PDA

View Full Version : beginneling


An.
9 november 2004, 20:59
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op het forum en weet nog niet zo goed hoe alles
er hier aan toe gaat. Ik plaats dit bericht maar op de 2 verschillende forums, omdat het bij allebei past. Het gaat over kaalheid bij vrouwen maar waarschijnlijk heb ik ook de mannelijke vorm van kaalheid.

Ik ben ook helemaal nieuw op het gebied van haarproblemen en weet niet wat ik nu moet :confused: .

Hier even een korte geschiedenis van mij:
Ik kreeg als ik zo terug kijk ongeveer een jaar geleden
last van dunner haar, vooral aan de voorkant. Langzaam werd dit steeds erger
totdat mijn vriend een keer zei dat mijn haar echt begon uit te dunnen.
Ik zelf stond er toen nog niet zo bij stil.
Daarna begon de ellende. Ik ging nu zien dat mijn haar echt uitviel:
's ochtends veel haren op mijn kussen (10 haren) en vooral met het wassen (douchen) kon ik daarna aan de onderkant hele plukken eruit halen. OOk met het borstelen en fohnen van mijn haar lag de hele vloer van de badkamer vol! (meer dan 20 haren). Ik ben ongeveer 2 maanden geleden naar de huisarts gegaan.
Die herkende een mannelijk patroon op mijn hoofd en stuurde me door naar de demratoloog: dr. Boersma. Hij constateerde de mannelijke vorm van kaalheid bij me en vertelde me de opties van de dianepil, een aminixil-kuur die je bij de kapper kan halen (als tijdelijk middel wat het een beetje binnen de perken houdt) en uiteindelijk finasteride, de pil op verwijzing naar zijn haarkliniek in Geldermalsen.
Ik schrok enorm en vraag me nu af of ik dit wel echt heb. Het hele probleem is naar mijn idee begonnen toen ik ben overgestapt op de pil 'lovette'. De huisarts had me na mijn bezoek inmiddels diane voorgeschreven. Deze pil heb ik al eerder geslikt (2 jaar geleden) vanwege mijn acne. Ik had toen van te voren en daarna geen last van haar uitval.
Maar het kan dus ook allemaal toeval zijn. Dat het pilgebruik niets te maken heeft met mijn haaruitval en dat ik deze aandoening wel degelijk heb. Ik ben nu 20 jaar en na mijn 19e verjaardag lijkt het allemaal langzaam te zijn begonnen. Dit zou volgens de dermatoloog inderdaad de leeftijd zijn waarop de eerste tekenen zichtbaar kunnen worden.
Toch vraag ik me af of er geen andere redenen zijn die hiervoor kunnen zorgen:
Welke oorzaken zijn hiervan bij jullie bekend en welke oplossing weten jullie?
Misschien wil ik het niet accepteren maar ik wil graag alle minder ernstige vormen van haaruitval door andere oorzaken eerst definitef uitsluiten!
Kan het komen door een allergie (haar verven)?
Welke pillen zijn bij jullie bekend die dit veroorzaken?
Wie heeft er andere medicijnen of alternatieve wegen geprobeerd en wat raden jullie me juist wel en niet aan?

Zo, dat was een heel verhaal! Maar ik ben ook zo in de war en het is allemaal zo nieuw voor mij! Opeens overkomt dit me en ik kan er niets tegen doen! :sad:
Normaal krijg je een medicijn en dan gaat het over. Hier kan je niets tegen doen. Voelen jullie je ook zo machteloos? Dr. Boersma vertelde ook dat het goed te stoppen is maar dat mijn haarhoeveelheid in de loop der jaren wel afneemt. Helemaal herstellen (of meer maken) gaat niet, buiten transplantatie om dan. Ik had mezelf er over 20-30-40 jaar wel anders voorgesteld!:(


Dankjewel!
Doeg,
Annemarie

Minoush
19 november 2004, 21:49
Hallo,
Ook ik heb vooral het laatste jaar erg veel last van haaruitval en m'n haar is heel erg verdund van voren en aan de bovenkant van m'n hoofd.. Volgens mij is het bij mij vorig jaar begonnen toen ik allemaal kleine hartjes tussen al m'n lange haren zag zitten maar ik dacht dat het afgebroken haren waren en ik maakte me niet zoveel zorgen.. Totdat ik in juli echt veel dunnere plekjes begon te zien bij m'n voorhoofd en dat is nu dus nog erger geworden.. Je kan heel goed m'n hoofdhuid erdoorheen zien.. Ik word er helemaal gek van.. Ik heb altijd wel fijn haar gehad maar dit???!!!??? :eek: Ik werd eerst door m'n dokter niet serieus genomen en volgens mij weet ie er ook niet gek veel van want hij moest het in een boek opzoeken.. Hij begon dan over alopecia arreata (als ik het goed schrijf) te vertellen maar dat heb ik duidelijk niet want dan hebben we het over kale plekker die plotseling ontstaan.. Uiteindelijk ben ik toch naar een dermatoloog doorverwezen en heb pas in december een afspraak :crybaby: ... Elke keer als ik door m'n haren ga komen er minstens 5 haren mee en over borstelen niet te praten.. En vooral kleine hartjes komen mee.. Dus die nieuwste haren vallen alweer uit na een paar maandjes want die zijn gemiddeld maar 3 cm lang!!?!! Ik vrees voor het ergste en ik weet echt niet wat ik moet doen als de gevreesde diagnose wordt vastgesteld.. Mooie lange haren zal ik maar moeten vergeten.. :frusty: Ik weet niet waar ik anders heen moet met m'n verhaal dus ik heb het maar hier gedaan.. Misschien dat ik zo wat advies kan krijgen van de leden hier..
xxxxx M.

An.
20 november 2004, 17:24
Hallo Minoush,

Ik snap hoe je je voelt.
Ik heb precies hetzelfde. Het klinkt misschien overdreven maar ik heb echt het
gevoel van waarom ik?
Het overkomt je gewoon opeens en je kunt er helemaal niks aan doen. Je hebt er geen controle over en daarom maakt het je echt zo verdrietig:( .
Ik heb niet echt korte haartjes die uitvallen. Het zijn echt lange haren die ik overal vind. Verder heb ik achter nog gewoon een vrij volle bos. Het is bovenop en voor gewoon dun en weinig. Wel is mijn haar zo broos, grof en dof. Er zit geen glans in en het is gewoon niet mooi. Hier begon het eigenlijk mee. :confused:
Ik ben wel bij de dermatoloog Boersma geweest. Hij zei dat ik AGA, de mannelijke vorm van kaalheid heb (begint vooraan). Ik ga voor een 2end opinion naar de huisarts. Ik wil kijken wat een andere dermatoloog zegt. Dit komt namelijk helemaal niet voor in de familie en ik ben nog maar 20!
Ik denk dat het echt aan mijn hormonen ligt. Ik heb namelijk ook wel last van harde stugge haren die snel groeien op andere plaatsen. Niet dat ik overbeharing heb op plaatsen waar het niet hoort, maar op plaatsen waar ander haar groeit is het wel hevig enzo. Het is begonnen toen ik een jaar geleden (denk ik) op een andere pil overstapte omdat ik juist andere klachten kreeg die typisch vrouwelijk zijn. Om dat tegen te gaan heb ik 'lovette' gekregen. Mijn gevoel zegt me dat ik die pil juist vrouwlijke hormonen verminderd (of mannelijke toevoegt) en dat het toen is begonnen. Want die kwaaltjes die ik had, zijn wel weg.
Ik slik nu de diane en gebruik aminixil-lotion. Op aanraden van de dermatoloog. Volgens heb is er verder alleen nog maar een medicijn wat ik kan halen in zijn kliniek. Maar ik wil dus kijken wat er verder aan te doen is want hoor op dit forum plotseling zoveel andere namen en middeltjes. Ik wil alles doen om het tegen te gaan: zink? vitaminen? enz.
Misschien ga ik wel op de alternatieve toer...

Ik kan je aanraden om hier veel dingen eens door te lezen en hiermee naar de arts te gaan. Alles opschrijven en alle mogelijkheden navragen!

Doeg, ;)
xx
An.

Minoush
21 november 2004, 16:54
Hoi Anemarie,
Ik zal zeker veel dingen doorlezen en opschrijven om het in december aan de dermatoloog voor te leggen.. (ben ik nu ook al aan het doen)..
Ik gebruik natuurlijk nog niks omdat er nog geen diagnose is vastgesteld.. Alleen extra vitamines dan (b).. Heb er wel veel spijt van dat ik niet eerder ermee naar de dokter ben gegaan maar ik dacht dat het over zou gaan en dat m'n haar ff slechte conditie had waardoor het dus zo afbrak en dunner werd.. Maar dat is altijd wel achteraf praten.. Nu wil ik alles eraan doen wat er te doen valt..
Ben wel bang geworden van de keiharde feiten dat de mannelijke kaalheid van voren begint.. Bij mij is het dus ook van voren heel erg opvallend dunner aan het worden en m'n haargrens is ook al zo een half centimeter naar achter gegaan, met een paar korte zielige achtergebleven haartjes.. Erg freaky gewoon.. Kan ook al zeggen dat ik inhammen heb.. Fijn allemaal :eek: Ik las hier ook ergens dat veel mensen erg veel last hebben van een vervelend/pijnlijk gevoel op hun hoofd.. Dat heb ik dus ook.. Vooral van voren en op m'n kruin.. Alles wijst er op dat ik dus Aga heb ben ik bang..
Als de dermatoloog aan me vertelt dat ik Aga heb zal het toch wel een schok zijn omdat het dan zo definitief is maar als 'ie zegt dat ik het niet heb zal ik het niet geloven denk ik want dit is niet een normaal patroon van haaruitval lijkt me.. Dan zal ik ook wel voor een second opinion gaan.. Pff, weet het allemaal niet meer.. Het is idd wat jij ook zegt.. Ik vraag me constant af.. Waarom ik??????
Het zit niet eens in m'n familie.. Van mijn vaders kant is niemand kaal.. Ze hebben alleemaal nog mooi haar.. M'n opa had ook een bos haar..
Alleen m'n opa van m'n moeders kant was wel een beetje kaal en m'n moeder heeft ook beetje dun haar.. Voor de rest, m'n vader heeft al z'n haar nog terwijl ie bijna 60 is.. Voel me nu zo een buitenbeentje..
En ik ben 27 en nu al kalend.. Zou niet willen weten hoe ik er over een paar jaar uit zal zien :mad:
Ik schrok ook toen jij vertelde dat je naar jouw mening je haaruitval is begonnen toen je begonnen was met Lovette..
Ik slikte namelijk paar jaar Mycrogenon 30 maar daar kreeg ik opeens veel last van :confused: .. Toen ben ik dus een jaartje daarmee gestopt en heb in die tijd niks gebruikt.. Maar in die tijd bleef m'n ongesteldheid dus weg.. ben in dat jaartje misschien maar 4 keer ongesteld geweest.. de dokter zei dat het aan de stress kon liggen dus heb het ook daarbij gelaten.. Eind vorig jaar moest ik dus onder het mes voor sinusitis.. En direct nadat ik ontwaakt was uit de narcose ben ik ongesteld geworden.. Heb het gevoel dat het toen ook echt is begonnen.. Daarna kreeg ik dus erge haaruitval, kleine hartjes die door m'n lange haren uitstaken.. geen zicht.. En nu in mei/juni dit jaar begon ik het echt heel erg te zien.. Doorschijnende hoofdhuid van voren, je kan zowat m'n haren tellen.. heel eng allemaal!
Denk dat het bij mij ook iets met de hormonen te maken heeft.. Wel erg toevallig dat het is begonnen toen m'n menstruatie wegbleef enz..
Maar goed toen ik dus tegen m'n dokter vertelde van m'n haaruitval en dat ik me toch maakte over m'n ongesteldheid heb ik dus Lovette voorgeschreven gekregen.. Heb niet het gevoel dat het erger wordt door Lovette maar ik heb ondertussen erg dun haar dat ik misschien het verschil niet eens zie..
Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk ook alternatieve kant op.. Als het maar helpt..
Ben alleen bang dat ik zo ga doordraven terwijl er misschien niks aan te doen is en ik alleen maar valse hoop zal blijven houden..
Zo dit is dus echt een grote lap tekst, sorry! :o
xxxx M.

An.
22 november 2004, 08:57
He Minoush,

Ik herken zoveel in je verhaal...
het is gewoon echt super Klote!:(
Wat kun je er aan doen? Er is nog zo weinig bekend.
Wat mij dwars zit is, hoe stel je definitef (met bewijs)
de juiste diagnose en wat is er aan te doen.
Het gevoel wat ik nu krijg is dat dit een ziekte is
waar niet echt 1 medicijn voor is.
Er zijn middeltjes waarvan bekend is dat ze effectief zijn,
maar niet voor iedereen!
Iedereen probeert wat voor haar het beste is.
En voor de rest is het roeien met de riemen die je hebt,
en maar proberen om het zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

Ik ga vrijdag naar de huisarts. 2end opinion aanvragen en opties
voor alternatieve weg aanvragen. Heb je ook al het berichtje van Mo gelezen?
Ik vind het wel een goed idee. Leuk!
dan kunnen we vergelijken met elkaar. Sommige berichtjes hier vind ik zo verwarrend. Wat geldt nou voor jou en wat heb jij nou.
Misschien kunnen we afspreken met z'n allen die hetzelfde hebben? Of die net als ons nog in de beginfase zitten? Ik weet het niet.
Alle hulp is bij mijn in ieder geval welkom.

Ik hoor wel weel van je!
Kop op! Probeer even dat haar op je hoofd te vergeten!
Anders wordt je er gek van!;)

Doeg,
xx
An.

Minoush
23 november 2004, 22:05
Hi An,
Het is zeker klote wat ons overkomt maar ja.. That's life zeggen veel mensen.. Nou zo had ik me mijn leven niet voorgesteld.. Ben zo wanhopig nu omdat ik weet dat er eigenlijk niet veel aan te doen is.
Er worden je wel veel middeltjes aangesmeerd die bv niks helpen maar omdat je hoop blijft houden koop je die natuurlijk.. Wil de strijd niet opgeven maar ik wil ook niet zakken geld aan gaan uitgeven aan iets wat toch niet helpt of amper.. Maar wanneer weet je of een medicijn gaat helpen.. Pas na een jaar??? Misschien wel, maar misschien dat je na 1 jaar meer haren kwijt bent en inmiddels beter een ander medicijn kon gebruiken die wel een redelijke werking heeft.. Heel verwarrend allemaal.. Het is ook alleen maar tasten in donker lijkt me zo en hopen dat je op iets stuit wat een gewenste werking heeft.. Alhoewel, dat betwijfel ik.. Het zou kunnen dat de haaruitval dan gestabiliseerd wordt maar je verloren haren zullen niet terugkomen.. Ook niet erg geweldig.. Pff ben gewoon erg negatief op dit moment.. sorry :crybaby: Ben een crybaby de laatste tijd ;)
Heb idd ook een berichtje van Mo gehad..
Erg leuk ja!
Zouden we misschien een keer kunnen doen..
Zo zie je tenminste dat je niet de enige bent met dit probleem.
Ik ga wel binnenkort van die clip-in extensions bestellen.. Zo geef ik m'n haar tenminste een beetje volume :) en kan ik het voor een tijdje redelijk goed verbergen.

xxxxxxx M.

An.
24 november 2004, 11:32
Hee,

Weet je wat het motto is wat een vriendin en ik al jaren hebben:
DWBH! Don't Worry Be Happy!
Ik heb ook wel eens van die dagen dat ik gewoon echt schrik van mezelf als ik zie dat het echt zo is. de haren zijn echt weg en komen echt niet terug.
Bijvoorbeeld op de dag van het nieuws in het ziekenhuis was ik erg geschrokken.
Eerst was ik erg stil en wist eigenlijk niet goed wat ik ermee moest.
Liet het rustig op me in werken. De dag erna begon het: veel kijken in de spiegel en veel tobben. Die avond hebben mijn vriend en ik samen zitten huilen.
Het was zo erg en ook zo mooi. Laat niet alles van je haar afhangen!
Probeer het aan te pakken maar ga jezelf niet kwellen door er steeds mee bezig te zijn. Je hebt vast nog zoveel dingen die wel mooi, leuk, lief zijn!!!! Richt je daar op!
Maar van de andere kant mag je ook best eens een huil/baaldag hebben!
Lekker toch! Het is ook niet niets wat we hebben.
Het is een heel belangrijk onderdeel van het vrouw zijn. Toch?

Ik heb weer een berichtje van Mo gehad en ze wil wat afspreken.
Zij komt uit rotterdam. Ik uit breda. Jij?
Waarschijnlijk neemt ze ook wel contact op met jou. weet ik niet? In ieder geval lijkt het mij heel leuk! Heb alleen geen auto en geen rijbewijs!
Moet dus treinen dus liever door de week op een avond of anders in het weekend in Breda! Maar daar hebben we het dan nog wel over als we concreet iets afspreken. Misschien is het handiger als we daarover mailen.
Dan kunnen we meteen alles naar iedereen toe sturen!

Zullen we nog andere mensen vragen?
Of wordt het dan te groot en te verwarrend. Het lijkt mij ook zinvoller
(behalve een leuke dag, wil ik ook graag mee opsteken) als het mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben. Toch?
Oproepje voor beginnelingen die het niet goed weten? Want dat zijn wij toch? hihi...

Nou ik hoor het wel weer van je!!
Doeg,
xx
An.