PDA

View Full Version : Bush herkozen


Tiuri
3 november 2004, 15:10
Het is nu wel duidelijk: Bush zal zijn tweede termijn ingaan als president van de VS. En dit keer heeft hij zowel meer kiesmannen als meer absolute stemmen. In dat opzicht is zijn benoeming dus democratisch te noemen.

Ik vind dit een zwarte dag in de geschiedenis van de wereldpolitiek. Ik word er bijna suïcidaal van.

Nog 4 jaar angst zaaien, de tegenstellingen tussen oost en west vergroten, de homo-emancipatie tegenwerken, internationale verdragen en samenwerkingsverbanden negeren en oorlog voeren.

Wat zal Osama bin Laden blij zijn met deze uitslag! Op deze manier is hij verzekerd van een almaar groter wordende aanhang van zijn radicale ideeën.

Bush overtreedt voor het zicht van de hele wereld het recht. Martelen van gevangenen, onschuldige Irakezen vermoorden, voorliegen van hele volkeren; het schijnt sinds Hitler allemaal weer te mogen. Het erge hiervan is dat hij een slecht voorbeeld geeft aan de wereld. Als híj zich al niet gedraagt, waarom zou de rest dat dan wel doen? Waarom zou Poetin dan geen Tsjetsjenen mogen martelen? Waarom zou een radicale islamiet dan geen cineast met een grote bek van zijn fiets mogen knallen?

Bush creëert met zijn spastische neo-conservatisme een sfeer van geweld in deze wereld. Hij is daar hoofdverantwoordelijke voor en onder zijn leiding stevenen we keihard op Wereldoorlog Drie af. En het Amerikaanse volk, geïntimideerd als het is door angst en media, stemt massaal op deze gevaarlijke idioot.

De moord op Fortuyn, de moord op Van Gogh, de oorlog in Irak, de herverkiezing van Bush: het heeft allemaal met elkaar te maken. Door het zaaien van angst hoopt Bush macht te krijgen. En het slaat aan. Angst scoort! De mensen zijn doodsbang voor elkaar. De samenleving verhardt en de verschillen tussen bevolkingsgroepen worden groter en groter. Het gat tussen arm en rijk wordt maar gapender en gapender.

Echt zo'n dag om lekker in je bed te blijven liggen met de gordijnen dicht, dit.

jongen25
3 november 2004, 16:10
Een beetje het 'fear'-verhaal van Michael Moore, maar grotendeels wel mee eens. En die tape van Osama Bin Laden afgelopen weekend? Bijna te toevallig! Veel analisten duidden de tape als en electoraal mazzeltje voor Kerry, maar ik denk eerder dat het omgekeerde waar is! Bin Laden is gebaat bij een verdere verscherping van de tegenstellingen. Inderdaad, een rampzalige week voor Nederland en de wereld.

Haarmannetje
3 november 2004, 16:33
Zal de Openbaring van Johannes dan toch waarheid worden?

Henk
3 november 2004, 17:01
Zal de Openbaring van Johannes dan toch waarheid worden?

Hihi, misschien heeft hij wel vanergens op zijn bil "666" getatoueerd....
Maar ik had ook gehoopt op Kerry, onbegrijpelijk dat zo iemand als Bush
democratisch gekozen wordt.

Animal
3 november 2004, 17:44
Henk,


Niemand is perfect.. Kerry niet door het flipfloppen en Bush niet door het bevrijden van Irak zonder toestemming van de VN. In het Midwesten van Amerika worden issues zoals abortus en belastingen gewoon zwaarder gewogen dan zo'n fout te maken. Dat is in een notendop waarom Bush herkozen is..

Animal

Henk
3 november 2004, 17:50
Tuurlijk is niemand perfect, maar "flipfloppen" vind ik niet zo erg als het dictatoriaal gedrag van Bush.
Maar de verkiezingen zijn op een democratische manier gegaan, dus het is hun eigen keuze.

jongen25
3 november 2004, 17:53
Natuurlijk. Maar ik vind dat 'flipfloppen' een zeer onterecht verwijt. Daar bestaat een synoniem voor: pragmatisme. Een kwaadaardige. lasterende variant daarop: 'gebrek aan ruggengraat'. Mijns inziens verschillen Amerikanen en Europeanen in een belangrijk opzicht: idealisme/ dogmatisme versus pragmatisme. Wij Europeanen hebben door schade en schande ondervonden dat op een dogmatische manier politiek bedrijven op den duur niet werkt, zelfs gevaarlijk kan zijn. Niemand is perfect, het is gezond om zo nu en dan van mening te veranderen - op basis van feiten uiteraard.
Bush en de zijnen brullen om het hardst dat Kerry een windvaan is omdat hij op bepaalde issues soms voor, dan weer tegen is. Vind ik heel goed: de wereld is niet zwart of wit, maar heeft verscheidene grijstinten. Daarom vind ik de nederlaag van Kerry een nederlaag van de nuance en het gezonde verstand.

Robert18
3 november 2004, 23:16
Heheh, ik krijg een glimlach op m'n gezicht van al deze reacties hier. Maar vooral dit vond ik grappig.


De moord op Fortuyn, de moord op Van Gogh, de oorlog in Irak, de herverkiezing van Bush: het heeft allemaal met elkaar te maken. Door het zaaien van angst hoopt Bush macht te krijgen.
Alsof de gebeurtenissen in Nederland Amerikanen beinvloeden... Man, de gemiddelde Amerikaan heeft nog nooit van Pim Fortuyn gehoord, en al helemaaaaaaaaal niet van Theo van Gogh.

Anyway, het is goed dat Bush herkozen is. Tijd om Noord-Korea en bijvoorbeeld Iran te bevrijden!!!

Tiuri
3 november 2004, 23:34
Heheh, ik krijg een glimlach op m'n gezicht van al deze reacties hier. Maar vooral dit vond ik grappig.


Alsof de gebeurtenissen in Nederland Amerikanen beinvloeden... Man, de gemiddelde Amerikaan heeft nog nooit van Pim Fortuyn gehoord, en al helemaaaaaaaaal niet van Theo van Gogh.
ik zeg niet dat de amerikanen zich daarmee bezig houden. ik zeg alleen maar dat bush zo actief bezig is met angst zaaien en een verkeerd voorbeeld geven dat dat zelfs consequenties heeft voor de mentaliteit in de rest van de wereld. Ook nederland dus.

Haarmannetje
3 november 2004, 23:42
Tijd om Noord-Korea en bijvoorbeeld Iran te bevrijden!!! En wanneer worden wij bevrijd van dat verschrikkelijke Amerika?

lies
4 november 2004, 00:15
Je bent de eerste die de moord op Fortuyn, Van Gogh en de oorlog in Irak (waarin ook onschuldige mensen vermoord worden) als grappig durft te benoemen.

Ik zit me hier in alle ernst af te vragen waar jouw verstand eigenlijk zit?

Liesbeth

Max
4 november 2004, 07:13
Met die opmerking laat je zien dat je zijn post niet hebt begrepen.

Je bent de eerste die de moord op Fortuyn, Van Gogh en de oorlog in Irak (waarin ook onschuldige mensen vermoord worden) als grappig durft te benoemen.

Ik zit me hier in alle ernst af te vragen waar jouw verstand eigenlijk zit?

Liesbeth

Robert18
4 november 2004, 08:34
Inderdaad Lies, je hebt m'n post absoluut niet begrepen, lees 'm nog een keer.

Ik vind niet dat Bush angst aan het zaaien is. We moeten gewoon realistisch zijn en onder ogen zien dat we in gevaarlijke tijden leven, angst hoort daarbij. Angst is gezond. Je kunt ook je kop de grond insteken en doen alsof er niks aan de hand is, maar dat is nog veel erger dan angst hebben.

Terrorisme zaait hier de angst mensen, niet Bush. Die moordenaar van Theo van Gogh zaait angst, niet Bush. De aanslagen van 11 september zaaien angst, niet Bush. De aanslagen in Madrid zaaien angst, niet Bush.

Bush houdt gewoon z'n kop boven de grond in plaats van eronder en zegt waar het op staat in de wereld.

Als jij liever niet be-angstigd wilt zijn moet je gewoon je kop onder de grond steken en nooit meer TV kijken en verder leven in een droomwereld waarin niemand elkaar wat aandoet.

Mensen... zie nou gewoon in dat we in een gevaarlijke tijd leven en dat angst gezond is. We moeten juist op ons hoede zijn. We weten dat het binnenkort alleen maar erger wordt en uit de hand loopt, en dat is reden genoeg om angstig te zijn. Beter angstig en alert, dan niet-angstig en onwetend.

Haarmannetje
4 november 2004, 08:48
Tuurlijk, Robert18, wordt er angst opgewekt door terrorisme, maar Bush misbruikt die angst (en daarmee dus de angst versterkt) om zichzelf te profileren en daar heb ik wat op tegen. Bovendien ligt het er maar net aan vanuit welk perspectief je kijkt als het gaat om terrorisme: vanuit het oosten, of vanuit het westen. Beide kanten kunnen er wat van en wat mij betreft is Amerika de grootste terrorist.

Tiuri
4 november 2004, 10:26
inderdaad wil ik niet suggereren dat Amerika alles heeft uitgelokt en dat er verder niemand schuldig is behalve Bush. maar ik ben ervan overtuigd dat zijn beleid zorgt voor meer intolerantie en haat in deze wereld. Moslimextemisme (en extremisme van ieder ander geloof) bestaat, het is bedreigend en het moet worden aangepakt. Maar niet op de manier zoals Bush voorstelt.

En Robert18, jij denkt toch niet echt dat de oorlog in Irak en de bombardementen op Afghanistan iets hebben bijgedragen aan het aanpakken van moslimextremisme?? Volgens mij is de chaos in Irak alleen maar groter geworden waardoor het nu helemaal een haard is van haat en extreme ideeën.

jongen25
4 november 2004, 14:53
Probleem is dat Bush geen 'Verlichtingsfundamentalist' is, zoals o.a. Paul Cliteur, Bart-Jan Spruyt, Joshua Livestro en natuurlijk wijlen Van Gogh door cultuur-relativerende critici meesmuilend worden genoemd. Humanistische waarden boven dogmatisch-religieuze waarden plaatsen, daar valt nog veel voor te zeggen.
Maar nee, het neo-conservatisme is een christelijk-fundamentalistische wolf in Verlichtings-schaapskleren. Dat is het voornaamste bezwaar wat ik tegen Bush en zijn stromannen heb. Het motief is niet oprecht, en de wereld heeft dat dondersgoed door. Als de grootste en sterkste 'bully' in de zandbak nu ook nog eens het meest wijze jongetje was, dan zouden de andere kindertjes zich veel eerder naar hem schikken.
Dus 'bevrijden'...in dit geval is verandering van onderaf veel effectiever dan doorzichtige 'shock and awe'.

jongen25
4 november 2004, 15:31
Tijd om Noord-Korea en bijvoorbeeld Iran te bevrijden!!!

Ja natuurlijk, dat zal dan wel even zonder slag of stoot gaan... En dan meteen door naar China?? Aardige parallel: ten tijde van de Korea-oorlog van '53 was er een geflipte generaal die op eigen houtje Maoistisch China wilde 'nuken'. Gelukkig kon president Eisenhower de man, die als voorbeeld heeft gefungeerd voor de gestoorde generaal in Kubrick's 'Doctor Strangelove', nog tijdig stoppen...
Ongelofelijk, hoe grenzeloos naief (en roekeloos) mensen kunnen zijn.

lies
6 november 2004, 12:49
Hoi Robert,

Je hebt gelijk ik heb je post verkeerd begrepen. Mijn excuses dat ik een te snelle conclusie trok.
Dat was niet zo slim van mij.

Hartelijke groetjes

Liesbeth