niet meer kan. Vreselijk!!

Maar goed, een flinke shedding schijnt dus juist een goed teken te zijn, een teken dat het middel aanslaat. De ongezonde haren gaan nu allemaal tegelijkertijd in winterslaap en komen daarna sterker terug, en hopelijk met meer. Prima. Maar ondertussen lees ik wel dat prophecia vooral voor de kruin werkt en vrijwel niet voor inhammen en het voorhoofd. Daar ben ik dan toch mooi klaar mee! Komen de haren die nu in winterslaap zijn gegaan dan wel weer gewoon terug?! Eigenlijk zou dat onafhankelijk van of het middel nou werkt of niet toch sowieso moeten gebeuren he? Iedereen die een shedding heeft gehad moet die haren later weer terugkrijgen? Die vraag, die angst eigenlijk, die zou ik graag beantwoord willen zien.

In de bestaande topics heb ik helaas geen bevredigend antwoord daarop gevonden. Toch zijn er genoeg mensen die prophecia gebruiken of hebben gebruikt. Mensen ook die gestopt zijn vanwege de shedding. Naar hun ervaringen ben ik ook benieuwd. Kwamen de winterslaap-haren nadat je gestopt was met prophecia weer terug? Op dit moment maak ik me meer zorgen over de vraag of ik mijn verloren shedding-haar wel terugkrijg dan over de vraag of het middel uiteindelijk voor me gaat werken. Het eerste vind ik veel en veel belangrijker!

De vraag is dus eigenlijk: Betekent een shedding echt alleen TIJDELIJK haarverlies, en komt het in die periode verloren haar ook SOWIESO weer terug?

Biertje1
29 oktober 2004, 15:25
ik ben gisteren met propecia begonnen. Wanneer begon het met uitvallen bij jou?

Iemand
29 oktober 2004, 15:45
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)

Haarmannetje
29 oktober 2004, 15:52
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)
Precies, in hoeverre is het nu eigenlijk een feit dat fina een shedding veroorzaakt? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen. Volgens mij was het ook wel gebeurd zonder fina.

jongen25
29 oktober 2004, 17:04
Petro, ik wil alleen maar even zeggen dat je niet de enige bent die dit ondervindt. Zelf ben ik ook halverwege juli met finasteride begonnen, en Zucht (ook forumgebruiker) eveneens. Beiden ondervinden we op dit moment een gigantsiche shedding. Bij mij nam de haaruitval in gestaag tempo toe; vorig jaar zo'n 30/40 op kussen en 35 bij het wassen, nu soms 80 op kussen en 90 bij het wassen. En dan heb ik het niet over de haren die in de kam blijven zitten, of op het toetsenbord van de computer vallen.
Ik ben ook met finasteride begonnen omdat mijn kruin begon te dunnen. Aanvankelijk leek het beter te gaan, maar nu is het overall - diffuus - toch een stuk dunner geworden.:crybaby: En heb er serieuze inhammen bijgekregen.
Toch denk (en hoop) ik dat dit niet een slecht teken is. Het aangetaste haar valt nu gewoon versneld uit, en zal echt nog wel terugkomen - zie de witte bolletjes topic. Zucht stuurde mij een persoonlijk berichtje met daarin de ervaringen van een andere fina-gebruiker: die had na drie, vier maanden eveneens een heftige shedding en begon de moed te verliezen. Maar hij ging door, en nu is zijn situatie verbeterd.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het nog een maandje of vijf aankijk en dat ik dan een eindevaluatie maak. Zou kunnen dat ik, net als Tiuri, dan met fina stop en eventueel naar iets anders overstap.

Colm
29 oktober 2004, 17:14
Precies, in hoeverre is het nu eigenlijk een feit dat fina een shedding veroorzaakt? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen. Volgens mij was het ook wel gebeurd zonder fina.
Haarmannetje, jij gebruikt geen fina dus om dat te zeggen vind ik niet zo slim.
Ikzelf ben sinds half juli met propecia begonnen en de 3 maanden erna begon het als een gek uit te vallen. Het lijkt zich wat the stabiliseren nu, maar ik gebruik dan sinds een maand ook nog Minox, P5P, Groene thee, zink, Rozemarijn en Rooscure.

Het is gewoon zo dat als je op tijd met fina begint, je nog een hoop sterke haren hebt (dus weinig shedding), maar als je al flinke inhammen hebt, heb je zeer veel zwakker haren die versneld gaan uitvallen. Een groot gedeelte is dan al zo erg verzwakt dat het gewoon niet meer terugkomt.
Ik ga wel mee met het idee dat je door fina geen haren kan verliezen die je anders zou houden. Die zouden toch wel uitvallen, maar dan wel voorgoed.

The Dude
29 oktober 2004, 17:42
Ik heb geen shedding ondervonden. Dus ik vermoed dat ik meer strekere haren heb dan mensen met shedding.

Haarmannetje
29 oktober 2004, 17:59
Haarmannetje, jij gebruikt geen fina dus om dat te zeggen vind ik niet zo slim.
Ja oke, dit is ook wel een beetje zo natuurlijk. Maar ik vind het vreemd dat het bij sommigen wel gebeurt en bij anderen weer niet. Ik bedoel, als het zo zou zijn (dat het door fina veroorzaakt wordt), waarom dan niet bij iedereen? Laurens zegt zelf ook wat betreft de inhammen al ver te zijn, terwijl bij hem fina niet zorgde voor een shedding. Je kunt het gewoon niet zeker weten, of het nu komt door fina, of dat het simpelweg het natuurlijk verloop is.

Haarmannetje
29 oktober 2004, 18:00
Een groot gedeelte is dan al zo erg verzwakt dat het gewoon niet meer terugkomt.
Maar dit vind ik niet logisch. Als fina dan zou werken, zouden die haren zeker terug moeten komen. Want door de fina zouden de follikels juist weer hersteld kunnen worden en dan zouden er juist betere haren moeten groeien.

Vince001
29 oktober 2004, 18:54
Je weet niet wat er zou gebeuren als je niks zou slikken. Gewoon doorzetten, je kan gewoon geen haar verliezen door Fina (Althans, geen haar dat niet meer terug komt)
Niet om mn eigen verhaal meteen naar voren te schuiven, maar ik denk toch dat een paar mensen hier, even serieus naardeze thread (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4363)moeten kijken.

Ik heb hier mijn eigen probleem met fina uitgewerkt en op Hairlosshelp verschillende threads gevonden waar fina-gebruikers dezelfde ervaring hebben.

Wat men vooral in het oog moet houden is dat een "shedding" ooit moet stoppen. Er staat drie tot vier maanden voor, maar ik kan me voorstellen dat je er daar nog een aantal achteraan plakt. Ik bedoel het zeker niet vervelend, maar het advies om je shedding kosten wat kost gewoon uit te zitten is echt geen goed advies ;)

pizzacat
29 oktober 2004, 19:56
Niet om mn eigen verhaal meteen naar voren te schuiven, maar ik denk toch dat een paar mensen hier, even serieus naardeze thread (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4363)moeten kijken.

Ik heb hier mijn eigen probleem met fina uitgewerkt en op Hairlosshelp verschillende threads gevonden waar fina-gebruikers dezelfde ervaring hebben.

Wat men vooral in het oog moet houden is dat een "shedding" ooit moet stoppen. Er staat drie tot vier maanden voor, maar ik kan me voorstellen dat je er daar nog een aantal achteraan plakt. Ik bedoel het zeker niet vervelend, maar het advies om je shedding kosten wat kost gewoon uit te zitten is echt geen goed advies ;)

En dan midden in je shedding stoppen met fina? Nee, dan komt het zeker niet meer terug. Gebruik het een jaar lang, doet het dan niks voor je dan kun je het rustig laten voor wat het is, tot die tijd gewoon doorbijten.

Vince001
29 oktober 2004, 20:19
En dan midden in je shedding stoppen met fina? Nee, dan komt het zeker niet meer terug. Gebruik het een jaar lang, doet het dan niks voor je dan kun je het rustig laten voor wat het is, tot die tijd gewoon doorbijten.
Waarom zou haar dat in een shedding uitvalt niet meer terugkomen? De haarwortel sterft niet af. De cyclus zet zich gewoon voort. Je zult alleen niet de betere, dikkere haar krijgen die anders wel de oude haar had vervangen....

Verder is het punt juist dat het duidelijk niet om een shedding gaat. Een shedding duurt een klein aantal maanden en als je die periode doorlopen hebt zonder dat de hevige uitval afneemt, kun je t geen shedding meer noemen.

Ik zou, denk ik, t zelfde doen als Jongen25 schrijft, nog een paar maanden aanhouden. Maar uiteindelijk moet je toch ook echt durven stoppen...

Iemand
29 oktober 2004, 20:55
Als je mijn reply in dat topic ook lees zie je dat ik denk dat je zonder fina net zoveel haar had verloren.

Vince001
29 oktober 2004, 21:08
Als je mijn reply in dat topic ook lees zie je dat ik denk dat je zonder fina net zoveel haar had verloren.
Ja, weet ik Iemand. Maar ik was het niet met je eens. Ik kan wel begrijpen dat de situatie moeilijk voor te stellen is, maar als je zelf haaruitval van die soort ervaart, begrijp je dat er iets fout zit. Dat is, denk ik, ook de reden dat een paar mensen in deze post van Petro zichzelf herkennen.

pizzacat
29 oktober 2004, 21:17
Waarom zou haar dat in een shedding uitvalt niet meer terugkomen? De haarwortel sterft niet af. De cyclus zet zich gewoon voort. Je zult alleen niet de betere, dikkere haar krijgen die anders wel de oude haar had vervangen....

Verder is het punt juist dat het duidelijk niet om een shedding gaat. Een shedding duurt een klein aantal maanden en als je die periode doorlopen hebt zonder dat de hevige uitval afneemt, kun je t geen shedding meer noemen.

Ik zou, denk ik, t zelfde doen als Jongen25 schrijft, nog een paar maanden aanhouden. Maar uiteindelijk moet je toch ook echt durven stoppen...

Shedding is geen vastgesteld, gedefinieerd fenomeen, het is op zn minst erg subjectief. Ga, met elk haarproduct, uit van een jaar. In dat jaar heeft je haar iig een aardig deel van zn cyclus doorlopen, is er dan geen resultaat dan moet je het staken.

Iemand
29 oktober 2004, 23:10
maar als je zelf haaruitval van die soort ervaart, begrijp je dat er iets fout zit. Dat is, denk ik, ook de reden dat een paar mensen in deze post van Petro zichzelf herkennen.Ik denk dat iedereen van dat soort haaruitval periodes heeft, ik ben het meeste binnen 2-3 maanden verloren, en dat was ZONDER fina, veel drukte, veel stres...

Roland
29 oktober 2004, 23:34
Hoi Pedro,

ja ik zit dus in precies hetzelfde schuitje als jou! Ik ben enkele jaren terug al eens even begonnen met propecia. Toen slikte ik gewoon een pil per dag(=5mg finasteride). Ik merkte toen dat mijn haaruitval echt al na een paar weken flink afgenomen was. Nu is het echter hopeloos gesteld met mijn haaruitval. Wat ik wél kan zeggen is dat ik deze uitval kreeg nét iets voor het gebruik van fina(nu slik ik 2.5mg per dag) dus wat dat betreft denk ik niet echt dat het aan de propecia ligt. Ik kijk het ook nog even af, maar ik moet wel zeggen dat deze haaruitval nu écht niet meer normaal is gewoon. En inderdaad kijk ik ook op de huid inmiddels. Haarzakjes die weer opnieuw haren gaan produceren? Pfff, ik weet het allemaal niet hoor. Misschien dat ik weer overstap op 5mg finasteride per dag, kijken wat dat weer doet. Hopelijk zijn er snel mensen die hier een antwoord op kunnen geven want ik vind dit echt wel ff eng eerlijk gezegd.

zucht
29 oktober 2004, 23:36
In de bestaande topics heb ik helaas geen bevredigend antwoord daarop gevonden. Toch zijn er genoeg mensen die prophecia gebruiken of hebben gebruikt. Mensen ook die gestopt zijn vanwege de shedding. Naar hun ervaringen ben ik ook benieuwd. Kwamen de winterslaap-haren nadat je gestopt was met prophecia weer terug? Op dit moment maak ik me meer zorgen over de vraag of ik mijn verloren shedding-haar wel terugkrijg dan over de vraag of het middel uiteindelijk voor me gaat werken. Het eerste vind ik veel en veel belangrijker!

Prima vraag. Ik heb ze trouwens ook al enkele keren gesteld met wisselende antwoorden. Even benadrukken dat ik flink met je meevoel. Ik zit in exact dezelfde situatie nu. Ik hoop ook niet dat fina me een mega-kop haar gaat geven... ik ben het beginnen nemen om mijn huidige haar niet verder te verliezen, iets wat ik nu na 3,5 maand een zeer bitter gegeven ben gaan vinden... Ik zie er nu uit alsof mijn AGA een sprong van 2-3 jaar heeft genomen. Ik hoop dus flink met je mee dat die verloren shedding-haren terugkomen.

Misschien aan toevoegen : Blijft die inflammation bij jullie ook doorgaan ongeacht de fina ?

zucht
29 oktober 2004, 23:38
Precies, in hoeverre is het nu eigenlijk een feit dat fina een shedding veroorzaakt? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen. Volgens mij was het ook wel gebeurd zonder fina.

Fina veroorzaakt dat wel degelijk... ik denk dat het aantal mensen hier die daarover kunnen meepraten groot genoeg is ;)

zucht
29 oktober 2004, 23:39
En dan heb ik het niet over de haren die in de kam blijven zitten, of op het toetsenbord van de computer vallen.

yihaa... hoe herkenbaar voor me. Die vreselijke haren op je bureau en toetsenbord !

zucht
29 oktober 2004, 23:42
Petro, ik wil alleen maar even zeggen dat je niet de enige bent die dit ondervindt. Zelf ben ik ook halverwege juli met finasteride begonnen, en Zucht (ook forumgebruiker) eveneens. Beiden ondervinden we op dit moment een gigantsiche shedding. Bij mij nam de haaruitval in gestaag tempo toe; vorig jaar zo'n 30/40 op kussen en 35 bij het wassen, nu soms 80 op kussen en 90 bij het wassen. En dan heb ik het niet over de haren die in de kam blijven zitten, of op het toetsenbord van de computer vallen.
Ik ben ook met finasteride begonnen omdat mijn kruin begon te dunnen. Aanvankelijk leek het beter te gaan, maar nu is het overall - diffuus - toch een stuk dunner geworden.:crybaby: En heb er serieuze inhammen bijgekregen.
Toch denk (en hoop) ik dat dit niet een slecht teken is. Het aangetaste haar valt nu gewoon versneld uit, en zal echt nog wel terugkomen - zie de witte bolletjes topic. Zucht stuurde mij een persoonlijk berichtje met daarin de ervaringen van een andere fina-gebruiker: die had na drie, vier maanden eveneens een heftige shedding en begon de moed te verliezen. Maar hij ging door, en nu is zijn situatie verbeterd.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het nog een maandje of vijf aankijk en dat ik dan een eindevaluatie maak. Zou kunnen dat ik, net als Tiuri, dan met fina stop en eventueel naar iets anders overstap.

Idem hier... ik kijk de fina aan tot het voorjaar (tenzij de jeuk aanblijft en ik eerder naar de dermatoloog stap om ofwel een oplossing ofwel een nekschot).

Moed, jongen25... dat is al wat we hebben.

zucht
29 oktober 2004, 23:45
Je kunt het gewoon niet zeker weten, of het nu komt door fina, of dat het simpelweg het natuurlijk verloop is.

Los van gelijklopende verhalen van anderen moet ik hier toch op antwoorden dat ik zelf wel merk dat het nu sinds 1-2 maanden (3,5 maanden op fina) ineens enorm hard is gaan uitvallen. Het kan natuurlijk dat dat het gewone AGA verloop voor me is, maar ik acht de kans dat het toeval is dat zovele anderen ook in de put raken na 3 maanden toch eerder klein.

Roland
29 oktober 2004, 23:45
1) wat ik graag zou willen weten is of bij de mensen die stopten met fina door de shedding ook daadwerkelijk de haaruitval stopte?
2)wannéér de mensen met succes hun 'pil' innemen?
3)hoeveel het beste is om in te nemen en hoe dit gedoseerd kan worden?

zucht
29 oktober 2004, 23:50
3)hoeveel het beste is om in te nemen en hoe dit gedoseerd kan worden?

5 mg is in elk geval teveel. Je hebt er dan wel bijwerkingen van maar geen extra voordeel. 5 mg wordt aangeraden voor mensen met prostaatproblemen. De ideale dosis (qua werkzaamheid) voor mensen met AGA is 1 mg (of een beetje daarrond). Meer nemen (zoals 2,5 of 5 mg) levert niets extra op voor je haar maar verhoogt enkel je risico op :
1. bijwerkingen
2. veel snellere en heviger gewenning aan fina
iemand die nu 1 mg neemt kan nog naar 2 mg gaan als het lichaam zich na een aantal jaartjes heeft aangepast... ga jij dan naar 10 mg gaan ?

Roland
29 oktober 2004, 23:53
he zucht, je bent er ook nog dus! Ja ik zal me inderdaad eens gewoon 1mg aanmeten, maar hoe doseer je dat joh? Die klote driehoekige pilletjes! Kheb gehoord dat je ze in alcohol kunt oplossen(sterke drank ofzow) misschien is dat het makkelijkst

zucht
29 oktober 2004, 23:57
he zucht, je bent er ook nog dus!

Ik ga nergens heen :P .


Ja ik zal me inderdaad eens gewoon 1mg aanmeten, maar hoe doseer je dat joh? Die klote driehoekige pilletjes!

Ik heb fina voorgeschreven gekregen van de dermatoloog. Dan kan je dat in de apotheek laten bereiden. Ze nemen de 5mg tabletten van Proscar en maken er 1mg capsules van. Komt (in België) neer op 77 euro voor 140 capsules...

Kheb gehoord dat je ze in alcohol kunt oplossen(sterke drank ofzow) misschien is dat het makkelijkst

Zou ik eens moeten proberen :P . Helpt het niet tegen haaruitval, op die manier maak je je er tenminste geen zorgen meer over :D :D :D

Roland
30 oktober 2004, 00:21
Haha!! Hoe dan ook, dat betalen ga ik nog steeds niet doen hé. Ik krijg zowel mijn fina en ook mijn duta als ik wil voor niks bij de huisarts(toffe peer hé) Maar ik hoop wel dat dat spul gaat werken een dezer dagen want ik wordt echt flink hopeloos op het moment.

Roland

BrabandeR
30 oktober 2004, 14:25
Hey ff een reactie.

Ik slik sinds september 2002 , via Ids , Finasteride 1mg. Bij mij gebeurde het eerste half jaar niet veel maar daarna begonnen de dunne haren uit te vallen en kwamen er dikke voor in de plaats.
Nu slik ik sinds een jaar propecia via de huisarts maar dat is gewoon dezelfde alleen iets goedkoper dan van mr Boersma.
Iedereen in mijn omgeving stond ervan te kijken hie mijn haren weer terug gekomen zijn , inclusief mezelf !!

Eerst was mijn haar superdun overal en ik denk dat als ik geen fina had gebruikt dat ik dan nu weinig haar over had.
Even voor de duidelijkheid bij mij begon 'het' op mijn 17e en ben nu 24!!

Dus voor MIJ is Propecia een wondermiddel :D

Thedude
30 oktober 2004, 15:02
Ik zelf zit nu een jaar aan de fina en heb soms het idee dat mijn haar beter is geworden en soms het idee dat het alleen maar slechter wordt...
Voor mijn gevoel is het zoo wisselend

zucht
30 oktober 2004, 15:18
Eerst was mijn haar superdun overal en ik denk dat als ik geen fina had gebruikt dat ik dan nu weinig haar over had.
Even voor de duidelijkheid bij mij begon 'het' op mijn 17e en ben nu 24!!

Leuk verhaal :) Nou maar hopen dat de 'generatie van 2004' ook zoveel succes ermee heeft. Had je na dat halve jaar een erge shedding of ging het rustigjes aan ?

Petro
30 oktober 2004, 15:32
En dan midden in je shedding stoppen met fina? Nee, dan komt het zeker niet meer terug.

En dát is dus niet waar, mag ik hopen. Na een shedding zou in principe áltijd een periode van herstel moeten zijn, of je nou met de medicatie gestopt ben of niet. Simpelweg omdat shedding (volgens de definitie) slechts een tijdelijke gezamenlijke rustperiode van een groot aantal haarfollikels is.
Vraag is dus: Is dit wel zo?! Er moeten hier genoeg mensen zijn die een shedding hebben meegemaakt, maar er zijn nog steeds maar weinig mensen die ik hoor over het herstel daarna.
Want daar gaat het me om. Dat prophecia voor mij misschien niet zou werken daar heb ik geen problemen mee. Ik wil alleen niet dat ik met het gebruik ervan mijn toestand verslechterd heb, oftewel mijn AA versneld heb.

Ikzelf geloof daar ook niet zo in, maar er is voor mij één groot raadsel in alle verhalen over shedding. Als prophecia vooral op de kruin werkt en niet op het voorhoofd, waarom heb ik dan zoveel last van shedding op mijn voorhoofd?! Waarom reageren vooral díe haren?! Wie geeft daar een antwoord op?!

zucht
30 oktober 2004, 16:03
Ikzelf geloof daar ook niet zo in, maar er is voor mij één groot raadsel in alle verhalen over shedding. Als prophecia vooral op de kruin werkt en niet op het voorhoofd, waarom heb ik dan zoveel last van shedding op mijn voorhoofd?! Waarom reageren vooral díe haren?! Wie geeft daar een antwoord op?!

Die vraag heb ik ook wel. De shedding is overal, kruin en vooraan. Dat is idd raar als je hoort dat fina niet veel kan doen voor vooraan.

peter10
30 oktober 2004, 16:42
ik heb ook een shedding ondergaan met Alopesan vrees ik, maar sinds een maandje is het wel minder geworden. Nu maar hopen dat de 'verloren' haren weer terug groeien.
Hoe is het eigenlijk met de haarsituatie bij iedereen die een shedding heeft gehad, werd het haar ook slechter van 'kwaliteit' ? dus droger, dunner e.d ?

@zucht : had je al erge haaruitval toen je met fina begon ? en hoe oud ben je eigenlijk, als ik vragen mag ?

Zwarflai
30 oktober 2004, 17:05
Zelf heb ik geen shedding ervaren met fina (bijna 5 maanden bezig), maar van wat ik ervan gelezen heb (van gebruikers op forums) zou het toch niet meer als een maand of zo mogen duren. Als het echt heel erg hevig of lang is (2 maanden of zo) dan zou ik toch overwegen om ermee te stoppen.

Vince001
30 oktober 2004, 18:04
Shedding is geen vastgesteld, gedefinieerd fenomeen, het is op zn minst erg subjectief. Ga, met elk haarproduct, uit van een jaar. In dat jaar heeft je haar iig een aardig deel van zn cyclus doorlopen, is er dan geen resultaat dan moet je het staken.
Helemaal mee eens. Een shedding is een subjectief gegeven. Maar als lieden als Dr. Lee aangeven dat een shedding een maand of drie, vier mag duren, zou ik dat aanhouden.

Verder zit ik hier niet om zwaar weer te verkondigen. :) Voor een overgrote groep werkt propecia gelukkig zeer goed...
Ik zie alleen wat punten voorbij komen die veel op mijn verhaal lijken: verergerde haaruitval, diffuus, frontaal... (lijkt ook op de problemen die sommige duta-gebruikers ondervinden)

De post waarnaar ik verwijs wil ik binnenkort "afronden"... dwz ik stop met fina en post nog wat aanvullende info die ik later heb gevonden... That's it.

Tiuri
1 november 2004, 16:51
Ikzelf ben altijd erg geneigd geweest het fenomeen "shedding" naar het rijk der fabeltjes te verwijzen. Ik denk nog steeds dat het iets is wat in de realiteit nauwelijks voorkomt.
Waarom ik dat denk is omdat mensen die aan een haargroeimiddel beginnen, vaak enorm spastisch en overenthousiast hun haren en haarverlies in de gaten gaan houden. Bij ieder haartje dat uitvalt verkramp je dan helemaal en is het net of je een essentieel lichaamsdeel verliest. Gedurende je gehele leven vallen er bossen haar uit, in de herfst zelfs wat meer dan in de lente, maar voordat je AGA constateerde was je hier nog totaal niet mee bezig dus viel het niet op.
Als mensen AGA constateren denken ze vaak dat iedere haar die uitvalt door de AGA komt. Dit is onzin, omdat AGA doorgaans een bijzonder traag proces is. De extra haaruitval door AGA is bij 9 van de 10 mannen met het blote oog niet waar te nemen.
Als mensen met een haargroeimiddel beginnen houden ze hun haar angstvallig in de gaten en hopen ze dat de haaruitval nu dan echt verleden tijd is. na 3 maanden vallen er echter nog steeds tientallen haren per dag uit (zal het de rest van je leven ook blijven doen want dat is normaal), maar doordat je er dan zo gigantisch op let en doordat je zo erg hoopt op goede resultaten is iedere uitgevallen haar al reden om in een gigantische depressie te glijden.
Op de haarforums, waar gevoel het soms wint van ratio, is daarom de term shedding "bedacht". Jarenlang was dit alleen een bekend begrip op de forums, de wetenschap had dit verschijnsel nog nooit geconstateerd.
Nu is er echter pas een onderzoekje gedaan dat het bestaan van "shedding" heeft aangetoond, zoals hieronder is te lezen. Het is wel een klein onderzoek en alleen bij minoxidil uitgevoerd. In ieder geval laat dit zien dat hoewel een shedding bestaat, het zeker niet zo dramatisch is als men op de haarforums soms leest.
Haren die uitvallen door een shedding zullen binnen 4 tot 6 maanden weer dikker en langer teruggroeien. Als de haren niet teruggroeien heeft dat in mijn ogen niets met shedding te maken, maar met het feit dat het haargroeimiddel niet (voldoende) werkt en AGA net zo doorzet als het gedaan had zonder het haargroeimiddel.

Shedding *because* of my Treatment?!?
It has long been suspected that there is an increase in shedding in the first 3 months or so. Recently, some studies using a digital phototrichogram (Trichoscan, Marburg, Germany) proved that there was indeed a quantifiable increase in shedding and a corresponding loss of hair density in the first 3 months of minoxidil use. However, by the 6 month stage the subjects were shown to have regrown the lost hair and had increased hair density compared to that recorded at the start of treatment. By 12 months after starting minoxidil use their hair density was much improved and the diameter of the hair fibers was thicker than at the start of treatment and as compared to controls who did not receive treatment. This small study proves what has long been suspected and frequently discussed on hair loss forums, that there is an initial shed phase when first starting minoxidil use.
[bron (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/article220.htm)]

Dr. Lee zegt over minoxidil en sheddings het volgende:

For the same reasons that minoxidil promotes hair growth, it can also cause shedding. Despite many years of research and use, the exact physiologic mechanisms whereby minoxidil stimulates hair growth is not known. The stimulatory effect of minoxidil on the hair follicle can cause hair that is in the telogen phase to shed before the end of the normal 100-day telogen period.

The effect of minoxidil on the hair follicles is dose dependent. The initial shedding was rarely reported during use of topical 2% minoxidil. With 5% topical minoxidil, it was usually not noticeable, but was infrequently reported. With the use of currently available minoxidil concentrations of 12.5%, the initial shedding is commonly reported. The shedding can be noted within weeks of initial use of topical minoxidil.

Since shedding due to the use of topical minoxidil only effects hair that is in the telogen phase, the increased shedding should not last longer than 100 days and should only effect those areas of the scalp where the topical minoxidil is being applied.
[Bron (https://www.xandrox.com/Shedding.htm)]

Lucky
1 november 2004, 19:01
Fijn, nu kun je ook al een shedding krijgen door het gebruik van minoxidil ?! :confused:

kevin
1 november 2004, 19:11
hmm maar die studie gaat over minoxidil, is er ook een soortgelijke studie over fina?

Tiuri
1 november 2004, 19:40
Fijn, nu kun je ook al een shedding krijgen door het gebruik van minoxidil ?! :confused:
Een shedding kun je van IEDER haargroeimiddel krijgen. De haren vallen namelijk uit doordat ze een groei-impuls krijgen, en dat kan van ALLES wat zorgt voor vermindering van AGA.

Dit kleine onderzoekje is het enige onderzoekje OOIT uitgevoerd naar sheddings. Er is dus geen onderzoek gedaan naar sheddings bij finasteride. Maar het is dus niet zo dat het ene middel voor zwaardere sheddings zorgt dan het andere. Er vanuitgaande dat het bestaat, kan IEDER middel dat voor groei-impulsen zorgt een shedding veroorzaken.

Ik merk altijd dat er gigantisch veel mythes hangen rond het begrip "shedding", terwijl het totaal niet bijzonder en al zeker niet schadelijk is.

edit: misschien gaan de mythes wat meer de wereld uit als de betekenis van een "shedding" nog maar eens benadrukt wordt. Vandaar hier dit tekstje uit het haarwoordenboekje:

• Shedding
'To shed' betekent letterlijk: haar verliezen. Haar is in een voortdurende cyclus. Iedere haar volgt z'n eigen cyclus, en op ieder moment zijn er veel haren op de hoofdhuid in de rustfase (catagene fase), terwijl anderen juist aan het groeien zijn (anagene fase). Nu is het zo dat sommigen kort na het gebruik van een haargroeimidel juist een verergende haaruitval melden. Dit staat bekend als 'shedding' (afgekort: shed). Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat haren relatief inflexibel zijn in de anagene fase. Door het slikken van een DHT-remmer of door het gebruik van een haargroeimiddel krijgt het haarzakje een groei-impuls. Maar omdat de haarzakjes zo inflexibel zijn, kan de haar slechts zeer beperkt in omvang toenemen. Het kan niet in één keer zichtbaar groter/dikker worden. Wat er dan uiteindelijk kan gebeuren is dat het haarzakje geen raad weet met de enorme impuls om dikker haar te produceren in een hoger tempo. De regel is dan dat het op zo'n moment moet stoppen met het produceren van de haar in de groeifase, en dat het opnieuw moet beginnen. De bestaande haar wordt afgestoten en het haarzakje gaat in een soort 'slaapstand'. Dit staat bekend als shedding. Het duurt dan enige weken voordat het haarzakje in omvang is toegenomen en een stevigere/dikkere haar kan produceren. Hoewel veel mensen in een shedding in paniek stoppen met het haargroeimiddel, is dit een slecht plan. In principe is een shedding namelijk zeer positief: het is een aanwijzing dat het medicijn aanslaat, en dat de verloren haren groter en dikker zullen terugkeren. Een shedding duurt zelden langer dan vier maanden.
[Informatie] Haren tellen heeft geen zin (http://www.haarweb.nl/forum/showpost.php?p=28375&postcount=105)
[Informatie] Shedding hair and how to deal with it (http://www.hairlosstalk.com/newsletter/article220.htm)

zucht
1 november 2004, 19:47
http://www.hairlosstalk.com/productreviews/men/propecia/

Hier wordt het fenomeen shedding ivm. fina besproken.

Petro
1 november 2004, 20:01
Ik kan me voorstellen dat je wat subjectiever wordt, maar bij mij is het in ieder geval zeker niet psychisch. Ik ben met prophecia begonnen omdat mijn kruin wat dunner begon te worden. Daar was het mij dus ook om te doen. Met het haar op mijn voorhoofd had ik helemaal geen problemen. Dat het nu als een dolle uitvalt komt dus ook als een volledige verrassing, ik ben daar eerder echt nooit mee bezig geweest. Heb er dus ook niet kritisch naar gekeken, het begon gewoonweg op te vallen.
Verder kan ik in de wetenschappelijke beschouwingen van oa Tiuri helemaal meegaan, ik heb alleen nog steeds geen antwoord op de vraag:


Ikzelf geloof daar ook niet zo in, maar er is voor mij één groot raadsel in alle verhalen over shedding. Als prophecia vooral op de kruin werkt en niet op het voorhoofd, waarom heb ik dan zoveel last van shedding op mijn voorhoofd?! Waarom reageren vooral díe haren?! Wie geeft daar een antwoord op?!

Misschien dat Tiuri een poging kan wagen?

kevin
1 november 2004, 20:12
Ik kan me voorstellen dat je wat subjectiever wordt, maar bij mij is het in ieder geval zeker niet psychisch. Ik ben met prophecia begonnen omdat mijn kruin wat dunner begon te worden. Daar was het mij dus ook om te doen. Met het haar op mijn voorhoofd had ik helemaal geen problemen. Dat het nu als een dolle uitvalt komt dus ook als een volledige verrassing, ik ben daar eerder echt nooit mee bezig geweest. Heb er dus ook niet kritisch naar gekeken, het begon gewoonweg op te vallen.
Verder kan ik in de wetenschappelijke beschouwingen van oa Tiuri helemaal meegaan, ik heb alleen nog steeds geen antwoord op de vraag:



Misschien dat Tiuri een poging kan wagen?
Omdat het DHT gehalte bij je voorhoofd meer gevoeliger is dan het achterhoofd

Tiuri
2 november 2004, 00:00
Ik kan me voorstellen dat je wat subjectiever wordt, maar bij mij is het in ieder geval zeker niet psychisch. Ik ben met prophecia begonnen omdat mijn kruin wat dunner begon te worden. Daar was het mij dus ook om te doen. Met het haar op mijn voorhoofd had ik helemaal geen problemen. Dat het nu als een dolle uitvalt komt dus ook als een volledige verrassing, ik ben daar eerder echt nooit mee bezig geweest. Heb er dus ook niet kritisch naar gekeken, het begon gewoonweg op te vallen.
Verder kan ik in de wetenschappelijke beschouwingen van oa Tiuri helemaal meegaan, ik heb alleen nog steeds geen antwoord op de vraag:
Ikzelf geloof daar ook niet zo in, maar er is voor mij één groot raadsel in alle verhalen over shedding. Als prophecia vooral op de kruin werkt en niet op het voorhoofd, waarom heb ik dan zoveel last van shedding op mijn voorhoofd?! Waarom reageren vooral díe haren?! Wie geeft daar een antwoord op?!
Misschien dat Tiuri een poging kan wagen?
Beste Petro, hoe weet jij dat het verlies van je frontale haren het gevolg is van een shedding? het is heel goed mogelijk dat dit gewoon veroorzaakt wordt door alopecia androgenetica.

De androgeenreceptoren van de haarzakjescellen zijn bij de meeste mannen frontaal het meest gevoelig voor DHT. Wat finasteride doet is je DHT-niveau verlagen, maar er blijft nog altijd zo'n 30% van het oude DHT-niveau bij de haarwortels aanwezig. Mijn theorie is dat een afname van 70% DHT voor de meeste haarzakjes voldoende is om verschrompeling ervan te stoppen, maar dat dit voor de meest gevoelige haarzakjes niet voldoende hoeft te zijn. Met andere woorden: de androgeenreceptoren van deze cellen zijn zó gevoelig dat zelfs kleine beetjes DHT eraan hechten. Het gevolg is dat deze haarzakjes alsnog verschrompelen. Studies hebben overigens ook aangetoond dat finasteride wel degelijk frontaal helpt, maar wel aanzienlijk minder goed dan op de rest van de hoofdhuid.

Wat je hiertegen kan doen is nog meer van het enzym 5AR remmen (met behulp van duta of andere 5AR-remmers). 5AR zet testosteron immers om in dihydrotestosteron. Je kunt ook de androgeenreceptoren op de gevoelige plekken blokkeren, bijvoorbeeld met spironolactone of fluridil. Op deze manier kan DHT zich er niet meer goed aan hechten. Spiro wordt erg veel frontaal gebruikt en kan goede zaken doen bij het beschermen van de gevoeligste haarzakjes.

Ik weet niet hoe lang je fina gebruikt maar ik zou niet meteen gaan panieken. Geef het nog een paar maandjes de tijd. Als het inderdaad een shedding is zullen alle verloren haren weer dikker en voller terugkeren. Als blijkt dat ze niet terugkeren is het dus geen shedding maar dan is fina gewoon niet voldoende voor je. Je kunt tzt je regimen verzwaren/uitbreiden. Blijf rustig, kijk het rustig aan en geef ieder regimen echt flink wat maanden de tijd. Je leest niet zelden op dit forum dat men pas na dik een jaar goede resultaten met fina/duta behaalt.

zucht
2 november 2004, 22:14
Beste Petro, hoe weet jij dat het verlies van je frontale haren het gevolg is van een shedding? het is heel goed mogelijk dat dit gewoon veroorzaakt wordt door alopecia androgenetica.

Toch even op inpikken, laurens. Ik snap dat Petro nogal frontaal (what's in a name) op jou inhakt, maar ik denk toch dat u hier een beetje makkelijk bezig bent. Het frontaal haarverlies is een zaak die terugkomt bij veel klagers hier die er een paar maandjes fina hebben opzitten. Is bij hen allemaal in diezelfde periode de AGA in de hoogste versnelling gegaan ? Is dat überhaupt trouwens logisch als je een DHT-remmer gebruikt, ook al zijn de frontale haren gevoeliger ?

Dat op zich doet me vermoeden dat het een shedding probleem is (alwaar ik momenteel ook enorm mee af te rekenen heb... o jee... hoop ik ff dat het shedding is). Ik vind de vraag van Petro (zij het wat agressief naar jou toe gesteld) heel terecht en ik hoop dat ze het forum teistert tot er bevredigende antwoorden zijn ;)

Petro
4 november 2004, 14:38
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Laurensj omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!

Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?

Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...

jongen25
4 november 2004, 14:42
'Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...'

Zeeeer herkenbare vrees...

Tiuri
4 november 2004, 15:01
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Tiuri omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!

Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?

Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen. Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...
ik had het ook totaal niet verkeerd opgevat hoor Petro :)

Maar om even inhoudelijk verder te gaan. Misschien moet je de term "shedding" indeze vermijden, omdat het inherent is aan een shedding dat haar er dikker en beter van teruggroeit. Als ik het goed begrijp denk jij dat jij niet te maken hebt met zo'n shedding, maar juist met (blijvend) haarverlies aan de voorkant. Dit is dat echter geen shedding!

Mijn vraag blijft ook overeind staan: hoe weet je dat dit door Propecia komt, en niet gewoon doordat AGA doorzet?? Je kunt toch nooit weten hoe het was gegaan ZONDER propecia? Jij zegt dat dat dan wel erg toevallig zou zijn omdat er meer mensen zijn die dit melden. Ten eerste valt dat in mijn ogen nogal mee. Ten tweede melden mensen dit omdat propecia vooraan gewoon minder goed werkt. AGA zet zich hier dus gewoon door. Jij zegt dat je hier voorheen nog geen last van had, maar vroeg of laat was de dag natuurlijk gekomen dat het feest ook frontaal was begonnen. Er zijn maar erg weinig mannen waarbij haaruitval slechts beperkt blijft tot de kruin (zoals Frits Barend). Ik heb al uitgelegd dat de haarzakjes frontaal vaak een enorme gevoeligheid voor DHT ontwikkelen. Zoiets gaat nooit in één keer en het kan zijn dat deze gevoeligheid zich bij jou al langer aan het ontwikkelen was maar dat het nu pas zichtbaar wordt.

Het lijkt mij dus sterk dat Propecia zorgt voor een versnelling van haaruitval bij de inhammen. Dat is biologisch in ieder geval niet goed te verklaren. Het enige wat zou kunnen is de theorie van Vince. Hij denkt dat het nemen van de huidige 5AR-blockers bij sommigen juist AVERECHTS zou kunnen werken. Dus in plaats van dat de haaruitval stopt, gaat het juist versneld door (let op: dit is dus géén shedding!). Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron. Wellicht zijn bij sommigen de androgeenreceptoren van de haarzakjes ook gevoelig voor dit hormoon en vindt er alsnog een ontstekingsreactie plaats. Zou kunnen maar dat is wel echt wetenschap van de koude grond, want geen enkel onderzoek wijst erop dat het zo zou kunnen werken.

Ik denk dus dat je gewoon rustig moet blijven en het idee dat propecia juist zorgt voor versnelde uitval moet je echt even van je af zetten. De wetenschap heb je in ieder geval niet mee! Kijk de kat uit de boom en goeie kans dat de situatie zich over een tijdje heeft gestabiliseerd of verbeterd.

zucht
4 november 2004, 20:18
Allereerst, ik hoop niet dat mijn reactie idd agressief is overgekomen want dat was absoluut niet de bedoeling!! Ik wilde juist graag een reactie van Tiuri omdat die op dit forum laat zien niet alleen te willen weten óf een middel werkt, maar ook waarom. (Of waarom niet...). Vandaar dus de gerichte vraagstelling, die dus eerder positief dan negatief bedoeld is!


Ok... sorry joh. Was wat een zaak van perceptie :P :P


Dan inhoudelijk. Ik kan idd nooit 100% zeker kunnen weten of mijn haaruitval daadwerkelijk het gevolg is van mijn prophecia-gebruik. Gezien de kenmerken en ervaringen van anderen durf ik er echter wel vanuit te gaan. Zoveel toeval bestaat niet.
In je reactie verklaar je prima waarom prophecia vooral op de kruin werkt en niet zozeer frontaal. Lijkt me een hele plausibele uitleg. Het verklaart echter niet waarom een shedding dan vooral op het voorhoofd inhakt. Frontaal had ik nog helemaal geen DHT-problemen, waarom wordt er daar dan toch zo heftig op gereageerd? Ik vind dat echt paradoxaal, en snap ook niet waarom niemand er mee bezig lijkt te zijn. Misschien dat ik de vraag op een engelstalig forum kan stellen?


Dat kan je misschien eens doen. Het is niet dat er niemand mee bezig is. Als je op posts van mij gaat zoeken, dan zie je die vraag ook vaak terugkomen in twee varianten :
* waarom frontaal als het daar minder werkt
* hergroei is allemaal goed en wel maar wat me vooral interesseert is stabilisatie en comeback van de haren die ik verloor (en nog steeds verlies) tijdens de behandeling.


Waar ik heel erg bang voor ben is dat mijn haaruitval zich dalijk gaat stabiliseren zonder dat mijn nu uitgevallen haren terugkomen.


Amen brother !


Dan lijkt het op zich een goed resultaat, maar hou ik feitelijk de komende jaren een status in stand die ik misschien pas over een jaar of 5 had hoeven hebben...

Zo lang niet hoor... haren blijven geen 5 jaar in onafgebroken groei (althans, bij de meeste mensen niet). Maar ik snap het wel... vrij plots gaan een heleboel haren voor de bijl die anders geleidelijk en over de tijd gespreid hadden gevallen. Ik zie hetzelfde gebeuren (er is een echte oorlog bezig op mijn hoofd :( :( :( ) en hoop ook enorm dat er op zijn minst comeback van die haren zal zijn.

Laat me toe even te citeren van op hairlosstalk :

Our hair naturally goes through growth and resting cycles. Each hair has its own cycle, and at any given time, a large % of follicles are "resting" while the remainder are "growing" as hair on the scalp. When Propecia enters the system, the sudden removal of DHT from the follicles can sometimes shock a large number of follicles to enter into the resting phase at the same time. Its known as a synchronization of the hair cycle. To the layman, it's frequently known as the "shedding sh*ts". Panic can set in as the person who sought to stop their hair loss, suddenly see's it get worse right before their eyes. The change is typically not noticeable to anyone but the one on the treatment, but its enough to cause many to freak out and lose their stability. We are here to inform you to NOT worry about shedding. If you are shedding, this means you are responding to the treatment. A larger number of hairs have entered into dormancy so that they can rest, and rejuvenate in 2 or 3 months free of any DHT affliction. It's as simple as that. Shedding rarely lasts more than 4 months, and typically results in a sudden "awakening" of large numbers of hairs.

peter10
4 november 2004, 21:58
Het lijkt mij dus sterk dat Propecia zorgt voor een versnelling van haaruitval bij de inhammen. Dat is biologisch in ieder geval niet goed te verklaren. Het enige wat zou kunnen is de theorie van Vince. Hij denkt dat het nemen van de huidige 5AR-blockers bij sommigen juist AVERECHTS zou kunnen werken. Dus in plaats van dat de haaruitval stopt, gaat het juist versneld door (let op: dit is dus géén shedding!). Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron.

Het is toch zo dat het testosteronlevel niet echt hoger wordt door het gebruik van fina of SP, de meeste onderzoeken laten toch niet echt een verhoging van het T-leven zien,dacht ik altijd ?

zucht
4 november 2004, 22:31
Ik lees nu pas de post van Vince :eek: . Zijn er nog mensen hier die datzelfde ondervinden ? :confused: :confused: :confused:

DHTkiller
4 november 2004, 22:35
Het is toch zo dat het testosteronlevel niet echt hoger wordt door het gebruik van fina of SP, de meeste onderzoeken laten toch niet echt een verhoging van het T-leven zien,dacht ik altijd ?Serum T-levels nemen wel toe, de onderzoeken bevestigen dit. Bij Propecia is dat een toename van ongeveer 10% (1 mg fina) en bij Avodart (0.5 mg duta) is ongever 23%. Op het gebied van hergroei scoort duta aanzienlijk beter dan fina, dus testosteron zelf is geen boosdoener bij AGA. Meer testosteron=minder DHT=minder/geen haaruitval, en minder testosteron= méér DHT=méér haaruitval.

peter10
5 november 2004, 01:20
Serum T-levels nemen wel toe, de onderzoeken bevestigen dit. Bij Propecia is dat een toename van ongeveer 10% (1 mg fina) en bij Avodart (0.5 mg duta) is ongever 23%. Op het gebied van hergroei scoort duta aanzienlijk beter dan fina, dus testosteron zelf is geen boosdoener bij AGA. Meer testosteron=minder DHT=minder/geen haaruitval, en minder testosteron= méér DHT=méér haaruitval.

dus jij vindt (maak ik hieruit op ) de theorie van Vince onzin ?

Petro
8 november 2004, 14:16
[QUOTE=laurensj]
Maar om even inhoudelijk verder te gaan. Misschien moet je de term "shedding" indeze vermijden, omdat het inherent is aan een shedding dat haar er dikker en beter van teruggroeit. Als ik het goed begrijp denk jij dat jij niet te maken hebt met zo'n shedding, maar juist met (blijvend) haarverlies aan de voorkant. Dit is dat echter geen shedding!

QUOTE]

Hmm je begrijpt me echt verkeerd. Ik ondervind een enorme haaruitval sinds mijn propecia-gebruik. In principe maak ik me daar geen zorgen over, omdat dat een teken is dat het medicijn aanslaat. Het probleem is echter dat vooral mijn frontale haren lijken te reageren, in plaats van op de kruin waar je het juist zou verwachten. Dit vind ik vreemd. Mijn vraag is of ik deze haaruitval desondanks toch aan een shedding kan toeschrijven. Oftewel of iemand kan uitleggen waarom de shedding frontaal kan plaatsvinden in plaats van op de kruin.
Dat het ook simpelweg niks met het propecia-gebruik te maken kan hebben en ik gewooon haar aan het verliezen ben, dat kan ook. Maar daar hoef ik verder geen reacties over te horen :)

foobar
8 november 2004, 17:07
Petro, ik heb dus het zelfde probleem.
Ik gebruik al sinds juni 03 finasteride en heb super veel uitval.
Veel van mijn haren zijn uitgevallen en die zijn gebleven zijn dikker geworden.
Dus weet ik niet of dit goed is, want door die uitval lijkt het echt nergens op.
Geloof me, het ziet er niet uit zeker niet vergeleken bij een jaar geleden.

Of het shedding bij mij is weet ik gewoon weg niet. Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt, ik kijk het nog even aan en misschien daarna over naar de duta.

Ltr.

Petro
8 november 2004, 17:31
Juni 2003?! Dan mag je toch wel concluderen dat het geen shedding meer is lijkt me?

jongen25
8 november 2004, 17:50
Dat lijkt mij ook onmogelijk nog aan shedding toe te schrijven...

foobar
8 november 2004, 18:13
ik ben idd bang van niet, snel aan de duta ;(

zucht
8 november 2004, 20:20
griezelverhalen :(

Vince001
9 november 2004, 19:28
Dit zou kunnen komen doordat 5AR-blockers zorgen voor minder DHT, maar voor meer testosteron. Wellicht zijn bij sommigen de androgeenreceptoren van de haarzakjes ook gevoelig voor dit hormoon en vindt er alsnog een ontstekingsreactie plaats. Zou kunnen maar dat is wel echt wetenschap van de koude grond, want geen enkel onderzoek wijst erop dat het zo zou kunnen werken.
Sterker nog, het is helemaal geen wetenschap, ook niet van de koude grond. Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of Testosteron voor meer haaruitval zorgt of niet. Voor zover ik weet zijn er geen publicaties geweest die één van beide situaties uitsluiten danwel volledig bevestigen.

Ik heb in mijn post geprobeerd uit te leggen dat T volgens mij wel invloed heeft op haaruitval door t een en ander te beredeneren. Dat er hier op Haarweb veel mensen zijn die dat T-verhaal niet zo zien zitten, begrijp ik heus.. het blijft een moeilijk onderwerp. Maar voor mij is het vooralsnog een van de weinige redelijke verklaringen voor mn plotselinge haaruitval in combinatie met de beschreven bijwerkingen.

Ell Cranell (17a-estradiol)
Toen ik mn post in september plaatste was ik al een korte tijd bezig met het gebruik van 17a-Estradiol (merknaam Ell Cranell) een behandeling die ervoor zorgt dat oestrogeen voor DHT en testosteron aan de haarfollikel hecht en daardoor de androgene receptor enigszins beschermt. Het middel is erg oud en doet op zichzelf niet veel. Als je er echter van uit gaat dat het alleen maar het veel zwakkere Testosteron hoeft te onderdrukken ipv het krachtige DHT (deze wordt door fina aangepakt), kan het ineens toch waardevol zijn...
Ik gebruik het nu een maand of twee en ik ben er echt tevreden over. Mn haaruitval is zeker niet gestopt, maar ik mn haar is duidelijk in veel betere conditie. Dikker en steviger. Kan eindelijk weer eens een mooie kuif opzetten :P

Ondanks dit kleine succes, wil ik Fluridil proberen (wellicht icm Ell Cranell).
Fina heeft veel verkl##t, maar toch twijfel ik of ik niet ook dit zal aanhouden. Immers, als de theorie van de Testosteron klopt, zal Fluridil de receptoren toch gevoelloos maken voor de laatste restjes Testosteron....

Vince001
9 november 2004, 19:39
griezelverhalen :(
Ben het met Tiuri eens dat niemand baad heeft bij overhaaste reacties en conclusies. Vooral de mensen die een maandje of drie, vier bezig zijn, doen er goed aan voorlopig gewoon hun behandeling door te zetten en kijken hoe ze er na een maand of acht aan de fina voor staan... Voor die tijd kun je toch moeilijk conclusies trekken.

zucht
9 november 2004, 20:03
Ben het met Tiuri eens dat niemand baad heeft bij overhaaste reacties en conclusies. Vooral de mensen die een maandje of drie, vier bezig zijn, doen er goed aan voorlopig gewoon hun behandeling door te zetten en kijken hoe ze er na een maand of acht aan de fina voor staan... Voor die tijd kun je toch moeilijk conclusies trekken.

Bedankt voor je nuancerende reactie :-) Ik hoop dat het voor jou ook weer goed komt met die fluridil. Ik duim voor je.

Petro
10 november 2004, 13:30
Heb de topic ook op hairlosstalk geplaatst, maar ook daar weinig verhelderende reacties tot nu toe:
http://www.hairlosstalk.com/discussions/viewtopic.php?t=12000
Wel weer mensen die dezelfde ervaring hebben.
Is er nog ergens een actiever engelstalig forum?

Petro
2 januari 2005, 18:46
Soory dat ik mn eigen topic maar weer naar boven haal, maar ik begin echt behoorlijk wanhopig te worden...

Mijn haar wordt echt van kwaad tot erger. De fina (proscar) lijkt echt geen enkel effect te hebben, terwijl ik er nu toch al 5,5 maand mee bezig zijn. Het kan een ongelofelijk toeval zijn, maar de uitval is pas echt erg geworden sinds ik ben begonnen met proscar. Ik geloof er nu echter niet meer in dat dat simpelweg een shedding is. Ik heb wel een hoogtepunt in de haaruitval gehad, dat zal mijn shedding misschien geweest zijn, maar op dit moment valt het nog steeds echt behoorlijk hard uit. En het ergste daarbij is, waar het probleem eerst alleen op de kruin zit, daar ga ik nu frontaal helemaal fout. Kan best dat ik gewoon precies met proscar ben begonnen op het moment dat de AA echt toe ging slaan, maar ik vind dat wel heel erg bizar. Ik heb frontaal nooit problemen gehad, buiten het feit dat ik wat dun haar heb.

Ik snap het echt niet meer. Kaalheid zit ook helemaal niet in mijn familie. Zou het misschien ook met mijn psychische toestand te maken kunnen hebben? Ik heb een nogal neerslachtige aard, en het overlijden van mijn vader anderhalf jaar geleden, plus wat ongeluk in de liefde hebben daar ook nog ff op ingehakt. En nu heb ik dit probleem er ook nog bij en dat vreet echt elke dag aan me. Ik heb het al te moeilijk, kaal worden dat kan ik er echt niet bij hebben. Acceptatie en mezelf kaal scheren is geen optie, dat staat echt vreselijk bij mij (hoog voorhoofd).

Elke ochtend is een crime nu voor me. Douchen en daarbij een hoop haren verliezen, en vervolgens wat behouden is gebleven op alle mogelijke manieren een beetje in vorm te krijgen. Ik had altijd behoorlijk veel krullen, en die moesten nogal gemodelleerd worden wilden ze niet als een oerwoud op mn kop staan. Nu doe ik hetzelfde maar kan ik geen gel meer gebruiken omdat dat mn haren teveel aan elkaar plakt. Probeer het nu met wax en met haarlak, maar het kutte is dat ik er elke dag meer problemen mee krijg. Man wat vreet dat aan me.

In ieder geval, mijn huidige regiment volstaat niet. Naast proscar gebruik ik een haarverdikkings shampoo en rooscure. Niet genoeg. Is minoxidil een optie, en zo ja hoe kom ik hieraan? Ik wil daarbij wel door blijven gaan met de proscar, mijn huisarts heeft gezegd dat dat het enige middel is dat echt zou (kunnen) werken. Wil wel ook een afspraak gaan maken met een dermatoloog. Al heeft mijn huisarts al gezegd dat ik ook daar niet veel van moet verwachten. Alleen een haartransplantatie zou nog een optie zijn, maar de verhalen hier weerhouden me daar ook weer van.
Ik merk echt heel erg dat het me ervan gaat weerhouden dingen te ondernemen. Ga minder uit, ben minder uitbundig. Ik word gedwongen om voor lul te lopen, dat idee krijg ik steeds meer. Waar is dat wondermiddel?!

Tiuri
2 januari 2005, 19:04
Hey Petro,

Wat onwijs vervelend dat je dit moet constateren! Ik snap dan ook wel dat je je zorgen maakt. ECHTER, je bent nu 5,5 maanden bezig, mijn advies is: stop hoe dan ook voorlopig nog niet met fina! Het is helemaal niet raar om na 5,5 maand nog geen resultaat te hebben. DHTkiller bijvoorbeeld heeft fantastische resultaten geboekt met 5AR-killers, en die begon zijn eerste resultaat pas na een jaar te zien. Hou dus gewoon nog even vol.

Het is wel vreemd dat je extra veel haaruitval bemerkt, je zou wel zeggen dat de haaruitval na 5,5 maand fina op z'n minst wat is geminderd. Weet je wel zeker dat je echt achteruit gaat? Is het niet iets wat je je in je hoofd haalt? Ik bedoel niet dat ik je niet geloof ofzo, maar ik weet uit ervaring dat het heel misleidend kan zijn om conclusies te trekken over je haar als je er onzeker etc. over bent. Maak je goed iedere maand duidelijke foto's? Zo nee, begin daar dan mee.

Als je haaruitval echt verergerd is kan het wel degelijk zijn dat je nog in een shedding zit. Een erge shedding komt gewoon heel af en toe voor als we de gebruikerservaringen op de fora mogen geloven. Als het een shedding is zal alles dus alsnog teruggroeien. Geef het nog wat tijd!

Je kunt in ieder geval minoxidil 5% toevoegen aan je regimen. Lijkt me helemaal geen slecht plan. Zie de thread [minoxidil] Hoe kom ik eraan? (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=5070) voor info over hoe je eraan moet komen.

Het feit dat je emotioneel een zware tijd achter de rug hebt kan wel degelijk bijdragen aan een versnelling/verheviging van het AGA-proces. Ik (en velen met mij) geloven dat stress een trigger kan zijn in het proces.

Dan over je paniek. Er is al veel over gezegd op dit forum, en ik ga dat herhalen: probeer het je niet zoveel aan te trekken! Dit klinkt heel cliché en ik wilde het eerst ook niet horen. "Acceptatie is geen optie" zei ik op het begin, maar probeer de komende woorden toch tot je door te laten dringen. Ik snap heel goed dat haarverlies erg is en dat je je haar graag wilt behouden, maar maak er geen zaak van levensgroot belang van. Dat is het gewoon niet. Dus het is sowieso niet onverstandig om anders tegen de zaak aan te gaan kijken. Het is niet zo dat je minder leuk wordt als je kaal wordt, het is niet zo dat je minder aantrekkelijk wordt, het is niet zo dat je moeilijker een baan kan vinden, het is niet zo dat je zonder haar een minder mens bent dan met haar. Echt waar, ik heb het proces ook door moeten lopen, maar je moet echt inzien dat haar helemaal niet belangrijk is.

Kijk ook naar het nieuws en onthoud wat echt belangrijk is. Er zijn op dit moment tienduizenden mensen wiens hele huis en familie is weggespoeld door het water. Dit klinkt misschien heel stom en cliché, maar bedenk je waar je je in godsnaam druk over maakt. Relax, zo belangrijk is het allemaal niet, en daarbij is ontspanning goed voor je haar. Schaf minox aan als je wilt, smeer het 2x per dag op je hoofd, neem iedere dag keurig 1mg fina en probeer er verder niet over na te denken. Meer kun je dan toch niet doen. Leuk als er daarmee wat hergroei bereikt kan worden, en vervelend als het allemaal niet aanslaat. Maar bedenk ook in dat laatste geval (zoals Saar ook al zo mooi in haar signature heeft staan):

je haar is geen hoofdzaak!

Haarmannetje
2 januari 2005, 19:04
Petro, zeer vervelend allemaal, kerel. Maar blijf de moed erin houden. Je zegt dat je gedwongen wordt, om voor lul te lopen. Ik denk zelf dat het allemaal best meevalt. Wat jij nu doet is jezelf in de put praten en dat moet je niet doen, echt niet, want wat kun je anders? Het enige wat je kunt doen is accepteren van de dingen zoals ze gaan. Krijg je negatieve opmerkingen over je haar en de manier waarop het staat in verband met je hoofd?

zucht
2 januari 2005, 19:10
Soory dat ik mn eigen topic maar weer naar boven haal, maar ik begin echt behoorlijk wanhopig te worden...

Mijn haar wordt echt van kwaad tot erger. De fina (proscar) lijkt echt geen enkel effect te hebben, terwijl ik er nu toch al 5,5 maand mee bezig zijn. Het kan een ongelofelijk toeval zijn, maar de uitval is pas echt erg geworden sinds ik ben begonnen met proscar. Ik geloof er nu echter niet meer in dat dat simpelweg een shedding is. Ik heb wel een hoogtepunt in de haaruitval gehad, dat zal mijn shedding misschien geweest zijn, maar op dit moment valt het nog steeds echt behoorlijk hard uit. En het ergste daarbij is, waar het probleem eerst alleen op de kruin zit, daar ga ik nu frontaal helemaal fout. Kan best dat ik gewoon precies met proscar ben begonnen op het moment dat de AA echt toe ging slaan, maar ik vind dat wel heel erg bizar. Ik heb frontaal nooit problemen gehad, buiten het feit dat ik wat dun haar heb.

Ik snap het echt niet meer. Kaalheid zit ook helemaal niet in mijn familie. Zou het misschien ook met mijn psychische toestand te maken kunnen hebben? Ik heb een nogal neerslachtige aard, en het overlijden van mijn vader anderhalf jaar geleden, plus wat ongeluk in de liefde hebben daar ook nog ff op ingehakt. En nu heb ik dit probleem er ook nog bij en dat vreet echt elke dag aan me. Ik heb het al te moeilijk, kaal worden dat kan ik er echt niet bij hebben. Acceptatie en mezelf kaal scheren is geen optie, dat staat echt vreselijk bij mij (hoog voorhoofd).

Elke ochtend is een crime nu voor me. Douchen en daarbij een hoop haren verliezen, en vervolgens wat behouden is gebleven op alle mogelijke manieren een beetje in vorm te krijgen. Ik had altijd behoorlijk veel krullen, en die moesten nogal gemodelleerd worden wilden ze niet als een oerwoud op mn kop staan. Nu doe ik hetzelfde maar kan ik geen gel meer gebruiken omdat dat mn haren teveel aan elkaar plakt. Probeer het nu met wax en met haarlak, maar het kutte is dat ik er elke dag meer problemen mee krijg. Man wat vreet dat aan me.

In ieder geval, mijn huidige regiment volstaat niet. Naast proscar gebruik ik een haarverdikkings shampoo en rooscure. Niet genoeg. Is minoxidil een optie, en zo ja hoe kom ik hieraan? Ik wil daarbij wel door blijven gaan met de proscar, mijn huisarts heeft gezegd dat dat het enige middel is dat echt zou (kunnen) werken. Wil wel ook een afspraak gaan maken met een dermatoloog. Al heeft mijn huisarts al gezegd dat ik ook daar niet veel van moet verwachten. Alleen een haartransplantatie zou nog een optie zijn, maar de verhalen hier weerhouden me daar ook weer van.
Ik merk echt heel erg dat het me ervan gaat weerhouden dingen te ondernemen. Ga minder uit, ben minder uitbundig. Ik word gedwongen om voor lul te lopen, dat idee krijg ik steeds meer. Waar is dat wondermiddel?!

Buiten het feit dat ik geen krullen heb, kan ik me totaal herkennen in die situatie. Ik ben nu 5 maanden en 20 dagen bezig met proscar (en heimelijk ben ik 2 maanden terug overgeschakeld op 2mg per dag iso. 1) en het is bij mij NET hetzelfde.

* Ook ik weet 's morgens niet wat gedaan om het in model te krijgen => goede raad : laat het op pakweg 10-12 millimeter afsnijden... zoooooooooo'n gemak 's ochtends, dat wil je niet meer missen.
* Ook ik zat mezelf steeds te zeggen dat het nu toch MEGA-toeval moet zijn dat de AA net goed losbarst op het moment dat ik met fina ben begonnen.
* Ietsje minder misschien, maar de inflammation blijft voortduren.
* Ook ik heb in die 5-6 maanden frontaal een kerkhof zien worden, terwijl men toch zegt dat fina daar niet echt werkt.

Het is idd om gek te worden.

Petro
2 januari 2005, 21:04
Haarmannetje >> Opmerkingen vallen op zich nog wel mee. Maar toen ik 5,5 maand geleden begon met proscar was dat ook mede naar aanleiding van twee opmerkingen dat mijn haar toch wel wat dunner begon te worden. Als ik de situatie van toen vergelijk met die van nu...
Het probleem is ook dat ik voor mijn gevoel steeds meer tegen het kritieke punt aan kom te zitten. Zoals gezegd heb ik 's ochtends de nodige moeite om alles een beetje in model te krijgen. Dat komt omdat het haar dat ik frontaal nog heb redelijk lang is (handen af voor de kapper!) maar doordat het krult is er nog best een redelijke dekking zeg maar. Als de uitval echter doorgaat en die lange haren ook gaan uitvallen, dan loop ik dus echt met een halve maan op mn kop. Dat moment gaat er aan komen, op deze manier.

Laurensj >> Dank voor je lange verhaal, jij begint echt een bevlogen en bedreven consultant op haargebied te worden geloof ik. (Geen cynisme, meen ik echt!)
Echter ik vind het soms wat te gemakkelijk. Ik word wél onaantrekkelijker door mijn kaalheid! Dat is gewoon zo, dat heeft niks met mijn eigen perceptie te maken. Wil ik mijn vrijgezellenstatus nog een keer kwijt raken dan kan ik dit gewoon absoluut niet gebruiken!
Wat betreft de emotionele kant: Ik ben bang dat dat een vicieuze cirkel is. Hoe verder mijn haar uitvalt, hoe ongelukkiger ik word. Ik vrees dat ik dat niet kan doorbreken, niet zonder hulpmiddelen in ieder geval. Mijn huisarts heeft het daar al wel over gehad, maar kunstmatige vrolijkheid zie ik eigenlijk helemaal niet zitten. Bovendien verdien ik mijn geld met mijn heldere denken, lijkt me niet verstandig om daar aan te gaan tornen. Aan de andere kant, als kunstmatige vrolijkheid zorgt voor het verdwijnen van mijn haaruitval, kan ik vervolgens het kunstmatige gedeelte weglaten.
De topic over minoxidil heeft me niet zo heel veel geholpen. Is minoxidil 2% niet wat makkelijker verkrijgbaar? Kan ik daar eerst mee beginnen.

Zucht >> Mijn haren kortwieken dat durf ik echt niet aan. Ben bang dat dan pas echt duidelijk word hoe kaal ik al ben. Die krullen redden me op dat vlak best wel erg geloof ik. Als ik frontaal nu alles op 10 mm knip verlies ik ruim 80% van mijn haar daar.
Ik zie overigens dat jij gestopt bent met minox?! Wat is daar de reden van als ik vragen mag?

Alledrie overigens bedankt voor de reacties!

Tiuri
2 januari 2005, 23:41
Echter ik vind het soms wat te gemakkelijk. Ik word wél onaantrekkelijker door mijn kaalheid! Dat is gewoon zo, dat heeft niks met mijn eigen perceptie te maken. Wil ik mijn vrijgezellenstatus nog een keer kwijt raken dan kan ik dit gewoon absoluut niet gebruiken!Ik wil niet iedere thread bevuilen met discussies over de invloed van AGA op je aantrekkelijkheid, maar ik zeg het nog één keer: AGA heeft GEEN invloed op je aantrekkelijkheid! Je kunt het je in je hoofd halen en je kunt het denken, maar het is gewoon niet zo. :) Denk je nou echt dat vrouwen (of mannen, weet niet waar je op valt) selecteren op de dikte van de haarbos??? NEEN! Het is waar, je gaat er anders uitzien als je kaal bent, maar het is ANDERS en niet LELIJKER. Als je het jezelf in je hoofd haalt dat je lelijker bent zonder haar straal je dat natuurlijk ook uit en dan gaat het meteen mis. Dus doe dat nou niet, praat jezelf niet in de put en besef dat het voor je succes in de liefde geen fuck uitmaakt hoeveel haar je op je hoofd hebt groeien. Echt niet.

Maar voeg nou maar minox 5% toe aan je regimen en slik gewoon lekker iedere dag je fina, en je zult zien dat je over een jaar nog met minstens zoveel haar rondloopt als nu :)

pizzacat
3 januari 2005, 00:02
Pedro...ik zeg; blijf helder denken! dat doe je voor je werk dus koppel dat ook terug naar jezelf! Kaal worden is niet leuk, maar het is geen ramp, integendeel, je kunt er uit-ste-kend mee leven. Het is al die negativiteit die je je eigen maakt die je leven veel vervelender kunnen maken dan AGA ooit zou kunnen doen. Dus jezelf bij kop en staart pakken, haal die tondeuse erbij, wees een grote vent en standje 3, en kort!

leuker kunnen we het niet maken, je kan het jezelf wel makkelijker maken.

Haarmannetje
3 januari 2005, 00:20
Haarmannetje >> Opmerkingen vallen op zich nog wel mee. Maar toen ik 5,5 maand geleden begon met proscar was dat ook mede naar aanleiding van twee opmerkingen dat mijn haar toch wel wat dunner begon te worden. Als ik de situatie van toen vergelijk met die van nu...
Het probleem is ook dat ik voor mijn gevoel steeds meer tegen het kritieke punt aan kom te zitten. Zoals gezegd heb ik 's ochtends de nodige moeite om alles een beetje in model te krijgen. Dat komt omdat het haar dat ik frontaal nog heb redelijk lang is (handen af voor de kapper!) maar doordat het krult is er nog best een redelijke dekking zeg maar. Als de uitval echter doorgaat en die lange haren ook gaan uitvallen, dan loop ik dus echt met een halve maan op mn kop. Dat moment gaat er aan komen, op deze manier.
Maar hoe erg zijn opmerkingen nu dat je haar dunner wordt? Het is toch een feit, dat hoef je toch niet als een belediging op te vatten? Tuurlijk, het is even schrikken wanneer mensen dat zeggen, maar je moet uiteindelijk toch in gaan zien, dat het gewoon een normaal en geaccepteerd verschijnsel is. En wat nu als dat moment ook daadwerkelijk aanbreekt en je er niets tegen hebt kunnen ondernemen. Wat ga je dan doen? Bedenk dat eens voor jezelf. Kijk, je kunt je eigen leven wel onmogelijk maken nu en in een constante paniek-situatie verkeren, maar wat levert het je op? Het gaat zoals het gaat, daar is niets aan te doen.

Echter ik vind het soms wat te gemakkelijk. Ik word wél onaantrekkelijker door mijn kaalheid! Dat is gewoon zo, dat heeft niks met mijn eigen perceptie te maken. Wil ik mijn vrijgezellenstatus nog een keer kwijt raken dan kan ik dit gewoon absoluut niet gebruiken!
Ja, JIJ vindt jezelf daardoor onaantrekkelijker worden, omdat je er zo mee zit. Je bevestigt je negatief zelfbeeld zelf. Dat deed ik ook altijd, maar het levert je werkelijk helemaal niets op. En natuurlijk wordt je door die instelling ook minder aantrekkelijk voor andere mensen. Benut juist de je kaalheid door er positieve dingen uit te halen. Be a man and take it as it comes! Wees brutaal en toon je kaalheid en laat zien dat het je niets doet. Dat straalt zekerheid uit en dàt is wat in de ogen van de meesten pas echt aantrekkelijk is. Ik weet dat dit moeilijk te accepteren is zo in het begin, maar het is toch echt zo.

Morientes
3 januari 2005, 17:39
precies haarmannetje,

ik denk dat iedereen die kalend begint te worden zich daar wel ff kut door heeft gevoeld zoals petro.. maar na verloop van tijd begin je dit wel te accepteren en probeer je er het beste van te maken!

Tiuri
7 januari 2005, 00:19
ik stop direct met fina, ik vertrouw het niet
het begint nu overal uit te vallen ook aan de voorkant
waar het nog perfect was

heb het 1 maand gebruikt, 1,25 mg per dag
wie garandeert me dat het weer terug komt ?

ik hoop dat jullie meer succes hebben met fina

afz. hopeloosWAUW wat verstandig!! na 1 maand stoppen! :D

dan kun je er net zo goed niet aan beginnen. erg dom.

Haarmannetje
7 januari 2005, 00:19
Wampie, het is volstrekt onmogelijk dat je kaler wordt door finasteride. Dat is werkelijk niet mogelijk!

Tiuri
7 januari 2005, 00:20
Wampie, het is volstrekt onmogelijk dat je kaler wordt door finasteride. Dat is werkelijk niet mogelijk!nou, onmogelijk... het is natuurlijk mogelijk dat ie een shedding heeft...

Haarmannetje
7 januari 2005, 00:21
nou, onmogelijk... het is natuurlijk mogelijk dat ie een shedding heeft...
Maar met een shedding wordt je niet kaler in principe; ik bedoel, het bevordert AGA niet.

Tiuri
7 januari 2005, 00:22
Maar met een shedding wordt je niet kaler in principe; ik bedoel, het bevordert AGA niet.nee da's waar... je wordt voor kortere periode kaler en daarna krijg je er alleen maar meer voor terug. het is dus een cadeautje. :D

maargoed, van mij mag je best stoppen na 1 maand als je bijwerkingen ervaart, maar niet als je geen bijwerkingen ervaart maar alleen maar DENKT meer haar te verliezen. Da's gewoon erg dom en dan heb je ook geen idee van hoe het medicijn werkt.

Haarmannetje
7 januari 2005, 00:25
Helemaal met je eens Laurens :).

Met dat kaler worden was een miscommunicatie kennelijk :). Ik bedoelde met kaler worden: echt kaler worden omdat AGA bevorderd/versneld wordt. Natuurlijk heb je gelijk dat je met een shedding tijdelijk kaler kunt worden, door het verhoogd aantal uitgevallen haren :).

zucht
7 januari 2005, 00:30
Wampie, het is volstrekt onmogelijk dat je kaler wordt door finasteride. Dat is werkelijk niet mogelijk!

Iets wat ik toch betwijfel hoor. Maar in het geval van Wampie is het in elk geval nog te vroeg aangezien het bij hem nog shedding is.

peter10
9 januari 2005, 09:18
ja over dat hele shedding-fenomeen, ik heb hier nog nooit een post gelezen van mensen die veel haar verloren in het begin en later vertelden het weer allemaal terug te hebben gekregen.

zucht
9 januari 2005, 13:08
ja over dat hele shedding-fenomeen, ik heb hier nog nooit een post gelezen van mensen die veel haar verloren in het begin en later vertelden het weer allemaal terug te hebben gekregen.

Ik ook niet echt. Ze spreken wel over shedding en later stabilisatie maar niet echt over die come-back van verloren haar.

Lucky
9 januari 2005, 14:26
Nou, op die Amerikaanse sites lees ik dat wel regelmatig.

japiejaap
9 januari 2005, 14:51
ik stop direct met fina, ik vertrouw het niet
het begint nu overal uit te vallen ook aan de voorkant
waar het nog perfect was

heb het 1 maand gebruikt, 1,25 mg per dag
wie garandeert me dat het weer terug komt ?

ik hoop dat jullie meer succes hebben met fina

afz. hopeloos

mischien was dat ook wel gebeurt als je niet aan de fina zat. Dat kun je zo niet bepalen en 1 maand is zoziezo erg kort om ook maar wat van fina te zien.

kevin
9 januari 2005, 19:50
Ik ben zelf ook nog steeds als een gek aan het shedden. De haren die nu groeien zijn wel langer en worden ook steeds langer nadat de haar is uitgevallen, dus mijn regime is wel aan het werken, maar 1 probleem. Als ik een een 10tal seconden door mijn haar gaat, kan ik een zandbak vullen met witte shilfertjes/punten. Deze zijn ook niet minder geworden in de 4 a 5 maanden. Ik snap er niks van. Misschien dat daarom mijn regime niet goed doorkomt doordat de inflammation nog steeds te groot is?

zucht
9 januari 2005, 19:58
Ik ben zelf ook nog steeds als een gek aan het shedden. De haren die nu groeien zijn wel langer en worden ook steeds langer nadat de haar is uitgevallen, dus mijn regime is wel aan het werken, maar 1 probleem. Als ik een een 10tal seconden door mijn haar gaat, kan ik een zandbak vullen met witte shilfertjes/punten. Deze zijn ook niet minder geworden in de 4 a 5 maanden. Ik snap er niks van. Misschien dat daarom mijn regime niet goed doorkomt doordat de inflammation nog steeds te groot is?

Schilfertjes heb ik niet, maar ik gebruik quasie enkel nog anti-roos shampoo's (milde & minder zachte). Maar ook bij mij komt er geen eind aan de inflammation. En het haarverlies gaat vrolijk door...

kevin
9 januari 2005, 20:48
Mijn inflammation is ook nog lang niet weg. Soms denk ik ook dat ik een naast AGA nog iets heb aan mijn hoofdhuid dat voor inflammation zorgt en ook voor die witte stukjes, alleen ik zou niet weten wat :(

zucht
9 januari 2005, 21:03
Mijn inflammation is ook nog lang niet weg. Soms denk ik ook dat ik een naast AGA nog iets heb aan mijn hoofdhuid dat voor inflammation zorgt en ook voor die witte stukjes, alleen ik zou niet weten wat :(

Ik begin gewoon te denken dat het lichaam meteen die fina compenseert en dat het enkel op papier werkt.

kevin
9 januari 2005, 21:11
Ik begin gewoon te denken dat het lichaam meteen die fina compenseert en dat het enkel op papier werkt.

Maarja, ik (misschien jij ook) weet niet wat het betekent dat na ~5 maanden nog steeds erg erg veel witte schilfers uit mijn haar vallen :(

kevin
10 januari 2005, 09:45
Maarja, ik (misschien jij ook) weet niet wat het betekent dat na ~5 maanden nog steeds erg erg veel witte schilfers uit mijn haar vallen :(

Iemand een idee wat het wel betekent?

Vince001
10 januari 2005, 12:25
Kevinme, jullie gebruiken allebei minox of fluridil en het zou goed kunnen dat dat het is. In beide middelen zit veel alcohol en kennelijk veroorzaakt dat roos. Of iets wat daarop lijkt.

Heb 't zelf ook gehad toen ik minox gebruikte. Een half jaar geleden stopte ik daarmee en de schilfers verdwenen. Nu met Fluridil is het weer terug. Het zou dus heel goed de alcohol kunnen zijn...

Tiuri
10 januari 2005, 12:29
Ik begin gewoon te denken dat het lichaam meteen die fina compenseert en dat het enkel op papier werkt.@zucht, heb jij iedere maand foto's gemaakt?

Vince001
10 januari 2005, 12:39
Als je haaruitval maar snel genoeg gaat, heb je echt geen foto's nodig om jezelf te overtuigen. Zet eens een paar vakantiefoto's naast elkaar, dan kun je soms zelfs 't verschil al zien...

Tiuri
10 januari 2005, 12:46
Als je haaruitval maar snel genoeg gaat, heb je echt geen foto's nodig om jezelf te overtuigen. Zet eens een paar vakantiefoto's naast elkaar, dan kun je soms zelfs 't verschil al zien...t is toch handig om te doen als je aan haargroeimiddelen begint, dan kun je zien wanneer het product begint te werken.

Vince001
10 januari 2005, 12:51
t is toch handig om te doen als je aan haargroeimiddelen begint, dan kun je zien wanneer het product begint te werken.
Da's wel weer waar. Ga zelf binnenkort ook ns kijken voor een webcam. Die schijnen niet zo duur te zijn. En, tja, beter laat dan nooit.

kevin
10 januari 2005, 12:53
Kevinme, jullie gebruiken allebei minox of fluridil en het zou goed kunnen dat dat het is. In beide middelen zit veel alcohol en kennelijk veroorzaakt dat roos. Of iets wat daarop lijkt.

Heb 't zelf ook gehad toen ik minox gebruikte. Een half jaar geleden stopte ik daarmee en de schilfers verdwenen. Nu met Fluridil is het weer terug. Het zou dus heel goed de alcohol kunnen zijn...

Ik weet niet of dat zo is, want zelf als ik door de haren aan de zijkant en achterkant van mij hoofd gaat, komen er zelfs nog veel witte schilfers mee :(

Vince001
10 januari 2005, 13:28
Ik weet niet of dat zo is, want zelf als ik door de haren aan de zijkant en achterkant van mij hoofd gaat, komen er zelfs nog veel witte schilfers mee :(
Da's precies wat mij ook verbaast. Sterker, ik heb t meest last van jeuk op de behaarde gebieden net boven en achter m'n oren (buiten de aga-gebieden). Misschien is de huid buiten de AGA-gebieden toch nog in betere conditie en meer gevoelig voor een scherp goedje als alcohol.

Je begrijpt, ik kan alleen je constatering bevestigen. Het is ook bij mij nu twee keer teruggekomen op de momenten dat ik deze middelen ging gebruiken...

Vince001
10 januari 2005, 15:44
Ik begin gewoon te denken dat het lichaam meteen die fina compenseert en dat het enkel op papier werkt.
Ik kan me goed voorstellen dat je er zo over denkt. Ik zit in het zelfde schuitje en zo af en toe word ik er wel eens moe van. Heb van alles geprobeerd en op de een of andere manier gaat het niet zoals gehoopt. Op andere forums heb ik getracht een soort van "rode lijn" te vinden in de verhalen van personen met soortgelijke ervaringen, maar tot oplossingen heeft dat niet geleid...

Ik blijf toch denken dat eenieder die met haaruitval kampt, in eerste instantie zeker fina en duta moet proberen. Ze geven nu eenmaal de grootste kans van slagen... Maar waarom ze in hemelsnaam bij mij niet aanslaan. Voor mij is 't een raadsel! :(

@Zucht, misschien moet je naast je fina eens aan een receptoren blocker gaan denken? Fluridil, Ru of Spyro?

Succes

kevin
10 januari 2005, 17:45
Ik kan me goed voorstellen dat je er zo over denkt. Ik zit in het zelfde schuitje en zo af en toe word ik er wel eens moe van. Heb van alles geprobeerd en op de een of andere manier gaat het niet zoals gehoopt. Op andere forums heb ik getracht een soort van "rode lijn" te vinden in de verhalen van personen met soortgelijke ervaringen, maar tot oplossingen heeft dat niet geleid...

Ik blijf toch denken dat eenieder die met haaruitval kampt, in eerste instantie zeker fina en duta moet proberen. Ze geven nu eenmaal de grootste kans van slagen... Maar waarom ze in hemelsnaam bij mij niet aanslaan. Voor mij is 't een raadsel! :(

@Zucht, misschien moet je naast je fina eens aan een receptoren blocker gaan denken? Fluridil, Ru of Spyro?

Succes

Mijn inflammation is niet geheel verdwenen door fluridil. Nadat ik het toepass is het wel weg, maar komt het de volgende morgen weer terug. Ik ga mij zelf meer richten op inflammation en een gezonde hoofdhuid. SOD is al bestelt.

zucht
10 januari 2005, 20:39
Kevinme, jullie gebruiken allebei minox of fluridil en het zou goed kunnen dat dat het is. In beide middelen zit veel alcohol en kennelijk veroorzaakt dat roos. Of iets wat daarop lijkt.

Heb 't zelf ook gehad toen ik minox gebruikte. Een half jaar geleden stopte ik daarmee en de schilfers verdwenen. Nu met Fluridil is het weer terug. Het zou dus heel goed de alcohol kunnen zijn...

Ik gebruik ook al een half jaar geen minox meer.

Haarmannetje
10 januari 2005, 23:52
Mijn inflammation is niet geheel verdwenen door fluridil. Nadat ik het toepass is het wel weg, maar komt het de volgende morgen weer terug. Ik ga mij zelf meer richten op inflammation en een gezonde hoofdhuid. SOD is al bestelt.
De reden waarom de inflammation weer terugkomt is omdat Fluridil dan "uitgewerkt" is.

kevin
11 januari 2005, 12:25
De reden waarom de inflammation weer terugkomt is omdat Fluridil dan "uitgewerkt" is.

Maar dat hoort toch helemaal niet? Het hoort je 24uur lang te beschermen en dat doet het dus bij mij niet.

Vince001
11 januari 2005, 12:50
De reden waarom de inflammation weer terugkomt is omdat Fluridil dan "uitgewerkt" is.
Dus als ik het goed begrijp zou Fluridil een ontstekingremmende werking moeten hebben?

kevin
11 januari 2005, 13:15
Dus als ik het goed begrijp zou Fluridil een ontstekingremmende werking moeten hebben?

Nee, het beschermt je tegen de ontstekende werking die dus nooit plaats hoort te vinden.

Haarmannetje
11 januari 2005, 17:15
Maar dat hoort toch helemaal niet? Het hoort je 24uur lang te beschermen en dat doet het dus bij mij niet.
Dat is niet waar, het werkt maar voor 6 uur. Daarom is het theoretisch ook niet erg om iedere dag je haar te wassen, als je maar zorgt dat je hoofdhuid minstens 6 uur lang droog blijft na het aanbrengen van Fluridil. Voor het slapen gaan bijvoorbeeld; tenzij je een nachtmerrie krijgt en dus hevig begint te zweten in je slaap ;).

Haarmannetje
11 januari 2005, 17:16
Dus als ik het goed begrijp zou Fluridil een ontstekingremmende werking moeten hebben?
Dat heeft te maken met AGA. Als je één van de eerste schakels van AGA wegneemt, verdwijnt de rest ook automatisch natuurlijk. Dus: je zorgt er voor dat met Fluridil je haarfollikels ongevoelig worden voor DHT, daardoor hecht DHT zich niet meer aan je haarfollikels en daardoor valt het immuumsysteem je haarfollikels niet meer aan. Die aanvallen, dat is de feitelijke inflammation.

Haarmannetje
11 januari 2005, 17:18
Trouwens, Kevin, wat ik mij zit te bedenken. Fluridil is niet dosisafhankelijk. Je hoeft dus niet per se 2ml op je hoofdhuid smeren. Het gaat erom dat je de hele AGA-gevoelige hoofdhuid kunt bestrijken. Misschien is het een idee om 1ml te gebruiken en dan 2 keer per dag. Dus bijvoorbeeld voor het slapen gaan en overdag tussen de middag ofzo :).

kevin
11 januari 2005, 17:55
Trouwens, Kevin, wat ik mij zit te bedenken. Fluridil is niet dosisafhankelijk. Je hoeft dus niet per se 2ml op je hoofdhuid smeren. Het gaat erom dat je de hele AGA-gevoelige hoofdhuid kunt bestrijken. Misschien is het een idee om 1ml te gebruiken en dan 2 keer per dag. Dus bijvoorbeeld voor het slapen gaan en overdag tussen de middag ofzo :).

Maar dan nog, een werking van 6 uur? Dat kan toch niet goed zijn.

Haarmannetje
11 januari 2005, 19:26
Maar dan nog, een werking van 6 uur? Dat kan toch niet goed zijn.
Waarom niet? Als dat genoeg is om het te laten werken, dan is het toch goed?

kevin
11 januari 2005, 20:06
Waarom niet? Als dat genoeg is om het te laten werken, dan is het toch goed?

Kennelijk niet, want bij mij schijnt het niet optimaal te werken en ik zit toch dicht tegen de 6 maanden aan.

Haarmannetje
11 januari 2005, 21:12
Kennelijk niet, want bij mij schijnt het niet optimaal te werken en ik zit toch dicht tegen de 6 maanden aan.
Waarom werkt het niet optimaal en onder welke condities gebruik je het?

kevin
11 januari 2005, 22:22
Waarom werkt het niet optimaal en onder welke condities gebruik je het?

Ik zou niet weten waarom het niet optimaal werkt. Meestal breng ik het savond aan rond 21.00 niet altijd na het haren wassen. Dan werkt meestal tot 12 uur de volgende dag en dan krijg ik weer last van inflammation.

The Dude
12 januari 2005, 12:22
Wat betekend als je geen shedding hebt gehad??Ik gebruik fina nu al wel even en heb niet van shedding gehad. Betekend dat ik mss nog veel goede sterke haren heb?

krullo
12 januari 2005, 13:05
Wat betekend als je geen shedding hebt gehad??Ik gebruik fina nu al wel even en heb niet van shedding gehad. Betekend dat ik mss nog veel goede sterke haren heb?

Daar bid ik dus voor, dat het zo bij mij zit, want ik krijg de kriebels van die shedding verhalen. Ik slik pas enkele weken fina. Ik ben ermee begonnen omdat de haargrens aan de voor- en zijkanten zo'n 1 1/2 a 2 cm naar achter is gelopen in de afgelopen tien jaar, en de inhammen nu heel langzaam naar elkaar beginnen te groeien. Maar het haar dat ik heb is superdik. Het zou toch wel bruut zuur zijn als ik nu een dunne dos krijg door shedding. :eek:

Ben trouwens nieuw hier. Een welgemeende groet, collega's in de aftakeling.

Vince001
13 januari 2005, 18:39
Daar bid ik dus voor, dat het zo bij mij zit, want ik krijg de kriebels van die shedding verhalen. Ik slik pas enkele weken fina. Ik ben ermee begonnen omdat de haargrens aan de voor- en zijkanten zo'n 1 1/2 a 2 cm naar achter is gelopen in de afgelopen tien jaar, en de inhammen nu heel langzaam naar elkaar beginnen te groeien. Maar het haar dat ik heb is superdik. Het zou toch wel bruut zuur zijn als ik nu een dunne dos krijg door shedding. :eek:

Ben trouwens nieuw hier. Een welgemeende groet, collega's in de aftakeling.
De reden voor mij om vooral niet te veel over shedding of negatieve gevolgen van fina te posten is dat mensen die hier nieuw aanschuiven, zoals jij Krullo, misschien een totaal verkeerd beeld krijgen van de middelen die tegen haaruitval voorhanden zijn. Realiseer je toch vooral dat veel personen met AGA baat hebben bij het gebruik van finasteride. Dat blijkt uit onderzoeken en uit vele testimonials...

Oh, en van harte welkom, natuurlijk :)

ps Lees anders ook even wat algemene info over "shedding". Het valt allemaal wel mee.

The Dude
17 januari 2005, 19:10
Iemand een antwoord op mijn vorige vraag over shedding??

Vince001
18 januari 2005, 12:59
Wat betekend als je geen shedding hebt gehad??Ik gebruik fina nu al wel even en heb niet van shedding gehad. Betekend dat ik mss nog veel goede sterke haren heb?
Zou goed kunnen. Verder, shedding is een vaag en subjectief begrip. Ik zou er niet te veel waarde aan hechten, als ik jou was...

zucht
18 januari 2005, 20:37
Zou goed kunnen. Verder, shedding is een vaag en subjectief begrip. Ik zou er niet te veel waarde aan hechten, als ik jou was...

Vince, hoe is het met jouw haar gegaan sinds je die fina hebt buitengegooid ? Is het toen wat beter/slechter geworden ? Is er een reden waarom je toen niet dutasteride hebt geprobeerd zoals Laurensj dat doet ?

jongen25
18 januari 2005, 20:41
En Zucht, hoe gaat het met jouw haar? Nog steeds onverminderde uitval?

zucht
18 januari 2005, 21:00
En Zucht, hoe gaat het met jouw haar? Nog steeds onverminderde uitval?

Minder is het wel, maar nog steeds meer dan genoeg. Erger is het feit dat ik nul komma nul vers haar zie komen. Dat maakt dat de uitval, hoe gering ook, voor steeds dunner haar zorgt. Waar ik vroeger een leuke weerborstel had frontaal, is dat nog een zielig plukje haar. Waar ik vroeger een beetje lichtere kruin had, begint dat nu een redelijk open plek te worden. Mijn echt allerlaatste hoop is dat mijn haren nog 'slapen'... als dat niet blijkt te kloppen dan ga ik een potje janken.

Roeltje
24 december 2006, 21:21
ik ben nu 2 maanden bezig op de conditie van mijn haar te verbeteren. (aloe vera, vitamindepillen, tara haarcapsules, zink-b6 mix, visolie, actigener shampoo en gezonder leven) laatste tijd heb ik een vermoedde dat ik meer haaruitval heb als normaal.. maar mijn vraag, ALS dit al een shedding is, gaat een shedding gepaard met een periode jeuk op je hoofd? dus is jeuk normaal als je in een shedding zit of is het toch de inflammation ? alvast bedankt

AnthonieH
24 december 2006, 23:49
ik ben nu 2 maanden bezig op de conditie van mijn haar te verbeteren. (aloe vera, vitamindepillen, tara haarcapsules, zink-b6 mix, visolie, actigener shampoo en gezonder leven) laatste tijd heb ik een vermoedde dat ik meer haaruitval heb als normaal.. maar mijn vraag, ALS dit al een shedding is, gaat een shedding gepaard met een periode jeuk op je hoofd? dus is jeuk normaal als je in een shedding zit of is het toch de inflammation ? alvast bedanktEen shedding met wat jij doet om je haarconditie te verbeteren lijkt me niet erg waarschijnlijk. Ik zou het nog even aanzien en als de jeuk echt vervelend is of de haaruitval onverklaarbaar veel, ga dan even langs de huisarts om er naar te laten kijken.

CA.
27 december 2006, 16:52
ik lees hier vaak over een 'shedding'

wat moet ik me hier precies bij voorstellen, en hoe erg kan dit worden. ik zou er namelijk erg van schrikken als ik door zo'n shedding bijna kaal zou zijn. (ook al is het maar tijdelijk)

nog een paar vragen:
-komt een shedding altijd voor? (bij gebruik medicatie)
-kan rooscure (wat ik nu gebruik) ook een shedding veroorzaken?
-hoe lang kan zoiets duren?
-en hoe lang duurt het gemiddeld voordat het weer hersteld is?

dit weerhoud mij er eigenlijk een beetje van om een afspraak met de dokter te maken.

AnthonieH
27 december 2006, 20:14
ik lees hier vaak over een 'shedding'

wat moet ik me hier precies bij voorstellen, en hoe erg kan dit worden. ik zou er namelijk erg van schrikken als ik door zo'n shedding bijna kaal zou zijn. (ook al is het maar tijdelijk)

nog een paar vragen:
-komt een shedding altijd voor? (bij gebruik medicatie)
-kan rooscure (wat ik nu gebruik) ook een shedding veroorzaken?
-hoe lang kan zoiets duren?
-en hoe lang duurt het gemiddeld voordat het weer hersteld is?

dit weerhoud mij er eigenlijk een beetje van om een afspraak met de dokter te maken.Lang niet iedereen heeft last van een shedding. Ik denk zelfs de meeste mensen niet.

Volgens mij is er nooit serieus onderzoek gedaan naar het fenomeen shedding, maar van wat ik hier geproefd heb uit berichten van anderen is het iets dat meestal na een maand begint en na drie maanden wel achter de rug is. Herstel duurt natuurlijk langer, afhankelijk van je haarlengte (haar groeit met ongeveer 1,5 cm per maand terug).

Ik heb niemand melding horen maken van een shedding bij gebruik van Rooscure.

CA.
27 december 2006, 20:17
Lang niet iedereen heeft last van een shedding. Ik denk zelfs de meeste mensen niet.

Volgens mij is er nooit serieus onderzoek gedaan naar het fenomeen shedding, maar van wat ik hier geproefd heb uit berichten van anderen is het iets dat meestal na een maand begint en na drie maanden wel achter de rug is. Herstel duurt natuurlijk langer, afhankelijk van je haarlengte (haar groeit met ongeveer 1,5 cm per maand terug).

Ik heb niemand melding horen maken van een shedding bij gebruik van Rooscure.

heb jij er zelf last van gehad toen je met je behandeling begon?

als het zich dan idd met ong 1.5 cm per maand weer hersteld zal het herstel idd niet erg lang duren (een maand of 2, tops)

AnthonieH
27 december 2006, 21:06
heb jij er zelf last van gehad toen je met je behandeling begon?Ik heb geen last van sheddings gehad. Niet toen ik met minoxidil begon, niet toen ik met finasteride begon en ook niet bij de rooscure.

Het is trouwens niet zo dat je met een shedding helemaal kaal wordt. De haaruitval in de gebieden waar je al uitval had zal alleen een tijdje lang versnellen.

CA.
27 december 2006, 23:12
Ik heb geen last van sheddings gehad. Niet toen ik met minoxidil begon, niet toen ik met finasteride begon en ook niet bij de rooscure.

Het is trouwens niet zo dat je met een shedding helemaal kaal wordt. De haaruitval in de gebieden waar je al uitval had zal alleen een tijdje lang versnellen.

:) dank je, dat is een geruststelling. als ik er niets aan doe zal het zeker uitvallen, en als zo'n shedding niet zeker is, en blijkbaar dus niet zo erg als ik verwachte, dan durf ik het denk ik wel aan om medicatie te proberen.

echoes
20 mei 2007, 15:17
Kan een shedding ook in de vorm van dunner wordend haar voorkomen, of louter in de vorm van uitval?

Dundee
20 mei 2007, 16:00
Er word veel te vlug over een shedding gesproken. Ik had ook zo gezegd een shedding toen ik met minox starte na een maand ,ik ben toen veel haar verloren....maar dat heb ik nooit meer terug gezien :confused: .Als je met middeltjes als minox /fina/ duta begint ,is er veel kans dat de haren die aangetast zijn, en de komende maanden/jaren toch zouden uitgevallen zijn ,dan afgeworpen worden....waarvan volgens mij het grootste deel niet meer terug komt....of je moet geluk hebben .

LvdB
20 mei 2007, 18:58
ik ben nu precies 25 dagen bezig met fina en heb duidelijk mn eerste shedding te pakken. had hiervoor nooit last van uitval, alleen van een achteruitsjeezende haarlijn, maar nu heb ik als ik flink door mn haar heen wrijf zeker 15 haartjes in beide handen te pakken. lijkt me dus een duidelijke shedding. nu heb ik nog de hoop dat het bij mij wat minder erg is, aangezien ik hiervoor nooit uitval had en dus misschien ook wat minder "zwakke haren" heb. wat denken jullie?

Dundee
20 mei 2007, 19:40
ik ben nu precies 25 dagen bezig met fina en heb duidelijk mn eerste shedding te pakken. had hiervoor nooit last van uitval, alleen van een achteruitsjeezende haarlijn, maar nu heb ik als ik flink door mn haar heen wrijf zeker 15 haartjes in beide handen te pakken. lijkt me dus een duidelijke shedding. nu heb ik nog de hoop dat het bij mij wat minder erg is, aangezien ik hiervoor nooit uitval had en dus misschien ook wat minder "zwakke haren" heb. wat denken jullie?

Denk dat het nu belangrijk is dat je doorzet met de fina ,zodat die zwakkere DHT (aangetaste) haren die afgeworpen zijn ,terugkomen in langere ..dikkere haren...;)

Muffin
6 oktober 2007, 16:37
Ik heb een vraag en kon deze niet vinden op het forum. Kan het kloppen dat je bij het gebruik van veel genoemde shampoo's hier op het forum, o.a. rooscure, een shedding krijgt?

AnthonieH
6 oktober 2007, 17:00
Ik heb een vraag en kon deze niet vinden op het forum. Kan het kloppen dat je bij het gebruik van veel genoemde shampoo's hier op het forum, o.a. rooscure, een shedding krijgt?Bij mijn weten is het verschijnsel shedding nog nooit wetenschappelijk onderzocht. Dat betekent overigens niet dat het niet bestaat, mensen ervaren het immers!

Men spreekt in het 'haarwereldje' over een shedding als korte tijd na het beginnen met het gebruik van een middel de haaruitval juist toeneemt. Vaak neemt men dan waar dat na een poosje de haaruitval weer afneemt naar -als het middel effectief is- een niveau onder dat van voor het gebruik.

Shedding wordt dan als iets positiefs gezien, een teken dat het middel werkelijk iets doet. Als dit klopt, dan zie ik geen reden waarom het wel zou optreden bij de middelen finasteride en minoxidil en niet bij ketoconazol (Rooscure). Maar de logica zegt dan ook dat sterkere middelen een grotere kans op een shedding en op heviger sheddings zouden moeten geven. Zelfs ketoconazolhoudende shampoo's staan niet bekend als heel sterke middelen.

Als je deze vraag dus stelt omdat je bang bent voor een mogelijke shedding wanneer je Rooscure wil gaan gebruiken, dan kun je gerust zijn.

Stel je de vraag omdat je een shedding ervaart nu je met Rooscure bent begonnen, dan heb je twee opties. Blij zijn omdat het mogelijk betekent dat het middel voor jou heel effectief is. Of direct naar de dermatoloog gaan als het echt heel erg is, omdat er dan misschien toevallig wel een andere oorzaak is!

Muffin
6 oktober 2007, 17:47
Ik ben rooscure gaan gebruiken puur om de hoofdreden roos. Sinds ik pas hier op het forum kwam las ik over de positieve werking ervan voor eventuele haaruitval. Ik heb altijd al inhammen gehad en het wordt het laatste jaar veel dunner. De reclame van de Active M shampoo heeft mij toch wel aangesproken en dit probeer ik nu twee weken, dagelijks, naast om de zoveel de tijd de rooscure. Sinds ik het gebruik is de haaruitval meer en heb ik na het wassen bij het kammen ontzettend veel haren in mijn hand. Dit gaf nogal een schrikreactie en vandaar dat ik benieuwd was naar andere die ditzelfde eventueel meemaken.

Carolien21
7 oktober 2007, 15:05
Ik ben rooscure gaan gebruiken puur om de hoofdreden roos. Sinds ik pas hier op het forum kwam las ik over de positieve werking ervan voor eventuele haaruitval. Ik heb altijd al inhammen gehad en het wordt het laatste jaar veel dunner. De reclame van de Active M shampoo heeft mij toch wel aangesproken en dit probeer ik nu twee weken, dagelijks, naast om de zoveel de tijd de rooscure. Sinds ik het gebruik is de haaruitval meer en heb ik na het wassen bij het kammen ontzettend veel haren in mijn hand. Dit gaf nogal een schrikreactie en vandaar dat ik benieuwd was naar andere die ditzelfde eventueel meemaken.

Ik denk niet dat er veel leden zijn die die shampoo (lang) gebruiken..

buyukadam
10 december 2007, 02:20
ff een vraagje aan jullie leden, kan je alleen maar 1 keertje een shedding ondervinden of kan je ook 2 of zelfs 3 keer een shedding krijgen? Het is namelijk zo, als je 1maal een shedding hebt gehad vallen niet alle door DHT aangetaste haren uit lijkt me, dus na die 1ste shedding kan je dan een 2de shedding verwachten, waarbij ook de rest van de aangetaste haren uitvallen ?? ben benieuwd :D en wat zijn jullie persoonlijke ondervindingen met shedding? bleef het bij 1 keertje ooff???

bcool
10 december 2007, 12:34
denk het niet zoals je al zegt shedding zorgt ervoor dat de aangetaste haren uitvallen en dan denk ik dat de niet aangetaste haren stabiel zullen blijven

buyukadam
10 december 2007, 21:38
denk het niet zoals je al zegt shedding zorgt ervoor dat de aangetaste haren uitvallen en dan denk ik dat de niet aangetaste haren stabiel zullen blijven

Dus bij een shedding vallen ALLE aangetaste haren uit ?? Zodat er geen 2de shedding kan volgen? Lijkt mee een beetje onlogisch?

AnthonieH
10 december 2007, 22:20
Dus bij een shedding vallen ALLE aangetaste haren uit ?? Zodat er geen 2de shedding kan volgen? Lijkt mee een beetje onlogisch?Ik heb persoonlijk geen ervaring met sheddings, maar ik zie niet waarom je niet 2 sheddings zou kunnen hebben. In ieder geval geloof ik niet dat ALLE aangetaste haren uitvallen. Sommige haren zijn ernstiger aangetast dan anderen en ik denk dat vooral de meest ernstig aangetaste haren geneigd zijn te shedden. Voor die haren is immers de overstap het grootst.

Voor zover ik heb begrepen is een shedding vaak een goed teken van aangetaste haren die uitvallen om sterker weer terug te komen. Ieder werkend middel zou dan in theorie een shedding kunnen veroorzaken, dus zou je net zo veel sheddings kunnen hebben als dat je middelen gebruikt.

Dus met een beetje pech heb je eerst een shedding als je met minoxidil begint en als je dan na een half jaar ook finasteride gaat gebruiken weer eentje.

Maar op de een of andere manier lijkt het me aannemelijk dat de tweede shedding sowieso minder heftig zal zijn, omdat middel 1 de haren meer kracht heeft verleend.

buyukadam
15 december 2007, 00:56
niemand anders die mijn vraag kan beantwoorden ??

33875
14 januari 2009, 20:31
Ik heb best wel lang haar maar telkens vallen er hele kleine haren van ongeveer 1cm af. Iemand hier een verklaring voor?:confused:

Stifter
18 maart 2009, 16:07
Aangezien er steeds meer angstige berichten verschijnen van mensen die een shedding doorgaan, is het misschien handig om dit topic weer nieuw leven in te trappen?:)

Ik zei toevallig gister nog dat ik na 3 weken gebruik van Rogaine foam (en rooscure) veel minder last heb van haaruitval. Nu merk ik echter dat mn haar vandaag toch gretig uitvalt. Ook is mn haar frontaal aan het uitdunnen geslagen zag ik in de spiegel (tijd lang niet aandachtig naar gekeken, wil me niet gek maken).

Net als de post hierboven zie ik vooral kleine haartjes (wel donker en dik) uitvallen, maar daarbij ook lange kleurloze dunne haren. Ik denk dus maar dat dit het begin van een shedding is en dat de aangetaste haren worden uitgeworpen. Lijkt mij een goed teken:D

Zoevo
18 maart 2009, 22:00
Ik heb (hopelijk) ook een shedding sinds de start met Minox 15%. Leek enkele dagen goed te gaan...maar vandaag was het weer raak..
Raak er wel lichtelijk door in paniek...maar kan gewoon niet meer doen dan wachten en hopen dat het wat wordt..

Hanna
18 maart 2009, 22:03
Zoevo,
Je gebruikt zoveel medicijnen, waarom zou je geen haartransplantatie laten doen?

Freak out
20 maart 2009, 02:19
Zoevo,
Je gebruikt zoveel medicijnen, waarom zou je geen haartransplantatie laten doen?

Ik zou het zelf ookwel willen laten doen,
maar ik vind het zo duur... :(

Heb er echt t geld niet voor.. :(

buyukadam
20 maart 2009, 09:56
Leden,

Ff nog een vraagje over shedding, ben er wel benieuwd naar. Stel dat je een aga aangetaste haar hebt die nog laten we zeggen 30% van zijn dikte heeft omdat ie al voor 70% is aangetast. Je begint met Fina en er volgt een shedding, die haar wordt uitgestoten omdat ie dus zwak is. Maar als ie dan terugkomt neem ik aan dat ie niet 100% van zijn dikte al heeft bereikt toch? Dus laten we zeggen dat ie terugkomt en nu op 60% zit, kan die haar daarna de komende periode uitvallen en nog sterker terugkomen dus 80%? Als het wel zo is dan zou je toch niet 1 of 2 maar echt meerdere sheddings ondervinden? Hoe zit het nou :P

Groet!

Stifter
20 maart 2009, 10:06
Leden,

Ff nog een vraagje over shedding, ben er wel benieuwd naar. Stel dat je een aga aangetaste haar hebt die nog laten we zeggen 30% van zijn dikte heeft omdat ie al voor 70% is aangetast. Je begint met Fina en er volgt een shedding, die haar wordt uitgestoten omdat ie dus zwak is. Maar als ie dan terugkomt neem ik aan dat ie niet 100% van zijn dikte al heeft bereikt toch? Dus laten we zeggen dat ie terugkomt en nu op 60% zit, kan die haar daarna de komende periode uitvallen en nog sterker terugkomen dus 80%? Als het wel zo is dan zou je toch niet 1 of 2 maar echt meerdere sheddings ondervinden? Hoe zit het nou :P

Groet!

Niemand weet hoe het allemaal precies werkt, maar zoals jij het stelt wordt wel aangenomen ja :). Je krijgt alleen (gelukkig) niet gegarandeerd een shedding hoor ;)

bombarie
20 maart 2009, 12:36
shedding is toch juist een teken dat het aanslaat?
Dus zou je blij moeten zijn met je shedding haahha

Stifter
23 maart 2009, 23:37
Nou, ik hoor ook bij het groepje van de gelukkige shedders hoor. Ik gebruik nu een dikke 3 weken rogaine foam. Ik merk nu dat mijn inhammen aan de haarlijn zwakker worden en dat het frontaal ook flink uit aan het dunnen is. Ben een beetje bang dat als het zo door gaat ik zelfs naar de kapper moet om een ander kapsel te proberen, want het wordt lelijk frontaal:(.

Maargoed, wetende dat het voller terugkomt (of in ieder geval dat het terug komt:P) stelt mij genoeg gerust:). Wie mooi wil zijn.... :rolleyes:

Hanna
23 maart 2009, 23:45
Gebruik je 2 x per dag 1ml of 0,5ml? Je reageert altijd zo heftig op medicijnen, dat 2 x 0,5ml waarschijnlijk al meer dan genoeg is voor jou.

Stifter
23 maart 2009, 23:49
Gebruik je 2 x per dag 1ml of 0,5ml? Je reageert altijd zo heftig op medicijnen, dat 2 x 0,5ml waarschijnlijk al meer dan genoeg is voor jou.

Ik denk ongeveer 1x 0,5ml en 1x 1ml. In de ochtend smeer ik het alleen op mn inhammen, 's avonds op mn inhammen en op mn kruin.

Hanna
23 maart 2009, 23:52
1ml voor alleen inhammen en kruin is best veel hoor.

Sterkte dan maar! :cool:

Stifter
24 maart 2009, 00:04
1ml voor alleen inhammen en kruin is best veel hoor.

Sterkte dan maar! :cool:

Klopt, maar er verdwijnt wel wat in mn haar ook. Geen kunstschilder heh;)

Zoevo
24 maart 2009, 18:55
Wie hebben hier eigenlijk allemaal een shedding gehad? En hoe lang duurde dit? Sinds ik ben gestart met Minox 15% verlies ik best veel haar...ook na 1,5/2 maand...

Ryan R
24 maart 2009, 19:03
Toen ik met fina begon, ging mijn haar in versnelde mate achteruit, dit duurde wel 3 maanden geloof ik. Daarna stabiliseerde het.

donniedarko
27 maart 2009, 16:55
Wie hebben hier eigenlijk allemaal een shedding gehad? En hoe lang duurde dit? Sinds ik ben gestart met Minox 15% verlies ik best veel haar...ook na 1,5/2 maand...


ja ik heb er nu ongeveer 2 weken last van... het is een redelijke shedding maar ik ga wel door met de 5%..

ey!
26 april 2009, 17:47
Ook ik merk nu een eerste shedding na 5 maanden fina en 5 weken minox 5%.
Zelf denk ik dat het door de minox 5% komt, of is dat een foute gedachte?
Wel dubbel gevoel hoor zo'n shedding, jezelf elke dag 100 keer overtuigen dat het een goed iets is :eek:

Hanna
26 april 2009, 17:58
Daarom adviseer ik ook steeds om te starten met de halve dosering minox. Daarmee verminder je de kans op een enorme shedding.

ey!
26 april 2009, 18:57
Daarom adviseer ik ook steeds om te starten met de halve dosering minox. Daarmee verminder je de kans op een enorme shedding.

Ja, heb je ook gelijk in.. wist ik van tevoren maar was te resultaatgericht bezig dus eigen schuld.
Begon de eerste 3 weken ook onbewust met minder omdat ik het fout aanbracht (op me haar laten druppelen). Mijn shedding is (nog) niet zo enorm dat ik er bang van word.

ziggy007
27 april 2009, 03:31
Hoi allemaal, ik zou wel eens willen weten hoe het met de mensen ervoor staat die in 2005 of 2006 een shedding hebben gehad, want er komen nieuwe mensen bij maar(waarvan ik ook), maar van de mensen die al wat langer minox of fina gebruiken hoor je niets meer. Dus Graag een update als het kan:)
Petro?
Haarmanetje?
Zucht?
Kevin?
Iemand?

Stifter
28 april 2009, 01:26
Mijn haarlijn wordt met de week slechter lijkt wel, dit is echt niet leuk meer. Midvoor is bij mij flink aan het uitdunnen en mijn inhammen worden steeds groter. Ik twijfel er eigenlijk heel hard aan of dit shedding is of dat de minox gewoon niet werkt. Persoonlijk denk ik dat dit wel door de minox veroorzaakt wordt, want het gaat echt snel, maar ik zie ook echt geen enkele terminale haar omhoog komen.. Zit nu bijna 2 maanden aan het spul (en de eerste can is pas vandaag op), dus ik verwacht toch wel weer wat teruggroei van wat ik verloren ben...

Ik ga er in ieder geval mee door, desnoods binnenkort maar mn haar eraf. Ik ben deze onzin flink zat aan het worden.:mad:

Hanna
28 april 2009, 02:57
Erg rottig voor jou Stifter! Maar ja, jouw hoofdhuid reageert steeds zo anders dan gebruikelijk, dat ik niet weet welk produkt dan wel goed zou werken bij jou... misschien Spectral DNC-L...

Stifter
28 april 2009, 11:48
Erg rottig voor jou Stifter! Maar ja, jouw hoofdhuid reageert steeds zo anders dan gebruikelijk, dat ik niet weet welk produkt dan wel goed zou werken bij jou... misschien Spectral DNC-L...

Voorlopig wijs ik nog niets af, ik gebruik gewoon de minox in ieder geval tot mijn voorraad op is (heb 4 van die cans). Daarna trek ik wel conclusies (als ik dan nog haar heb ;p)

Zoevo
28 april 2009, 22:44
Ik zou gewoon even vasthouden aan 1 regime. Ik ben ook veel te vaak te kort ademig geweest.....probeer je regime een jaar en kijk wat je resultaten zijn...

robertw
15 juni 2009, 21:12
Ik ben nu sinds 3 weken ook bezig met Minoxidil 5%. Dit doe ik 1x per dag en dan 0,5 ml.

Sinds 2 weken merkte ik dat er meer haren uitvallen dan normaal, als ik door mijn haar ga met mijn hand blijven er een hoop haren aan plakken en als ik wakker wordt liggen er ook redelijk wat haren op mijn kussen.

Verder merk ik een versnelde haargroei op de rest van mijn lichaam (rug, buik, baard). Kan het zijn dat Minox zo snel aanslaat dat het al na ongeveer 2 weken een shedding kan veroorzaken?

Pelle
16 juni 2009, 11:45
Ik ben nu sinds 3 weken ook bezig met Minoxidil 5%. Dit doe ik 1x per dag en dan 0,5 ml.

Sinds 2 weken merkte ik dat er meer haren uitvallen dan normaal, als ik door mijn haar ga met mijn hand blijven er een hoop haren aan plakken en als ik wakker wordt liggen er ook redelijk wat haren op mijn kussen.

Verder merk ik een versnelde haargroei op de rest van mijn lichaam (rug, buik, baard). Kan het zijn dat Minox zo snel aanslaat dat het al na ongeveer 2 weken een shedding kan veroorzaken?

Ja

testo
16 juni 2009, 17:24
Toen ik met fina begon, ging mijn haar in versnelde mate achteruit, dit duurde wel 3 maanden geloof ik. Daarna stabiliseerde het.

ryan je hebt 1 jaar fina gebruikt en de eerste 3 maanden ging het dus in versnelde tempo achteruit. je zegt dat je stabilisatie hebt door fina. maar bedoel je daarmee dat je haar hetzelfde bleef na de 3 maanden of bedoel je stabilisatie en weer verbetering(richting begin status)?

Diamond3d
22 oktober 2009, 20:24
Mijn haarlijn wordt met de week slechter lijkt wel, dit is echt niet leuk meer. Midvoor is bij mij flink aan het uitdunnen en mijn inhammen worden steeds groter. Ik twijfel er eigenlijk heel hard aan of dit shedding is of dat de minox gewoon niet werkt. Persoonlijk denk ik dat dit wel door de minox veroorzaakt wordt, want het gaat echt snel, maar ik zie ook echt geen enkele terminale haar omhoog komen.. Zit nu bijna 2 maanden aan het spul (en de eerste can is pas vandaag op), dus ik verwacht toch wel weer wat teruggroei van wat ik verloren ben...

Ik ga er in ieder geval mee door, desnoods binnenkort maar mn haar eraf. Ik ben deze onzin flink zat aan het worden.:mad:

*herkenbaar*

Hoe staat het er nu voor?

Freak out
30 oktober 2009, 05:42
ryan je hebt 1 jaar fina gebruikt en de eerste 3 maanden ging het dus in versnelde tempo achteruit. je zegt dat je stabilisatie hebt door fina. maar bedoel je daarmee dat je haar hetzelfde bleef na de 3 maanden of bedoel je stabilisatie en weer verbetering(richting begin status)?

Hij zal daarmee bedoelen dat stabilisatie de verloren haren teruggeeft,
en dat er verder daarna geen extreme haaruitval meer volgde.

Als we allemaal pas stabilisatie krijgen na een grote shedding, dan heeft
een haargroeimiddel gebruiken, weinig zin denk ik.. ;)
De verloren haren komen terug, en zo zou het dan stabiel moeten blijven
in de meeste gevallen dan toch...

simtek
7 november 2009, 12:00
heeft het zin om op 45 jatige leeftijd nog met propecia te starten, ik doe dit nu 1 maand heb, daar voor 4 maande saw palmetto geslikt heb het idee dat ik meer haar kwijt ben. Bij de kliniek adviseerde ze me om tot mijn 50ste te sliken dan blijft het zo zoals het is ??? weet iemand hier iets van

Hanna
7 november 2009, 12:28
Het is sowieso wel verstandig om met finasteride te starten ruim voordat je een transplantatie laat doen. Veel lotgenoten blijven ook fina slikken na de ht, om te voorkomen dat de haaruitval doorgaat.
Over een half jaar ook minoxidil-lotion gaan gebruiken, lijkt mij geen gek idee, maar ik weet niet of dat slim is i.v.m. een toekomstige ht. Minox geeft meestal na 3-4 maanden gebruik zichtbaar nieuwe haargroei, terwijl fina zorgt voortschrijdende uitval voorkomt.

simtek
7 november 2009, 20:10
ik wil een jaar wachten met ht, kijken wat fina doet bij me, maar jij adviseert minox en denk je gezien mijn leeftijd dat het snel dunner wordt of is het een langzaam proces, bij zit vooral nog midden voor inhammen worden alleen langzaam groter maar wil hebben dat het voor minimaal hetzelfde blijft

Hanna
9 november 2009, 16:28
Gezien jouw leeftijd zal 't erg langzaam gaan en ik bedoel minox naast fina te gebruiken.

JimmyJames
16 november 2009, 14:21
In september 2008 begonnen met fina en minox tegelijk. Ik heb nooit een shedding ondervonden.

Ongeveer een maand na gebruik is mijn haaruitval gestopt.

darioo
20 februari 2010, 17:08
ik zit nu een jaar aan de dutasteride trix pro 0.15mg en heb het gevoel dat me haar er veel dunner uitziet als voordat ik begon, je ziet nu heel mn hoofdhuid.. heb totaal niet het gevoeld at het werkt, dus zit er aan te denken om binnekort aan rogaine te beginnen, maar ben zo bang voor een shedding want k ben nu al behoorlijk depri laat staan als ik er 4 maanden lang met een half kale voorkant erbij rond moet lopen :(

AnthonieH
20 februari 2010, 22:13
ik zit nu een jaar aan de dutasteride trix pro 0.15mg en heb het gevoel dat me haar er veel dunner uitziet als voordat ik begon, je ziet nu heel mn hoofdhuid.. heb totaal niet het gevoeld at het werkt, dus zit er aan te denken om binnekort aan rogaine te beginnen, maar ben zo bang voor een shedding want k ben nu al behoorlijk depri laat staan als ik er 4 maanden lang met een half kale voorkant erbij rond moet lopen :(Ik kan me je vrees voorstellen, Darioo. Maar een shedding is geen gegeven he. Lang niet iedereen heeft er last van. Het wordt een keus tussen een kansje op een shedding en een kans op een weer wat dikkere haardos. Die keus is volledig aan jou.

Overigens, je kunt het risico op shedding mogelijk verkleinen door gebruik van minoxidil rustig op te bouwen. Begin eerst dus met 2% voor je aan zwaardere varianten denkt.

darioo
3 maart 2010, 01:30
Ik kan me je vrees voorstellen, Darioo. Maar een shedding is geen gegeven he. Lang niet iedereen heeft er last van. Het wordt een keus tussen een kansje op een shedding en een kans op een weer wat dikkere haardos. Die keus is volledig aan jou.

Overigens, je kunt het risico op shedding mogelijk verkleinen door gebruik van minoxidil rustig op te bouwen. Begin eerst dus met 2% voor je aan zwaardere varianten denkt.

oke bedankt voor je advies, maar ik ben echt bang dat de dunne haartjes op mn inhammen opeens allemaal uitvallen, dan loop ik met 2 ongelijk grote inhammen die voor buitenstaanders uit t niets komt aangezien ik t normaal net kan camoufleren, of kan een shedding nooit zo erg zijn?

AnthonieH
3 maart 2010, 07:08
oke bedankt voor je advies, maar ik ben echt bang dat de dunne haartjes op mn inhammen opeens allemaal uitvallen, dan loop ik met 2 ongelijk grote inhammen die voor buitenstaanders uit t niets komt aangezien ik t normaal net kan camoufleren, of kan een shedding nooit zo erg zijn?Van wat ik er van gelezen heb is een shedding meestal nogal diffuus.

Een shedding lijkt me persoonlijk ook heel vervelend. Van niet kalend ben je dan ineens wel kalend. Gelukkig heb ik er zelf nooit mee te maken gehad.

Overigens ben ik er van overtuigd dat het alleen toch al verzwakte haren zullen shedden. Wat je te zien krijgt is dus een soort vooruitblik voor wat je over een jaar sowieso te wachten staat.

TMFlash
22 oktober 2010, 18:36
Shit...het ging best wel goed de laatste tijd, maar sinds een week verlies ik superveel haren :eek: Nu gebruik ik sinds kort Rogaine en is van één flesje het schuim een beetje waterig geworden. Wel een half dopje blijven gebruiken, maar daardoor natuurlijk veel en veel te veel minoxidil op mijn hoofd terecht gekomen. Kan hierdoor de extra uitval ontstaan zijn..?? Met andere woorden: zit ik nu in een vette shedding..?? Gebruik nu ongeveer 2 jaar finasteride en Kirkland 5%. Moet wel zeggen dat ik elk jaar rond deze tijd extra uitval heb, maar nu is het extra extra extra veel :confused:

instinct
24 oktober 2010, 23:44
Ik ben nu al zo`n 7 maanden aan de finasteride 1,25 p/d en merk dat het steeds meer achteruit gaat. Nu ben ik laatst naar de kapper gegaan en heb het voor mijn doen aardig kort geknipt en ik schrok er toch wel een beetje van hoe weinig haar ik nog eigenlijk had. Nu merk ik niet echt meer haaruitval, het is al maanden lang hetzelfde voor mijn gevoel, maar kan het toch een shedding zijn?

Er zijn trouwens erg weinig haren aan de zijkanten van mijn hoofd! mijn broers en mijn moeder zeiden er beiden wat van en zelf merkte ik het ook al op? Gaat shedding over het gehele hoofd of alleen het erfelijke gebied?

Hanna
25 oktober 2010, 00:00
Instinct,
Ik denk dat je er minoxidil-lotion bij moet gaan gebruiken, voor nieuwe haren en verdikking van de bestaande haren.

instinct
25 oktober 2010, 00:05
Instinct,
Ik denk dat je er minoxidil-lotion bij moet gaan gebruiken, voor nieuwe haren en verdikking van de bestaande haren.

Ik zit een beetje met mijn lage bloeddruk. Maar misschien moet ik het inderdaad gewoon eens proberen. Waar kan ik het het beste kopen? Of iig welk type moet ik hebben en hoeveel % denk je?

Maar goed, dat de zijkanten zo`n dunne implant hebben blijf ik frappant vinden...

Hanna
25 oktober 2010, 00:31
Je zou voorzichtigheidshalve kunnen starten met 2% minox, zonder recept verkrijgbaar bij apotheken, maar behoorlijk duur.
Of je neemt gewoon de halve dosering van 5% minox, dus 2 x 0,5ml per dag.
Bestellen kun je op veel adressen, o.a. hier (http://www.biovea-deutschland.de/(S(eby2tr450lkvvzrupl24bo2e))/category_dispatch.aspx?CID=713), als je 1 flesje van Spectral neemt, doe je daar bij de halve dosering dus 2 maanden mee, voor €9,95 incl. verzendkosten.

MrWeird
25 oktober 2010, 21:55
Is het mogelijk om na anderhalve week al een schedding te hebben.

Fallen Dreams
28 oktober 2010, 15:43
Ik heb ook een vraag over sheddings. Zou het mogelijk zijn dat ik nu door een shedding ga omdat ik nu aan de Dutasteride ben, ipv Finasteride? Het is nu precies 2 maanden dat ik D gebruikt ipv F (tenminste, daarvoor nam ik 2 x per week Duta voor een maand of 2) daarom vroeg ik het mezelf af. Of is mn kaalheid voor aan het zetten..? :eek: (Ik ga met fotos komen binnenkort van mn progressie)

Hanna
28 oktober 2010, 15:59
Duta is veel sterker dan fina, ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel malen sterker.
Het zou dus best een shedding door duta kunnen zijn.

Fallen Dreams
28 oktober 2010, 19:39
Dankje... :) Ben met net namelijk kapot geschrokken... Ongeveer 20 haren in de wasbak daarnet. Meeste zijn toch wel zwakkere haren, maargoed... Nooit leuk om te zien. Ik hoop echt dat het dan een shedding is. Mn haar oogt nu ook slechter dan "eerst" (paar weken, maanden terug :P ) maar zie ook meer hergroei.

Maar goed, ik ben ook gewoon gek in mn hoofd. Heb ook andere dingen aan mn hoofd momenteel. Mn haar is wel dikker lijkt, maar ziet er slechter uit (komt moeilijker in model). Kan dit ook door een shedding komen???

Moet ook zeggen, voel ook enorme druk in mn hoofd. Een heel "androgeen" gevoel. Goed of slecht?? (Ben namelijk bang van slecht, maar kan dit ook 'gewone' stress zijn misschien??) En mn haar aan de zijkant, aka haarkrans lijkt ook dunner. Vooral rond mn oren. Ben nu echt zwaar in de war...

Hanna
28 oktober 2010, 22:14
Mn haar is wel dikker lijkt, maar ziet er slechter uit (komt moeilijker in model).
Dat zou gewoon een 'bad hair day' kunnen zijn. ;)


Moet ook zeggen, voel ook enorme druk in mn hoofd. Een heel "androgeen" gevoel. Goed of slecht?? (Ben namelijk bang van slecht, maar kan dit ook 'gewone' stress zijn misschien??)
Misschien slik je een te hoge dosis duta. Even rondvragen bij de andere duta-gebruikers.

En mn haar aan de zijkant, aka haarkrans lijkt ook dunner. Vooral rond mn oren. Ben nu echt zwaar in de war...
Ja, je bent in de war, want in hetzelfde bericht schreef je, dat je haar wel dikker is/lijkt.

Hanna
3 november 2010, 13:55
Ik zit een beetje met mijn lage bloeddruk. Maar misschien moet ik het inderdaad gewoon eens proberen. Waar kan ik het het beste kopen? Of iig welk type moet ik hebben en hoeveel % denk je?
...
Bij een apotheek kun je minox 2% zonder recept krijgen. Gebruik 't de eerste keer dan niet voordat je 't huis uit moet, want als de reeds lage bloeddruk te ver daalt, kan dat duizelingen, hoofdpijn en/of hartkloppingen veroorzaken. Als je bloeddruk nu reeds erg laag is, kun je er beter helemaal niet aan beginnen.

ikke007
9 november 2010, 16:44
na hoeveel weken krijgen de meesten een shedding van finasteride?

joske88
12 december 2011, 12:55
waarom zou ik fine beginnen nemen? Je krijgt shedding, verliest op korte tijd helft van je haar en je krijgt het nooit meer helemaal terug. Ik lees op dit forum zelden succesverhalen of mensen die zeggen Fine en Minox werken en je krijgt "meer" haar terug.

Memeber
12 december 2011, 18:38
Je verliest de helft van je haren? Wat je tijdens een shedding verliest krijg je ook weer terug. Dan neem je toch geen fina en word je gewoon kaal? Fina is hoe je er ook tegen aan kijkt voor heel veel mensen een wondermiddel. Je kan weer een dikke bos met haren hebben maar je kan er ook helemaal niet op reageren. En ja je kunt er nare bijwerkingen van krijgen, voor die mensen is het dus absoluut geen wondermiddel nee. Maar als het werkt, en de bijwerkingen zijn minimaal mag jij jezelf een van de weinige lucky bastards noemen. Ik maak me niet zo druk meer om mijn haar, bij mij is het dan ook een apart geval. Wanneer mijn haar droog is lijkt het dik en vol. Wanneer het ook maar een beetje nat is, zijn de inhammen ontzettend goed te zien.

joske88
14 december 2011, 17:51
daar zeg je het. één van de weinige lucky bastards.

Maar als je niet één van die weinige lucky bastards bent ben je gewoon één van de vele unlucky losers die heel het tempo van hun haaruitval versneld hebben?

Hairpilot
14 december 2011, 19:22
daar zeg je het. één van de weinige lucky bastards.

Maar als je niet één van die weinige lucky bastards bent ben je gewoon één van de vele unlucky losers die heel het tempo van hun haaruitval versneld hebben?

Fina zal nooit je haaruitval versnellen. Of het werkt of het werkt niet en de haaruitval gaat aan zijn gewone tempo verder. Enkel in het geval van een (zeldzame) allergische reactie zou je meer schade kunnen toebrengen dan wanneer je niks doet. Tijdens shedding worden trouwens alleen reeds door aga aangetaste haren eruit gekegeld; haren die je dus uiteindelijk toch zou verliezen. Een shedding is bijna altijd een goed teken, eenmaal je dit hebt, mag je aannemen dat fina zal aanslaan.

Fallen Dreams
15 december 2011, 20:11
Het zal denk ik alleen je haar sneller doen laten uitvallen als je midden in de shedding compleet stopt er mee. Maar zelfs dan zal het na maanden terug groeien heb ik het idee...